mitkä

mammaliini 12/07

..ovat niitä allergisoivimpia (onko tuo edes sana :D) ruoka-aineita? Olen aloittamassa meidän vauvalle soseet ja haluaisin tietää mitkä on niitä pahimpia?? JA mitä on sit oireet mitä voi tulla? Myös pahimmillaan?

2

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pojun äiti

      Asiantuntijat eivät nykyisin anna mitään listoja yleisesti allergisoivista ruoka-aineista, koska on hyvin yksilöllistä, mikä sopii ja mikä ei. Meillä on poika, jolle käy melkeen kaikki siltä vanhalta "yleisesti allergisoivien" listalta, mutta vastaavasti "ei-allergisoivien" listalla on paljon sellaisia, jotka aiheuttavat hänelle pahoja oireita.

      Tärkeämpi lista on ne juurekset ja kasvikset, joita ei suositella alle 1 vuotiaille jostain muusta syystä.

      Eli jos epäilet lapsellasi ruoka-aineallergioita, etene kiinteiden ruokien kanssa hitaasti, korkeintaan yksi uusi ruoka-aine viikossa, ja annos kannattaa sinä aikana kasvattaaniin isoksi, minkä lapsi kohtuudella syö. Jos oireita tulee, jätetään uusin ruoka tauolle ja odotetaan, että ne paranevat ennen kuin uutta kokeillaan. Jos oireet olivat lieviä, voi sitä samaa ruokaa kokeilla vielä uudestaan.

      Oireet voivat olla ruoansulatuskanavan oireita (oksentelu, ripuli, ummetus, yöhuudot, vatsatautia muistuttavat oireet), ihottumaa (mihin paikkaan tahansa keholla), hengitystieoireet (flunssaa muistuttava reaktio, nuha, yskä, raskas hengitys, limakalvojen turpoaminen). Oireet voivat tulla heti tai viiveellä. Viive voi olla jopa useita vuorokausia. Oireet voivat myös tulla vasta sitten kun saman ruoka-aineen kerta-annos kasvaa yli sietokynnyksen. Oireiden paranteluun voi mennä aikaa. Suolioireet ovat niitä hitaimmin paranevia, ja niissä 2 viikkoa on vielä ihan kohtuullinen aika.

      Jos niitä allergioita ilmenee, niin se ei ole "maailmanloppu". Suurin osa vauvaiän allergioista paranee n. 2 v ikäisenä tai viimeistään kouluikään mennessä.

    • mamma83--

      Jos olet vasta aloittamassa, niin älä missään nimessä jätä samantien kokeilematta pois mitään ruoka-aineita, vaikka ovatkin saaneet allergisoivan maineen. Kokeilla pitää ensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe