mitkä

mammaliini 12/07

..ovat niitä allergisoivimpia (onko tuo edes sana :D) ruoka-aineita? Olen aloittamassa meidän vauvalle soseet ja haluaisin tietää mitkä on niitä pahimpia?? JA mitä on sit oireet mitä voi tulla? Myös pahimmillaan?

2

475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pojun äiti

Asiantuntijat eivät nykyisin anna mitään listoja yleisesti allergisoivista ruoka-aineista, koska on hyvin yksilöllistä, mikä sopii ja mikä ei. Meillä on poika, jolle käy melkeen kaikki siltä vanhalta "yleisesti allergisoivien" listalta, mutta vastaavasti "ei-allergisoivien" listalla on paljon sellaisia, jotka aiheuttavat hänelle pahoja oireita.

Tärkeämpi lista on ne juurekset ja kasvikset, joita ei suositella alle 1 vuotiaille jostain muusta syystä.

Eli jos epäilet lapsellasi ruoka-aineallergioita, etene kiinteiden ruokien kanssa hitaasti, korkeintaan yksi uusi ruoka-aine viikossa, ja annos kannattaa sinä aikana kasvattaaniin isoksi, minkä lapsi kohtuudella syö. Jos oireita tulee, jätetään uusin ruoka tauolle ja odotetaan, että ne paranevat ennen kuin uutta kokeillaan. Jos oireet olivat lieviä, voi sitä samaa ruokaa kokeilla vielä uudestaan.

Oireet voivat olla ruoansulatuskanavan oireita (oksentelu, ripuli, ummetus, yöhuudot, vatsatautia muistuttavat oireet), ihottumaa (mihin paikkaan tahansa keholla), hengitystieoireet (flunssaa muistuttava reaktio, nuha, yskä, raskas hengitys, limakalvojen turpoaminen). Oireet voivat tulla heti tai viiveellä. Viive voi olla jopa useita vuorokausia. Oireet voivat myös tulla vasta sitten kun saman ruoka-aineen kerta-annos kasvaa yli sietokynnyksen. Oireiden paranteluun voi mennä aikaa. Suolioireet ovat niitä hitaimmin paranevia, ja niissä 2 viikkoa on vielä ihan kohtuullinen aika.

Jos niitä allergioita ilmenee, niin se ei ole "maailmanloppu". Suurin osa vauvaiän allergioista paranee n. 2 v ikäisenä tai viimeistään kouluikään mennessä.

• mamma83--

Jos olet vasta aloittamassa, niin älä missään nimessä jätä samantien kokeilematta pois mitään ruoka-aineita, vaikka ovatkin saaneet allergisoivan maineen. Kokeilla pitää ensin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2835
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      95
      1079
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      867
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      744
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    Aihe