eronneen hautaus

utelias

Jäin miettimään sellaista asiaa, että minne mahdetaan kuopata kuoleman jälkeen kirkkoon kuulumattomat? Mun käsityksen mukaan hautausmaat ovat kirkkoon kuuluvien makuupaikkoja...

46

5867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommy

      Mun tietääkseni samaan paikkaan mutta suurta maksua vastaan. Ei haitanne perikunta hoitaa :-)

      • el toro

        Kemissä on ainakin erillinen hautuumaa kirkkoon kuulumattomille.


      • kemisti
        el toro kirjoitti:

        Kemissä on ainakin erillinen hautuumaa kirkkoon kuulumattomille.

        siellä on ekokemin ongelmajätelaitos


      • Nothin but meat
        el toro kirjoitti:

        Kemissä on ainakin erillinen hautuumaa kirkkoon kuulumattomille.

        Tämä on looginen ja ideologisesti oikea tapa. Mutta mikä on paras esikäsittelytapa. Jotta kasvit saavat parhaan hyödyn??? Pikaisia vastauksia tarvitaan - kiitos!!


      • epätasa-arvo

        useita vuosia sitten lain, että seurakunnat eivät saa ottaa erillistä maksua hautapaikasta kirkkoon kuulumattomilta, jos eivät ota omilta seurakuntalaisilta.


    • witness

      Kyllä hautausmailla on erillinen alue ns. kirkkoon kuulumattomille. Hautaustoimi on ev.lut.kirkon toimialaa. Ja taksakin yhtäläistyi uuden uskonnonvapauslain myötä (1.8.03).

      Ennen oli häpeällistä olla kuulumatta kirkkoon&tulla haudatuksi 'syrjään' pyhistä vainajista. Alue oli yleisilmeeltään 'ei-toivottu', osin hoitamaton/kastelematon.

      Ja kastamatonta lasta sanottiin pakanaksi. Jumalatonta on ollut luterilainen hapatus.

      • TSS

        Ennen kirkkoa syytettiin siitä, että oli omat alueet kirkosta eronneille ja jäsenille. Nyt syytetään siitä, että ei ole. Seurakuntia velvoitetaan järjestämään erillinen alue kirkkoon kuulumattomille. Sanokaa jo lopulta kuinka haluatte, omat alueet vai ei. Kyllä me tehdään just niinkuin toivotte, te ulkopuoliset.


      • isoP
        TSS kirjoitti:

        Ennen kirkkoa syytettiin siitä, että oli omat alueet kirkosta eronneille ja jäsenille. Nyt syytetään siitä, että ei ole. Seurakuntia velvoitetaan järjestämään erillinen alue kirkkoon kuulumattomille. Sanokaa jo lopulta kuinka haluatte, omat alueet vai ei. Kyllä me tehdään just niinkuin toivotte, te ulkopuoliset.

        Minusta se erillinen alue voisi olla kunnallinen ja sijaita ihan siinä vieressä.
        Sittepähän voisi käydä kummallakin samallakertaa, koska kirkollisia hautauksia haluaa vielä moni.
        Olen käynyt Karkkilassa, oliko se joku Vapaa-ajattelijain hautausmaa ja se oli ihan siisti ja kiva paikka, eikä sitä olis erottanut että kenen omistuksessa se on.
        Siellä oli myös uurnalehto ja paikat sellaisellekin että haluaa muistomerkin pystyttää.
        Itsekin voisin sinne tulla levitellyksi mutta on kaukana nykyisestä asuinpaikasta jotta olisi kohtuutonta pyytää omaisia kiikuttamaan sinne.

        Mutta seurakunnan hautausmaan välittömään läheisyyten myös kunnallinen hautausmaa.
        Eikö se olisi sopivaa?


      • hheikki

        kirkon on myönnyttävä siihen että se hoitaa alihankkijana koko hautaustoimen muuten olisi ollut vaikeaaa löytää perusteluja sille että valtio maksaa hautaustoimesta tuplamaksun kirkolle.


      • Oletaikaepeli
        TSS kirjoitti:

        Ennen kirkkoa syytettiin siitä, että oli omat alueet kirkosta eronneille ja jäsenille. Nyt syytetään siitä, että ei ole. Seurakuntia velvoitetaan järjestämään erillinen alue kirkkoon kuulumattomille. Sanokaa jo lopulta kuinka haluatte, omat alueet vai ei. Kyllä me tehdään just niinkuin toivotte, te ulkopuoliset.

        Kiva, tehkääpä sitten näin:

        Hautausmaatoiminta on vapautettava vapaalle kilpailulle. Samaten krematoriointi.

        Tällä hetkellä laissa on räikeä epäkohta, joka antaa evankelisluterilaiselle kirkolle monopolin hautaus- ja hautausmaatoimintaan. Palveluiden hintaakaan ei ole lailla säädelty, joten noista voi kyniä minkä omatunto antaa periksi (ja tunnetusti noissa piireissä antaa mukavasti periksi).

        Ja kun sanot jotakuta suomalaista kirkon ulkopuoliseksi, et voisi olla enempää väärässä. Jokainen suomalainen joka ostaa jotain tavaroita tai käyttää jotain palveluita maksaa samalla kirkolle kymmenyksiä, koska valtio tilittää kirkolle osan yhteisöverosta.


      • Anonyymi
        hheikki kirjoitti:

        kirkon on myönnyttävä siihen että se hoitaa alihankkijana koko hautaustoimen muuten olisi ollut vaikeaaa löytää perusteluja sille että valtio maksaa hautaustoimesta tuplamaksun kirkolle.

        Kyllä hautaaminen on kallista lystiä saa maksaa.omaisuuden tietysti pitäisi maksaa maltaita että hautaustoimisto ja kirkko on tyytyväinen kirkolta en ole saanut appia koskaan en saanut hautaus avustusta enkä kirkolta ole saanut apua jos tarvitsisi kuka on eronnut kirkosta se ei kuulu kenellekään pitäkää suussuppussa joka haluaa kuulua kirkkoon se on teidän asianne


      • Anonyymi
        isoP kirjoitti:

        Minusta se erillinen alue voisi olla kunnallinen ja sijaita ihan siinä vieressä.
        Sittepähän voisi käydä kummallakin samallakertaa, koska kirkollisia hautauksia haluaa vielä moni.
        Olen käynyt Karkkilassa, oliko se joku Vapaa-ajattelijain hautausmaa ja se oli ihan siisti ja kiva paikka, eikä sitä olis erottanut että kenen omistuksessa se on.
        Siellä oli myös uurnalehto ja paikat sellaisellekin että haluaa muistomerkin pystyttää.
        Itsekin voisin sinne tulla levitellyksi mutta on kaukana nykyisestä asuinpaikasta jotta olisi kohtuutonta pyytää omaisia kiikuttamaan sinne.

        Mutta seurakunnan hautausmaan välittömään läheisyyten myös kunnallinen hautausmaa.
        Eikö se olisi sopivaa?

        Tuhkaaminen täytyisi saada pakolliseksi.Säästettäisiin maa alueita ,pohjavesiä.tuhkat voisi pölläyttää vaikka kesantopelloille.luonnon niittykukat tykkäisi siitä.Hautakivi sahurit vapautuisivat sahailemaan katu ja rakennuskiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hautaaminen on kallista lystiä saa maksaa.omaisuuden tietysti pitäisi maksaa maltaita että hautaustoimisto ja kirkko on tyytyväinen kirkolta en ole saanut appia koskaan en saanut hautaus avustusta enkä kirkolta ole saanut apua jos tarvitsisi kuka on eronnut kirkosta se ei kuulu kenellekään pitäkää suussuppussa joka haluaa kuulua kirkkoon se on teidän asianne

        Sama ihminen joka kirjoitti vasta halua vielä lisätä hautaustoimisto Monosen hautaustoimisto oli epä inmilistä toimintaa oli töykeä ihminen vastassa ei millään tavoin ottanut osaa surussa ei millään tavoin puhunut niin kuin pitäisi oli kyllä töykeä käytöstä järjästin äitini hautajaisia tästä toimistossa sain huonoa apua


    • Yksi keino

      Mun mielestä kaikkien maalliset ruumit tulisi polttaa kuoleman jälkeen. Kuului sitten mihin uskontoon tahansa. Eihän sitä viimeistä pukua paratiisiin viedä. Säästettäis ympäristöä sekä hautausmaapinta-alaa.

      • o_o

        Onko kukaan tehnyt hautausvaihtoehtojen ekologisuudesta vertailua? Tuhkassa on tietysti romantiikkaa mutta se polttaminenkaan ei välttämättä ole ekologista käytännössä.


      • Keijo
        o_o kirjoitti:

        Onko kukaan tehnyt hautausvaihtoehtojen ekologisuudesta vertailua? Tuhkassa on tietysti romantiikkaa mutta se polttaminenkaan ei välttämättä ole ekologista käytännössä.

        aika hyvällä hyötysuhteella niin korkeissa lämpötiloissa kuin krematorioissa käytetään. Eihän se ekologisuus aina ole niin yksoikoinen asia tietenkään. Ja voidaanhaan se ylijäävä hautauspinta-ala käyttää johonkin muuhun vähemmän ekologiseen?

        Silti, en ymmärrä miksi ruumiin täytyy antaa mädätä maassa.. Mua jotenkin kylmää hautajaisissa, kun rakas ihminen laitetaan maan alle ja heitetään multaa perään.


      • o_o
        Keijo kirjoitti:

        aika hyvällä hyötysuhteella niin korkeissa lämpötiloissa kuin krematorioissa käytetään. Eihän se ekologisuus aina ole niin yksoikoinen asia tietenkään. Ja voidaanhaan se ylijäävä hautauspinta-ala käyttää johonkin muuhun vähemmän ekologiseen?

        Silti, en ymmärrä miksi ruumiin täytyy antaa mädätä maassa.. Mua jotenkin kylmää hautajaisissa, kun rakas ihminen laitetaan maan alle ja heitetään multaa perään.

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, eikä se välttämättä polttohautaus kuitenkaan lopulta mikään iso saastuttaja ole energiankäytön puolestakaan. Arkkuunkin tarvitaan materiaalit ja maalit jotka sitten päätyy sinne maan alle...


      • tunnustava kristitty
        o_o kirjoitti:

        Onko kukaan tehnyt hautausvaihtoehtojen ekologisuudesta vertailua? Tuhkassa on tietysti romantiikkaa mutta se polttaminenkaan ei välttämättä ole ekologista käytännössä.

        Kyllä se poltto tapahtuu sillä samalla lämmistysöljyllä kuin sen tilankin lämmitys jossa krematorio on, esim. kappelirakennuksen. Kulut on kokolailla kohtuulliset.
        Itse tuhkauksessa ei enään polttotilaa lämmitetä koska se on niin kuuma että arkku ihmisineen palaa itsestään, sitä voi kyllä kiihdyttää laskemalla tilaan happea.
        Mistäkö tiedän? Ammatti-ihminen on kertonut.


    • musti

      nehän on kunnallisia

      • olisi

        Olisi parempaa "seuraa", kuin uskisten keskelle kuopattuna...


      • uskis pelosta
        olisi kirjoitti:

        Olisi parempaa "seuraa", kuin uskisten keskelle kuopattuna...

        Uskikset ovat paremmassa tallessa, älä hulehdi.


    • Nähnyt

      Kyllä heidät viralliselle hautausmaalle haudataan. Ilman erikoislupaa ei voi haudata muualle.
      Että siellä he ovat sulassa sovussa muiden kanssa kauniilla jäkälikkökankaisella rinteellä.

      Kirkkoon kuulumattoman hautajaisissa mukana ollut.

      • ogelilainen

        Ongelma syntyykin siitä, jos vainaja itse ei ole halunnut tulla haudatuksi kirkon ylläpitämälle hautausmaalle. Muita vaihtoehtoja kun tässä maassa ei juuri ole. Vapaa-ajattelijoiden liitto on vuosikausia yrittänyt vaikuttaa kunnallisten hautausmaiden perustamiseksi, mutta jostain syystä hautausmaat halutaan Suomessa pitää kirkon monopolina.

        Monet ovatkin päätyneet tuhkaamiseen ja tuhkan sirottelemiseen tai hautaamiseen muualle kuin kirkollisille hautausmaille.


    • Kertokaa!

      Kirkosta eronneet, jotka täällä vastustatte kaikkea u-kirjaimella alkavaa. Kertokaa omaisillenne, että ette halua pappia haudallenne. Säännöllisesti kirkosta eronneille OMAISET (jotka usein ovat kirkon jäseniä) pyytävät kirkollista hautausta. ("Kyllä hän ihan Jumalaan uskoi, eikä mitään kirkkoa vastaan ollut, erosi vain verojen takia"). Jos kieltäydymme toimituksesta, tulee syytös: "Pitääkö hänet sitten haudata niin kuin koira". Merkittävä osa pappien työajasta menee kirkosta eronneiden hautauksiin. Se on pois seurakuntalaisten palveluista, jotka sentään haluavat osallistua vastuunkantamiseen toiminnasta. Ottakaa myös lapsenne pois seurakunnan päiväkerhoista, nyt menee paikka niiltä, jotka hoitavat vastuunsa. Vapaamatkustajuus ei ole tässäkään reilua.

    • Tuomari

      Tunkiolle joutavat mätänemään.

      • juomari_l_

        työnnä se kristillinen rakkautesi sinne missä se peruna jo pullottaa!


    • isoP

      Minua kiinnostaisi sellainen asia että kuinka tarkalleen tulisi toimia otsikon tilanteessa.
      Kuolipa missä kuoli, niin arkkuun pitää panna ensihätään. Mutta missä voi arkkua pitää siihen asti että saa krematoriosta polttamisajan?
      Samoin kiinnostaa että voiko siinä uuniin työnnettäessä joku olla paikalla ja kehua tai haukkua poismennyttä?
      Olen kuullut että jossain krematoriossa olisi sellainen "eteinen" josta arkku lähtee vaikka omaisten saattelemana ja musiikin soidessa sinne polttouuniin.
      Minusta se olisi juhlallista ja asianmukaista.
      Itse olen tässä kuolemankielissä ja haluaisin juuri näin tapahtuvan sitten kun se aika koittaa.
      Pappeja en tähän tilaisuuteen kaipaisi sen kummemmin. Minua on siunailtu jo aivan tarpeeksi:-)
      Samoin kiinnostaa vielä että kuinka sen uurnan kanaa pitää toimia.
      Luulisin että sen saa sieltä krematoriosta lähiomainen ja voi sitten itse päättää mihin sen sijoittaa vai laittaako tuhkat tuulen tai virran vietäväksi?
      Olen ajatellut tehdä itse sellaisen kapselin tuhkaa varten jos joku välttämättä haluaa sen säilyttää määrätyssä paikassa.

      Voisiko joku vastata tähän että saisin kerrottua omaisille, koska kaikki ovat yhtä pöljiä tämän asian kanssa.

      • valmistellut

        Miksiköhän tähän ei ole vastattu? Itse olen laatinut aikoja sitten hautaustestamentin ja tiedottanut sen olemassaolosta puolisolleni ja ystävilleni. Siinä on selkeät ohjeet, kuinka haluan itseni haudattavan ja millainen muistotilaisuus minulle tulee järjestää. En kuulu kumpaankaan valtion kirkkoon enkä mihinkään vapaaseen suuntaukseen. Nykyisen hautaustoimilain mukaan kaikki kuntalaiset haudataan samaan hautausmaahan. Virheellisesti oletetaan, että kirkollisveroilla ylläpidetään hautausmaita ja näin ollen kirkkoon kuulumattomat henkilöt eivät siten kuuluisi sinne haudattavaksi. Todellisuudessa jokainen veronmaksaja kustantaa kirkon ylläpitämiä hautausmaita. Kirkko saa tähän valtiolta rahoituksen, joka nimenomaan koostuu verorahoista, ei kirkollisverosta. Itselleni on aivan sama mihinkä tuhkani sirotellaan ja ilmaisen tämän myös hautaustestamentissani. Nämä asiat on hyvä kirjata hyvissä ajoin, mikäli haluaa vaikuttaa omaan hautaukseen ja mahdolliseen muistotilaisuuteen - kuului sitten kirkkoon tai ei.


      • ghjk98765
        valmistellut kirjoitti:

        Miksiköhän tähän ei ole vastattu? Itse olen laatinut aikoja sitten hautaustestamentin ja tiedottanut sen olemassaolosta puolisolleni ja ystävilleni. Siinä on selkeät ohjeet, kuinka haluan itseni haudattavan ja millainen muistotilaisuus minulle tulee järjestää. En kuulu kumpaankaan valtion kirkkoon enkä mihinkään vapaaseen suuntaukseen. Nykyisen hautaustoimilain mukaan kaikki kuntalaiset haudataan samaan hautausmaahan. Virheellisesti oletetaan, että kirkollisveroilla ylläpidetään hautausmaita ja näin ollen kirkkoon kuulumattomat henkilöt eivät siten kuuluisi sinne haudattavaksi. Todellisuudessa jokainen veronmaksaja kustantaa kirkon ylläpitämiä hautausmaita. Kirkko saa tähän valtiolta rahoituksen, joka nimenomaan koostuu verorahoista, ei kirkollisverosta. Itselleni on aivan sama mihinkä tuhkani sirotellaan ja ilmaisen tämän myös hautaustestamentissani. Nämä asiat on hyvä kirjata hyvissä ajoin, mikäli haluaa vaikuttaa omaan hautaukseen ja mahdolliseen muistotilaisuuteen - kuului sitten kirkkoon tai ei.

        "Miksiköhän tähän ei ole vastattu?"

        Kaikki ei halua ajatella asioita niin pitkälle, tai oma hautaus tuntuu niin kaukaiselta asialta, että sitä ei vielä murehdita.


      • sivuilta
        valmistellut kirjoitti:

        Miksiköhän tähän ei ole vastattu? Itse olen laatinut aikoja sitten hautaustestamentin ja tiedottanut sen olemassaolosta puolisolleni ja ystävilleni. Siinä on selkeät ohjeet, kuinka haluan itseni haudattavan ja millainen muistotilaisuus minulle tulee järjestää. En kuulu kumpaankaan valtion kirkkoon enkä mihinkään vapaaseen suuntaukseen. Nykyisen hautaustoimilain mukaan kaikki kuntalaiset haudataan samaan hautausmaahan. Virheellisesti oletetaan, että kirkollisveroilla ylläpidetään hautausmaita ja näin ollen kirkkoon kuulumattomat henkilöt eivät siten kuuluisi sinne haudattavaksi. Todellisuudessa jokainen veronmaksaja kustantaa kirkon ylläpitämiä hautausmaita. Kirkko saa tähän valtiolta rahoituksen, joka nimenomaan koostuu verorahoista, ei kirkollisverosta. Itselleni on aivan sama mihinkä tuhkani sirotellaan ja ilmaisen tämän myös hautaustestamentissani. Nämä asiat on hyvä kirjata hyvissä ajoin, mikäli haluaa vaikuttaa omaan hautaukseen ja mahdolliseen muistotilaisuuteen - kuului sitten kirkkoon tai ei.

        löytyy ihan hyvä esimerkki hautajaistestmentista

        http://www.merituhkaus.fi/index.php?page=nain_haluan


      • joonas änkyrävaara
        valmistellut kirjoitti:

        Miksiköhän tähän ei ole vastattu? Itse olen laatinut aikoja sitten hautaustestamentin ja tiedottanut sen olemassaolosta puolisolleni ja ystävilleni. Siinä on selkeät ohjeet, kuinka haluan itseni haudattavan ja millainen muistotilaisuus minulle tulee järjestää. En kuulu kumpaankaan valtion kirkkoon enkä mihinkään vapaaseen suuntaukseen. Nykyisen hautaustoimilain mukaan kaikki kuntalaiset haudataan samaan hautausmaahan. Virheellisesti oletetaan, että kirkollisveroilla ylläpidetään hautausmaita ja näin ollen kirkkoon kuulumattomat henkilöt eivät siten kuuluisi sinne haudattavaksi. Todellisuudessa jokainen veronmaksaja kustantaa kirkon ylläpitämiä hautausmaita. Kirkko saa tähän valtiolta rahoituksen, joka nimenomaan koostuu verorahoista, ei kirkollisverosta. Itselleni on aivan sama mihinkä tuhkani sirotellaan ja ilmaisen tämän myös hautaustestamentissani. Nämä asiat on hyvä kirjata hyvissä ajoin, mikäli haluaa vaikuttaa omaan hautaukseen ja mahdolliseen muistotilaisuuteen - kuului sitten kirkkoon tai ei.

        siis metsään, menee tahtoni mukaan tuhkani. olen tehnyt myös elintenluovutus-ja kudosluovutustestamentin, mutta mitä jää menee krematorioon ja haudataan omistamalleni metsäpalstalle.
        tosin on todennäköistä että tapaluterilainen sukuni yrittäisi vielä tuossa vaiheessa liittää minut suvun yhteyteen.


      • rautakausiko
        joonas änkyrävaara kirjoitti:

        siis metsään, menee tahtoni mukaan tuhkani. olen tehnyt myös elintenluovutus-ja kudosluovutustestamentin, mutta mitä jää menee krematorioon ja haudataan omistamalleni metsäpalstalle.
        tosin on todennäköistä että tapaluterilainen sukuni yrittäisi vielä tuossa vaiheessa liittää minut suvun yhteyteen.

        En haluaisi ostaa maata, jossa on jonkun ihmisen jäännöksiä!


      • loppuuko syrjintä?
        rautakausiko kirjoitti:

        En haluaisi ostaa maata, jossa on jonkun ihmisen jäännöksiä!

        Et sinä nytkään tiedä, missä kaikissa paikoissa on ihmisten jäännöksiä.
        Luterilainen lahko on niin vähän aikaa vaikuttanut ihmisten elämään ja heitä on haudattu ennenkin.
        1918 ihmisiä haudattiin vaikka minne, kun kirkko ei punikkeja hyväksynyt "siunattuun" maahan
        Itsemurhan tehneet haudattiin ennen kirkkomaan ulkopuolelle, kun ei ollut jumalalta lupaa haudata heitä lahkon maille.

        Myös minun tuhkani haudataan omalle maalle.


    • ei ongelta

      kirkolta hautausmonopoli pois ja siirretään se kuntien vastuulle, kuten teiden pito

    • vaihtoehtojaon

      Kirkkoon kuulumattomat voidaan haudata seka arkkuhautauksena että tuhkauksen jälkeen uurnahautauksena ev.lut. seurakuntien ylläpitämille hautausmaille sekä ns. kirkolliselle puolelle että myös tunnustuksettomaan osaan. Haustaustoimen kanslia myy mielellään hautapaikkoja siunatulta puolelta eikä erityisemmin markkinoi uusia tunnustuksettomia osia. Hautaustoimilain mukaan hautapaikan maksu on sama kaikille, kuuluupa kirkkoon tai. Kirkko saa yli 100 mijoonaa yhteisöveron tuotosta, ja sitä siivua perustellaan juuri mm. hautausmaiden ylläpidolla. Kirkko on saanut valtiolta milteipä monopolin hautaustoimessa, tai ainakin taloudellisen tuen monopolin.
      Vapaa-ajattelijain yhdistyksillä on kymmenkunta tunnustuksetonta hautausmaata eri puolilla Suomea; ja toki myös niitä voi käyttää, ja hintakin on varsin kohtuullinen, varsinkin jäsenalennuksen jäölkeen.
      Uurna voidaan haudata mös yksityiselle maalle maanomistajan luvalla.
      Tuhka voidaan myös sirotella maalle tai myös merelle. Helsingin kaupunki non osoittanut merialueita, jossa tuhkan sirottelu mereen voidaan tehdä vimosen päälle lain mukaan, mutta toki merellä rajat ovat pikkuisen kuin veteenpiirrettyjä viivoja.

      • vaihtoehtojaon

        Hautausmaan kirkollisellekaan puolelle ei ole pakko pyytää pappia mihinkään siunaushommaan. Jäähyväiset voidaan jättää ilman pappia monin tavoin. Saattotilaisuuteen ja/tai haudalle voi saada puhujan tai puhujia sekä myös musiikkia tai/ja laulua. Hautajaisista voi rakentaa vainajaa kunnioitavan, vainajan näköisen. www.proseremoniat.fi kautta voi saada ja tilata neuvontaa ja apua. Tunnutuksettoman osan käyttö varmaan lisääntyy. Ja varmaan myös peruteet saada pääkaupunkiseudulle sellainen tunnustuketon hautausmaa, joka ei ole kirkon helmoissa.


      • vaihtoehtojaon
        vaihtoehtojaon kirjoitti:

        Hautausmaan kirkollisellekaan puolelle ei ole pakko pyytää pappia mihinkään siunaushommaan. Jäähyväiset voidaan jättää ilman pappia monin tavoin. Saattotilaisuuteen ja/tai haudalle voi saada puhujan tai puhujia sekä myös musiikkia tai/ja laulua. Hautajaisista voi rakentaa vainajaa kunnioitavan, vainajan näköisen. www.proseremoniat.fi kautta voi saada ja tilata neuvontaa ja apua. Tunnutuksettoman osan käyttö varmaan lisääntyy. Ja varmaan myös peruteet saada pääkaupunkiseudulle sellainen tunnustuketon hautausmaa, joka ei ole kirkon helmoissa.

        http://www.pro-seremoniat.fi/


    • newbranch

      Monesti kirkkoon kuulumaton jopa siunataan omaisten toivosta. Omaisten ja läheisten menettämisen tuskaa vähentää toivo siitä että vainaja pääsisi kuoleman jälkeen parempaan paikkaan.

    • jepajee_324

      Minulle on henk. koht aivan sama minne kuolemanjälkeinen biojätteeni nakataan. Vaikka sitten susille syötäväksi tai variksille revittäväksi.

      Todennäköisesti kuitenkin minut tullaan polttohautamaan tai haudataan jonnekkin muualle kun "pyhään maahan".

      Toki pyhään maahanki minut saa haudata mutta en halua perikunnalleni ylimääräisiä menoj.

    • .......

      huokuu näistä viesteistä...

      • ekologinen kierrätys

        ei polteta,eikä haudata.vaan vainajat tänne itäsuomeen suon laitaan.luonto hoitaa pikaisesti ruumiin,karhuilla on nälkä.


      • tulevaisuuden raato
        ekologinen kierrätys kirjoitti:

        ei polteta,eikä haudata.vaan vainajat tänne itäsuomeen suon laitaan.luonto hoitaa pikaisesti ruumiin,karhuilla on nälkä.

        En ole mitenkään merkittävä henkilö, en katso että minulle tarvitsee mitään kivipaasia pystyttää. Vaimon kanssa on puhuttu että poltetaan ja tuhkat levitetään mäenhuipulta jossa aina yhdessä kävimme.
        Nyt kun on lapsia, niin voisihan olla kiva että olisi "jämät" jossain yhdessä paikassa missä lapset vois käydä "pakanatulia" polttelemassa. Ja kieltämättä tuhkaaminen lisää ilmakehän hiilidioksiidia, ja itäsuomeen suonlaitaan kuskaamisessakin palaa löpöä, plus vaarana on että syyttömät luontokappaleet tottuisi liiaksi ihmislihan makuun ja joutuisi viellä enemmän vainotuiksi.,


      • TOIMINTAPÄIVÄ
        tulevaisuuden raato kirjoitti:

        En ole mitenkään merkittävä henkilö, en katso että minulle tarvitsee mitään kivipaasia pystyttää. Vaimon kanssa on puhuttu että poltetaan ja tuhkat levitetään mäenhuipulta jossa aina yhdessä kävimme.
        Nyt kun on lapsia, niin voisihan olla kiva että olisi "jämät" jossain yhdessä paikassa missä lapset vois käydä "pakanatulia" polttelemassa. Ja kieltämättä tuhkaaminen lisää ilmakehän hiilidioksiidia, ja itäsuomeen suonlaitaan kuskaamisessakin palaa löpöä, plus vaarana on että syyttömät luontokappaleet tottuisi liiaksi ihmislihan makuun ja joutuisi viellä enemmän vainotuiksi.,

        Tuhkaus olisi paras tapa.Kumpa voisi suorittaa ilman arkkuunlaittamista.Onko arkku aina pakollinen,jos on,en käsitä miksi kuollut laitetaan arkkuun.Eikö riittäisi ekologinen säkki?Se palaisi tuhkien mukana.Tai sitten niinkuin Afrikassa:vuotaan haudattuna maan poveen takapihalle tai metsään.Eilen kirkosta erosi toinenkin tyttäristäni.Tänään eron itse.Jonkinlaista laiskuutta ja saamattomuutta ollut etten ole eronnut kirkosta.En usko instituutioon nimeltä kirkko.Uskon,että on jonkinlainen "korkeampi voima",mutta se ei ole ihmisten asettama.PISTE.Nyt sitten näpyttelemään eroa kirkosta-palstalle.


      • sivuilla asiaa
        TOIMINTAPÄIVÄ kirjoitti:

        Tuhkaus olisi paras tapa.Kumpa voisi suorittaa ilman arkkuunlaittamista.Onko arkku aina pakollinen,jos on,en käsitä miksi kuollut laitetaan arkkuun.Eikö riittäisi ekologinen säkki?Se palaisi tuhkien mukana.Tai sitten niinkuin Afrikassa:vuotaan haudattuna maan poveen takapihalle tai metsään.Eilen kirkosta erosi toinenkin tyttäristäni.Tänään eron itse.Jonkinlaista laiskuutta ja saamattomuutta ollut etten ole eronnut kirkosta.En usko instituutioon nimeltä kirkko.Uskon,että on jonkinlainen "korkeampi voima",mutta se ei ole ihmisten asettama.PISTE.Nyt sitten näpyttelemään eroa kirkosta-palstalle.

        polttohautauksesta.

        http://www.krematorio.com/


    • Lässyti lää

      Suostuisikohan seurakunta ripottelemaan mädäntyneen ruumiini palaset taivaalta kristittyjen hautojen päälle? Ei maksaisi mitään.

      Ihan oikeasti, paskanko väliä sillä on, mitä kuolleille tehdään.

    • Anonyymi

      Tilastojen mukaan vuonna 2022 yhdeksän prosenttia vainajista haudattiin kirkon hautausmaiden ulkopuolelle. Yleensä kyse on tuhkan laittamisesta maahan tai veteen. Sirottelu on sikäli hyvä, että ei muodostu hautapaikkaa toisin kuin uurnan hautaamisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1270
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      51
      942
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      834
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      798
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      760
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      83
      740
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      30
      650
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      52
      643
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      635
    Aihe