Pitääkö kaksoset laittaa eri luokille?

Kysyn vaan

Päiväkodissa laitettiin eri ryhmään, on kuulema hyvästä. Ala-asteen olleet samalla luokalla, elokuussa yläasteelle. Kaksoispoikani sanoivat että heidät mitä todennäköisimmin laitetaan eri luokille.
Onko ns. asiantuntijoiden mukaan hyvä että he ovat yläasteen eri luokilla? Kannustaako se itsenäisyyteen vai mikä siinä on takana? Luulisi haittoja ja hyötyjä olevan yhtä paljon, samantekevää ovatko samalla tai eri luokalla. Päättäkööt itse vai voiko koulu määrätä erilleen, lapsia ja vanhempia ei kuunnella?

28

2963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kadun lapset laittaa

      Pitääkö saman kadun lapset laittaa samalle vai eri kadulle?

      Jotkut rehtorit suuressa viisaudessaan haluavat sosiaalista tasa-arvoa ja sijoittaa ne eri luokille, ettei vahingossakaan saa kavereita läheltä ja turvallisen matkan päästä...

    • koulu yhtä hyvin...

      Erottaako opettajat ne toisistaan...

      • Kysyn vaan

        Kaksospojat, eivät identtisiä.


    • tähän asti eri luokalla,

      Jos he ovat saaneet tähän mennessä kumpikin omat kaverit, miksi liittää yhteen vasta tässä vaiheessa...

      • Kysyn vaan

        Päiväkodin olivat eri ryhmissä, ala-asteen olleet samalla luokalla, elokuussa yläasteelle.


    • olla valtakunnallinen käytäntö

      Eri vai samaa sukupuolta on varmasti vaikuttanut asiaan...

      aivan toisellakin tavalla nimittäin menetellään.

    • järjellinen

      Parhaat ystäväni ovat kaksoset. Ovat aina olleet samoilla luokilla ala-asteelta AMK:hon. Samat harrastukset, sama ystäväpiiri. Samat työpaikat ja samat tehtävät niissä. Kun toinen sai kesätyötä alansa tehtävistä, hän ei ottanut sitä vastaan, koska sisko ei ollut päässyt samaan paikkaan. Asuvat yhdessä.

      Heillä ei ole mitään omaa, sillä he ovat kasvaneet niin kiinni toisiinsa. Me lähipiirissä olemme pohtineet, miten he toimivat jatkossa työpaikkojen, perheen perustamisen ym. suhteen, kun eivät osaa toimia erillään. Olisiko sitten eri luokille ja eri harrastuksiin laittaminen vaikuttanut että olisivat enemmän omia persooniaan? Saattaapa olla niin.

    • vai ympäristö?

      Olen miettiny samaa kun tyttöni lähestyvät kouluikää. Päiväkotiin kun lapsille paikkaa haettiin, sanoin johtajalle että lapsiani ei eroteta toisistaan. Johtaja oli samaa mieltä, onneksi. Jokin aika sitten aivan tuntematon mies tuli juttelemaan kun olin liikkeellä kaksostyttöjeni kanssa. Hän sanoi heti että koulussa joutuvat eri luokille, identtisiä kun ovat. Itse en haluasi että lapseni joutuvat eri luokille. Mitä sitten jos ovat riippuvaisia toisistaan. Heillä sentään on joku joka välittää. Liian monet lapset joutuvat olemaan yksin. Myöhemmin saavat päättää haluavatko olla erossa vai yhessä.... Julmaa erottaa lapsia.

      • kaksosten äiti

        Itselläni on 4v kaksoset eikä mieleeni ole edes tullut että erottaisin heidät toisistaan. He ovat toisilleen ne läheisimmät ihmiset. Välillä harmittaa kun he mielummin turvautuvat toisiinsa kun minuun, mutta he ovat koko elämänsä olleet yhdessä eikä siitä haittaa heille ole ollut. Päin vastoin. Tietävät toisen ajatukset jopa eleistä. Ovat valmiita jakamaan kaiken ja pitävät toisensa puolia. Se rakkaus mikä kaksosten välillä on jotain niin ainutlaatuista ettei kukaan sitä ymmärrä.

        Nykyään taitaa olla "muotia" repiä toisilleen läheiset ihmiset eri paikkoihin. Se on todella julmaa. Koulujen ja päiväkotien sekä tietysti vanhempien pitäisi paremminkin miettiä millä tavoin pystyy tukemaan kaksosia, niin että heistä tulee eri persoonat ilman että revitään irti toisistaan. Etsiä ne eroavaisuudet esim. toinen tykkää piirtää toinen pelata, ja tukea kumpaakin yksilöinä siinä mistä pitää/osaa. Kaksoset ottavat etäisyyttä toisiinsa kyllä sitten kun ovat valmiita siihen.


      • Kysyn vaan
        kaksosten äiti kirjoitti:

        Itselläni on 4v kaksoset eikä mieleeni ole edes tullut että erottaisin heidät toisistaan. He ovat toisilleen ne läheisimmät ihmiset. Välillä harmittaa kun he mielummin turvautuvat toisiinsa kun minuun, mutta he ovat koko elämänsä olleet yhdessä eikä siitä haittaa heille ole ollut. Päin vastoin. Tietävät toisen ajatukset jopa eleistä. Ovat valmiita jakamaan kaiken ja pitävät toisensa puolia. Se rakkaus mikä kaksosten välillä on jotain niin ainutlaatuista ettei kukaan sitä ymmärrä.

        Nykyään taitaa olla "muotia" repiä toisilleen läheiset ihmiset eri paikkoihin. Se on todella julmaa. Koulujen ja päiväkotien sekä tietysti vanhempien pitäisi paremminkin miettiä millä tavoin pystyy tukemaan kaksosia, niin että heistä tulee eri persoonat ilman että revitään irti toisistaan. Etsiä ne eroavaisuudet esim. toinen tykkää piirtää toinen pelata, ja tukea kumpaakin yksilöinä siinä mistä pitää/osaa. Kaksoset ottavat etäisyyttä toisiinsa kyllä sitten kun ovat valmiita siihen.

        Ylä-asteella, murrosiän kuohuissa olisi mielestäni hyvä jos olisivat samalla luokalla, voisivat toisiaan tukea. Yläasteen jälkeen onkin sitten eri juttu.
        Koko kirjoitukseni pointti on se että eikö koulu kuuntele vanhempia pätkääkään vaan tekevät mitä tahtovat ja sillä sipuli?
        Kai vanhempien ja lapsien toivomuksilla on jotain väliä vai onko virkamies niin suuri herra ettei hänen tarvitse alamaisiaan kuunnella? Tälläisten herrojen olisi hyvä muistaa kuka heidän palkkansa maksaa. Yleensä maksajalla on jotain oikeuksia vai olemmeko vain hallintoalamaisia joille viranhaltijoiden päätökset ilmoitetaan ja niihin on tyytyminen...


    • pojat..

      vasta 4v. Menevät nyt päiväkotiin samaan ryhmään. Ala-asteen saavat olla myös samalla luokalla, ihan käytännöllisistä syistä(kouluajat ym.)Pidemmälle en ole vielä ajatellut.
      Tässä vaiheessa meidän pojuja ei voisi edes erottaa, koska toinen kehittynyt nopeammin kuin toinen ja tulkkaa mitä toinen puhuu ja tarkoittaa. Ovat ei-identtisiä.

      • vastoinpäin

        "koska toinen kehittynyt nopeammin kuin toinen ja tulkkaa mitä toinen puhuu ja tarkoittaa."

        Tästä nimenomaisesta syystä heidät pitäisi erottaa!!


      • jos kehitys
        vastoinpäin kirjoitti:

        "koska toinen kehittynyt nopeammin kuin toinen ja tulkkaa mitä toinen puhuu ja tarkoittaa."

        Tästä nimenomaisesta syystä heidät pitäisi erottaa!!

        olis "normaalisti" jäljessä, mutta tällä meidän pojulla on suuri kommunikointiongelma ja muissakin asioissa myöhässä. Tutkimukset on aloitettu ja epäillään jonkin asteista dysfasiaa ja siihen vielä jotain muutakin..
        Mielestäni on hyvä jos veli on auttamassa, jos toisesta ei saa vieraat selvää, en aina minäkään. Luulen että toinen saa eleistä ja olemuksestakin selvää mitä toinen tarkoittaa, koska puhe ei ole mitenkään ymmärrettävää, eikä se ole kehittynyt vaikka eivät koko ajan yhdessä olekaan.
        Hoidossa tällä normaalisti kehittyneellä on omat kaverit, toinen keskittyy omiinsa touhuihinsa.
        Onpa kamalaa puhua lapsistaan normaalisti kehittyneenä ja jälkeen jääneenä, mutta niin se vaan on..huoh..


    • itsekin

      Olen itse kaksonen ja aina olemme siskoni kanssa olleet samalla luokalla. ala-asteesta lukioon. Nyt yliopistossa opiskelemme eri tiedekunnissa. Minusta oli järkevämpää olla samalla luokalla. koulu alkoi kummalakin samaan aikaan ja läksyt olivat samat, joten pystyimme tekmään vaikeat tehtävät yhdessä. Lukiossa opo sanoikin että siitä on meille hyötyä kun voi keskustella käsiteltävistä asioista kotona jonkun kanssa.

      Kaksoset ovat kaksi eri ihmistä ja vaikka minä ja siskoni olemme tdella läheiset, olemme myös täysin erilaisia luonteiltamme. Ongelmana saattaa sitten olla opettajat jotka kohtelevat kaksosia kuin yhtä ihmistä.

    • kerppis

      Meillä kaksoset (tyttö/poika) olivat sekä päiväkodissa että koulussa samassa ryhmässä/luokalla.
      Vähän vaikea sanoa, miten se heidän sosiaaliseen elämäänsä vaikutti, molemmilla oli omat kaverinsa, koulumatkat kulkivat joskus porukassa, joskus keskenään.
      Kumpikin asauvat jo omillaan, mutta ihan eri osoitteissa. Joten eivätköhän nuo ihan normaalisti kehittyneet siinä kuin sisarukset ikään.
      Ihan liikaa kiinnitetään tuollaisiin väkinäisiin asetelmiin huomiota. Yksilöitähän kaksoset ovat, ja niin heitä tulisi kohdella myös sellaisina - ei minään friikkeinä, joiden erikoista ja teennäistä "eristämistä" toisistaan pitäisi edes ajatella.
      Ja vanhemmille huom! Muistakaa se, että he TODELLA ovat vain sisaruksia, jotka ovat sattuneet tupsahtamaan tähän maailmaan yhtä aikaa....

    • stadilainen

      Meidän kaksoset (tyttö ja poika) olivat päiväkodissa eri ryhmissä ja nyt eka luokalla rinnakkaisluokilla. Meistä se oli paras ratkaisu ja lapset ovat samaa mieltä. Aikuisille siitä koituu vähän lisää vaivaa (kahden eri ryhmän vanhempainillat, eri kouluajat jne.) mutta ei mitään ylipääsemätöntä. Jokainen perhe varmasti itse tietää parhaiten, mikä on juuri heidän kaksosilleen paras ratkaisu.

    • Totuus ei aina miellytä

      Asiantuntijat ovat tästä yksimielisiä, kaksosista kasvaa itsenäisempiä jos he eivät ole jatkuvasti toistensa kanssa tekemisissä. Näkeväthän he välitunnilla, koulun jälkeen, viikonloppuisin, ihan tarpeeksi ovat toistensa kanssa. Erityisesti identtisille ja samaa sukupuolta oleville kaksosille tämä on hyväksi. Eri sukupuolta oleville tulee luonnostaan eri kaveripiiri.

      • kaksosten äiti

        NIINPÄ! Tässä se taas nähdään! Itsenäisempiä eli pärjäävät myös yksin. Sitä korostetaan nykyisin jo niin paljon että maailma on täynnä näitä itsenäisiä reppanoita! Pitääkö ihmisen tosiaan olla NIIN itsenäinen, ettei kukaan saa olla niin lähellä? Eikö ihmiset olekkaan laumaeläimiä? Minusta se on tervettä turvallisuuden tunnetta monikkolapsilla, jos he haluavat olla samalla luokalla.

        Ja kuten olit kirjoittanut, asiantuntijat ovat yksimielisiä.... Minusta tosin vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten, joten he yleensä ymmärtävät lapsien tarpeita paremmin kuin nämä "asiantuntijat". Minusta ihminen saa olla toisesta riippuvainen, oli se sitten isosisko tai kaksosveli. Parempi niin kuin yrittää selvitä tästä pahasta maailmasta YKSIN. Siinä teille mielipidettä!


      • Totuus ei aina miellytä
        kaksosten äiti kirjoitti:

        NIINPÄ! Tässä se taas nähdään! Itsenäisempiä eli pärjäävät myös yksin. Sitä korostetaan nykyisin jo niin paljon että maailma on täynnä näitä itsenäisiä reppanoita! Pitääkö ihmisen tosiaan olla NIIN itsenäinen, ettei kukaan saa olla niin lähellä? Eikö ihmiset olekkaan laumaeläimiä? Minusta se on tervettä turvallisuuden tunnetta monikkolapsilla, jos he haluavat olla samalla luokalla.

        Ja kuten olit kirjoittanut, asiantuntijat ovat yksimielisiä.... Minusta tosin vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten, joten he yleensä ymmärtävät lapsien tarpeita paremmin kuin nämä "asiantuntijat". Minusta ihminen saa olla toisesta riippuvainen, oli se sitten isosisko tai kaksosveli. Parempi niin kuin yrittää selvitä tästä pahasta maailmasta YKSIN. Siinä teille mielipidettä!

        Kaksosten vanhemmat tahtovat lapsensa samalla luokalle koska ovat laiskoja. Vaatisi pientä vaivannäköä jos lapset olisivat eri luokalla, sehän ei näille itsekkäille vanhemmmille käy. Jos ajattelisivat lasten parasta kaksoset laitettaisiin eri luokille.
        Kaksoset näkevät toisiaan aivan tarpeeksi, pieni etäisyys kasvattaa heistä itsenäisempiä. Yksilöllisyys pääsee kukoistamaan kun heitä ei, monasti alitajuisesti, opettaja kohtele yhtenä henkilönä.


      • viiden äiti
        Totuus ei aina miellytä kirjoitti:

        Kaksosten vanhemmat tahtovat lapsensa samalla luokalle koska ovat laiskoja. Vaatisi pientä vaivannäköä jos lapset olisivat eri luokalla, sehän ei näille itsekkäille vanhemmmille käy. Jos ajattelisivat lasten parasta kaksoset laitettaisiin eri luokille.
        Kaksoset näkevät toisiaan aivan tarpeeksi, pieni etäisyys kasvattaa heistä itsenäisempiä. Yksilöllisyys pääsee kukoistamaan kun heitä ei, monasti alitajuisesti, opettaja kohtele yhtenä henkilönä.

        Kirjoituksestasi päätellen sinulla ei ole kaksosia...jos nyt ylipäätään lapsia ollenkaan!

        Meillä kaksoset olivat samalla luokalla, mutta eri ryhmässä.
        Koulu alkoi ja päättyi aina eri aikaan, vain kaksi tuntia olivat yhtäaikaa koulussa.
        Kummallakin pojalla on omat kaverit, niinkuin perhemme muillakin lapsilla. Ja kaikilla on kotona omat huoneet.Kenenkään (ei siis kaksostenkaan) tarvitse jakaa huonetta kenenkään kanssa.

        Tämä järjestely on toiminut meillä, ja uskon sen toimivan monessa muussakin perheessä.

        Asiantuntijat ovat harvoin seuramassa eloa lapsiperheissä,
        joten heillä ei voi olla varmaa tietoa siitä, mikä on kenellekin parasta!


    • Itse kaksonen

      Ei samalla luokalla olosta pitäisi tulla mitään ongelmia itsenäistymisen kanssa. Saattaa tosin olla tapauskohtaistakin. Mukavampaa se on, kun on sisarus samalla luokalla. Itse olen ollut ylä asteelle asti samalla luokalla kaksoseni kanssa. Omia polkuja kuljetaan loppujen lopuksi.

    • koulu voi määrätä

      kaksosia eri luokkiin. Älä anna periksi!!! Itsekkin olen kaksosten äiti ja huomaaan jo nyt tyttöjen erilaisuuden/samalaisuuden (3v.), mutta ei tulisi mieleeenikään laittaa heitä eri ryhmään. Mitä haittaa siitä on, jos lapsella on tuttu tuki ja turva lähellä???

      • -Jonttu-

        "NIINPÄ! Tässä se taas nähdään! Itsenäisempiä eli pärjäävät myös yksin. Sitä korostetaan nykyisin jo niin paljon että maailma on täynnä näitä itsenäisiä reppanoita!"

        Nimimerkki "kaksosten äiti" ei tainnut nähdä televisiosta sitä säälittävää dokumenttia kaksosista, jotka vielä vanhalla iälläänkin asuivat kahdestaan. Ostivat jopa ulkomaanreissuiltakin aina kummallekin saman oman matkamuiston. Sekö sitten on ihailtavaa, että kasvaa toiseen ihmiseen niin kiinni, ettei vessassa voi yksin käydä?

        Itse en ole kaksonen, mutta inhosin yli kaiken kun äiti puki minua ja pari vuotta nuorempaa sisarustani samanlaisiin vaatteisini lapsena. Ei ole kovin mieltä ylentävää, kun oma identiteetti yritetään liiskata jonkun toisen ihmisen kanssa yhteen.

        Tähän voisi loppusanoiksi sanoa, että RAJANSA KAIKELLA, kaksosuudellakin!


      • kaksosten äiti
        -Jonttu- kirjoitti:

        "NIINPÄ! Tässä se taas nähdään! Itsenäisempiä eli pärjäävät myös yksin. Sitä korostetaan nykyisin jo niin paljon että maailma on täynnä näitä itsenäisiä reppanoita!"

        Nimimerkki "kaksosten äiti" ei tainnut nähdä televisiosta sitä säälittävää dokumenttia kaksosista, jotka vielä vanhalla iälläänkin asuivat kahdestaan. Ostivat jopa ulkomaanreissuiltakin aina kummallekin saman oman matkamuiston. Sekö sitten on ihailtavaa, että kasvaa toiseen ihmiseen niin kiinni, ettei vessassa voi yksin käydä?

        Itse en ole kaksonen, mutta inhosin yli kaiken kun äiti puki minua ja pari vuotta nuorempaa sisarustani samanlaisiin vaatteisini lapsena. Ei ole kovin mieltä ylentävää, kun oma identiteetti yritetään liiskata jonkun toisen ihmisen kanssa yhteen.

        Tähän voisi loppusanoiksi sanoa, että RAJANSA KAIKELLA, kaksosuudellakin!

        En todellakaan halua tukea lapsiani siihen, että aivan yksin pitäisi pärjätä kaikessa. Puen heidät eri tavalla, he pitävät eri asioista(toinen musiikista ja toinen piirtämisestä). Heidän ei tarvitse olla samanlaisia,mutta he ovat ns. sielunkumppaneita, koska he YMMÄRTÄVÄT toisiaan. Minäkään en pidä siitä, että heitä kohdeltaisiin aina vain kaksosina, vaan erittäin läheisinä sisaruksina. Enkä myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat erottaa kaksoset. Minusta se on vain väärin. Sano mitä sanot.


      • Ilonpilaaja.............
        -Jonttu- kirjoitti:

        "NIINPÄ! Tässä se taas nähdään! Itsenäisempiä eli pärjäävät myös yksin. Sitä korostetaan nykyisin jo niin paljon että maailma on täynnä näitä itsenäisiä reppanoita!"

        Nimimerkki "kaksosten äiti" ei tainnut nähdä televisiosta sitä säälittävää dokumenttia kaksosista, jotka vielä vanhalla iälläänkin asuivat kahdestaan. Ostivat jopa ulkomaanreissuiltakin aina kummallekin saman oman matkamuiston. Sekö sitten on ihailtavaa, että kasvaa toiseen ihmiseen niin kiinni, ettei vessassa voi yksin käydä?

        Itse en ole kaksonen, mutta inhosin yli kaiken kun äiti puki minua ja pari vuotta nuorempaa sisarustani samanlaisiin vaatteisini lapsena. Ei ole kovin mieltä ylentävää, kun oma identiteetti yritetään liiskata jonkun toisen ihmisen kanssa yhteen.

        Tähän voisi loppusanoiksi sanoa, että RAJANSA KAIKELLA, kaksosuudellakin!

        Sinun mielestäsi siis kaksi yksinäistä ja onnetonta vanhusta olisi ollut hauskempaa katsottavaa kuin toisiinsa kiinni kasvanut kaksospari. Tämä "itsenäisyyden" sumea ihannointi menee jo liian pitkälle. Ikinä historiassa eivät ole ihmiset kärsineet niin paljon yksinäisyydestä kuin nykyään, vaikka pienestä asti kasvatetaan niin "itsenäisiksi".

        Ehkä tasapainoisimmat tuntemani ihmiset sattuvat olemaan kaksoset. Pojat olivat ylioppilaiksi asti aina samalla luokalla, harrastivat samoja asioita, jakoivat huoneen jne. Varmaan olisivat olleet jonkun "asiantuntijan" mielestä liian riippuvaisia toisistaan. Aikuisina kiinnostuivat eri asioista ja opiskelivat eri aloja. Nykyään kummallakin on poikkeuksellisen terve itsetunto. Eivät rähjää, osaavat kuunnella, mutta seisovat aina mielipiteidensä takana. Juuri sellaisia ihmisiä, joilla on perusturvallisuus kunnossa.

        Kannattaa muistaa, että kasvatustiedekin on aika nuori tiede. Viisikymmentäluvulla tehtiin behaviorismin nimissä kaikenmoista väkivaltaa, jota nyt kauhistellaan. Ehkä viidenkymmenen vuoden päästä meidän aikamme lasten "itsenäisyyden" tavoittelua pidetään epäinhimillisenä.


    • tuffe

      Toiset kaksoset oppivat elämään symbioosissa niin, että toinen pääsee siivelle. Tarkoittaen kouluhommissa että unohdetaan kirjat kouluun ja käytetään kaksossisaren kirjoja, kopioidaan läksyt kun vanhemmat ei näe, annetaan toisen muistaa mitä oli läksyksi ym.... Eiköhän tuossa tilanteessa olisi luontevaa että ovat eri luokalla?

      Meillä ei ole tuollaisia ongelmia ollut, joten koulu päättäköön tulevaisuudessa. Meni niin tai näin, kummassakin on hyvät puolet.

      • Wolfin

        todellakin riippuu lapsista, mutta itse en ole kärsinyt siitä että olin yläasteenkin samalla luokalla kaksoseni kanssa.. vaikka toki ihmiset ehkä pitivät liikaa samana, olihan osalle ihmisistä shokki kun menimmekin eri kouluihin, toinen lukioon ja toinen amikseen.. mutta miten vain, mielipiteistä voi kiistellä ikuisuuteen,.


    • moikkelis koikkelis

      Mitäs vitun haittaa siitä meille oli???
      Nykyään asutaan ihan eri paikkakunnilla, matkaa siskolle toista sataa kilometriä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1099
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      891
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe