Käännynnäinen

kysyy:

Olen ortodoksitavoiltani aloittelija.
Olen ymmärtänyt muiden ort. maiden tavoista, että
naisilla pitäisi olla kirkossa pää peitettynä.

Suomessakin joillakin naisilla on ja joillakin taas ei.

Miksi suomessa naiset eivät peitä päätänsä kirkossa?

Mielestäni on hassua kun saman kirkon palveluksessa osa naisista on sitä mieltä, että naisen pitää peittää pää ja osa taas ei välitä koko asiasta. Miten tämä on mahdollista?
Eikö selkeitä ohjetä kirkosta saa, vai tuleeko vastaus sen mukaan keneltä kysyy?
Miten Uspenskissa pitää menetellä asian suhteen.

2) kysymys: hame vaiko housut?

epätietoinen käännynnäinen

83

6873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

      Meillä Helsingissä on vakiintunut käytäntö toimitusten aikana, että
      naisen tulee peittää päänsä ja käyttää hametta joka on mielellään nilkkoihin asti.

      On kylläkin joitakin uppiniskaisia jotka eivät ole ymmärtäneet oikeita tapoja.

      Asiasta ei kannata edes keskustella tällä palstalla tästä.

      oikeaoppinen neiti

      • jipoox

        hehe loistava provo !!
        MISTÄ NÄITÄ URPOJA SIKIÄÄ !


      • on vakava
        jipoox kirjoitti:

        hehe loistava provo !!
        MISTÄ NÄITÄ URPOJA SIKIÄÄ !

        Ei mitään provoa!
        Asia on niin, että palveluksissa naisen pään tulee olla peitetty. Miksi naiset haluavat nyt pukeutua miesten vaatteisiin. Naisella tulee olla naisen hame!
        Helsingissä on vanhat oikeat perinteet joita tulee kaikkien kunnioittaa.


      • navettatöissä
        on vakava kirjoitti:

        Ei mitään provoa!
        Asia on niin, että palveluksissa naisen pään tulee olla peitetty. Miksi naiset haluavat nyt pukeutua miesten vaatteisiin. Naisella tulee olla naisen hame!
        Helsingissä on vanhat oikeat perinteet joita tulee kaikkien kunnioittaa.

        ja heinäpellolla pitää aivan tarpeeksi huivia.

        Nyt en sitä päähäni laita, ellen ole esim. puutarhatöissä tai marjassa, joissa molemmissa se on ylivoimaisen käytännöllinen.


      • tutkija..
        on vakava kirjoitti:

        Ei mitään provoa!
        Asia on niin, että palveluksissa naisen pään tulee olla peitetty. Miksi naiset haluavat nyt pukeutua miesten vaatteisiin. Naisella tulee olla naisen hame!
        Helsingissä on vanhat oikeat perinteet joita tulee kaikkien kunnioittaa.

        Edelliseen liittyen:

        Tänä päivänä painotamme, arvostamme ja haluamme nostaa esille
        vanhoja tapoja:

        1) vanhaa ikonitraditiota
        2) vanhaa kirkkomusiikkiperinnettä (nyt myös Bysanttilainen musiikki)
        3) vanhoja tapoja: naiset pää peitettynä ja pitkä hame

        Miksi kohtaa 3) häpeämme ja siitä kiistelemme
        jos hyväksymme ja lähes kaikki allekirjoitamme
        kuitenkin kohdat 1) ja 2)

        Koko paketti tai ei mitään!


      • asiaa!!!
        tutkija.. kirjoitti:

        Edelliseen liittyen:

        Tänä päivänä painotamme, arvostamme ja haluamme nostaa esille
        vanhoja tapoja:

        1) vanhaa ikonitraditiota
        2) vanhaa kirkkomusiikkiperinnettä (nyt myös Bysanttilainen musiikki)
        3) vanhoja tapoja: naiset pää peitettynä ja pitkä hame

        Miksi kohtaa 3) häpeämme ja siitä kiistelemme
        jos hyväksymme ja lähes kaikki allekirjoitamme
        kuitenkin kohdat 1) ja 2)

        Koko paketti tai ei mitään!

        Hyvää keskustelua johon ilmoittaudun mukaan!

        Mielestäni tämä on kasvatuksellinen asia joka ei suoranaisesti kuulu papistolle.
        Sen sijaan käytäntönä voisi olla, että rovastien ja kirkkoherrojen rouvat, Ruustiinat voisivat valvoa, että temppelissä käyttäydytään arvokkaasti. Ruustiinan tehtävänä on erityisesti nuorten kokemattomien naisten ohjaaminen ja käyttäytymisen valvonta.
        Tämä käytäntö oli vallallaan myös ennen sotia suomessakin. Näyttää siltä, että käytännölle olisi nyt taas tilausta.


      • Dibs
        navettatöissä kirjoitti:

        ja heinäpellolla pitää aivan tarpeeksi huivia.

        Nyt en sitä päähäni laita, ellen ole esim. puutarhatöissä tai marjassa, joissa molemmissa se on ylivoimaisen käytännöllinen.

        mutta huivi on kyllä kaikkein kätevin. Sen voi panna käsilaukkuun palveluksen jälkeen. Kirkkohuivi solmitaan vähän eri tavalla kuin navettapiian huivi ja se on hienompaa kangastakin.

        Hame vai housut kysymykseen toteaisin, että kyllä housupukukin käy, jos housujen päällä on lantion peittävä tunika tai jakku. Tunikat ovat nyt juuri muodikkaita.


      • stailaajatar
        Dibs kirjoitti:

        mutta huivi on kyllä kaikkein kätevin. Sen voi panna käsilaukkuun palveluksen jälkeen. Kirkkohuivi solmitaan vähän eri tavalla kuin navettapiian huivi ja se on hienompaa kangastakin.

        Hame vai housut kysymykseen toteaisin, että kyllä housupukukin käy, jos housujen päällä on lantion peittävä tunika tai jakku. Tunikat ovat nyt juuri muodikkaita.

        Venäläisillä naisilla huivi on yleensä vain "ripustettu" päähän mitenkään solmimatta ja niinpä se viimeistään ehtoollismaljan edessä on valunut alas, eikä näin ollen toimita minkäänlaista "siveystehtävää"! Parempi olla ilman huivia kuin koko ajan hermostuneesti nostella ja sovitella sitä huivia, joka ei kuitenkaan päässä pysy! Hattu on järkevämpi vaihtoehto, paitsi hankala sovittaa muuhun sisäasuun, palvelushan ei ole mikään coctailtilaisuus.


      • käymästä kirkossa
        asiaa!!! kirjoitti:

        Hyvää keskustelua johon ilmoittaudun mukaan!

        Mielestäni tämä on kasvatuksellinen asia joka ei suoranaisesti kuulu papistolle.
        Sen sijaan käytäntönä voisi olla, että rovastien ja kirkkoherrojen rouvat, Ruustiinat voisivat valvoa, että temppelissä käyttäydytään arvokkaasti. Ruustiinan tehtävänä on erityisesti nuorten kokemattomien naisten ohjaaminen ja käyttäytymisen valvonta.
        Tämä käytäntö oli vallallaan myös ennen sotia suomessakin. Näyttää siltä, että käytännölle olisi nyt taas tilausta.

        ihan vain siksi koska siellä on liikaa häiriötekijöitä! Itse asia on unohdettu!


      • Dibs
        stailaajatar kirjoitti:

        Venäläisillä naisilla huivi on yleensä vain "ripustettu" päähän mitenkään solmimatta ja niinpä se viimeistään ehtoollismaljan edessä on valunut alas, eikä näin ollen toimita minkäänlaista "siveystehtävää"! Parempi olla ilman huivia kuin koko ajan hermostuneesti nostella ja sovitella sitä huivia, joka ei kuitenkaan päässä pysy! Hattu on järkevämpi vaihtoehto, paitsi hankala sovittaa muuhun sisäasuun, palvelushan ei ole mikään coctailtilaisuus.

        solmitaan takaapäin kiinni. Sitä ei siis solmita leuan alle, niin kuin kirkkohuivi. Tällöin huivin pitää tietysti olla puuvillakangasta, sillä sifonki-, silkki- tai villahuivi ei pysy sillä tavoin sidottuna. Ortodoksijuutalaiset naiset solmivat huvin myös takaa kiinni.

        Perinteellisesti huivi on ortodoksisissa kristityissä maissa solmittu samaan tapaan kuin muslimihuivi, niin että yhtään tukkaa ei jää näkyviin ja huivi peittää myös kaulan kokonaan. Sellainen huivin solmimistapa on vieläkin käytössä nunnilla.

        Tavalliset kristityt naiset (ortodoksit tai muut) solmivat huivin kuitenkin nykyisin siten, että edestä jää hiukan tukkaa näkymään.

        Jos et tykkää huivista, hommaa sorokka, mikäli siis olet naimisissa oleva nainen, sillä sorokkahan on naidun naisen päähine.


      • kanoninen-käytäntö
        navettatöissä kirjoitti:

        ja heinäpellolla pitää aivan tarpeeksi huivia.

        Nyt en sitä päähäni laita, ellen ole esim. puutarhatöissä tai marjassa, joissa molemmissa se on ylivoimaisen käytännöllinen.

        kirjoituksestasi päättelen ettet ole ortodoksi. Jos olet omasta mielestäsi saanut tarpeeksi huivia lapsena niin sillä ei ole mitään merkitystä koska kanoneissa on tästä asiasta sanottu mitä on sanottu, ja ainakin me ortodoksit noudatamme pyhien isien opetuksia emmekä omia mielijohdettamme.


      • kanoninen-käytäntö

        Kun olisikin asia noin yksinkertaisessa. valitettavasti Suomessa ortodoksinen kirkko ei ole puhtaasti ortodoksi vaan luterilais-ortodoksinen. Siksi ei tiedetä kanoniseista käytännöstä eikä pyhien isien opetuksesta yhtään mitään. Tullaan tölvästelemään kirkkoon vaikka paskaisissa farkuissa, ollaan niin kauhian edistykselliisä.


      • jipoox
        on vakava kirjoitti:

        Ei mitään provoa!
        Asia on niin, että palveluksissa naisen pään tulee olla peitetty. Miksi naiset haluavat nyt pukeutua miesten vaatteisiin. Naisella tulee olla naisen hame!
        Helsingissä on vanhat oikeat perinteet joita tulee kaikkien kunnioittaa.

        heheheh helsingissä mitään oikeita perinteitä ole, näitä perinteitä noudattaa korkeintaan Uspenskissa käyvät syntyperäiset wannabetosiortodoksit (tämä täytyy tietty mainita joka yhteydessä), LOL


      • täällä on yksi
        kanoninen-käytäntö kirjoitti:

        Kun olisikin asia noin yksinkertaisessa. valitettavasti Suomessa ortodoksinen kirkko ei ole puhtaasti ortodoksi vaan luterilais-ortodoksinen. Siksi ei tiedetä kanoniseista käytännöstä eikä pyhien isien opetuksesta yhtään mitään. Tullaan tölvästelemään kirkkoon vaikka paskaisissa farkuissa, ollaan niin kauhian edistykselliisä.

        kaunaa kantava luterilainen, joka tätä sanomaansa vain jaksaa julistaa ... luterilais-ortodoksinen on täysi mahdottomuus ... pitää nyt muistaa, ettei ortodoksisessa maailmassa yleisesti ottaen juuri kukaan edes tiedä mitään ns. lutherinuskoisten eli ljutikoiden olemassa olosta


      • En ole kuullut ennen
        jipoox kirjoitti:

        heheheh helsingissä mitään oikeita perinteitä ole, näitä perinteitä noudattaa korkeintaan Uspenskissa käyvät syntyperäiset wannabetosiortodoksit (tämä täytyy tietty mainita joka yhteydessä), LOL

        Mitä ovat syntyperäiset wannabetosiortodoksit?


      • taas vauhdissa
        kanoninen-käytäntö kirjoitti:

        kirjoituksestasi päättelen ettet ole ortodoksi. Jos olet omasta mielestäsi saanut tarpeeksi huivia lapsena niin sillä ei ole mitään merkitystä koska kanoneissa on tästä asiasta sanottu mitä on sanottu, ja ainakin me ortodoksit noudatamme pyhien isien opetuksia emmekä omia mielijohdettamme.

        Sinä se päättelet kaikenlaista. Minä taas päättelen sinun kirjoituksistasi, että sinä olet homoseksuaali länkisäärinen juutalainen kääpiö, joka on löytänyt kanavan päteä.


      • Entinen navettapiika
        kanoninen-käytäntö kirjoitti:

        kirjoituksestasi päättelen ettet ole ortodoksi. Jos olet omasta mielestäsi saanut tarpeeksi huivia lapsena niin sillä ei ole mitään merkitystä koska kanoneissa on tästä asiasta sanottu mitä on sanottu, ja ainakin me ortodoksit noudatamme pyhien isien opetuksia emmekä omia mielijohdettamme.

        paljon muutakin, jolle viis veisataan.

        Missä on miehillä parta. Parrattomilta evättökään pääsy kirkkoon!

        Huivista tai huivittomuudesta kirkossakäynnin anti ei ole kiinni, todellakaan.

        Kaikkein omituisinta olisi istuttaa päähän joku tätimäinen hattu, joita en pidä ilmoisna ikinä muutenkaan.

        Enkä pitkiä hameita, enkä tätimäisiä tunikoita. Miksi pitäisi valjastaa itsensä mahdollisimman rumaksi ja tanttamaiseksi?

        Tosin hyvin paljastava pukeutuminen, vesirajassa keikkuva hamonen ja melkein napaan uurrettu etumus tai paljas selkä ei ole sovelias kirkkoasu.
        Sen paremmin kuin napapaidatkaan, jotka onneksi ovat pois muodista. (Toivon ainakin).


      • monelle suomalaiselle
        Entinen navettapiika kirjoitti:

        paljon muutakin, jolle viis veisataan.

        Missä on miehillä parta. Parrattomilta evättökään pääsy kirkkoon!

        Huivista tai huivittomuudesta kirkossakäynnin anti ei ole kiinni, todellakaan.

        Kaikkein omituisinta olisi istuttaa päähän joku tätimäinen hattu, joita en pidä ilmoisna ikinä muutenkaan.

        Enkä pitkiä hameita, enkä tätimäisiä tunikoita. Miksi pitäisi valjastaa itsensä mahdollisimman rumaksi ja tanttamaiseksi?

        Tosin hyvin paljastava pukeutuminen, vesirajassa keikkuva hamonen ja melkein napaan uurrettu etumus tai paljas selkä ei ole sovelias kirkkoasu.
        Sen paremmin kuin napapaidatkaan, jotka onneksi ovat pois muodista. (Toivon ainakin).

        ortodoksimiehelle ei kasva parta, (rotuominaisuus,)joten sitä ei voi vaatia meikäläisiltä miehiltä. Eteläeurooppalaiset ovat eri asia.

        Naiset sen sijaan voisivat meilläkin pukeutua siveästi kirkkoon. Ei siis tiukkoja farkkuja ja huivi päähän ehdottomasti!


      • ole/
        taas vauhdissa kirjoitti:

        Sinä se päättelet kaikenlaista. Minä taas päättelen sinun kirjoituksistasi, että sinä olet homoseksuaali länkisäärinen juutalainen kääpiö, joka on löytänyt kanavan päteä.

        no homoudesta ei ainakaan voi syyttää minua, niin kieroutunut en ole koskaan ollut. Säärien suoruuden voit tulla itse toteamaan,´;)


      • venakkoja
        Entinen navettapiika kirjoitti:

        paljon muutakin, jolle viis veisataan.

        Missä on miehillä parta. Parrattomilta evättökään pääsy kirkkoon!

        Huivista tai huivittomuudesta kirkossakäynnin anti ei ole kiinni, todellakaan.

        Kaikkein omituisinta olisi istuttaa päähän joku tätimäinen hattu, joita en pidä ilmoisna ikinä muutenkaan.

        Enkä pitkiä hameita, enkä tätimäisiä tunikoita. Miksi pitäisi valjastaa itsensä mahdollisimman rumaksi ja tanttamaiseksi?

        Tosin hyvin paljastava pukeutuminen, vesirajassa keikkuva hamonen ja melkein napaan uurrettu etumus tai paljas selkä ei ole sovelias kirkkoasu.
        Sen paremmin kuin napapaidatkaan, jotka onneksi ovat pois muodista. (Toivon ainakin).

        suomessa naiset eivät halua pukeutua edes kirkkoon kuten naisen kuuluu, koska kadehtivat venakkoja ja tietävät muutenkin olevansa ortodokseina ja naisina paljon vähemmän kuin idän sisarensa. tässä on totuus.


      • stailaajatar2
        stailaajatar kirjoitti:

        Venäläisillä naisilla huivi on yleensä vain "ripustettu" päähän mitenkään solmimatta ja niinpä se viimeistään ehtoollismaljan edessä on valunut alas, eikä näin ollen toimita minkäänlaista "siveystehtävää"! Parempi olla ilman huivia kuin koko ajan hermostuneesti nostella ja sovitella sitä huivia, joka ei kuitenkaan päässä pysy! Hattu on järkevämpi vaihtoehto, paitsi hankala sovittaa muuhun sisäasuun, palvelushan ei ole mikään coctailtilaisuus.

        Käytä pinnejä niin ei huivi repsota. Plain and simple.


      • hahhahhahhaahaahahhahhaa!
        venakkoja kirjoitti:

        suomessa naiset eivät halua pukeutua edes kirkkoon kuten naisen kuuluu, koska kadehtivat venakkoja ja tietävät muutenkin olevansa ortodokseina ja naisina paljon vähemmän kuin idän sisarensa. tässä on totuus.

        Päivän - ellei koko vuoden - paras vitsi! Mistä sä aina keksit näitä näin hauskoja?! Hahhahhaa...


      • tämä..
        hahhahhahhaahaahahhahhaa! kirjoitti:

        Päivän - ellei koko vuoden - paras vitsi! Mistä sä aina keksit näitä näin hauskoja?! Hahhahhaa...

        Suomelaiset miehetkin mielummin menevät naimisiin venäläisen naisen kanssa kuin suomalaisen jätkämäisen naisen. Olen nähty.......monta kertaa!!!!!


      • hämmentäjä*
        tämä.. kirjoitti:

        Suomelaiset miehetkin mielummin menevät naimisiin venäläisen naisen kanssa kuin suomalaisen jätkämäisen naisen. Olen nähty.......monta kertaa!!!!!

        ennen kuin rupeat kirjoittelemaan herjauksia! Kirjoituksesi vilisee virheitä! Meillä ei asu Suomelaisia miehiä yhtäkään!


      • mieltä että
        ole/ kirjoitti:

        no homoudesta ei ainakaan voi syyttää minua, niin kieroutunut en ole koskaan ollut. Säärien suoruuden voit tulla itse toteamaan,´;)

        sinun homouttakaan ei tarvitse kenkään tulla itse toteamaan, ;)
        Onhan se niin mielenkiintoista, ehkä se sitten pitää paikkansa, jos sinä itse olet sitä mieltä, useimmat homofobikothan ovat tyypillisesti juuri sitä mieltä.


    • Esko

      Jos tämä kysymys pukeutumisesta on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä, kun ajatellaan jumalanpalvelukseen osallistumista, niin rohkenen kysyä, eikö olekin tärkeämpää, että osallistutaan jumalanpalvelukseen, kuin että jätetään osallistumatta sen takia, ettei oltaisi jonkun muun mielestä sopivasti pukeutuneita. Uskon, että Jumalalle on tarkeämpää se, että mahdollisimman moni osallistuu, pukeutumisesta riippumatta, kuin että jää tulematta kirkkoon.
      Olkoon siis satunnainen ohikulkija yhtä tervetullut osallistumaan jumalanpalvelukseen kuin siihen etukäteen valmistautunut ja omasta mielestään harkiten ja huolella kyseistä tilaisuuta varten pukeutunutkin!
      Emme tule kirkkoon katsellaksemme toinen toistamme ja arvostellaksemme lähimmäistämme. Tulemme sinne kokemaan yhteyden Jumalaamme ja palvelemaan häntä nöyrinä vailla ylpeyttä, pyytämään syntejämme anteeksi ja saamaan anteeksiannon jonka hän on meille Jeesuksessa Kristuksesssa luvannut.

    • DefensorPatriae

      Kanonista käytäntöä noudattavat naiset peittävät päänsä kirkossa. Muuta ohjeistusta asiaan taitaa löytyä vain luostareista. Esimerkiksi Uuden-Valamon sivustolla mainitaan miten luostarin alueella ja siellä kirkkoon toivotaan pukeuduttavan. http://www.valamo.fi/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=258&MMN_position=438:435
      Pukeutumisohjeet annetaan muuten tuossa kummallekin sukupuolelle.

      Minusta tärkeintä pukeutumisessa on ylilyöntien välttäminen. Hillitty, mutta kuitenkin arvokas pukeutumistyyli lienee paras. Minihameessa kirkkoon asteleminen ei minusta ole soveliasta. Joissain paikoissa on varauduttu sellaisiinkin tilanteisiin ja kirkosta löytyy jonkinlainen kietaisuhame, jolla saadaan asu "kirkkokelpoisemmaksi". Myös olkapäät tulisi peittää, eli hihaton toppi ei ole sovelias vaate kirkkoon. (Samat "soveliaisuussäännöt" muuten koskevat myös muitakin kuin ortodoksia kirkkoja, asia joka usein unohtuu.)

      Kuitenkin, kuten Eskokin sanoi, tärkeämpää on kuitenkin ylipäätään kirkkoon meneminen. Minusta kannattaa pukeutua siten, ettei itsestä tunnu epämukavalta. Muista ei niin kannata välittää, ellei sitten kirkon henkilökunta ohjaa ulos väärän pukeutumisen vuoksi. Rippi-isältä voi myös aina kysyä.

      Kuten vastasin kirkossa istumiskeskustelussakin: minä ainakin mietin enemmän omia syntejäni, enkä jouda palveluksessakaan muita paheksua. Pukeudu siis kuten parhaaksi näet ja lähesty Jumalaa nöyrin mielin.

    • H. Sapiens

      On se naisten päänpeittoasia todella hassu juttu. Ulkopuolisena ehdottaisin, että ortodoksikirkko päättäisi ja määräisi, että naisten kuuluisi peittää vain toinen puoli päästä, tämä olisi sopiva kompromissi.

      • taitavat

        Kyse on vain siitä, että muutamat nostalgiset ortodoksimiehet pelekäävät hirmusesti naisia.

        Miehet hillitkööt juomahimonsa ja lakatkoot ryyppämästä, nii pelkoki olis hallittavissa...


      • oikeammin:
        taitavat kirjoitti:

        Kyse on vain siitä, että muutamat nostalgiset ortodoksimiehet pelekäävät hirmusesti naisia.

        Miehet hillitkööt juomahimonsa ja lakatkoot ryyppämästä, nii pelkoki olis hallittavissa...

        Kyse on pelkästä valtapelistä. Ei Raamatun teksteistä, ei kanoneista, kaikkein vähiten hurskaasta mielenlaadusta.

        Vaan: silkkaa vallanhalua ja uhoamista, oman avuttomuuden pelkoa naisen edessä.


      • ja humalat
        taitavat kirjoitti:

        Kyse on vain siitä, että muutamat nostalgiset ortodoksimiehet pelekäävät hirmusesti naisia.

        Miehet hillitkööt juomahimonsa ja lakatkoot ryyppämästä, nii pelkoki olis hallittavissa...

        on mielenkiintoinen yhdistelmä. Huivinkäytto olkoon vapaaehtoista: se käyttää ken haluaa!


      • kanoninen-käytäntö
        taitavat kirjoitti:

        Kyse on vain siitä, että muutamat nostalgiset ortodoksimiehet pelekäävät hirmusesti naisia.

        Miehet hillitkööt juomahimonsa ja lakatkoot ryyppämästä, nii pelkoki olis hallittavissa...

        korkeintaan se pelottavaa, että naisista niin moni tuntuu välittävän todella vähän Kirkon opetuksesta. Kasvattavatko lapsensa samaan tapaan 'yksityisajattelijoiksi' jotka eivät kunnioita Traditiota.

        Suosittelen vaimon valitsemista Venäläisten, Romanialaisten tms. parista. Suomeessa taidetaan vain olla tunnelmoija ortodokseja, tunnetaan vetoa kirkon ulkoiseen loistoon, opetuksen suhteen ollaan ihan tietämättömiä.

        onko mahdoton hyväksyä se, naisilla ja miehillä on Kirkon opetuksen mukaan eroja. Kas kun eivät naiset täällä valita siitä etteivät pääse papeiksi Kirkossa.


      • nainen nyt
        kanoninen-käytäntö kirjoitti:

        korkeintaan se pelottavaa, että naisista niin moni tuntuu välittävän todella vähän Kirkon opetuksesta. Kasvattavatko lapsensa samaan tapaan 'yksityisajattelijoiksi' jotka eivät kunnioita Traditiota.

        Suosittelen vaimon valitsemista Venäläisten, Romanialaisten tms. parista. Suomeessa taidetaan vain olla tunnelmoija ortodokseja, tunnetaan vetoa kirkon ulkoiseen loistoon, opetuksen suhteen ollaan ihan tietämättömiä.

        onko mahdoton hyväksyä se, naisilla ja miehillä on Kirkon opetuksen mukaan eroja. Kas kun eivät naiset täällä valita siitä etteivät pääse papeiksi Kirkossa.

        ortodoksipapiksi haluaisi? diakonitkin nimittelevät naisia akoiksi ja ämmiksi. parasta olisi jos naiset kävisivät heille pyhitetyissa kirkoissa ja miehet omissaan.

        Näin romanialaisen naisen farkuissa kirkossa.


      • naisten huivikiistoihin
        oikeammin: kirjoitti:

        Kyse on pelkästä valtapelistä. Ei Raamatun teksteistä, ei kanoneista, kaikkein vähiten hurskaasta mielenlaadusta.

        Vaan: silkkaa vallanhalua ja uhoamista, oman avuttomuuden pelkoa naisen edessä.

        Eivät edes papit. Ortodoksinaiset kiistelevät niistä keskenään.


      • tytöt eikä naiset
        kanoninen-käytäntö kirjoitti:

        korkeintaan se pelottavaa, että naisista niin moni tuntuu välittävän todella vähän Kirkon opetuksesta. Kasvattavatko lapsensa samaan tapaan 'yksityisajattelijoiksi' jotka eivät kunnioita Traditiota.

        Suosittelen vaimon valitsemista Venäläisten, Romanialaisten tms. parista. Suomeessa taidetaan vain olla tunnelmoija ortodokseja, tunnetaan vetoa kirkon ulkoiseen loistoon, opetuksen suhteen ollaan ihan tietämättömiä.

        onko mahdoton hyväksyä se, naisilla ja miehillä on Kirkon opetuksen mukaan eroja. Kas kun eivät naiset täällä valita siitä etteivät pääse papeiksi Kirkossa.

        Eivät romanialaiset, eivät edes useimmat kreikkalaiset naiset käytä huiveja kirkossa!


      • mielipide--
        naisten huivikiistoihin kirjoitti:

        Eivät edes papit. Ortodoksinaiset kiistelevät niistä keskenään.

        Ei se ole mikään naisten sisäinen asia. Kyseessä on kanoninen juttu, joten koskee se meitä miehiäkin. Mitään kiistelemistä asiassa ei ole. Niin yksiselitteisesti asia on tradition puitteissa esitetty. Eli huivit päähän, naiset.


      • se aika...
        mielipide-- kirjoitti:

        Ei se ole mikään naisten sisäinen asia. Kyseessä on kanoninen juttu, joten koskee se meitä miehiäkin. Mitään kiistelemistä asiassa ei ole. Niin yksiselitteisesti asia on tradition puitteissa esitetty. Eli huivit päähän, naiset.

        Elä luulekaan että voit komennella - se aika on mennyt. Jos joku haluaa laittaa huivin päähänsä, hän tietysti tekee niin.
        Mutta enää ei naisia komennella.

        Joten pienempää ääntä, hyvät herrat!


      • Pakkoparta
        mielipide-- kirjoitti:

        Ei se ole mikään naisten sisäinen asia. Kyseessä on kanoninen juttu, joten koskee se meitä miehiäkin. Mitään kiistelemistä asiassa ei ole. Niin yksiselitteisesti asia on tradition puitteissa esitetty. Eli huivit päähän, naiset.

        Miehille pakkoparta ja mekot päälle kuten alkukirkon aikana! Ei ollut Jeesuksellakaan housuja! Ei se Jeesus välittänyt oliko naisilla huivi tai hattu päässä. Huivi saattoi olla vain siksi, että aurinko paistoi ja päätä oli suojattava.


    • kanoninen-käytäntö

      Ei tässä ole mikään epäselvä. Kanoninen käytäntö, pyhien isien opetukset ja Pyhä Raamattu opettavat kaikki, että naisen on pidettävä pää peitettynä. Tästä ei ole mitään tulkinnan varaa, katso esimerkiksi Johannes Krysostomoksen kirjoitukset aiheesta.

      Ja tietystikin naisen pitäisi edes kirkossa pukeutua naisen vaatteisiin, eli hameeseen. Vaihtoehtoisesti voi pukea housuja ja lantion peittävää tunikaa.

      Tässä ei ole kyse pienestä asiasta. Itä-Euroopan kommunistihallintoisissa maissa kirkko eli vainottuna, mutta kauniit ortodoksiset tavat siirtyivät luonnollisesti äidiltä tyttärille. Suomessa suuri osa kirkossa käyvistä on entisiä luterisia. Tässä ei ole sinänsä mitään pahaa, mutta joskus voi käydä niin ettei ihminen ole täysin ymmärtänyt ort. kirkon ja ev. lut. kirkon välisiä suuria eroja. Eikä olla saatu mitään katekumeeniopetusta, ei yhtään mitään, eikä myöskään lueta ortodoksiaiheista kirjallisuutta. Siksi ollaankin melko tietämättömiä tavoista. Ihmettelyssä sitten ovat oikeita tapoja noudattavat maahan muuttaja naiset.

      Monella tuntuu olevan sellainen asenne, että 'sisin ratkaisee, mitä väliä pukeutumisella'. Jos näin on niin sittenhän voi mennä vaikka verkkareissa hääjuhlaan, mitäs väliä on vaatteilla, kun sielu vain iloitsee niin ihmeen paljon. Suomessa 60-70 luvulla muutenkin päätettiin heittää kaikki tavat romukoppaan ja sitä tietä kuljetaan edelleenkin. Ei 'surra vaatteilla' eli hautajaisiinkin voidaan mennä miten sattuu, viis omaisten tunteista. 'sisin suree...'

      Pään peitto ei edes ole mikään pelkkä etiketti tai käytöstapa, vaan siitä ovat kirjoittaneet Kirkon pyhät isät. Jo se korostaa asian tärkeyttä. Ortodoksin on mahdotonta ajatella pyhien isien opetusten olevan vanhentuneita, vaikka näin moni ev lut-taustasta tullut juuri ajattelee, koska on ehkä sydämessään haluton elämään uskonsa mukaisesti tai usko ei alun alkaenkaan ole kovin vahvassa. Me ortodoksit noudatamme Kirkon traditiota ja kunnioitamme sitä.

      Toivottavasti sinä liityt niiden kauniimman sukupuolessa edustajien joukkoon jotka peittävät kirkossa päänsä huivilla ja tulevat palveluksiin hameessa. Naisväki muuten kehottaa että jos on vaikea saada huivi pysymään paikoillaan niin kannattaa käyttää siihen jotain hiusneuloja ? tai mitä ne nyt ovatkaan.

      • pitkää hupullista viittaa

        ja huntu kasvojen eteen. Verkko silmien kohdalle. Ehtoollista varten oma aukko.


      • lattialleKuolaamaan!
        pitkää hupullista viittaa kirjoitti:

        ja huntu kasvojen eteen. Verkko silmien kohdalle. Ehtoollista varten oma aukko.

        Minä luulin että hellarit ovat liian kiireisiä kirjoittaakseen tänne. On parempaa tekemistä: lattialla makaamista, sätkimistä, kuolaamista ja siansaksan solkkaamista. Erehdyin!


      • kristinuskon aikojen alussa,

        ei edes niin runsaasti siteerattu Paavali, joka komensi naisille huivit ja hiljaisuuden! Mekoissa kulkivat miehet silloin, kulkekoot nytkin, jos kerran naisillekin vain hame sallitaan!


      • aina vetää

        Niin, miksi aina vetää mukaan luterilaisuus huivi-juttuihinkin? Keiden mielessä mahtaa luterilaisuus eniten kummitella?
        Luterilaisuuden vaikutukseen vetoamalla voidaan käskyttää miten vain - ja eritoten naisia. Aika kumma juttu, kun kuitenkin naiset paljolti runsaalla osallistumisella pitävät kirkkoa pystyssä. Rukoilevat ja tekevät käytännön töitä.


      • huivit ja tykkääminen
        aina vetää kirjoitti:

        Niin, miksi aina vetää mukaan luterilaisuus huivi-juttuihinkin? Keiden mielessä mahtaa luterilaisuus eniten kummitella?
        Luterilaisuuden vaikutukseen vetoamalla voidaan käskyttää miten vain - ja eritoten naisia. Aika kumma juttu, kun kuitenkin naiset paljolti runsaalla osallistumisella pitävät kirkkoa pystyssä. Rukoilevat ja tekevät käytännön töitä.

        Kevään iloksi:
        "Käy kiiruhtain tyttönsä luo poika vallaton tuo. Veitikka silmissä kättä he lyö, kun kaunis on kesäinen yö.
        Ja poika se ryösti, leikillä ryösti tytön pienen, trallallaa, pienen, pienen, tytön pienen...huivin harteilta itselleen, jaa!

        Ja kietoissaan huivia kiin' he tunsivat kumpikin siin', ett' hetki oli tullut, jot' odottivat, ja aatokset kuiskailivat: jos ehkä otan, jos ehkä saan..."

        Niin, mitähän kaikkea sinne huiviin ja huivin alle käteytyykään!


      • matkalainen

        Olin pienen ryhmän kanssa vierailulla Pietarissa ja seurueemme kävi tietysti myös kirkoissa. Vigiliaan mennessä mukanamme olleet naiset joutuivat jäämään oven suuhun, koska heillä oli housut eikä huivia (ei ollut aikaa käydä hotellilla vaatteidennvaihdossa). Kaikilla oli pitkät siistit tummat housut ja lanteet peittävä jakku tms (kylmä ja kostea sää). Mutta heillä ei ollut kirkkosaliin asiaa. Me miehet saimme astua pyhäkköön. Ja niin myös sisälle pääsi venäläisnainen ohi "väärin" pukeutuneiden suomalaisten. Ko. nainen asettui salissa rukoilemaan eteeni. Hänen huivinsa oli n. 5 cm leveä nauha leuan alta toki sidottu, eikä hameessakaan paljon enempää kangasta. Joka ristinmerkiin kuluvan kumarruksen myötän alushousut näkyivät. Tämä oli kuitenkin ko. kirkon tulkinta oikeasta pukeutumisesta: hame ja huivi, mitä siitä että pikkuhousut näkyivät. Kauhistus oli nuo suomalaisnaiset tummissa peittävissä asuissan: housut eikä huivia!
        Seurueemme poistui kirkosta.

        Tätäkö tänne Suomeen halutaan, kun Venäjällä on ihan kaikki ja ihan aina paremmin kuin meillä? Ja siellä kanoneita noudatetaan just eikä melkein.


      • vaan..
        matkalainen kirjoitti:

        Olin pienen ryhmän kanssa vierailulla Pietarissa ja seurueemme kävi tietysti myös kirkoissa. Vigiliaan mennessä mukanamme olleet naiset joutuivat jäämään oven suuhun, koska heillä oli housut eikä huivia (ei ollut aikaa käydä hotellilla vaatteidennvaihdossa). Kaikilla oli pitkät siistit tummat housut ja lanteet peittävä jakku tms (kylmä ja kostea sää). Mutta heillä ei ollut kirkkosaliin asiaa. Me miehet saimme astua pyhäkköön. Ja niin myös sisälle pääsi venäläisnainen ohi "väärin" pukeutuneiden suomalaisten. Ko. nainen asettui salissa rukoilemaan eteeni. Hänen huivinsa oli n. 5 cm leveä nauha leuan alta toki sidottu, eikä hameessakaan paljon enempää kangasta. Joka ristinmerkiin kuluvan kumarruksen myötän alushousut näkyivät. Tämä oli kuitenkin ko. kirkon tulkinta oikeasta pukeutumisesta: hame ja huivi, mitä siitä että pikkuhousut näkyivät. Kauhistus oli nuo suomalaisnaiset tummissa peittävissä asuissan: housut eikä huivia!
        Seurueemme poistui kirkosta.

        Tätäkö tänne Suomeen halutaan, kun Venäjällä on ihan kaikki ja ihan aina paremmin kuin meillä? Ja siellä kanoneita noudatetaan just eikä melkein.

        Venäjässä on paljon vikaa mutta mitä tulee kirkon asioihin, niin siellä ei pelätä sanoa miten asiat ovat. Omaa syytään nuo suomalaisnaiset jäivät ulkopuolelle. Tietysti osan syystä voisi pistää huonon ortodoksisen kasvatuksen niskaan. Suomalaiset papit voisivat opettaa naisia, niin ei kävisi näin nolosti kun menee vierailemaan vanhan ortodoksikulttuurin maahan! Vaan suomalaiset papit eivät uskalla. Niin pitää kaikkien mieltä yrittää olla.

        Olisiko aihetta vaikka sunnuntain saarnoissa käsitellä tätä asiaa, kun ortodoksiapiireihin yms ei ihmisiä millään saa. Papit voisivat rohkaistua.

        Ja naiset ottaa asioista selvää!!!!


      • minihamonen
        vaan.. kirjoitti:

        Venäjässä on paljon vikaa mutta mitä tulee kirkon asioihin, niin siellä ei pelätä sanoa miten asiat ovat. Omaa syytään nuo suomalaisnaiset jäivät ulkopuolelle. Tietysti osan syystä voisi pistää huonon ortodoksisen kasvatuksen niskaan. Suomalaiset papit voisivat opettaa naisia, niin ei kävisi näin nolosti kun menee vierailemaan vanhan ortodoksikulttuurin maahan! Vaan suomalaiset papit eivät uskalla. Niin pitää kaikkien mieltä yrittää olla.

        Olisiko aihetta vaikka sunnuntain saarnoissa käsitellä tätä asiaa, kun ortodoksiapiireihin yms ei ihmisiä millään saa. Papit voisivat rohkaistua.

        Ja naiset ottaa asioista selvää!!!!

        ja huiviko?


      • tiedät mitä
        lattialleKuolaamaan! kirjoitti:

        Minä luulin että hellarit ovat liian kiireisiä kirjoittaakseen tänne. On parempaa tekemistä: lattialla makaamista, sätkimistä, kuolaamista ja siansaksan solkkaamista. Erehdyin!

        Helluntailaisten menoissa tapahtuu?


      • opettakoot
        vaan.. kirjoitti:

        Venäjässä on paljon vikaa mutta mitä tulee kirkon asioihin, niin siellä ei pelätä sanoa miten asiat ovat. Omaa syytään nuo suomalaisnaiset jäivät ulkopuolelle. Tietysti osan syystä voisi pistää huonon ortodoksisen kasvatuksen niskaan. Suomalaiset papit voisivat opettaa naisia, niin ei kävisi näin nolosti kun menee vierailemaan vanhan ortodoksikulttuurin maahan! Vaan suomalaiset papit eivät uskalla. Niin pitää kaikkien mieltä yrittää olla.

        Olisiko aihetta vaikka sunnuntain saarnoissa käsitellä tätä asiaa, kun ortodoksiapiireihin yms ei ihmisiä millään saa. Papit voisivat rohkaistua.

        Ja naiset ottaa asioista selvää!!!!

        ... nuorempia naisia myös pukeutumisessa.

        Kuten aikaisemmin on todettu. Kirkkoherrojen rouvat voivat tarvittaessa "ojentaa" nuorempia naikkosia myös pukeutumisasioissa.

        Maatuskoilla on yleensä elämänviisautta ja hengellistä kokemusta jota nuorempien naisten tulisi nöyrästi ottaa vastaan kun sitä välillä auliisti tarjotaan. Ei pidä olla koppava tai ylimielinen.

        Useat matuskat ovat kasvaneet ja varttuneet mm. pappilassa. Sieltä kodin perintönä on saatu myös käytöstavat ja pukeutumisperinteet.


      • naiset eivät
        opettakoot kirjoitti:

        ... nuorempia naisia myös pukeutumisessa.

        Kuten aikaisemmin on todettu. Kirkkoherrojen rouvat voivat tarvittaessa "ojentaa" nuorempia naikkosia myös pukeutumisasioissa.

        Maatuskoilla on yleensä elämänviisautta ja hengellistä kokemusta jota nuorempien naisten tulisi nöyrästi ottaa vastaan kun sitä välillä auliisti tarjotaan. Ei pidä olla koppava tai ylimielinen.

        Useat matuskat ovat kasvaneet ja varttuneet mm. pappilassa. Sieltä kodin perintönä on saatu myös käytöstavat ja pukeutumisperinteet.

        ole naikkosia! Tätä menoa kirkoista kaikkoavat loputkin nuoret.


      • jos heillä
        matkalainen kirjoitti:

        Olin pienen ryhmän kanssa vierailulla Pietarissa ja seurueemme kävi tietysti myös kirkoissa. Vigiliaan mennessä mukanamme olleet naiset joutuivat jäämään oven suuhun, koska heillä oli housut eikä huivia (ei ollut aikaa käydä hotellilla vaatteidennvaihdossa). Kaikilla oli pitkät siistit tummat housut ja lanteet peittävä jakku tms (kylmä ja kostea sää). Mutta heillä ei ollut kirkkosaliin asiaa. Me miehet saimme astua pyhäkköön. Ja niin myös sisälle pääsi venäläisnainen ohi "väärin" pukeutuneiden suomalaisten. Ko. nainen asettui salissa rukoilemaan eteeni. Hänen huivinsa oli n. 5 cm leveä nauha leuan alta toki sidottu, eikä hameessakaan paljon enempää kangasta. Joka ristinmerkiin kuluvan kumarruksen myötän alushousut näkyivät. Tämä oli kuitenkin ko. kirkon tulkinta oikeasta pukeutumisesta: hame ja huivi, mitä siitä että pikkuhousut näkyivät. Kauhistus oli nuo suomalaisnaiset tummissa peittävissä asuissan: housut eikä huivia!
        Seurueemme poistui kirkosta.

        Tätäkö tänne Suomeen halutaan, kun Venäjällä on ihan kaikki ja ihan aina paremmin kuin meillä? Ja siellä kanoneita noudatetaan just eikä melkein.

        olisi ollut huivi päässä.

        Uudessa Testamentissa ja kirkon kanoneissa ei puhuta mitään pitkistä housuista ja hameista, vaan siitä, että mies ei saa pukeutua naisten vaatteisiin eikä nainen miesten vaatteisiin.

        Nämä naisten ja miesten vaatteet vaihtelevat eri kulttuureissa. Esimerkiksi ennen Kiinassa naisilla oli pitkät housut ja lyhyt tunika, miehillä taas maata viistävä hameen näköinen halatti, Euroopassa taas oli päin vastoin, miehillä housut, naisilla pitkä hame.

        Kun kerran meillä on pitkät housut hyväksytty asialliseksi naisten asuksi, presidenttikin käyttää niitä usein virallisissakin tilaisuuksissa, niin miksi siisteissä väljissä pitkiksissä ei voisi tulla kirkkoon? Sortsit tai polvihousut sen sijaan eivät tietystikään käy kummallekaan sukupuolelle kirkkoasuksi.

        Raamatuissa ja kanoneissa myös vaaditaan naista rukoillessaan peittävän päänsä. Tämä on paljon painavampi kehotus kuin tuo edellinen, sillä P. apostoli Paavali sanoo, että nainen, joka rukoilee peittämättömin päin, häpäisee päänsä.


      • sanoi
        kristinuskon aikojen alussa, kirjoitti:

        ei edes niin runsaasti siteerattu Paavali, joka komensi naisille huivit ja hiljaisuuden! Mekoissa kulkivat miehet silloin, kulkekoot nytkin, jos kerran naisillekin vain hame sallitaan!

        Miestäpä on kehoitettu rukoilemaan paljain päin! Mutta papeilla saattaa olla jos minkinlaista päähinettä.

        Aivan hassua: itse asiassa papit, siis miehet, ovat palveluksissa naisten asuissa - pää peitettyinä usein, pitkä mekko päällä.

        Juutalaisen uskon hasidilaisessa muodossa naisen on sopinut näyttäytyä paljain päin vain miehelleen. Niinpä ainakin ennen vanhaan hasidi-naiset käyttivät muualla usein peruukkia, omat hiukset kun eivät saaneet näkyä.
        Miehillä aina parta, ja päässä pieni lakki aivan päälaella.

        Kun Jeesus antoi ns syntisen naisen voidella jalkansa ja kuivata ne hiuksillaan, hän teki todella radikaalin teon. Ja vieläpä puolusti naista, moitti kunnon kansalaista, fariseusta, jonka luona vieraili.
        Ottakaas oppia välillä Jeesuksestakin, takertumatta perinnäissääntöihin, joiden merkitys ei enää ole sama kuin siinä kulttuurissa, missä ne syntyivät.


      • ei-olla-venäjällä
        opettakoot kirjoitti:

        ... nuorempia naisia myös pukeutumisessa.

        Kuten aikaisemmin on todettu. Kirkkoherrojen rouvat voivat tarvittaessa "ojentaa" nuorempia naikkosia myös pukeutumisasioissa.

        Maatuskoilla on yleensä elämänviisautta ja hengellistä kokemusta jota nuorempien naisten tulisi nöyrästi ottaa vastaan kun sitä välillä auliisti tarjotaan. Ei pidä olla koppava tai ylimielinen.

        Useat matuskat ovat kasvaneet ja varttuneet mm. pappilassa. Sieltä kodin perintönä on saatu myös käytöstavat ja pukeutumisperinteet.

        Jos annettaisiin venäläisten pitää nämä maatuskat ja batjuskat, meillä suomessa on suomen kieli, käytetään sitä. ei tule väärinkäsityksiä.

        minusta kirkon isännöitsijä voisi ystävällisesti huomauttaa housuasuisille ja pää peittämättä oleville naisille asiasta. Samoin voisi kirkon isännöitsijä sanoa miehelle joka pyrkii sortseissa kirkkoon, että ei käy.


      • mutta - -
        jos heillä kirjoitti:

        olisi ollut huivi päässä.

        Uudessa Testamentissa ja kirkon kanoneissa ei puhuta mitään pitkistä housuista ja hameista, vaan siitä, että mies ei saa pukeutua naisten vaatteisiin eikä nainen miesten vaatteisiin.

        Nämä naisten ja miesten vaatteet vaihtelevat eri kulttuureissa. Esimerkiksi ennen Kiinassa naisilla oli pitkät housut ja lyhyt tunika, miehillä taas maata viistävä hameen näköinen halatti, Euroopassa taas oli päin vastoin, miehillä housut, naisilla pitkä hame.

        Kun kerran meillä on pitkät housut hyväksytty asialliseksi naisten asuksi, presidenttikin käyttää niitä usein virallisissakin tilaisuuksissa, niin miksi siisteissä väljissä pitkiksissä ei voisi tulla kirkkoon? Sortsit tai polvihousut sen sijaan eivät tietystikään käy kummallekaan sukupuolelle kirkkoasuksi.

        Raamatuissa ja kanoneissa myös vaaditaan naista rukoillessaan peittävän päänsä. Tämä on paljon painavampi kehotus kuin tuo edellinen, sillä P. apostoli Paavali sanoo, että nainen, joka rukoilee peittämättömin päin, häpäisee päänsä.

        älä nyt ihmeessä meidän tuulipukupresidenttiä ala missään suhteessa pitää esimerkiksi kelpaavana mitä tulee vaatteisiin. jos taijja sonnustautuupi pitkiksiin tai kulkee vaikka pers paljaana kadulla, niin älkäämme ottako hänestä mallia.


      • ortodoksikulttuuri?
        vaan.. kirjoitti:

        Venäjässä on paljon vikaa mutta mitä tulee kirkon asioihin, niin siellä ei pelätä sanoa miten asiat ovat. Omaa syytään nuo suomalaisnaiset jäivät ulkopuolelle. Tietysti osan syystä voisi pistää huonon ortodoksisen kasvatuksen niskaan. Suomalaiset papit voisivat opettaa naisia, niin ei kävisi näin nolosti kun menee vierailemaan vanhan ortodoksikulttuurin maahan! Vaan suomalaiset papit eivät uskalla. Niin pitää kaikkien mieltä yrittää olla.

        Olisiko aihetta vaikka sunnuntain saarnoissa käsitellä tätä asiaa, kun ortodoksiapiireihin yms ei ihmisiä millään saa. Papit voisivat rohkaistua.

        Ja naiset ottaa asioista selvää!!!!

        Laskelmieni mukaan Venäjän ortodoksikulttuuri täyttää kohta 20 vuotta, paljon onnea! Äiti kirkko on vielä mitään tietämätön tytönhupakko. Oikeaa ortodoksikulttuuria Venäjällä ei siis ole. Kulttuuri välitetään sukupolvelta toiselle kasvatuksella. Tässä tapauksessa näin ei ole käynyt, Venäjä harjoittelee vasta ja ottaa haparoivia ensiaskeleita oikeaa ortodoksista kulttuuria kohti. Tästä on hyvänä esimerkkinä edellä mainittu yläpään peittäminen ja alapään peittämättä jättäminen. No kanoni on toteutunut ja miehillä on katsottavaa maahankumarrusten lomassa.


      • vanhemmat=ongelma
        naiset eivät kirjoitti:

        ole naikkosia! Tätä menoa kirkoista kaikkoavat loputkin nuoret.

        Moni nuori nainen osoittaa mielenkiintoa todellista ortodoksisuutta kohtaan ja peittää päänsä kirkossa. Ongelma taitaa olla tämä yli 40-vuotiaitten naisten joukko, jotka ovat liian kasvaneita sisään tähän minä itte minä tiedän minä tahdon kulttuuriin. Ei siinä ole tilaa kristilliselle opetukselle. Kun minäitte ei satu jostain tykkäämään niin minäitte ei sellasta tee.


      • seltivenäläinen
        minihamonen kirjoitti:

        ja huiviko?

        Miksi naisen pitäisi lakata olemasta nainen kirkossa?


      • olitpa 20 tai 40
        vanhemmat=ongelma kirjoitti:

        Moni nuori nainen osoittaa mielenkiintoa todellista ortodoksisuutta kohtaan ja peittää päänsä kirkossa. Ongelma taitaa olla tämä yli 40-vuotiaitten naisten joukko, jotka ovat liian kasvaneita sisään tähän minä itte minä tiedän minä tahdon kulttuuriin. Ei siinä ole tilaa kristilliselle opetukselle. Kun minäitte ei satu jostain tykkäämään niin minäitte ei sellasta tee.

        Huivia ei yksinkertaisesti tarvitse laittaa jos ei halua. Niin se menee. Jos haluaa, niin laittakoon ihmeessä. Ei siinä tarvitse osoitella eikä nimitellä, eikä ruveta ikärasistiksi.
        Ai niin - ortodoksisessa kirkossa ei saa perinteen mukaan istua polvi toisen päällä. Sitä ei pidetä sopivana istumisasentona ja tämä perinne pätee myös Uspenskissa. Vain ne, joita kukaan ei ole valistanut, istuvat sillä tavalla. Se on vanha venäläinen tapa, jota ympäri maailman noudatetaan slaavilaisissa katedraaleissa esim. New Yorkissa ja Pariisissa. New Yorkissa ei myöskään ennen päässeet naiset housuissa katedraaliin, en tiedä miten nykyisin.


      • istuvat polvi toisen päällä
        olitpa 20 tai 40 kirjoitti:

        Huivia ei yksinkertaisesti tarvitse laittaa jos ei halua. Niin se menee. Jos haluaa, niin laittakoon ihmeessä. Ei siinä tarvitse osoitella eikä nimitellä, eikä ruveta ikärasistiksi.
        Ai niin - ortodoksisessa kirkossa ei saa perinteen mukaan istua polvi toisen päällä. Sitä ei pidetä sopivana istumisasentona ja tämä perinne pätee myös Uspenskissa. Vain ne, joita kukaan ei ole valistanut, istuvat sillä tavalla. Se on vanha venäläinen tapa, jota ympäri maailman noudatetaan slaavilaisissa katedraaleissa esim. New Yorkissa ja Pariisissa. New Yorkissa ei myöskään ennen päässeet naiset housuissa katedraaliin, en tiedä miten nykyisin.

        ja kun hame on piukka ja lyhyt, näkyy perille asti, kas kun miehet istuvat vastapäätä täytyy esitellä avujaan!
        Suomalaiset naiset eivät istu silleen. Eikä suomalaisten naisten kännykät soi palveluksen aikana niinkuin venäläisten, aina vähintään pari ränttätänttää soi ja laulaa ja kovaa, eivät osaa edes hiljentää saatika sulkea!!!


      • että näitä kovin hurskaita ...
        ortodoksikulttuuri? kirjoitti:

        Laskelmieni mukaan Venäjän ortodoksikulttuuri täyttää kohta 20 vuotta, paljon onnea! Äiti kirkko on vielä mitään tietämätön tytönhupakko. Oikeaa ortodoksikulttuuria Venäjällä ei siis ole. Kulttuuri välitetään sukupolvelta toiselle kasvatuksella. Tässä tapauksessa näin ei ole käynyt, Venäjä harjoittelee vasta ja ottaa haparoivia ensiaskeleita oikeaa ortodoksista kulttuuria kohti. Tästä on hyvänä esimerkkinä edellä mainittu yläpään peittäminen ja alapään peittämättä jättäminen. No kanoni on toteutunut ja miehillä on katsottavaa maahankumarrusten lomassa.

        epäillään niistä suomalais-isien lasten kidnappaamisista Venäjälle!!!


      • eivät tiedä
        istuvat polvi toisen päällä kirjoitti:

        ja kun hame on piukka ja lyhyt, näkyy perille asti, kas kun miehet istuvat vastapäätä täytyy esitellä avujaan!
        Suomalaiset naiset eivät istu silleen. Eikä suomalaisten naisten kännykät soi palveluksen aikana niinkuin venäläisten, aina vähintään pari ränttätänttää soi ja laulaa ja kovaa, eivät osaa edes hiljentää saatika sulkea!!!

        Monesti nämä uudet venäläiset ortodoksit eivät tapoja tiedäkään, he ovat niin tuoreita aktiiveja, että jonkun pitäisi opettaa. Lienee pappi sopivin neuvomaan miten kirkossa käyttäydytään. Monet slaavilaiset tavat ovat kaudelta ennen ja jälkeen vallankumouksen, emigranttivenäläisillä säilyneitä. Lienee tuo mainitsemasi "näkyvyys" yksi syistä miksi on parempi istua jalat vierekkäin.


      • perinne.-
        eivät tiedä kirjoitti:

        Monesti nämä uudet venäläiset ortodoksit eivät tapoja tiedäkään, he ovat niin tuoreita aktiiveja, että jonkun pitäisi opettaa. Lienee pappi sopivin neuvomaan miten kirkossa käyttäydytään. Monet slaavilaiset tavat ovat kaudelta ennen ja jälkeen vallankumouksen, emigranttivenäläisillä säilyneitä. Lienee tuo mainitsemasi "näkyvyys" yksi syistä miksi on parempi istua jalat vierekkäin.

        Suomessa on paljon nousukasortodokseja. Sellaisia liittyneitä, jotka kuitenkaan eivät halua täysillä olla mukana missään niin inhan vanhoillisessa kuin todellinen Kirkon perinne. Tulevat ja tuovat tullessaan kaiken uudistusmielisen.

        Venäjällä on tuhatvuosinen ortodoksinen perinne. Huolimatta kommunismi ajasta perinne siirtyi kyllä ja monet kastettiin ja elivät aktiivista kristityn uskovan elämä. Tietysti se ei voi olla yhtä avoimen kuin lännessä, mutta siitäkin syvemmin ja todella. Jos kuvittelet Kirkon Venäjällä kaatuneen vuonna 1917 olet väärässä.


      • mutta'
        että näitä kovin hurskaita ... kirjoitti:

        epäillään niistä suomalais-isien lasten kidnappaamisista Venäjälle!!!

        ällistyttävintä on, että juuri Venäjältä haetaan perspektiiviä asioiden hoitamiseen, he tarvitsevat pikemminkin muiden apua, heidän ortodoksisuus on ohut pintamaali


      • käyttäytymistapoja,
        perinne.- kirjoitti:

        Suomessa on paljon nousukasortodokseja. Sellaisia liittyneitä, jotka kuitenkaan eivät halua täysillä olla mukana missään niin inhan vanhoillisessa kuin todellinen Kirkon perinne. Tulevat ja tuovat tullessaan kaiken uudistusmielisen.

        Venäjällä on tuhatvuosinen ortodoksinen perinne. Huolimatta kommunismi ajasta perinne siirtyi kyllä ja monet kastettiin ja elivät aktiivista kristityn uskovan elämä. Tietysti se ei voi olla yhtä avoimen kuin lännessä, mutta siitäkin syvemmin ja todella. Jos kuvittelet Kirkon Venäjällä kaatuneen vuonna 1917 olet väärässä.

        pelkkä huivi päässä ei riitä "uskovaisen" merkiksi,jos käyttäytyy muuten huonosti (mm. vähintäänkin siveetön pukeutuminen-kaikki paikat tyrkyllä, kännykät soivat ja kirkossa puhutaan puheluita kesken palvelusten, hirveä hälinä kun muut menevät ehtoolliselle, kiitosrukouksia eivät malta kuunnella kun pitää juoruilla) ja kirkkoon sopimattomalla tavalla!


      • kiitosrukoukset?
        käyttäytymistapoja, kirjoitti:

        pelkkä huivi päässä ei riitä "uskovaisen" merkiksi,jos käyttäytyy muuten huonosti (mm. vähintäänkin siveetön pukeutuminen-kaikki paikat tyrkyllä, kännykät soivat ja kirkossa puhutaan puheluita kesken palvelusten, hirveä hälinä kun muut menevät ehtoolliselle, kiitosrukouksia eivät malta kuunnella kun pitää juoruilla) ja kirkkoon sopimattomalla tavalla!

        Kas vaan kun en ole huomannutkaan. Mun näkemäni mukaan siinä vaiheessa väki ryntää jo laumana kirkkokahveelle, että pääsevät ekana saamaan kahvikupposensa. Jos vaikka se ensin kaadettu kupillinen maistuu paremmalta kuin pannunpohjat!

        Ja osaamme me suomalaisetkin juoruta kiitosrukousten aikaan, jos siis emme jo ole siellä srk salissa kaffetta odottamassa.


      • Venäjällä syvempää?
        perinne.- kirjoitti:

        Suomessa on paljon nousukasortodokseja. Sellaisia liittyneitä, jotka kuitenkaan eivät halua täysillä olla mukana missään niin inhan vanhoillisessa kuin todellinen Kirkon perinne. Tulevat ja tuovat tullessaan kaiken uudistusmielisen.

        Venäjällä on tuhatvuosinen ortodoksinen perinne. Huolimatta kommunismi ajasta perinne siirtyi kyllä ja monet kastettiin ja elivät aktiivista kristityn uskovan elämä. Tietysti se ei voi olla yhtä avoimen kuin lännessä, mutta siitäkin syvemmin ja todella. Jos kuvittelet Kirkon Venäjällä kaatuneen vuonna 1917 olet väärässä.

        "Tietysti se ei voi olla yhtä avoimen kuin lännessä, mutta siitäkin syvemmin ja todella"

        Kaikki oli Neukkulassa parempaa, uskokin, ha! Näiden ex-kommunistien retoriikka on yhä tallella, uskomatonta mitä paskapuhetta.


      • Serguei

        Terveiset täältä Etelä-Suomen läänin äärimmäisestä etuvartiosta. Pohjois-Karjalan rajalle on 350 metriä ja Venäjän Federaation rajalle kokonaiset 485 metriä GPS-tekniikalla mitattuna.

        60- luvulla ja vielä pitkälle 70-luvullekkin pienessä maalaiskylässä Parikkalassa kaikki vanhemmat naiset kulkivat aina pää peitettynä. Pyhät ja arjet! Porukoitten viiteryhmä luterilaisessa kirkossa oli lähinnä Kansan Raamattuseura. Näin luterilaisen mummoni paljain päin vain myöhään illallan kun oli nukkumaan menon aika.

        Ortodoksista mummoani näin paljain päin ensimmäisen ja viimeisen kerran arkkussa.
        Laitoimme kyllä hänelle huivin päähän. Siinä makoili mummo vuosikymmen ennakkolta varustamissaan hautaanmenovaateissa valmiina viimeiselle matkalle....


    • on pakahtua

      omahyväisyyteen,

      "et taida olla ortodoksi",
      "me ortodoksit sitä ja tätä",

      palstan henki huokuu itämaista tyranniaa, it makes me puke

      • alku..

        Keskustelun avaus oli asiallinen kysymys, mikä on käytäntö Uspenskissa, tuleeko naisten käyttää hametta ja huivia?
        Saako asiallisen vastauksen kysymykseen?


      • mie vaan
        alku.. kirjoitti:

        Keskustelun avaus oli asiallinen kysymys, mikä on käytäntö Uspenskissa, tuleeko naisten käyttää hametta ja huivia?
        Saako asiallisen vastauksen kysymykseen?

        Uspenskissa ei tarvitse käyttää huivia eikä hametta. Itse viihdyn paremmin kirkossa hameessa koska olen siihen kasvanut, mutta en sitä muilta vaadi. Huivia voisi olla helppokin käyttää (eipähän olisi huolia hiuksista) mutta en sitä käytä kuten eivät useimmat muutkaan. Suomen ortodoksisessa kirkossa ei ole tällaista pukeutumiskoodia. Hihattomassa puserossa tai minihameessa en kirkkoon tulisi. Täytyy kunnioittaa pyhää paikkaa.Farkuissa tunnutaan käyvän yhä enemmän ja enemmän kirkossa, mutta minulle itselleni se on ihan outoa. Mutta parempi, että ihminen tulee kirkkoon!


      • miksi luet?

        Miksi tätä sitten luet jos tulee jo pitkä sylki? ei tätä ole pakko seurata. mene vaikka ortodoksi piste nettiin lukemaan sokerisia juttuja. ainoo vaan että sieltä väki tulee juuri T Ä N N E vaikka ei sitä myönnä, kun pitää päästää höyryt ulos!

        tässä mitää tyranniaa ole vaan asia on selvä kuin pläkki. naiset peittäkööt päänsä. Jos se on tyranniaa niin miksi ei sitten voisi mennä luterilaiseen kirkkoon, siellä ei takuulla tartte peittää mitään..


      • tarkoitin
        miksi luet? kirjoitti:

        Miksi tätä sitten luet jos tulee jo pitkä sylki? ei tätä ole pakko seurata. mene vaikka ortodoksi piste nettiin lukemaan sokerisia juttuja. ainoo vaan että sieltä väki tulee juuri T Ä N N E vaikka ei sitä myönnä, kun pitää päästää höyryt ulos!

        tässä mitää tyranniaa ole vaan asia on selvä kuin pläkki. naiset peittäkööt päänsä. Jos se on tyranniaa niin miksi ei sitten voisi mennä luterilaiseen kirkkoon, siellä ei takuulla tartte peittää mitään..

        "jos et ole samaa mieltä, painu helvettiin"-asenne oksettaa, sinä juuri edustat tuota matalamielistä asennetta, yök


      • pois pääsee
        tarkoitin kirjoitti:

        "jos et ole samaa mieltä, painu helvettiin"-asenne oksettaa, sinä juuri edustat tuota matalamielistä asennetta, yök

        Kuten sanoin pois pääsee kyllä, niin tältä keskustelupalstalta kuin kirkosta, ihan miten vaan. Turha kai tässä on mieltään pahottaa, jättää jutut lukematta vaan eiks juu


      • paistaa.......................
        pois pääsee kirjoitti:

        Kuten sanoin pois pääsee kyllä, niin tältä keskustelupalstalta kuin kirkosta, ihan miten vaan. Turha kai tässä on mieltään pahottaa, jättää jutut lukematta vaan eiks juu

        Suomalaiset naiset ovat niin sisäistäneet tylsän, miesmäisen pukeutumisen, että tuntevat olonsa uhatuiksi naisellisten venäläisten läsnäollessa.

        Mikäpä muu kuin kateus paistaa ketjussa ylempänä olevien kommenteista.

        Hui jos oma mies satuttaisi silmänsä viehättävään, naiselliseen venakkoon!
        Harvempi mies viehättynee tanttamaisesta kääriytymisestä pitkiin hameenhursteihin tai homeenvärisistä jakuista, jotka roikkuvat kuin säkit päällä = se sallittu kirkkoasu!


      • kirkossakävijänainen
        paistaa....................... kirjoitti:

        Suomalaiset naiset ovat niin sisäistäneet tylsän, miesmäisen pukeutumisen, että tuntevat olonsa uhatuiksi naisellisten venäläisten läsnäollessa.

        Mikäpä muu kuin kateus paistaa ketjussa ylempänä olevien kommenteista.

        Hui jos oma mies satuttaisi silmänsä viehättävään, naiselliseen venakkoon!
        Harvempi mies viehättynee tanttamaisesta kääriytymisestä pitkiin hameenhursteihin tai homeenvärisistä jakuista, jotka roikkuvat kuin säkit päällä = se sallittu kirkkoasu!

        Minulle opetti kummini, että kirkkoon pukeudutaan siten, että nainen ei herätä vastakkaisessa sukupuolessa rukouksesta harhaannuttavia ajatuksia ja mielitekoja ja mies kunnioittaa kirkkoa myös pukeutumisellaan, siisti ja puhdas asu.
        Jos olet sitä mieltä, että venakot voivat viihdyttää suomalaisia miehiä KIRKOSSA - napaan asti aukinaisilla kaula-aukoilla, paljailla olkapäillä/käsivarsilla roiskeläpän mittaisilla hamosilla, kopisevilla korkokengillä, räikeällä meikillä ja niskaan somasti lipsuvilla koreilla huiveilla, kännyköihin puhumassa - olet ihan väärässä kirkkokunnassa! Olisi syytä vähän ajatella, mitä kirjoittelee. Mummoset osaavat pukeutua, nuoremmat venakot eivät. Eräässäkin seurakunnassa muuan venakko marssittaa säännöllisin välein kirkkokahveille esiintymään tyttärensä, joka soittaa pianoa. Asu on törkeä joka kerta (tyttö sitäpaitsi hyvin nuori, 12-13v), selkäpuoli lähes vyötäröön auki, ohuet olkaimet ja myös edestä hyvin avonainen. Pistää siis lapsensakin tyrkylle koko kropallaan. Törkeätä!


      • Pelko ja kateus
        kirkossakävijänainen kirjoitti:

        Minulle opetti kummini, että kirkkoon pukeudutaan siten, että nainen ei herätä vastakkaisessa sukupuolessa rukouksesta harhaannuttavia ajatuksia ja mielitekoja ja mies kunnioittaa kirkkoa myös pukeutumisellaan, siisti ja puhdas asu.
        Jos olet sitä mieltä, että venakot voivat viihdyttää suomalaisia miehiä KIRKOSSA - napaan asti aukinaisilla kaula-aukoilla, paljailla olkapäillä/käsivarsilla roiskeläpän mittaisilla hamosilla, kopisevilla korkokengillä, räikeällä meikillä ja niskaan somasti lipsuvilla koreilla huiveilla, kännyköihin puhumassa - olet ihan väärässä kirkkokunnassa! Olisi syytä vähän ajatella, mitä kirjoittelee. Mummoset osaavat pukeutua, nuoremmat venakot eivät. Eräässäkin seurakunnassa muuan venakko marssittaa säännöllisin välein kirkkokahveille esiintymään tyttärensä, joka soittaa pianoa. Asu on törkeä joka kerta (tyttö sitäpaitsi hyvin nuori, 12-13v), selkäpuoli lähes vyötäröön auki, ohuet olkaimet ja myös edestä hyvin avonainen. Pistää siis lapsensakin tyrkylle koko kropallaan. Törkeätä!

        mutta jos tällaiset yliampuvat viritykset sivuutetaan, niin keskivertoisesti venäläiset ovat 100-kertaa sievemmin pukeutuneita ja 100-prosenttisesti naisellisempia kuin suomalaiset naiset.

        Me ortodoksit -naisten käsitys siveästä kirkkoasusta on aivan lestadiolainen! Eli pitää olla mahdollisimman luotaantyöntävä ja ikävännäköinen!

        Sillä, että pukeutuu sievästi ei millään lailla estä sitä, että pukeutuu samalla myös siveästi!

        Kun katsoo kirkkokansaa, on kuin lauma mustia vareksia, tai sitten ikävänharmaata tai rumanruskeaa tai erityistä inhokkiani kuravellinväriä ja homeenvihreää.

        LUoja loi maailaman täyteen ihania värejä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Ja miksi jakun pitää todellakin olla kuin perunasäkki!

        Taidan lähteä tästä kukkamekko-ostoksille! Miten sieviä vanhat mummotkin olisivat, kun pukisivat 60-luvun kukkamekot päälleen!


      • täällä!--
        Pelko ja kateus kirjoitti:

        mutta jos tällaiset yliampuvat viritykset sivuutetaan, niin keskivertoisesti venäläiset ovat 100-kertaa sievemmin pukeutuneita ja 100-prosenttisesti naisellisempia kuin suomalaiset naiset.

        Me ortodoksit -naisten käsitys siveästä kirkkoasusta on aivan lestadiolainen! Eli pitää olla mahdollisimman luotaantyöntävä ja ikävännäköinen!

        Sillä, että pukeutuu sievästi ei millään lailla estä sitä, että pukeutuu samalla myös siveästi!

        Kun katsoo kirkkokansaa, on kuin lauma mustia vareksia, tai sitten ikävänharmaata tai rumanruskeaa tai erityistä inhokkiani kuravellinväriä ja homeenvihreää.

        LUoja loi maailaman täyteen ihania värejä. Miksi niitä ei saisi käyttää? Ja miksi jakun pitää todellakin olla kuin perunasäkki!

        Taidan lähteä tästä kukkamekko-ostoksille! Miten sieviä vanhat mummotkin olisivat, kun pukisivat 60-luvun kukkamekot päälleen!

        Suurin osa meidän kirkossa käyvistä venakoista pukeutuu kirkkoon asiallisiin, mutta kauniisiin jakkupukuihin. Ei siis mihinkään horon vetimiin, vaan hameeseen ja jakkuun. Hame näyttää usein olevan polvipituinen.

        Ihmettelen vallan kauhhiast tätä venäläisnaisten ilkeämielistä parjaamista. Ennakkoluulot paistavat läpi. Nainen on naiselle susi. Useimmilla miehillä ei ole mitään venäläisnaisia ja heidän pukeutumista vastaan.

        Ja voi nainen mielestäni pukeutua kauniisti, vaikka pukeutuisikin pitkään hameeseen taikka mekkoon mitä ne naisten jutut nyt ovatkaan. Jos on peittävä asu niin voi edes väreihin satsata. Nyt varsinkin kun tulee kesä.

        Yhdestä jutusta en kylläkään arvoisat naiset pidä ja se on huulipunan runsas käyttö sillon jos ikoneja kunnioittaa suutelemalla. Inhottavaa nähdä paksu värikerros siinä lasin päällä. Mahdetaanko noita pyyhkiä jollain pesuaineella pois, syytä ainakin olisi.


      • taas puututaan
        täällä!-- kirjoitti:

        Suurin osa meidän kirkossa käyvistä venakoista pukeutuu kirkkoon asiallisiin, mutta kauniisiin jakkupukuihin. Ei siis mihinkään horon vetimiin, vaan hameeseen ja jakkuun. Hame näyttää usein olevan polvipituinen.

        Ihmettelen vallan kauhhiast tätä venäläisnaisten ilkeämielistä parjaamista. Ennakkoluulot paistavat läpi. Nainen on naiselle susi. Useimmilla miehillä ei ole mitään venäläisnaisia ja heidän pukeutumista vastaan.

        Ja voi nainen mielestäni pukeutua kauniisti, vaikka pukeutuisikin pitkään hameeseen taikka mekkoon mitä ne naisten jutut nyt ovatkaan. Jos on peittävä asu niin voi edes väreihin satsata. Nyt varsinkin kun tulee kesä.

        Yhdestä jutusta en kylläkään arvoisat naiset pidä ja se on huulipunan runsas käyttö sillon jos ikoneja kunnioittaa suutelemalla. Inhottavaa nähdä paksu värikerros siinä lasin päällä. Mahdetaanko noita pyyhkiä jollain pesuaineella pois, syytä ainakin olisi.

        ihmisen perusoikeuksiin. Kyllä ihmisen täytyy saada suudella ikonia huulipunalla kaunistetuin huulin, oli kyseessä olevinaan millainen antiikkiharvinaisuus tahansa, eihän kirkkoon sovi tulla ihan mitensattuu pukeutuneena, ja kunnon asuun kuuluu siisti meikki ja siihen tietysti oikeansävyinen huulipuna.

        Oikeastaan ponomarien kuuluisi ovella tarkistaa että kirkkoon ei pääse huulipunattomia naisia.

        Ai menee öljymaalattu vanha hieno ikoni piloille? Ei se voi, sehän on ikoni.


      • Pelko ja kateus
        taas puututaan kirjoitti:

        ihmisen perusoikeuksiin. Kyllä ihmisen täytyy saada suudella ikonia huulipunalla kaunistetuin huulin, oli kyseessä olevinaan millainen antiikkiharvinaisuus tahansa, eihän kirkkoon sovi tulla ihan mitensattuu pukeutuneena, ja kunnon asuun kuuluu siisti meikki ja siihen tietysti oikeansävyinen huulipuna.

        Oikeastaan ponomarien kuuluisi ovella tarkistaa että kirkkoon ei pääse huulipunattomia naisia.

        Ai menee öljymaalattu vanha hieno ikoni piloille? Ei se voi, sehän on ikoni.

        että miehet eivät saa olla viekoittevan näköisiä kirkossa.

        JOtta minulle ei tulisi irstaita ajatuksia, täytyy kaikkien salskeiden hyvännäköisten miesten pukeutua mahdollisimman epäistuviin ja rumiin ketineisiin.

        Paras olisi, jos lemahtelisi vielä vähän p-lle, ettei himot heräisi! Ja yrmeä ilme vielä naamalle, ettei vain naiset katselisi sillä silmällä!


      • parta ajamatta,
        Pelko ja kateus kirjoitti:

        että miehet eivät saa olla viekoittevan näköisiä kirkossa.

        JOtta minulle ei tulisi irstaita ajatuksia, täytyy kaikkien salskeiden hyvännäköisten miesten pukeutua mahdollisimman epäistuviin ja rumiin ketineisiin.

        Paras olisi, jos lemahtelisi vielä vähän p-lle, ettei himot heräisi! Ja yrmeä ilme vielä naamalle, ettei vain naiset katselisi sillä silmällä!

        ja kengät eri paria! Muuten meikäläisen rukous harhautuu johonkin ihan muuhun!


      • Serguei
        kirkossakävijänainen kirjoitti:

        Minulle opetti kummini, että kirkkoon pukeudutaan siten, että nainen ei herätä vastakkaisessa sukupuolessa rukouksesta harhaannuttavia ajatuksia ja mielitekoja ja mies kunnioittaa kirkkoa myös pukeutumisellaan, siisti ja puhdas asu.
        Jos olet sitä mieltä, että venakot voivat viihdyttää suomalaisia miehiä KIRKOSSA - napaan asti aukinaisilla kaula-aukoilla, paljailla olkapäillä/käsivarsilla roiskeläpän mittaisilla hamosilla, kopisevilla korkokengillä, räikeällä meikillä ja niskaan somasti lipsuvilla koreilla huiveilla, kännyköihin puhumassa - olet ihan väärässä kirkkokunnassa! Olisi syytä vähän ajatella, mitä kirjoittelee. Mummoset osaavat pukeutua, nuoremmat venakot eivät. Eräässäkin seurakunnassa muuan venakko marssittaa säännöllisin välein kirkkokahveille esiintymään tyttärensä, joka soittaa pianoa. Asu on törkeä joka kerta (tyttö sitäpaitsi hyvin nuori, 12-13v), selkäpuoli lähes vyötäröön auki, ohuet olkaimet ja myös edestä hyvin avonainen. Pistää siis lapsensakin tyrkylle koko kropallaan. Törkeätä!

        Täältä äärimmäiseltä rajalta ei kovin usein seurakuntamme kirkolle tule lähdettyä varsinkin kun tuo vuoden 1992 mallinen Lada 1200 ei enää ole virkeimmillään ja kelirikon aikana ainoa mahdollinen kyyti on RVL:n HEKO jos se nyt valvontalennollan sattuu joskus täällä pörräämään.

        No silloin harvoin kun olen kirkolle päässyt niin en voi seurakuntamme venäläistä enkä suomalaista naisväestöä siveettömästä pukeutmisesta syyttä. Kännykätkin on äänettöminä tai suljettuina niin heillä kuin tsuhnillakin; muutamalla tosikarjalaisella saatta joskus hiukan kajahtaa...

        Yli- tai alilyöntejä kirkkopukeutumisessa saattaa olla lähinnä "kirkkoturisteilla" kansallisúudesta riippumatta. Ei kun kuoppaa kaivamaan ja syyllinen sinne vyötäisiä myöten hiekkaan hautaamaan. Kiinalaiset katukivet ei paljon maksa ja ovat juuri sopivan kokoisia! Kuka uskaltaa heittää ensimmäisen kiven?


    • Kriti

      Miksi tässä ketjussa tuijotetaan Venäjään? Me olemme Konstantinopolin patriarkaatissa. Isäni on kreikkalainen, äiti suomalainen (ortodoksiksi kääntynyt) ja asuimme varhaislapsuudessani Kreetalla kunnes muutimme Suomeen. Kreikassa ei ole mikään pakko käyttää huivia, useimmat eivät käytä. Lesket, joilla on leskenpuku muutenkin päällä, käyttävät. Ja tuo sorokka, josta joku puhui. Piti oikein googlata mikä se on. Miksi ihmeessä äidini tai sisareni pukisivat karjalaisnaisen päähineen päähänsä, äitinikin on Länsi-Suomesta kotoisin ja molemmat sisareni syntyneet Kreikassa.

      Kreikassa ortodoksisuus on mielestäni puhtaimmillaan. Ja nämä toisten kyttäämiset kirkkovaatetuksen suhteen on kyllä kaukana ortodoksisuudesta. Riittää, että on siveellinen vaatetus, eli olkapäät ja polvet peitossa niin miehillä kuin naisilla ja naisilla ei avokaulaisia tai kovin tyköistuvia vaatteita. Kreikassa myös paljon enemmän tullaan ja mennään eikä minuutilleen olla alusta loppuun, on olleet papitkin myöhässä! Serkkuni perhe Kreikassa: Mies tulee kirkkoon jos tulee, perheen äiti tulee viimeisen vartin aikana. Vanhin lapsi teini-ikäinen tytär on jo hyvissä ajoin. Nuoremmat tulevat mummon kanssa alkupuolella. Kirkko on 200 metrin päässä omasta kodista ja joskus kesken kaiken saatetaan jopa käydä kotona!

      Älkää tuijotatko sinne äitivenäjään päin, ottakaa mallia Kreikasta. Munkit saattavat ottaa ryyppyjä, Athosillakin tarjotaan pyhiinvaeltajille ja siunataan vielä. Suomessa ja Venäjällä on niin kompleksinen suhde alkoholiinkin. Kreikassa papit istuvat aina muitten mukana ravintoloissa ja jakavat pyydettäessä siunauksia, viinilasi on siinä pöydällä tai ouzo, tai raki jos ollaan Kreetalla.

    • käännynnäinen

      Ei kai pukeutumisessa tule ottaa oppia Venäjältä eikä Kreikasta. Tavallinen suomalainen pukeutuminen riittää. Sopivaa Jumalan edessä kai on, ettei pyri herättämään huomiota.

      Vaikka itse olen karjalainen ja vaimonikin on karjalainen, olemme hiukan hämmentyneitä, kun jotkut esiintyvät kirkossa karjalaisin vaattein. Ei kirkossa koreilla vaattein. Muihin tilaisuuksiin ne kuitenkin sopivat.

      Oli joku näköjään kaivanut tämän vanhan ketjun, jonka aloittaja oli käyttänyt samaa nimimerkkiä "käännynnäinen" kuin minä toisessa ketjussa. Olen siis eri henkilö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe