Minun tarinani

13v

Eli, Olin n.11v kun minulla todettiin anoreksia.
Sinänsä on jo harvinaista että se tuli niin aikaisin mutta vielä arvinaisempaa on kuulemma se että ÄITINI aiheutti sen minulle.

Elikkä, oli kummitätini syntymäpäivät joten tarjolla oli jos minkälaista herkkua ja naposteltavaa. (mm. suklaata, limua,keksejä,kakkuja..)ja koska olin vielä "terve ja ruokahaluinen" niin maistelin siinä jos minkälaisia herkkuja.
Sitten äitini sanoi
"Varo vaan tyttö ettet liho" (vitsillä hän sen luultavasti sanoi)
Sitten illalla kun olimme tulleet kotiin niin menin peilaamaan itseäni pelistä ja ajatukseni oli:
"Hyi helv mikä läski!"
sitten aloin liikkumaan ja jätin herkut ja päivällisen kokonaan pois. vedin hulluja lenkkejä, kunnes eräänä päivänä jouduin tiputukseen ja diagnoosihan oli sitten anoreksia.

Kun sitten lähdimme sairaalasta niin äitini kaveri vitsaili vielä tilanteellani ja sanoi nauraen: "no sentään tyttö ei oksenna ruokaansa"

Yäk.Kumpa en olisi koskaan kuullut sitä.
Siitä alkoi järkyttävä painon laskeminen (n-20kg 2kk.) ja näytin aivan ihanan laihalta mielestäni.
olin n.145cm ja 37kg,

Ja nyt olen kärsinyt ahmimisesta joten paino on hieman noussut :< mutta kyllä minä vielä pystyn siihen!

6

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksäiti

      Nyt olet aika tavalla hakoteillä sen suhteen mikä aiheuttaa sairastumisen. Olet väärässä siinä suhteessa, että siirrät vastuun sairastumisestasi jonkun sanomisille. Se on kyllä tosi tavallinen selitys ja käyttäisin sitä itsekin mielelläni oman lapseni sairastumisen syynä. Miten helppoa olisikaan sanoa, että syy sairastumiseen oli se, kun kouluterveydenhoitaja tai valmentaja mainitsi liikakiloista. Ottaisin mielelläni syyn itsellenikin, jos kyse olisi vain vääristä sanoista. Kyllä kyse on ihan jostain muusta ja joku sanominen on sitten jäävuoren huippu. Jos olisit ollut iloinen, onnellinen ja itseesi joka suhteessa tyytyväinen, olisit antanut kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Liikakiloista, laihduttamisesta, läskeistä jne. puhutaan joka paikassa ja koko ajan .. silti oikeasti vain harvat sairastuvat.

      • pahvikarkki

        elikkäs olen nyt 24vuotias nainen.Minun ollessani 16vuotias ja mittani olivat tuolloin 164/57...Äitini huomautti minulle että olen vähän pulskistunut, tämä ei vielä johtanut sen kummempiin laihdutuksiin. Mutta kun olimme tätini luona ja söin hyvällä ruokahalulla itse ostamiani suklaapatukoita tätini huomautti että "eikös sinun kannattaisi lopettaa ajoissa ettet lihoa enempää" silloin naksahti...siitä lähtien olen paininut laihdutus helvetissä..kyllä minun mielestä aikuisten on nykypäivinä tiedettävä että tytöillä on muutenkin valtavat paineet ulkonäön suhteen eikä varsinkaan kannata vihjailla että oot nyt vähän pönäkkä jollei oikeasti ole ylipainoa...käsittääkseni olin silloin 16vuotiaana ihannepainossa... nyt painan 44kg.ja äitini yrittää tuputtaa sitä helvetin suklaata joka joskus oli niin kiellettyä


    • paranemaan päin

      Onneksi haluat nostaa painoasi! Valitettavasti vain yhdestä lauseesta anoreksi voi tulla...

      • AngelWhite

        mä en tajuu tätä "paranemaan päin" tyyppii. Se ärsyttää mua ihan suunnattomasti.

        Nojaa, turha tost stressaa :D Vaihteeks joku onnistuu ärsyttään muaki, ehkä se on reiluu ku tunnun ite ärsyttävän niin monii tääl ;D


    • Ehkä_ehkä_Ei

      Mäkin oon 11v :P. Mutta en oo varma



      onko mulla syömishäiriö. Ennen en välittänyt painosta. Olin sairaalassa, sairauden takia. Ja olin turvonnut. Sain nesteenpoisto lääkkeitä, ja laihduin 7kg. Olin siis 40kg ja 145. Nesteenpoisto lääkkeitten jälkeen olin 33kg. Nyt on mennyt noin 6kk. Ja nyt oon 36kg/147cm. Ei kai vaan syömishäiriö :O

      • hyvätmitat

        Vastaan vain uuteen Ehkä ehkä ei -nimimerkin kysymykseen, koska se on uusi.
        Sinun sairauteesi on liittynyt turvotusta. Turvotus näyttää ja käyttäytyy aivan eri tavalla kuin lihas. Turvotus on nestettä, jota on liikaa. Neste voidaan poistaa lääkkeillä lyhyessä ajassa ja sen tavoitteena on parantaa ihmisen hyvinvointia. Turvotus esimerkiksi haittaa liikkumista, joten sen poistaminen on tärkeää.

        Olet 11-vuotias ja mittasi 36/147 ovat oikein hyvät. Sinun ei tarvitse tarkkailla painoasi. Tärkeintä on yleensä syödä lautasmallin mukaan. Useilla kouluilla on jo malliannos ruoasta. Sitä voit soveltaa kotonakin ja vanhempasi tukevat sinua. Hyvä ravitsemus on tärkeä osa paranemista ja terveenä pysymistä. Hyvään ravitsemukseen kuuluu myös satunnainen herkuttelu.

        Voit laskea painoindeksisi vaikka täällä
        http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe