Tupakoinnista

serop1

Iltalehdessä on juttu tupakoinnista: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805087623366_uu.shtml

Minusta tupkkaveroa saisi nostaa reilumminkin, kun tiedetään millaista myrkkyä se on. Saataisiin terveyspalveluihin lisää rahoitusta. Tupakointi, kun on myös passiivisena vaarallista.

Eräs, minkä taudin tupakka aiheuttaa on KAT, jossa lisätetoa täällä: http://www.keuhkoahtaumaonline.fi/

Tässä muutamia asioita kopiontina kyseiseltä sivulta:

- Ainakin yhdeksän potilasta kymmenestä sairastuu KAT:iin tupakoinnin vuoksi.

- On arvioitu, että n. 175 000 suomalaista sairastaisi oireista keuhkoahtaumatautia, mutta joidenkin selvitysten mukaan määrä saattaisi olla lähes kaksinkertainen, kun mukaan lasketaan myös lievät tapaukset.

- Joka kolmannella yli 50-vuotiaalla tupakoitsijalla on KAT.

-Puolella 70-vuotiaista tupakoitsijoista on KAT.

-WHO arvioi jo vuonna 1990, että KAT on maailman seitsemänneksi yleisin kuolinsyy.

-WHO on arvioinut, että vuonna 2020 KAT on maailman kolmanneksi yleisin kuolinsyy.
Keuhkoahtaumatauti (KAT) on suhteellisen uusi sairauskäsite.


Minusta tupakan voisi kieltää kokonaan. Ja lisäksi vielä sitten passiiviisesta tupakoinnista: http://sun.ylojarvi.fi/mutala/projektit/ihminen/tupakka.htm

Ei ole kiva sairastua muiden välinpitämättömyyden takia esimerkiksi keuhkosyöpään.

47

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • serop1

      On jo ilmoitettua asiattomaksi. Miksiköhän?

    • Jos kaikki tupakoitsijat(jotka kuolevat siis TIETTY nuorempina???)lopettaisivat tupakoinnin...niin sekö tulisi yhteiskunnalle halvaksi?????
      Heh,sitten kaikki syöpään ym tupakoinnin aiheuttamiin vaivoihin muuten nuorempina kuolevat olisivat yhteiskunnan elätteinä vanhainkodeissa ym koska vanhukset tarvitsevat hoitoa kuitenkin...ja sairastavat kuitenkin,tupakkaa tai ei.
      Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.Te olette jo saaneet savuttomat raflat,työpaikat ym,joten missä JOUDUTTE enää kärsimään passiivisesta tupakoinnista?Jos jossain joudutte niin ihmettelen suuresti.Minä ainakin tupakoin kunnes päätän tai en päätä lopettaa,sitä ei kukaan intoilija kiellä.

      • serop1

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...


      • serop1 kirjoitti:

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...

        pikkuhiljaa kyllästyttää tämä holhousmeininki...sitten toisekseen jos esim naapurisi tupakoi partsilla niin haistat sen kyllä,mutta haittaa siitä ei sinulle ole sen enenpää kuin autoilun päästöistä,tehtaista ym...et saa syöpää jos ulkoilmassa haistelet tupakansavua.
        Jos joku autoilija polttaa niin sinä voit valita menetkö hänen autoonsa vai mitä? =)


      • ym. hyväkkäät
        serop1 kirjoitti:

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...

        yritetään pitää hengissä viimeiseen asti halusivat tai eivät. Pidetään vuosikymmeniä sängynpohjalla haisemassa eikä anneta maatua rauhassa. Sepä vasta kallista on. Elvytetään nekin jotka keplottelevat välillä rajan taa.


      • serop1 kirjoitti:

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...

        ihan oikeasti muuttoa johonkin alueelle, jossa ei olisi naapureita lähellä mikäli oikeasti ajattelet asioista tuolla tavoin.

        Aivan samoin voisi sanoa ihminen joka on allerginen lähes kaikille tuoksuille, siitepölylle, eläimille,, että miksi ihmiset istuttavat kukkiaan parvekkeille, käyttävät tuoksuvia pesuaineita, hajuvettä, dödöä, miehet partavettä ja miten voivat kulettaa eläimiään yleisillä paikoilla, kuten ulkona, rappukäytävässä jne. listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkälle.
        Muiden paheksuminen on ikävä piirre. Kukaan tuskin on täydellinen itsekkään.


      • tupakointia paljon ulkona
        serop1 kirjoitti:

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...

        Että et joudu kärsimään muiden tupakoinnista yms. saasteista, niin osta tällainen. Senjälkeen on turha moralisoida muiden polttamista yms.Ostaminenkin on oma valintasi ;))

        http://www.varusteleka.fi/netta/imgm/sa-nasserj.jpg


      • serop1
        umalehtinen kirjoitti:

        ihan oikeasti muuttoa johonkin alueelle, jossa ei olisi naapureita lähellä mikäli oikeasti ajattelet asioista tuolla tavoin.

        Aivan samoin voisi sanoa ihminen joka on allerginen lähes kaikille tuoksuille, siitepölylle, eläimille,, että miksi ihmiset istuttavat kukkiaan parvekkeille, käyttävät tuoksuvia pesuaineita, hajuvettä, dödöä, miehet partavettä ja miten voivat kulettaa eläimiään yleisillä paikoilla, kuten ulkona, rappukäytävässä jne. listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkälle.
        Muiden paheksuminen on ikävä piirre. Kukaan tuskin on täydellinen itsekkään.

        Mutta kyse olikin,e ttä missä tupakansavu häiritsee... Parveketupakoinnin voisin ymmärtää hyvin miksi kletään. Ei ole ollenkaan kiva, että vaatteet tuoksuu tupakalle. Ja etenkin, kun se tupakan savu on myrkyllistä, vaikka kuinka sitä koittavat tupakoivat puolustaa jasanoa, että ei ole. Tutkimuksissa on todettu,e ttä se on jopa vaarallisempaa, kuin keuhkoihin imettynä...


        Ymmärrän hyvin, miten hajuaineallergikot kärsii monesta asioista. Kaikk iasiat ei ole niin msutavalkoisia. Itseä häiritsee suunnattmoasti alueet, missä esimerkiksi hajuvesiä ruiskutellaan ympäriinsä. Yritän yleensä varoa noita alueita.

        Kuka meistä olisikaan täydellinen. En minä, enkä sinä. Kukaan ei ole täydellinen. ITse uskon, että 20-vuoden päästä on jo kielletyllä lsitalla ja suomesta sitä ei voi enää ostaa ja käyttö on lainvastaista.


      • serop1 kirjoitti:

        Mutta kyse olikin,e ttä missä tupakansavu häiritsee... Parveketupakoinnin voisin ymmärtää hyvin miksi kletään. Ei ole ollenkaan kiva, että vaatteet tuoksuu tupakalle. Ja etenkin, kun se tupakan savu on myrkyllistä, vaikka kuinka sitä koittavat tupakoivat puolustaa jasanoa, että ei ole. Tutkimuksissa on todettu,e ttä se on jopa vaarallisempaa, kuin keuhkoihin imettynä...


        Ymmärrän hyvin, miten hajuaineallergikot kärsii monesta asioista. Kaikk iasiat ei ole niin msutavalkoisia. Itseä häiritsee suunnattmoasti alueet, missä esimerkiksi hajuvesiä ruiskutellaan ympäriinsä. Yritän yleensä varoa noita alueita.

        Kuka meistä olisikaan täydellinen. En minä, enkä sinä. Kukaan ei ole täydellinen. ITse uskon, että 20-vuoden päästä on jo kielletyllä lsitalla ja suomesta sitä ei voi enää ostaa ja käyttö on lainvastaista.

        Sinun täytyy vain oppia olemaan välittämättä;)) Tupakoivia ihmisiä on aina ja valitsevat itse, kuten olen minäkin tehnyt valintani aikoinaan.
        Toisen nenä vain on herkempi kuin toisen

        Se mikä minua ärsyttää on kännykkään koko elämäntarinaansa kertova kanssa kulkija bussissa. Mihin korvasi panet. ;)


      • Pukeli 1
        serop1 kirjoitti:

        Mutta kyse olikin,e ttä missä tupakansavu häiritsee... Parveketupakoinnin voisin ymmärtää hyvin miksi kletään. Ei ole ollenkaan kiva, että vaatteet tuoksuu tupakalle. Ja etenkin, kun se tupakan savu on myrkyllistä, vaikka kuinka sitä koittavat tupakoivat puolustaa jasanoa, että ei ole. Tutkimuksissa on todettu,e ttä se on jopa vaarallisempaa, kuin keuhkoihin imettynä...


        Ymmärrän hyvin, miten hajuaineallergikot kärsii monesta asioista. Kaikk iasiat ei ole niin msutavalkoisia. Itseä häiritsee suunnattmoasti alueet, missä esimerkiksi hajuvesiä ruiskutellaan ympäriinsä. Yritän yleensä varoa noita alueita.

        Kuka meistä olisikaan täydellinen. En minä, enkä sinä. Kukaan ei ole täydellinen. ITse uskon, että 20-vuoden päästä on jo kielletyllä lsitalla ja suomesta sitä ei voi enää ostaa ja käyttö on lainvastaista.

        olet. Olisi vaan minunkin pitänyt videoida sukulaismiehen kuolinkorinat hänen tukehduttuaan tupakan aiheuttamaan kurkkusyöpään.
        Olisi ollut kiva nähdä sitten kuinka monta tupakan puolestapuhujaa esim. tältä palstalta löytyy.
        Aina sanotaan, että kuoleehan sitä kuitenkin, mutta kuolintapa tupakkataudeissa onkin sitten ihan omaa luokkaansa.
        Siinä on sivusta seuraajallakin olemista. Kuoleminen hirttämällä tapahtuu nopeasti, mutta kurkkusyövän lonkeroiden hidas kurkun puhkominen tuntuu kyllä vertaansa vaille olevalle kivulle.
        Toivottavasti kuitenkin röökin polttajalla on siinä vaiheessa lohtuna muisto siitä, kuinka ihanaa se kuuman savun nieleminen sittenkin oli.


      • toisten
        umalehtinen kirjoitti:

        Sinun täytyy vain oppia olemaan välittämättä;)) Tupakoivia ihmisiä on aina ja valitsevat itse, kuten olen minäkin tehnyt valintani aikoinaan.
        Toisen nenä vain on herkempi kuin toisen

        Se mikä minua ärsyttää on kännykkään koko elämäntarinaansa kertova kanssa kulkija bussissa. Mihin korvasi panet. ;)

        elämäntarinoiden kuunteleminen terveydellesi vaarallista? Siitähän tästä on kyse, ei vain siitä mikä ärsyttää ketä.


      • toisten kirjoitti:

        elämäntarinoiden kuunteleminen terveydellesi vaarallista? Siitähän tästä on kyse, ei vain siitä mikä ärsyttää ketä.

        voipi olla vaarallista sekin.


      • pussikuski
        umalehtinen kirjoitti:

        Sinun täytyy vain oppia olemaan välittämättä;)) Tupakoivia ihmisiä on aina ja valitsevat itse, kuten olen minäkin tehnyt valintani aikoinaan.
        Toisen nenä vain on herkempi kuin toisen

        Se mikä minua ärsyttää on kännykkään koko elämäntarinaansa kertova kanssa kulkija bussissa. Mihin korvasi panet. ;)

        oot vaan kade ku sul ei oo kännykkää;))


      • pussikuski kirjoitti:

        oot vaan kade ku sul ei oo kännykkää;))

        niinpä taidan olla. Ajatella miten saisi kiusattua lähimmäisiä kun joutuisivat kuuntelemaan bussissa kailotustani kännykkään.


      • kukaan..
        serop1 kirjoitti:

        Ainahan sitä rahaa jonnekin menee. Ja johinkin on kuoltava.

        Kyllä siitä tupakansavausta joutuu kärsimään: parvekkeella, kadulla, kauppojen edssä, jalkakäytävillä ym. Osa polttaa autojen sisällä kyselemättä haittaako..

        Jokainen totta kai valitsee polttaako vai ei, mutta kannattaa myös miettiä onko kivaa elää happiviiksein ja pullojen kanssa...

        sinun autoosi tule tupakoimaan ja jokainenhan omassa autossaan tekee niinkuin haluaa, tuon pitäisi olla jokaiselle itsestään selvää.

        Parvekkeestani olen samaa mieltä, se on minun ja mitä siellä teen ei tasan kuulu kenellekkään.


      • umalehtinen kirjoitti:

        niinpä taidan olla. Ajatella miten saisi kiusattua lähimmäisiä kun joutuisivat kuuntelemaan bussissa kailotustani kännykkään.

        minun luokkakaveri lukiossa, jota ärsytti se kun kännykät alkoivat soida jokaisen taskussa ja kenenkään kanssa ei voinut enää edes lähteä lenkille ja jutustelemaan asioista kun kaikki räpättivät kännykässä koko ajan. Kerran kun sen lenkkeilykaveri sitten vastasi puhelimeen kolmannen kerran ensimmäisten satojen metrien aikana, niin tämä otti kengän jalastaan ja alkoi kailottaa siihen suureen ääneen "joo, mä oon täällä paskattamassa koiraa! Mitä?! Niin siis täällä rannassa. Kuuletko sä mua? Koiraa paskattamassa täällä rannassa!"


      • serop1 kirjoitti:

        Mutta kyse olikin,e ttä missä tupakansavu häiritsee... Parveketupakoinnin voisin ymmärtää hyvin miksi kletään. Ei ole ollenkaan kiva, että vaatteet tuoksuu tupakalle. Ja etenkin, kun se tupakan savu on myrkyllistä, vaikka kuinka sitä koittavat tupakoivat puolustaa jasanoa, että ei ole. Tutkimuksissa on todettu,e ttä se on jopa vaarallisempaa, kuin keuhkoihin imettynä...


        Ymmärrän hyvin, miten hajuaineallergikot kärsii monesta asioista. Kaikk iasiat ei ole niin msutavalkoisia. Itseä häiritsee suunnattmoasti alueet, missä esimerkiksi hajuvesiä ruiskutellaan ympäriinsä. Yritän yleensä varoa noita alueita.

        Kuka meistä olisikaan täydellinen. En minä, enkä sinä. Kukaan ei ole täydellinen. ITse uskon, että 20-vuoden päästä on jo kielletyllä lsitalla ja suomesta sitä ei voi enää ostaa ja käyttö on lainvastaista.

        Aikanaan suomen kansa joi maltillisesti,juotiin juhlapyhinä ja juhlissa,mutta muuten ei juuri miestä väkevämpään koskettu.Sitten tuli kieltolaki eikä viinaa enää saanut kuin salakuljetettuna ja salapoltettuna ja siitä tuli suosittua tavaraa,silloin suomalaiset alkoivat juomaan huomattavasti enemmän kuin ennen..kaikki halusivat kiellettynä pidettyä viinaa.Kun kieltolaki kumottiin juominen taantui pitkäksi aikaa entiselle tasolle.
        Että siis kielletään vaan ja katsotaan mitä se saa aikaiseksi...salaisia tupakkaviljelmiä,salakuljetusta,ties mitä.Kiellot toimivat useimmiten muuten täysin päin vastoin kuin toivotaan,miksei siis tässäkin tapauksessa?


      • Pukeli 1 kirjoitti:

        olet. Olisi vaan minunkin pitänyt videoida sukulaismiehen kuolinkorinat hänen tukehduttuaan tupakan aiheuttamaan kurkkusyöpään.
        Olisi ollut kiva nähdä sitten kuinka monta tupakan puolestapuhujaa esim. tältä palstalta löytyy.
        Aina sanotaan, että kuoleehan sitä kuitenkin, mutta kuolintapa tupakkataudeissa onkin sitten ihan omaa luokkaansa.
        Siinä on sivusta seuraajallakin olemista. Kuoleminen hirttämällä tapahtuu nopeasti, mutta kurkkusyövän lonkeroiden hidas kurkun puhkominen tuntuu kyllä vertaansa vaille olevalle kivulle.
        Toivottavasti kuitenkin röökin polttajalla on siinä vaiheessa lohtuna muisto siitä, kuinka ihanaa se kuuman savun nieleminen sittenkin oli.

        tiedän kaikki tupakoinnin riskit...ja joo,on monta tapaa kuolla ja moni niistä on kivulias ja pitkäkin...ihan niilläkin jotka eivät tupakoi ikinä ;)Kas kun esim erilaisia syöpätyyppejä on vaikka kuinka ja yhteistä niille kaikille on kipu ja huonoon kuntoon meneminen.


    • Joko taas...
      Eiköhän tuo ole jo kyllästymiseen asti jauhettu asia...Minusta on.

      • jauhaja

        Tätä pitää jauhaa kunnes tupakan myynti ja käyttö kielletään Suomessa.


      • myös Serop1:lla on oikeus kertoa oma mielipiteensä. Minusta on aika ikävää että hän sai osakseen aika ilkeitä vastauksi, ihan kuin hänellä ei olisi oikeus sitä mielipidettään kertoa täällä.


      • Haukullinen kirjoitti:

        myös Serop1:lla on oikeus kertoa oma mielipiteensä. Minusta on aika ikävää että hän sai osakseen aika ilkeitä vastauksi, ihan kuin hänellä ei olisi oikeus sitä mielipidettään kertoa täällä.

        Tottakai jokaisella pitää olla oikeus mielipiteisiinsä, jokaisellahan siihen on oikeus.
        Vaikka mua kyllä jo tympii koko tupakasta jauhaminen, se menee jo kuuroillekorville kun tulee joka tuutista...siihen turtuu....


      • Sikra kirjoitti:

        Tottakai jokaisella pitää olla oikeus mielipiteisiinsä, jokaisellahan siihen on oikeus.
        Vaikka mua kyllä jo tympii koko tupakasta jauhaminen, se menee jo kuuroillekorville kun tulee joka tuutista...siihen turtuu....

        asian toistaminen saa joko turtumaan tai ärsyyntymään mutta ei silti tarvitsisi käskeä mielipiteensä julki tuovaa ihmistä muuttamaan yksinäisyyteen.


      • Haukullinen kirjoitti:

        asian toistaminen saa joko turtumaan tai ärsyyntymään mutta ei silti tarvitsisi käskeä mielipiteensä julki tuovaa ihmistä muuttamaan yksinäisyyteen.

        Juu pitää muuttaa mettään jos on mielipiteitä jotka ei joitain miellytä ;))))


      • Sikra kirjoitti:

        Juu pitää muuttaa mettään jos on mielipiteitä jotka ei joitain miellytä ;))))

        harkita vakavasti saman toteuttamista....


      • Haukullinen kirjoitti:

        myös Serop1:lla on oikeus kertoa oma mielipiteensä. Minusta on aika ikävää että hän sai osakseen aika ilkeitä vastauksi, ihan kuin hänellä ei olisi oikeus sitä mielipidettään kertoa täällä.

        Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä,,, myös minulla,, niihin kärkeviinkin. Samoin sinulla ja niitähän olemme saaneet lukea useinkin,,, kuten minun.!!


      • Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä,,, myös minulla,, niihin kärkeviinkin. Samoin sinulla ja niitähän olemme saaneet lukea useinkin,,, kuten minun.!!

        Haukullinen oli toissapäivänä minulle hirveän kärkevä. Mites se nyt menikään? Joo, kateellinen olen ja kitisen.


      • eppuliheppuli
        Pukeli 1 kirjoitti:

        Haukullinen oli toissapäivänä minulle hirveän kärkevä. Mites se nyt menikään? Joo, kateellinen olen ja kitisen.

        Miks sä sit oot kateellinen ja miks kitiset ?


      • Pukeli 1 kirjoitti:

        Haukullinen oli toissapäivänä minulle hirveän kärkevä. Mites se nyt menikään? Joo, kateellinen olen ja kitisen.

        Elämä on helppoa, varsinkin kun ei huomaa itsessään mitään vikaa eikä käytöksessään;)) Silloin on helppoa moralisoida muita. Saa lukea olevansa kateellinen, sanovansa pahasti jne. jne. jne. Mutta mitäpä me niistä piitataan. Maailmaan mahtuu niin minun mielipiteeni kuin muidenkin.


      • 007
        umalehtinen kirjoitti:

        Elämä on helppoa, varsinkin kun ei huomaa itsessään mitään vikaa eikä käytöksessään;)) Silloin on helppoa moralisoida muita. Saa lukea olevansa kateellinen, sanovansa pahasti jne. jne. jne. Mutta mitäpä me niistä piitataan. Maailmaan mahtuu niin minun mielipiteeni kuin muidenkin.

        Elämä on helppoa, varsinkin kun ei huomaa itsessään mitään vikaa eikä käytöksessään;)) Silloin on helppoa moralisoida muita. Saa lukea olevansa kateellinen, sanovansa pahasti jne. jne. jne. Mutta mitäpä me niistä piitataan. Maailmaan mahtuu niin minun mielipiteeni kuin muidenkin.


    • "ylimääräiset" tupakkaverosta saadut varat tosiaan ihan varmuudella käytettäisiin terveydenhuoltoon tai johonkin muuhun kaikille ihmisille tärkeään asiaan, niin minun puolesta saisi veroa nostaa vaikka kuinka paljon... Turha tästä tupakoitsijoiden kimmastua, tämä on vain minun mielipide joka ei muuksi muutu. :-) Sama koskee minusta myös alkoholiveroa, minä en mitenkään ymmärrä miten se voi olla niin polttava puheenaihe aina vain, kun tärkeämpiä verotuksen kohteita on olemassa. Jos esim maidon ja leivän ja vihannesten ja hedelmien hinnasta saataisiin vaikka vero pois kokonaan niin sen rinnalla jokin alkoholin ja tupakan veronkorotus vaikka taivaisiin asti olisi hyvin pieni asia... Tupakassa ei tietääkseni ole yhtään mitään positiivista eikä tarpeellista ihmisen fyysisen tai henkisen hyvinvoinnin kannalta, paitsi tietenkin siinä vaiheessa kun siitä on jo tullut riippuvaiseksi eikä sitä ilman voi enää olla... Ei kai sen myyntiä voi oikein kieltää, mutta se on minusta sellainen asia johon kaikilla EI tarvitsisi olla varaa.

      Kukin savuttakoon minun puolesta terveyttään ilmaan ihan niin paljon kuin tykkää kunhan siitä ei tarvitse niiden kärsiä, jotka sitä inhoavat. Kun minä olin lapsi niin joko sitä valistusta ei vielä juuri ollut tai sitten se ei ollut mennyt minun lukuisiin sukulaisiin perille ollenkaan, joka tapauksessa sekä kotona että pitkillä automatkoilla saatiin olla usein jatkuvassa sankassa tupakansavussa, ja minulle se oli varsinkin allergia-aikana niin kamalaa että luulin varmaan useaan kertaan kuolevani. Silloin ainakin päätin että sitten kun minulla on oma koti, niin siellä ei sisällä kukaan polta, ja se on pitänyt. Aivan sama onko ulkona hirmumyrsky vai 30 astetta pakkasta, sisällä ei polteta. Ja oli tosi inhottavaa kun lainasin ystävällisesti autoa naapurille joka kävi pienen porukan kanssa parin päivän ajelulla, ja vaikka autossa oli tuhkakupin päällä tupakointi kielletty -tarra (tosin se ei ollut minun laittama, vaan se auto oli ollut ennen vuokra-autona, mutta sitähän lainaaja ei voinut tietää) niin sen sisällä oli aivan tajuton katku päiväkausia sen jälkeen, vaikka pidin siitä kaikkia ovia auki saadakseni sen tuuletettua. Tupakoitsijalle on varmaan vaikea ymmärtää, miten kamalalta se käry voi joistakin ihmisistä tuntua. En usko, että se on röyhkeyttä ja ajattelemattomuutta, vaan sitä ei vaan osaa kuvitella.

      • tyrnävän tipu

        mie vihaan tupakin lisäks autoja kun saastuttavat luontoo, bensa ja autoverot myös pilviin, ollaan sitä ennenkin pärjätty ilman autoi, munamankelit vaa käyttöön ja yleiset kulkuneuvot.


      • tyrnävän tipu kirjoitti:

        mie vihaan tupakin lisäks autoja kun saastuttavat luontoo, bensa ja autoverot myös pilviin, ollaan sitä ennenkin pärjätty ilman autoi, munamankelit vaa käyttöön ja yleiset kulkuneuvot.

        kyllä ns. huviajeluiden osalta (tai jos ajaa omalla autolla julkisten sijasta imago- ym. erittäin hyvistä syistä) sais polttoainevero minunkin puolesta olla vaikka kuinka korkea, siinä ainakin minun omat ajelut silloin vähenisi tosi paljon ja varmasti tulisi suunniteltua kimppakyytejä paljon enemmän. Jos mitenkään saisi sellaisen oikeudenmukaisen järjestelmän aikaiseksi, nyky-yhteiskunnassa kun joidenkin on pakko ajaa joskus itse jonnekin.

        Munamankelit. :D Hihi. En muista tuota ennen kuulleeni. Joo, kyllä terve ihminen ehtii munamankelilla melkoiset matkat, ja vielä kunto ja reisilihaksetkin kasvaa.


      • paha.

        Ei tarvitsisi olla varaa? Aikakin tiukka mielipide. Eräs nuori suomalainen europarlamentikko totesi taannoin, ettei työttömillä tarvitse olla hauskaa.
        Oikein käytetty veromarkka, inhimillisyys ja välittäminen auttavat ihmisarvoiseen elämään, pieniin nautintoihinkin, heitä, jotka pelasivat korttinsa ylimielisesti.


      • paha. kirjoitti:

        Ei tarvitsisi olla varaa? Aikakin tiukka mielipide. Eräs nuori suomalainen europarlamentikko totesi taannoin, ettei työttömillä tarvitse olla hauskaa.
        Oikein käytetty veromarkka, inhimillisyys ja välittäminen auttavat ihmisarvoiseen elämään, pieniin nautintoihinkin, heitä, jotka pelasivat korttinsa ylimielisesti.

        Just niin, ei tarvitsisi minusta tupakan olla semmoinen asia johon kaikilla on varaa. Eikä se minun päässä mitenkään liity hauskanpitoon, inhimillisyyteen, välittämiseen, pieniin ja vaikka suuriinkin nautintoihin. Johonkin muuhun voisi senkin pienen (?) rahan käyttää, johonkin mikä oikeasti on hyväksi itselle tavalla tai toisella.


      • sinusta sinusta
        Ursa kirjoitti:

        Just niin, ei tarvitsisi minusta tupakan olla semmoinen asia johon kaikilla on varaa. Eikä se minun päässä mitenkään liity hauskanpitoon, inhimillisyyteen, välittämiseen, pieniin ja vaikka suuriinkin nautintoihin. Johonkin muuhun voisi senkin pienen (?) rahan käyttää, johonkin mikä oikeasti on hyväksi itselle tavalla tai toisella.

        jok'ikinen immeinen käyttää omat rahansa niinkus tykkävät, ei tarvi siihen sinun hyväksyntääs. voisit jo lopettaa tuon pyhimysleikin.


      • päivä ilta
        sinusta sinusta kirjoitti:

        jok'ikinen immeinen käyttää omat rahansa niinkus tykkävät, ei tarvi siihen sinun hyväksyntääs. voisit jo lopettaa tuon pyhimysleikin.

        päivystät palstalla. Pirä tupakkitauko välillä.


      • sinusta sinusta kirjoitti:

        jok'ikinen immeinen käyttää omat rahansa niinkus tykkävät, ei tarvi siihen sinun hyväksyntääs. voisit jo lopettaa tuon pyhimysleikin.

        kysymättä minkäänlaista hyväksyntää meikäläiseltä, kannattais kyllä kysyä.
        http://qw8.com/i/saint/rafca/rafca10.jpg


    • itse polta, meillä ei polta kukaan, mutta mulla ei mielestäni ole oikeutta kieltää sitä muilta aikuisilta ihmisiltä.
      Se kuitenkin on jokaisen oma asia polttaako vai ei.
      Kauan ennen tupakoinnin vastustajien painostusta on meillä ollut se sääntö että meillä ei polteta ja hyvin se on pelannut 30 vuotta.

      Antaa niiden polttaa jotka niin haluavat, kyllä se hoitoon tarvittava raha kertyy tupakkaveroista ja ei jokainen tupakoitsija sairastu.
      Keuhkoahtaumaan toisaalta voi sairastua myös sellainen joka ei milloinkaan ole polttanut.

      Joku taho haluaa kieltää sokerin, joku voin, joku alkoholin, joku tupakan, jopa biodieselille löytyy aktivistivastustajat.

    • niin olisi paljon kieltämistä. liikenteessä kuolee myös vuosittain paljon ihmisiä. pitäisikö autoliikenne kieltää kokonaan?
      suurin syy on nykyään sydän-ja vesisuonitaudit joihin kuolee eniten ihmisiä.
      niihin syyt taas on se että syödään väärää rasvaa/sokeria ja siitä johtuva ylipaino.

      olen samaa mieltä siitä että tupakanpoltto on ihan turhaa. poltan kyllä itsekkin. mutta loppujen lopuksi jos ulkona polttaa ei aiheuta kenellekkään terveysriskiä.

      jos johonkin pitäisi yhteiskunnassa panostaa siis ehkäisevänä hoitona, niin se on lasten, nuorten ja psyykkisesti sairaiden hoito.

      mielenterveysongelmista kärsiviä on tosiaankin paljon. sekä vanhempia että lapsia.
      huostaanotettujen lasten lukumäärä nousee vuosittain ja myöskin rikollisuus.

      tupakanpoltto on ihan yksi vaarattomimmista asioista tässä elämässä. siis tällä tarkoittaen muita kuin itseään kohtaan.

      • Tuosta alemmasta kappaleesta sen verran,että on ja ei.
        Yhä vieläkin on esim.äitejä,jotka sauhutteevat raskauden ajan ja perheitä,joissa sisällä poltetaan tupakkaa altistaen lapset passiiviselle tupakoinnille ja mahdollisille myhemmille ilmaantuville haitoille.Valitettavasti.Onneksi sentään tiedon myötä vastuulliset vanhemmat ei sitä tee.


    • ei kiinnosta

      Jos olet 50 vuotias ja polttanut noin 30 vuotta,
      et elä enää kauaa, mutta mitäs siitä!

      • Mikä on

        "kauaa"? Kahdeksankymppinen pappani on polttanut liki 70 vuotta, edelleen hengissä ja hyvässä kunnossa ikäisekseen. No, kaikkihan on suhteellista, kauan ja kauan...

        p.s. Ite en polta, joten ei puolustuspuhe tupakoinnille. =)))


      • 99v.
        Mikä on kirjoitti:

        "kauaa"? Kahdeksankymppinen pappani on polttanut liki 70 vuotta, edelleen hengissä ja hyvässä kunnossa ikäisekseen. No, kaikkihan on suhteellista, kauan ja kauan...

        p.s. Ite en polta, joten ei puolustuspuhe tupakoinnille. =)))

        tätini eli 99 vuotiaaksi suht terveenä, kuulo vain viimevuosina heikkeni, kaksikymppisestä asti oli polttanut tupakkia, kuoli tapaturmaisesti...


    • kieltää!

      Ei ne luuserit muuten tajua...

    • Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi.

      Toisaalta olen sitä mieltä jotenkin,että jokainen täysipäinen tehköön itselleen mitä lystää,mutta ottakoon huomioon muut.Toisien ei tarvitsisi turhaan kärsiä,jos niin on.
      Tupakan kanssa kun on ollut liian kauan niin,ettei tuota jälkimmäistä ole tehty.
      Siksi säädökset.

      Nykyään on riittävästi tietoa tupakan vaarallisuudesta,niin itseään kohtaan kuin muita.Jos ei siis halua huomioida sitä itsensä kohdalla,niin onneksi on tullut lakeja,jotka huomioi ne muiden kohdalla.

    • Sisu-haukku

      Kyllä moni asia ärsyttää itseänikin, kun kuljen fillarilla, autoilijat. Kun autoilen, ärsyttää fillarit jotka tunkee tielle vaikka fillarikaista on vieressä. Kun kävele, ärsyttää ne jotka kiilaa eteen hidastelemaan. Ja annas olla kun pääsen kauppaan ruuhka-aikaan, niin sillon vasta ärsyttääkin..

      Juu, kyllä tässä maailmassa olis välillä helpompaa jos kaikki toimis samalla logiikalla, mutta olis se niin pirun tylsää että olen hiljaa mielessäni päättänyt säästää ihan vaan niitä omia hermoja ettei tarvi muiden tekemisistä ressata enää pahemmin.

      Tupakan vaaroja ei käy kieltämään, mutta olen sallinut itselleni sen nautinnon kun kerran muuten elän (liiankin) siivoa elämää. Vapaa-aikani menee lähinnä nukkumiseen, töiden ja opiskelun sekä lasten ja elukoiden vastapainona.

      Minusta nipottamisen saisi kieltää kokonaan, stressiinkin kun voi kuolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1785
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1690
    3. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1531
    4. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1512
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      116
      1214
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      296
      1056
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      102
      982
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      224
      975
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      93
      943
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      153
      927
    Aihe