Mitää tehdä??

Kyllästyttää!!!

Olen kurkkuani myöten täynnä vatsavaivoja (koominen kielikuva muuten sinänsä :-D ) ja iho-oireita. Verikokeet ja gastroskopia eivät osoita keliakiaa, mutta meillä on todella vahva sukurasite (äitini, useat hänen siskonsa, äidin isä...) ja oireeni sopisivat keliakiaan. Kokeilin viime kesänä lomalla kuukauden ajan gluteenitonta ruokavaliota ja ero oli ihan selkeä.
Mitä ihmettä tekisin - syönkö viljatuoteita vaikka hampaat irvessä ja vatsa sekaisin, iho tiltissä, vai viittaanko kintaalla virallisille testeille ja teen kuten elimistö käskee? Parikymppiä kuussa Kelalta on kuitenkin kuin itikan pissi Itämeressä, jos vaihtoehtona on että pitää ehdoin tahdoin kiusata itseään ehkä vuositolkulla.
Onko mitään keinoa selvittää tuleeko se "virallinen" keliakia puhkeamaan minulle vai ei, olen kuullut jostain geenitesteistä tms?

7

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakian vaihtoehto

      Ehkä sinulla on vilja-allergia eikä keliakiaa, onko sitä testattu?
      Eihän mikään estä ketään noudattamasta gluteenitonta ruokavaliota, on sitten keliakia tai ei! Tosin joissain paikoissa gluteenittoman ruokavalion saa vain lääkärintodistusta vastaan, mutta onneksi niitä paikkoja on aika vähän.

      Tietääkseni mikään testi ei pysty selvittämään puhkeaako sinulle keliakia jossain vaiheessa vai ei. Geenitestillä voi varmaan selvittää onko siihen miten suuri todennäköisyys, mutta sun kohdallasi siitä ei varmaan ole mitään hyötyä kun tuo sukurasite on jo vahva. Geenitesti ei ole mikään fakta joka osoittaisi että 15.6.2012 sinulle puhkeaa keliakia. Siis hieman kärjistetysti sanottuna, tajusit varmasti pointin.

      • ap kyllästynyt

        Niin ehkäpä se allergian mahdollisuuskin olisi hyvä tutkia. Vehnä on mulle pahin, siihen on ihan luontainen vastenmielisyys (kaikki makeat leivonnaiset ihan erityisesti tyrkkää), ruista tykkään kyllä käyttää mutta sekin saa vatsan sekaisin. Ohra on niin marginaalinen nykykaupunkilaisen ruokavaliossa että siitä en osaa sanoa - paitsi että olut on ehdottomasti pahinta mitä voin vatsaani työntää. Ssiitä seuraa aivan kauhea kipu, kaasunmuodostus ja ripuli.
        En ajatellutkaan että geenitesti näyttäisi varmuudella tulenko sairastumaan tai milloin, mutta eikö se ole sellainen jolla voidaan ainakin poissulkea sen perinnollisen alttiuden olemassaolo?


      • tuskin pystyy
        ap kyllästynyt kirjoitti:

        Niin ehkäpä se allergian mahdollisuuskin olisi hyvä tutkia. Vehnä on mulle pahin, siihen on ihan luontainen vastenmielisyys (kaikki makeat leivonnaiset ihan erityisesti tyrkkää), ruista tykkään kyllä käyttää mutta sekin saa vatsan sekaisin. Ohra on niin marginaalinen nykykaupunkilaisen ruokavaliossa että siitä en osaa sanoa - paitsi että olut on ehdottomasti pahinta mitä voin vatsaani työntää. Ssiitä seuraa aivan kauhea kipu, kaasunmuodostus ja ripuli.
        En ajatellutkaan että geenitesti näyttäisi varmuudella tulenko sairastumaan tai milloin, mutta eikö se ole sellainen jolla voidaan ainakin poissulkea sen perinnollisen alttiuden olemassaolo?

        Sukurasitteen ollessa tuota luokkaa tulos tuskin olisi se, että perinnöllinen alttius suljetaan pois. Todennäköisesi kun se alttius sulla on.

        Suosittelen tuota vilja-allergian testaamista!


      • anselmi70
        tuskin pystyy kirjoitti:

        Sukurasitteen ollessa tuota luokkaa tulos tuskin olisi se, että perinnöllinen alttius suljetaan pois. Todennäköisesi kun se alttius sulla on.

        Suosittelen tuota vilja-allergian testaamista!

        Keliakian perinnöllisyys testi kertoo joko negatiivisen tai positiivisen vastauksen. Vastauksen ollessa negatiivinen et tule keliakiaan sairastumaan mutta jos positiivinen niin et silti sitä varmasti saa. Eli negatiivinen vastaus helpottaa siinä mielessä että ei sitä keliakiaa tarvii sit enää miettiä vaan vika on silloin jossain muualla.Itselläni oli ensin vehnäjauho allergia... kymmenen vuoden päästä keliakia ja nyt sopii enää tattari ja maissi...että sillä tavalla.


    • Enali

      Jos olisin sinä, alkaisin varmaankin noudattaa ruokavaliota. Jos kerran gastroskopiassakaan (onko se tehty milloin?) ei muutoksia kerran näy, ja ruokavalio kuitenkin helpottaa selvästi oloa, niin ehkä se parempi olo on arvokkaampi kuin se virallinen diagnoosi.

    • Kysynpä vaan...

      Jos sukurasitus on melkoinen, oireita yli oman tarpeen, niin silloin voidaan tehdä tähystys ja laskea ns. markkerit. Minulle aikoinaan suunniteltiin tätä hommaa, mutta minulla olivat kaikki vasta-aineet koholla ja kaiken järjen mukaan keliakian olisi pitänyt näkyä suolistossa, mutta kaikki oli tähystyksessä enemmän kuin hyvin. Hyppäsin tähystyksissä parin vuoden välein monta kertaa, ennen kuin keliakia todettiin näytteistä.

      Kysypä tuosta markkeri-testistä lääkäriltäsi.

      • ap. kyllästynyt

        Tähystys on tehty kerran, 2003 keväällä. Mitään poikkeavaa ei näkynyt. Vasta-aineet olivat normaalin rajoissa, mutta viime mittauksessa pari vuotta sitten olivat silti kohonneet verrattuna v.2003 mitattuihin arvoihin.

        Mitä ne markkerit käytännnössä tekevät / matkitsevät...? Olen kuullut termin aiemmin mutta sisällöstä en tiedä mitän :) Eri asia kuitenkin kuin ne vasta-ainekokeet...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe