oikea usko

Aaretti

Sehän on niin että jokainen suomalainen kuuluu luterilaiseen kirkkoon halusi tai ei. Noh sopii se mulle. Kysyisin vaan ovatko lahkot sitten harhaoppisia vaikka kuuluisivatkin kirkon helmaan? uskaltaako tota uskovaisten kirjoja lukeakaan jos on vallan väärän porukan kirjoittama. Mulle kelpaa melkein kaikki kuhan ei oo jehovalaisia.

12

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melli

Tuota noin se on sama mihin lahkoon tai kirkkoon kuuluu kunhan on se Jumala asia kunnossa.

Toki toki uskallat lukea raamattua eihän siitä ole kuin yksi käännös (tosin Jehovilla ja mormooneilla taitaa olla hiukka erilainen).
      mutta näillä ns. kristinuskoon perustuvilla lahkoilla on sama raamattu ettei sitä voi harhaan raamatun kanssa mennä.
      Siinä voi tietenkin mennä jos menee lukeen sitä raamattua väärään porukkaan ja näitä vääriä porukoita on lahkoissa ja kirkoissa ihan yhtä paljon.

Jotta onnea vaan että löytäisit sen oikean porukan jossa sinä viihdyt.

• minä vuan

"Sehän on niin että jokainen suomalainen kuuluu luterilaiseen kirkkoon halusi tai ei."....Ei pidä paikkaansa. Itsekin erosin luttarikirkosta 18-vuotispäivänäni, eikä lapseni ole koskaan kyseiseen kirkkoon kuulunut, eikä häntä ole siihen kastettu. Tuttavaperheissä on monia joista kukaan ei ole koskaan kuulunut luterilaiseen kirkkoon. Älä yleistä.

• aaretti

No en oo perillä kaikista seikoista tässä asiassa! Luulin että jokainen kastetan pakolla vaan ei se ookaan niin. Mutta kyllähän siihen lähinnä tavan vuoksi suurin osa kansasta joutuu mutta erotakin voi ja on nykyään helppo homma.

• Apulainen

Usein sotketaan käsitteitä. Kirkon sisällä olevat herätysliikkeet eivät ole lahkoja. Se on oikea joukko, missä opetetaan raamatun mukaan. Ei siis vain joku paikka vaan kokonaisuudessa mitään pois jättämättä tai lisäämättä.

Alkuseurakunnasta erosi jo monia joukkoja, eikä sekään pysynyt elävänä kovin kauan. Paavin kirkossa on lisätty ohi raamatun autuuden perustuksia ja paavi on istunut Jumalan paikalle. Hän tuomitsi myös Lutherin, kirkkomme perustajan helvettiin.

Lutherin seurakunnasta erosi myös monia joukkoja ja jo Lutherin aikana hänen nimellään kirjoitettiin monia kirjoja, jotka eivät olleet kuitenkaan hänen kirjoittamiaan.

Kuollut kirkko on tarvinnut herättäjiä. Herätysliikkeissäkin on käynyt niin, että kaikki eivät ole olleet tyytyväisiä, vaan ovat alkaneet parantamaan oman mielensä mukaan seurakuntaa. Näin on syntynyt eriseuroja ja uusia joukkoja. Mutta se on vihollisen työtä ja raamattuun on kirjoitettu, että teidän joukostanne nousevat miehet, jotka eivät laumaa säästä. On myös sanottu, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman.

Raamatusta on käytössä eri käännösiä. Niistäkin voi saada erilaisia käsityksiä. Etenkin uusimmista, jotka on järjellä käännetty ja kun niitä järjellä selitetään, niin tulee aikamoinen sotku.

• witness

Luterilaisen kirkon ongelma on se, että se haluaa olla oikeassa. Jopa yli Raamatun!

Raamattu varoittaa jokaista uskovaa (etenkin viimeisinä aikoina). Sydämen usko koetellaan.

Sydämen usko on Jeesuksen vastaanottamista omaan elämään omana Vapahtajana. Se ei ole kenenkään yksilön/yhteisön yksin-/etuoikeus. Ja seurakunta on Jeesukseen uskovien ryhmä (yli kaikkien uskontokuntien).

Pyhä Henki kyllä muistuttaa, opettaa, kehottaa jokaista Jeesukseen uskovaa. Varoisin pappeja, jotka eivät ole uskoontulleet ja menevät Lutherin selän taa piiloon.

• lutsku
        witness kirjoitti:

Luterilaisen kirkon ongelma on se, että se haluaa olla oikeassa. Jopa yli Raamatun!

Raamattu varoittaa jokaista uskovaa (etenkin viimeisinä aikoina). Sydämen usko koetellaan.

Sydämen usko on Jeesuksen vastaanottamista omaan elämään omana Vapahtajana. Se ei ole kenenkään yksilön/yhteisön yksin-/etuoikeus. Ja seurakunta on Jeesukseen uskovien ryhmä (yli kaikkien uskontokuntien).

Pyhä Henki kyllä muistuttaa, opettaa, kehottaa jokaista Jeesukseen uskovaa. Varoisin pappeja, jotka eivät ole uskoontulleet ja menevät Lutherin selän taa piiloon.

Suoraan sanoen itse taidat nyt kuvitella, että luterilainen kirkko haluaa olla oikeassa.

Ei kukaan tai mikään halua tai ole oikeassa.

Oikeassa on ainostaan Jeesus.

Ei kukaan mene Lutherin selän taa. Usko tai älä, mutta jokainen joka aikoo papiksi eli "Hengen saarnaajaksi" ei tee sitä sen vuoksi, että se on makeeta vaan kutsumuksen vuosi.

Jos siinä tulee ajatus tai oppiriitoja niin niitä tulee siinä missä "tavallistenkin" uskisten välillä tulee.(tai lahkojen)

Älä nyt ala luterilaisia kaikkia mustamaalaamaan. On siellä oikeita aivan hengen ihmisiäkin.
        Muuallakin herätysliikkkeissä on niitä "tieltä poikenneita" pappeja. Niistä vain ei pidetä kirjaa.

Anna nyt jo hyvä ihminen rauha luterilaisille.
        Se on Jumalan oppia siinä missä muutkin lahkot.

Tai sitten kaikki lahkot on väärässä.

Anna Jumalan päättää ketä hän katsoo soveliaaksi taivaaseen vai liekö kaikki uskontoon katsomatta soveliaita Jumalan valtakuntaan, kunhan on ensin elämän koulunsa käynyt.

Se siitä. Ja Jumala on rakkaus.

• witness
        lutsku kirjoitti:

Suoraan sanoen itse taidat nyt kuvitella, että luterilainen kirkko haluaa olla oikeassa.

Ei kukaan tai mikään halua tai ole oikeassa.

Oikeassa on ainostaan Jeesus.

Ei kukaan mene Lutherin selän taa. Usko tai älä, mutta jokainen joka aikoo papiksi eli "Hengen saarnaajaksi" ei tee sitä sen vuoksi, että se on makeeta vaan kutsumuksen vuosi.

Jos siinä tulee ajatus tai oppiriitoja niin niitä tulee siinä missä "tavallistenkin" uskisten välillä tulee.(tai lahkojen)

Älä nyt ala luterilaisia kaikkia mustamaalaamaan. On siellä oikeita aivan hengen ihmisiäkin.
        Muuallakin herätysliikkkeissä on niitä "tieltä poikenneita" pappeja. Niistä vain ei pidetä kirjaa.

Anna nyt jo hyvä ihminen rauha luterilaisille.
        Se on Jumalan oppia siinä missä muutkin lahkot.

Tai sitten kaikki lahkot on väärässä.

Anna Jumalan päättää ketä hän katsoo soveliaaksi taivaaseen vai liekö kaikki uskontoon katsomatta soveliaita Jumalan valtakuntaan, kunhan on ensin elämän koulunsa käynyt.

Se siitä. Ja Jumala on rakkaus.

Jumala on Rakkaus. Ja Jeesus on oikeassa.

Ja siksi ei saa opettaa väärin! Ei lahkot, ei kirkot.

Kun Jeesus puhui kiusauksista, jotka johtavat syntiin, hän puhui myös heistä, jotka aiheuttavat uskon kadottamista.

Mk 9:42 *Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka USKOVAT, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.*

En uskaltaisi uskovana kirjoittaa/'opettaa' vastoin Raamattua. Tai ainakin toivoisin parannuksen armoa nöyrtyä, jos olisin niin tehnyt.

• niin
        witness kirjoitti:

Jumala on Rakkaus. Ja Jeesus on oikeassa.

Ja siksi ei saa opettaa väärin! Ei lahkot, ei kirkot.

Kun Jeesus puhui kiusauksista, jotka johtavat syntiin, hän puhui myös heistä, jotka aiheuttavat uskon kadottamista.

Mk 9:42 *Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka USKOVAT, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.*

En uskaltaisi uskovana kirjoittaa/'opettaa' vastoin Raamattua. Tai ainakin toivoisin parannuksen armoa nöyrtyä, jos olisin niin tehnyt.

"En uskaltaisi uskovana kirjoittaa/'opettaa' vastoin Raamattua. Tai ainakin toivoisin parannuksen armoa nöyrtyä, jos olisin niin tehnyt."

Siinä olet oikeassa.
        Ei yksikään ihminen voi opettaa onko jokin "uskonto"/"Uskovainen" väärässä tai oikeassa.

Hienoa witness.

• witness
        niin kirjoitti:

"En uskaltaisi uskovana kirjoittaa/'opettaa' vastoin Raamattua. Tai ainakin toivoisin parannuksen armoa nöyrtyä, jos olisin niin tehnyt."

Siinä olet oikeassa.
        Ei yksikään ihminen voi opettaa onko jokin "uskonto"/"Uskovainen" väärässä tai oikeassa.

Hienoa witness.

• lutsku
        witness kirjoitti:

Ok , olet sitä mieltä, että se on Pyhä Henki joka antaa ihmiselle lahjan erottaa oikean väärästä.

Totta Jumalaa ei tarvitse puolustaa, sillä on vain yksi Jumala, joka on yhteinen meille kaikille.

Itse olen sitä mieltä , että tuo Pyhä Henki on jokaisen meidän sisällämme oleva ns. omatunto, joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.

En kyllä aliarvosta henkilöitä, jotka ovat saaneet kokea tuon Hengen oikeasti, sillä olen itsekin kokenut aikoinani Pyhän Hengen koskettavan minua ja se oli mahtava kokemus.
        Vasta sen jälkeen tajusin, että Jumala on olemassa.
        Tosin nykyään tiedostan tuon kasvun ja ymmärrän, että Jumala on antanut minulle "lahjan" rakastaa ja hyväksyä kaikki ihmiset.

Hän on kirkastanut Jeesuksen sanoman niin minulle, etten voi enää "poistaa" ketään Jumalan rakkauden ilmapiiristä, oli hän sitten kristitty tai ei.

Totta sanailu ei auta mitään, mutta "järkevä" mielipiteiden vaihto voi jopa kasvattaa ihmistä.

Ihminen , joka etsii totuutta ei voi olla väärässä, on sääli mikäli ihminen jää paikoilleen tuon uskonsa kanssa, käsitykseni on, että uskossakin kuuluisi kasvaa.

Itse en rajaa enää ihmisiä uskovaisiin ja ei uskovaisiin vaan kaikki ovat samalla lähtöviivalla.

Olen itse tajunnut tuon Jeesuksen sanomasta, että jokaista kuuluisi rakastaa edustaa hän mitä katsantokantaa tahansa.

Sinä olet onnellinen sikäli, että sinulla on selvä käsitys mikä on oikein ja mikä väärin.
        Siitä kiitos Herralle, mutta maailma on täynnä ihmisiä, jotka etsivät edelleen totuutta, siksi sanonkin ettei yksikään IHMINEN ole tarpeeksi kelvollinen kertomaan mikä on totuus. Vain ja aioastaan Jumala sen näyttää.

Siunausta sinulle, luetaan edelleen raamattua:)

• Aaretti
        lutsku kirjoitti:

Ok , olet sitä mieltä, että se on Pyhä Henki joka antaa ihmiselle lahjan erottaa oikean väärästä.

Totta Jumalaa ei tarvitse puolustaa, sillä on vain yksi Jumala, joka on yhteinen meille kaikille.

Itse olen sitä mieltä , että tuo Pyhä Henki on jokaisen meidän sisällämme oleva ns. omatunto, joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.

En kyllä aliarvosta henkilöitä, jotka ovat saaneet kokea tuon Hengen oikeasti, sillä olen itsekin kokenut aikoinani Pyhän Hengen koskettavan minua ja se oli mahtava kokemus.
        Vasta sen jälkeen tajusin, että Jumala on olemassa.
        Tosin nykyään tiedostan tuon kasvun ja ymmärrän, että Jumala on antanut minulle "lahjan" rakastaa ja hyväksyä kaikki ihmiset.

Hän on kirkastanut Jeesuksen sanoman niin minulle, etten voi enää "poistaa" ketään Jumalan rakkauden ilmapiiristä, oli hän sitten kristitty tai ei.

Totta sanailu ei auta mitään, mutta "järkevä" mielipiteiden vaihto voi jopa kasvattaa ihmistä.

Ihminen , joka etsii totuutta ei voi olla väärässä, on sääli mikäli ihminen jää paikoilleen tuon uskonsa kanssa, käsitykseni on, että uskossakin kuuluisi kasvaa.

Itse en rajaa enää ihmisiä uskovaisiin ja ei uskovaisiin vaan kaikki ovat samalla lähtöviivalla.

Olen itse tajunnut tuon Jeesuksen sanomasta, että jokaista kuuluisi rakastaa edustaa hän mitä katsantokantaa tahansa.

Sinä olet onnellinen sikäli, että sinulla on selvä käsitys mikä on oikein ja mikä väärin.
        Siitä kiitos Herralle, mutta maailma on täynnä ihmisiä, jotka etsivät edelleen totuutta, siksi sanonkin ettei yksikään IHMINEN ole tarpeeksi kelvollinen kertomaan mikä on totuus. Vain ja aioastaan Jumala sen näyttää.

Siunausta sinulle, luetaan edelleen raamattua:)

Raamattua pitäisi kai lukee mutta on se toi Raamatun lukeminen samalla sellaista tulkintaa ja itse kukin tulkitsee niiku parhaaksi katsoo. No mikäs siinä sitten. Vaan voisko joku neuvoo mulle lukemisenarvoisen uskonnollisen teoksen olkoon sitten vaikka "harhaoppinen" mitä se sitten tarkoittanee. Olen lukenut mm. Billy Grahamia, Erik Ewaldsia, Michael Greeniä yms.

• witness
        Aaretti kirjoitti:

Raamattua pitäisi kai lukee mutta on se toi Raamatun lukeminen samalla sellaista tulkintaa ja itse kukin tulkitsee niiku parhaaksi katsoo. No mikäs siinä sitten. Vaan voisko joku neuvoo mulle lukemisenarvoisen uskonnollisen teoksen olkoon sitten vaikka "harhaoppinen" mitä se sitten tarkoittanee. Olen lukenut mm. Billy Grahamia, Erik Ewaldsia, Michael Greeniä yms.

Miten olis A.W.Tozer?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      49
      2938
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2711
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      37
      2420
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2159
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1539
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1225
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1050
    Aihe