OO:n asiakirjojen salasanasuojaus

lienenkö väärässä?

Salanasuojaus näyttää ensinäkemältä heikolta lienee otettu suoraan ZIP-paketin kryptaus käyttöön?

Ohjelmassa mitä käytetään hallituksissa ja ministeriöissä yms... tulisi olla VÄHINTÄÄN
AES256 -tason suojaus, mieluummin Blowfish448
tai Serpent.

Korjaus ei liene aivan monimutkainen toteuttaa,
korka valmiita palikoita on saatavilla ilmaiseksi!

Toivon kommentteja myös.

12

1926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että suurin osa

      oo:n käyttäjistä on muita kuin hallituksen ja
      ministeriön tekstinkäsittelijöitä ;-)

      Tuntuisi aika tarpeettomalta ruveta moisen marginaaliryhmän
      takia rakentelemaan pomminkestävää suojaussysteemiä.
      Varsinkin kun käytettävyys aloittelijoilta
      vuorenvarmasti vähenisi.

      • miten käytettävyys

        voi heikentyä salausalgoritmin muuttamisessa? Softahan sen salauksen tekee, ei käyttäjän välttämättä edes tarvitse tietää (ellei halua valita käytettävää algoritmia), että millä menetelmällä se tapahtuu.

        Eihän tällä ole mitään tekemistä käytettävyyden kanssa.


      • että suurin osa
        miten käytettävyys kirjoitti:

        voi heikentyä salausalgoritmin muuttamisessa? Softahan sen salauksen tekee, ei käyttäjän välttämättä edes tarvitse tietää (ellei halua valita käytettävää algoritmia), että millä menetelmällä se tapahtuu.

        Eihän tällä ole mitään tekemistä käytettävyyden kanssa.

        mutta käytäntö on muuta.
        Kun salasanat pitenee ja ohjelma VAATII että siinä
        pitää olla numeroita ja isoja/pieniä kirjaimia
        sekaisin niin kyllä vaan.
        Jos se olisikin pelkkä algoritmin muutos, mutta
        ei taida riittää...

        Ihan esimerkkinä mainittakoon julkiset vahvat
        salausalgoritmit joita voi ihan ilmaiseksi käyttää.
        Miksi niitä ei enempää käytetä?
        Siksi, koska useimmat niistä ovat äärimmäisen hankalia käyettävyydeltään.


      • zxcvbnm
        että suurin osa kirjoitti:

        mutta käytäntö on muuta.
        Kun salasanat pitenee ja ohjelma VAATII että siinä
        pitää olla numeroita ja isoja/pieniä kirjaimia
        sekaisin niin kyllä vaan.
        Jos se olisikin pelkkä algoritmin muutos, mutta
        ei taida riittää...

        Ihan esimerkkinä mainittakoon julkiset vahvat
        salausalgoritmit joita voi ihan ilmaiseksi käyttää.
        Miksi niitä ei enempää käytetä?
        Siksi, koska useimmat niistä ovat äärimmäisen hankalia käyettävyydeltään.

        Salasanan pituus ja monimutkaisuus on aivan eri asia kuin käytettävä salausalgoritmi. Vaikka käytetäänkin yleisesti hyväksi todettuja menetelmiä, ei se tee käyttöä yhtään hankalammaksi. Oikeastaan ei ole mitään syytä käyttääkään kotikutoisia salausmenetelmiä, koska ne ovat varmasti huonoja.

        Monet salausohjelmat pyrkivät pakottamaan vaikeampien salasanojen käyttöön koska yleensä valitaan aivan kelvottoman huono salasana. Omasta kokemuksestakin tiedän ettei tuollainen pakottaminen ole mukavaa. Keksin aikoinaan mielestäni aivan oivallisen salasanan. Valitettavasti pituutta oli vain 18 merkkiä ja loop-aes vaati pituudeksi 20 merkkiä. Syntyi periaatteellinen ristiriita ohjelman ja minun välillä. Ja niin lopp-aesin sorsat saivat puukkoa.


      • niin miksii OO:ssa
        että suurin osa kirjoitti:

        mutta käytäntö on muuta.
        Kun salasanat pitenee ja ohjelma VAATII että siinä
        pitää olla numeroita ja isoja/pieniä kirjaimia
        sekaisin niin kyllä vaan.
        Jos se olisikin pelkkä algoritmin muutos, mutta
        ei taida riittää...

        Ihan esimerkkinä mainittakoon julkiset vahvat
        salausalgoritmit joita voi ihan ilmaiseksi käyttää.
        Miksi niitä ei enempää käytetä?
        Siksi, koska useimmat niistä ovat äärimmäisen hankalia käyettävyydeltään.

        on yleensä minkäänlaista salasanasuojausta?

        Jos algoritmi on paska, nin on parempi ettei sitä ole ollenkaan.

        Suomalaiset yritykset ovat saatanan tyhmiä kun salausta ei käytetä edes sähköposteissa, jotka koskevat firman asioita.

        12 merkkiä riittää peruskäyttöön ihan hyvin,
        22 on jo vahva.


    • Näin maallikolle tuo pakkaus sinällään riittää salaukseksi, vaan oikeastaan sekin sais olla asetuksista, kun nykyään tuota kovalevytilaa riittää. Ja onhan siinä mahdollisuus tallentaa tosin RTF:nä, jolloin ei pakattane?

      Itseäni nimittäin pelottaa enemmän se tilanne, ettei pakettia saa auki kuin se, että joku lukee. Muistuu mieleen yksi kaveri, joka piti rahoistaa kirjaa Excelillä ja salasi tiedostonsa. Sitten se oma kone hajos tai jotain. Mutta vaikka levykkeellä oli talletettuna varakopiot, niin siinä oli joku juttu, ettei ne auenneet. Olisko niin, että se salasana oli vain siellä jossain koneen toisessa tiedosta muistissa, tai että salasana vaan oli hukassa.

      Ja eiköpähän tuo jenkkilän NSA ole rajoittamassa noita salauksia sikäläisistä ja vähän meikäläisistäkin ohjelmista? Eli sitten kun virasto haluaa salauksen, niin se toteutetaan jotenkin siihen päälle? Saisko Openofficeen sellaista palikkaa lisätyksi tallennustoimintoihin?

      • huomautus on

        asiaa.

        Paljon enemmän on (olen it-tuessa) on ongelmia salauksista joita tiedon omistaja itsekään ei saa auki kuin siitä että joku ulkopuolinen lukee niitä.

        Esimerkiksi kun kiintolevy hajoaa niin kryptatulta levyltä tiedon pelastus on lähes mahdotonta.

        Neuvon aina, että kryptata kannattaa vain tieto jonka vääriin käsiin joutuminen lähenee valtiopetosta.


      • zxcvbnm
        huomautus on kirjoitti:

        asiaa.

        Paljon enemmän on (olen it-tuessa) on ongelmia salauksista joita tiedon omistaja itsekään ei saa auki kuin siitä että joku ulkopuolinen lukee niitä.

        Esimerkiksi kun kiintolevy hajoaa niin kryptatulta levyltä tiedon pelastus on lähes mahdotonta.

        Neuvon aina, että kryptata kannattaa vain tieto jonka vääriin käsiin joutuminen lähenee valtiopetosta.

        Kyllä kopiot pitää olla vaikka ei olisikaan salattu levy.


      • pä pitäisi
        zxcvbnm kirjoitti:

        Kyllä kopiot pitää olla vaikka ei olisikaan salattu levy.

        mutta jokainen it-tuki tietää että teoria ja
        käytäntö ovat eri asioita.


    • kryptauksesta

      OpenDocument v1.1 spesifikaation luvusta 17.3 löytyy kuvaus odf-formaatissa käytetystä salausalgoritmista. Tiivistettynä yhteen sanaan: Blowfish. Toivottavasti tämä hälventää pelkosi "zip-paketin kryptauksesta" (mitä se sitten tarkoittaakin, zip-pakettejakin on kryptattu ja kryptataan edelleen useilla algoritmeilla).

      Tietysti jos käsitellään Word-tiedostoja, niin silloin OOo voi joutua käyttämään heikompia algoritmeja, koska algoritmin on luonnollisestikin oltava sama kuin mitä Word käyttää. Ja näitä on Wordin versiosta riippuen monta, en tiedä, tukeeko OOo näitä kaikkia.

      • siihen että

        ei ihan jokainen ronki suojattuja tiedostoja, sha1 on vähä heikko mutta eipä monella ole
        tuhansien koneiden klusteria purkamaan sitä.

        Kiitos tiedosta, kun en itse jaksanut lukea dokua ensin loppuun.

        Zip-paketin kryptaus tarkoitti winzipin omaa perusalgoritmia, joka ei mikään tehokas todellakaan ole.


    • OpenOffice-asiakirja muodostuu useista tiedostoista, esim. content.xml, styles.xml, settings.xml jne. Nämä on koottu yhdeksi tiedostoksi zip-pakkausmenetelmällä. Tätä ei kuitenkaan ole tarkoitettu salaukseksi, vaan näin saadaan odf-asiakirja yhdeksi tiedostoksi.

      Jos muuttaa tiedoston asiakirja.odt nimen nimeksi asiakirja.zip, voi pakkauksen avata (tarkemmin sanoen purkaa) millä hyvänsä zip-pakkausohjelmalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe