AIMO HELMISEN LUENNOILLA HYVÄ HENKI
Kävin Betelissä, kuten tapanani on kerran kuukaudessa.
Aimo Helminen esittää kokeneen taitavasti minkä tahansa asian.
Ei puhu herjaavasti muita vastaan esitellessään adventismin käsityksiä.
Paljon olisi palstan ellenisteillä oppimista Aimosta, avoimuutta ja sivistystä.
Eikä Aimo kaihda avointa keskuselua, kuten palstan ellenistit.
Nimittäin äiteinpäiväkahvikupin ääressä rupatellessa.
"Miljoonat uskovat myyttiin"-luento olikin ollut jo huhtikuussa. Ote siitä:
"Miljoonat ihmiset käyvät jumalanpalveluksissa viikon ensimmäisenä
päivänä uskoen sen olevan Raamatun sapatti."
En ole ennen kuullut tuollaista. Näen, kuten Leo Meller, että useimmat uskovat
ymmärtävät lauantain olevan sapattipäivä, mutta ylösnousemususkossa mennään
ylösnousemuspäivän mukaan, eikä sitäkään pakosta, lainomaisesti.
Tänä äitienpäivänä / helluntaina oli luennon aihe:
"PARAS ON VIELÄ TULOSSA - Taivas on totta"
Hyvin rakennettu ja esitetty luento oli kuitenkin käsittääkseni liian
johdattelevainen ja vain osan Raamattua tunnustava. Useassa kohdin
teki mieli tehdä välikysymys, jota en tietenkään tehnyt siellä - mutta palstalla!
Tämä media7 johtaja käsittääkseni vastaa adventtitotuudesta.
Kukas muukaan? Teol.tri Helminen on otettava vakavasti jo asemansakin vuoksi.
TAIVAS ON TOTTA, VAKUUTTAA AIMO HELMINEN
Palstalla kiistellään "Kointähdestä", mutta Aimo sanoi totuuden - että se kirkas kointähti
koittaa sydämissämme, kun pidämme katseemme Jeesuksessa.
2. Piet. 1:19 Siksi me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne. [Ps. 119:105 | Ilm. 22:16]
Hyvin Aimo toi esiin senkin, että ihminen alkoi kokea syyllisyyttä, kun oli maistanut
kiellettyä hedelmää, Eedenissä. Mutta paholainen maalasi Eevan silmiin kuvan, että
on IHANAA tietää hyvä ja paha. Mutta niin on, että laki paljastaa meidät saveksi.
Kyllä Aimo mainitsi myös Israelin heimojen nimet uuden Jerusalemin muurissa olevan.
Mutta ei tehnyt johtopäätöstä, että se merkitsisi sitäkin, ettei Israelia ole hyljätty.
Nimittäin tuo, että Manasse mainitaan hylätyn Daanin tilalla, osoittaa - minulle ainakin -
Jumalan valmistelevan sijaa Taivaassa israelilaisille heimoille ihan erikseen.
RISTIRIITAISUUKSIAKIN
Koin ristiriitaiseksi Aimon opetuksen siinä, että ensin mennään sinne Taivaaseen ja
siellä rakennetaan taloja ja asutaan siellä taivaallisessa uudessa Jerusalemissa.
Ja sitten (kaiketi 1000 vuoden kuluttua) tullaan tänne alas uuden Jerusalemin myötä.
Ja tämä maa on sitten luotu aivan uudeksi entisen tilalle. Täällä jatketaan ja koko
luomakunta, tietysti, on vapautettu kaikesta kirouksenalaisuudesta.
Kaikki siis koetaan ensin Taivaassa ja sitä jatketaan "täällä alhaalla" ja kuitenkin
"TÄMÄ alhaalla" oleva on luotu joksikin kokonaan uudeksi.
TAIVAASSA 1000 VUOTTA JA MAASSA SITTEN IKUISUUS - VAI TOISIN PÄIN?
Tällöin eivät taivaasta tänne alas ikuisuutta viettämään tulevat pyhät voisi mitenkään
enää joutua kiroukseen - sillä ovathan he iäksi kirkastettuja. Ja sitähän Aimo korosti.
Kuitenkin Sana osoittaa, että tulevassa rauhanajassakin asuu sellaisia,
jotka voivat langeta:
Jes. 65:20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu KIROUKSEEN.
Jo tästäkin syystä näen itselläni olevan oikeampi käsitys tulevaisuudesta.
Sellainen että saatana on sidottuna syvyyteen, kahleilla (Ilm 20.) tuhat vuoden ajaksi.
Ihmisten kapinointi on vähäistä siksi, että korvaankuiskuttelija on poissa "pelistä".
Joka tapauksessa Aimo esitti hyviä kuvauksia rauhanajasta maassa, olkoot se
sitten uudestisyntynyt vanha maa tai ihan eri uusi maa:
Jes 11:6
Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena. [Job 5:22,23; Hes. 34:25,28; Hoos. 2:20]
Hepr 11:16
Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. [2. Moos. 3:6; Hepr. 2:11]
Mutta kuinka uudessa maassa olisi aluksi "aavikko" myös ja "murhettakin" aluksi:
Kukkiva autiomaa ja pyhä tie
Jes 35:1
Aavikko iloitsee, autiomaa iloitsee, aro riemuitsee, se puhkeaa kukkaan!
Kuin lilja kukkikoon maa, [Jes. 29:17, 32:15]
Jes 35:10
Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas. [Jes. 51:11; Ilm. 21:4]
Nuo Aimonkin esittämät kohdat käsittääkseni osoittavat, että rauhanajan alussa
asuu maassa antikristuksen ajoilta "jäljelle jääneitä" ja autioituneita alueitakin on.
"Jäljellejääneistä" puhuu muutama sanankohtakin ihan suoraan:
JÄLJELLEJÄÄNEET KANSOITTAVAT ENNALLEENASETETUN MAAN?
Sak 14:16
Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
Hes. 17:21 Ja kaikki hänen pakolaisensa kaikista hänen sotajoukoistaan kaatuvat miekkaan, ja jäljellejääneet hajotetaan kaikkiin tuuliin. Ja te tulette tietämään, että minä, Herra, olen puhunut.
Miika 5:3 (5:2) Sentähden Herra antaa heidät alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä on synnyttänyt; silloin jäljellejääneet hänen veljistänsä palajavat israelilaisten luokse.
Jes. 4:3 Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun-
Jes. 24:6
Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.
Hes. 39:28
Ja he tulevat tietämään, että minä, Herra, olen heidän Jumalansa, kun minä, vietyäni heidät pakkosiirtolaisuuteen pakanakansojen luokse, kokoan heidät omaan maahansa enkä jätä sinne jäljelle ainoatakaan heistä.
Tutkitaan, rakentavasti
media7 ja Aimo Helminen
46
2644
Vastaukset
Jes 66:22
Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
Jes 66:23
Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra
Tätä jaetta Aimo kommentoi sanomalla, että taivaassa
vietetään sapattiakin, kun sinne aikanaan päästään. "Raamatun antama kuva taivaasta
on selvä", hän jatkaa. Ja onhan nuo sanat
myös paperilla.
Jesajahan jatkaa tuosta sapatinvietosta jakeella
24, joka varoittaa. Joten ei voi olla täydellisyyten jo päässeistä ihmisistä.
Se seikka puoltaa mun käsitystä, että on kyse
antikristusken ajasta "jäljelle jääneistä",
jotka tuossa rauhanajassa saattaisivat langetakin,
vaikka saatana on sidottu tuhanneksi vuodeksi.
Ei siis voi olla kyse taivaallisesta sapatin
vietosta. Vaan rauhanajasta, jonka lopussa saatana
päästetään irti vielä hetkeksi. (Ilm 20.).
Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
[Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]
TAIVAS, NYKYINEN MAA JA UUSI MAA - MITÄ SE ON?
Kuitenkin Aimo puhuu Taivaasta ja uudesta maasta
uusine taivaineen ja myös nykyisestä Maasta -
jokseenkin sekaisin, kuten:
"Maapallosta, tästä syntiin langenneesta kapinoivasta planeetasta, tulee koko maailmankaikkeuden HALLINTOKESKUS."
Minun käsittääkseni hallintokeskus sittenkin on
siinä uudessa Jerusalemissa, jonka sivut ovat
yli 500 km. Aimokin vakuutti, että sinne mahtuu.
Näen, että kun "kaikki pyhät Hänen kanssansa"
tulevat - Sak 14:3-5 mukaan - tänne alas, niin
he hallitsevat siitä uudesta Jerusalemista käsin.
Varsinaiset asukkaat maassa, aluksi, ovat ne
"jäljelle jääneet kaikista kansoista".
Siinä yksityiskohdassa olen samaa mieltä, että
juuri tämä nykyinen Maa uudestisyntyy "uudeksi
maaksi". "Jumala ...palauttaa...ja siitä tuleekin
tosi hieno uusi maa", vakuutta Aimo. Jeesus sanoo:
Matt. 19:28
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Room. 8:22
Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
Tutkitaan ,punnitaan - rakentavasti- Anonyymi
Maa on autio ja tyhjä, eikä siellä ole yhtään ihmistä Jer 4: 25 Ja jae 27 kertoo, `` Koko maa tulee autioksi`` Jota se ei koskaan ennen ole ollut. Nyt sitten tulee olemaan, ne 1000 vuotta!! Raamattuhan kertoo: `` Maa on Herran`` Mitä se merkitsee Matt 24: 27 mukaan? No, tietenki sitä että Herra pitää maastaan huolen, ja huolehtii sen hygienista tulemuksensa jälkeenkin. Se vuoksihan olemassa jae 28 `` Missä raato on sinne kotkat kokoontuvat` Kotkathan ovat vain yksi laji raadonsyöjistä.` Kantola veli osaa luetella useita muitaki, jotka rakastavat syödä ihmisten lihaa. Danielin lihaa ne eivät syöneet, niikuin vinkkinä Syötyää n epäjumalain palvelijat, avionrikkojat ja monilukuiset synnnit, jotka sijaitsevat. korppien ja kotkien käsitysten mukaan silmien takana. ``Sydämestä lähtevät pahat ajatukset jotka saastuttavat ihmisen. Siksihä saastaiset sopivat yhteen kotkien kanssa maan autioittamisessa . P.Pappi nen
- Anonyymi
Antti opettaa: `` Nykyinen maa talletettu kadotuksen päivää varten, jumalattomia varten! Mistä, ne ihmiset otettiin? Ilm 20: 13 , meri antoi osan! Seisomiseksi elämä meni jae 12 Tulijärvi tarkoittaa sulaa kiveä... siihen hukkuu kuin veteen Ps 5: 7
Herra istui valtaistuimellaa , ja tuliärvi tuli, kertoo sana. Kaikkien jumalattomien sielut jäävät tuona päivänä orvoiksi!! Beetelistä häviää epäjumalat Naahum 1: 14
Jes 2: 18 `` Epäjumalat katoavat kaikki tyynni, sulaan laavaan!! Jos olet maanpäällä, polttopäivänä, ja sanot kuin Paavali: `` Minun pitää nähdä vielä Rooma Apost 19: 29, niin onnistuuko se? Tai jos sanot`` Juoksen Uuteen Jerusalemii turvaa, kiuta ja huuda `` Herra avaa...Niin ei onnistu, sillä Uusi Jerusalem, ei ole polttopäivänä maanpäällä, vaan `` Maanavaruudessa`` Ilm 20: 9.´Ei siis onnistu sekään!! Entäpä jos yrittää Mount Eweristille?? Hah, Eipä onnistu sekään? Miksei? No, siksei, koska kaikki vuorten perustukset sulavat ja palavat 5 Moos 32: 22, Vuori jonne kiipesit, putoaa koko ajan laavajärveen, kunnes plumps, sinä olet siellä. Turha nousu vuorelle, vai mitä Antti? Pentti Pappinen
- annu42
Pastorit vastaavat mielellään kysymyksiin tai ottavat selvää, elleivät tiedä. Tämä on minun kokemukseni.
Toiseksi sanon, että voit mennä kuuntelemaan Erkki Luukon Ilmestyskirja-luennosta osan, joka kertoo Jaakobin pojista. Hän selittää mielenkiintoisesti yhden näkökulman veljeksiin, joista yksi korvattiin Manassella.
Osoite http://www.audiopankki.comSElkeäsöti Aimo opetti! Ei jäänyt mitään kysyttävä
ja sain häneltä paperillakin tuon selkeän esityksen.
Miksi olisin vaivannut häntä kysymyksilläni?
Kommentoitavaa jäi ja palstalla esitikin sitä.
Toivossa, että keskusteltaisiin Aimon ja A-kirkon
käsityksistä kyseisissä asioissa.
Kertaan vielä.
Mulle tuli täysin selväksi ja nytkin voin lukea
sekä muistiinpanoistani, että Aimon - opetus
Taivaasta ja uudesta maasta sekä nykyisestä on
luennossa lomittain ja limittäin, sikinsokin.
Mutta hän selkeästi sanoi ja oli kirjoittanutkin
sen, että ENSIN Taivaaseen ja sitten tänne alas
viettämään ikuisuutta.
Tietysti sopivassa tilanteessa tutkin Aimon kanssa
yhdessä Sanaa, ehkä piankin, sillä Aimo ei
väistele - mutta toivon palstaltakin mielipiteitä.
MANASSE JA DAAN
Kyllä minä Manassen tapauksen tiedän.
Löytyyhän se Sanasta. En siihen lukkoja tai
Luukkoja tarvitse.
Raamattu sanoo ihan suoraan, että Joosefin
Egyptissä syntynyt Manasse saa Daanin suvun
perintöosan - siksi että Daan viivytteli laivojen
luona, kun kaikki sukukunnat olisi tarvittu
muureiksi rajoille.
Ja Joh.Ilm. vahvistaa, että Herran sana pitää.
Miksi vaihtaisin jonkin Luukon käsityksiin tai
etsisin häneltä vahvistusta Jumalan varmalle
Sanalle?!?
Sitäpaitsi; te opetatte kuka mitäkin ja milloinkin.
Mutta mä tahdon tietää adventtitotuuden ja se on
se, mitä Aimo Helminen opettaa ja tulkitsee.
ei pahalla, mutta jämptisti.
Koskapa Aimon "Rakas Raamattu"-luentosarjaa ei vielä
näy Audiopankissa, tahdon tässä palstalaisille
hieman kommentoida osiota "Paras on vielä tulossa -
taivas on totta". Pääpiirteittäin jo kommentoinkin.
Aimo: "Pyhä Henki on sinetti", "Kasteella varmistat
paikkasi". Ihan hyviä asioita kumpikin, mutta
mielestäni ei pitäs tolleen parista eri sinetistä
opettaa, vaan yksinkertaisessti vain Pyhän Hengen
sinetistä. "Varmennuksesta", kuten Aimo tarkensi.
Rakas Raamattuni yhtyy siihen:
Ef. 1:13
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Toki Sana puhuu toisinkin sanoin sinetistä tai
varmennuksesta, mutta se tarkoittaa ihan samaa:
2. Tim. 2:19
Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
Jotkut adventtitotuuden julistajat puhuvat sitten
vielä "sapattisinetti"-varmistuksestakin.
Se minua hämmästyttää kovasti.
AABRAHAMIN USKO VAIKO SAPATTISINETTI
Aimo opetti ihanasti siitä, että mitä Aabrahamille
luvattiin, se on meidän, meille. Ja aivan oikein
Aimo korosti Hebr 11. luvun lopun avulla sitä, että Aabraham itse ei sitä
saavuttanutkaan:
Hebr 11:39-40
39 Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu;
40 sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen.
Kun luvatun saavuttaminen perustuu uskoonn, uskonvanhurskauteen, Aabraham esikuvana, ei käsittääkseni voida
ihan välttämättä vaatia Hengen sinetin lisäksi
vaikkapa kastetta ja sapattisinettiä.
Aabraham taisi kerran maksaa kymmenykset ryöstön
saaliista, mutta sapatiksi häntä ei mainita, eikä
kastetuksi.
Luento esitteli hyvin tulevaisuutta ja toivoa,
mutta kun Aabrahamin uskoon viitattiin, niin siitä
uskonvanhurskaudesta täytyisi myös opettaa.
Esimerkiksi näin:
Room. 4:16
Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä.
Se ei niin nokon nuukaa ole, jos vaikka taivaat ja
nykyiset ja uudet menisivät limittäin ja lomittain, sillä oppeja ne vain.
Mutta uskonvanhurskautus pelastuksen perustana
on aina oltava yksiselitteisesti esillä, pyydän.
Taivas on totta, mutta miksi siellä vain hetki
oltaisiin ja sitten tullaan "tänne alas" IÄKSI?
Sitä ainakin minä jään kummastelemaan.- Helmisen luennolla
Otteita taivasluennosta.
Meidät noudetaan pilviin, taivaisiin ja sitten
kun maa on ennalleen asetettu, täysin uusittu,
palaamme tänne asumaan ikuisiksi ajoiksi.
Näinhän se meni ja tossa muutama yksityiskohta.
(Vain otteita saa lainata toisen luennosta,
mun ymmärtääkseni).
-
"Mitä Jumala aikoo panna kohdalleen? Jumala aikoo
panna kohdalleen kaiken, minkä Aadam ja Eeva
menettivät."
-
"Koska he eivät saaneet enää syödä elämän puusta, he tulivat kuolevaisiksi."
-
"Profeetat kaikkina aikoina uskoivat ja odottivat kaiken ennalleen palauttamista."
-
" Hepr 11:13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. "
"Hepr 11:16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. "
-
"Kuulkaa, mitä muuta Raamattu sanoo maapallosta, kun se on lopulta palautettu alkuperäiseen
kauneuteensa: 'eikä yksikään kaupungin asukas
sano: minä olen sairas." (Jes 33:24)
-
"Ehkä me rakennamme itsellemme talon maaseudulle ja sitten joka viikonloppu menemme Uuden maan
hallintokaupunkiin ja käytämme kaupunkiasuntoamme.
Raamatun antama kuva taivasta on selvä.
Jumala tulee luomaan uudet taivaat ja uuden maan"
-
"Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri...Portteihin
oli hakattu Israelin 12 heimon nimet."
- -
Tässä kohdin ainakin esiintyy uskonvanhurskausoppi
eli lahjavanhurskausoppi:
"Miten voimme olla varmoja, että tulemme olemaan
siellä? Vastaus on yksinkertainen. Raamattu,
yleisavaimemme kertoo:
Gal 3:29
Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.
toisin sanoen, jos otamme Jeesuksen vastaan
Vapahtajanamme, tämä Jumalan Aabrahamille antama
lupaus koskee myös meitä."
- -
Varsinainen luento siis päättyi kirkkaasti
uskonvanhurskautuksen julistukseen, vetoavasti!
Tosin sitten saatiin vielä loppukaneetiksi
kuulla, virallisen opetuksen ulkopuolelta:
"Kasteella varmistat paikkasi".
Mutta senkaltainen vetoomus on kovin yleistä
vapaissa suunnissa. Uutta se mullekki oli, että
täällä Maassa ikuisuus vietettäisiin, mutta ei
toi kait uskoa mitätöi, että mitenpäin sen
ajattelee. Jumalan luona ja kanssa joka tapauksessa.
Yx_mukana kuulemassa ollut (Monisteesta nää otteet " ") Helmisen luennolla kirjoitti:
Otteita taivasluennosta.
Meidät noudetaan pilviin, taivaisiin ja sitten
kun maa on ennalleen asetettu, täysin uusittu,
palaamme tänne asumaan ikuisiksi ajoiksi.
Näinhän se meni ja tossa muutama yksityiskohta.
(Vain otteita saa lainata toisen luennosta,
mun ymmärtääkseni).
-
"Mitä Jumala aikoo panna kohdalleen? Jumala aikoo
panna kohdalleen kaiken, minkä Aadam ja Eeva
menettivät."
-
"Koska he eivät saaneet enää syödä elämän puusta, he tulivat kuolevaisiksi."
-
"Profeetat kaikkina aikoina uskoivat ja odottivat kaiken ennalleen palauttamista."
-
" Hepr 11:13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. "
"Hepr 11:16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. "
-
"Kuulkaa, mitä muuta Raamattu sanoo maapallosta, kun se on lopulta palautettu alkuperäiseen
kauneuteensa: 'eikä yksikään kaupungin asukas
sano: minä olen sairas." (Jes 33:24)
-
"Ehkä me rakennamme itsellemme talon maaseudulle ja sitten joka viikonloppu menemme Uuden maan
hallintokaupunkiin ja käytämme kaupunkiasuntoamme.
Raamatun antama kuva taivasta on selvä.
Jumala tulee luomaan uudet taivaat ja uuden maan"
-
"Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri...Portteihin
oli hakattu Israelin 12 heimon nimet."
- -
Tässä kohdin ainakin esiintyy uskonvanhurskausoppi
eli lahjavanhurskausoppi:
"Miten voimme olla varmoja, että tulemme olemaan
siellä? Vastaus on yksinkertainen. Raamattu,
yleisavaimemme kertoo:
Gal 3:29
Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.
toisin sanoen, jos otamme Jeesuksen vastaan
Vapahtajanamme, tämä Jumalan Aabrahamille antama
lupaus koskee myös meitä."
- -
Varsinainen luento siis päättyi kirkkaasti
uskonvanhurskautuksen julistukseen, vetoavasti!
Tosin sitten saatiin vielä loppukaneetiksi
kuulla, virallisen opetuksen ulkopuolelta:
"Kasteella varmistat paikkasi".
Mutta senkaltainen vetoomus on kovin yleistä
vapaissa suunnissa. Uutta se mullekki oli, että
täällä Maassa ikuisuus vietettäisiin, mutta ei
toi kait uskoa mitätöi, että mitenpäin sen
ajattelee. Jumalan luona ja kanssa joka tapauksessa.
Yx_mukana kuulemassa ollut (Monisteesta nää otteet " ")Varsinainen luento siis päättyi kirkkaasti
uskonvanhurskautuksen julistukseen, vetoavasti!
Tosin sitten saatiin vielä loppukaneetiksi
kuulla, virallisen opetuksen ulkopuolelta:
"Kasteella varmistat paikkasi".
Mutta senkaltainen vetoomus on kovin yleistä
vapaissa suunnissa.
Uutta se mullekki oli, että
täällä Maassa ikuisuus vietettäisiin, mutta ei
toi kait uskoa mitätöi, että mitenpäin sen
ajattelee. Jumalan luona ja kanssa joka tapauksessa.
Yx_mukana kuulemassa ollut (Monisteesta nää otteet " ")
_________________________________________________
"ei toi kait uskoa mitätöi, että mitenpäin sen
ajattelee. Jumalan luona ja kanssa joka tapauksessa. "
Näin on, ilman muuta! En minäkään tuosta mitään riitaa saisi aikaan.
Ja kaikkihan korostavat kastetta ja ikuista elämää, totta.
antti
- Hildur
Leo Mellerkö on gurusi??
Monet pitävät häntä erehtymättömänä. Häntä ei saa arvostella. Julistuksessa ja profetioissa huteja tulee kuitenkin jatkuvasti.- Vain hänenkö nimensä saa ma...
Kovasti olette te ellenistisiä vaikutteita saaneet
herkkähipiäisiä. Ei edes hyviä nimiä saisi mainita.
Ellen Gee
piste - Hildur
Vain hänenkö nimensä saa ma... kirjoitti:
Kovasti olette te ellenistisiä vaikutteita saaneet
herkkähipiäisiä. Ei edes hyviä nimiä saisi mainita.
Ellen Gee
pisteTätä hyvää nimeäkö ei saa tuoda kritiikin piiriin? Näin tämäkin vahvistui.
- jos jää aikaan
keskustelulle; oliko siihen mahdollisuutta?
Newboldissa muuten saa tohtorin paperit seminaarityöstä, eli ei kannata sitä "arvovaltaa" niin kovasti pokkuroida?!- Helminen.
kirjoitti Doctor of Ministry -lopputyön. Se vastaisi Suomessa ennemminkin lisensiaattityötä kuin väitöstä, joka on PhD Englannissa. Newboldissa on mahdollisuus sellainenkin tehdä.
- ja teet paremmin
DMin tutkinnon, kun luulet parempi olevasi.
- Vaan asemaan
Ei täällä tohtorinhatulle kukaan ole pokkuroinut.
Vaan pikemminkin päinvastoin.
Aimo Helmisen opetuksen painoarvoa on korostettu,
siis sen painavuutta adventtikirkon sisällä.
Verrattuna muihin ja varsinkin tuiki tuntemattomiin
opettajiin.
Tottakai media7 johtajan sana ratkaisee, mitä on
ns. adventtitotuus.
Kun joku advari opettaa toisin kuin Aimo Helminen, niin
sillä opetuksella ei juurikaan ole arvoa, sillä
Aimon käsitysten mukaan luonnollisesti on mentävä.
Vai ootko sitä mieltä, että esim Toivonlinnan
kesätyöntekijöiden, ulkotöissä olevien, opetus
olisi ratkaisevampaa ja painavampaa a-kirkolle?
Luennosta puheenollen; lueto jää tosiaan hieman
kesken, ellei pääse vaihtamaan muutamaa sanaa siitä. Mie en ainakaan ajatuksiani muuttaisi
jonkun luennon perusteella, ilman lisävaloa.
Mut ei kai kukkaan sellasta oo väittänytkään,
että ois tullu vaikutetuksi vaikkapa nyt
puheen alla olevasta luennosta. - Väitös tohtoriksi
Helminen. kirjoitti:
kirjoitti Doctor of Ministry -lopputyön. Se vastaisi Suomessa ennemminkin lisensiaattityötä kuin väitöstä, joka on PhD Englannissa. Newboldissa on mahdollisuus sellainenkin tehdä.
Jenkeissä joku lienee väitellyt tohtoriksi sillä,
että Suuri Taistelu edustaa juutalaista
lakiuskontoa.
Eli ei teologian tohtoruus tarkoita kristinuskoon
perehtymistä välttämättä.
Mikäs muuten oli Helmisen aihe? - Eikä uskovaisuudesta
ja teet paremmin kirjoitti:
DMin tutkinnon, kun luulet parempi olevasi.
Paitsi jos väitellään tohtoriksi omasta
täydellisyydestä tai täydellisestä
kelpaamattomuudesta.
Täällä on korostettu sitä, ettei Helmisen
auktoriteetti ole (tohtorin)hatusta vedetty.
Vaan perustuu asemaan media7 johtavana opettajana.
Siis asemaan adventtikirkon ylimpänä opin tulkkina. - putbot
Vaan asemaan kirjoitti:
Ei täällä tohtorinhatulle kukaan ole pokkuroinut.
Vaan pikemminkin päinvastoin.
Aimo Helmisen opetuksen painoarvoa on korostettu,
siis sen painavuutta adventtikirkon sisällä.
Verrattuna muihin ja varsinkin tuiki tuntemattomiin
opettajiin.
Tottakai media7 johtajan sana ratkaisee, mitä on
ns. adventtitotuus.
Kun joku advari opettaa toisin kuin Aimo Helminen, niin
sillä opetuksella ei juurikaan ole arvoa, sillä
Aimon käsitysten mukaan luonnollisesti on mentävä.
Vai ootko sitä mieltä, että esim Toivonlinnan
kesätyöntekijöiden, ulkotöissä olevien, opetus
olisi ratkaisevampaa ja painavampaa a-kirkolle?
Luennosta puheenollen; lueto jää tosiaan hieman
kesken, ellei pääse vaihtamaan muutamaa sanaa siitä. Mie en ainakaan ajatuksiani muuttaisi
jonkun luennon perusteella, ilman lisävaloa.
Mut ei kai kukkaan sellasta oo väittänytkään,
että ois tullu vaikutetuksi vaikkapa nyt
puheen alla olevasta luennosta.Helmisellä on arvoasema adventismissa, se on tosi!
Mutta kristinuskon opettajana hänellä ei ole minkäänlaista asemaa.
Tai on tietysti sellainen asema kuin naapurin puliukollakin. - Mielipiteet merkitsee
putbot kirjoitti:
Helmisellä on arvoasema adventismissa, se on tosi!
Mutta kristinuskon opettajana hänellä ei ole minkäänlaista asemaa.
Tai on tietysti sellainen asema kuin naapurin puliukollakin.Sillä hänen välityksellään kiinnostuneet voivat
saada tietää, mitä adventismissa opetetaan ja
mitä adventismilla tarkoitetaan.
Ja miten adventisti todella tulkkaa Raaamttua.
Muut puhuu kuka mitäkin. Ihmettelen, mikseivät
siteeraa Aimo Helmistä, vaan EGW:tä lainaavat.
Ei EGW haudan takaa määräillä kuiteskaan voi.
Vaan kyllä se on Aimo, joka suuntaa näyttää,
siis A-kirkossa, Aimon ja Atten kirkossa.
Mut ... ihan hyvä tyyppi. - mitään tekemistä
Väitös tohtoriksi kirjoitti:
Jenkeissä joku lienee väitellyt tohtoriksi sillä,
että Suuri Taistelu edustaa juutalaista
lakiuskontoa.
Eli ei teologian tohtoruus tarkoita kristinuskoon
perehtymistä välttämättä.
Mikäs muuten oli Helmisen aihe?Helmisen opintojen kanssa. Minä tiedän väitöskirjan Englannista, jossa väitettiin, että Jeesus oli ateisti.
- media7 johtaja
Eikä uskovaisuudesta kirjoitti:
Paitsi jos väitellään tohtoriksi omasta
täydellisyydestä tai täydellisestä
kelpaamattomuudesta.
Täällä on korostettu sitä, ettei Helmisen
auktoriteetti ole (tohtorin)hatusta vedetty.
Vaan perustuu asemaan media7 johtavana opettajana.
Siis asemaan adventtikirkon ylimpänä opin tulkkina.ei ole kirkon opin ylin selittäjä. Sellaista ei ole olemassakaan. Kirkon edustaja hän tietysti on, mutta ei muiden yläpuolella.
- sen ratkaisee
Vaan asemaan kirjoitti:
Ei täällä tohtorinhatulle kukaan ole pokkuroinut.
Vaan pikemminkin päinvastoin.
Aimo Helmisen opetuksen painoarvoa on korostettu,
siis sen painavuutta adventtikirkon sisällä.
Verrattuna muihin ja varsinkin tuiki tuntemattomiin
opettajiin.
Tottakai media7 johtajan sana ratkaisee, mitä on
ns. adventtitotuus.
Kun joku advari opettaa toisin kuin Aimo Helminen, niin
sillä opetuksella ei juurikaan ole arvoa, sillä
Aimon käsitysten mukaan luonnollisesti on mentävä.
Vai ootko sitä mieltä, että esim Toivonlinnan
kesätyöntekijöiden, ulkotöissä olevien, opetus
olisi ratkaisevampaa ja painavampaa a-kirkolle?
Luennosta puheenollen; lueto jää tosiaan hieman
kesken, ellei pääse vaihtamaan muutamaa sanaa siitä. Mie en ainakaan ajatuksiani muuttaisi
jonkun luennon perusteella, ilman lisävaloa.
Mut ei kai kukkaan sellasta oo väittänytkään,
että ois tullu vaikutetuksi vaikkapa nyt
puheen alla olevasta luennosta.pääkonferenssin yleiskokous, joka sitoo kaikkia pastoreita. Piste.
sen ratkaisee kirjoitti:
pääkonferenssin yleiskokous, joka sitoo kaikkia pastoreita. Piste.
Tietysti pääkonferenssi luo päälinjat tulevaisuuteen.
Mutta englannista joudutaan suomentamaan sekin.
Ja tulkintojen ratkaisija on tietysti ylin mies.
Meidän olisi turha etsiä jenkeistä adventtitotuutta.
Siis suomalaisille räätälöityä, tätä mikä ei
nimellään korosta seitsemättä päivää.
On oma valintamme jo sen seitsemännen poistaminen.
Kyllä on turha joltain oppipojalta kysellä, että
mikä on adventtitotuus, sillä viimeisen sanan
siihen sanoo kuitenkin Aimo Helminen ja hyvä niin.
Sillä se mies osaa ainakin keskustella kiihtymättä.- Anonyymi
sen ratkaisee kirjoitti:
pääkonferenssin yleiskokous, joka sitoo kaikkia pastoreita. Piste.
Ei muuten sido! Naisen asema seurakunnassa on yksi hyvä esimerkki siitä.
Piste piste piste...
- että sinä olet
väärässä. Se on niin monta kertaa täällä jo nähty, että hohhoijaa.
- AVK:N arviota Aimon opetuks...
Kumman pelokasta väkeä, me adventistit.
Mä kommentoin heti, kkun joku toinen ensin
uskaltaa. Harmittaa tyhjä hölötys asian vierestä. - niihih
olet väärässä.
- Uskoville, asiakysymyksiin?
niihih kirjoitti:
olet väärässä.
Vai onko adventismissa tai ellenismissä niin eri
sanasto ja käsitteistö, ettei voida keskustella
tai kommentoida asiaa.
Vain henkilöitä arvostellaan, vaikkei tunneta
tai nähdä! Voi köyhyyttä! - potaskaa
AVK:N arviota Aimon opetuks... kirjoitti:
Kumman pelokasta väkeä, me adventistit.
Mä kommentoin heti, kkun joku toinen ensin
uskaltaa. Harmittaa tyhjä hölötys asian vierestä.kuten suurin piirtein kaikki mitä se tänne kirjoittaa.
Tällainen käsitsy mulle on annettu adventismista.
Lyhyesti sanoen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000035177472Vuonna 2010 vihjaileee joku palstalla, että olisin adventistien manipuloima ikäänkuin ..
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/4967682/46437111
Mutta nähkääpä tämä, että jo vuonna 2008, jolloin en osannut hyväksyä adventisteja, oli minulla
Aimo Helmisestä hyvä käsitys, vaikka olin muutoin ennakkoluuloinen kaikkeen adventismiin liittyvään. Esim. Arasolasta ja Flinkistä sain hyvän käsityksen vasta, kun Herra uudisti minua.- Valon Viesti
Jeesus selvääkin selvemmin itse karttoi ja varoitti muita ihmisiä näistä "mustassa silinterihatuissa" liikkuvista uskonnolliseen kaapuun pukeutuneista käärmeen sikiöistä.
He ovat kierot oppinsa saaneet itse isältä perkeleeltä, joka tekeytyy vaikka valkeuden enkeliksi johdattaakseen ihmisiä harhaan.
Adventismi on salakavala hengetön "kuolleiden kirjanoppineiden" seura.
Adventtikirkon lauantaiaamun tilaisuudet ovat sisällöltään muodollista sanahelinää, jossa ei henkeä ole enempää, kuin kuolleitten luissakaan. Valon Viesti kirjoitti:
Jeesus selvääkin selvemmin itse karttoi ja varoitti muita ihmisiä näistä "mustassa silinterihatuissa" liikkuvista uskonnolliseen kaapuun pukeutuneista käärmeen sikiöistä.
He ovat kierot oppinsa saaneet itse isältä perkeleeltä, joka tekeytyy vaikka valkeuden enkeliksi johdattaakseen ihmisiä harhaan.
Adventismi on salakavala hengetön "kuolleiden kirjanoppineiden" seura.
Adventtikirkon lauantaiaamun tilaisuudet ovat sisällöltään muodollista sanahelinää, jossa ei henkeä ole enempää, kuin kuolleitten luissakaan.Hiljakkoin lähetin opintovastaukset 6-8, kirjekurssista Elämää ja Terveyttä", media seiskan tarkastettavaksi. Kiintoisa kurssi, etkä sieltä voi mitään väärää oppia löytää. ( http://www.media7.fi/ ).
Mutta jos tahdot ihan välttämättä etsiä oleellista kritisoitavaa, tarjoan tässä asiallisessa viestiketjussa
sinulle mahdollisuutta esittää sitä LUOTETTAVAN lähteen pohjalta, adventtiliikken historiasta sitä saattaa
löytyä, sillä adventismi on ollut fanaattista fundamentalistista muiden herätysliikkeiden lailla.
Media7 ( http://www.media7.fi/ )esittää, ihan Milleristä asti ...
http://www.media7.fi/aikuiskoulutus/luento/adventtiliike.html
"He kaikki etsivät syitä pettymykseen. Me kiinnitämme nyt huomiomme 'pieneen joukkoon',
jonka ytimen muodostivat eläkkeelle jäänyt merikapteeni Joseph Bates sekä James ja Ellen White.
Tästä alkaa meidän adventtikirkkomme synty."
Yst.terv.: anttiValon Viesti kirjoitti:
Jeesus selvääkin selvemmin itse karttoi ja varoitti muita ihmisiä näistä "mustassa silinterihatuissa" liikkuvista uskonnolliseen kaapuun pukeutuneista käärmeen sikiöistä.
He ovat kierot oppinsa saaneet itse isältä perkeleeltä, joka tekeytyy vaikka valkeuden enkeliksi johdattaakseen ihmisiä harhaan.
Adventismi on salakavala hengetön "kuolleiden kirjanoppineiden" seura.
Adventtikirkon lauantaiaamun tilaisuudet ovat sisällöltään muodollista sanahelinää, jossa ei henkeä ole enempää, kuin kuolleitten luissakaan.Aimo on oikea kirjanoppinut, joka osaa jakaa uutta että vanhaa - evankeliumia ja lakia YHDESSÄ.
Palstalla on niitä, jotka vuoroviestein laista tai evankeliumista irtojakeita heittelevät puolitotuuksina,
mutta Aimo osaa opettaa. "Uuden viinin" tarjoileminen tarkoittaa tätä:
Matt. 13:52
Ja hän sanoi heille:
"Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi,
perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".
Ap. t. 6:7
Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa.
Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Ja tässä adventtiliikkeen päätarkoitus, edell. viestissä linkittämästäni osoitteesta poimittua ...
"Jäsenmäärän laajetessa organisaatiorakenne muotoutui nykyiseksi. 'Pienellä joukolla' – ja myöhemmin järjestäytyneellä adventtikirkolla – on ollut alusta asti yksi selkeä olemassaolon peruste: lähetystyö - julistaa kaikkialla maailmassa sanomaa Jeesuksen pikaisesta takaisin tulosta sillä tavalla, ja siinä Ilmestyskirjan 14. luvun kolmen enkelin viitekehyksessä, jonka he olivat löytäneet milleriläisen herätysliikkeen hajoamisen jälkeisinä vuosina." ( http://www.media7.fi/aikuiskoulutus/luento/adventtiliike.html )
Tehtävän kärki ei ole muuttunut ...
http://www.kirjatoimi.fi/?sid=30003&tuoteid=327&luokkaid=0&from=/index.php?sid=1
"Maailman Valo"-kurssin voi käydä myös internetissä, pari klikkausta ... http://media7.fi/raamattuopisto/- "Kullakin Herransa"!
Kuka se "Herra" on ollut? Ai, että sullakin on joku Herra, että et ole oma Herras?
uskova_1 kirjoitti:
Kärpästen herra eli saatana uudisti sinua omaan tahtoonsa: eksymään adventismiin.
On minulle tuttu sekin, Beelsebul, kärpästen herra. Mutta eihän kärpäset voi kuin vain vähän tehdä oloa epämukavaksi.
Matt. 10:25
Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen,
ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen.
Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi,
kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!
Asiasta kolmanteen - kyllä luontokappaleet ovat sitten sööttejä ...
http://www.google.fi/images?q=kärpästen&oe=utf-8&client=firefox-a&rlz=1R1GGLL_fi___FI367&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=QTXHTNXrNoKBOom34NoB&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CCwQsAQwAg
antti
Täällä on aika ajoin soimattu, että adventistit eivät kunnioita Vapahtajamme syntymää kuten eivät jehovalaiset. Pötypuhetta se, kuten lähes kaikki, mitä täällä on miinuksena adventismin kontolle laitettu.
Turun seudulla olevaiset, tässä vinkki lauantairetkeilyn kohteeksi ...
27.11.klo 10.30 raamattutunti, Aimo Helminen, Hilkka Lempiäinen
klo 11.15 jumalanpalvelus, Aimo Helminen, Adventinajan avaus
http://turku.adventtikirkko.fi/tap_jp.html
Valkeus koittaa keskelle pimeintä vuodenaikaa!
antti- Anonyymi
Aimo on väärässä. Taivaassa ei rakennella taloja.
- Anonyymi
Niin ne kaikki adventtikirkon pastorit valehtelevat.
Heidät on koulutettu valehtelmaan.
Kun kerran Raamattu sanoo selvästi, että Jeesus itse on jo mennyt valmistamaan asuinsijat.
Jos se sija ei kelpaa, niin on parempi silloin tyytyä olemaan kokonaan ilman taivaan iloja. - Anonyymi
Voit lukea Raamatusta, että uudessa maassa rakennetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ne kaikki adventtikirkon pastorit valehtelevat.
Heidät on koulutettu valehtelmaan.
Kun kerran Raamattu sanoo selvästi, että Jeesus itse on jo mennyt valmistamaan asuinsijat.
Jos se sija ei kelpaa, niin on parempi silloin tyytyä olemaan kokonaan ilman taivaan iloja.Itse valehtelette.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit lukea Raamatusta, että uudessa maassa rakennetaan.
Raamatusta ei löydy sellaista tekstiä, minkä mukaan uudessa maassa rakennettaisiin konkreettisia rakennuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatusta ei löydy sellaista tekstiä, minkä mukaan uudessa maassa rakennettaisiin konkreettisia rakennuksia.
Vain platoniset valahtelijat kirjoittavat ja puhuvat valheita kuten, että taivaassa rakennettaisiin mukamas taloja. Joka niin väittää on isästä perkeleestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain platoniset valahtelijat kirjoittavat ja puhuvat valheita kuten, että taivaassa rakennettaisiin mukamas taloja. Joka niin väittää on isästä perkeleestä.
Näin on, Taivaassa kaikki valmiina, ottamaan vastaan Pyhän Hengen siuanatut. Myös Uusi Jerusalem on rakennettu pelastetuille valmiiksi!
Se valmistui jo, ennenkuin Jeesus tuli lihaksi. P. Pappinen Anonyymi kirjoitti:
Näin on, Taivaassa kaikki valmiina, ottamaan vastaan Pyhän Hengen siuanatut. Myös Uusi Jerusalem on rakennettu pelastetuille valmiiksi!
Se valmistui jo, ennenkuin Jeesus tuli lihaksi. P. PappinenJoh. 14:2
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja Raamattuhan ei voi tyhjiin raueta.
Joh.10:33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
"Asuinsija", "Isäni koti" - kenties ne asuinsijat ovat enemmän kuin rakennuksia, joten rakennus-sanonta on oikea, mutta aivan turhan lievä kenties ilmaisuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665974Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533001- 312183
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181740
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus121506- 481486
- 91453