Siis miten tehdään perunamaa? Maa on valmiiksi mitotettu ja myös kalkittu. Mutta millä myllätään, jollain jyrsimellä? Lisää multaa? Miten tehdään vaot? Ja istutus?
Perunamaan teko?
10
9001
Vastaukset
- apuuuva...
Kuinka reilusti se perunamaa tuli kalkittua? Ei peruna siitä kuole, mutta parempi jättää kalkitsematta, niin saa parempia perunoita.
- Talvpunane
Kalkitus tekee perunoihin rupia aivan kuten ihmispaska tai siansonta. Peruna tykkää enemmän vähän happamesta maasta, mutta hiekkaisesta.
- ufo
"Millä myllätään?"
Jos on pieni perunamaa,niin vaikka kääntötali-
kolla.Isompi pläntti kannattaa kääntää puutarha-
jyrsimellä.
"Lisää multaa?"
No jos on oikein savista maata,niin sitä voi pa-
rantaa hiekkaa ja turvetta lisäämällä,peruna ei
tykkää kovasta savimaasta.
"Miten tehdään vaot?"
Itse teen vaot suurella kuokalla (sahralla) vetä-
mällä.
"Ja istutus?"
Perunat 25-30 sentin välein vakoon,voit laittaa
vähän kanankakkaa vakoon lannoitteeksi,minä en
kyllä viimme vuonna lannoittanut ollenkaan ja
kuitenkin tuli hyvin perunaa.
Sitten vedän kuokalla vaon molemmilta puolilta
multaa vaon päälle "kummuksi."- vaiva..
Ite annoin perunamaan kentittyä ja olen ollut tyytyväinen kaupan perunoihin. Viimeksi ostin 10 kilon säkin perunoita ja ne maksoi pari euroa.
- Kyllä, jos
vaiva.. kirjoitti:
Ite annoin perunamaan kentittyä ja olen ollut tyytyväinen kaupan perunoihin. Viimeksi ostin 10 kilon säkin perunoita ja ne maksoi pari euroa.
sattuu tykkäämään. Minä tykkään hakea omalta maalta potut, kun keitättää. Ja on niitä mukava popsia talvenkin mittaan. Aina ne on parempia kuin kaupan potut.
Ja oman maan heelmät, marjat ja vihannekset kannattavat muutenkin, JOS niitä tykkää kasvatella ja maistella.
Jopa viinin tekeminen kannattaa oman pihan ompuista ja marjoista! :) - multa-känny*
vaiva.. kirjoitti:
mitata rahassa, kun on kiinnostavaa ja mielekästä hommaa. Kaikista hienohelmoista ei tähän olekkaan, mutta miten herkullista onkaan omakasvattama vasta mullasta kaivettu peruna keitettynä, sipulin ja sillin kanssa. Ei mikään kaupan pottu joka on muovipussissa hautunut vedä vertaa sille.
Jonkunhan on nekin pitänyt kasvattaa. HUOM! - pottumaa kannattaa
vaiva.. kirjoitti:
rovaniemellä kymmenen kilon säkki lähes seitsemän euroa...
- pottuja
pottumaa kannattaa kirjoitti:
rovaniemellä kymmenen kilon säkki lähes seitsemän euroa...
Yksi tuttu kasvatti nättiä perunoita laittamalla perunat nurmikolle ja päälle vaan haravoidut lehdet ja ym. paksuna kerroksena. Muuten hyvä mutta ei onnistu myyrävuonna.
- Peltonen Pekka
Jos tarkoitus on kasvattaa oikein maukkaita perunoita, pitää maan olla sopivaa. Maan rakenne tarpeeksi kuohkeaa (ilmavuutta saa turpeella ja hiekalla) ja ravinteita oikeassa suhteessa, hieman hapan maa. Jos maassa on liikaa typpeä, perunat on vetisiä ja mauttomia, eli puolet suosituksesta tavallista perunalannoitetta, puolet fosfaattia. Maasta voi ottaa viljavuusnäytteen ja lähettää tutkittavaksi, peruslannoitus sitten suositusten mukaan tasapainoon. Hivenaineita voi lisätä merilevällä ja kivituhkalla.
Nurmen jälkeen perunamaassa on usein sepän toukkia, valkeita matoja jotka syö perunoita.
Perunalajikkeellakin on väliä, Pito on hyvä,Eigenheimer erinomainen, hyviä vanhoja lajikkeita saa perunaharrastajilta. Ruokakaupan perunat ovat usein tautisia ja niistä voi saada peltoonsa riesan. Tarkastetut siemenperunat varmempia.- parhaat potut
Siemenperunat kylvetään heinäkuun lopussa, noin 10 kappaletta. Sitten ensipakkasten aikaan varret niitetään ja maa peitetään styroksilla vanhoilla matoilla. Jouluaattona kaivetaan perunat maasta ja joulupöydässä on uusia perunoita tarjolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882