JUMALAN KÄSKYT JA IHMISTEN SÄÄNNÖT
Mark.7:1-13
---
7:1 Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
7:2 Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
7:3 Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
7:4 ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
7:5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7:7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
7:10 Sillä Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman'.
7:11 Mutta te sanotte, että jos ihminen sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit saava minulta hyväksesi, on korban' - se on uhrilahja --
7:12 ja niin te ette enää salli hänen antaa mitään avustusta isälleen tai äidilleen.
7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt, Mark. 7:1-13
7
305
Vastaukset
Fariseukset ja kirjanoppineet pitivät Jeesusta tarkoin silmällä. ”Pääpesästään” Jerusalemista saakka heitä tuli Jeesuksen luo (1).
Fariseukset panivat suuremman painon ulkonaiselle uskonnonharjoittamiselle (pesemisille, rukoushetkille, paastoille, almuille jne.), kuin sisälliselle uudistukselle. Kun he kiivailivat ulkonaisen vanhurskauden puolesta, jäi heille Jumalan armo Jeesuksessa vieraaksi.
Nyt fariseukset ja kirjanoppineet tuovat uuden erimielisyyden aiheen esiin eli peseytymiskysymyksen (2-5) entisten lisäksi (Kuten syntien anteeksiantamisvalta; Mark. 2:16, Jeesuksen aterioiminen syntisten kanssa; 2:16, paastokysymys ; 2:18 ja sapattikysymys;3-3:5). Jeesus opettaa, että rakkaus täyttää lain ja lakia Hän ei tahdo suinkaan kumota.
Vanhimpain perinnäissääntöjä ei saa asettaa yli Jumalan pyhän Sanan panemalla tilalle ihmiskäskyt (8).
Esimerkkinä tästä Jeesus ottaa 4:nen käskyn:
”Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että menestyisit ja eläisit kauan maan päällä".
Mitä se on?
” Meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi emmekä vihoita vanhempiamme tai hallitusväkeämme, vaan kunnioitamme ja palvelemme heitä, olemme heille kuuliaiset ja pidämme heitä rakkaina ja kalliina” (Katekismus).
Ahneuksissaan lapset käyttivät hyväkseen kirjanoppineiden sääntöä, jonka mukaan saattoi vapautua vanhempien huolehtimisesta antamalla uhrilahjan (hebr. korban).
Tälle säännölle ei laista löydy mitään perusteita.
Vanhempien avustaminen on juuri oikeaa kunnioittamista ja 4:nen käskyn noudattamista.Virsi 117
--
1.
Pyhä Henki, lohduttaja,
valon lähde ainoa,
Pyhä Henki, puolustaja,
sydämeni taivuta.
Tee se temppeliksesi,
että huokaukseni
Herran puoleen nousta voisi,
niin kuin pyhä tahtos oisi.
5.
Sinä tunnet ihmeet taivaan,
salaisuudet Jumalan.
Anon, taitamaton aivan,
että oikein vaellan.
Saata Herraa tuntemaan,
neuvojansa seuraamaan.
Sanan anna johtaa meitä
karttaaksemme synnin teitä..
7.
Olet hellä mieleltäsi,
puhdas niin kuin kyyhkynen.
Kestää ei voi edessäsi
kova, nurja ihminen.
Mieli nöyrä minuun luo,
armo voimakseni suo,
että lähimmäisiäni
rakastan kuin itseäni.
8.
Tietä kaitaa käydessäni
ole matkasauvana.
Ole itse elämäni
kuolemankin tullessa.
Herran päivän aamuna
minun anna astua
rakkaan Jeesukseni eteen
pyhäin kanssa käsi käteen.- Diana*
haluat päästä irti ja vapauteen vanhoista hyvistä säännöistä, saadaksesi syödä ruokasi
likaisin käsin, sehän varsin hyvin sopiikin suomalaiselle miehelle.
Eivätkö kaikki terveysvalistajat neuvo nykyisin puhtauden merkitystä terveydellisistä syistä.
Eivät siis perinnäissäännöt ole ollenkaan huonot,
siellä on paljon viisautta.
Jeesus sanoo toisaalla myöskin:Diana: "Eivätkö kaikki terveysvalistajat neuvo nykyisin puhtauden merkitystä terveydellisistä syistä. Eivät siis perinnäissäännöt ole ollenkaan huonot, siellä on paljon viisautta".
--
Toit hyvän asian esiin; "Puhtaus on puoli ruokaa".
Millaista puhtautta ja pyhyttää Jumala ihmiseltä vaatii?
-Käsien pesussa oli kyseessä muodollisuus, eikä Jumalan Sanassa ilmoitettu puhtauden vaatimus.
Jeesus ei halveksi ruumiillista puhtautta ihmisen terveyden kannalta, vaan kysymys on vain uskonnollisten pesemisten pakollisuudesta.
Jeesus ei myöskään kehoita halveksimaan Mooseksen lain mukaisia puhtauskäskyjä.
Perinnäissäädökset eivät olleet Mooseksen laista otettuja, vaan perinteenä kulkevia suullisia ihmissäädöksiä (3).
Jeesus moittii fariseuksia siitä, että heille ihmissäännöt olivat tärkeämpiä kuin Jumalan käskyt (8).- ( : / )[<-< |
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Eivätkö kaikki terveysvalistajat neuvo nykyisin puhtauden merkitystä terveydellisistä syistä. Eivät siis perinnäissäännöt ole ollenkaan huonot, siellä on paljon viisautta".
--
Toit hyvän asian esiin; "Puhtaus on puoli ruokaa".
Millaista puhtautta ja pyhyttää Jumala ihmiseltä vaatii?
-Käsien pesussa oli kyseessä muodollisuus, eikä Jumalan Sanassa ilmoitettu puhtauden vaatimus.
Jeesus ei halveksi ruumiillista puhtautta ihmisen terveyden kannalta, vaan kysymys on vain uskonnollisten pesemisten pakollisuudesta.
Jeesus ei myöskään kehoita halveksimaan Mooseksen lain mukaisia puhtauskäskyjä.
Perinnäissäädökset eivät olleet Mooseksen laista otettuja, vaan perinteenä kulkevia suullisia ihmissäädöksiä (3).
Jeesus moittii fariseuksia siitä, että heille ihmissäännöt olivat tärkeämpiä kuin Jumalan käskyt (8).että Diana EI USKO että Jeesus oli Jumalan Poika tai että Paavali oli Jumalan pakanoille lähettämä mies joka puhui oikeata Sanaa. Siksi ei Diana ymmärrä myöskään (tai ehkä ei halua ymärtää) mistä Uudessa testammentissa puhutaan vaan puhuu omiaan ymmärtämättömyydessään tai sitten ihan tahallaan vaan..
Diana*: "Sinäkö haluat päästä irti ja vapauteen vanhoista hyvistä säännöistä, saadaksesi syödä ruokasi likaisin käsin, sehän varsin hyvin sopiikin suomalaiselle miehelle".
--
Mistä fariseusten ja kirjanoppineiden ulkokultaisuudessa oli kyse.
Se selviää, kun luemme Markusta eteenpäin.
--
MIKÄ SAASTUTTAA IHMISEN?
Mark.7:14-23 (Vrt. Matt. 15:10-11,15-20)
--
7:14 Ja hän kutsui taas kansan tykönsä ja sanoi heille: "Kuulkaa minua kaikki ja ymmärtäkää:
7:15 ei mikään, mikä ihmisen ulkopuolelta menee hänen sisäänsä, voi häntä saastuttaa, vaan mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:16 Jos jollakin on korvat kuulla, hän kuulkoon."
7:17 Ja kun hän kansasta erottuaan oli mennyt erääseen taloon, kysyivät hänen opetuslapsensa häneltä sitä vertausta.
7:18 Ja hän sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?
7:19 Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.
7:20 Ja hän sanoi: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
--
Kun kristitty harrastaa sydämen ja elämän puhtautta, täyttyvät Jumalan lain puhtautta ja saastaisuutta koskevat käskyt.
Kaikki ruoka , mikä menee ulkoapäin ihmiseen, ei häntä saastuta, vaan ulostuu pois (15,18). Syötiimpä ruuat- puhtaussäädöksiä noudattaen tai ilman niitä- eivät ne jää pysyvästi ihmiseen.
Mutta ”Mikä ihmisestä sisästä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen” (20).
Fariseusten oli vaikea käsittää, että ihminen itse olisi pahuuden ja saastaisuuden lähde.
Jeesus mainitsee ensin sydämestä lähtevät pahat ajatukset.
Niistä saavat alkunsa pahat sanat ja teot; haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.(21,22).
Kirkkorukouksessa sanotaankin: ” Tunnustan, että olen paljon syntiä tehnyt ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein”.
Ihmistä ei voi puhdistaa mikään ulkonainen pesu. Ihminen tulee puhtaaksi tästä saastasta vain anteeksiantamuksen kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il244611- 2423727
Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess723087Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik3242051Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe2601807Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie571726Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO2651692- 961532
Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu661417- 991398