Kone on FS- scaleo 600 pöytäkone ja käyttöjärjestelmä win xp-home .Ongelmana on käynnistyksen yhteydessä usein päälle jäävä num-loc. Sen seurauksena kone ei tottele mitään näppäintä. Käyttöjärjestelmä ei käynnisty edes vikasietotilassa. Fujitsun tekninen tuki kehoitti asentamaan käyttöjärjestelmän uudestaan, se tehtiin ja sama ongelma vaan jatkuu. Miten sen Num- locin saa poistettua käynnistysrutiineista??
Num lock käynnistyksen yhteydessä päällä
13
2270
Vastaukset
- Pera
Kyllä minullakin tässä työkoneessa ja kotikoneessanikin tulee käynnistyksessä Num Log päälle, mutta ei se mihinkään vaikuta.
- Nero Burner
mikäli NumLock-näppäin ei jostain syystä tule käynnistyksen yhteydessä itsestään päälle, siitä aiheutuu kaikenlaista hämminkiä ja harmaita hiuksia, jos ei huomaa, että sehän ei olekaan NumLock päällä nyt.
- itelläni toisenlainen
Nero Burner kirjoitti:
mikäli NumLock-näppäin ei jostain syystä tule käynnistyksen yhteydessä itsestään päälle, siitä aiheutuu kaikenlaista hämminkiä ja harmaita hiuksia, jos ei huomaa, että sehän ei olekaan NumLock päällä nyt.
Numerolukon saa laitettua Biosista päälle useimmissa koneissa (pitää olla aika paska kone jos ei tuollaista asetusta biosissa/setupissa ole).
Mulla on hieman toisenlainen ongelma. Numerolukko MENEE päälle koneen käynnistyksen yhteydessä koska itse olen sen biosista niin asettanut.
Mutta...
Kun Windows XP käynnistyy niin sepä nappaa numerolukon pois päältä. Mikähän moiseen vois olla syynä? Muissa windows-versioissa (vanhemmissa windowseissa) numerolukko pysyy päällä ihan niinkuin pitääkin. Eli ongelma on vain XP:ssä, miten sen voisi korjata niin että numlock pysyy päällä kun XP käynnistyy? Ei tarvis remplata ite sitä päälle (laiska kun olen) eikä tarvi biosin kautta mennä joka kerta kun valitsee käynnistysvalikosta Windows tai Windows XP. - Nero Burner
itelläni toisenlainen kirjoitti:
Numerolukon saa laitettua Biosista päälle useimmissa koneissa (pitää olla aika paska kone jos ei tuollaista asetusta biosissa/setupissa ole).
Mulla on hieman toisenlainen ongelma. Numerolukko MENEE päälle koneen käynnistyksen yhteydessä koska itse olen sen biosista niin asettanut.
Mutta...
Kun Windows XP käynnistyy niin sepä nappaa numerolukon pois päältä. Mikähän moiseen vois olla syynä? Muissa windows-versioissa (vanhemmissa windowseissa) numerolukko pysyy päällä ihan niinkuin pitääkin. Eli ongelma on vain XP:ssä, miten sen voisi korjata niin että numlock pysyy päällä kun XP käynnistyy? Ei tarvis remplata ite sitä päälle (laiska kun olen) eikä tarvi biosin kautta mennä joka kerta kun valitsee käynnistysvalikosta Windows tai Windows XP.http://www.google.fi/search?hl=fi&q=set numlock on at boot&btnG=Google-haku&meta=
- itelläni...
Nero Burner kirjoitti:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=set numlock on at boot&btnG=Google-haku&meta=
En ole sorkkinut XP:n rekisteriä. Periaatteeni on että rekisteriä sorkin vain sen verran kun tiedän mitä olen tekemässä, esim. rekisteröinnin poisto (RegDone-arvon muuttaminen 0:sta 1:ksi) mutta mihinkään Numlockiin liittyvään en ole koskenut. Eli siitä ei voi olla kyse.
- itelläni..
Nero Burner kirjoitti:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=set numlock on at boot&btnG=Google-haku&meta=
Ymmärsin otsikkosi väärin, käsitin että väitit mun sorkkineen rekisteriä ja sekoittaneen sen vaikka itseasiassa KEHOITIT mua muuttamaan tuota rekisteriarvoa, pahoitteluni väärinymmärryksestä. Täytyy muuttaa tuo arvo.
- keowkd qwo kqw
sinulla USB näppis...?
- Hermot meni
Ubs-näppis on ja tarkennuksena , jos num lock ei jää päälle kaikki ok . Mutta jos se jää niin mikään ei todellakaan toimi. Nyt tilanne on se, että num-lock jää aina päälle edellämainituin seurauksin. Neuvo siitä miten sen saa pois biosista olisi todella tervetullut,rekisteriinkään en ole koskenut.
- Hermot meni
Hermot meni kirjoitti:
Ubs-näppis on ja tarkennuksena , jos num lock ei jää päälle kaikki ok . Mutta jos se jää niin mikään ei todellakaan toimi. Nyt tilanne on se, että num-lock jää aina päälle edellämainituin seurauksin. Neuvo siitä miten sen saa pois biosista olisi todella tervetullut,rekisteriinkään en ole koskenut.
Ei sitten olekaan usb- näppis, vaihdoin kuitenkin näppiksen ja samat oireet taas.
- itelläni...
Hermot meni kirjoitti:
Ei sitten olekaan usb- näppis, vaihdoin kuitenkin näppiksen ja samat oireet taas.
kun koneen käynnistyksen yhteydessä, siis ensin virta päälle ja sitten alkulatauksen aikana painat jotain seuraavista näppäimistä
Delete/DEL
F1
F10
(kannattaa kokeilla muutkin erikoisnäppäimet, siis Funktionäppäimet F1-F12, Esc ym jos yllämainitut ei tehoa). En muista mikä Fujitsu-Siemensin kyseessä on se näppäin jolla setupiin pääsee, nuo kun vaihtelee, jopa samassa merkissä malleittainkin voi vaihdella.
Yleensä kyllä buuttauksen yhteydessä vähän aikaa näkyy millä näppäinpainalluksella setuppiin pääsee.
Itelläni esmes Ibari ja siinä pääsee setupiin alkulatauksen aikana painamalla F1-näppäintä. Toisessa, nyt jo entisessä koneessani pääsi kun painoi Del-näppäintä.
- on näppylöissä
Kokeile toista näppistä.
- Hermot meni
Käyttöjärjestelmä on jo kerran asennettu uudestaan ja samalla menetetty kovalevyn sisältö.
Joten onko mitään keinoa biosin tai rekisterin astuksien suhteen tehtävissä , jotta saisi käyttöjärjestelmän päälle ja voisi ottaa kiintolevystä varmuuskopion. Kovalevynhän voi tietysti irroittaa ja asentaa toiseen koneeseen jne, mutta XP-kotikoneita ei juuri ole markkinoilla. - varmaankin
Hermot meni kirjoitti:
Käyttöjärjestelmä on jo kerran asennettu uudestaan ja samalla menetetty kovalevyn sisältö.
Joten onko mitään keinoa biosin tai rekisterin astuksien suhteen tehtävissä , jotta saisi käyttöjärjestelmän päälle ja voisi ottaa kiintolevystä varmuuskopion. Kovalevynhän voi tietysti irroittaa ja asentaa toiseen koneeseen jne, mutta XP-kotikoneita ei juuri ole markkinoilla.Koska olet vaihtanut näppiksenkin.
Biosin nollaus ja Default asetusten laittoa voisi kokeilla. Numlock valon palaminen on vain oire emolevyn viasta (ehkä näppisliittymä tai muu rikki).
Voisit koikeilla USB-näppiksellä, jos vika onkin vain PS/2 liitännässä (pyöreä näppisliitäntä).
Biosin voi nollata yleensä oikosulkukappaleella, joka on nimeltään jumper (jumpperi)
http://images.google.com/images?client=opera&rls=en&q=clear cmos&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=utf-8&um=1&sa=N&tab=wi
Default asetukset löytyy biosin setup ruudusta. Setupiin päästään ilmeisesti DEL näppäimellä
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/consumer/MediaCenter/Scaleo 600/Scaleo 600.htm
(Emolevy on ehkä MSI-6547 )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841