Tattoo tietoo settiksistä!

Chincu

Minulla olisi muutamia kysymyksiä shetlanninponeista, ja hevosista yleensä:

- Miten shetlanninponia ruokitaan, kuinka paljon ruokaa annetaan ja mitä ne mahdollisesti maksaa?
- Mitä kuiviketta olisi shettiksellä parasta käyttää?
- Kuinka ison karsinan shettis tarvitsee?
-Kuinka paljon liikuntaa shettis tarvitsee päivässä?
- Olisiko ihan tyhmää hankkia shettis varsana, juuri kokemattomalle, ensimmäiseksihevoseksi (tiedetään, tyhmä kysymys)?
- Kuinka usein shettiksen hampaat raspataan ja kuinka usein kengitetään ja mitähän tämä mahtaa maksaa?
- Voiko shettistä pitää pihatossa ympäri vuoden, jos voi niin kuinka iso pihatto aitauksen tulisi olla?
- Kuinka usein, ja mitä rokotteita shettiksille pitää ottaa? Mitä maksaa?

Sitten vielä muutama ihan yleisesti heppoihin liittyvä kysymys:

- Miten hevosen lantaa (kuivikkeineen) voi kierrättää helposti, ilman että luonto rasittuu ja että lantavuoret kasvaisivat?
- Mitkä kuivikkeet olisivat hyviä ja halpoja (mitä maksaa ja mistä?
- Entä heiniä halvalla (mitä maksaa ja mistä)?

Kiitos jos joku voisi näihin vastata!

4

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kL<3

      mikset mene netistä etsimään (google) ruokintaoppaita ym?? Esim. hevostietoutta, kun laittaa hakuun, niin jo tulee paljon tietoa! Koitas olla nyt luova ja etsiä itse tietoa! :)

    • bemydream_

      Jos oikeesti kiinnostais, hakisit tiedot itse ja ennen kuin edes harkitsisit ponia/hevosta tietäisit ennestään nämä PERUSASIAT.

      Shetua koskee ihan samat säännöt, kuin isompiakin hevosia.. Eli ruokinta riippuu liikunnasta, ponista jne.. Omani saa heinää vapaasti & kauraa, sekä kivennäistä. Nämä on noin 50e/kk. Kuivikekin riippuu ihan ponista. Omalleni käy kaikki. Liikunta samoin riippuu ponista.. Ja todellakin olisi IDIOOTTITYHMÄÄ hankkia mitään hevosta KOKEMATTOMALLE, saati varsana, jolloin pitäisi osaa kasvattaa itse. Ensimmäiseksi hevoseksi voi shetun ostaa ja vaikka varsanakin, jos on tarpeeksi taitoa ja tietoa. Shetut on harvinaisen itsepäisiä, eivät helpoimpia vaikka pieniä ovatkin. Kenkiä ei vält tarvii, vähintään vuolu (mahd kengät) 6-8 viikon välein, tarvittaessa useammin. Kengittäjästä riippuen vuolu n.25-50e, kengitys n.50-130e. Pihatto on paras paikka shetulle, jos tilaa tarpeeksi ja riittävästi virikkeitä. Raspaus 1-2 kert/vuosi ja maksaa ponista riippuen n.100e, riippuu miten helppo raspata. Ja kaikki ne rokotteet, mitä hevosillekin. Eli osa vuoden ja osa kahden välein. Maksaa n.50e/rokote. Madotus 4 krt/vuosi, noin 9-30e/krt. Lantaa voi mm. yrittää antaa/myydä kasvimaiden lainnoitteeksi. Kuivikkeet riippu ihan ponista, tällä hetkellä parhaiten saa ehkä turvetta.. Ja heinää maanviljelijöiltä. Hinnat aina samat. Äläkä edes harkitse hevosta, jos on rahasta kiinni!! Tähän päälle kun maksaa vielä sähköt, vedet (jos oma talli) tai tallipaikka (tarvii iha yht ison karsinan, kuin muutki hepat). Plus lisäruuat, koulutus kun ei kert ite osaa, eläinlääkärikulut, varusteet, hoitotarvikkeet, vakuutus, ... Kyllä näitä keksisi vaikka kuinka loputtomasti!!

    • no loooollll

      Älä missään nimessä mene mitään hevosta hankkimaan jos et tiedä edes noita asioita*!!!!!!!!!!!!

    • shettisfani<3

      Juu sori kun vastaan näin monen vuoden jälkeen, mutta koska tylsyys :DD

      - Miten shetlanninponia ruokitaan, kuinka paljon ruokaa annetaan ja mitä ne mahdollisesti maksaa?
      No pakolliset on heinä ja kivennäinen, tarvittaessa väkirehuja, mutta minun tuntemani shettikset lihovat jo heinästäkin, että ellei ole kauhean raskas liikutus niin ei kai sitten mitään ihmeellisiä kauroja tms pidä antaa...

      - Mitä kuiviketta olisi shettiksellä parasta käyttää?
      Riippuu ihan ponista.

      - Kuinka ison karsinan shettis tarvitsee?
      4m2

      -Kuinka paljon liikuntaa shettis tarvitsee päivässä?
      No riippuu taas ponista, mutta jos semmonen perus shettis millä ei ole mitään ihmeellisiä vaivoja niin eiköhän se 30-1h riitä

      - Olisiko ihan tyhmää hankkia shettis varsana, juuri kokemattomalle, ensimmäiseksihevoseksi (tiedetään, tyhmä kysymys)?
      Todellakin olisi!

      - Kuinka usein shettiksen hampaat raspataan ja kuinka usein kengitetään ja mitähän tämä mahtaa maksaa?
      Raspaus 1-2 kertaa vuodessa (hinnasta en tiedä mutta riippuu ponista myös), kengitys 6-8 viikon välein ja kai jotain 50-130 euron luokkaa...

      - Voiko shettistä pitää pihatossa ympäri vuoden, jos voi niin kuinka iso pihatto aitauksen tulisi olla?
      Juu voi, koska shettis kasvattaa kyllä pitkän karvan.

      - Kuinka usein, ja mitä rokotteita shettiksille pitää ottaa? Mitä maksaa?
      Ainakin se jäykkäkouristusrokotus, muista en muistakkaan :DD

      Sitten vielä muutama ihan yleisesti heppoihin liittyvä kysymys:

      - Miten hevosen lantaa (kuivikkeineen) voi kierrättää helposti, ilman että luonto rasittuu ja että lantavuoret kasvaisivat?
      En tiedä...

      - Mitkä kuivikkeet olisivat hyviä ja halpoja (mitä maksaa ja mistä?
      No puru on muistaakseni ainakin halvempaa kuin turve, mutta hinnoista en tiedä.

      - Entä heiniä halvalla (mitä maksaa ja mistä)?
      Niihinkään en ole perehtynyt koska ei ole ollut tarvetta :D..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe