Jos Raamattua lukee, niin parannuksen julistus on sen keskeinen teema.
Johannes kastaja tuli ja julisti parannusta ja kastoi parannuksen kasteella.
Jeesus tuli ja julisti tehkää parannus.
Pietari julisti heti ensimmäisestä julkisesta puheestaan lähtien tehkää parannus.
Paavalin keskeinen teema hänen opetuksessaan on parannus.
Itseasiassa Raamatussa ei taida olla yhtään kirjettä jossa ei puhuttaisi parannuksesta.
Parannus ja usko yhdessä vaikkuttavat ja saavat aikaan kääntymyksen jossa me uudestisynnymme.
Eikä se parannuksen tekeminen tähänkään pääty vaan Raamattu sanoo, että ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalaa. Parannuksen olen itsekkin tehnyt ja joka päivä joudun kilvoittelemaan ja pyrkimään siinä.
Näin se vaan on.
Mitäs sanotte?
TEHKÄÄ PARANNUS!
20
506
Vastaukset
- Tahdon tehdä parannuksen!
Teen parannuksen!
- 112
Tahdon sana on hieno sana.
Se kertoo siitä, että on ELÄMÄÄ.
Eläväusko ei tee meistä passiivisia vaan dynaamisia.
Se kuuluu jokaiseen pelastuksen eri osa alueeseen.
- tekeminen oikein tarkoittaa?
Pitäisikö siinä parantaa joku ihminen jostain sairaudesta??
UT:ssa parannus, kr. 'metanoia' tarkoittaa, että tulee muuttaa mielensä, ajatella toisin (kuin aikaisemmin).
Uskovan mielestä - jossakin ateistin tapauksessa - asiassa ei liene mitään ongelmallista: ateistin pitäisi luopua jumalakielteisyydestään ja ruveta uskomaan. Asia olisi sillä selvä ja oltaisiin tehty parannusta.
Mutta entä kun uskovaisen pitäisi tehdä parannusta? Mielen muuttaminen ja toisin ajatteleminen aikaisempaan totuttuun uskoon verrattuna taitaa olla varsin vaikeaa: parannksen teko uusitestamentillisessa merkityksessä saattaisikin suorastaan merkitä ja vaatia jo omaksutusta uskosta ja uskomuksista luopumista.
- Niinpä siis! Mites nyt suu pannaan?Mohikaani_27 kirjoitti:
sinun edelliseen viestiin vastaukseni!
Luulisin ymmärtäväni - ainakin osapuilleen - mitä tarkoitat ja "nostan hattua uskollesi"!
Sen verran kuitenkin änkyröin vastaan, että muistattelen Paavalinkin ( jos se nyt oli Paavali) puhuneen jostakin sellaisesta, että "monessa me kaikki hairahdumme". - Mistä lienee sitten puhunut ja ketä kaikilla tarkoittanut!- 112
tarkoitetaan ensisijaisesti moraalista puolta.
On toki opillistakin parannuksen tekoa, mutta täytyy olla jotain perustavaa laatua olevaa oppisekoilua, että siitä täytyisi tehdä parannus(Eki).
Me kasvamme kaikki ja opimme uutta Jumalasta ja hänen sanastaan.
Parannusta siis tarvitaan silloin, kun me tulemme Jeesuksen luokse ja haluamme lähteä seuraamaan häntä= samaistua hänen antamaansa esimerkkiin minkä hän antoi ollessaan ihminen.
Tässähän meillä riittää kasvamista ja parannuksen tekoa loppu elämäksi.
Parannus on kolmi tahoinen juttu.
Siihen liittyy äly, tunne ja tahto.
Me siis teemme tietoisen kääntymisen tiedon pohjalta.
Lisäksi me tunne tasolla rakastumme jeesukseen= hänen sanaansa.
Tähän liittyy tahto.
Me siis haluamme noudattaa hänen sanaansa eikä hänen käskynsä ole meille raskaita noudattaa.
Täytyy muistaa, että usko ja parannus kulkevat käsikädessä ja johtavat kääntymiseen.
Kun tämä kääntyminen on tapahtunut on samantien tapahtunut myös uudestisyntyminen, jossa hän antaa Henkensä meidän sydämmeemme asumaan.
Meillä on siis häneltä tullut voima ja halu noudattaa sanaa ja tehdä parannusta.
- frihet
Sana osoittaa meidät ensin syntisiksi ja Armo on ilmestynyt pelastukseksi, sitä seuraa parannus, ei siis ensin tekoja ja sen jälkeen armoa.
Armosta te olette pelastetut, että tekojen kautta opettaa Sanakin.
Seurakunta-kirjeetkin on osoitettu jo uskoville pääasiassa ja sielläkin nuhtelu tulee usein uskoville, kuten älkää enää valehdelko, ym.,tee parannus siitä ja siitä...
Emme me voi vaatia uskosta osattomilta pyhitys-elämää, mutta voimme odottaa Jumalan lapsen kasvua uskossaan, parannuksen merkeissäkin.- 112
Sana osittaa meidät syntisiksi ja että sanassa olisi voima meidän elämässämme sen on täytynyt synnyttää uskoa.
Usko on se väline jolla me vastaan otetaan pelastus.
Siis.
Kun sana on koskettanut ja synnyttänyt uskon ja synnintunnon.
Me lähestymme silloin Jumalaa uskoen ja katuen siis parannusta tehden.
Pyhitys elämä on sitten aivan oma lukunsa.
Se alkaa vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Ei ihminen tule Jumalan eteen välinpitämättömänä synneistään vaan hän on valmis jättämään ne synnit jotka hän ymmärtää synniksi.
Simon nimiselle noidallekkin sanottin, että hänellä ei ole osaa ei arpaa pelastuksessa ellei hän kadu ja tee parannusta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282661- 1322377
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162073- 1332061
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121794Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161511303Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu291162Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt901120Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901115Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno361039