YMMÄRRÄN ADVENTTITOTUUDEN

NÄIN YMMÄRRÄN ADVENTTITOTUUDEN - LUKEMANI JA KUULEMANI PERUSTEELLA
- olen vuoden verran intensiivisesti tutkinut ja tässä asian ydin

Oikein ovat adventistit huomauttaneet, että israelilaiset eivät olleet lainkuuliaisia vanhalle liitolle. Tässä näyttöä:

Hes 20:24
Koska he eivät pitäneet minun käskyjäni,
vaan ylenkatsoivat minun käskyni,
rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.   
20:25
Siksi minä annoin heille säädöksiä,
jotka eivät olleet hyviä,
annoin heille määräyksiä,
jotka vievät kuolemaan.
[Jer. 8:8; Room. 1:25]   

Jes. 1:14    
Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne
ja juhla-aikojanne;
ne ovat käyneet minulle kuormaksi,
jota kantamaan olen väsynyt.    

Aam. 5:23
Vie pois minun edestäni virttesi pauhina,
en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa.

Niinpä vain armoon turvautuvaiset pelastuivat vanhassa liitossa, lakiin katsomatta.
Aabraham vanhurskautettiin uskon kautta,
Job tiesi lunastajansa elävän ja saavansa
nähdä lopussa Jumalan (Job 19:25).
Daavid tiesi syntisenä, että armo on ainoa toivo:

Ps. 32:1    
Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!   

Sillä lailla siis vanhassa liitossa. Adventtitotuuden mukaan Jumala sitten kutsui 1800-luvulla
adventtikansan, olemaan uusi israel ja pitämään lain ja sapatin sekä julistamaan pedon
saaliiksi ne, jotka sapatin (viikon viimeinen, 7.pvä) sijasta pyhittävät jo viikon ensimmäisen päivän, sunnuntain. Toisin sanoen, aloittavat viikkonsa pyhittäytymällä, vaikka pyhittäytyä tulisi lopussa. Tai levätä?

Tämä oikea pyhityspäivä sitten ratkaisee pelastuksen, mutta varmuus tulee vasta sitä myöden,
kun Jeesus taivaallisessa pyhäkössään saa tutkivaa tuomiotaan valmiiksi.


EN ALLEKIRJOITTAISI ADVENTTITOTUUDEN ASIAKIRJAA, KASTELUPAUSTA, sillä . . .

Minua pidättelee vielä muuan sanankohta, raamatunopetus, joka käsittääkseni paljastaa, ettei uudessakaan
liitossa ole yhtä ainoaa lainnoudattajaa,
vaan ainoastaan kuolleessa tilassa olevia sekä armon lapseuteen herätettyjä:

Room. 11:32    
Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen,
ETTÄ hän kaikkia armahtaisi.
   
Gal. 3:22    
Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.   


MUUTOIN OLEN SITÄ MIELTÄ, ETTÄ . . .

Aimo Helminen ei vetoa E.G. Whiteen eikä Ilm.kirjaseminaarikaan, vaan a-kirkon johto,
ainakin se tärkein: opillinen johto - on sisäistänyt jo vihdoinkin tuon viime vuosituhannelta
peräisin olevan opetuksen, niin että nykyinen on adventtiliikkeen ihka omaa oppia, tosin uskollisena alkuperäisille ajatuksille.
Kun EGW-leimaa ei käytetä, on mahdollista korjata
opillisia virheitä.

Taannoin A-kirkko ja Ev.Lut. kävivät neuvotteluja, vissiin lähes 10 vuoden ajan. Se homma lopahti.
Yhdistyminen on mielestäni mahdollista, kunhan EGW-hegemoniasta sanoudutaan
tykkänään irti.
Ja kummallekin lepopäivälle, la / su, löytyy vankat perustelut.
Yksi pitäisi yhtä päivää parempana, toinen toista. Meillähän ON kaksi vapaapäivää.
Yhä useammilla 7, vaikka 6 päivää on määrätty Jumalan laissa työntekoon.
Mitä laki-intoiluun tulee, niin kyllä sitä Ev.Lut. kirkon perusopista senverran löytyy,
ettei adventistilla siinä mitään häpeämistä olisi luterilaisenakaan.

Room. 14:5
Toinen pitää yhden päivän toista parempana,
toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä;
kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

Ja mitä tulee maailmallisuuteen, niin ollaanpas valmiit rankaisemaan tottelemattomuutta.
Mutta vasta sitten, kun ITSE olemme tulleet täysin kuuliaisiksi. Mitä se kuuliaisuus sitten
tarkoittaakin kunkin uskovaisen kohdalla.

2. Kor. 10:6
Ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta,
kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.

Tätä mieltä on Kantola

16

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on helppoa

      Sapattia viettämällä saavuttaa "täyden" kuuliaisuuden ja kaikki muut tappelevat ja napisevat jumalaa vastaan. Adventismi antaa kuuliaisuutta yksinkertaisille ihmisille.

      • Hurbiili

        Sapatin pitämiseen, nimittäin;
        YHDENKIN käskyn rikkominen kaataa KOKO PAKAN!
        Ettekä te edes tiedä mitä Jumala todella tarkoitti, kun tuon käskyn antoi.
        Vaikk muuta väitätte, miksi ette oikeasti luota Vapahtajan sovitusvereen omalle(kaan) kohdallenne?


      • te?
        Hurbiili kirjoitti:

        Sapatin pitämiseen, nimittäin;
        YHDENKIN käskyn rikkominen kaataa KOKO PAKAN!
        Ettekä te edes tiedä mitä Jumala todella tarkoitti, kun tuon käskyn antoi.
        Vaikk muuta väitätte, miksi ette oikeasti luota Vapahtajan sovitusvereen omalle(kaan) kohdallenne?

        Minä olen ateisti ja kuten kirjoitin, pidän adventisteja yksinkertaisina.


      • Hurbiili
        te? kirjoitti:

        Minä olen ateisti ja kuten kirjoitin, pidän adventisteja yksinkertaisina.

        joille vastasin. Ateisti katsoo mihin sanoihin vastaukseni on. Etkä muuten pysty Sinäkään, eikä kukaan muukaan ihminen, saavuttamaan kuuliaisuutta sapatinpidon kautta. Vain yhden ansiot kelpaavat, ja tähän perustuu kristinusko.


      • Sirpa Leena
        Hurbiili kirjoitti:

        joille vastasin. Ateisti katsoo mihin sanoihin vastaukseni on. Etkä muuten pysty Sinäkään, eikä kukaan muukaan ihminen, saavuttamaan kuuliaisuutta sapatinpidon kautta. Vain yhden ansiot kelpaavat, ja tähän perustuu kristinusko.

        niin hän elää omantuntonsa mukaista elämää! Ja se on, että koko sydämestään tahtoo tehdä kaikessa Jumalan tahdon ja rakastaa myöskin lähimäistään, niin ettei hänelle mitään vahinkoa tahallaan aiheuta.

        Mitä muuta Jumala ihmiseltä vaatii, kun sitä, että elämme oikeudenmukaisesti?

        Jumalan pyhittämän päivän pyhä päivänään pitäminen on Luojansa kunnioittamista, eikä lakihenkisyyttä!

        Se on oikeudenmukaista kunnioittamista Luojaansa ja Lunastajaansa kohtaan!


      • Hurbiili
        Sirpa Leena kirjoitti:

        niin hän elää omantuntonsa mukaista elämää! Ja se on, että koko sydämestään tahtoo tehdä kaikessa Jumalan tahdon ja rakastaa myöskin lähimäistään, niin ettei hänelle mitään vahinkoa tahallaan aiheuta.

        Mitä muuta Jumala ihmiseltä vaatii, kun sitä, että elämme oikeudenmukaisesti?

        Jumalan pyhittämän päivän pyhä päivänään pitäminen on Luojansa kunnioittamista, eikä lakihenkisyyttä!

        Se on oikeudenmukaista kunnioittamista Luojaansa ja Lunastajaansa kohtaan!

        ettei ihminen kykene pitämään koko lakia.
        Vaikka onnistuisikin "pitämään pyhänä" jonkin päivän, se on vasta yksi käsky/oikeus, mutta minkä tahansa muun käskyn rikkominen rikkoo kokonaisuuden(Jaak.2:10-.., Gal.3.) Lue koko galatalaiskirje, niin käsität mistä Vapahtaja on ihmiset vapahtanut, ja miten tuon voi ottaa vastaan. Raamattu on aivan liian vaikea, jos ei edes halua rukoilla Jumalan Henkeä sitä selittämään.


    • olla mitä mieltä

      haluaa, mutta me olemme eri mieltä. A-kirkko ei KOSKAAN tule olemaan osa Ev.luttia. Keskusteluja ei sen takia aikoinaan käyty ollenkaan, vaan ainoastaan haluttiin tutustua toiseen paremmin, ettei jää vääriä stereotypioita.

      Etkä muuten ole ymmärtänyt adventtitotuutta. Kuvauksesi on taas aidan seipäästä aidan sijaan.

      • ei ole sen kummempaa

        Walt Disney totuus.Roope Ankka on ahne rahanimiä ja adventtikirkko samoin.
        Aku Ankka onneton tunari samoinkun useimmat SPA:laiset.
        Seinästä revitty juttu koko adventtitotuus.Minä pyyhin p....yä koko totuudella.


      • päättömiä haastelee

        Mutta toki saa olla sitäkin mieltä.
        Ja mitä päiviin tulee, niin ihan vappaasti
        saat sunnuntaina tehdä pyhää, emme estele,
        kieltele tai tuomitse.
        Emme siihenkään puutu, jos pahhaa teet sunnuntaina.
        Päiväsi ovat itse määrättävissäsi.

        Ja mielipiteesi.


      • Oli päin seiniä?

        Selittäkääpä jo vihdoin meille ei-adventsiteille,
        mitä adventtitotuus on!
        Ja kuka on vastuussa siitä, ellei Aimo Helminen?

        Palstat täyttyvät sillä, mitä adventtitotuus ei
        ole. Mitä se siis on?

        Toistaiseksi ei voi tulla kukaan toinenkaan muuhun
        johtopäätökseen, kuin vain tuohon samaan, mihin
        Kantola. Joten ei adventistikaan voi siitä muuta
        käsitystä saada, jos asettuisi ikäänkuin
        ulkopuolisena katsomaan asiaa.

        Mitä on adventtitotuus, se on salaisuus!!!

        Sinä olet tietävinäsi, mikä meni päin seiniä.
        Anna siis oikea kuvaus, äläkä unohda sanankohtia,
        niitäkään, jotka mm. Kantola esiin toi.

        Sillä niissä on ajattelemisen aihetta.


      • alex-kasi

        Mikset kirjoittanut nimimerkillä - niin tietäisi kuka on tuon mielipiteen takana.

        Ja toiseksi - jos se nyt on totta että A-kirkko on noin kaukana evl-kirkosta niin silloin olisi aika sanoa se suoraan kirkon taholtakin - eikö vain?

        Nyt saa helposti sen käsityksen, että A-kirkko piti Lutheria myös A-kirkon uskonpuhdistajana, mutta jos se nyt sitten onkin väärin niin tulisi NOPEASTI oikasísta sellainen väärinkäsitys - sillä monella on todella sellainen luulo.


      • niin mekin!
        alex-kasi kirjoitti:

        Mikset kirjoittanut nimimerkillä - niin tietäisi kuka on tuon mielipiteen takana.

        Ja toiseksi - jos se nyt on totta että A-kirkko on noin kaukana evl-kirkosta niin silloin olisi aika sanoa se suoraan kirkon taholtakin - eikö vain?

        Nyt saa helposti sen käsityksen, että A-kirkko piti Lutheria myös A-kirkon uskonpuhdistajana, mutta jos se nyt sitten onkin väärin niin tulisi NOPEASTI oikasísta sellainen väärinkäsitys - sillä monella on todella sellainen luulo.

        Löysin adventtikirkon sivuilta

        "luterilaiset kunnioittavat adventistista näkemystä siltä pohjalta, että Paavalikin hyväksyi juutalaiskristityt, jotka pitivät lain."

        Ovatko adventistit juutalaisia?


      • alex-kasi
        niin mekin! kirjoitti:

        Löysin adventtikirkon sivuilta

        "luterilaiset kunnioittavat adventistista näkemystä siltä pohjalta, että Paavalikin hyväksyi juutalaiskristityt, jotka pitivät lain."

        Ovatko adventistit juutalaisia?

        Mitähän ajoit takaa?

        Ja menetkö A-kirkon sivuille lukemaan mitä luterilaiset ajattelevat?? :) Eikö olisi parempi mennä vaikka tänne? http://evl.fi/.

        Minun henkilökohtainen näkemykseni on että maailmassa ei ole yhtään täydellistä kirkkoa tai seurakuntaa - eikä edes tule olemaankaan ennenkuin Jumalan valtakunnassa. Ja on väärin alkaa halveksimaan ketään ja kaikkein vähiten heitä joilla on vilpitön usko ja jotka luottavat Jumalan oikeudenmukaiseen armoon Hänen Pojassaan. Adventisti tai luterilainen tai joku muu sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä, jos ihmisen sydämmen asenne on oikea Jumalan edessä.

        Ei vajavaiset seurakunnat ketään pelasta - Jumala pelastaa.


    • Mistä on kysymys?

      Mikä ihmeen "adventtitotuus"? Adventtihan tarkoittaa Jeesuksen tulemusta ja sen odotusta, siitäkö totuudesta on kysymys, ja miten se käytännössä liittyy ns. adventisteihin, joiden oikeampi nimi olisi sapatistit?

      • Adventtitotuus

        Adventtitotuus tarkoittaa kaikkialla maailmassa
        sitä, että adventsitien mielestä lauantaisapatin
        hyväksyjät pääsevät taivaaseen ja sunnuntain
        hyväksyjät joutuvat helvettiin.
        Sunnuntaijumalanpalvelukseen osallistujat siis
        petomerkitään - adventistin mielestä ja lauantain
        hyväksyvät sapattisinetöidään, jonka sinetin
        näyttämällä he pääsvät kerran taivaaseen.

        Vaikka sunnuntaita viettävä kristikansa ei tuomitse
        a-sapattikirkkon lauantaita, niin a-kirkko . . .

        Tasan ei käy onnen lahjat


    • Loppujen lopuksi erot ilmenevät vain pilkun
      viilaamisen kautta ja lain pienien piirtojen
      korottamisen kautta. Siis provoilemalla.

      "Kasteella varmistat paikkasi", kuuluu kansan
      kielellä sanottuna kumpaisenkin keskeinen oppi.
      Luterilaisuudessa kastetaan hieman aikaisemmin.
      Kun Jumala ei enää vaadi 6 pv työntekoa ja useat
      on määrätty jopa 7 pv viikossa, lepäämään -
      niin löytyy 2 sopivaa päivää.
      Sekä sapattijumalanpalvelukselle että ylösnousemus-
      päivän jumalanpalvelukselle (viikon 1.) löytyy
      hyvät perustelut, toiset vanhasta liitosta ja
      toiset uudesta. Sopu sijaa tekee.

      Lapsenmieltä pikkusen, niin jopa samassa kirkossa
      voidaan jumalanpalvelukset toteuttaa kahtena
      päivänä, la-su, ja sitten voi valita itsenäisesti.

      Room. 14:5
      Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. [Gal. 4:10]

      Ef. 4:5
      Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
      [4:5,6: 1. Kor. 8:4 : 1. Kor. 8:6, 12:13]

      Rauhaa, rauhaa!
      Rakkautta yli rajojen!
      Epäsopu on vihamiehemme!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe