Onko kukaan oikeasti

n.sorsa

koiransa kanssa käynnyt kisoja/ saannut koulutustunnuksen kokeista minun lisäksi, tiedän ainoastaan muutaman rekatun mitkä ovat jommassa kummassa olleet joko kisoissa tai koulutuksessa suorittannut kaikki kokeet ja nostan heille hattua, koska vaaditaan muutakin kuin, että koira osaa pelkästään tietyn lajin.

71

3347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi mitä haluu

      Ei netissä koskaan voi tietää puhuuko totta vai lasketteleeko luikuria. Ei me sitä tiedetä oletko oikeesti koirasi kanssa kisanu ja saanu koulutustunnuksen.

      • n.sorsa

        rekatuista tietää etten valehtele ja kysymyksen heitin lähinnä siksi, kun eräs pikkukoiran omistaja rupesi vaahtoamaan minulle, kumpikohan on koiraa kouluttannut kauemmin ja koirat räksyttelivät vierellä pikkasemme vain katsoessa räksyjä hölmönä.


      • n.sorsa kirjoitti:

        rekatuista tietää etten valehtele ja kysymyksen heitin lähinnä siksi, kun eräs pikkukoiran omistaja rupesi vaahtoamaan minulle, kumpikohan on koiraa kouluttannut kauemmin ja koirat räksyttelivät vierellä pikkasemme vain katsoessa räksyjä hölmönä.

        Parista lajista virallisia koekäyntejä tullut,parista lajista palkittu myös rotuyhdistysten toimesta,ja sitten aikaa monta lajia harrastettu ihan "harrastusmielessä",eli ei siis koepuolelle asti.
        Noin siis lyhykäisesti,kun vaatimattomuus se kaunistaa,heh :=)))))

        Ja näytelmät sitten päälle.


      • n.sorsa

        ihmiset mitkä ovat oikeasti saanneet koulutustunnuksia tai kisaileet joskus tai nykyisin ei opit häviä mihinkään, koirat voi vaihtua ja tapa millä ne saa motivoidusti koulutettua, muullakin kun jollakin kukkaruiskulla ettei haukkua räksyttele.

        Ja jokaisessa kisassa vaaditaan saadakseen koulutustunnuksen, että koirille on opetettu myös tottelevaisuutta ja pysyvät omistajansa hallinnassa.


      • n.sorsa
        molossi kirjoitti:

        Parista lajista virallisia koekäyntejä tullut,parista lajista palkittu myös rotuyhdistysten toimesta,ja sitten aikaa monta lajia harrastettu ihan "harrastusmielessä",eli ei siis koepuolelle asti.
        Noin siis lyhykäisesti,kun vaatimattomuus se kaunistaa,heh :=)))))

        Ja näytelmät sitten päälle.

        taivahan tosi kerran opitut asiat ei unohdu jos ne on kunnolla opittu ja pätee koirulienkin kanssa rotu ja luonne/ sukupuoli voi vaihtua, mutta aloitettavahan se on joka tapauksessa räätälöity koulutus jokaisen uuden tulokkaan kanssa yksilöitä löytyy pentueestakin meinaa, jotkut on fiksuja ja jotkut vähemmän fiksuja kouluttaa.


      • n.sorsa
        molossi kirjoitti:

        Parista lajista virallisia koekäyntejä tullut,parista lajista palkittu myös rotuyhdistysten toimesta,ja sitten aikaa monta lajia harrastettu ihan "harrastusmielessä",eli ei siis koepuolelle asti.
        Noin siis lyhykäisesti,kun vaatimattomuus se kaunistaa,heh :=)))))

        Ja näytelmät sitten päälle.

        penkoessa löytyi vanha bussilippu minkä sain, kun koira oli peruskokeen suorittannut, loppukokeen suorituksesta kaikki lapput ja liput on hävinnyt muutoissa, mutta sinähän tiedät että semmoisen erään ex-ryttis on suorittannut.

        Löytyi myös vanha näyttelyarvostelu, serti semmonen ja vsp .

        Voi niitä aikoja rytyturpien kanssa huumorilla piti kaikki välillä ottaa niiden kanssa.


      • sinulla on
        molossi kirjoitti:

        Parista lajista virallisia koekäyntejä tullut,parista lajista palkittu myös rotuyhdistysten toimesta,ja sitten aikaa monta lajia harrastettu ihan "harrastusmielessä",eli ei siis koepuolelle asti.
        Noin siis lyhykäisesti,kun vaatimattomuus se kaunistaa,heh :=)))))

        Ja näytelmät sitten päälle.

        julmetun hyvä tuntemus koirista/koulutuksista! Jos en nyt ihan väärässä ole niin olet super tietäjä noiden molossien/kaikkien koirien kanssa. ;)


      • sinulla on kirjoitti:

        julmetun hyvä tuntemus koirista/koulutuksista! Jos en nyt ihan väärässä ole niin olet super tietäjä noiden molossien/kaikkien koirien kanssa. ;)

        Tunnetaanko :O) ?

        No jos kuitenkin sanoisin,että kiitos :O).

        Tosin en nyt itse niin ihmeitä itsestäni kuvittele,ehkä jotain on opittu vuosien varrella(kuten monella muullakin varmaan),kiitos kiinnostuksen vaippaikäisestä koiriin,ennakkoluuloton ja avoin mieli,viisaampien kuunteleminen ja niiden mielipiteistä oppiminen,mutta myös tarvittaessa asioiden kyseenalaistaminen,vahingoista oppiminen,laaja koiraihmisten ja erilaisten sellaisten kaveripiiri,sekä neljännesvuosisataa muiden opettamista.

        Ja ennenkaikkea parhaat opettajat on olleet nuo omat luupäät,jotka ei aina suinkaan ole päästänyt mammaa helpolla.Mutta päätä silloin tällöin seinää hakkaamalla sitä eniten vissiin oppii.Siis omaa päätä :=))))))
        Mutta siitä nää elukat on mahtavia,että aina on meillä ihmisillä niiden kanssa uutta opittavaa.
        Kun on vain avoin mieli ja halua :O)


    • Rottweileristi

      neiti on niin nuori, että vasta on TK1:n saavutettu. Tietysti hamuaisimme lisää enempi ja ehkä noita maastolajejakin olisi ainakin kiva kokeilla!
      Katsotaan kuinka mimmien käy!=D

      • n.sorsa

        koirulin kanssa kaikkea kivaa itse saa liikuntaa ja hyvää kuntoa koirakin oikein nauttii päästessään treeneihin/ kisoihin ( jos tykkää lajista).


      • Rottweileristi
        n.sorsa kirjoitti:

        koirulin kanssa kaikkea kivaa itse saa liikuntaa ja hyvää kuntoa koirakin oikein nauttii päästessään treeneihin/ kisoihin ( jos tykkää lajista).

        aiotaan kokeilla kaikenlaista kivaa yhdessä touhuamista neidin kanssa. Metsälenkit ovat mukavia ja tietysti leikin varjolla pystyy opettamaan paljonkin. Avoimin mielin suuntaamme kaikkeen uuteen ja jännittävään. Mutta, kuten sanoin, neiti on nuori (2v), joten turhalla hötkyilyllä en aio hyvää koiraa pilata.=)


    • koiruus_mielessä

      Vuosien varrella koulutustunnus TOKO:ssa. Käytiin mm. nappaamassa ykköstulos SM-tottelevaisuuskokeessa,
      jossa suoritus meni omasta mielestä penkin alle. Kuitenkin yli 60 (muistelen että kilpailijoita luokassa oli 68) kilpailijasta olimme sijalla 16.Eli toisillakin kilpailijoilla oli jotain vastaavia ongelmia, kuin meillä.
      Koira teki työn omalla kentällä/kotikisoissa erittäin hyvin, mutta vieraalla kentällä saatiin nippanappa ykköstulosta... eikä aina sitäkään. Olisi täytynyt harjoitella enemmän erilaisissa paikoissa. Harjoituksen puutetta =/

      Edellisellä sakulla kisasin tokossa ja pk-jäljellä. Vetohiihtoa vain harrastimme, mutta siinä koira olisi ollut hyvä, hiihtäjä itse oli huono =)

      Nykyisen kanssa olen ollut laiska =) Suoritettu BH-koe ja näyttelyistä SA. Hiihdosta koiruus ei innostunut, mutta tuo metsässä leikkiminen ja juokseminen, sekä uinti on IN.

      • koiruus_mielessä

        Juu, ihan koulutustunnus =D


      • n.sorsa
        koiruus_mielessä kirjoitti:

        Juu, ihan koulutustunnus =D

        oikeasti koirien kanssa jos 100% ruvetaan harrastamaan, harrastuksen päälle viellä toko- treenejä argg, meijän soffaperunan kanssa ei tiedä mitä sen kanssa tekee, kömpelönpää koiraa en ole nähnyt ei edes tasasella tahdo pystyssä pysyä.


    • kookoira

      on tullut kisattua,parilla tulos VOI luokasta.KVA on kahdelta eri lajilta.Yhteensä olen kisannut 7 koiran kanssa,kahdella eri rodulla,spk ja doppari.Nuo oli palveluskoirakisoissa,lisäksi on tullut käytyä TOKOssa Voi luokkaan asti yhdellä corgilla ja muutamassa agilityssä olen ihmisä hauskuuttanut.

      näiden hollantilaisten kanssa en ole kisannut,kun on aika kulunut noiden konimuskaakkimusten koulutuksessa ja omassa kouluratsastuksen opettelussa.Perus asiat tietty,ne kun tulee ihan kotikasvatuksessa,mutta maastossa on vaan liikuttu ja leikitty,ei treenattu kummemmin.

      • n.sorsa

        treenata ensiksi koirulia harrastus lajissa Toko päälle ja jotkut kuvittelee yhtä lajia kuin harrastetaan ei muuta tarvii päälle tehdä. 2- 3 viikossa harrastuksen päälle Toko, vie kummasti aikaa harrastus ja monetkin viellä väsynneennä töiden/ koulujen jälkeen joutuu tekemään sitä päälle kotonakin pitäisi jotain tehdä.

        Aika loppuu kesken välillä ja sitten saattaa joutua treenaamaan yölläkin ja väsyneenä töihin. Näyttelyt on siinä helppoa ettei tarvii kuin osata seisoa, sivulla seurata ja liikuntaa, mutta muut koirulien lajit on paljon vaativimpia ja varsinkin jos ruvetaan viellä kisailemaan.

        Jokaisella koiralla pitäisi olla perusasiat, miten ne kukakin tulkitsee oman koirulinsa kohdalla, onkos se vain sitä, että koira on sisäsiisti, mulle ei todellakaan vain ole sitä, arkitotelevaisuus.


    • ex-hatam

      Onko kukaan oikeasti
      n.sorsa 14.5.2008 klo 21.38

      koiransa kanssa käynnyt kisoja/ saannut koulutustunnuksen kokeista minun lisäksi

      En osaa sanoa mitään kenenkään kokeista koiriensa kanssa, mutta tuo viestisi alku tuntuu todella itserakkaalta paatokselta, jonka ainoa tarkoitus on kehua vain sinun ja koirasi osaamista.

      • n.sorsa

        ei ole kehumista vaan keskustelua siitä onkos muutkin harrastellut koirien kanssa ja kuinka koulututtaessa koiraansa ja ruvetaan kisailemaan koirien kanssa ja saadaan koulutustunnuksia niin siihen vaaditaan muutakin, kuin käytetään koiraa metsässä lenkillä ja on täällä ihmiset muutkin harrastannut koirien kanssa eikä vaan kaikki koirat ole olleet vain niitä kotikoiria.

        Voithan sinäkin kehua koiraasi täällä ja kertoa oletko harrastellut 100% jotakin lajia ihan oikeasti joskus tai nytten ja kertoa oman kantasi kuinka se ei todellakaan ole mitään helppoa kaikkien koirien kanssa, noh jotkut koirat ovat luononlahjakkuuksia ja toiset todellakaan ei.


      • ex-hatam
        n.sorsa kirjoitti:

        ei ole kehumista vaan keskustelua siitä onkos muutkin harrastellut koirien kanssa ja kuinka koulututtaessa koiraansa ja ruvetaan kisailemaan koirien kanssa ja saadaan koulutustunnuksia niin siihen vaaditaan muutakin, kuin käytetään koiraa metsässä lenkillä ja on täällä ihmiset muutkin harrastannut koirien kanssa eikä vaan kaikki koirat ole olleet vain niitä kotikoiria.

        Voithan sinäkin kehua koiraasi täällä ja kertoa oletko harrastellut 100% jotakin lajia ihan oikeasti joskus tai nytten ja kertoa oman kantasi kuinka se ei todellakaan ole mitään helppoa kaikkien koirien kanssa, noh jotkut koirat ovat luononlahjakkuuksia ja toiset todellakaan ei.

        kommentoimalla itseni ja koirani hyvyyttä.
        Voin aloittaa sen kertomalla jonkun tarinan päivän tapahtumasta mutta en ylistämällä omaa paremmuuttani.

        Mutta kukin tavallaan.


      • n.sorsa
        ex-hatam kirjoitti:

        kommentoimalla itseni ja koirani hyvyyttä.
        Voin aloittaa sen kertomalla jonkun tarinan päivän tapahtumasta mutta en ylistämällä omaa paremmuuttani.

        Mutta kukin tavallaan.

        paremmuuttan kehunnut vaan ja uteliaisuutta onko täällä ihan oikeasti ihmisiä mitkä ovat minun lisäksi muutkin harrastanneet koiria, mutta onhan se kiva omistaa koira ja olematta tekemättä yhtään mitään niinkuin meijän pikkasen kanssa vs. koiran kanssa minkä kanssa tuli 100% tehtyä töitä ja olisi kannattannut tarkemmin aloitus lukea ihan loppuun asti tässä lainaus.

        tiedän ainoastaan muutaman rekatun mitkä ovat jommassa kummassa olleet joko kisoissa tai koulutuksessa suorittannut kaikki kokeet ja nostan heille hattua.


      • Pukeli 1
        n.sorsa kirjoitti:

        paremmuuttan kehunnut vaan ja uteliaisuutta onko täällä ihan oikeasti ihmisiä mitkä ovat minun lisäksi muutkin harrastanneet koiria, mutta onhan se kiva omistaa koira ja olematta tekemättä yhtään mitään niinkuin meijän pikkasen kanssa vs. koiran kanssa minkä kanssa tuli 100% tehtyä töitä ja olisi kannattannut tarkemmin aloitus lukea ihan loppuun asti tässä lainaus.

        tiedän ainoastaan muutaman rekatun mitkä ovat jommassa kummassa olleet joko kisoissa tai koulutuksessa suorittannut kaikki kokeet ja nostan heille hattua.

        kehu itseään ja kehumatta kerron, että kävinhän minäkin kouluttamassa koiriani ihan tuolla Haminassa asti. Siksi nostankin itse itselleni hattua, kun muut eivät sitä tee, sillä minulla on ollut kunnia omistaa maailman parhaimmat koirat.
        Sitten vielä yksi toinen juttu hyvä heimoveli.
        Siskoni soitti, että hänen telkkari on ihan musta. Ääni tulee, muttei kuvaa. Minä tietysti viisaampana siskona sanoin, että irroita nyt kaikki johdot seinästä ja kytke uudelleen noin 15-30 minuutin kuluttua.
        Kohta sisko soitti touhukkaana, että telkkari pelaa. Ehe, kannattaa olla sun kanssasi hyvissä väleissä N.Sorsa.


      • pst pukeli!
        Pukeli 1 kirjoitti:

        kehu itseään ja kehumatta kerron, että kävinhän minäkin kouluttamassa koiriani ihan tuolla Haminassa asti. Siksi nostankin itse itselleni hattua, kun muut eivät sitä tee, sillä minulla on ollut kunnia omistaa maailman parhaimmat koirat.
        Sitten vielä yksi toinen juttu hyvä heimoveli.
        Siskoni soitti, että hänen telkkari on ihan musta. Ääni tulee, muttei kuvaa. Minä tietysti viisaampana siskona sanoin, että irroita nyt kaikki johdot seinästä ja kytke uudelleen noin 15-30 minuutin kuluttua.
        Kohta sisko soitti touhukkaana, että telkkari pelaa. Ehe, kannattaa olla sun kanssasi hyvissä väleissä N.Sorsa.

        15 sekunnin kuluttua, ei minuutin... ehe.


      • mielipidettäsi

        olen täysin samaa mieltä kanssasi. Saman kuvan sain luettuani keskustelun aloituksen.


      • paatosta

        Kirjoittanut: ex-hatam 15.5.2008 klo 09.53

           
           ja myöskin lapset kuuluu siihen hyvin koulutettujen joukkoon, joten meillä on vuosikymmeniä ollut kaikki hyvin


    • koirien lajeja noi missä koulutustunnuksia haetaan.

      Meidän kisat on "vähän" erilaisia, niissä on valttia ihan muu kuin käskyjen ehdoton noudattaminen ja huima ero on siinäkin että kokeen aikana ihan kuin töissäkin se koira toimii täysin omatoimisesti, harkitsee itse mitä tekee.

      • n.sorsa

        lajissakin vaaditaan varmaakin luulisin?, että koira on hallinnassa ja tarpeen tullen tottelee käskyjä, vaikka itsenäisesti toimisivatkin. Että eipä sinunkaan harrastuksessa vain taida tuo pelkkä itsenäinen työskentely riittää ja se että saat koirasi toimimaan itsenäisesti töitä joudut sinäkin oikeasti tekemään. Mutta helppoa se on jos koirat on soffaperunoita vs. koiriin mitä 100% koulutetaan eri lajeihin.


      • Toisaalta onhan noita koelajeja muitakin,joissa nimenomaan se omatoimisuus on valttia.Esim.jälki ;)
        Tosin suurimmassa osassa jälkilajeja on kuitenkin se tottelevaisuusosuus mukana.

        Muutenkin monessa lajissa ei se omitoimisuus luonteessa kuitenkaan pahitteeksi ole.
        Tietyissä lajeissa sitä tosin ollaan aika käskyn alla,kuten tokossa.Toisaalta se on myös vaikea laji mielestäni siksikin,että se ei ole kovinkaan luonnollinen koiralle.

        Mutta eihän lajeja oikein voikaan verrata keskenään,osa kun kuitenkin on lähtökohdiltaan jalostuspuolelta eli niitä piirteitä myös siinä puolessa korostetaan missä koiraa käytetään.
        Ja itse myös kunnioitan nimenomaan sen painottamista niisä roduissa,kuin myös koiran rodunomaista käyttöä.

        Tosin mielenkiintoinen skenaario olsikin,jos kaikki koemuodot olisi kaikille,niin millaista potentiaalia löytyisi muista roduista,kuin tyypillisistä.
        Mutta kuten sanoin,vain skenaario,asioiden muuttaminen ei ehkä välttämättä olisi kovin realistista.
        No verijälkihän on laji,joka nykyisellään on avoin.Mielenkiintoista nähdä,kuinka paljon sen löytää ei-metsästysrotuiset.

        Juu,eikä tokossakaan vielä kovin monta vuotta ole puhuttu koulutustunnuksista.Kun ei niitä varsinaisesti ennenvanhaan ollut.


      • molossi kirjoitti:

        Toisaalta onhan noita koelajeja muitakin,joissa nimenomaan se omatoimisuus on valttia.Esim.jälki ;)
        Tosin suurimmassa osassa jälkilajeja on kuitenkin se tottelevaisuusosuus mukana.

        Muutenkin monessa lajissa ei se omitoimisuus luonteessa kuitenkaan pahitteeksi ole.
        Tietyissä lajeissa sitä tosin ollaan aika käskyn alla,kuten tokossa.Toisaalta se on myös vaikea laji mielestäni siksikin,että se ei ole kovinkaan luonnollinen koiralle.

        Mutta eihän lajeja oikein voikaan verrata keskenään,osa kun kuitenkin on lähtökohdiltaan jalostuspuolelta eli niitä piirteitä myös siinä puolessa korostetaan missä koiraa käytetään.
        Ja itse myös kunnioitan nimenomaan sen painottamista niisä roduissa,kuin myös koiran rodunomaista käyttöä.

        Tosin mielenkiintoinen skenaario olsikin,jos kaikki koemuodot olisi kaikille,niin millaista potentiaalia löytyisi muista roduista,kuin tyypillisistä.
        Mutta kuten sanoin,vain skenaario,asioiden muuttaminen ei ehkä välttämättä olisi kovin realistista.
        No verijälkihän on laji,joka nykyisellään on avoin.Mielenkiintoista nähdä,kuinka paljon sen löytää ei-metsästysrotuiset.

        Juu,eikä tokossakaan vielä kovin monta vuotta ole puhuttu koulutustunnuksista.Kun ei niitä varsinaisesti ennenvanhaan ollut.

        verijälkihän on sitä mikä on yksi osa mun koirien työtä.
        Ne kun hälyytetään paikalle kolarihirveä jäljittämään niin siinä on monesti aito verijälki, tosin aina ei sitä verta ole.

        Nämä on aika mustavalkoisia ajattelutyyliltään, jos joku asia on näin tai noin niin se sitten on, siksi nämä helposti käsittävät väärin esimerkiksi vapaana lenkkeilyn jossa ei huiskita pitkin maisemia vaan pysytään ulottuvilla.
        Olen nähnyt muutaman harmaan joille tuli ongelmaksi ymmärtää että metsässä on eri juttu juosta laajoja kilometrien hakulenkkejä kuin iltalenkillä kulkea vieressä ojanpohjalla vapaana.

        Niillä ei se haku oikein onnistunut.
        Luulivat että kontakti ohjaajaan on pidettävä.


    • n.sorsa

      eräälle kun piti klikata hätäpäissään, ymmärtäähän sen jos ollaan ilkeä luonteeltaan, mutta on kiva saada ainakin itse lukea täällä välillä muutakin kuin jotain idiottimaista kennelliiton linkkiä tai näyttelyistä.

      On todella mukavaa kun ihmiset harrastavat koiriensa kanssa jotakin ja kisailevat, turhaan sitä on naapureiden kateelisena katsoa jos hyvin koulutettujen koirien omistajat (ei meidän pikkanen) kiikuttaa pokalleita kotia, ne ei ole tulleet ilmaiseksi kisoissa kävijöille vaan on saattannut vuosia olla joutunnut jotkut töitä tekemään ja karsimaan "normaali ihmisen" harrastuksista/ elämästä täytyy kaikille tässä ketjussa kirjoittajille jotka on viitsinnyt koiriensa kanssa jotakin touhuta nostaa hattua jotkut vähemmän jotkut enemmän harrastellen ja aloitukseni oli tyyliä provo osittain mitä täällä monikin harrastaa.

      • mikä on idioottimaista

        "on kiva saada ainakin itse lukea täällä välillä muutakin kuin jotain idiottimaista kennelliiton linkkiä tai näyttelyistä"


      • n.sorsa
        mikä on idioottimaista kirjoitti:

        "on kiva saada ainakin itse lukea täällä välillä muutakin kuin jotain idiottimaista kennelliiton linkkiä tai näyttelyistä"

        mennä kennelliiton sivulle jos ei koirammelehteä tule, niinkuin meille tänään tuli.


      • meilleppä ei tullu
        n.sorsa kirjoitti:

        mennä kennelliiton sivulle jos ei koirammelehteä tule, niinkuin meille tänään tuli.

        niin sinäkö sen päätät mitkä linkit on idioottimaisia? Mitä jos antasit toisillekin tilaa tuoda niitä juttuja palstalle mitkä itseä kiinnostaa, haukkumatta idioottimaiseksi? Sun ns. tiedot, ns. taidot ja ns. paremmuus muihin verrattuna ei ole hei yhtään vähempää idioottimaista ku kennelliiton linkit...


      • naurUttaa
        meilleppä ei tullu kirjoitti:

        niin sinäkö sen päätät mitkä linkit on idioottimaisia? Mitä jos antasit toisillekin tilaa tuoda niitä juttuja palstalle mitkä itseä kiinnostaa, haukkumatta idioottimaiseksi? Sun ns. tiedot, ns. taidot ja ns. paremmuus muihin verrattuna ei ole hei yhtään vähempää idioottimaista ku kennelliiton linkit...

        Voi hyvänen aika, luuletko ihan oikeesti, että nimimerkki n.sorsan jutut täyttävät palstan niin, ettei muka ole t i l a a ? Kyllä netissä kuule tilaa riittää, ole huoleti.


      • tolle sorsalle
        naurUttaa kirjoitti:

        Voi hyvänen aika, luuletko ihan oikeesti, että nimimerkki n.sorsan jutut täyttävät palstan niin, ettei muka ole t i l a a ? Kyllä netissä kuule tilaa riittää, ole huoleti.

        niin et sekin ymmärtää ;))))


      • ei niihin näyttelyihinkään pystymetsästä usein mennä. Koulutusta nekin vaativat. Mekin kävimme aikoinamme kouluttamassa kouluttajina ja osallistuimme omien koiriemme kanssa näyttelykoulutuksiin kaksi kertaa viikossa TKY:ssä Kupittaalla ja myöhemmin Turun Seudun kääpiökoirien riveissä Vätissä kerta viikossa.
        Ennen vanhaan järjestettiin myös kerhoiltoja johon osallistuttiin innolla suurilukuisena joukkona.
        Olimmepa niin hulluja että kävimme Turusta Helsingissä asti Ulkomuototuomareiden kouluttaessa oikeaan esittämiseen näyttely kehässä, jota oppia sitten jaoimme itse kun koulutimme.
        Joten kyllä näyttelypuolikin vie kiitettävästi sitä vapaata aikaa.


      • n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

        ei niihin näyttelyihinkään pystymetsästä usein mennä. Koulutusta nekin vaativat. Mekin kävimme aikoinamme kouluttamassa kouluttajina ja osallistuimme omien koiriemme kanssa näyttelykoulutuksiin kaksi kertaa viikossa TKY:ssä Kupittaalla ja myöhemmin Turun Seudun kääpiökoirien riveissä Vätissä kerta viikossa.
        Ennen vanhaan järjestettiin myös kerhoiltoja johon osallistuttiin innolla suurilukuisena joukkona.
        Olimmepa niin hulluja että kävimme Turusta Helsingissä asti Ulkomuototuomareiden kouluttaessa oikeaan esittämiseen näyttely kehässä, jota oppia sitten jaoimme itse kun koulutimme.
        Joten kyllä näyttelypuolikin vie kiitettävästi sitä vapaata aikaa.

        näyttelykoulutukset oikeille koulutuksille varsinkin jos koulutukset suoritetaan ulkona, sateessa, pakkasessa tai kuumalla säällä ja kaikki mitkä ovan kokenneet samoja ihania säätiloja tietävät ettei ole herkkua eipä taida Haukullisellakaan olla herkkua metsässä Hirvikoiriensa kanssa.

        Itsekkin suoritin ulkona talvipakkasella jotakin yli 20- loppukokeen ja kokeen vetäjä sanoi, että lyhytkarvaiset rodut ensin koska ne kärsivät koviten pakkasesta ja kävin toisella puolella Suomea loppukokeessa.

        Onhan se kiva sisällä treenata/ kokeissa/ kisoissa, mutta tosiaakaan missään ulkona ja sitä joutuu oikeat ihmiset kokemaan koirineen, noh meillä onkin välikoira mikä on ja lihoaa, mutta hatunnostoa niille mitkä jaksavat koiriensa kanssa harrastaa vuodesta toiseen huonoillakin ilmoilla.


      • Ärrieri
        n.sorsa kirjoitti:

        näyttelykoulutukset oikeille koulutuksille varsinkin jos koulutukset suoritetaan ulkona, sateessa, pakkasessa tai kuumalla säällä ja kaikki mitkä ovan kokenneet samoja ihania säätiloja tietävät ettei ole herkkua eipä taida Haukullisellakaan olla herkkua metsässä Hirvikoiriensa kanssa.

        Itsekkin suoritin ulkona talvipakkasella jotakin yli 20- loppukokeen ja kokeen vetäjä sanoi, että lyhytkarvaiset rodut ensin koska ne kärsivät koviten pakkasesta ja kävin toisella puolella Suomea loppukokeessa.

        Onhan se kiva sisällä treenata/ kokeissa/ kisoissa, mutta tosiaakaan missään ulkona ja sitä joutuu oikeat ihmiset kokemaan koirineen, noh meillä onkin välikoira mikä on ja lihoaa, mutta hatunnostoa niille mitkä jaksavat koiriensa kanssa harrastaa vuodesta toiseen huonoillakin ilmoilla.

        vaan välispiikkinä tähän ketjuun...
        Mitä ihmeen hatunnostamista siinä on jos joku on omistautunut harrastukselleen?Siis eihän siinä mitä,kiva juttu jos on joku mielekäs harrastus..
        Ihmetyttää vaan tuo hehkuttaminen kuinka vaikeaa/raskasta/työteliästä on jokin esim koiraharrastus.
        Meilläpäin sanotaan et laiska töitään luettelee..
        Sama homma tähän,jos joku harrastus on niiiiin vaikea ja niiiiin raskas et kaikkien muiden tavallisten taaperoiden pitäis näiden tosiharrastajien edessä tuntea jotain lähes ylimaallista palvontaa kun taakkansa alla jaksavat niin en kässää..
        Sillon kannattanee vaihtaa harrastusta vähän kevyempään...


      • n.sorsa kirjoitti:

        näyttelykoulutukset oikeille koulutuksille varsinkin jos koulutukset suoritetaan ulkona, sateessa, pakkasessa tai kuumalla säällä ja kaikki mitkä ovan kokenneet samoja ihania säätiloja tietävät ettei ole herkkua eipä taida Haukullisellakaan olla herkkua metsässä Hirvikoiriensa kanssa.

        Itsekkin suoritin ulkona talvipakkasella jotakin yli 20- loppukokeen ja kokeen vetäjä sanoi, että lyhytkarvaiset rodut ensin koska ne kärsivät koviten pakkasesta ja kävin toisella puolella Suomea loppukokeessa.

        Onhan se kiva sisällä treenata/ kokeissa/ kisoissa, mutta tosiaakaan missään ulkona ja sitä joutuu oikeat ihmiset kokemaan koirineen, noh meillä onkin välikoira mikä on ja lihoaa, mutta hatunnostoa niille mitkä jaksavat koiriensa kanssa harrastaa vuodesta toiseen huonoillakin ilmoilla.

        siihen aikaan sisällä pidetty, kyllä ne pääasiassa olivat ulkona. Pakkasraja oli -15 astetta.
        Silloin kun lama söi yrityksiä potki kääppäniä onni pesuksiin ja saatiin iso lämmitetty halli edullisesti vuokralle Valvilasta. Siellä koulutettiin ja sitä vuokrattiin toisillekin koirakerhoille. Pienillä paikallisilla koirakerhoilla ei sitä rahaa hirmuisesti ole, joten ulkona vieläkin pääasiassa koulutetaan useissa seuroissa.
        Ei se näyttelykoulutus pelkästään riitä koulutuspaikalla, kyllä sitä muutoinkin treenataan
        Eri lajeja ei juurikaan voi verrata toisiinsa täysin, mutta ilmaiseksi ei mitään saa.
        Joten aikaa vie sekin harrastus siitä vapaasta.
        Isäntä on saanut jopa viirejä aktiivisesta kouluttajana olosta ja on meillä molemmilla prinikatkin, kuten myös toisilla aktiiveilla, jotka uhraavat omaa aikaansa toisten hyväksi.
        Järjestäytyneessä koiraharrastuksessa ei mitään lajeja sovi kenenkään väheksyä.


      • n.sorsa
        Ärrieri kirjoitti:

        vaan välispiikkinä tähän ketjuun...
        Mitä ihmeen hatunnostamista siinä on jos joku on omistautunut harrastukselleen?Siis eihän siinä mitä,kiva juttu jos on joku mielekäs harrastus..
        Ihmetyttää vaan tuo hehkuttaminen kuinka vaikeaa/raskasta/työteliästä on jokin esim koiraharrastus.
        Meilläpäin sanotaan et laiska töitään luettelee..
        Sama homma tähän,jos joku harrastus on niiiiin vaikea ja niiiiin raskas et kaikkien muiden tavallisten taaperoiden pitäis näiden tosiharrastajien edessä tuntea jotain lähes ylimaallista palvontaa kun taakkansa alla jaksavat niin en kässää..
        Sillon kannattanee vaihtaa harrastusta vähän kevyempään...

        ihmisille minkä koirat eivät vain käy kulmantakana ulkona tai lähi metsissä.

        Noh hei vähän toista tosiaakin on, kun koiran kuljetus, pelkästään vaikka harrastaisi vain amatöörinä.

        Ja jotkut koirat oikeasti tykkää harastuksestaan varmaan itsekkin tiedät, kun olet harrastannut koiriesi kanssa?.


      • Ärrieri kirjoitti:

        vaan välispiikkinä tähän ketjuun...
        Mitä ihmeen hatunnostamista siinä on jos joku on omistautunut harrastukselleen?Siis eihän siinä mitä,kiva juttu jos on joku mielekäs harrastus..
        Ihmetyttää vaan tuo hehkuttaminen kuinka vaikeaa/raskasta/työteliästä on jokin esim koiraharrastus.
        Meilläpäin sanotaan et laiska töitään luettelee..
        Sama homma tähän,jos joku harrastus on niiiiin vaikea ja niiiiin raskas et kaikkien muiden tavallisten taaperoiden pitäis näiden tosiharrastajien edessä tuntea jotain lähes ylimaallista palvontaa kun taakkansa alla jaksavat niin en kässää..
        Sillon kannattanee vaihtaa harrastusta vähän kevyempään...

        kuule irtiottoa arjesta;) Työ pienet muksut jne.
        Silloin jaksoi vaikka mitä. Viikonlopuista useat kuluivat näyttelyissä, arki työssä ja koulutuksissa sekä perheen parissa. Muksujen harrastukset työllistivät kanssa kiitettävästi ja vielä silloin tällöin pennut. Päivääkään en vaihtaisi pois;)
        Miten teidän katras voi?


      • Ärrieri
        n.sorsa kirjoitti:

        ihmisille minkä koirat eivät vain käy kulmantakana ulkona tai lähi metsissä.

        Noh hei vähän toista tosiaakin on, kun koiran kuljetus, pelkästään vaikka harrastaisi vain amatöörinä.

        Ja jotkut koirat oikeasti tykkää harastuksestaan varmaan itsekkin tiedät, kun olet harrastannut koiriesi kanssa?.

        saan tien nosteta lakkia kaikille jotka hoitavat lemmikkinsä kunnolla?
        Joo,me harrastetaan kans,ollaan erityisen hyviä jalkapallossa,mutta vain ja ainoastaan kauniilla säällä pelaamme tätä jaloa peliä..


      • n.sorsa kirjoitti:

        näyttelykoulutukset oikeille koulutuksille varsinkin jos koulutukset suoritetaan ulkona, sateessa, pakkasessa tai kuumalla säällä ja kaikki mitkä ovan kokenneet samoja ihania säätiloja tietävät ettei ole herkkua eipä taida Haukullisellakaan olla herkkua metsässä Hirvikoiriensa kanssa.

        Itsekkin suoritin ulkona talvipakkasella jotakin yli 20- loppukokeen ja kokeen vetäjä sanoi, että lyhytkarvaiset rodut ensin koska ne kärsivät koviten pakkasesta ja kävin toisella puolella Suomea loppukokeessa.

        Onhan se kiva sisällä treenata/ kokeissa/ kisoissa, mutta tosiaakaan missään ulkona ja sitä joutuu oikeat ihmiset kokemaan koirineen, noh meillä onkin välikoira mikä on ja lihoaa, mutta hatunnostoa niille mitkä jaksavat koiriensa kanssa harrastaa vuodesta toiseen huonoillakin ilmoilla.

        Olen harrastanut molempia sekä Pk-koulutusta, että näyttelykoulutusta, ja näyttelykoulutuksen vetämistä jonkun vuoden...kyllä tuo näyttelypuoli on leikkiä,
        kun vertaa noihin treeneihin palveluskoirien kanssa,
        niin että saadaan vielä tulostakin...
        Palveluskoirakoulutuksethan on yleensä ulkona satoi tai paistoi.


      • käsi sydämelle
        umalehtinen kirjoitti:

        ei niihin näyttelyihinkään pystymetsästä usein mennä. Koulutusta nekin vaativat. Mekin kävimme aikoinamme kouluttamassa kouluttajina ja osallistuimme omien koiriemme kanssa näyttelykoulutuksiin kaksi kertaa viikossa TKY:ssä Kupittaalla ja myöhemmin Turun Seudun kääpiökoirien riveissä Vätissä kerta viikossa.
        Ennen vanhaan järjestettiin myös kerhoiltoja johon osallistuttiin innolla suurilukuisena joukkona.
        Olimmepa niin hulluja että kävimme Turusta Helsingissä asti Ulkomuototuomareiden kouluttaessa oikeaan esittämiseen näyttely kehässä, jota oppia sitten jaoimme itse kun koulutimme.
        Joten kyllä näyttelypuolikin vie kiitettävästi sitä vapaata aikaa.

        Tässä mielestäni aika hyvä esimerkki, mitä toisenlainen koulutus on . Voitko jotenkin väheksyä tällaista toimintaa ja nostaa näyttelykoulutuksesi edelle ?

        http://p1.foorumi.info/pon/viewtopic.php?t=206


      • Ärrieri
        umalehtinen kirjoitti:

        kuule irtiottoa arjesta;) Työ pienet muksut jne.
        Silloin jaksoi vaikka mitä. Viikonlopuista useat kuluivat näyttelyissä, arki työssä ja koulutuksissa sekä perheen parissa. Muksujen harrastukset työllistivät kanssa kiitettävästi ja vielä silloin tällöin pennut. Päivääkään en vaihtaisi pois;)
        Miten teidän katras voi?

        juuri on harrastuksen tarkoitus,tuoda omaa laatuaikaa ja sitä irtiottoa arjesta.En mie ainakaan halua sellaisia harrastuksia joista jää vaan veren maku suuhun,harrastuksen kuuluu tuoda sitä mielihyvää arkiseen aherrukseen.
        Mut kiirettä on varmaan pitäny teilläkin noissa puuhissa :)
        Meidän katras voi hyvin,ensimmäiset matolääkkeetkin on jo maisteltu :P


      • n.sorsa
        Sikra kirjoitti:

        Olen harrastanut molempia sekä Pk-koulutusta, että näyttelykoulutusta, ja näyttelykoulutuksen vetämistä jonkun vuoden...kyllä tuo näyttelypuoli on leikkiä,
        kun vertaa noihin treeneihin palveluskoirien kanssa,
        niin että saadaan vielä tulostakin...
        Palveluskoirakoulutuksethan on yleensä ulkona satoi tai paistoi.

        vaihtaisi enään osia jos saat valita sisäkoulutus vs. ulkokoulutus.


      • käsi sydämelle kirjoitti:

        Tässä mielestäni aika hyvä esimerkki, mitä toisenlainen koulutus on . Voitko jotenkin väheksyä tällaista toimintaa ja nostaa näyttelykoulutuksesi edelle ?

        http://p1.foorumi.info/pon/viewtopic.php?t=206

        Mitään noista lajeista ei juurikaan voi verrata keskenään, ei myöskään mitään lajia voi väheksyä. Ihminen tekee jo periaatteessa silloin valintansa kun valitsee haluamansa rodun. Joskin TOKO:a voi harrastaa rodun kuin rodun kanssa. Samoin agilityä melkein kaikkien kanssa. Onpa omassa rodussani eräskin joka on harrastanut raunioita ja jälkeä Griffonin kanssa.
        En tiedä juurikaan mitään koepuolesta. En sitä miten kovaa se on, sen vain että aktiiviteettia ja paljon työtä se vaatii.


      • n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

        Mitään noista lajeista ei juurikaan voi verrata keskenään, ei myöskään mitään lajia voi väheksyä. Ihminen tekee jo periaatteessa silloin valintansa kun valitsee haluamansa rodun. Joskin TOKO:a voi harrastaa rodun kuin rodun kanssa. Samoin agilityä melkein kaikkien kanssa. Onpa omassa rodussani eräskin joka on harrastanut raunioita ja jälkeä Griffonin kanssa.
        En tiedä juurikaan mitään koepuolesta. En sitä miten kovaa se on, sen vain että aktiiviteettia ja paljon työtä se vaatii.

        ja sopulille heitän samalla täältä, koiran hyvin vointi kaiken aa ja oo, ei mikään koira voi hyvin ne soffaperunatkaan jos niitä ei hoideta ja kohdella hyvin.

        Mutta ketju olikin immeisille myös mitkä eivät ole harrastannut koirien kanssa mitään ja saa ihanaa tietoutta, että on olemassa ihan harrastuksiakin koirille, kun jotkut koirat esim. saattavat vaikka rikkoa kämpän, kun eivät saa aktiviteettiä ja jotkut koirat tykkäävätkin koulutuksesta.


      • n.sorsa kirjoitti:

        vaihtaisi enään osia jos saat valita sisäkoulutus vs. ulkokoulutus.

        Nooo..en kai...myönnetään..ainakaan talvella..


      • ilman kuvia
        umalehtinen kirjoitti:

        Mitään noista lajeista ei juurikaan voi verrata keskenään, ei myöskään mitään lajia voi väheksyä. Ihminen tekee jo periaatteessa silloin valintansa kun valitsee haluamansa rodun. Joskin TOKO:a voi harrastaa rodun kuin rodun kanssa. Samoin agilityä melkein kaikkien kanssa. Onpa omassa rodussani eräskin joka on harrastanut raunioita ja jälkeä Griffonin kanssa.
        En tiedä juurikaan mitään koepuolesta. En sitä miten kovaa se on, sen vain että aktiiviteettia ja paljon työtä se vaatii.

        Oikeasta reunasta näkee, että muutakin voi harrastaa kun näyttelyitä; Silti kyseinen uros on myös erittäin hyvin sijoittunut näyttelyissäkin:))

        http://miklos-pon.vuodatus.net/blog/1296774

        Eli harrastukset eivät ole toisiaan pois sulkevia.


      • käsi sydämelle kirjoitti:

        Tässä mielestäni aika hyvä esimerkki, mitä toisenlainen koulutus on . Voitko jotenkin väheksyä tällaista toimintaa ja nostaa näyttelykoulutuksesi edelle ?

        http://p1.foorumi.info/pon/viewtopic.php?t=206

        Forbidden
        You don't have permission to access /pon/viewtopic.php on this server.

        Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
        Apache/1.3.37 Server at p1.foorumi.info Port 80


      • n.sorsa

      • ilman kuvia
        ilman kuvia kirjoitti:

        Oikeasta reunasta näkee, että muutakin voi harrastaa kun näyttelyitä; Silti kyseinen uros on myös erittäin hyvin sijoittunut näyttelyissäkin:))

        http://miklos-pon.vuodatus.net/blog/1296774

        Eli harrastukset eivät ole toisiaan pois sulkevia.

        Siis - ei kyseinen uros vaan piti olla että kyseinen omistaja-kasvattaja on erittäin hyvin menestynyt muilla koirillaan myös näyttelyissä.

        Eli kasvattaja/omistaja voi harrastaa sekä näyttelyitä että käyttöpuolta; kuin että keskittyisi pelkästään näyttelypuoleen;))


      • Sikra kirjoitti:

        Olen harrastanut molempia sekä Pk-koulutusta, että näyttelykoulutusta, ja näyttelykoulutuksen vetämistä jonkun vuoden...kyllä tuo näyttelypuoli on leikkiä,
        kun vertaa noihin treeneihin palveluskoirien kanssa,
        niin että saadaan vielä tulostakin...
        Palveluskoirakoulutuksethan on yleensä ulkona satoi tai paistoi.

        Näin se vähän on.Tosin mitenkään näyttelykoulutusta väheksymättä.

        Mutta kyllä koepuoli on ihan oma luku siinä mielessä,että ei sitä saa kuntoon hetkessä.
        Jos ajattelee asiaa vaikka niin,että kyllä minä pystyn omat kasvattinikin (jotka ei sis ole minulla)treenaamaan ja esittämään näytelmiin,vaikkei omistaja tekisi pahemmin mitään,muttei kyllä onnistuisi koepuolelle.Siinä on kuitenkin kyse jo osaltaan aika kokonaisvaltaisesta elämisestä ja koiran hallinnasta .

        Ihan samoin toisten kouluttamisessa johonkin koelajiin,niin on vastuu ainakin minun mielestäni suurempi.Niitä virheitä,mitä aloitettaessa voi tulla tehtyä,onkin sitten vaikeampi tulevaisuudessa korjata.
        Itse kun olen tuota yhtä koelajia kouluttanut muutaman vuosikymmenen,niin aina joskus otan näytelmävuorojakin.Ihan mukavasta vaihtelusta ja tulee oltua tekemisissä taas erilaisten ihmisten ja koirien kanssa :O)

        Mutta niinhän se on,ettei mitään pitäisi varsinaisesti verrata toisiinsa,vaikka taidan tässä itsekin siihen sortua,öh.
        Pääasiahan on koiran kanssa touhuilu,mikä on kummallekkin mukavaa.Oli se mitä oli.Tai oli se tavoitteellista tai ei.

        Kummassakin touhussa on aina ylilyöntinsä,ja minun mielestäni olisi mukavaa myös se,ettei seurat/yhdistykset tee hommaansa niin liian kilpailupainotteiseksi,että "tavalliset" harrastajat ei enää uskalla tulla mukaan.Eli aina pitäisi muistaa,että viimekädessä se itse tekeminen on niin koiralle kuin ohjaajalle antoisinta ja kivointa :O)


      • n.sorsa
        molossi kirjoitti:

        Näin se vähän on.Tosin mitenkään näyttelykoulutusta väheksymättä.

        Mutta kyllä koepuoli on ihan oma luku siinä mielessä,että ei sitä saa kuntoon hetkessä.
        Jos ajattelee asiaa vaikka niin,että kyllä minä pystyn omat kasvattinikin (jotka ei sis ole minulla)treenaamaan ja esittämään näytelmiin,vaikkei omistaja tekisi pahemmin mitään,muttei kyllä onnistuisi koepuolelle.Siinä on kuitenkin kyse jo osaltaan aika kokonaisvaltaisesta elämisestä ja koiran hallinnasta .

        Ihan samoin toisten kouluttamisessa johonkin koelajiin,niin on vastuu ainakin minun mielestäni suurempi.Niitä virheitä,mitä aloitettaessa voi tulla tehtyä,onkin sitten vaikeampi tulevaisuudessa korjata.
        Itse kun olen tuota yhtä koelajia kouluttanut muutaman vuosikymmenen,niin aina joskus otan näytelmävuorojakin.Ihan mukavasta vaihtelusta ja tulee oltua tekemisissä taas erilaisten ihmisten ja koirien kanssa :O)

        Mutta niinhän se on,ettei mitään pitäisi varsinaisesti verrata toisiinsa,vaikka taidan tässä itsekin siihen sortua,öh.
        Pääasiahan on koiran kanssa touhuilu,mikä on kummallekkin mukavaa.Oli se mitä oli.Tai oli se tavoitteellista tai ei.

        Kummassakin touhussa on aina ylilyöntinsä,ja minun mielestäni olisi mukavaa myös se,ettei seurat/yhdistykset tee hommaansa niin liian kilpailupainotteiseksi,että "tavalliset" harrastajat ei enää uskalla tulla mukaan.Eli aina pitäisi muistaa,että viimekädessä se itse tekeminen on niin koiralle kuin ohjaajalle antoisinta ja kivointa :O)

        ruttis esim. itse olin ruttis pennun kanssa näyttelyssä toinen semmoinen, pikkasen kasvattaja, oli katsomassa näyttelyä ja minähän kuvittelin, että hän esittää koiranpennun ei, kasvattaja sanoin saat itse esittää koirasi, vain omista virheistä oppii.

        Ruttiksen kasvattaja todellakin tiesi miten koiria esitetään 2 vuotta peräkkäin rotunsa paras koira näyttelyissä 5x näyttelyitä koiralla mva ei monenkaan koirat täälä vedä vertoja ei entiset ei nykyiset koirat ex- ruttikseni kasvattajan koiralle näyttelypuolelta.

        Koulutuksethan minä, niinkuin sinäkin joutui eräiden karsaasti katsoessa, mutta piti älykkö ruttiksen viedä edes semmoiseen kouluun mihin ei tarvinnut pk- oikeuksia kun noh tiedät oikeuksista miten aikoinaan kävi.


      • n.sorsa kirjoitti:

        ruttis esim. itse olin ruttis pennun kanssa näyttelyssä toinen semmoinen, pikkasen kasvattaja, oli katsomassa näyttelyä ja minähän kuvittelin, että hän esittää koiranpennun ei, kasvattaja sanoin saat itse esittää koirasi, vain omista virheistä oppii.

        Ruttiksen kasvattaja todellakin tiesi miten koiria esitetään 2 vuotta peräkkäin rotunsa paras koira näyttelyissä 5x näyttelyitä koiralla mva ei monenkaan koirat täälä vedä vertoja ei entiset ei nykyiset koirat ex- ruttikseni kasvattajan koiralle näyttelypuolelta.

        Koulutuksethan minä, niinkuin sinäkin joutui eräiden karsaasti katsoessa, mutta piti älykkö ruttiksen viedä edes semmoiseen kouluun mihin ei tarvinnut pk- oikeuksia kun noh tiedät oikeuksista miten aikoinaan kävi.

        tuli kolmessa peräkkäisessä näyttelyssä valioksi.


      • n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

        tuli kolmessa peräkkäisessä näyttelyssä valioksi.

        puolesta uroksen kohdalta mikä oli tupla- valio ei jaksannut hakea kans- valioksi harmitteli jälkeenpäin yksi ulkomaan reissu puuttui ja sai kuules ihan itse opiskella ex ruttikseni kasvattaja näyttelyt kehässä. Meilä ei olla vieläkään opiskeltu ei yhtään voisi kiinostaa näyttelyt vaikka joskus tulee käytyä.


      • n.sorsa kirjoitti:

        puolesta uroksen kohdalta mikä oli tupla- valio ei jaksannut hakea kans- valioksi harmitteli jälkeenpäin yksi ulkomaan reissu puuttui ja sai kuules ihan itse opiskella ex ruttikseni kasvattaja näyttelyt kehässä. Meilä ei olla vieläkään opiskeltu ei yhtään voisi kiinostaa näyttelyt vaikka joskus tulee käytyä.

        siitä olisi tullut meilläkin helpolla. Tuo titteli ei vain kiinnosta. Minulle riittää se että rodun hyvin tuntevat tuomarit kuten esim. kasvattajatuomarit ovat katsoneet koiran valion arvoiseksi.
        Jos totta puhutaan ja yleensä olen todella kriittinen omien koirieni suhteen sillä oli vanhanaikainen oikea Griffonin pää oikeine ilmeineen. Eli ilme sanoi suoraan " Pyh mikä luulet olevasi"! Runko OK mutta liikkeiden olisin toivonut olevan paremmat, sekä luuston vankemman.
        Rotu kuuluu ns. "pää rotuihin",, usein unohdetaan arvosteltaessa koirassa olevan muutakin kuin oikea pää ja yleiskuva.
        Jos haluaa nähdä upean rodunomaisen griffonin,, kannattaa kääntää katseensa Englantiin ja Jenkkilään. Suomessa hyvät mutta puhuin todella hyvistä.


      • ?????
        n.sorsa kirjoitti:

        puolesta uroksen kohdalta mikä oli tupla- valio ei jaksannut hakea kans- valioksi harmitteli jälkeenpäin yksi ulkomaan reissu puuttui ja sai kuules ihan itse opiskella ex ruttikseni kasvattaja näyttelyt kehässä. Meilä ei olla vieläkään opiskeltu ei yhtään voisi kiinostaa näyttelyt vaikka joskus tulee käytyä.

        Montaks koiraa sulla on tullut Suomen muotovalioksi?


      • voi sua seliseli
        umalehtinen kirjoitti:

        siitä olisi tullut meilläkin helpolla. Tuo titteli ei vain kiinnosta. Minulle riittää se että rodun hyvin tuntevat tuomarit kuten esim. kasvattajatuomarit ovat katsoneet koiran valion arvoiseksi.
        Jos totta puhutaan ja yleensä olen todella kriittinen omien koirieni suhteen sillä oli vanhanaikainen oikea Griffonin pää oikeine ilmeineen. Eli ilme sanoi suoraan " Pyh mikä luulet olevasi"! Runko OK mutta liikkeiden olisin toivonut olevan paremmat, sekä luuston vankemman.
        Rotu kuuluu ns. "pää rotuihin",, usein unohdetaan arvosteltaessa koirassa olevan muutakin kuin oikea pää ja yleiskuva.
        Jos haluaa nähdä upean rodunomaisen griffonin,, kannattaa kääntää katseensa Englantiin ja Jenkkilään. Suomessa hyvät mutta puhuin todella hyvistä.

        Vie vaikka Hans Lehtiselle Timbuktuun arvosteltaksi : kyllä sieltä irtoaa:

        Olet palstalla kertonut, ettet vie tutuille tuomareille koiriasi - kuitenkin jalostusnetin mukaan olet mm. em. tutulta tuomarilta hakenut arvostelun.

        " valheella on lyhyet jäljet " - vanha sananlasku.


      • "mummon sanonta "
        umalehtinen kirjoitti:

        Mitään noista lajeista ei juurikaan voi verrata keskenään, ei myöskään mitään lajia voi väheksyä. Ihminen tekee jo periaatteessa silloin valintansa kun valitsee haluamansa rodun. Joskin TOKO:a voi harrastaa rodun kuin rodun kanssa. Samoin agilityä melkein kaikkien kanssa. Onpa omassa rodussani eräskin joka on harrastanut raunioita ja jälkeä Griffonin kanssa.
        En tiedä juurikaan mitään koepuolesta. En sitä miten kovaa se on, sen vain että aktiiviteettia ja paljon työtä se vaatii.

        Kerro , kerro lisää:

        " Onpa omassa rodussani eräskin joka on harrastanut raunioita ja jälkeä Griffonin kanssa. "


    • ex_sakuli

      että onko "kukaan sun lisäksi"...no mitäs luulisit????????
      Riittääkö vastaukseksi käyttö&näyttö valion arvo yhdellä koirallani?
      Kaikilla muilla kolmella koulutustunnukset yhdellä jäi roikkumaan siihen himppasen vaille kolmeen että olisi tullu valion arvo,meni koiralla vähän överiksi ja pisteet ropisi maan rakoon.Ja sitten tuli se koiran ikä eteen,ei viittiny "vanhusta" enää rassata.Meni muitten kanssa niin lahjakkaasti silloin aika muun elämän ohella,ettei muutamaan vuoteen saanut kunnolla harjoiteltua kokeisiin ja puolivalmiina ei ole järkeä edes mennä.
      Nuorimmalla joka nyt vuoden ei vielä mitään koska on ihan kakara,mutta sen luokan sälli että eiköhän ne sieltä ropise. 8-)

      • n.sorsa

        ei aina jaksa lukea jostakin näyttelytouhuista vaan ihan kiva lukea koulutuksistakin ja siitä että jotkut vaivautuu käymään koulutuksissa kisoista puhumattakaan, eikä käytä vain koiraa kulman takana ulkona tai lähi metsissä(kotisoffakoiran onnellinen omistaja).

        Koitan pitää peukkuja mukulasi puolesta ja toivon hyviä ilmoja koulutuksissa, eikä niitä talvisia kylmiä ilmoja, sateista tai helteestä puhumattakaan.

        Mieli tekisi ottaa käyttökoira tämän vähemmän fiksun koiran seuraksi ja olisi mielenkiintoisia yhdistelmiä mut mut.


      • n.sorsa

        joillakin ihmisillä on ihme käsitys, että koulutustunnuksen suoritus käy käden käänteessä ja koirat ovat valmiita tyyliä vuoden ikäisenä, kun taas minun kanta on ettei tosiaakaan vaan koulutukseen menee 2. vuotta tokot itse laji.

        Kysymys olenkos hirveen väärässä 2.vuoden kanssa vai en.

        Esim. bulleroita koulutettiin aikoinaan 2.v ottamaan salametsästäjiä kiinni kaatamalla ne alleen.


      • blondi-tyhmeliini

        Sinä kun tiedät noista koulutuksista, niin voistko kertoa mulle, ovatko nämä omistajalle saatuja : sen olen ymmärtänyt, että ovat mm. koiran titteleitä: ja montako näistä on sulla :

        Koetulokset:
        BH elokuu 2004
        PERA-A kesäkuu 2005
        PEHA lokakuu 2005
        PERA-B marraskuu 2005
        PERA-B marraskuu 2006
        IPOR-haku A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio B toukokuu 2007
        PEHA toukokuu 2007
        Osallistuminen MM-kisoihin Itävallassa heinäkuu 2007
        SM-joukkuehopeaa syyskuu 2007


      • blondi-tyhmeliini kirjoitti:

        Sinä kun tiedät noista koulutuksista, niin voistko kertoa mulle, ovatko nämä omistajalle saatuja : sen olen ymmärtänyt, että ovat mm. koiran titteleitä: ja montako näistä on sulla :

        Koetulokset:
        BH elokuu 2004
        PERA-A kesäkuu 2005
        PEHA lokakuu 2005
        PERA-B marraskuu 2005
        PERA-B marraskuu 2006
        IPOR-haku A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio B toukokuu 2007
        PEHA toukokuu 2007
        Osallistuminen MM-kisoihin Itävallassa heinäkuu 2007
        SM-joukkuehopeaa syyskuu 2007

        ole niin omistajalle kuin koirallekin annettuja. Ilman omistajan intoa kouluttaa koiraansa ei koira noita saisi, samoin ei omistaja ilman koiraansa.
        Eikö voi olla noista kiistelemättä,,, on erittäin upeaa kun yleensäkin koiran/koirien kera harrastaa, joko kokeita tai näyttelyitä.
        En muuten ymmärrä noista mitään, vaikka en blondi ole.


      • mutta, mutta
        umalehtinen kirjoitti:

        ole niin omistajalle kuin koirallekin annettuja. Ilman omistajan intoa kouluttaa koiraansa ei koira noita saisi, samoin ei omistaja ilman koiraansa.
        Eikö voi olla noista kiistelemättä,,, on erittäin upeaa kun yleensäkin koiran/koirien kera harrastaa, joko kokeita tai näyttelyitä.
        En muuten ymmärrä noista mitään, vaikka en blondi ole.

        1. Miksi sitten kommentoit, jos et ymmärrä asiasta mitään ? ? ?- Vaan kehut suu vaahdossa, miten teillä ottaa jo ajasta tiukkaa (2hlöä) edes opettaa kääpiökoira näyttelykäytökseen ?

        2. Noissa linkeissä tosi hyvä esimerkki, miten yhden omistajan aika riittää kahden nartun näyttelyttämiseen sekä tuon uroksen raunio-yms. treeneihin.

        3. kyseessä on kuitenkin työssä käyvä henkilö, jolla nämä 3 hyvin menestynyttä koiraa.

        4. omien sanojesi mukaisesti teitä on 2 kouluttajaa, ettekä ole päässyt tuon kummosempiin tuloksiin, mitä jalostusnetistä näkee - eikä kasvattinnekaan.

        5. Sinuna häpeisin arvostelemasta asioita,joista et omien sanojesi mukaan ymmärrä yhtään mitään; ja montako kasvattianne ovat yltäneet mihinkään tuloksiin ? - se kun ei riitä , että kasvattaja on käynyt kurssit, jos ei sitä tietoa ole jakanut eteenpäin.


      • mutta, mutta kirjoitti:

        1. Miksi sitten kommentoit, jos et ymmärrä asiasta mitään ? ? ?- Vaan kehut suu vaahdossa, miten teillä ottaa jo ajasta tiukkaa (2hlöä) edes opettaa kääpiökoira näyttelykäytökseen ?

        2. Noissa linkeissä tosi hyvä esimerkki, miten yhden omistajan aika riittää kahden nartun näyttelyttämiseen sekä tuon uroksen raunio-yms. treeneihin.

        3. kyseessä on kuitenkin työssä käyvä henkilö, jolla nämä 3 hyvin menestynyttä koiraa.

        4. omien sanojesi mukaisesti teitä on 2 kouluttajaa, ettekä ole päässyt tuon kummosempiin tuloksiin, mitä jalostusnetistä näkee - eikä kasvattinnekaan.

        5. Sinuna häpeisin arvostelemasta asioita,joista et omien sanojesi mukaan ymmärrä yhtään mitään; ja montako kasvattianne ovat yltäneet mihinkään tuloksiin ? - se kun ei riitä , että kasvattaja on käynyt kurssit, jos ei sitä tietoa ole jakanut eteenpäin.

        en mitenkään arvostellut vaan kerroin mielipiteeni.
        Mitä kasvatteihini tulee niin ketään ei voi pakottaa näyttelyyn osallistumaan vai kuinka. Ihmiset hakevat pääasiassa lemmikkiä.
        Muuten olemme kouluttaneet yhdistyksissä joissa on monia rotuja aina Irlannin susikoirasta pieneen chihuun.
        Mitä tulee kasvatteihini joita sinä et ole edes sattumalta nähnyt, ja silti arvostelet, niin omistajat ovat onneksi tyytyväisiä ja se lienee se pääasia. Minä en kasvata n ä y t t e l y k o i r i a, minä pyrin kasvattamaan rodunomaisia terveitä kunnon luonteet omaavia Griffoneita. Kuitenkin ne kasvateistani jotka ovat näyttelyissä käyneet, ovat saaneet ihan kelvollisia tuloksia ja arvosteluja.


      • ex_sakuli
        n.sorsa kirjoitti:

        ei aina jaksa lukea jostakin näyttelytouhuista vaan ihan kiva lukea koulutuksistakin ja siitä että jotkut vaivautuu käymään koulutuksissa kisoista puhumattakaan, eikä käytä vain koiraa kulman takana ulkona tai lähi metsissä(kotisoffakoiran onnellinen omistaja).

        Koitan pitää peukkuja mukulasi puolesta ja toivon hyviä ilmoja koulutuksissa, eikä niitä talvisia kylmiä ilmoja, sateista tai helteestä puhumattakaan.

        Mieli tekisi ottaa käyttökoira tämän vähemmän fiksun koiran seuraksi ja olisi mielenkiintoisia yhdistelmiä mut mut.

        mutta KÄYTTÖVALION ARVOA et saa käymällä ulkomuoto näyttelyissä????

        Palveluskoiralajit muodostuvat aina tottelevaisuudesta ja maasto-osuudesta lukuun ottamatta FH-jälkeä. Luokat jakautuvat alokkaaseen (1-luokka), avoimeen (2-luokka) ja voittajaluokkaan (3-luokka). Luokanvaihtoon edellytetään koulutustunnusta. Saadakseen koulutustunnuksen tottelevaisuudesta on saatava vähintään 70 (maks. 100) pistettä ja maasto-osuudesta 150 (maks. 200) pistettä. I-tuloksen saavuttaa 270 pisteellä, II-tuloksen 240 pisteellä ja III-tuloksen 210 pisteellä. Saadakseen koiransa käyttövalioksi on saatava voittajaluokan I-tulos kolme kertaa vähintään kahdelta eri kaudelta. Näyttelystä pitää olla myös vähintään laatuarvosteluna hyvä. Palveluskoirakokeesta saavutettu valionarvo on aina käyttövalio KVA.


      • ex_sakuli
        n.sorsa kirjoitti:

        joillakin ihmisillä on ihme käsitys, että koulutustunnuksen suoritus käy käden käänteessä ja koirat ovat valmiita tyyliä vuoden ikäisenä, kun taas minun kanta on ettei tosiaakaan vaan koulutukseen menee 2. vuotta tokot itse laji.

        Kysymys olenkos hirveen väärässä 2.vuoden kanssa vai en.

        Esim. bulleroita koulutettiin aikoinaan 2.v ottamaan salametsästäjiä kiinni kaatamalla ne alleen.

        edellisessä viestissä sen kerroin mitä se vaatii ja aikana vaikea sanoa mitä menee,koira ei ole vielä parivuotiaana "valmis",joten koirasta riippuen se kestää joko vähemmän joko enemmän.
        Aikoinaan älykäs narttuni saavutti loistavia tuloksia jo 3 vuotiaana silloin sitä oli tosissaan treenattu 1,5 vuotta. Viimesin (tätä kakaraa edeltävä)sai ekan koulutustunnuksensa vasta 4 vuotiaana ja silloin oli treenejä takana jo 2,7v.

        Eli kovaa työtä,hikeä,kyyneleitä ja hervotonta oloa oli ilma mikä tahansa kentälle kentälle....


      • ex_sakuli
        blondi-tyhmeliini kirjoitti:

        Sinä kun tiedät noista koulutuksista, niin voistko kertoa mulle, ovatko nämä omistajalle saatuja : sen olen ymmärtänyt, että ovat mm. koiran titteleitä: ja montako näistä on sulla :

        Koetulokset:
        BH elokuu 2004
        PERA-A kesäkuu 2005
        PEHA lokakuu 2005
        PERA-B marraskuu 2005
        PERA-B marraskuu 2006
        IPOR-haku A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio A huhtikuu 2007
        IPOR-raunio B toukokuu 2007
        PEHA toukokuu 2007
        Osallistuminen MM-kisoihin Itävallassa heinäkuu 2007
        SM-joukkuehopeaa syyskuu 2007

        PON:ien kasvattajalta itseltään mitä on saanut koirilleen??
        En harrasta raunioita sorry!


      • n.sorsa
        ex_sakuli kirjoitti:

        edellisessä viestissä sen kerroin mitä se vaatii ja aikana vaikea sanoa mitä menee,koira ei ole vielä parivuotiaana "valmis",joten koirasta riippuen se kestää joko vähemmän joko enemmän.
        Aikoinaan älykäs narttuni saavutti loistavia tuloksia jo 3 vuotiaana silloin sitä oli tosissaan treenattu 1,5 vuotta. Viimesin (tätä kakaraa edeltävä)sai ekan koulutustunnuksensa vasta 4 vuotiaana ja silloin oli treenejä takana jo 2,7v.

        Eli kovaa työtä,hikeä,kyyneleitä ja hervotonta oloa oli ilma mikä tahansa kentälle kentälle....

        jos harrastaa koulutusta 100% joudut varmaan sinäkin karsimaan joistakin "normaali ihmisten" asioista ja kärsimään kaikki ällöttävätkin ilmat, vaikka olisi fiksukin koira ja jonka kanssa on ilo työskennellä.

        2.v oli esim. että kyllä sitä joutuu ihmiset jotka kouluttaa koiransa vuosia tekemään niiden eteen töitä, että saavat tulosta ja koulutus on aloitettava jo silloin kuin pentu tulee, ensin leikin varjolla ja vaatimustasoa lisätään iän karttuessa.

        Ei tyyliä kun erään koiran omistaja, mikä väitti koiria alettavan kouluttaa vasta vuoden vanhana, noh omistaja luopui koirastaan pitovaikeuksien takia en yhtään ihmettele.


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1985
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      184
      1768
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      125
      1626
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1561
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      127
      1401
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      314
      1153
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      174
      1105
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1103
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1024
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1015
    Aihe