Mikä ihme voi olla ongelmana, kun juuri 7-vuotta täyttänyt lirauttelee/pissaa housuun. Ei niin että housut aivan kastuisivat, mutta alushousut kyllä hieman, koska käryävät aika lailla.
Poika on reipas, osaa lukea, kirjoittaa, laskea yms. eli ihan hyvin kehittynyt monella osa-alueella. On myös muutoin fiksu ja ajatteleva lapsi, mutta tämä "hätäpissa" on ongelma.
En ole saanut tarkkaan tietoa, milloin tämä ilmenee, mutta ilmeisesti aina pihalla. Käsittääkseni kun menossa on jokin peli (jalkapallo, koripallo, katulätkä, hippa tms) ei lapsi malta keskeyttää hommaa, tai sitten ei vaan ehdi ajoissa pissalle, kuten väittää.
Kotona ja lomilla ongelmaa ei aiheudu koskaan, vaan päivähoidossa/esikoulussa.
Onko tälle mitään tehtävissä? Pelkään vaan, että jos tämä jatkuu vielä koulussa ja joku huomaa, voi joutua kiusatuksi.
Lapsen kanssa on kyllä puhuttu tästä tuhannet kerrat, ja häntä itseäkin nolottaa asia. Ongelmat alkoivat enemmänkin tuossa eskari-ikäisenä ja pienempänä ei ollut mitään ongelmia. Kuivaksikin oppi aikanaan tosi äkkiä.
Jotenkin yhdistän tämän tuohon kilpailuhenkisyyteen/urheiluinnostukseen, ettei sitten ajoissa vaan ehdi pissalla. Itse en tietysti voi olla päivisin kehoittamassa käymään veskissä ennen ulosmenoa, enkä tiedä, miten hoitopaikassa toimitaan. Hieman pelkään, että hän ei malta käydä pissalla kun on kiire ulos - varsinkin näinä hyvinä ilmoina.
Onko 7-vuotiaamme ainoa laatuaan, vai onko ongelmia muidenkin samanikäisillä. Miten ihmeessä olette toimineet?
7-vuotias ja pissaongelmat (housuun tirauttelu)
4
6971
Vastaukset
- 4:n äiti
Kävin juuri eilen saman ongelman vuoksi lääkärissä kohta 9v täyttävän tyttäreni kanssa. Lääkäri kertoi, että yleisin syy on juuri se, ettei malta mennä vessaan ajoissa. Toinen syy voi olla virtsarakon supistelu. Sitä voi aiheuttaa esim. kylmyys tai jännitys. Nämä ovat yleensä iän myötä paranevia vaivoja. Myös sairauden mahdollisuus on olemassa.
Tytöllä on ollut koko ikänsä noita lirautteluongelmia. Olen sanonut hänelle, että pissaiset pikkarit pitää aina vaihtaa puhtaisiin ja laittaa likaiset pyykkiin, vaikka sitten monta kertaa päivässä. Koulussa hän ei kyllä vaihda mitään, mutta usein heti kotiin tultuaan vaihtaa pikkarit.
Ainakin yhdellä tyttäreni luokkakaverilla on lirautteluongelmaa.- Kirjoittaja vastaa taas
Kiitos "4:n äiti" asiallisesta vastauksesta. Soitin myös lääkärille, ja pistäydytään siellä. Uskon, että nyt on ollut omasta malttamattomuudesta/liian pitkään pidättämisestä kyse, koska ongelmat ovat alkaneet vasta hiljattain - ja aiottuvat vain eskariaikoihin, kun meneillään on pelit & leikit.
Ongelmana ei ole yökasteluita tms. ja eipä ne alushousutkaan litimärät ole, mutta onpahan tuo tietty kiusallista pojalle itselleenkin.
Jännä vaan on, että kyseessä on TOSI omatoiminen lapsi, mutta pieni lapsi kuitenkin tavallaan vielä...
- Mammal11n1
kohta 10 vuotias tyttäreni kärsii samasta
Kävin viime vuonna lääkärissä ja todettiin että ei ole mitään tartuntaa mikä olisi ongelman voinut aiheuttaa
Uskon kyllä lastani. Hän ei tunne tarvetta mennä. En usko et olisi kyse laiskuudesta.
näin kuitenkin viestin jossa yksi perhe sai tietää että kyseessä oli anatoominen ongelma mikä selvisi leikkauksella. Eli virtsa menee takaisin munuaisiin, joten lapsen virtsarakko ei koskaan tyhjene.
googlaa englanninkieleksi
daytime incontinence girls
minä loysin seuraavat selitykset:
anatomic abnormality
irritable, overactive bladder
small bladder
reflux
ectopic ureter
Minulla on ensiviikolla aika lääkärillä. Aion vaatia lisää tutkimuksia. En halua lapseni kärsivän. Pesen lapseni usein, mutta silti iltapäivällä jo hän alkaa haista. - äiti 3:lle
taas juuri kun pihvit tirisivät grillissä 7-vuotias (poika) huutaa vessasta; "äiti mulla lirahti ohi"... Tällä kertaa ei ollut kyseessä pikku tippa niinkuin useimmiten, vaan oli pitkin vessan lattioita ja ulkovaatteita. Kun pihvit meinasivat palaa huusin isän auttamaan. Tämä hermostuksesta repäisi takin pojan päältä niin että nyt on uudesta kevättakista vetskari rikki >:~(
Ei poika malta tulla vessaan ensi hädällä. Tulee niin viime tipassa että karkaa vähän, tänään sitten enemmänkin. Siivosin ennen saunaa koko vessan.
Reilu vuosi sitten käytiin lääkärissä kun alkoi joka päivä olla kalsarinvaihtoa kakkatahrojen takia. Epäilin itse että on ummetusta ja tuhrua tulee kun ei saa kunnolla kakattua. Siitä päästiin kun aloin vahtia että suoli oikeesti toimii päivittäin. Kokeista ei löytynyt mitään.
Vaan tämä pissajuttu...! Eskarin keskustelussa poika on valovuoden päässä muista taidoiltaan, kuulemma. En käsitä, en! Meillä ei tapahsu eskarissa vaan aina kotona. Joskun mietin onko niin ettei uskalla eskarissa käydä (kakalla kun äiti ei käy auttamassa) ja sen takia on sitten niin kova hätä kotiin tullessa. Vaan tänään oli sentään vapaapäivä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693