Kuinka monella teistä moinen vekotin on?
Meillä on...tuli talon mukana... ja kyllä on todella monessakin hommassa huomattavasti parempi apuväline kuin kottikärry.
Pisti vain silmään tänään siellä Multasormessa, että niitä on myynnissä...ja ihan kiitettävään hintaan...hyi.
http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=252313
Maitokärry
93
3628
Vastaukset
- tänä keväänä.
Noita on myyty valtava määrä. Tilata, saatikka toimittaa ei ehdi menekin mukaan.
Asiakkaat eivät ole pitäneet kalliina. Huomennakin saapuva erä on etukäteen kokonaisuudessaan varattu. Näin meillä Multasormessa.- issu56
että nykypolvillekin kelpaa entisajan vehkeet...hyvä niin, vaan en nyt kyllä moista hintaa maksaisi...jossain maksavat yli satasen...kauhiaa kynintää, vaikkakin on enemmän kuin loistava vekotin.
- n.sorsa
no empäs kiroile, tulipas vain aloituksestasi mieleen maitokärryt olisivat olleet minullekkin oiva apuvälin vs. kotikärryt tuodessani aikoinaan vastasyntynnyttä vasikkaa laitumelta navettaan.
Menit panttaamaan ideaasi liian kauan heh.- manta-elviira
joskus kerran aikoinaan vastasyntynyttä vasikkaa laitumelta mieluummin kotti- kuin maitokärryillä!
Kottikärryissä on parempi "pesä" vasikalle mättäistä ja epätasaista laidunta ajatellen. :-) - issu56
kun minäkin olen tuohon vekottimeen tutustunut vajaa 10vee sitte...isännälle kersasta saakka tuttu juttu tuo...niin ja onhan noita myynnissäkin...
- n.sorsa
taisi joku soittaa johonkin kun viestit poistui mutta ei muihin kohdistuva törky poistu.
meiltäkin löytyi. Isäntä sai äidin perintönä vanhat maitokärrit. Silloin kun meillä vielä oli sitä omaa pihaa, pidimme ne kesäisin ulkona ja istutimme sinne pelargonioita. Nyt sama kärry koristaa ystäväni pihaa ja kohta on taas täynnä kukkia.
- Pukeli 1
olla se päivä jolloin palstan maatalousseura pitää kevätkokousta.
Milloin siirrytään kohtaan kuokat ja lapiot... Onko sulla Uma tietoa? - manta-elviira
Pukeli 1 kirjoitti:
Milloin siirrytään kohtaan kuokat ja lapiot... Onko sulla Uma tietoa?onhan jo tullut esille maito- ja kottikärryt sekä vasikka.
Paljon vielä puuttuu maatalousseuran toiminnasta.
Mitäs keksitään? Vaikka millä konstein maito saadaan meijeriin ja kuluttajille mahdollisimman tuoreena kuljetusmatkojen kasvaessa maitotilojen vähetessä?
Lapiota ja kuokkaa ei taideta tänä päivänä tarvita tuottavassa maataloudessa. Ihan voisi olla kärryjen ohella joissain puutarhoissa pienenä somisteena? Pukeli 1 kirjoitti:
Milloin siirrytään kohtaan kuokat ja lapiot... Onko sulla Uma tietoa?vaikka maalla asunkin;) Lapioita löytyy, harava, kuokka,,oksasaksia ja Jussikin,, suota ei.
- Pukeli 1
manta-elviira kirjoitti:
onhan jo tullut esille maito- ja kottikärryt sekä vasikka.
Paljon vielä puuttuu maatalousseuran toiminnasta.
Mitäs keksitään? Vaikka millä konstein maito saadaan meijeriin ja kuluttajille mahdollisimman tuoreena kuljetusmatkojen kasvaessa maitotilojen vähetessä?
Lapiota ja kuokkaa ei taideta tänä päivänä tarvita tuottavassa maataloudessa. Ihan voisi olla kärryjen ohella joissain puutarhoissa pienenä somisteena?pidä olleenkaan maajusseista. Aina ovat osanneet lypsää varallisuutta itselleen kaikenlaisten tukiaisten muodossa ja kukas ne on niille maksanut, kukas muu, kun muu väestö.
Tuolla kun ajelee näiden "pientilallisten" tiluksien ohi, niin kyllä siellä on autojakin kasapäin niiden pihoilla ja koneita ja laitteita jos minkälaisia.
Suomi on aina ollut maanviljelijöiden luvattu maa ja vaikka pellot olisi kuinka paketissa, niin rahantuloa ei maalainen voi välttää.
Ja entäs itse maajussi, voiko mistään maailmankolkasta löytää sen jörömpää ihmistyyppiä , kun suomalainen maajussi on? - voi luoja
Pukeli 1 kirjoitti:
pidä olleenkaan maajusseista. Aina ovat osanneet lypsää varallisuutta itselleen kaikenlaisten tukiaisten muodossa ja kukas ne on niille maksanut, kukas muu, kun muu väestö.
Tuolla kun ajelee näiden "pientilallisten" tiluksien ohi, niin kyllä siellä on autojakin kasapäin niiden pihoilla ja koneita ja laitteita jos minkälaisia.
Suomi on aina ollut maanviljelijöiden luvattu maa ja vaikka pellot olisi kuinka paketissa, niin rahantuloa ei maalainen voi välttää.
Ja entäs itse maajussi, voiko mistään maailmankolkasta löytää sen jörömpää ihmistyyppiä , kun suomalainen maajussi on?Kyllä sun käsitykses maajusseista on kivikaudelta.
Koneita ja laitteita tottakai tarvitaan, kun enää ei käytetä hevosia peltojen yms. muokkauksen vetojuhtina, katsos se tehokkuus-ajattelutapa on tullu maaseudullekin.
En näe mitään kadehtimista maajussien hommissa. Tiesitkö, että esim. lehmät on lypsettävä jokaikinen päivä pariin kertaan, siis myös jouluna, juhannuksena yms. ?
Enkä nyt niin jöröiksi tyypeiksi maajusseja mitenkaan sanoisi. Erittäin nykyaikaisia sekä ajan hermolla eläviä, vapaa-aikanaan jopa muodikkaitakin.
Ehkä se jöröys on suomalaisten perusluonteessa, eikä mitenkään johdu ammatista eikä asuinmiljööstä.
Suosittelen tutustumaan nykyaikaisiin maanviljelijöihin, niin tulet yllättymään, miten erilaista ne hommat nykyään ovat. - manta-elviira
Pukeli 1 kirjoitti:
pidä olleenkaan maajusseista. Aina ovat osanneet lypsää varallisuutta itselleen kaikenlaisten tukiaisten muodossa ja kukas ne on niille maksanut, kukas muu, kun muu väestö.
Ja entäs itse maajussi, voiko mistään maailmankolkasta löytää sen jörömpää ihmistyyppiä , kun suomalainen maajussi on?maajussin varallisuuden keruu voitaisiin käsityksenä rinnastaa vaikka
http://www.kaleva.fi/media/plus/naapurit/orig/tekstiviesti.gif
Monesti yhtä tyhjän kanssa tietämys.
Maatalaustukia ajatellen niiden kohdistuminen ja saanti ei niin yksioikoista ole.
Ilman koneita ja laitteita jos minkälaisia ei olisi suomalaista maanviljelyä/karjanhoitoa.
"Itse (suomalainen) maajussi".
Maailma on täynnään samankaltaisia jusseja.
Ammatista riippumatta. - n.sorsa
voi luoja kirjoitti:
Kyllä sun käsitykses maajusseista on kivikaudelta.
Koneita ja laitteita tottakai tarvitaan, kun enää ei käytetä hevosia peltojen yms. muokkauksen vetojuhtina, katsos se tehokkuus-ajattelutapa on tullu maaseudullekin.
En näe mitään kadehtimista maajussien hommissa. Tiesitkö, että esim. lehmät on lypsettävä jokaikinen päivä pariin kertaan, siis myös jouluna, juhannuksena yms. ?
Enkä nyt niin jöröiksi tyypeiksi maajusseja mitenkaan sanoisi. Erittäin nykyaikaisia sekä ajan hermolla eläviä, vapaa-aikanaan jopa muodikkaitakin.
Ehkä se jöröys on suomalaisten perusluonteessa, eikä mitenkään johdu ammatista eikä asuinmiljööstä.
Suosittelen tutustumaan nykyaikaisiin maanviljelijöihin, niin tulet yllättymään, miten erilaista ne hommat nykyään ovat.ole välttämättä omia vaan puimakonekkin on voitu ostaa porukassa viljelijöiden kesken.
Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme. - Pukeli 1
n.sorsa kirjoitti:
ole välttämättä omia vaan puimakonekkin on voitu ostaa porukassa viljelijöiden kesken.
Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme.mennyt sinulta ohi silmien ja korvien.
Ketkä hyötyivät juuri ihan niinäkin aikoina, kun sota loppui ja ihmisillä ei ollut riittävästi ruokaa, silloin, kun Suomi oli ruti köyhä.
Et näköjään tiedäkkään, että maalaisilla kyllä oli ruokaa ja ihan ylitse oman tarpeensa.
Silloin maalaiset hoksasivat, että kauppa se on mikä kannattaa ja kauppa kävi, koska ihmisten oli pakko jotain syödä.
Mutta se kiskurihinta minkä maalaiset silloin sodan runtelemilta muilta suomalaisilta vaativat oli pilviä hipova.
Niimpä niin, sekin aika oli yksi maanviljelijöiden kulta-ajoista. - Pukeli.
Pukeli 1 kirjoitti:
mennyt sinulta ohi silmien ja korvien.
Ketkä hyötyivät juuri ihan niinäkin aikoina, kun sota loppui ja ihmisillä ei ollut riittävästi ruokaa, silloin, kun Suomi oli ruti köyhä.
Et näköjään tiedäkkään, että maalaisilla kyllä oli ruokaa ja ihan ylitse oman tarpeensa.
Silloin maalaiset hoksasivat, että kauppa se on mikä kannattaa ja kauppa kävi, koska ihmisten oli pakko jotain syödä.
Mutta se kiskurihinta minkä maalaiset silloin sodan runtelemilta muilta suomalaisilta vaativat oli pilviä hipova.
Niimpä niin, sekin aika oli yksi maanviljelijöiden kulta-ajoista.Hanki ensin oikeaa tietoa ja tee töitä muutama vuosi oikealla maatilalla, jossa myös karja päällä. Sekä lypsy,-että lihakarja. Puhu sen jälkeen tuista ja tilallisen leveästä elämästä.
Voin kertoa, että leipä ei sieltä tule helpolla tänäkään päivänä, vaikka kuinka on koneita. Ei lopu työaika klo: 16.00, eikä ole vapaita viikonloppuja, kuten kaupungin eläjillä.
Turhaa on tuo sinun kateellisuutesi ja marinasi.
Missähän päin nuo sinun kiskuri maalaisesi ovat sodan jälkeen olleet? Jos jossain on näin ollut, niin tosi hieno juttu, siinä se näki kansa, ettei mikään ole ilmaista, edes tyhmiltä maalaisilta vongattuna. Sota oli julmaa, myös siellä maalla, runneltuja oli nekin seudut, isäntiä kaatunut sodassa ja naiset veivät lapsineen tilojaan eteenpäin. Sitäkö pitää kadehtia? - TÄSSÄ HIEMAN VIKAAN.
Pukeli 1 kirjoitti:
mennyt sinulta ohi silmien ja korvien.
Niimpä niin, sekin aika oli yksi maanviljelijöiden kulta-ajoista.Suomen suurimman talouskasvun aikaan maatalous´vaihtui sotakorvausten mukana rakaaseen teollisuuteen. Kun sekä ruoka, että teollisustuotteet tuotettiin suomessa, elettiinn täystyöllisyyden aikaa.idänkauppa kukoisti ja kaikki ,etalliteollisuudentuotteet menivät kaupaksi, samalla maatalousväestö tuotti ruokaa työväestölle.
- Pukeli 1
TÄSSÄ HIEMAN VIKAAN. kirjoitti:
Suomen suurimman talouskasvun aikaan maatalous´vaihtui sotakorvausten mukana rakaaseen teollisuuteen. Kun sekä ruoka, että teollisustuotteet tuotettiin suomessa, elettiinn täystyöllisyyden aikaa.idänkauppa kukoisti ja kaikki ,etalliteollisuudentuotteet menivät kaupaksi, samalla maatalousväestö tuotti ruokaa työväestölle.
Suomalaisten itsensä elintaso alkoi nousta vasta sotakorvausten maksamisen jälkeen.
Täystyöllisyys kyllä oli, mutta kaupoissa ei ollut mitä ostaa.
Elintarvikkeet olivat säännöstelyn alaisia, eli jokainen kansalainen sai ruoka sekä vaatekuponkinsa ja niiden avulla oli TULTAVA toimeen, itsekukin parhaaksi katsomallaan tavalla. - Pukeli 1
Pukeli. kirjoitti:
Hanki ensin oikeaa tietoa ja tee töitä muutama vuosi oikealla maatilalla, jossa myös karja päällä. Sekä lypsy,-että lihakarja. Puhu sen jälkeen tuista ja tilallisen leveästä elämästä.
Voin kertoa, että leipä ei sieltä tule helpolla tänäkään päivänä, vaikka kuinka on koneita. Ei lopu työaika klo: 16.00, eikä ole vapaita viikonloppuja, kuten kaupungin eläjillä.
Turhaa on tuo sinun kateellisuutesi ja marinasi.
Missähän päin nuo sinun kiskuri maalaisesi ovat sodan jälkeen olleet? Jos jossain on näin ollut, niin tosi hieno juttu, siinä se näki kansa, ettei mikään ole ilmaista, edes tyhmiltä maalaisilta vongattuna. Sota oli julmaa, myös siellä maalla, runneltuja oli nekin seudut, isäntiä kaatunut sodassa ja naiset veivät lapsineen tilojaan eteenpäin. Sitäkö pitää kadehtia?katään. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja sitä mitä minulla ei ole, en tarvitse.
Väität, että marisen. Onko se marinaa jos kerron ahneista maalaisista jotka kiskoivat tuotteitensa hinnoilla, lähes nälkäänäkeviä maamiehiään, joista osan muodostivat Karjalan kodittomat evakot.
Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät. - j&b
Pukeli 1 kirjoitti:
katään. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja sitä mitä minulla ei ole, en tarvitse.
Väität, että marisen. Onko se marinaa jos kerron ahneista maalaisista jotka kiskoivat tuotteitensa hinnoilla, lähes nälkäänäkeviä maamiehiään, joista osan muodostivat Karjalan kodittomat evakot.
Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.sinähän voisit sitten alkaa ruokkimaan ilmaseksi, niitä nälkäänäkeviä maanmiehiä. kyllä ne maanviljelijätkin tekee työtä ja ansaitsevat siitä palkkansa, niinkuin kuka tahansa työläinen. jokainenhan meistä yrittää saada mahdollisemman hyvän palkkion työstään.
- sama,,,
Pukeli 1 kirjoitti:
katään. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja sitä mitä minulla ei ole, en tarvitse.
Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.Miksi sinä aina, kun vastaat minulle esiinnyt nimettömänä?
Tiedän tasan tarkkaan kuka olet. En minä ala kaunaa kantamaan, vaikka miten yritätät minua oikoa. - gräyhhrh
Pukeli 1 kirjoitti:
Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.kummasti sinäkin olet näköjään silloin ruokasi jostain raapinut. etkö osaa edes olla kiitollinen, että olet ruokasi aikanaan saanut etkä ole vainajaksi muuttunut jo silloin sota-aikana.
- tuli pressa
Pukeli 1 kirjoitti:
Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa.
- nimellä sinä
sama,,, kirjoitti:
Miksi sinä aina, kun vastaat minulle esiinnyt nimettömänä?
Tiedän tasan tarkkaan kuka olet. En minä ala kaunaa kantamaan, vaikka miten yritätät minua oikoa.esiinnyt nyt?
Kerro kuka olen jos sen tiedät. - nyt sitten
tuli pressa kirjoitti:
1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa.
totta, Kekkonenhan oli mukana Suomen hallituksessa jo vuonna 1944, toisinsanoen, päättämässä Suomen ja suomalaisten asioista.
- taitaa,,
n.sorsa kirjoitti:
ole välttämättä omia vaan puimakonekkin on voitu ostaa porukassa viljelijöiden kesken.
Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme.jokaisella olla ihan oma puimakone, väittäisin että puimureitakin on enemmänkin kuin yksi ja traktoreita useita, kyllä ne ajat jolloin kylällä oli yhteinen puimuri, ovat kaus taakse jääneet.
- totuus,,,
j&b kirjoitti:
sinähän voisit sitten alkaa ruokkimaan ilmaseksi, niitä nälkäänäkeviä maanmiehiä. kyllä ne maanviljelijätkin tekee työtä ja ansaitsevat siitä palkkansa, niinkuin kuka tahansa työläinen. jokainenhan meistä yrittää saada mahdollisemman hyvän palkkion työstään.
on se että valtaosan tuloistaan viljelijät saavat tukiaisina, eli, elävät veronmaksajien rahoilla.
- voi sua ressukkaa
taitaa,, kirjoitti:
jokaisella olla ihan oma puimakone, väittäisin että puimureitakin on enemmänkin kuin yksi ja traktoreita useita, kyllä ne ajat jolloin kylällä oli yhteinen puimuri, ovat kaus taakse jääneet.
Ne koneethan on maajusseille työkaluja - ymmärrätkö siis työkaluja . Ei ne ole kauppareissuja varten. Montaks vasaraa tai meisseliä ukollas on ? Ja ne tuskin on ukkos työkaluja vaan elitististä roinaa.
- n.sorsa
taitaa,, kirjoitti:
jokaisella olla ihan oma puimakone, väittäisin että puimureitakin on enemmänkin kuin yksi ja traktoreita useita, kyllä ne ajat jolloin kylällä oli yhteinen puimuri, ovat kaus taakse jääneet.
kylve rahoissa ja ole todellakaan kaikilaa rahaa sijoittaa kalliisiin laitteisiin, kun pitäisi navetat ja muutkin pitää kunnossa ja maataloustukijaisia saa taskut täyteen ne kenellä on jo rahaa ennestääkin vaikkapa Englannin kuningatar.
- taas liittyy
nyt sitten kirjoitti:
totta, Kekkonenhan oli mukana Suomen hallituksessa jo vuonna 1944, toisinsanoen, päättämässä Suomen ja suomalaisten asioista.
jotenkin issun aloitukseen maitokärrystä?tiiätkö sie mikä maitokärry ees on?
- issu56
taitaa,, kirjoitti:
sillä edelleenkään ei jokaisella ole puimuria saati muitakaan koneita, vaan noita ns. vuokrataan kuskineen. Kannattaa sitte olla rikuneeraamatta, sillä tuo kirjoitukseni ei ollut mikään olettamus, vaan täysin puhdas faktatieto!
- tälläiseen
taas liittyy kirjoitti:
jotenkin issun aloitukseen maitokärrystä?tiiätkö sie mikä maitokärry ees on?
viestiin:
"kekkosesta tuli pressa 1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa. "
Mielestäni kirjoitukseni liittyy hyvinkin oleellisesti Kekkoseen, mutta, kysynkin nyt , miksi sinua rupesi vasta nyt haittaamaan tämä avauksen aiheesta sivuraiteille meno, miksi ei jo tuohon aikaisempaan Kekkosta koskevaan kirjoitukseen?
Olen sitä mieltä että Eniro päättää mistä ja miten täällä kirjoitetaan, et suinkaan sinä.
Joo, tiedän erittäin hyvin mitkä ovat maitokärryt, olen niillä maitotonkkia lapsena kuljettanut maitolaiturille, muuten, tiedätkö sinä mikä on tonkka? - ne ovat
voi sua ressukkaa kirjoitti:
Ne koneethan on maajusseille työkaluja - ymmärrätkö siis työkaluja . Ei ne ole kauppareissuja varten. Montaks vasaraa tai meisseliä ukollas on ? Ja ne tuskin on ukkos työkaluja vaan elitististä roinaa.
työkaluja, aivan kuten olisi sekin "kylän yhteinen", mutta, mitenkäs tuo kumoaa sen onko niitä useampia, yksi vai kylän yhteinen?
- Suomessa
n.sorsa kirjoitti:
kylve rahoissa ja ole todellakaan kaikilaa rahaa sijoittaa kalliisiin laitteisiin, kun pitäisi navetat ja muutkin pitää kunnossa ja maataloustukijaisia saa taskut täyteen ne kenellä on jo rahaa ennestääkin vaikkapa Englannin kuningatar.
tila koko on jo niin suuri että jokaisessa on useita traktoreita ja ihan omat puimurit.
Jokaisella on jo niin paljon viljeltävää ettei yhdellä puimurilla yksinkertaisesti kerkeä muuta kuin omat pellot puida, eivätkä kaikki edes omiaan yhdellä puimurilla, kyllä tämä nyt vain on totuus. - koskaan
issu56 kirjoitti:
sillä edelleenkään ei jokaisella ole puimuria saati muitakaan koneita, vaan noita ns. vuokrataan kuskineen. Kannattaa sitte olla rikuneeraamatta, sillä tuo kirjoitukseni ei ollut mikään olettamus, vaan täysin puhdas faktatieto!
kuullut että faktatiedot todistetaan todeksi?
Minunkin tietoni on faktatieto, perustelen ja todistan samalla tavalla kuin sinä. - issu56
koskaan kirjoitti:
kuullut että faktatiedot todistetaan todeksi?
Minunkin tietoni on faktatieto, perustelen ja todistan samalla tavalla kuin sinä.että olen vuosikymmeniä ollut naimisissa entisen maanviljelijäparin pojan kanssa ja että myös toinen, erittäin läheinen sukulaiseni on maanviljelijä. Eli siitä tiedän, mikä on systeemi ainakin heidän asuinkunnassaan.
Miten sinä todistat olettamuksesi faktaksi? - H. Moilanen
n.sorsa kirjoitti:
Niin, eikös se Suomen suurin tukiaisten saaja ollut viime vuonna tämä köytä, entinen pankkiiri Björn Wahlroos ?
- kyl kimpassa
n.sorsa kirjoitti:
Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme.saman kyläläisten kesken 20- ja 30-luvulla,
- issu56
tälläiseen kirjoitti:
viestiin:
"kekkosesta tuli pressa 1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa. "
Mielestäni kirjoitukseni liittyy hyvinkin oleellisesti Kekkoseen, mutta, kysynkin nyt , miksi sinua rupesi vasta nyt haittaamaan tämä avauksen aiheesta sivuraiteille meno, miksi ei jo tuohon aikaisempaan Kekkosta koskevaan kirjoitukseen?
Olen sitä mieltä että Eniro päättää mistä ja miten täällä kirjoitetaan, et suinkaan sinä.
Joo, tiedän erittäin hyvin mitkä ovat maitokärryt, olen niillä maitotonkkia lapsena kuljettanut maitolaiturille, muuten, tiedätkö sinä mikä on tonkka?tuosta tonkasta, kun kersana aina odotettiin, milloin tonkat tulee kauppaan ja saadaan ihan tuoretta maitoa hinkkiin :).
Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh... - n.sorsa
issu56 kirjoitti:
samasta asiasta, kun on tullut tuota maatalousalaa käytyä pikkasen opiskelemassa, että ymmärtää myös maalaisia jaa impulsiivinen meno kouluun, sekä on noita "rikkaita" että köyhiä sukulaisia, mitkä tekevät töitä kyseisillä laitteilla.
Ei muutaman peltotilkun takia kannata edes hommata omaa puimuria järjetöntä. Ja koulussa ollessa oli myös maajusseja millä kaikiila ei ollut omaa puimuria vaan oli yhteinen puimuri käytössä. - että,,,
issu56 kirjoitti:
että olen vuosikymmeniä ollut naimisissa entisen maanviljelijäparin pojan kanssa ja että myös toinen, erittäin läheinen sukulaiseni on maanviljelijä. Eli siitä tiedän, mikä on systeemi ainakin heidän asuinkunnassaan.
Miten sinä todistat olettamuksesi faktaksi?olen maanviljelijän perillinen, samoin serkkuni viljelee edelleen, joten faktani ovat aivan yhtä pitävät kuin sinun, vai mitä?
- siitähän
n.sorsa kirjoitti:
samasta asiasta, kun on tullut tuota maatalousalaa käytyä pikkasen opiskelemassa, että ymmärtää myös maalaisia jaa impulsiivinen meno kouluun, sekä on noita "rikkaita" että köyhiä sukulaisia, mitkä tekevät töitä kyseisillä laitteilla.
Ei muutaman peltotilkun takia kannata edes hommata omaa puimuria järjetöntä. Ja koulussa ollessa oli myös maajusseja millä kaikiila ei ollut omaa puimuria vaan oli yhteinen puimuri käytössä.juuri on kysymys, Suomen tilakoko on niin suuri ettei niitä muutaman peltotilkun tiloja ole enää elossa.
- n.sorsa
issu56 kirjoitti:
tuosta tonkasta, kun kersana aina odotettiin, milloin tonkat tulee kauppaan ja saadaan ihan tuoretta maitoa hinkkiin :).
Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh...luulisin kait löysin kuvan en tiedä oletkos kuvassa odottamassa maitoa heh.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://netti.nic.fi/~torviko/lapsuus/maitotonkka.jpg&imgrefurl=http://netti.nic.fi/~torviko/&h=400&w=576&sz=38&hl=fi&start=10&tbnid=X3-k7yWuD2LQXM:&tbnh=93&tbnw=134&prev=/images?q=maitotonkka&gbv=2&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&sa=G - 50-60
kyl kimpassa kirjoitti:
saman kyläläisten kesken 20- ja 30-luvulla,
luvuillakin, isäni kävi puimassa koko kylän viljat, mutta, eihän se tänä päivänä onnistu, tilat ovat niin suuria, eikä viljaa voi puida ihan tammikuulle saakka.
- ååååååååå
issu56 kirjoitti:
tuosta tonkasta, kun kersana aina odotettiin, milloin tonkat tulee kauppaan ja saadaan ihan tuoretta maitoa hinkkiin :).
Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh...Ja tonkasta mitattiin sellaisella niinku peltisellä mitalla, missä oli pitkä varsi, mitattiin hinkkiin, niinku meilläkin " kolme ja puoli litraa " - eli sen mitä hinkki veti. Ja sitten olikin hinkki täys ja piti kävellä varovasti ettei läiky.
Jos taas oli fillarilla kaupassa, niin ei voinu ostaa ku kaksi litraa, niin sitte ei läikkyny, kun se hinkki keikku fillarin ohjaussarvessa. Hauskoja muistoja. - åååååååå
n.sorsa kirjoitti:
luulisin kait löysin kuvan en tiedä oletkos kuvassa odottamassa maitoa heh.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://netti.nic.fi/~torviko/lapsuus/maitotonkka.jpg&imgrefurl=http://netti.nic.fi/~torviko/&h=400&w=576&sz=38&hl=fi&start=10&tbnid=X3-k7yWuD2LQXM:&tbnh=93&tbnw=134&prev=/images?q=maitotonkka&gbv=2&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&sa=GIHANA kuva ! kiitos !
- kotipitäjässäni
issu56 kirjoitti:
Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh...tonkat menivät suoraan meijerille, ei kauppoihin.
Tuo hinkkihän on pieni "tonkka". - --------*
kyl kimpassa kirjoitti:
saman kyläläisten kesken 20- ja 30-luvulla,
Juttelin juuri alkuviikosta erään maajussin kanssa, ja tuo kertoi, että ostivat naapurin kanssa kimpassa jo toisen suorakylvölaitteen. Yhdellä eivät enää ehtineet molempien peltoja kylvää.
Eli kyllä vieläkin on ,mutta ei ehkä enää koko kylän kimppoja. - ååååååååå
kotipitäjässäni kirjoitti:
tonkat menivät suoraan meijerille, ei kauppoihin.
Tuo hinkkihän on pieni "tonkka".En nyt saa vuosilukua kiinni, mutta kaupoissa myytiin irtomaitoa juuri niistä isoista tonkista asiakkaan hinkkiin.
issu56 kirjoitti:
Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh...Vähän saman tyyppinen astia kun on tuo tonkkakin, mutta pieni ja siinä on kantokahva, niitäkin oli erikokoisia
- on voinut
ååååååååå kirjoitti:
En nyt saa vuosilukua kiinni, mutta kaupoissa myytiin irtomaitoa juuri niistä isoista tonkista asiakkaan hinkkiin.
olla monenlaisia, mutta, minun kotipijässäni ne tosiaankin meni meijeriin.
Voi olla että olen nuorempi, olen tasan 50 vuotta.