Maitokärry

issu56

Kuinka monella teistä moinen vekotin on?
Meillä on...tuli talon mukana... ja kyllä on todella monessakin hommassa huomattavasti parempi apuväline kuin kottikärry.
Pisti vain silmään tänään siellä Multasormessa, että niitä on myynnissä...ja ihan kiitettävään hintaan...hyi.

http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=252313

93

3628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänä keväänä.

Noita on myyty valtava määrä. Tilata, saatikka toimittaa ei ehdi menekin mukaan.
      Asiakkaat eivät ole pitäneet kalliina. Huomennakin saapuva erä on etukäteen kokonaisuudessaan varattu. Näin meillä Multasormessa.

• issu56

että nykypolvillekin kelpaa entisajan vehkeet...hyvä niin, vaan en nyt kyllä moista hintaa maksaisi...jossain maksavat yli satasen...kauhiaa kynintää, vaikkakin on enemmän kuin loistava vekotin.

• n.sorsa

no empäs kiroile, tulipas vain aloituksestasi mieleen maitokärryt olisivat olleet minullekkin oiva apuvälin vs. kotikärryt tuodessani aikoinaan vastasyntynnyttä vasikkaa laitumelta navettaan.

Menit panttaamaan ideaasi liian kauan heh.

• manta-elviira

joskus kerran aikoinaan vastasyntynyttä vasikkaa laitumelta mieluummin kotti- kuin maitokärryillä!
        Kottikärryissä on parempi "pesä" vasikalle mättäistä ja epätasaista laidunta ajatellen. :-)

• issu56

kun minäkin olen tuohon vekottimeen tutustunut vajaa 10vee sitte...isännälle kersasta saakka tuttu juttu tuo...niin ja onhan noita myynnissäkin...

• n.sorsa

taisi joku soittaa johonkin kun viestit poistui mutta ei muihin kohdistuva törky poistu.

• meiltäkin löytyi. Isäntä sai äidin perintönä vanhat maitokärrit. Silloin kun meillä vielä oli sitä omaa pihaa, pidimme ne kesäisin ulkona ja istutimme sinne pelargonioita. Nyt sama kärry koristaa ystäväni pihaa ja kohta on taas täynnä kukkia.

• Pukeli 1

olla se päivä jolloin palstan maatalousseura pitää kevätkokousta.
        Milloin siirrytään kohtaan kuokat ja lapiot... Onko sulla Uma tietoa?

• manta-elviira
        Pukeli 1 kirjoitti:

onhan jo tullut esille maito- ja kottikärryt sekä vasikka.
        Paljon vielä puuttuu maatalousseuran toiminnasta.
        Mitäs keksitään? Vaikka millä konstein maito saadaan meijeriin ja kuluttajille mahdollisimman tuoreena kuljetusmatkojen kasvaessa maitotilojen vähetessä?

Lapiota ja kuokkaa ei taideta tänä päivänä tarvita tuottavassa maataloudessa. Ihan voisi olla kärryjen ohella joissain puutarhoissa pienenä somisteena?

• Pukeli 1 kirjoitti:

vaikka maalla asunkin;) Lapioita löytyy, harava, kuokka,,oksasaksia ja Jussikin,, suota ei.

• Pukeli 1
        manta-elviira kirjoitti:

onhan jo tullut esille maito- ja kottikärryt sekä vasikka.
        Paljon vielä puuttuu maatalousseuran toiminnasta.
        Mitäs keksitään? Vaikka millä konstein maito saadaan meijeriin ja kuluttajille mahdollisimman tuoreena kuljetusmatkojen kasvaessa maitotilojen vähetessä?

Lapiota ja kuokkaa ei taideta tänä päivänä tarvita tuottavassa maataloudessa. Ihan voisi olla kärryjen ohella joissain puutarhoissa pienenä somisteena?

pidä olleenkaan maajusseista. Aina ovat osanneet lypsää varallisuutta itselleen kaikenlaisten tukiaisten muodossa ja kukas ne on niille maksanut, kukas muu, kun muu väestö.
        Tuolla kun ajelee näiden "pientilallisten" tiluksien ohi, niin kyllä siellä on autojakin kasapäin niiden pihoilla ja koneita ja laitteita jos minkälaisia.
        Suomi on aina ollut maanviljelijöiden luvattu maa ja vaikka pellot olisi kuinka paketissa, niin rahantuloa ei maalainen voi välttää.
        Ja entäs itse maajussi, voiko mistään maailmankolkasta löytää sen jörömpää ihmistyyppiä , kun suomalainen maajussi on?

• voi luoja
        Pukeli 1 kirjoitti:

pidä olleenkaan maajusseista. Aina ovat osanneet lypsää varallisuutta itselleen kaikenlaisten tukiaisten muodossa ja kukas ne on niille maksanut, kukas muu, kun muu väestö.
        Tuolla kun ajelee näiden "pientilallisten" tiluksien ohi, niin kyllä siellä on autojakin kasapäin niiden pihoilla ja koneita ja laitteita jos minkälaisia.
        Suomi on aina ollut maanviljelijöiden luvattu maa ja vaikka pellot olisi kuinka paketissa, niin rahantuloa ei maalainen voi välttää.
        Ja entäs itse maajussi, voiko mistään maailmankolkasta löytää sen jörömpää ihmistyyppiä , kun suomalainen maajussi on?

Kyllä sun käsitykses maajusseista on kivikaudelta.

Koneita ja laitteita tottakai tarvitaan, kun enää ei käytetä hevosia peltojen yms. muokkauksen vetojuhtina, katsos se tehokkuus-ajattelutapa on tullu maaseudullekin.

En näe mitään kadehtimista maajussien hommissa. Tiesitkö, että esim. lehmät on lypsettävä jokaikinen päivä pariin kertaan, siis myös jouluna, juhannuksena yms. ?

Enkä nyt niin jöröiksi tyypeiksi maajusseja mitenkaan sanoisi. Erittäin nykyaikaisia sekä ajan hermolla eläviä, vapaa-aikanaan jopa muodikkaitakin.

Ehkä se jöröys on suomalaisten perusluonteessa, eikä mitenkään johdu ammatista eikä asuinmiljööstä.

Suosittelen tutustumaan nykyaikaisiin maanviljelijöihin, niin tulet yllättymään, miten erilaista ne hommat nykyään ovat.

• manta-elviira
        Pukeli 1 kirjoitti:

maajussin varallisuuden keruu voitaisiin käsityksenä rinnastaa vaikka

http://www.kaleva.fi/media/plus/naapurit/orig/tekstiviesti.gif
        Monesti yhtä tyhjän kanssa tietämys.

Maatalaustukia ajatellen niiden kohdistuminen ja saanti ei niin yksioikoista ole.

Ilman koneita ja laitteita jos minkälaisia ei olisi suomalaista maanviljelyä/karjanhoitoa.

"Itse (suomalainen) maajussi".
        Maailma on täynnään samankaltaisia jusseja.
        Ammatista riippumatta.

• n.sorsa
        voi luoja kirjoitti:

Kyllä sun käsitykses maajusseista on kivikaudelta.

Koneita ja laitteita tottakai tarvitaan, kun enää ei käytetä hevosia peltojen yms. muokkauksen vetojuhtina, katsos se tehokkuus-ajattelutapa on tullu maaseudullekin.

En näe mitään kadehtimista maajussien hommissa. Tiesitkö, että esim. lehmät on lypsettävä jokaikinen päivä pariin kertaan, siis myös jouluna, juhannuksena yms. ?

Enkä nyt niin jöröiksi tyypeiksi maajusseja mitenkaan sanoisi. Erittäin nykyaikaisia sekä ajan hermolla eläviä, vapaa-aikanaan jopa muodikkaitakin.

Ehkä se jöröys on suomalaisten perusluonteessa, eikä mitenkään johdu ammatista eikä asuinmiljööstä.

Suosittelen tutustumaan nykyaikaisiin maanviljelijöihin, niin tulet yllättymään, miten erilaista ne hommat nykyään ovat.

ole välttämättä omia vaan puimakonekkin on voitu ostaa porukassa viljelijöiden kesken.

Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme.

• Pukeli 1
        n.sorsa kirjoitti:

ole välttämättä omia vaan puimakonekkin on voitu ostaa porukassa viljelijöiden kesken.

Lehmät lypsetään ja myös ruokitaan, aamulla aikaisin noustava ylös, kun me kaupungilaiset nukumme.

mennyt sinulta ohi silmien ja korvien.
        Ketkä hyötyivät juuri ihan niinäkin aikoina, kun sota loppui ja ihmisillä ei ollut riittävästi ruokaa, silloin, kun Suomi oli ruti köyhä.
        Et näköjään tiedäkkään, että maalaisilla kyllä oli ruokaa ja ihan ylitse oman tarpeensa.
        Silloin maalaiset hoksasivat, että kauppa se on mikä kannattaa ja kauppa kävi, koska ihmisten oli pakko jotain syödä.
        Mutta se kiskurihinta minkä maalaiset silloin sodan runtelemilta muilta suomalaisilta vaativat oli pilviä hipova.
        Niimpä niin, sekin aika oli yksi maanviljelijöiden kulta-ajoista.

• Pukeli.
        Pukeli 1 kirjoitti:

Ketkä hyötyivät juuri ihan niinäkin aikoina, kun sota loppui ja ihmisillä ei ollut riittävästi ruokaa, silloin, kun Suomi oli ruti köyhä.
        Et näköjään tiedäkkään, että maalaisilla kyllä oli ruokaa ja ihan ylitse oman tarpeensa.
        Silloin maalaiset hoksasivat, että kauppa se on mikä kannattaa ja kauppa kävi, koska ihmisten oli pakko jotain syödä.
        Mutta se kiskurihinta minkä maalaiset silloin sodan runtelemilta muilta suomalaisilta vaativat oli pilviä hipova.

Hanki ensin oikeaa tietoa ja tee töitä muutama vuosi oikealla maatilalla, jossa myös karja päällä. Sekä lypsy,-että lihakarja. Puhu sen jälkeen tuista ja tilallisen leveästä elämästä.
        Voin kertoa, että leipä ei sieltä tule helpolla tänäkään päivänä, vaikka kuinka on koneita. Ei lopu työaika klo: 16.00, eikä ole vapaita viikonloppuja, kuten kaupungin eläjillä.
        Turhaa on tuo sinun kateellisuutesi ja marinasi.
        Missähän päin nuo sinun kiskuri maalaisesi ovat sodan jälkeen olleet? Jos jossain on näin ollut, niin tosi hieno juttu, siinä se näki kansa, ettei mikään ole ilmaista, edes tyhmiltä maalaisilta vongattuna. Sota oli julmaa, myös siellä maalla, runneltuja oli nekin seudut, isäntiä kaatunut sodassa ja naiset veivät lapsineen tilojaan eteenpäin. Sitäkö pitää kadehtia?

• TÄSSÄ HIEMAN VIKAAN.
        Pukeli 1 kirjoitti:

Suomen suurimman talouskasvun aikaan maatalous´vaihtui sotakorvausten mukana rakaaseen teollisuuteen. Kun sekä ruoka, että teollisustuotteet tuotettiin suomessa, elettiinn täystyöllisyyden aikaa.idänkauppa kukoisti ja kaikki ,etalliteollisuudentuotteet menivät kaupaksi, samalla maatalousväestö tuotti ruokaa työväestölle.

• Pukeli 1
        TÄSSÄ HIEMAN VIKAAN. kirjoitti:

Suomen suurimman talouskasvun aikaan maatalous´vaihtui sotakorvausten mukana rakaaseen teollisuuteen. Kun sekä ruoka, että teollisustuotteet tuotettiin suomessa, elettiinn täystyöllisyyden aikaa.idänkauppa kukoisti ja kaikki ,etalliteollisuudentuotteet menivät kaupaksi, samalla maatalousväestö tuotti ruokaa työväestölle.

Suomalaisten itsensä elintaso alkoi nousta vasta sotakorvausten maksamisen jälkeen.
        Täystyöllisyys kyllä oli, mutta kaupoissa ei ollut mitä ostaa.
        Elintarvikkeet olivat säännöstelyn alaisia, eli jokainen kansalainen sai ruoka sekä vaatekuponkinsa ja niiden avulla oli TULTAVA toimeen, itsekukin parhaaksi katsomallaan tavalla.

• Pukeli 1
        Pukeli. kirjoitti:

Hanki ensin oikeaa tietoa ja tee töitä muutama vuosi oikealla maatilalla, jossa myös karja päällä. Sekä lypsy,-että lihakarja. Puhu sen jälkeen tuista ja tilallisen leveästä elämästä.
        Voin kertoa, että leipä ei sieltä tule helpolla tänäkään päivänä, vaikka kuinka on koneita. Ei lopu työaika klo: 16.00, eikä ole vapaita viikonloppuja, kuten kaupungin eläjillä.
        Turhaa on tuo sinun kateellisuutesi ja marinasi.
        Missähän päin nuo sinun kiskuri maalaisesi ovat sodan jälkeen olleet? Jos jossain on näin ollut, niin tosi hieno juttu, siinä se näki kansa, ettei mikään ole ilmaista, edes tyhmiltä maalaisilta vongattuna. Sota oli julmaa, myös siellä maalla, runneltuja oli nekin seudut, isäntiä kaatunut sodassa ja naiset veivät lapsineen tilojaan eteenpäin. Sitäkö pitää kadehtia?

katään. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja sitä mitä minulla ei ole, en tarvitse.
        Väität, että marisen. Onko se marinaa jos kerron ahneista maalaisista jotka kiskoivat tuotteitensa hinnoilla, lähes nälkäänäkeviä maamiehiään, joista osan muodostivat Karjalan kodittomat evakot.
        Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.

• j&b
        Pukeli 1 kirjoitti:

katään. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja sitä mitä minulla ei ole, en tarvitse.
        Väität, että marisen. Onko se marinaa jos kerron ahneista maalaisista jotka kiskoivat tuotteitensa hinnoilla, lähes nälkäänäkeviä maamiehiään, joista osan muodostivat Karjalan kodittomat evakot.
        Tässä maassa oli kaksi kovaa nimeä, maalaisliittolaisia kumpikin ja he olivat Kekkonen ja Virolainen, joille kummallekin oli päämääränä ensin maalaisten etu ja sitten vasta muut ryhmittymät.

sinähän voisit sitten alkaa ruokkimaan ilmaseksi, niitä nälkäänäkeviä maanmiehiä. kyllä ne maanviljelijätkin tekee työtä ja ansaitsevat siitä palkkansa, niinkuin kuka tahansa työläinen. jokainenhan meistä yrittää saada mahdollisemman hyvän palkkion työstään.

• sama,,,
        Pukeli 1 kirjoitti:

Miksi sinä aina, kun vastaat minulle esiinnyt nimettömänä?
        Tiedän tasan tarkkaan kuka olet. En minä ala kaunaa kantamaan, vaikka miten yritätät minua oikoa.

• gräyhhrh
        Pukeli 1 kirjoitti:

kummasti sinäkin olet näköjään silloin ruokasi jostain raapinut. etkö osaa edes olla kiitollinen, että olet ruokasi aikanaan saanut etkä ole vainajaksi muuttunut jo silloin sota-aikana.

• tuli pressa
        Pukeli 1 kirjoitti:

1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa.

• nimellä sinä
        sama,,, kirjoitti:

Miksi sinä aina, kun vastaat minulle esiinnyt nimettömänä?
        Tiedän tasan tarkkaan kuka olet. En minä ala kaunaa kantamaan, vaikka miten yritätät minua oikoa.

esiinnyt nyt?
        Kerro kuka olen jos sen tiedät.

• nyt sitten
        tuli pressa kirjoitti:

1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa.

totta, Kekkonenhan oli mukana Suomen hallituksessa jo vuonna 1944, toisinsanoen, päättämässä Suomen ja suomalaisten asioista.

• taitaa,,
        n.sorsa kirjoitti:

jokaisella olla ihan oma puimakone, väittäisin että puimureitakin on enemmänkin kuin yksi ja traktoreita useita, kyllä ne ajat jolloin kylällä oli yhteinen puimuri, ovat kaus taakse jääneet.

• totuus,,,
        j&b kirjoitti:

sinähän voisit sitten alkaa ruokkimaan ilmaseksi, niitä nälkäänäkeviä maanmiehiä. kyllä ne maanviljelijätkin tekee työtä ja ansaitsevat siitä palkkansa, niinkuin kuka tahansa työläinen. jokainenhan meistä yrittää saada mahdollisemman hyvän palkkion työstään.

on se että valtaosan tuloistaan viljelijät saavat tukiaisina, eli, elävät veronmaksajien rahoilla.

• voi sua ressukkaa
        taitaa,, kirjoitti:

jokaisella olla ihan oma puimakone, väittäisin että puimureitakin on enemmänkin kuin yksi ja traktoreita useita, kyllä ne ajat jolloin kylällä oli yhteinen puimuri, ovat kaus taakse jääneet.

Ne koneethan on maajusseille työkaluja - ymmärrätkö siis työkaluja . Ei ne ole kauppareissuja varten. Montaks vasaraa tai meisseliä ukollas on ? Ja ne tuskin on ukkos työkaluja vaan elitististä roinaa.

• n.sorsa
        taitaa,, kirjoitti:

kylve rahoissa ja ole todellakaan kaikilaa rahaa sijoittaa kalliisiin laitteisiin, kun pitäisi navetat ja muutkin pitää kunnossa ja maataloustukijaisia saa taskut täyteen ne kenellä on jo rahaa ennestääkin vaikkapa Englannin kuningatar.

• taas liittyy
        nyt sitten kirjoitti:

totta, Kekkonenhan oli mukana Suomen hallituksessa jo vuonna 1944, toisinsanoen, päättämässä Suomen ja suomalaisten asioista.

jotenkin issun aloitukseen maitokärrystä?tiiätkö sie mikä maitokärry ees on?

• issu56
        taitaa,, kirjoitti:

sillä edelleenkään ei jokaisella ole puimuria saati muitakaan koneita, vaan noita ns. vuokrataan kuskineen. Kannattaa sitte olla rikuneeraamatta, sillä tuo kirjoitukseni ei ollut mikään olettamus, vaan täysin puhdas faktatieto!

• tälläiseen
        taas liittyy kirjoitti:

jotenkin issun aloitukseen maitokärrystä?tiiätkö sie mikä maitokärry ees on?

viestiin:

"kekkosesta tuli pressa 1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa. "

Mielestäni kirjoitukseni liittyy hyvinkin oleellisesti Kekkoseen, mutta, kysynkin nyt , miksi sinua rupesi vasta nyt haittaamaan tämä avauksen aiheesta sivuraiteille meno, miksi ei jo tuohon aikaisempaan Kekkosta koskevaan kirjoitukseen?

Olen sitä mieltä että Eniro päättää mistä ja miten täällä kirjoitetaan, et suinkaan sinä.

Joo, tiedän erittäin hyvin mitkä ovat maitokärryt, olen niillä maitotonkkia lapsena kuljettanut maitolaiturille, muuten, tiedätkö sinä mikä on tonkka?

• ne ovat
        voi sua ressukkaa kirjoitti:

Ne koneethan on maajusseille työkaluja - ymmärrätkö siis työkaluja . Ei ne ole kauppareissuja varten. Montaks vasaraa tai meisseliä ukollas on ? Ja ne tuskin on ukkos työkaluja vaan elitististä roinaa.

työkaluja, aivan kuten olisi sekin "kylän yhteinen", mutta, mitenkäs tuo kumoaa sen onko niitä useampia, yksi vai kylän yhteinen?

• Suomessa
        n.sorsa kirjoitti:

kylve rahoissa ja ole todellakaan kaikilaa rahaa sijoittaa kalliisiin laitteisiin, kun pitäisi navetat ja muutkin pitää kunnossa ja maataloustukijaisia saa taskut täyteen ne kenellä on jo rahaa ennestääkin vaikkapa Englannin kuningatar.

tila koko on jo niin suuri että jokaisessa on useita traktoreita ja ihan omat puimurit.

Jokaisella on jo niin paljon viljeltävää ettei yhdellä puimurilla yksinkertaisesti kerkeä muuta kuin omat pellot puida, eivätkä kaikki edes omiaan yhdellä puimurilla, kyllä tämä nyt vain on totuus.

• koskaan
        issu56 kirjoitti:

sillä edelleenkään ei jokaisella ole puimuria saati muitakaan koneita, vaan noita ns. vuokrataan kuskineen. Kannattaa sitte olla rikuneeraamatta, sillä tuo kirjoitukseni ei ollut mikään olettamus, vaan täysin puhdas faktatieto!

kuullut että faktatiedot todistetaan todeksi?

Minunkin tietoni on faktatieto, perustelen ja todistan samalla tavalla kuin sinä.

• issu56
        koskaan kirjoitti:

kuullut että faktatiedot todistetaan todeksi?

Minunkin tietoni on faktatieto, perustelen ja todistan samalla tavalla kuin sinä.

että olen vuosikymmeniä ollut naimisissa entisen maanviljelijäparin pojan kanssa ja että myös toinen, erittäin läheinen sukulaiseni on maanviljelijä. Eli siitä tiedän, mikä on systeemi ainakin heidän asuinkunnassaan.
        Miten sinä todistat olettamuksesi faktaksi?

• H. Moilanen
        n.sorsa kirjoitti:

Niin, eikös se Suomen suurin tukiaisten saaja ollut viime vuonna tämä köytä, entinen pankkiiri Björn Wahlroos ?

• kyl kimpassa
        n.sorsa kirjoitti:

saman kyläläisten kesken 20- ja 30-luvulla,

• issu56
        tälläiseen kirjoitti:

viestiin:

"kekkosesta tuli pressa 1956 joten mitä se liittyy johonki sotaan?minä tiedän maalaisia,jotka antoivat kodin niille evakoille,joten siltäkin osin sun väittees falskaa. "

Mielestäni kirjoitukseni liittyy hyvinkin oleellisesti Kekkoseen, mutta, kysynkin nyt , miksi sinua rupesi vasta nyt haittaamaan tämä avauksen aiheesta sivuraiteille meno, miksi ei jo tuohon aikaisempaan Kekkosta koskevaan kirjoitukseen?

Olen sitä mieltä että Eniro päättää mistä ja miten täällä kirjoitetaan, et suinkaan sinä.

Joo, tiedän erittäin hyvin mitkä ovat maitokärryt, olen niillä maitotonkkia lapsena kuljettanut maitolaiturille, muuten, tiedätkö sinä mikä on tonkka?

tuosta tonkasta, kun kersana aina odotettiin, milloin tonkat tulee kauppaan ja saadaan ihan tuoretta maitoa hinkkiin :).
        Kuinkahan moni tietää, mikä tuo hinkki on...heh...

• n.sorsa
        issu56 kirjoitti:

samasta asiasta, kun on tullut tuota maatalousalaa käytyä pikkasen opiskelemassa, että ymmärtää myös maalaisia jaa impulsiivinen meno kouluun, sekä on noita "rikkaita" että köyhiä sukulaisia, mitkä tekevät töitä kyseisillä laitteilla.

Ei muutaman peltotilkun takia kannata edes hommata omaa puimuria järjetöntä. Ja koulussa ollessa oli myös maajusseja millä kaikiila ei ollut omaa puimuria vaan oli yhteinen puimuri käytössä.

• että,,,
        issu56 kirjoitti:

että olen vuosikymmeniä ollut naimisissa entisen maanviljelijäparin pojan kanssa ja että myös toinen, erittäin läheinen sukulaiseni on maanviljelijä. Eli siitä tiedän, mikä on systeemi ainakin heidän asuinkunnassaan.
        Miten sinä todistat olettamuksesi faktaksi?

olen maanviljelijän perillinen, samoin serkkuni viljelee edelleen, joten faktani ovat aivan yhtä pitävät kuin sinun, vai mitä?

• siitähän
        n.sorsa kirjoitti:

samasta asiasta, kun on tullut tuota maatalousalaa käytyä pikkasen opiskelemassa, että ymmärtää myös maalaisia jaa impulsiivinen meno kouluun, sekä on noita "rikkaita" että köyhiä sukulaisia, mitkä tekevät töitä kyseisillä laitteilla.

Ei muutaman peltotilkun takia kannata edes hommata omaa puimuria järjetöntä. Ja koulussa ollessa oli myös maajusseja millä kaikiila ei ollut omaa puimuria vaan oli yhteinen puimuri käytössä.

juuri on kysymys, Suomen tilakoko on niin suuri ettei niitä muutaman peltotilkun tiloja ole enää elossa.

• n.sorsa
        issu56 kirjoitti:

tuosta tonkasta, kun kersana aina odotettiin, milloin tonkat tulee kauppaan ja saadaan ihan tuoretta maitoa hinkkiin :).

luulisin kait löysin kuvan en tiedä oletkos kuvassa odottamassa maitoa heh.
        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://netti.nic.fi/~torviko/lapsuus/maitotonkka.jpg&imgrefurl=http://netti.nic.fi/~torviko/&h=400&w=576&sz=38&hl=fi&start=10&tbnid=X3-k7yWuD2LQXM:&tbnh=93&tbnw=134&prev=/images?q=maitotonkka&gbv=2&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&sa=G

• 50-60
        kyl kimpassa kirjoitti:

luvuillakin, isäni kävi puimassa koko kylän viljat, mutta, eihän se tänä päivänä onnistu, tilat ovat niin suuria, eikä viljaa voi puida ihan tammikuulle saakka.

• ååååååååå
        issu56 kirjoitti:

Ja tonkasta mitattiin sellaisella niinku peltisellä mitalla, missä oli pitkä varsi, mitattiin hinkkiin, niinku meilläkin " kolme ja puoli litraa " - eli sen mitä hinkki veti. Ja sitten olikin hinkki täys ja piti kävellä varovasti ettei läiky.
        Jos taas oli fillarilla kaupassa, niin ei voinu ostaa ku kaksi litraa, niin sitte ei läikkyny, kun se hinkki keikku fillarin ohjaussarvessa. Hauskoja muistoja.

• kotipitäjässäni
        issu56 kirjoitti:

tonkat menivät suoraan meijerille, ei kauppoihin.

Tuo hinkkihän on pieni "tonkka".

• --------*
        kyl kimpassa kirjoitti:

Juttelin juuri alkuviikosta erään maajussin kanssa, ja tuo kertoi, että ostivat naapurin kanssa kimpassa jo toisen suorakylvölaitteen. Yhdellä eivät enää ehtineet molempien peltoja kylvää.
        Eli kyllä vieläkin on ,mutta ei ehkä enää koko kylän kimppoja.

• ååååååååå
        kotipitäjässäni kirjoitti:

tonkat menivät suoraan meijerille, ei kauppoihin.

Tuo hinkkihän on pieni "tonkka".

En nyt saa vuosilukua kiinni, mutta kaupoissa myytiin irtomaitoa juuri niistä isoista tonkista asiakkaan hinkkiin.

• issu56 kirjoitti:

Vähän saman tyyppinen astia kun on tuo tonkkakin, mutta pieni ja siinä on kantokahva, niitäkin oli erikokoisia

• on voinut
        ååååååååå kirjoitti:

En nyt saa vuosilukua kiinni, mutta kaupoissa myytiin irtomaitoa juuri niistä isoista tonkista asiakkaan hinkkiin.

olla monenlaisia, mutta, minun kotipijässäni ne tosiaankin meni meijeriin.

Voi olla että olen nuorempi, olen tasan 50 vuotta.

• n.sorsa
        Sikra kirjoitti:

Vähän saman tyyppinen astia kun on tuo tonkkakin, mutta pieni ja siinä on kantokahva, niitäkin oli erikokoisia

houkutus oli pakko laittaa herttainen kuva lapsesta tonkan takana, mutta tässä oikeita kuvia kerma/ maito hinkki.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.museosuomi.fi/thumbnails/EKM/Kuvat/e000/e0001622.png&imgrefurl=http://www.museosuomi.fi/?l=fi&m=0&c=&n=&&g=c&&h=150&w=80&sz=3&hl=fi&start=5&tbnid=2ymT4BMrK6NxQM:&tbnh=96&tbnw=51&prev=/images?q=maitokannu&gbv=2&ndsp=20&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&sa=N

• mutta mutta
        on voinut kirjoitti:

kun se tuli kauppoihin niissä isoissa tonkissa, niin se tuli meijeristä, eikä mistään maitotiloilta suoraa. Ja siis asuttiin kaupungissa.

• issu56

• issu56
        ååååååååå kirjoitti:

Ja tonkasta mitattiin sellaisella niinku peltisellä mitalla, missä oli pitkä varsi, mitattiin hinkkiin, niinku meilläkin " kolme ja puoli litraa " - eli sen mitä hinkki veti. Ja sitten olikin hinkki täys ja piti kävellä varovasti ettei läiky.
        Jos taas oli fillarilla kaupassa, niin ei voinu ostaa ku kaksi litraa, niin sitte ei läikkyny, kun se hinkki keikku fillarin ohjaussarvessa. Hauskoja muistoja.

ainakin siinä meidän kaupassa isoja ja pieniä mittoja, eli puolen- ja yhden litran. Mulla oli oikeus mennä takakautta kauppaan, joten ei tullut kovin pitkäksi matka mulla, kun asuttiin kaupan yläpuolella :).
        Oli noi hauskoja aikoja ja niihin liittyy mielinmäärin mukavia ja vähemmän mukavia muistoja :).

• issu56
        Sikra kirjoitti:

ja mulla on niitä vieläkin tallella aikamoinen määrä...en malta heittää pois, kun jokaiseen kuitenkin liittyy oma muistonsa sieltä lapsuudesta :).

• issu56
        että,,, kirjoitti:

olen maanviljelijän perillinen, samoin serkkuni viljelee edelleen, joten faktani ovat aivan yhtä pitävät kuin sinun, vai mitä?

mutta kuitenkaan ei pidä yleistää, että kaikilla olisi kaikkea, koska tosiasiallisesti niin ei kuitenkaan ole...ainakaan joka pitäjässä...eihän?

• issu56
        siitähän kirjoitti:

juuri on kysymys, Suomen tilakoko on niin suuri ettei niitä muutaman peltotilkun tiloja ole enää elossa.

sikälimikäli EU:n tikkusormiherrat ei ole määränneet niitä "tilkkuja" kesannoitavaksi sakon uhalla.
        Sekin on ihan järjetöntä, kun omilla maillaan ei enää saa tehdä mitä lystää, eli siis fiksummin sanottuna hyödyntää sitä omaa maataan ja yrittää hankkia siitä edes pienen osan elantoaan.

• issu56
        ååååååååå kirjoitti:

tuli ne typerät litran maitopussit...muistatko?
        Heh ja ennen niitä pusseja ainakin siihen meidän kauppaan tuli maitokone. Hinkki alle ja eikun litramäärä nappulasta ja johan rupes tulemaan maitoa vaahtoamalla :)).

• issu56
        on voinut kirjoitti:

sulle tuossa jo vastattiinkin, niin ei ne maidot tosiaankaan mistään lehmätiloilta tonkissa kauppoihin tulleet, vaan ne kerättiin meijereihin ja sitä rataa...edelleen kauppoihin, eikä tuohon systeemiin todellakaan vaikuttanut ainutkaan asuinpitäjä!

• tietysti
        ååååååååå kirjoitti:

on maitoa myyty kaupoissa, mutta, minulla joka niitä lapsena maitolaiturille kuskasin, maito oli tietenkin omasta takaa, joten siitä miten maito kaupoissa myytiin minulla tietenkään ei ole mitään muistikuvaa, koska en sitä koskaan kaupasta ostanut.

• olet,,,
        issu56 kirjoitti:

sikälimikäli EU:n tikkusormiherrat ei ole määränneet niitä "tilkkuja" kesannoitavaksi sakon uhalla.
        Sekin on ihan järjetöntä, kun omilla maillaan ei enää saa tehdä mitä lystää, eli siis fiksummin sanottuna hyödyntää sitä omaa maataan ja yrittää hankkia siitä edes pienen osan elantoaan.

aivan oikeassa että jokaisen pitäisi sillä "tilkullaan" voida tehdä aivan mitä haluaa.

Kyllä ainakin minun asuin seudullani ne isot tilalliset vuokraavat niitä entisiä "tilkkuja" tai mikäli mahdollista ostavat, joten kyllä se taitaa ainakin eteläisessä Suomessa olla viljely jo isojen tilojen heiniä.

• issu56
        olet,,, kirjoitti:

aivan oikeassa että jokaisen pitäisi sillä "tilkullaan" voida tehdä aivan mitä haluaa.

Kyllä ainakin minun asuin seudullani ne isot tilalliset vuokraavat niitä entisiä "tilkkuja" tai mikäli mahdollista ostavat, joten kyllä se taitaa ainakin eteläisessä Suomessa olla viljely jo isojen tilojen heiniä.

mutta kun se isoherra ylhäältäpäin kiiltävän pöydän takaa päättää, että se tämä ja tuo pelto-osuus kesannolle, niin eipä siinä paljon mitkään myynnit tai vuokraukset auta yhtään mitään. Se tietty pelto kun on kaikilta osin viljelykiellossa ja jos sitä ei noudata, niin sakkorangaistus seuraa...ei voi olla oikein mitenkään.

Olipa kerran suo, kuokka ja Jussi...nyt on vain EU-herrat pöytiensä takana...

• åååååååååååååå
        issu56 kirjoitti:

Heh ja ennen niitä pusseja ainakin siihen meidän kauppaan tuli maitokone. Hinkki alle ja eikun litramäärä nappulasta ja johan rupes tulemaan maitoa vaahtoamalla :)).

Kyllä muistan, ja niitä tyhjiä pusseja sitten lekeltiin matonkuteiksi ja virkattiin mattoja ! - ihania aikoja itseasiassa ! ! !

• issu56
        tietysti kirjoitti:

on maitoa myyty kaupoissa, mutta, minulla joka niitä lapsena maitolaiturille kuskasin, maito oli tietenkin omasta takaa, joten siitä miten maito kaupoissa myytiin minulla tietenkään ei ole mitään muistikuvaa, koska en sitä koskaan kaupasta ostanut.

nyt sentään olet niitä tonkkia lapsena kuskaillut...et olisi jaksanut mitenkään...

• kuskaamisesta
        issu56 kirjoitti:

ja mulla on niitä vieläkin tallella aikamoinen määrä...en malta heittää pois, kun jokaiseen kuitenkin liittyy oma muistonsa sieltä lapsuudesta :).

hierarkia oli liian syvä.

Oletko sitä mieltä että sinä tiedät paremmin kuin minä kuskasinko vai en?

No, enpä tietenkään aivan yksin, äitini mukana olin, mutta kun äitini oli tonkat maitokärryihin nostanut, kyllä niitä kärryjä jaksoi lapsenakin työntää.

Mistä johtuu tarpeesi epäillä kanssakirjoittajan rehellisyyttä siitä onko kuskannut maitokärryjä, miten ja mitä varten joku keksisi tarinoita maitonkkien kuskaamisesta?

• issu56
        issu56 kirjoitti:

Käsittämättömästi hierarkia syventyi jo pelkästä maidosta ja pusseista...

Juu niitä tosiaankin piti leikellä enemmän kuin olisi ollut haluja.
        Ne on niitä muistoja meillä "vanhoilla", joista nykynuoriso ei tiedä hölkäsen pöläystä...

• issu56
        kuskaamisesta kirjoitti:

hierarkia oli liian syvä.

Oletko sitä mieltä että sinä tiedät paremmin kuin minä kuskasinko vai en?

No, enpä tietenkään aivan yksin, äitini mukana olin, mutta kun äitini oli tonkat maitokärryihin nostanut, kyllä niitä kärryjä jaksoi lapsenakin työntää.

Mistä johtuu tarpeesi epäillä kanssakirjoittajan rehellisyyttä siitä onko kuskannut maitokärryjä, miten ja mitä varten joku keksisi tarinoita maitonkkien kuskaamisesta?

että yksikään lapsi ei kuskaa ainuttakaan maitokärryä, jossa on maitoa täynnä oleva tonkkalasti päällä.
        Ehkä sinä tallustelit siinä äitisi vierellä hänen työntäessä kaikin voimin raskasta kuormaa...et voi siis sanoa sitä itse tehneesi!

Siitä yksinkertaisesta syystä johtuu tuon sepustuksesi epäily, että kuten jo tuossa alussa mainitsin, niin se on lapselle ihan liian raskas kuorma työnnettäväksi...paitsi tietysti alamäkeen, jolloin siinä saakin se lapsi ihan rattoisan kyydin pusikkoon ja maidoille saa sanoa adios!

Suhteellisuudentaju hei ... se on sulla nyt vähän kateissa ikävä kyllä!

• tonkkien
        issu56 kirjoitti:

kuskaamisesta.

Hierarkia edelleen liian syvä.

Kyllä minä niitä vain työntelin, se asia nyt vain on niin.

Mielestäni on erittäin huvittavaa että tietämättä minkä ikäinen lapsi olin, kuinka monta lypsävää lehmää meillä oli, toisinsanoen, sinä et voi tietää kuinka raskas tuo maitotonkka kuorma jota työntelin oli, sinä vain kinaat tietämättä asioista yhtään mitään, surkuhupaisaa ja säälittävää.

JK. 20 litran maitotonkka ei maitokärryissä paljon paina, ja lapsi se on 15 vuotiaskin.

• ååååååååååååå
        tonkkien kirjoitti:

kuskaamisesta.

Mielestäni on erittäin huvittavaa että tietämättä minkä ikäinen lapsi olin, kuinka monta lypsävää lehmää meillä oli, toisinsanoen, sinä et voi tietää kuinka raskas tuo maitotonkka kuorma jota työntelin oli, sinä vain kinaat tietämättä asioista yhtään mitään, surkuhupaisaa ja säälittävää.

JK. 20 litran maitotonkka ei maitokärryissä paljon paina, ja lapsi se on 15 vuotiaskin.

Kuuleppas heppu hei, tuskin äitisi olisi edes a n t a n u t sinun yksin työntää kallista maitolastia yhtään mihinkään. Se maitokuorma oli kuule siihenkin aikaan jo niin arvokas lasti, ettei sitä lasten käsiin olisi annettu edes silloin vuonna sirppi ja vasara.

• äääääää
        olet,,, kirjoitti:

Meillä oli hehtaarin omakoti-tontti, joka rajoittui kahdelta sivulta viljeltyyn peltoon. Ehdotin naapuripellon viljelijälle, että ottaa viljelyynsä vaikka ilmaiseksi nuo meidänkin tontin pelto-osuudet. Niin vastaus oli, että ei voi - ei edes pimeesti mitenkään - koska satelliitilla valvotaan EU-tukia ja tiloja, mitkä on viljelyksessä. Joten meillä pelto-osuus tontilla vain heinittyi ja heinittyi, ennenkuin kekkasimme sille hyvää käyttöä itse.

• issu56
        tonkkien kirjoitti:

kuskaamisesta.

tuo jatkuva itsesi pönkittäminen!
        Erittäin huvittavaa on, että jälleen kerran näet kinaamista siellä, missä sitä tosiasiallisesti ei edes ole. Ei ole minun vikani, että sinulta puuttu tietty taito ja näet itsesi joka paikassa...ihan tolkutonta touhua!!!

• manta-elviira
        totuus,,, kirjoitti:

on se että valtaosan tuloistaan viljelijät saavat tukiaisina, eli, elävät veronmaksajien rahoilla.

ruoan lopullinen ostohinta kuluttajalle olisi huomattavasti korkeampi. Ilman tukia kaikki tuotantokustannukset tulisi ruoan ostajan maksettaviksi.
        Tuottamiseen liittyvät kustannuksethan on jotenkin katettava sillä eihän kait kukaan ala tekemään millään alalla vain hyvää hyvyyttään tappiollisesti töitä.

Siinä mielessä aivan sama, maksammeko veroja maatalaloustukiaisiin vaiko ostamme kaupasta ruokaa vieläkin kalliimmalla hinnalla. Hinnalla, josta suurin osa menee muualle kuin alkuperäiselle tuottajalle.

• manta-elviira
        Suomessa kirjoitti:

tila koko on jo niin suuri että jokaisessa on useita traktoreita ja ihan omat puimurit.

Jokaisella on jo niin paljon viljeltävää ettei yhdellä puimurilla yksinkertaisesti kerkeä muuta kuin omat pellot puida, eivätkä kaikki edes omiaan yhdellä puimurilla, kyllä tämä nyt vain on totuus.

EU-hun liittymisen myötä.

Toisaalta se sitten on johtanut joidenkin maaseutuyrittäjien erikoistumiseen vain konehommiin.
        Hän on saattanut antaa vuokralle taikka myydä maansa tuottajalle ja itse on sitten panostanut esim. just puima- yms. koneisiin, joilla joko osittain tai kokonaan omilla koneillaan ja palkkalaisillaan tekee kyntö-, kylvö-, puintihommat.

• olet,
        manta-elviira kirjoitti:

ruoan lopullinen ostohinta kuluttajalle olisi huomattavasti korkeampi. Ilman tukia kaikki tuotantokustannukset tulisi ruoan ostajan maksettaviksi.
        Tuottamiseen liittyvät kustannuksethan on jotenkin katettava sillä eihän kait kukaan ala tekemään millään alalla vain hyvää hyvyyttään tappiollisesti töitä.

Siinä mielessä aivan sama, maksammeko veroja maatalaloustukiaisiin vaiko ostamme kaupasta ruokaa vieläkin kalliimmalla hinnalla. Hinnalla, josta suurin osa menee muualle kuin alkuperäiselle tuottajalle.

palstarunoilija, silti en kokonaan hyväksy sitä että Suomen maatalous on aina vain suurempia ja suurempia tilakokoja, pienet tilat ovat hävinneet kokonaan.

• n.sorsa
        manta-elviira kirjoitti:

EU-hun liittymisen myötä.

Toisaalta se sitten on johtanut joidenkin maaseutuyrittäjien erikoistumiseen vain konehommiin.
        Hän on saattanut antaa vuokralle taikka myydä maansa tuottajalle ja itse on sitten panostanut esim. just puima- yms. koneisiin, joilla joko osittain tai kokonaan omilla koneillaan ja palkkalaisillaan tekee kyntö-, kylvö-, puintihommat.

lisää on voitu ostaa vaikka sukulaiselta tai vapailta markkinoilta. Noh mistäpäs minä mitään maajusseista tiedän kaupunkilainen, kun ei lehmiä ole joutunnut ikinä edes käsin lypsämään ja lehmä meillä on joko sinistä tai punaista.

• n.sorsa
        olet, kirjoitti:

palstarunoilija, silti en kokonaan hyväksy sitä että Suomen maatalous on aina vain suurempia ja suurempia tilakokoja, pienet tilat ovat hävinneet kokonaan.

kuullut jostakin pitää olla vähintää 50 lypsävää, että kannattaa pitää lypsykarjaa.

• olen minäkin
        n.sorsa kirjoitti:

kuullut jostakin pitää olla vähintää 50 lypsävää, että kannattaa pitää lypsykarjaa.

kuullut ja kuitenkin Suomi on pieni maa ja on mielestäni surullista että nuo pienet tilat ovat kuolleet pois.

• manta-elviira
        olet, kirjoitti:

korpeaa muakin jollain tapaa.
        Niiden elinehdot ovat valitettavasti kuitenkin jyrätty kutakuinkin olemattomiin nykyisen maatalouspolitiikan myötä.

Tämän päivän suomalainen pientilallinen, jos heitä enää on edes olemassa, on "elämäntapa-viljelijä/-lihantuottaja", joiden elanto koostuu murusista maailmalta. Esim. omien tuotteidensa jatkojalostuksen kautta saaduista tuloista, ehkäpä pääasiallisen leivän hankintaan saatujen varojen tullessa jostain muusta työstä.

• se on
        manta-elviira kirjoitti:

korpeaa muakin jollain tapaa.
        Niiden elinehdot ovat valitettavasti kuitenkin jyrätty kutakuinkin olemattomiin nykyisen maatalouspolitiikan myötä.

Tämän päivän suomalainen pientilallinen, jos heitä enää on edes olemassa, on "elämäntapa-viljelijä/-lihantuottaja", joiden elanto koostuu murusista maailmalta. Esim. omien tuotteidensa jatkojalostuksen kautta saaduista tuloista, ehkäpä pääasiallisen leivän hankintaan saatujen varojen tullessa jostain muusta työstä.

enemmänkin harrastusta kuin elinkeinoa.

Minulla ei ole tarkkaa tietoa minkä kokoisia nuo luomutilat ovat, ilmeisesti niissä on sama juttu ettei pienellä pärjää.

• manta-elviira
        n.sorsa kirjoitti:

lisää on voitu ostaa vaikka sukulaiselta tai vapailta markkinoilta. Noh mistäpäs minä mitään maajusseista tiedän kaupunkilainen, kun ei lehmiä ole joutunnut ikinä edes käsin lypsämään ja lehmä meillä on joko sinistä tai punaista.

liittyy tuotantoyksiköiden kasvuun...

Olispa muuten kaupoissa myynnissä ympäri vuoden sitä "vanhanajan maitoa", jota vain juhannuksen tienoilla myydään! Ainoa kaupasta ostettu maito, jota voin ilman suurempia "sivuvaikutuksia" käyttää!

• n.sorsa
        manta-elviira kirjoitti:

liittyy tuotantoyksiköiden kasvuun...

Olispa muuten kaupoissa myynnissä ympäri vuoden sitä "vanhanajan maitoa", jota vain juhannuksen tienoilla myydään! Ainoa kaupasta ostettu maito, jota voin ilman suurempia "sivuvaikutuksia" käyttää!

jollakin öö en sanokkaan kävi tuuri, kun osti maitokiintiötä lisää ei tarvinnut maksaa täyttä hintaa, kun osti oikeasta paikasta maitokiintiönsä.

Olen muuten nähnyt vain kerran ternin- maitoa kaupungissa myynnissä ja sekin oli pakastettua.

• manta-elviira

• manta-elviira
        n.sorsa kirjoitti:

jollakin öö en sanokkaan kävi tuuri, kun osti maitokiintiötä lisää ei tarvinnut maksaa täyttä hintaa, kun osti oikeasta paikasta maitokiintiönsä.

Olen muuten nähnyt vain kerran ternin- maitoa kaupungissa myynnissä ja sekin oli pakastettua.

harvinaisempaa herkkua kaupoista ostettuna.
        Se kun taitaa mennä suurimmaksi osaksi jonnekin muualle kuin kauppojen pakastealtaisiin.

En tiedä ternimaitoa koskevia säännöksiä.

Vanhanajan maidon kaupoista saantia jotkut elintarvikkeisiin liittyvät rajoitukset laittavat meijereillekin ja sitä kautta k.o. maidon kaupoista saatavuudelle tenkkapoota.

• sama,

• moneen olisin taas tänäkin keväänä tarvinnut ja edessäkin päin on monta hommaa joihin tuo olisi suureksi avuksi.

• issu56

vain uusia tuohon lava, niin jo taas on ihan ehtaa tavaraa :). Meillä tuossa ei ole ensinkään laitoja, joten ei siihen kyllä mitään kukkia istutettaisi...

• manta-elviira

parempi... joissain jutuissa.

Maitokärrytkin ovat "taas" muodissa?
      Niin sitä tarvisi itsekukanenkin isot varastotilat säilyttääkseen kaiken vanhan. Vanhahan tulee näköjään aina uudelleen muotiin.

Satanen maitokärryistä?!...

• issu56

aivan uskomaton hinta mun mielestä.

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

aivan uskomaton hinta mun mielestä.

eivät kovin kummoisen mutkikas juttu ole.
        Jos sattuisi löytämään vanhat "kehikot" ja pari pyörän ratasta, vähän puusepän taitoa ja maalia, niin varmaankaan ei satasta tarvisi rahaa laittaa...

• mmjklsms

Koiralle varmaan ihana < esim just Joku nöffi.bernhardilainen.doggi

• ja sun...

maitokärrys.Voi,voi maalaismummoa.

• issu56

kaupunkilaismatamia. Onko kynnet nyt viilattu ja huolellisesti lakattu?
        Tämä maalaismummo lähtee nyt nauttimaan upeasta aamusäästä ja pihahommista.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2203
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1514
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe