Odota ja

paikka - käskyt

JOs olette erottaneet (tai siis teillä eri merkitykset ko. käskyille)nämä käskyt, niin minkälaisissa tilanteissa te käytätte niitä?

6

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...-

      Odota käskyn sanon koiralle esim jos koira saa juosta vapaana, ja lähtee liian pitkälle, silloin koira ymmärtää että nyt pitääkin omistaja odottaa. koira pysähtyy ja odottaa kunnes olen kohdalla.

      paikka käskyä käytämme taas esim ulkona harjoittelussa että koira istutetaan ja sanotaan paikka, lähdetään itse kävelemään poispäin ja koira jää istumaan. pienen välimatkan jälkeen vapautetaan koira.
      käskyä käytämme myös sisällä ja monissa tilanteissa.
      ainakin meidän puolivuotias koiramme hallitsee nämä todella hyvin :)

      • ......

        Meillä sama juttu...


    • ealia

      Odota -käskyä käytän lenkeillä, jos annan koirien haistella pidemmällä tai ne on vapaana, tällöin koirat pysähtyvät ja jatkavat matkaa, toivottavasti vasta, kun sanon mennään. Vielä on vähän vaiheessa toisen kanssa tuo homman nimi tässä asiassa.

      Paikka -käskyä käytän, kun haluan koirien pysyvän paikallaan liikkumatta vähän kauemman aikaa. Esimerkiksi kun siis harjoitellaan koti-tokoa, kaupan edessä, herkun piilotteluleikin yhteydessä, tai ihan jos itse käyn hetken jossain ja haluan koirien odottavan rauhassa paikallaan sen aikaa.Paikka -käsky on aika hyvä syksyllä kun on kuraiset koirat ja haluaa koirien odottavan eteisessä niin kauan kunnes on itse saanut kengät jalasta ja haettua koirille pyyhkeet vähän kauempaa eteisestä. Etä tällaista meillä :P

    • on paikka ja seis, paikka tarkoittaa paikallaan olemista, ja seis tarkoittaa välitöntä pysähtymistä.

    • Scar

      En nyt ikinä niin oo miettiny noitten käskyjen "erottamista" toisistaan, mutta...

      Meilläpäin käytetään PAIKKA -käskyä mm. seuraavissa tilanteissa

      - tarhan ovi avataan, koira "paikoitetaan" ja ulos saa kirmata vasta käskyllä "vapaa"

      - ulkonta tultaessa kuraisten tassujen puhistuksessa

      - koira paikoitetaan, mennään ite edemmäs ja kututaan luokse (normi kotikoulutusta siis...)

      - kun on koira vapaana pihalla, enkä halua sen tulevan perässä esim. autotallille, varastoon tai muualle pihan poikki, koira taas "paikoitetaan" ja se pysyy siinä niin pitkään, ennen ku tulen takasi


      Ja taasen ODOTA -käskyä mm. näissä tilanteissa:

      - lenkillä hihna mennyt jalkojen lomaan, koira pysähtyy käskyllä "odota"

      - lenkillä vapaana ollessa koira kirmaa liian kauas

      - lenkillä hihnassa tienristeyksessä pysähdyttäessä, kun ei tarvii jäädä pitemmäks aikaa paikalleen töröttämään

      Eli tiivistettynä kun on tarkotus saada koira pysähtymään vähäks aikaa, käytän ODOTA -käskyä, mutta kun pitää saada koira pysymään paikallaan pitempään, käytetään PAIKKA -käskyä.

    • Meillä ne on ehdottomat käskyt,lähinnä kokeenomaiset,mutta myös voin käyttää normielämässä tarpeen tullen.

      Eli "odota" käsky on luoksetulossa,"paikka" on paikallaoloon jätössä.

      Esim.sitten lenkillä,jos haluan koiran odotelevan minua,kun on edellä sun muuta,niin sitten käytetään ihan eri sanoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1285
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe