C4:n varapyörä?

Mademoiselle*

Huomasin eilen sattumalta, kun kaivelin uuden C4:ni tavarasäiliötä ja avasin sen pohjaluukun, että sieltä löytynyt varapyörä on 15-tuumainen kun varsinaiset pyörät ovat 16-tuumaiset. Muutenkin vararenkaan profiilimerkinnät olivat selvästi eri kuin varsinaisten renkaiden.
Jos nyt ajorengas hajoaa, ja tilalle pitää laittaa varapyörä, niin eikö ole aika kummallista ajaa autolla, jossa kolme pyörää ovat yhtä kokoa, ja se neljäs sitten pienempi? Vai onko ero sittenkin niin pieni?
Kiitos etukäteen ystävällisistä neuvoistanne!

11

2728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei väliä

      Vanteen koolla ei väliä. pyörän (vanne rengas) halkaisijan koko ratkaisee.

      • Mademoiselle*

        Niin, en minä vanteen kokoa mitannut tai "kokonaispyörän" kokoa, vaan katsoin vararenkaan kokomerkinnän, ja se oli 15 tuumaa. Ajopyörien renkaiden kokomerkintä on 16 tuumaa.

        Eli?


      • tulee tässä
        Mademoiselle* kirjoitti:

        Niin, en minä vanteen kokoa mitannut tai "kokonaispyörän" kokoa, vaan katsoin vararenkaan kokomerkinnän, ja se oli 15 tuumaa. Ajopyörien renkaiden kokomerkintä on 16 tuumaa.

        Eli?

        Vanteen kokojahan juuri olet katsellut. Varapyörässä vanteen halkaisija on 15 tuumaa, ajopyörissä 16 tuumaa. Kun vanteelle laitetaan rengas, tulee kokonaishalkaisijaksi vanteen halkaisija (2 x renkaan korkeus kulutuspinnasta vanteeseen). Koska varapyörässä em. renkaan korkeus on suurempi, on kokonaishalkaisija suunnilleen sama kuin ajopyörässä.

        Varapyörän rengas on todennäköisesti 10 tai 20 mm kapeampi kuin ajopyörässä, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä. Sitä varapyörää kun ei ole tarkoitettukaan jatkuvaan ajoon.

        Kaikki on siis ihan kunnossa. Etenkin jos autossa on alla vakiovarusteena tulleet aluvanteet, on varapyörä lähes poikkeuksetta peltivanteella ja renkaan koko voi hyvinkin poiketa ajopyörien koosta samalla tavalla kuin autossasi.


    • vararenkaalla

      ei ole muuta tarkoitusta kuin siirtyä lähimmälle huollolle missä asennetaan mahdollisesti uusi/uudet kumit alle.

    • käytetään

      jopa selvästi pienikokoisempaa tilapäiseen käyttöön suunniteltua varapyörää, jonka tarkoituksena onkin vain päästä renkaan vaihto- tai korjauspaikkaan. Niiden kyljessä on jopa nopeusrajoituskin 80 km/h, ja niiden tarkoituksena ei ole edes ajaa pitempiä matkoja. Uusimmissa autoissa ei saata enää olla varapyörää ollenkaan vaan se on jopa korvattu renkaankorjauspainepullolla.

      • sitroen.

        auto kannattaa ehdottomasti jättää autokauppiaan murheeksi ja ostaa muualta parempi.


      • arvata
        sitroen. kirjoitti:

        auto kannattaa ehdottomasti jättää autokauppiaan murheeksi ja ostaa muualta parempi.

        näsäviisas vastaa aina.


    • Auto-Antero©

      Ne autosi alla olevat renkaat ovat siis 205/55 16 kokoa, sellainen on C4ssä vakiona.

      Ja vararenkaan koko on 195/65 15.

      Näillä renkailla on aika tarkkaan sama vierintäkehä, eli eivät aiheuta ESP tms. järjestelmille mitään ongelmaa.

    • Mademoiselle*

      Kiitos valaisevista vastauksista! Paitsi että tälle yhdelle totean, ettei C4:ääni toki ole tullut vakiovarusteena aluvanteita, vaan ihan peltivanteet, vaikka varustelutaso onkin Pack Vision.

      Silti ihmettelen, miksei varapyörä voi olla ihan sama kuin "ajopyörätkin". Ei kai siinä kovin monen kymmenen euron hintaeroa voi olla?

      • näkökulmasta

        eri kokoisten renkaiden hintaero voi todellakin olla muutama kymmenen euroa mutta valmistajan näkökulmasta asia voi olla esim. vaikkapa 500 000 valmistetun auton osalta a 10 € yhteensä 5 000 000 €. Etenkin jos tuolla 10 €:lla autoa kohti ei ole suurtakaan merkitystä auton kilpailukyvylle markkinoilla niin valinta on aika selvää.


    • Anonyymi

      Mulla oli Citroen Xantia, hydraulijousitus. Hyvin onnistu ajaminen ilman toista takarengasta. Siihen harva auto pystyy, Ja nytkin on Citroen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe