Onnen päivät

Höynäytetty

Siivoskelin kirjahyllyä ja käteeni osui minulle lapsuuden ajoilta paljon luetut ja rakkaksi käyneet kirjat. Ne on kirjoittanut amerikkalainen Arthur Maxwell. Vanhempani tilasivat kirjat ennen syntymääni.
No nyt avasin kirjat ja alkusanoista alkaen rupesin lukemaan.
Ensimmäinen lause joka kirvoitti naurun oli alkusanoissa teksti:"Jokainen isä ja äitivoi turvallisin mielin antaa Arthur-sedän kirjoittamat tosielämänkertomukset lastensa luettaviksi!´"
Keitin pannullisen kahvia, istahdin sohvalle nautiskellen lukemaan. Jokainen kertomus sisältää opetuksen. Yleensä tarinan lapsi on ollut tottelematon, kapinoinut sääntöjä vastaan. Tämän seurauksena hänelle sattuu jotain todella ikävää, esim. hän menettää äänensä, polttaa talon, on hukkumaisillaan, isä sairastuu vakavasti, hiilet loppuvat takasta ja huoneeseen tulee hyytävän kylmä.
Mutta O N N E K S I isä tai äiti (huomaa järjestys: isä on aina mainittu ensin) kepposen ja antaa sitten joko kurinpalautuksen (vuoteeseen ilman ruokaa, pikuisen vitsaa kintuille jne) tai polvistutaan rukoilemaan Jeesusta. Ja kuinka ollakaan - Jeesus järkkää asiat puolessa minuutissa kondikseen. Ja lapsi ei enää ikinä tee väärin tai riko sääntöjä.

Eli kuten huomaat, luin kirjat kriittisesti ja kyynisesti. Sitten aloin miettiä: minulle luettiin näitä kertomuksia todella paljon ja moneen kertaan. Niiden opetukset jäivät varmaan alitajuntaan, sillä olen ollut oikein kiltti ja ajattelevainen ihminen. (Kunnes tulin aikuiseksi ja tajusin, ettei aina voi olla kiltti.)
Tarinat ovat niiin amerikkaista onnelaa, että vähän oikein purautti välillä.

Jos teillä on näitä kirjoja kotona, niin lukekaahan ne, Kirjastosta tuskin löytyy.
Olisi kiva kuulla mieliåpiteitänne Onnen Päivien tarinoista. Onko jollakulla ollut yhtä hauskaa kirjojen parissa näin aikuisiällä?

4

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adventistien

      tekemiä.
      Myös minulle on niitä luettu lapsena. Ilmankos kärsin kohtuuttomista syyllisyydentunnoista ja liiasta kiltteydestä. Tietty lakihenkisyys ja alistaminenhan niistä kuultaa. Olen kyllä lukenut niitä omille lapsilleni, vähän hyväntahtoisesti vitsaillen ja kritisoiden pahimpia ylilyöntejä. Toisaalta, olisinko uskossa ilman niitä...
      Eipä lapsuudessani 70-luvulla juuri kristillistä lastenkirjallisuutta ollut ainakaa minun ulottuvillani...

    • OnnellinenVaimo

      Rakastan näitä kirjoja- vanhahtavia toki, mutta luen näitä omille lapsilleni( luin näitä paljon lapsuudessani) sillä ne omistaa ihailtavia arvoja( rohkeutta, epäitsekkyyttä jne.) usko Jeesukseen on tarinoiden ydin, joten Kristin uskon moraalit ( joita itse tuen) heijastuvat jokaisessa tarinassa. Vahvoja, ja viisaita 'isä malleja' ei enää näy mediassa ja lasten kirjallisuudessa. Isät on tyhmiä possuja joille nauretaan, epäkunnnioitetaan . Raamatullinen 'isä on perheen pää' ajatus on unohtunut , joten en ihmettele miksi nämä tarinat ei oikein istu liberaaliin näkö vinkkeliin. Olen samaa mieltä, emme voi olla kilttejä tai hyviä omassa itsessämme. Mutta Jeesuksen ristin työn kautta hän antaa meille uuden elämän ja voiman elää oikein :) ps. Jumalan silmissä miehet ja naiset EI ole eriarvoisia, mutta sanassaan antaa pelisäännöt sille kuinka avioliitto ja perhe parhaiten toimii,

    • Onnenpäivättäällätaas

      Aikoinaan esitettiin perhesarjaa "Onnen päivät". Oliko sillä ja kirjoilla jotain yhteistä, sillä Onnen Päivissä isä oli aina oikeassa, mikäli muistan.
      Uskontoa siihen ei ollut sotkettu.

    • Anonyymi

      Tätini vintiltä bongasin nämä teokset aikoinaan ja lukutoukkana ne luin. Mutta eipähän niistä mitään alitajuntaan jäänyt (eli olisin käyttäytynyt tarinoiden vaikutuksesta yltiöpalttisen kiltisti tai ryhtynyt äärimmäisen epäitsekkäästi), luin niitä kuin satuja, ne oli tarinoita. Uskon että tarinat voivat vaikuttaa johonkin herkkään ihmiseen, mutta ei sellaiseen, joka ymmärtää, mikä ero on tarinalla ja tosielämällä. Toki oppia voi ottaa, mutta ei syyllistämisen kautta.

      Luettavia kertomuksia ne silti oli, joihin palaan joskus ihan nostalgiasyistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe