Millaisia oireita

tarkkaavaisuushäiriöissä?

Kirjoitin tuossa alempana 2,5 vuotiaasta pojastani, ja aloin nyt miettiä hänen käytöstään ja oireiluaan vielä tarkemmin. Eli voisivatkohan tarkkaavaisuushäiriöön liittyä jotkin sellaiset asiat, joiden olen ajatellut olevan allergiaa, ihon herkkyyttä tai jotain muuta?

Poika esim. raapii itseään ja sanoo usein että kutittaa. Syömisessä on ongelmaa, kakoo ruokia, sylkee niitä suusta eikä oikein syö itse. Raapii myös usein kieltään ja hankaa suutaan (yleensä heittää lopuksi ruuat pöydästä)

On tosi levoton nukkuja, ja tuntuu että on usein väsynyt, mutta on kuitenkin vaikea nukahtaa (esim. päiväunille)

Ei halua olla kirkkaassa valossa, sanoo usein "kirkasta on" tai "en halua katsoa" Autossa saattaa ruveta kirkumaan, jos aurinko paistaa.

Ei antaisi pestä itseään, mutta ei erityisesti hiuksia. Saa hysteerisen kohtauksen jos vettä menee naamalle/päähän.

Tajusin tänään, että usein kun yritetään potalle, valittaa että "kylmä", eli ilmeisesti potta ja lattia tuntuvat kylmältä tai muuten pahalta.

Joitakin vaatteita ei saa laittaa päälle, repii niitä ja huutaa "pois". Ne kai tuntuvat pahalta päällä. Oletteko huomanneet, millaiset vaatteet olisivat parhaita, jos lapsella on tällaisia ongelmia?

Kertokaa missä tilanteissa teillä muilla on ongelmia, tai millaisia erikoisia asioita tarkkaavaisuushäiriöön liittyy, että osaisin yhdistää asioita!

3

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaa kokemusta on jonkin ve...

      Ne ovat hyvin yleisiä myöskin tarkkaavaisuushäiriöisillä lapsilla. Meillä nuokin tuntuvat helpottaneen, kun aloitettiin lääkitys koulu-ongelmien vuoksi. Varsinkin silmien valonarkuus ja vuotaminen on vähentynyt, eikä korvatulppiakaan niin usein lapsi tarvitse.

      Hanki kunnolliset aurinkolasit lapselle, meillä on valon mukaan tummuvat toimineet parhaiten, tosin niihin päädyttiin siksi, että on myös näköongelmia muutoinkin.

    • nyt ainakin varmaan,

      jätä pois tomaatti ja sitrushedelmät, myös mansikat ja muut hapokkaat ruuat saavat helposti suun kirvelemään jos allergista taipumusta.

      Kakomiseen auttaa hienontaa ruoka ja pikkuhiljaa totuttaa isompiin paloihin.

      Vaatteista parhaimpia luonnonkuituiset, löysähköt ja kevyet, college asut, puuvillakankaat yms. Kannattaa välttää tiukkoja ja mm poolopuseroita, jotka herposti ahdistaa.

      Kunnon aurinkolasit kuten ed. kirjoitava sanoikin, varjostava lippis ja auton ikkunaan tummenusmuovia tai muu suoja.

      Ihoa kannattaa rasvata hyvin ettei kuivu, mahdollisimman pian voi koittaa opettaa pesemään itse hiuksiaan, itse tietenkin vieressä opastamassa ja valvomassa, koska se sujuu ainakin meillä paljon paremmin. Toisen kosketus suihkussa kun saa aikaan paniikin, samoin se naamalle valuva vesi.

      Tässä nyt äkkisiltään joitakin meillä hyväksi todettuja vinkkejä, perheessä 2 aspergeriä joiden kanssa ongelmia aistien yliherkkyyden kanssa.

      Ei välttämättä mitään tarkkaavaisuushäiriötä, ei ainakaan näin äkkisiltään vaikuta siltä, pikemmin juuri vain sellaista aistien yliherkkyyttä, joka saattaa liittyä vaikkapa asperger oireisiin yms.

    • Meemu74

      Jeps...Meillä ollut paljon ongelmaa syömisen kanssa. Helposti lämmin ruoka tuntuu kuumalta ja ruuan koostumus tarkkaa, esim. muusi, tomaatti ja riisipuuro yököttävät. Kaikilla tietysti omat mieltymyksensä. Lääkityksen mukana oireet ovat helpottaneet.
      Nukkuminen oli meillä n. 2,5 vuotiaaksi todella hankalaa. Valvoskeli muuten vain yöllä. Nukahtamisen avuksi meillä on Melatonin, josta on ollut paljon apua.
      Monella on myös ihon kosketuksen kanssa yliherkkyyksiä. Meillä lähinnä myös tuota kutinaa ja raapimista.
      Toivottavasti oireet helpottavat kun poika kasvaa.
      Tsemppiä teille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe