Isopyörä heittää Manulla

Presidentti Mauno Koivisto on antanut Helsingin Sanomille lausunnon, jossa hän kertoo uusimman tulkintansa vuoden 1918 tapahtumista; saksalaiset auttoivat valkoisia, koska he halusivat Leninin porukan pysyvän vallassa! Lausunto on jopa Koivistonkin sanomaksi erikoinen. Luulisi hänen muistavan kumpaa puolta Lenin kannatti, rohkaisi, tuki ja aseisti.

7

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos et edes
      • Ehkä Koivisto ei olekaan dementoitunut huru-ukko, vaan pyrkii tahallaan vääristämään historiaa.

        Hesarin 16.5.-08 jutussa ei kuitenkaan ole tulkinnanvaraa. Kun tuntuu ettet ole sitä lukenut, lainaan pari kohtaa:

        Sisällissota päättyi 90 vuotta sitten.
        Presidentti Mauno Koiviston tulkinta saksalaisten avusta Suomen valkoisille: Saksa halusi pitää Leninin vallassa Neuvosto-Venäjällä.
        ---
        Omissa pohdinnoissaan Koivisto on tullut siihen tulokseen, että Saksan valtionjohto halusi pitää Leninin johtamat bolshevikit vallassa Neuvosto-Venäjällä. Se oli tärkein syy lähettää joukkoja Suomeen.
        "Saksalaiset halusivat tukea sitä hallitusta, joka oli lopettanut sodan heitä vastaan. Kun saksalaiset joukot tulivat Suomeen, ne rauhoittivat Suomen ja Venäjän välisen rajan. Silloin ei Leninin asemaan enää ahdistettu".

        Näin siis Mauno Koivisto (sd). Historiallinen tosiasia on, että punakapina ei olisi syttynyt, jos bolshevikit eivät olisi kaapanneet valtaa Venäjällä ja ryhtyneet aktiivisesti lietsomaan kapinaa myös muissa maissa (joista Saksa oli avainasemassa), mutta myös Suomessa. Bolshevikkijuntta tuki ja rohkaisi punaisia vaatimuksin, asetuella ja suoralla sotilaallisella sekaantumisella. Jos Saksa olisi halunnut tukea Leninin hallitusta, se olisi tietysti auttanut Leninin aateveljiä, punaisia. Punaisten voitto olisi taannut Leninin valtapiirin rajan pikaisen siirtymisen Pohjanlahdelle.

        Koiviston johtopäätös on epälooginen. Hänen motiivinsa sen sijaan on epäselvä. Dementia poistaisi syyllisyyden, tahallinen vastoin parempaa tietoa puhuminen tuhoaa loputkin Koiviston uskottavuudesta.


      • K.Ä.
        Sologdin kirjoitti:

        Ehkä Koivisto ei olekaan dementoitunut huru-ukko, vaan pyrkii tahallaan vääristämään historiaa.

        Hesarin 16.5.-08 jutussa ei kuitenkaan ole tulkinnanvaraa. Kun tuntuu ettet ole sitä lukenut, lainaan pari kohtaa:

        Sisällissota päättyi 90 vuotta sitten.
        Presidentti Mauno Koiviston tulkinta saksalaisten avusta Suomen valkoisille: Saksa halusi pitää Leninin vallassa Neuvosto-Venäjällä.
        ---
        Omissa pohdinnoissaan Koivisto on tullut siihen tulokseen, että Saksan valtionjohto halusi pitää Leninin johtamat bolshevikit vallassa Neuvosto-Venäjällä. Se oli tärkein syy lähettää joukkoja Suomeen.
        "Saksalaiset halusivat tukea sitä hallitusta, joka oli lopettanut sodan heitä vastaan. Kun saksalaiset joukot tulivat Suomeen, ne rauhoittivat Suomen ja Venäjän välisen rajan. Silloin ei Leninin asemaan enää ahdistettu".

        Näin siis Mauno Koivisto (sd). Historiallinen tosiasia on, että punakapina ei olisi syttynyt, jos bolshevikit eivät olisi kaapanneet valtaa Venäjällä ja ryhtyneet aktiivisesti lietsomaan kapinaa myös muissa maissa (joista Saksa oli avainasemassa), mutta myös Suomessa. Bolshevikkijuntta tuki ja rohkaisi punaisia vaatimuksin, asetuella ja suoralla sotilaallisella sekaantumisella. Jos Saksa olisi halunnut tukea Leninin hallitusta, se olisi tietysti auttanut Leninin aateveljiä, punaisia. Punaisten voitto olisi taannut Leninin valtapiirin rajan pikaisen siirtymisen Pohjanlahdelle.

        Koiviston johtopäätös on epälooginen. Hänen motiivinsa sen sijaan on epäselvä. Dementia poistaisi syyllisyyden, tahallinen vastoin parempaa tietoa puhuminen tuhoaa loputkin Koiviston uskottavuudesta.

        Politiikassa harva asia on kovin yksinkertainen. Saksa ei kannattanut kommunismia, mutta se kannatti hallitusta, joka ei ollut sen vihollinen. Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen.

        Kompleksisia suhteita on nähty maailmassa ennenkin ja tullaan näkemään. Ehkä tunnetuin esimerkki siitä on länsivaltojen ja Neuvostoliiton yhteistyö toisessa maailmansodassa.


      • K.Ä. kirjoitti:

        Politiikassa harva asia on kovin yksinkertainen. Saksa ei kannattanut kommunismia, mutta se kannatti hallitusta, joka ei ollut sen vihollinen. Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen.

        Kompleksisia suhteita on nähty maailmassa ennenkin ja tullaan näkemään. Ehkä tunnetuin esimerkki siitä on länsivaltojen ja Neuvostoliiton yhteistyö toisessa maailmansodassa.

        Lainaan:
        "Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen."

        Mitä muuta sinulla on esittää väitteesi tueksi paitsi kyseenalaistamani Koiviston lausunto HS:ssa?


    • Voittalan valinta

      Tuo on erittäin hyvä tulkinta, jopa Koivistolta jonka tarkkanäköisyys on kaukaa tunnettu. Bolsevikit lopettivat sodan Saksaa vastaan. Lopettamalla sisällis sodan Suomessa Saksa turvasi oman selustansa. Sai ikään kuin välirauhan aikaan. Eihän kukaan voinut tietää, että Saksassa nousisi valtaan Chplinin halpakopio hassuine viiksineen.

    • sopulilauma

      Onneksi mopsi pitää ihmisen todellisuudessa ettei lenttipallo pomppuile miten sattuu...

    • tekee homon

      itsestään. Taikka kukaties pedofiilin. Heh heh. Nuket valmistuvat, mutten julkaise asiasta valokuvaakaan. Vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe