s-vika

???

Miten saisi kotikonstein harjoiteltua s-vian pois? Olen melkein 30-kymppinen ja muistan että kävin r-vian hoidattamassa penskana pois, se meni kokaan onneksi pois. S-vika oli jonkun koululla käyvän "puheterapeutin" mielestä lievä, hän kysyi minulta haluanko käydä hänen tunneillaan. No, ujona penskana mä en tietenkään halunnut, siinähän olis leimaantunut sössöttäjäks ja vaikka mitä...Jep, olis kannattanut käydä, mä olen jonkun verran tuota haukkumista joutunut sietämään.

Sama kävi hammasrautojen kanssa, multa kysyttiin haluanko ja en tietenkään halunnut kun just menin sinne muutenkin pelottavalle yläasteelle. Että sellasta, kun saan omia muksuja niin toivon että tällaiset tulevaisuuteen vaikuttavat asiat esitetään vanhemmille ja ne sit pistää penskansa menemään, eikä kysytä penskalta itseltään...Onneksi ei ole muuta kuin hieman ulkonevat hampaat, ei mitään kieroutumia :D

11

3466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virheitä...

      "Olen melkein 3-KYMPPINEN ja muistan että kävin r-vian hoidattamassa penskana pois, se meni KOKONAAN onneksi pois."

      joo näköjään on mulla joku muukin opetus jäänyt väliin...

    • Samaa mieltä

      Mun mielestä on väärin lapsilta kysellä haluaako ne jotain, joka selkeesti voi hankaloittaa elämistä nuoruudessa ja aikuisena. Ei lapsi osaa ajatella miten aikuisena sitten tuntuu ne asiat ja miten ne vaikuttaa elämään.

      Mullakin on muutama asia, jotka olis ollu hyvä hoitaa kuntoon jo lapsena. Ku oliskin vanhemmat vain pakottaneet. Yks oli puhevika. Lapsena päätin, että en koskaan enää puhu mitään, en aikuisenakaan.... heh Onneks nykyään puhe on ihan ok, mut ei se täysin normaalia ole.

      Sit olis ollu tosiaan jees, jos hammaskalustokin olis laitettu kuntoon jo lapsena.

      • Minä, ystäväsi !!

        Kun olin pieni niin sanoin s- kirjaimen ihan yllättäen oikein :))))) Tee silleen, että kieli hipaisee ihan pikkiriikkisen kulmahampaisiin ... ja kärki litteänä hipaisee kitalakeen . Mulla on r-vika ja osaisiko joku kiltti euvoa pois oppimaan kotiol keinoin ? :DD


      • Minä, ystäväsi !! kirjoitti:

        Kun olin pieni niin sanoin s- kirjaimen ihan yllättäen oikein :))))) Tee silleen, että kieli hipaisee ihan pikkiriikkisen kulmahampaisiin ... ja kärki litteänä hipaisee kitalakeen . Mulla on r-vika ja osaisiko joku kiltti euvoa pois oppimaan kotiol keinoin ? :DD

        Joo, noinhan ne sanoo, et se tehään, mutta helpommin sanottu, ku ... sanottu?

        Mä oon kohta 24 vuotias ja S-vika mullekin jäi ala-asteelta, kun sain itse valita käynkö puhe opetuksessa. Se oli jotenkin noloa muka käydä siellä, ku "en osaa muka puhua". No nyt en sit osaa vieläkään kunnolla. :D yläasteella siitä sai tosiaan kuullakin, olin "sössöttäjä". Omaan korvaanhan sitä kuulostaa ihan hyvälle, ku puhuu vaan tarpeeks rauhallisesti.

        Välillä yrittäny opetella vääntää kieltä oikeeseen asentoon, mutta ei oo helppoo ja puhuessa niitä S:iä tulee vaan vähän väliä eikä huomaa keskittyä S:n ääntämiseen. Mut yritetään nyt silti opetella. :)


      • Little Missy Dissy
        Minä, ystäväsi !! kirjoitti:

        Kun olin pieni niin sanoin s- kirjaimen ihan yllättäen oikein :))))) Tee silleen, että kieli hipaisee ihan pikkiriikkisen kulmahampaisiin ... ja kärki litteänä hipaisee kitalakeen . Mulla on r-vika ja osaisiko joku kiltti euvoa pois oppimaan kotiol keinoin ? :DD

        R-kirjaimen opettelin puheterapeutilla nuorempana. Näin mä muistan;

        - äännä ennen r'ää d. Vaikkapa ruoka - druoka. R lähtee samasta kohdasta kuin d.


    • jokuuuuu

      Iitelläki on tällänen s-vika joka johtuu siitä etten jaksa aina keskittyy puhumiseen ja tulee sössötystä. :D Jos keskityn niin osaan kyllä sanoa sen ässän oikein. Joskus sanottiin että jos harjottelee ässän sanomista niin, että t tulee enne s-kirjainta eli esim. pitsa ja sit toistelee tota monta kertaa?

    • minä vaan :)

      kiitos ohjeista joita tänne on laitettu :) mullakin on toi s-vika ja kyllä siitä sai yläasteella kuulla ja paljonkin.. ei mulla se ole normaali vieläkään ja haluisin saada sen normaaliks, mutta kun tuolla erityisopettajalla kävin ala-asteella niin tuli monta kertaa purtuu kieleen, kun tämä vanhemman puoleinen nainen antoi ohjeita niin äkisti :D kyllä siinä pieni ujo tyttö pelästy :))) onko jotai muita keinoja vielä kun toi kulmahammas-juttu? :D

    • gigftdfytdykdkyrd

      Mullakin oli S-vika mutta kävin ala-asteella puheterapeutilla ja opin Ässän.
      Ennen kieli tuli hampaiden välistä ässää sanoessani. Mutta opin vetämään kielen hampaiden sisäpuolelle tai taakse niin että kieli koskettaa kevyesti kitalakea. Sitä pitää vähän treenailla ja kokeilla asetella kieltä oikeaan kohtaan missä alkaa kuulostamaan hyvälle. Sitten kun sen löytää niin harjoittelee puhumaan sillä tyylillä ässät. Aika nopeasti sen oppii niin ettei siihen tarvii enää keskittyä. Treenaa aluks sillei et puhallat ulos, suu/huulet vähän auki ja sit testaa hakee oikea paikka kielelle.
      Vesihiisi sihisi hississä.

      • gigftdfytdykdkyrd

        .....niin ja kokeile laittaa kieli ihan vähän kourunmuotoiseksi ja sitten kielen reunat koskettavat kitalakea. Keskikohta ei kosketa. No niin minä jotenkin teen. Voi olla ettei normaalit ihmiset näin tee mutta kokeile.


      • gigftdfytdykdkyrd
        gigftdfytdykdkyrd kirjoitti:

        .....niin ja kokeile laittaa kieli ihan vähän kourunmuotoiseksi ja sitten kielen reunat koskettavat kitalakea. Keskikohta ei kosketa. No niin minä jotenkin teen. Voi olla ettei normaalit ihmiset näin tee mutta kokeile.

        .... tai niin että kielen kärki taipuu vähän ylös. puol senttiä hampaiden taakse.
        Katoin just peilistä...mulla menee vähän purenta vinoon silloin kun sanon ässän ja voi olla että kielikin käy vähän kulmahampaan suunnassa.

        Toivottavasti näistä on jotain apua.

        Ootko yrittänyt etsiä netistä mitään videoita jossa tätä neuvottaisiin. En tiedä löytyykö.


    • ....

      juuh ite oon 15v ja mullakin on sellanen lievä...kaikki sanat jossa on -ksi päätteet..esim(yksi,kaksi) niin on vaikee sanoa..se kielen kärki ei meinaa osua sinne hampaiden taakse mitenkään,sit sellaset sanat jotka loppuu -s kirjaimeen..kuten(jos,siis) niin sama juttu..olisko neuvoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe