Ymmärtämättömät opetuslapset, Mark. 8:14-21

JEESUS NUHTELEE OPETUSLAPSIA YMMÄRTÄMÄTTÖMYYDESTÄ
Mark. 8:14-21
--
8:14 Ja he olivat unhottaneet ottaa mukaansa leipää, eikä heillä ollut muassaan venheessä enempää kuin yksi leipä.

8:15 Ja hän käski heitä sanoen: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten hapatusta ja Herodeksen hapatusta".

8:16 Niin he puhuivat keskenään siitä, ettei heillä ollut leipää.

8:17 Kun Jeesus huomasi sen, sanoi hän heille: "Mitä puhutte siitä, ettei teillä ole leipää? Ettekö vielä käsitä ettekä ymmärrä? Onko teidän sydämenne paatunut?

8:18 Silmät teillä on, ettekö näe? Ja korvat teillä on, ettekö kuule? Ja ettekö muista:

8:19 kun minä mursin ne viisi leipää viidelletuhannelle, kuinka monta vakan täyttä palasia te keräsitte?" He sanoivat hänelle: "Kaksitoista".

8:20 "Ja kun minä mursin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle, kuinka monta vasun täyttä palasia te keräsitte?" He sanoivat: "Seitsemän".

8:21 Niin hän sanoi heille: "Ettekö vieläkään ymmärrä?"

2

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus varoittaa opetuslapsiaan fariseusten ja Herodeksen hapatuksesta (15).
      Hapatus tarkoittaa vähäistä määrää hapantaikinaa (taikinanjuurta), jota tarvitaan leivottavan leivän hapattamiseksi.

Fariseuksen hapatuksella Jeesus tarkoitti fariseusten oppia, joka niin helposti tarttui ja levisi kansaan (Matt.16:12). Luuk. 12:1 Jeesus sanoo ulkokultaisuutta fariseusten hapatukseksi.
      Herodeksen hapatuksella Jeesus tarkoittanee sitä velttoa ja hekumallista menoa, josta Herodes Antipas (vrt. Mark. 6:17-29) antoi elämällään kansalle esimerkin.

Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia.

Venekeskustelussa (14) opetuslapset puhuvat koko ajan leivästä, jota heillä oli mukanaan liian vähän (14,16,17).
      Jeesus surukseen huomaa, että maalliset leipähuolet estävät opetuslapsia ymmärtämästä, mitä Hän halusi heille sanoa. Jeesus oli monin sanoin ja voimatöiden kautta (19,20) koettanut vierottaa opetuslapsiaan pois palvelemasta kahta herraa.
      Kun he eivät vieläkään ymmärtäneet, tarvittiin taas terävää muistutusta.

Miten kärsivällistä mieltä tarvitaankaan opetuslapsikasvatuksessa- ennen ja nyt!

• virsi 409
      --
      1.
      Suo, Jeesus, paras opettaja,
      itseni oikein tuntea,
      sinulle, rakas Vapahtaja,
      nyt sydämeni avata,
      tilani että tuntisin,
      sinulta avun löytäisin.

2.
      Sanasi kätke sydämeeni
      ja tule sinne asumaan.
      Oi Jeesus, paras paimeneni,
      sinua auta seuraamaan
      sanasi valkeudessa
      ja elämässä uudessa.

3.
      Kun kristityn on nimi mulla,
      tee siksi minut todella,
      suo sanan tekijäksi tulla,
      myös nuhteitasi totella,
      seurassa ystäviesi
      sinulle elää, Herrani.   

4.
      Johdata tielle parannuksen
      jo täällä armon aikana.
      Suo, että Hengen uudistuksen
      löytäisin, Jeesus, sinussa.
      Taluta täältä taivaaseen,
      elämään, iloon iäiseen.

5.
      Nimesi kunniaksi luonut
      myös minut olet maailmaan,
      elämän kaikki lahjat suonut
      armosta aina ajallaan.
      Voimasi anna minulle
      elää ja kuolla sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3286
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      338
      2198
    3. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      8
      1967
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      137
      1911
    5. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1759
    6. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      78
      1593
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      40
      1349
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      146
      1280
    9. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1279
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      76