JEESUS NUHTELEE OPETUSLAPSIA YMMÄRTÄMÄTTÖMYYDESTÄ
Mark. 8:14-21
--
8:14 Ja he olivat unhottaneet ottaa mukaansa leipää, eikä heillä ollut muassaan venheessä enempää kuin yksi leipä.
8:15 Ja hän käski heitä sanoen: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten hapatusta ja Herodeksen hapatusta".
8:16 Niin he puhuivat keskenään siitä, ettei heillä ollut leipää.
8:17 Kun Jeesus huomasi sen, sanoi hän heille: "Mitä puhutte siitä, ettei teillä ole leipää? Ettekö vielä käsitä ettekä ymmärrä? Onko teidän sydämenne paatunut?
8:18 Silmät teillä on, ettekö näe? Ja korvat teillä on, ettekö kuule? Ja ettekö muista:
8:19 kun minä mursin ne viisi leipää viidelletuhannelle, kuinka monta vakan täyttä palasia te keräsitte?" He sanoivat hänelle: "Kaksitoista".
8:20 "Ja kun minä mursin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle, kuinka monta vasun täyttä palasia te keräsitte?" He sanoivat: "Seitsemän".
8:21 Niin hän sanoi heille: "Ettekö vieläkään ymmärrä?"
Ymmärtämättömät opetuslapset, Mark. 8:14-21
2
92
Vastaukset
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan fariseusten ja Herodeksen hapatuksesta (15).
Hapatus tarkoittaa vähäistä määrää hapantaikinaa (taikinanjuurta), jota tarvitaan leivottavan leivän hapattamiseksi.
Fariseuksen hapatuksella Jeesus tarkoitti fariseusten oppia, joka niin helposti tarttui ja levisi kansaan (Matt.16:12). Luuk. 12:1 Jeesus sanoo ulkokultaisuutta fariseusten hapatukseksi.
Herodeksen hapatuksella Jeesus tarkoittanee sitä velttoa ja hekumallista menoa, josta Herodes Antipas (vrt. Mark. 6:17-29) antoi elämällään kansalle esimerkin.
Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia.
Venekeskustelussa (14) opetuslapset puhuvat koko ajan leivästä, jota heillä oli mukanaan liian vähän (14,16,17).
Jeesus surukseen huomaa, että maalliset leipähuolet estävät opetuslapsia ymmärtämästä, mitä Hän halusi heille sanoa. Jeesus oli monin sanoin ja voimatöiden kautta (19,20) koettanut vierottaa opetuslapsiaan pois palvelemasta kahta herraa.
Kun he eivät vieläkään ymmärtäneet, tarvittiin taas terävää muistutusta.
Miten kärsivällistä mieltä tarvitaankaan opetuslapsikasvatuksessa- ennen ja nyt!virsi 409
--
1.
Suo, Jeesus, paras opettaja,
itseni oikein tuntea,
sinulle, rakas Vapahtaja,
nyt sydämeni avata,
tilani että tuntisin,
sinulta avun löytäisin.
2.
Sanasi kätke sydämeeni
ja tule sinne asumaan.
Oi Jeesus, paras paimeneni,
sinua auta seuraamaan
sanasi valkeudessa
ja elämässä uudessa.
3.
Kun kristityn on nimi mulla,
tee siksi minut todella,
suo sanan tekijäksi tulla,
myös nuhteitasi totella,
seurassa ystäviesi
sinulle elää, Herrani.
4.
Johdata tielle parannuksen
jo täällä armon aikana.
Suo, että Hengen uudistuksen
löytäisin, Jeesus, sinussa.
Taluta täältä taivaaseen,
elämään, iloon iäiseen.
5.
Nimesi kunniaksi luonut
myös minut olet maailmaan,
elämän kaikki lahjat suonut
armosta aina ajallaan.
Voimasi anna minulle
elää ja kuolla sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423286Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3382198Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle81967- 1371911
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91759Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!781593Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401349"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1461280- 751279
- 761278