Euron suhde markkaan?

Mikä se on nyt?

Yksi euro vastasi aikoinaan kuutta markkaa, mutta mikähän ero on nyt.

Onko viisi vai enemmän?

Onko siis kaksi euroa kymmenen markkaa?

Ajattelin bensiinin hintaa.

8

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markka on

      terminoitu valuutta. Eli 1 euro vastaa noin 6 markkaa. Esim. myyntivoitoista jos olet olet markka-aikana ostanut, lasketaan tuottosi kääntämällä markat euroiksi 6:n kertoimella.

      Kyseiset hinnan nousut aiheuttaa inflaatio. Et voi enää miettiä siten, että 10 vuotta sitten sait markalla tikkarin ja nyt pulitat siitä 0,5€, eli 3 markkaa.

      Hinnat nousee, palkat nousee jne... ei aina samassa tahdissa mutta suurinpiirtein käsi kädessä. Suuria variaatioita tietysti löytyy eri asioiden osalta, esim mistä on pula, nousee sen hinta eniten.

      • euroon

        Totta on, että yhden euron arvo on terminoitu kuuteen markkaan, mutta mikä on sen oikea arvo, jos otetaan inflaatio huomioon.

        Voi laskea, jos haluaa. Uskoakseni euorn arvo on nyt neljän markan kieppeillä.


      • Rujoja totuuksia
        euroon kirjoitti:

        Totta on, että yhden euron arvo on terminoitu kuuteen markkaan, mutta mikä on sen oikea arvo, jos otetaan inflaatio huomioon.

        Voi laskea, jos haluaa. Uskoakseni euorn arvo on nyt neljän markan kieppeillä.

        Kyllä se on nytkin 5,94573 markkaa. Vai luuletko että markka olisi pysynyt entisessä arvossaan vuoden 1999 alusta tähän päivään asti? Ei siitäkään olis jäljellä kuin 70-80 silloista penniä.


      • ...
        Rujoja totuuksia kirjoitti:

        Kyllä se on nytkin 5,94573 markkaa. Vai luuletko että markka olisi pysynyt entisessä arvossaan vuoden 1999 alusta tähän päivään asti? Ei siitäkään olis jäljellä kuin 70-80 silloista penniä.

        Tosta voit laskea, jos tarkoitat rahan arvoa. 100 markkaa vuodelta 1999 vastaa 19,26 euroa tänä päivänä.

        http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2007/khi_2007_2008-01-14_tau_001.html


      • aika oikea arvo
        ... kirjoitti:

        Tosta voit laskea, jos tarkoitat rahan arvoa. 100 markkaa vuodelta 1999 vastaa 19,26 euroa tänä päivänä.

        http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2007/khi_2007_2008-01-14_tau_001.html

        2000 maito maksoi 2,50 markkaa (0,42 euroa) litra, viime vuonna 0,76 euroa- ja nyt euron litra, jopa yli. Elintarvikkeet ovat aika lähellä todellista inflaatiokehitystä. Todellisuudessa markoilla sai kukkurallisen kantopussillisen ruokaa, nyt 20 eurolla saatavaa ruokamäärää pitää hakea suurennuslasilla kassin pohjalta.


      • jäi sanoja pois.
        aika oikea arvo kirjoitti:

        2000 maito maksoi 2,50 markkaa (0,42 euroa) litra, viime vuonna 0,76 euroa- ja nyt euron litra, jopa yli. Elintarvikkeet ovat aika lähellä todellista inflaatiokehitystä. Todellisuudessa markoilla sai kukkurallisen kantopussillisen ruokaa, nyt 20 eurolla saatavaa ruokamäärää pitää hakea suurennuslasilla kassin pohjalta.

        100 markalla sai kukkurallisen kantopussillisen ruokaa, nyt pitää 20 eurolla saatavaa ruokamäärää etsiä suurennuslasilla kassin pohjalta.


    • viime päivinä

      Arvelen euron tuon perusteella korkeintaan viiden markan arvoiseksi. Tietysti markka olisi myös inflatisoitunut. Aivan viime päivinä hinnat ovat nousseet hurjasti, banaani reilusta eurosta lähes kahteen ja polttoaineet kolmanneksen verran.

      Aivan pakko on alkaa omaksua eurokanta ilman muistoa markasta. Diesel on nyt kyllä kallista yksityisautoilijalle. Hallitus alensi dieselautojen hintaa, mutta ei vuosittaista verotusta.

    • OPSERVERI

      OIKEA VAIHTOKURSSI INFLAATIO HUOMIOON OTTAEN ON NYT 5.3 MARKKAA PER EURO

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe