suoliston ärtyminen ja imetys???

Kumpi pienempi paha?

Vauvani reagoi suolistolla joihinkin ruokiin (täysimetän, vajaa 5 kk) rintamaidon kautta ja olemme menossa pian lääkäriin asian tiimoilta. Onko kenelläkään kokemusta, mitä lääkärit ovat tällaisessa tilanteessa suositelleet? Imetys vai sopivan maidon etsiminen? En nimittäin ainakaan vielä ole saanut kaikkea selville, mikä ärsyttää suolta (ilmavaivoja, kakka limaista, välillä myrkynvihreää)ja voi olla, että stressi on yksi tekijä tuossa suoliston toiminnassa. Oireet nimittäin pahenevat aina, kun käymme jossain. Onko jollain muuten tuostakin kokemusta tai parempaa tietoa? Epäilen, että osa ärsyttävistä tekijöistä jää ikuiseksi kysymykseksi... Haluaisin imettää, mutta kumpi on vauvalle pienempi paha, imetys ja suoliston lievä ärtyneisyys vai korvikkeen etsiminen (joka voi kestää kauan, sillä lehmänmaito on yksi ongelma)?

9

972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bakteereiden puutteesta
    • Yksi vain

Hommahan on harvinaisen yksinkertainen: Jätät syömättä ne jutut mille lapsesi on allerginen ja voit imettää ihan normaalisti. Aikuinen ihminen voi karsia ruokavaliotaan melkoisesti ilman minkäänlaisia terveysvaikutuksia.

• käytännössä ei

eli todella vaikeaa on LÖYTÄÄ ne aineet, joille suolisto reagoi. Jotain on kuitenkin pakko syödä joka päivä itsekin, jottei kuole nälkään.

• ei ole vaikeaa nykyään

• luomuliha ja maito hyviä

• Äiskä07

Vauvallani on alusta asti ollut vatsanväänteitä reippaasti. Alun vatsavaivat hävisivät kuitenkin 3kk iässä, mutta suolioireet palasivat 4kk iässä, jolloin käytimme vauvan yksityisellä lasten allergologilla. Allergiatestit tehtiin, mutta niistä ei mitään löytynyt, koska ovat pienellä erittäin epäluotettavat. Maitoaltistuksen kautta löytyi maitoallergia ja itse epäilen allergiaa myös munalle, porkkanalle, mansikalle ja ehkä soijalle. Jätin sitten kaikki nämä pois ruokavaliostani ja lisäksi kaikki yleisesti allergisoivat ruoka-aineet, joista sain listan lääkäriltä. Koska osittainimetin, meille löydettiin myös sopiva allergisen korvike.

Hetken aikaa oireet helpottivatkin, mutta eivät kuitenkaan hävinneet kokonaan. Olen ruokapäiväkirjan avulla yrittänyt löytää oireita aiheuttavat ruuat, mutten ole onnistunut. Vähensin imetystä huomattavasti ja oireet helpottivat huomattavasti. Meillä ollaan nukuttu jopa kokonaisia öitä, kun ennen öisin jatkuvasti heräiltiin ja kitistiin. Tällä hetkellä imetän vielä yöllä, jos tarvis, mutta lopettelen senkin imetyksen pikkuhiljaa. Vauva on nyt siis 6kk.

Minä tein tämän päätöksen, koska ajattelin, että vauvan hyvinvointi on tärkeämpää kuin imetys. Tietysti meidän kohdalla helpotti päätöstä myös se, että vauva söi jo osaksi korviketta ja sopiva korvike löytyi heti. Osittain päätin näin myös siksi, sillä stressasin tilannetta tosi paljon. Mietin jokaista suupalaani ja aiheuttaako se vauvalle jotain,söin huonosti ja olin väsynyt. Välillä tunteet oli todella ristiriitaiset ja joka toinen päivä päätin jatkaa imetystä ja joka toinen päivä lopettaa. Vaikka olen surullinen imetyksen lopettamisesta, uskon kuitenkin että tämä päätös on meidän kohdalla oikea. Jos vauva olisi pienempi, niin olsin varmaan vielä yrittänyt, mutta luulen että puolivuotiaalleni imetyksen haitat olivat suuremmat kuin hyödyt.

• ...kumpi vaikuttaa

haitallisemmin vauvan hyvinvointiin, imetyksen lopettaminen vai lievät suolisto-oireet?

• viestissäni
        ...kumpi vaikuttaa kirjoitti:

haitallisemmin vauvan hyvinvointiin, imetyksen lopettaminen vai lievät suolisto-oireet?

että mielestäni ainakin meidän tapauksessamme haitallisempaa vauvalle ovat lievät suolisto-oireet kuin imetyksen lopettaminen, kun vauva on "jo" 6kk.

• pojun äiti

Jos lapsi oireilee koko ajan, voi olla vaikea päätellä, mikä kiinteä ruoka sopii ja mikä ei. Joten jos ei sopivaa imetysdieettiä löydy, kannattaa sitä sopivaa korviketta alkaa tosissaan etsimään.

Suosittelen ruoka- ja oirepäiväkirjaa ja ruokavalion yksinkertaistamista. Eli jätä pois kaikki einekset, makkarat, karkit limpparit, sekamehut yms. erilaisia lisäaineita ja mausteita sisältävät. Kotitekoisessa ruoassakin valmiiksi maustetut lihat, valmiit maustekastikkeet ja mausteseokset pois. Jo yksistään mausteseoksessa oleva paprika- tai sipulijauhe voi aiheuttaa vauvalle äidinmaidon kautta selviä oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      47
      5067
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      74
      3265
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      2057
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      1855
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1709
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1296
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1259
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1202
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1177
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      280
      1137
    Aihe