5W-20

Suomesta?

Autoni käyttöohje suosittelee käytettäväksi 5W-20 tai 5W-30 öljyjä. Jälkimmäistä löytyy suunnilleen ruokakaupoistakin, mutta 5W-20 öljyä en ole edes halpamarketeissa nähnyt.

Googlen mukaan ainakin Mobililla olisi kyseistä öljyä. Suomen sivusto ei tuotetta tunne.

Tiedä sitten olisiko kyseisen öljyn etsinnässä mitään järkeä, mutta voisi kuvitella sen vähentävän polttoaineenkulutusta.

Mahtaako löytyä mistään?

16

8004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyötyä

      Ei ole mitään hyötyä tuollaisesta. Anna mennä vaan 5W30:llä.

    • taitaa olla

      enemmänkin amerikan markkinoiden öljy, en ole suomessa ikinä nähnyt. 5w-30 riittää, sitä saat halvalla esim teboil gold 5w-30, mobil fe special 5w-30 tai valvoline durablend fe 5w-30.

      • valinta..

        Taidan kuitenkin tehdä valintani joko Mobilin ESPin tai Teboilin Diamondin väliltä.

        Välttämättä ko.öljyihin investoinnissa ei ole mitään järkeä, sillä autollani ajetaan noin 15 tuhatta vuodessa ja öljynvaihto suoritetaan kerran vuodessa.

        Teboilin Gold saattaisi olla hintalaatu-suhteeltaan sopiva tuote. Pärjäsi käsittääkseni ihan kohtuullisesti TM:n taannoisessa öljyvertailussa.

        Jostain syystä haluan autooni kuitenkin täyssynteettiset öljyt. Merkkihuolto tarjoaisi autoon jotain Nesteen 5W-40 öljyä.


      • .........................
        valinta.. kirjoitti:

        Taidan kuitenkin tehdä valintani joko Mobilin ESPin tai Teboilin Diamondin väliltä.

        Välttämättä ko.öljyihin investoinnissa ei ole mitään järkeä, sillä autollani ajetaan noin 15 tuhatta vuodessa ja öljynvaihto suoritetaan kerran vuodessa.

        Teboilin Gold saattaisi olla hintalaatu-suhteeltaan sopiva tuote. Pärjäsi käsittääkseni ihan kohtuullisesti TM:n taannoisessa öljyvertailussa.

        Jostain syystä haluan autooni kuitenkin täyssynteettiset öljyt. Merkkihuolto tarjoaisi autoon jotain Nesteen 5W-40 öljyä.

        "Välttämättä ko.öljyihin investoinnissa ei ole mitään järkeä, sillä autollani ajetaan noin 15 tuhatta vuodessa ja öljynvaihto suoritetaan kerran vuodessa."

        Kyllä siinä laatuöljyihin satsaamisessa on järkeä, etenkin autossa jolla ajetaan noin vähän, ja vielä mahdollisesti pätkäajoa.


    • oli oli

      60-luvun kuplissa oli 10W-10 ja 20W-20 käytössä ja 70-luvun alussa oli jotain 10W-20 öljyjä, ei niitä enää kukaan käytä, minimitaso 10W-30 nykyään, yleensä 10W-40. Ohuemman (5) ja paksumman pään (50)öljyjä kannattaa vältellä, jos suositus on 20W luokkaa ja 0 öljyjä ei ollenkaan.

      • quuba

        "Ohuemman (5) ja paksumman pään (50)öljyjä kannattaa vältellä, jos suositus on 20W luokkaa ja 0 öljyjä ei ollenkaan."

        Keksitkö ihan itse edelliset? Tuossa ei ole mitään järkeä, puhut ohuemmasta ja paksummasta päästä vaikka ne on kylmän ja kuuman pään viskositeetit. Jos et tiedä, niin älä puhu täällä omiasi.

        Winter (W) -viskositeetti ei ole verrannollinen SAE-viskositeettiin kuumassa. Joten ei voida puhua Winter-viskositeetista "ohuempana" ja SAE-kuumaviskositeetista "paksumpana", koska oikeasti asia on juurikin päinvastoin!


      • autossa ei

        enää ole suositus 20w se on todella paksua öljyä, eikä sitä muutenkaan voi käyttää alle -5C lämpötiloissa, Suomessa ei muutenkaan tarvitse eikä kannata käyttää misään mootttorissa 15w tai 20w oljyjä ja 10 w öljyäkin kannatta välttää, niillä polttoaineen kuluts on todella suurta ensimmäisillä kilometreillä.
        Itse olen testannut, että jo 5w40 öljy maksaa itsensä öljynvaihtovälillä verrattuna 10w40 öljyyn, penempänä polttoaineen kulutuksena.
        Esim. vaihtoväli vain 10tkm säästaa 5w40 öljy verrattuna 10w40 öljyyn säästö VÄHINTÄÄN 1dl/100 km -> 10 l /10tkm = 15 euroa, ja esim joku mineraaali öljy maksaa 10-15e/4l ja esim. monet 5w40 synteettiset n. 18-25 e/ 4l. Lisäksi parempi voitelu.


    • öljynpaineenjakaja

      Mikäs ongelma tässä nyt on. 5w30 löytyy ja kelpaa autoosi...

      • ei muuta

        5W-30:t autoon joutunee tällä erää laittamaan. 5W-20:llä veikkaisin polttoaineenkulutuksen olevan hieman pienemmän. Ainakin joissakin tulevissa ns.ekoautoversiossa käytetään 5W-20:iä.

        Sinänsä huvittavaa, että merkkihuolto laittaisi autoon 5W-40:iä, vaikka käyttöohje suosittelee 5W-20/5W-30:ia.


      • uupa
        ei muuta kirjoitti:

        5W-30:t autoon joutunee tällä erää laittamaan. 5W-20:llä veikkaisin polttoaineenkulutuksen olevan hieman pienemmän. Ainakin joissakin tulevissa ns.ekoautoversiossa käytetään 5W-20:iä.

        Sinänsä huvittavaa, että merkkihuolto laittaisi autoon 5W-40:iä, vaikka käyttöohje suosittelee 5W-20/5W-30:ia.

        Älkää nyt taas takertuko pelkkään viskositeettiin.
        Moottorinvalmistajan luokitus on ensisijainen määre öljyn valinnassa, vasta sen jälkeen viskositeetti.


      • katso myös
        ei muuta kirjoitti:

        5W-30:t autoon joutunee tällä erää laittamaan. 5W-20:llä veikkaisin polttoaineenkulutuksen olevan hieman pienemmän. Ainakin joissakin tulevissa ns.ekoautoversiossa käytetään 5W-20:iä.

        Sinänsä huvittavaa, että merkkihuolto laittaisi autoon 5W-40:iä, vaikka käyttöohje suosittelee 5W-20/5W-30:ia.

        Ohjekirjasta API-luokitus sekä ACEA-luokitus jos sellainen siellä on. minulla oli myös sama ongelma taannoin uuden auton kanssa, ohjekirja suositteli ensisijaisesti 5w-20 tai5w-30 öljyjä luokitus API-SJ,SL tai parempi SEKÄ ILSAC-GF3(tätä luokitusta ei löytynyt oikeen mistään muusta kuin fordiin tarkoitetussa fordin omassa kura öljyssä). laitoin autoon teboil diamond 5w-30 LL öljyä, maksoi 30€. Olisin halunut kokeilla valvolinen synpower 5w-30 mutta sitä ei löytynyt mistään, 5w-40 oli kyllä tarjolla joka marketissa ja halpakaupassa..


      • kura öljy on?
        katso myös kirjoitti:

        Ohjekirjasta API-luokitus sekä ACEA-luokitus jos sellainen siellä on. minulla oli myös sama ongelma taannoin uuden auton kanssa, ohjekirja suositteli ensisijaisesti 5w-20 tai5w-30 öljyjä luokitus API-SJ,SL tai parempi SEKÄ ILSAC-GF3(tätä luokitusta ei löytynyt oikeen mistään muusta kuin fordiin tarkoitetussa fordin omassa kura öljyssä). laitoin autoon teboil diamond 5w-30 LL öljyä, maksoi 30€. Olisin halunut kokeilla valvolinen synpower 5w-30 mutta sitä ei löytynyt mistään, 5w-40 oli kyllä tarjolla joka marketissa ja halpakaupassa..

        Tekeekö Fordin luokitukset öljystä kuraa?
        Kannattaa olla tarkkana öljyjen valinnassa, etenkin jos käyttöoppaassa kehoitetaan käyttämään A1/B1-luokituksen mukaisia öljyjä. A3-öljyt on liian paksuja noihin "pienivälyksisiin"-moottoreihin.

        Fordin luokitukset täyttäviä 5W30 öljyjä löytyy monelta valmistajalta.


      • mullakin lukee
        katso myös kirjoitti:

        Ohjekirjasta API-luokitus sekä ACEA-luokitus jos sellainen siellä on. minulla oli myös sama ongelma taannoin uuden auton kanssa, ohjekirja suositteli ensisijaisesti 5w-20 tai5w-30 öljyjä luokitus API-SJ,SL tai parempi SEKÄ ILSAC-GF3(tätä luokitusta ei löytynyt oikeen mistään muusta kuin fordiin tarkoitetussa fordin omassa kura öljyssä). laitoin autoon teboil diamond 5w-30 LL öljyä, maksoi 30€. Olisin halunut kokeilla valvolinen synpower 5w-30 mutta sitä ei löytynyt mistään, 5w-40 oli kyllä tarjolla joka marketissa ja halpakaupassa..

        Eli API Service SJ, SL or above, ILSAC GF-3 or above.

        Teboilin mukaan tuohon käy sekä Diamondin, että Goldin 5W-30 ja 5W-40.

        Tähän asti olen käytellyt Mobilin öljyjä, mutta tuo 5W-30 ESP on aika suolaisen hintainen. Vaikka ei sillä hinnalla nyt sinänsä juuri merkitystä ole, kun öljyt vaihdetaan kerran vuodessa ja yhdellä 4:n litran kannulla selviää tapauksessani helposti.


      • acea a3
        kura öljy on? kirjoitti:

        Tekeekö Fordin luokitukset öljystä kuraa?
        Kannattaa olla tarkkana öljyjen valinnassa, etenkin jos käyttöoppaassa kehoitetaan käyttämään A1/B1-luokituksen mukaisia öljyjä. A3-öljyt on liian paksuja noihin "pienivälyksisiin"-moottoreihin.

        Fordin luokitukset täyttäviä 5W30 öljyjä löytyy monelta valmistajalta.

        tarkoittaa sitä, ettei saavuteta niin hyvää taloudellisuutta, mitä saataisiin a1-öljyllä fordin moottorissa.

        viskositeetti on eri asia kun acea-luokitus: esim mobil esp 5w-30 on acea a3, kun taas vaikka mobil special fe 5w-30 on acea a1. viskositeettieroa ei ole, mutta lisäaineistus on fe-öljyssä polttoaineensäästöä suosiva normaalin vaihtovälin öljy.


    • hyy..,

      Laita puolet vettä ja puolet jotain 0w40.=0w-20

    • Uudet..Öljyt

      5w20. Uudet Ford Egoboost yhden litran uusiin moottoreihin.
      Löytyy mm Castrol hyllystä.
      Mikäli kuluttaa vanhana, silloin 5w30 Egoboostiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe