Meillon

Pirre*

innokas kalaeemeli naapurina, - nytkin nyrhin tuossa viittä kiloa ahvenia, fileiksi..*huoks*.

Kiitos naapuri..:)

40

1201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibiza

tapana viedä kalat perattuina naapureille...:)

• Pirre*

naapurilla on kivat naapurit :)

Kohtuutonta vaan olisi tuollaista määrää kalastajanaapurin perata, kiitollinen olen ihan näin, - ovat isoja kyöriä.

Otan vain evät saksilla ja fileraan ruotoa myöten ja lopuksi nahkaa pitkin puhtaaksi.
        Kaikki ei kai tykkää, että kalasta otetaan nahka pois, mutta näin on helpompi..

• Glarge

siinä paistella ahvenkukkoja isolle sakille.

• Pirre*

raahi kukoksi, pikkuahvenia vain kuoren sisään, - läskin kanssa.

Mie paneeraan ja paistan ne herkuiksi..pakastan ne ensin läpysköiksi..:)

• Vai oot ollu kaloja nyrhimässä..Tossa viidessä kilossa varmaan riittiki puuhaa..:)

• Pirre*

jälellä, kiloa :/

Hei vain mii-su, missee sie olet ollut, piilossa puskassako? :))

• Pirre* kirjoitti:

jälellä, kiloa :/

Hei vain mii-su, missee sie olet ollut, piilossa puskassako? :))

Mä olen ollut muilla sivuilla kirjottelemassa.:)
        Musta ei jänistä tuu...;)

Jokos kalahuki on selvä?

• Pirre*
        mii-su kirjoitti:

Mä olen ollut muilla sivuilla kirjottelemassa.:)
        Musta ei jänistä tuu...;)

Jokos kalahuki on selvä?

illalla jo..eihän siinä pitkin männy, terävä veihti ja kaikki..:)

Jasso, ai et puskaile, - enpä tosissani luullutkaan, me ollaan sanojemme takana, me tytöt, niih..:)

• Pirre* kirjoitti:

illalla jo..eihän siinä pitkin männy, terävä veihti ja kaikki..:)

Jasso, ai et puskaile, - enpä tosissani luullutkaan, me ollaan sanojemme takana, me tytöt, niih..:)

Niin ollaan! :) Eipä tartte ainaskaa oottaa sitä,et mitä taakseen jättää sen eestään löytää...:)

Oivoi..Olipa taas mukava turista tälläki palstalla..:))

• Kalojen perkuu on mielestäni miesten hommaa. Isä perkas kalat meillä lapsuudenkodissani ja samalla linjalla olen jatkanut omassa huushollissani. Kalat haisee pahalle ja en suostu niitä perkaamaan.Yök

• Pirre*

Ei ne miusta millekään "haise", tuoreita ovat :)

Ja, kyllä olis jos olis..miesten hommia..

• Pirre* kirjoitti:

Ei ne miusta millekään "haise", tuoreita ovat :)

Ja, kyllä olis jos olis..miesten hommia..

Miehille sopivaa hommaa se on, jos vaan löytyy aikaa ja jos ne sitten vaan ehtivät niiden harrastustensa ja kauniiden tyttöjen katselemisien ja ihastelemisiensa lomasta, jossain välissä... heh heh

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Miehille sopivaa hommaa se on, jos vaan löytyy aikaa ja jos ne sitten vaan ehtivät niiden harrastustensa ja kauniiden tyttöjen katselemisien ja ihastelemisiensa lomasta, jossain välissä... heh heh

Miehet tekevät tuon laisia juttuja ihan alvariinsa.
        Jos, MINÄ, olisin paikalla niin laittaisin kiehumaan 5 litran, tai isomman, kattilan, vettä täynnä.
        Ja hakisin neitosen pyykkinarulta jokusen pyykkipojan, puisen.
        Ja katselisin neitoja, yltä päältä, kunnes vesi kiehuu kunnolla.
        Sitten ripustaisin kalaparan pyrstöstä pyykkipoikaan ja upottaisin sen kiehuvaan veteen pariksi sekunniksi.
        Ja sitten pyyhkäisisin suomut ja evät pois, parilla, sulavalla liikkeellä. Ja sitten katsoisivat neidot minua.
        Puinen pyykkipoika ei polta sormia. Ja kun yksi kuumenee, otan toisen pyykkipojan.
        Jos kalat ovat pieniä, ostan ison palan sideharsoa, metri kertaa metri.
        Laitan kattilaan mausteet ja harsoon kalat ja sidon pussiksi. Ja keitän pari tuntia.
        Sitten pussi kompostiin ja kuoritut perunalohkot kattilaan. Joskus olen silpinyt lihat kaloista, mutta pienistä ei jaksa ja palaa sormet.
        Tärkeintä on leikata kidukset pois, niistä tulee raudanmakuinen (veri) liemi.

• HTZA kirjoitti:

Jos, MINÄ, olisin paikalla niin laittaisin kiehumaan 5 litran, tai isomman, kattilan, vettä täynnä.
        Sitten ripustaisin kalaparan pyrstöstä pyykkipoikaan ja upottaisin sen kiehuvaan veteen pariksi sekunniksi.
        Ja sitten pyyhkäisisin suomut ja evät pois, parilla, sulavalla liikkeellä. Ja sitten katsoisivat neidot minua.
        Puinen pyykkipoika ei polta sormia. Ja kun yksi kuumenee, otan toisen pyykkipojan.
        Laitan kattilaan mausteet ja harsoon kalat ja sidon pussiksi. Ja keitän pari tuntia.
        Sitten pussi kompostiin ja kuoritut perunalohkot kattilaan. Joskus olen silpinyt lihat kaloista, mutta pienistä ei jaksa ja palaa sormet.

Eksoottista touhua, vaikuttaa myös käytännölliseltä ja hygieeniseltä. Hyvä. Minun keittiöön ei nimittäin tulla niitä kaloja perkaamaan ja se paistaminenkin on hyvin hyvin harkinnassa. Mutta jos tuut laittaan ja lupaat että perkaamiset on hoidettu muualla, et tee yhtään tiskiä ja keität ne siellä padassa varmasti kauan, jotta ovat varmasti kypsiä, ja ettei haise pahalle, voi olla että saattaisin maistaakin.

• henrii
        HTZA kirjoitti:

paistoi maustetun haapanan pajutikkujen päällä, heitti sitten haapanan roskiin, ja imeskeli pajutikut

• O-Orvokki
        HTZA kirjoitti:

kuulostaa mielenkiintoiselta ja on suorastaan pakko päästä kokeilemaan. Seuraavalla kerralla sopivan tilaisuuden tullen taidan yllättää ihmiset ja tarjoutua suomustamaan ahvensaaliin kesäkeittiössä. Joku saattaa hämmästyä, kun en ole vielä koskaan isoa kalaa perannut.;))

Se on melkein ainoa homma, jonka olen antanut miesten hoitaa ihan häiritsemättä.

• HTZA
        henrii kirjoitti:

paistoi maustetun haapanan pajutikkujen päällä, heitti sitten haapanan roskiin, ja imeskeli pajutikut

Haahkan kanssa, on se niin Ahvenanmaalaisen makuinen.
        Saattaisin laittaa tikut jopa hernekepeiksi. Eivät tulisi myyrät lähellekään.

• HTZA
        O-Orvokki kirjoitti:

kuulostaa mielenkiintoiselta ja on suorastaan pakko päästä kokeilemaan. Seuraavalla kerralla sopivan tilaisuuden tullen taidan yllättää ihmiset ja tarjoutua suomustamaan ahvensaaliin kesäkeittiössä. Joku saattaa hämmästyä, kun en ole vielä koskaan isoa kalaa perannut.;))

Se on melkein ainoa homma, jonka olen antanut miesten hoitaa ihan häiritsemättä.

voitko, neito, tarkentaa?

• Pirre*
        miljoona kirjoitti:

Onhan se miestenkin hommaa, no, ..nyt oli miun vuoro perata.

• Pirre*
        HTZA kirjoitti:

suoletkin otat.., mie laitan siivotut kalat kiehumaan ja siivilöin liemen ja jäähdytän kalat siivilässä ja silvin sitten ne ruodottomiksi.

Siihen liemeen sitten potut kiehumaan ja kun ne on kypsät, lisään ruoditut kalat pikkuiseksi aikaa kiehumaan, - tietty sipulit ja muut mausteet on jo olleet silloin kalojan kanssa kiehumassa.

Joskus lisään joukkoon perunoiden kypsyessä lopuillaan koskenlaskija sulatejuustoa paketillisen, sekä suikalekasviksia pussillisen; on hyvää keittoa, hieman erilaista.....

• Pirre*
        henrii kirjoitti:

viiti....he hehee..:DD

• O-Orvokki
        HTZA kirjoitti:

voitko, neito, tarkentaa?

Kun kilpailee tasa-arvoisena miesten kanssa miesten maailmassa lähes 40 vuotta ja on kiinnostunut melkein kaikesta mahdollisesta, ehtii tehdä kaikenmoista. Vanhemmiten olen viisastunut - tai tullut laiskemmaksi.;))

• Mairikki.............
        Pirre* kirjoitti:

suoletkin otat.., mie laitan siivotut kalat kiehumaan ja siivilöin liemen ja jäähdytän kalat siivilässä ja silvin sitten ne ruodottomiksi.

Siihen liemeen sitten potut kiehumaan ja kun ne on kypsät, lisään ruoditut kalat pikkuiseksi aikaa kiehumaan, - tietty sipulit ja muut mausteet on jo olleet silloin kalojan kanssa kiehumassa.

Joskus lisään joukkoon perunoiden kypsyessä lopuillaan koskenlaskija sulatejuustoa paketillisen, sekä suikalekasviksia pussillisen; on hyvää keittoa, hieman erilaista.....

Johan on tuttua, näin myös teen.

Mitään nyt roskiin laiteta, kyllä aikaa täytyy olla jos ei vain itselleen valmista.(juuri tuo antaa jäähtyä)

Tuota juustoa olen iät ja ajat käyttänyt maun antoon, mut naftimmin.

Ja kalakeitto on takuulla maukasta.
        Myös voita reilunokare ja paljon penkistä haettua tuoretta tilliä ja ruohosipulia sekaan.

• HTZA
        Pirre* kirjoitti:

reseptit.
        Kala on hentomakuinen niin en laita muuta kun sip. pip. voi ja suo.

Ja sisukset jätän koska se vähä kalan, tärkeä, rasva on juuri siellä. sappikin kiehuu kiinteäksi eikä silloin anna enää makua.
        Ja sisäelimissä on ne tärkeät aineet, vaikka ne kyllä kauan keitettäessä pahasti kärsivät.
        Mutta veri ja kituset pois ja talteen. Niitä käytetään sitten myöhemmin voodoo:n, noituuteen ja muihin taikamenoihin.
        Sikäli kun naapurin ukko saa enemmän kalaa...

• henrii
        HTZA kirjoitti:

ei lähde suomut parinsekunnin huilutuksella. Kaljapullon korkkeja kun naulaa lautaan kaksi rinna kolme neljä riviä, sillä kun suomii niin johan suomut irtoaa.

• henrii

täälä saa verkolla kiloisia ja vähän ylikin, niitä vaan ei suositella syötäviksi.
      Vähän se filerointi vie ahvenesta makua, kun se maku on siinä nahkassa, mutta hyviä silti.

• Pirre*

kiloisiakin, ja ylikin, muttei ne eiliset niin isoja, - ehkä 200 - 400 gramman väliltä...oisi pitäny päät laskea, tai hännät :)

Huomenta vain, sateisesta Itä-Suomesta.

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

kiloisiakin, ja ylikin, muttei ne eiliset niin isoja, - ehkä 200 - 400 gramman väliltä...oisi pitäny päät laskea, tai hännät :)

Huomenta vain, sateisesta Itä-Suomesta.

Niin teillon sitä dioksiinia niissä körmyissä, niinkö, vai kohonneen tai kertyneen, elohopeapitoisuuden takiako niitä ei suositella..?

• Anskuliini

nylkenyt appurat ja paneeraan kananmunassa pyöräytetyt ruotoiset kalat jauhosuolaseoksessa, paistan voissa. Hyvää.
      Pikkukalat ladon uunivuokaan sipulin ja sikasiivun kanssa, haudutan uunissa ruodot pehmiäksi, on myös hyvää.

• Pirre*

isoja paistaa kokonaisina, ehkä keittokalana oisivat parhaat, mutta liiaksi niitä soppaan oli :)

Yleensä savustamme suomuineen, mutku nyt oli vielä entisiäkin syömättä, joten nyt on n. hieman alle kolme kiloa ahvenfilettä pakkasessa.

Kädet ovat kyllä kuin jalka raspit, sen verran suomuissa kärsivät :)

Muikkuja puhdistaissa kädet hoituu ihmeen pehmeiksi, kävis varmaan kasvonaamiosta :)

• HTZA
        Pirre* kirjoitti:

isoja paistaa kokonaisina, ehkä keittokalana oisivat parhaat, mutta liiaksi niitä soppaan oli :)

Yleensä savustamme suomuineen, mutku nyt oli vielä entisiäkin syömättä, joten nyt on n. hieman alle kolme kiloa ahvenfilettä pakkasessa.

Kädet ovat kyllä kuin jalka raspit, sen verran suomuissa kärsivät :)

Muikkuja puhdistaissa kädet hoituu ihmeen pehmeiksi, kävis varmaan kasvonaamiosta :)

kyllä käynyt vähän karkeaksi ja minulla on vähän muikkuja?

• HTZA kirjoitti:

kyllä käynyt vähän karkeaksi ja minulla on vähän muikkuja?

keskiruoto pois ja levitä kasvoille, ..niin kasvoissahan se karheus oli?

• Pirre*
        Pirrejuupas kirjoitti:

fileet kasvoille, ei ruodot..:)

• HTZA
        Pirrejuupas kirjoitti:

siihen tarvitaan Muikkuja peranneet kädet?
        Heevatti! Jos minä levitän mökillä Muikkuja naamaani niin ei yksikään kaveri enää tule, ja naapurimökin ämmänläyskästä ei ole soutajaksi.
        Tai, siis, on mutta ei tiedä veneistä mitään.

• O-Orvokki

naapuria kanssasi.;))

Ahven on mielestäni yksin herkullisimmista kaloista. Kelpaa kaikissa muodoissa. Namm.

• Pirre*

Japaniin esim. menis tuota ahvenfilettä niin paljon kuin täällä kerkeisivät kalastaa, ja Sveitsiin, - tietäävät hyvän päällekin jotain..

Huvittaa tämä naapuri kuinka hän on piintynyt tuohon kalastukseen, surkeana seisoo rannalla syksyisin ja rospuuttoaikaan keväisin, kun ei pääse kalaan..:))

• Pirre* kirjoitti:

Japaniin esim. menis tuota ahvenfilettä niin paljon kuin täällä kerkeisivät kalastaa, ja Sveitsiin, - tietäävät hyvän päällekin jotain..

Huvittaa tämä naapuri kuinka hän on piintynyt tuohon kalastukseen, surkeana seisoo rannalla syksyisin ja rospuuttoaikaan keväisin, kun ei pääse kalaan..:))

Kalastukseen oikeasti "hurahtaa", ja hyvä harrastushan se on. Saa olla ulkona raikkaassa ilmassa. Eipähän ole niinäkään aikoina pahan teossa.

Mulle kyllä kelpaisi jos joku naapuri toisi ilmaista ruokaa. Kyllä meidänkin naapuri kalastaa muttei se kaloja ilmaiseksi anna, maksun se niistä ottaa. Ostan aina silloin tällöin kun huutelee ostatko kaloja. Vaikka ne maksaakin niin tietää että ne on varmaan tuoreita ja tästä lähivesiltä pyydettyjä.

Se on toisilla ihmisillä sellainen tapa että jos itsellä jotain on niin siitä annetaan toisillekin. Esim. Karjalassa oli tämä lämpimäisten tuonti leivontapäivänä.

• Pirre*
        piive kirjoitti:

Kalastukseen oikeasti "hurahtaa", ja hyvä harrastushan se on. Saa olla ulkona raikkaassa ilmassa. Eipähän ole niinäkään aikoina pahan teossa.

Mulle kyllä kelpaisi jos joku naapuri toisi ilmaista ruokaa. Kyllä meidänkin naapuri kalastaa muttei se kaloja ilmaiseksi anna, maksun se niistä ottaa. Ostan aina silloin tällöin kun huutelee ostatko kaloja. Vaikka ne maksaakin niin tietää että ne on varmaan tuoreita ja tästä lähivesiltä pyydettyjä.

Se on toisilla ihmisillä sellainen tapa että jos itsellä jotain on niin siitä annetaan toisillekin. Esim. Karjalassa oli tämä lämpimäisten tuonti leivontapäivänä.

tosi hyvä mieli, niinkuin leipä lämpiäisistäkin.

Vähentynyt vaan on tällainen kanssakäyminen, ikävä kyllä..

• namisuku

...Ahvenfileet voissa paistettuna...Njami=)

• Pirre*

vaikkei se filerointi tuntunut kovinkaan "onnentytön" touhulta :/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4482
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      121
      4157
    3. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      31
      3475
    4. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      169
      3241
    5. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2567
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      35
      2552
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      59
      2500
    8. 166
      2470
    9. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      68
      2439
    10. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      43
      2122
    Aihe