Marja-aronia - jättiläispensas joka ei mene savimaassa??

Pihalla..

Miten isoksi marja-aronia "oikeasti" kasvaa ja miten nirso se on maa-alustansa suhteen? Olin jo kuvitellut istuttavani aroniaa pihalle, mutta meneekö se lainkaan savipitoisessa maassa?

Toisekseen, miten isoiksi pensaat leikkaamattomina kasvavat, onko hulluutta antaa niiden kasvaa villinä? MIten suuriksi ne niin kasvavat ja tuleeko niistä niin edes hyvän näköisiä?

2

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puskaa on.

Kyllä marja-aronia Viking kasvaa savikossa ja hyvinkin. Ja pari metriä, ylikin, korkeaksi. Leikkasin ne pari vuotta sitten poikki juuresta melkein ja ovat nyt n. metrin korkuisia ja täynnä kukkia.
      Tuuheita ja terveitä pensaita ovat.
      Niissä on vain väkevämmät marjat kuin koristearoniassa, jota on muutama puska talon seinustalla. Niistä poimitaan marjat talveksi pakastimeen. Jos eivät rastaat ehdi ensin. Tykkäävät niistä kuin hullut.
      Verkko päälle vain. Siis puskille. Rastaan päälle sitä on vaikeampi saada:).

Ja kyllä Vikinginkin marjat ovat syötäviä, kunhan kypsyvät. Maistuu hieman pihlajanmarjalle. Ja hieman isompia kuin koristearoniassa.

• kun leikkaat

Paremmin kasvaa, kun leikkaat vaikka joka toinen kevät - saa tavallaan vauhtia ja tuuhentuu !

Kastelusta on kuitenkin huolehdittava - savimaa kuivana on kuolo lähes kaikille kasveille !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5065
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4939
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3540
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2981
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2257
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1804
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      34
      1661
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe