Mistä ja minne Yeshua pelastaa?

JOHDANTO

Ensinnäkin hän pelastaa meidät täällä maan päällä syntiemme orjuudesta eli itsekkäästä elämästä pelkästään oman napamme hyväksi ja johdattaa meidät rakastamaan Isä J-laa yli kaiken ja lähimmäisiämme kuin itseämme. Lisäksi hän pelastaa meidät pääsemään Tuonelassa levon puolelle odottamaan vanhurskasten ylösnousemusta sen sijaan, että joutuisimme kärsimään Tuonelassa sen rikkaan miehen lailla polttavaa tuskaa piinaavassa liekissä. Lopuksi Hän pelastaa meidät ikuiseen elämään kirkkauden taivaassa, joka on täynnään yli kaiken ihmisymmärryksen menevää ihanuutta sen sijaan että joutuisimme syntiemme vuoksi kärsimään Helvetin polttavissa liekeissä halki ikuisuuksien!

OLEMME KAIKKI SYNTISIÄ

Olemme kaikki syntisiä jo syntymämme perusteella. Me olemme saneet lihan ja veren perintönä perisynnin eli vastustamattoman taipumuksen jos jonkinlaisten syntien tekemiseen. Tästä Paavali kirjoittaa: Room.3:10-17
"10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16. hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17. ja rauhan tietä he eivät tunne."

YESHUA ON SOVITTANUT SYNTIMME JA USKOMALLA HÄNEEN SAAMME NE KAIKKI ANTEEKSI

Luemme tästä Paavalin opetuksen: Room.3:23-26
"23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Messias Yeshuassa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Yeshuaan."

YESHUA OPETTI MEILLE MITEN VOIMME PELASTUA

Luemme syyn siihen miksi J-la tahtoo pelastaa kaikki ihmiset ja miten se voi meille tapahtua.

a) Yeshua viittaa Mooseksen tekoon erämaassa ja Isä J-lan rakkauteen luotujaan kohtaan: Joh.3:14-21
"14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

b) Johannes kertoo mitä pelastuksessa itse asiassa tapahtuu: Joh1:12-13
"12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
-Saamme siis VOIMAN TULLA J-LAN LAPSEKSI!

c) Mitä muuta meille tapahtuu uudestisyntymisessä? Siitä kertoo meille Yeshua: Joh.3:3-8
"3. Yeshua vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan kuningaskuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Yeshua vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan kuningaskuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

-Siis uudestisyntymisessä me saamme NÄKÖKYVYN, että voimme ylipäätänsä nähdä J-lan kuningaskunnan JA lisäksi me saamme sen perusteella PÄÄSYN SISÄLLE J-LAN KUNINGASKUNTAAN. Uudestisyntymässä saamme hengelliset aistit ja kyvyn ikuiseen elämään J-lan taivaassa.

MISTÄ SITTEN USKO YESHUAAN MEIDÄT PELASTAA?

a) Luemme aluksi Yeshuan kertoman tositapauksen siitä, mitä Tuonelassa on: Luuk.16:19-31

"19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.

20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita

21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.

22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.

23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.

26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon

28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.

29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.

30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.

31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

-Kertomuksesta selviää, että usko Yeshuaan pelastaa meidät joutumasta Tuonelan VAIVANOSASTOLLE polttavan liekin piinattavaksi! Tuonela - ja etenkin sen vaivanosasto - on täynnä innokkaita evankeliuminjulistajia, joilla on tavattoman suuri hätä vielä maan päällä olevista omaisistaan ja ystävistään, mutta Tuonelasta ei lähetetä ketään julistamaan evankeliumia maan päälle.

b) Sitten luemme Yeshuan varoitukset siitä, mikä jumalattomia odottaa Helvetissä. Tästä Yeshua opetti meitä sanoen: Mark.9:43-48
"43. Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
45. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
48. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu."

-Yeshuan opetuksesta huomaamme, että kaikki jumalattomien himojensa harjoittajat joutuvat Helvettiin, jossa heitä odottaa ikuinen tuska ja piina polttavissa liekeissä!

- Usko Yeshuaan pelastaa meidät joutumasta Helvettiin omien syntiemme vuoksi, koska Yeshua on jo sovittanut ne kuollessaan Golgatan ristillä!

MITEN VARMAA ON OPETUS HELVETISTÄ JA SEN OLEMASSAOLOSTA?

Se on täysin varmaa. Koko Raamattu vahvistaa tämän totuuden. Tästä on selvimmin mainittu Ilmestyskirjassa esim. seuraavissa jakeissa:

a) Ilm.14:9-11
"9. Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
11. Ja heidän vaivansa savu on nouseva AINA ja IANKAIKKISESTI, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin."

-Siis tuska Helvetissä on jatkuva ja päättymätön!

b) Ilm.20:10-15
"10. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

-Helvetissä ei ole vettä janoisille, vaan ainoastaan polttavat lieskat, jotka kohoavat sen pohjalta ikusiesti kohden taivasta. Siellä joutuvat jumalattomat, vääräuskoiset ja luopiot olemaan ikuisesti. Mikä HIRVEÄ kohtalo!

c) Ilm.21:8
"Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Viimeiseksi kohdaksi vielä Yeshuan opetus kahdesta eri joukosta ihmisiä: Matt.25:31-46
"31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

MILLAINEN PAIKKA TAIVAS SITTEN ON?

Luemme siitä kaksi pientä kuvausta Ilmestyskirjasta:

a) Ilm.21:1-7
"1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani (ja tyttäreni)."

b) Ilm.22:1-7
"1. Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
3. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
4. ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
5. Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
6. Ja hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää.
7. Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"

c) Kolmanneksi Paavalin viittaus siihen olotilaan, mikä taivaassa vallitsee: 1.Kor.2:9
”…vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".

EHTONA USKOVILLE TAIVAASEEN PÄÄSYYN ON:

Ilm.22:14
"Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!"
-Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee puhdistautua jatkuvasti synneistämme uskon kautta teurastetun Karitsan veressä.

LOPPUYHTEENVETO

Koska taivas ja helvetti ovat todellisia paikkoja ja jokaisen ihmisen on vietettävä ikuisuutensa jommassa kummassa niistä, niin vain TÄYSIN MIELETTÖMÄT JA HULLUT eivät välitä siitä, kumpaan paikkaan he lopulta joutuvat! Älä sinä ole heidän kaltaisensa, vaan oman sielusi autuuden vuoksi riennä TÄNÄÄN Yeshuan sovitusveren vihmottavaksi, että saisit oikeuden päästä sisälle porteista Uuteen Jerusalemiin ja saisit syödä iankaikkisen elämän puusta J-lan paratiisissa!

Elämäsi ja etsikkoaikasi maan päällä on lyhyt, mutta ikuisuutesi on äärettömän pitkä siellä minne täältä olet siirtyvä. Siellä ajattomuudessa elämäsi on ikuinen eli päättymätön!

39

1843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alex-kasi

muutama virhe.

Annoit sen kuvan että Jumala olisi luonut ensin elämää jota sitten kiduttaisi iankaikkisesti??

Etkö tiedä (sinä joka haluat käyttää Jeesuskesta Hebrean/Englaniksi kirjoitettua nimeä Yashua) että ei alkuteksteissä edes ole sanaa HELVETTI.

Jos sen tiedät niin miksi sitä sitten käytät?

Ei vajavainen syntinen ole kykenevä iankaikkiseen elämään ilman Jumalaa - se on sata prosenttisen VARMA. Hän ei ole kertakaikkiaan elinkelpoinen vaan tuhon oma. Lukisit sinäkin VAIN Raamattua ja jättäisit nuo omat ja muiden keksimät kauhutarinat IKUISESTA PIINASTA - johon rakkaudellinen ja oikeudenmukainen Jumala mukamas luomiaan heittää. Se on sairas oppi.

Piina on ja kärsimys, se tulee synnin seurauksena (katso hyvä mies ympärillesi) mutta se ei ole ikuinen.

Synnin palkka on kuolema - sanoo Raamattu. Syntinen tuhoutuu - sanoo Raamattu.

Et ole sinäkään tajunnut mitä Jumalan iankaikkinen LAKI todellisuudessa tarkoittaa.

RAAMATTU RIITTÄÄ yritä välttää harhoja.

alex (Raamatullinen uskova).

• -kristitty-

ikuinen ero Jumalasta, ikuinen kuolema. Helvetti on ihmisten keksimä fiktio, karsina kapinallisille.
        Minusta sinä olet oivaltanut asiat hyvin.
        Oppi Saatanasta on myös jotenkin kieroutunutta, uskon Vt:seen oppiin syytäjä Saatanasta, kuka kuuluu taivalliseen hoviväkeen, mutta Ut:n kirjoittajilla on jotenkin mielikuvitus päässyt laukkaamaan, sillä Jumalalla olisi mahdollisuus hävittää voimallansa Saatana milloin vain, mutta näin ei ole tapahtunut, vai onko.

Itse uskon myös Raamattuun kokonaisuutena, mutta
        määrättyjen jakeiden nostoon jonkun tarkoitusperän saavuttamiseksi ohitse aidon ajatuksen, on Raamatun väärää tulkintaa pahimmillaan.

Itse vierastan myöskin vieraitten nimien käyttöä,
        koska Suomessa on totuttu perinteisten nimien käyttöön Raamatussa.

• Voit ihan huoleti olla eri mieltä Helvetistä, mutta yhtä varmasti kuin on olemassa kirkkauden Taivas, on Helvettikin todella olemassa ja sinne joutuvat kaikki ne, joita ei katsota arvollisiksi iankaikkiseen elämään.

Vaikka sanan Helvetti tilalla onkin käytetty hyväksytyissä Textus Receptuksen Uuden Liiton Kirjoituksissa (ULK) kreikk. sanaa "géenna", niin sen merkitys on täysin sama kuin suomalaisessa Raamatussa käytetty sana Helvetti ja kyseessä on nimenomaan paikka, jossa jumalattomat saavat rangaistuksensa.

Lainaan seuraavan tekstin teoksesta Iso Raamatun Tietosanakirja (IRT) osa 2 sivu 57:

Helvetti

Sana Helvetti esiintyy 12 kertaa UT:ssa, Matt.5:22,29,30, 10:28, 18:9, 23:15,33, Mark.9:43,45,47, Luuk.12:5 ja Jaak.3:6.

(Oma lisäys: Noista 12:sta kerrasta on Yeshua käyttänyt tätä ilmausta peräti 11 kertaa!)

VT

1. kreikk. "géenna", tulee hebrean sanasta "gê hinnom", Hinnomin laakso.

Kyseinen laakso sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella, Joos.15:8. Tässä laaksossa oli polttopaikka (hebr. tòfet).

Se, että viimeisen tuomion jälkeistä syntisten rangaistuspaikkaa alettiin kutsua Hinnomin laakson nimellä, johtuu epäilemättä siitä, että Herra profeettainsa kautta ilmoitti tulevana aikana rankaisevansa siellä jumalattomia ihmisiä, Jer.7:32, 19:6-7, Jes.31:9 ja 66:24 "

Tähän sakka lainausta.

Siis Jesaja kirjoitti siitä esim. jakeessa 66:24

"Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä HEIDÄN MATONSA EI KUOLE, EIKÄ HEIDÄN TULENSA SAMMU, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."

Juuri tämä paikka esikuvana Yeshua varoitti Helvetistä puhuessaan jakeissa Mar.9:43-48

"43. Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
        45. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
        47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,

Jumalattomien iankaikkinen rangaistus Helvetissä ei siis ole lainkaan vieras käsite VLK:ssakaan! Luemme tästä Danielin kirjoituksen: Da.12:1-2

"2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, toiset HÄPEÄÄN JA IANKAIKKISEEN KAUHISTUKSEEN."

-Sanana 'iankaikkinen' on jakeessa käytetty hebrean sanaa "ôlam" molemmissa tapauksissa koskien siis iankaikkista elämää valituille ja iankaikkista häpeää ja kauhistusta jumalattomille. Kyseessä on päättymätön eli loputon olotila.

-On kiistatonta, että 'iankaikkiseen kauhistukseen' liittyy loputon kärsimys ja rangaistus. Sen vahvistaa edellä mainitsemani Yeshuan varoitus Mar.9:43-48 ja samoin Ilmestyskirjassa annettu varoitus: Ilm.14:9-11

"9. Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
        10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja HÄNTÄ PITÄÄ TULELLA JA TULIKIVELLÄ VAIVATTAMAN pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
        11. Ja HEIDÄN VAIVANSA SAVU on nouseva AINA ja IANKAIKKISESTI, EIKÄ HEILLÄ OLE LEPOA PÄIVÄLLÄ EIKÄ YÖLLÄ, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin."

-Jakeessa 11 on käytetty sanana "aina" ja "iankaikkisesti" kreikk. sanoja "eis aiónas aiónón anabainei" eli tarkkaan sanoen "ikuisuudesta ikuisuuteen", mikä merkitsee ehdottomasti päättymätöntä aikaa ja muuttumatonta olotilaa!

Voimme lukea myös Yeshuan kertomuksen viimeisestä tuomiosta, (johon avauksessani viittasin Matt.25:31-46) jossa KAIKKI ihmiset, niin jumalattomat kuin valitut uskovatkin ovat KAIKKI seisomassa Kaikkivaltiaan tuomioistuimen edessä, jolloin on kyseessä TIETOINEN OLOTILA ja aivan kuten se rikas mies kärsi vaivaa Tuonelassa, samoin tulevat kaikki Kuninkaan vasemmalla puolella olevat Helvettiin heitettävät kärsimään jopa sitäkin suurempaa vaivaa Helvetissä, joka on Tuonelaa pahempi paikka.

Ihan samalla tavalla kuin se rikas mies kärsi tuskia Tuonelassa, eikä palanut poroksi, samoin käy jumalattomille Helvetissä. Ihmisen sielu eli kunkin "ihmisen tietoinen minuus" ei tuhoudu Tuonelassa eikä Helvetissä, vaikka tunteekin sanoinkuvaamattomia tuskia!

Sinä Alex-kasi olet ilmeisesti joutunut dis-informaation uhriksi, sillä monet mukamas 'sanantuntijat' pyrkivät selittämään Helvetin tyhjäksi ja yrittävät sillä tavoin tehdä J-lasta jonkinlaisen 'Markus-sedän', joka satuilee milloin sitä ja milloin tätä ja katsoo muka kaikkien syntejä läpi sormien, eikä vaadi anteeksiantamattomille synneille niille kuuluvaa rangaistusta!

Oli oikein hyvä, että otit puheeksi tämän asian, jotta sain syyn selvittää asian sulle perinpohjin. Jos jostain syystä nämä Pyhät Kirjoitukset eivät saa sijaa sinussa, niin se on valitettavaa, sillä monen ihmisen kohdalla nimenomaan se totuus, että ikuisuutemme viettopaikkoja on vaihtoehtoisesti vain kaksi ja ne ovat täysin erilaisia toisiinsa verraten, ikuisesti, saa heidät lopulta ’oikean Herran pelon vuoksi’ valitsemaan oikein!

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty- kirjoitti:

ikuinen ero Jumalasta, ikuinen kuolema. Helvetti on ihmisten keksimä fiktio, karsina kapinallisille.
        Minusta sinä olet oivaltanut asiat hyvin.
        Oppi Saatanasta on myös jotenkin kieroutunutta, uskon Vt:seen oppiin syytäjä Saatanasta, kuka kuuluu taivalliseen hoviväkeen, mutta Ut:n kirjoittajilla on jotenkin mielikuvitus päässyt laukkaamaan, sillä Jumalalla olisi mahdollisuus hävittää voimallansa Saatana milloin vain, mutta näin ei ole tapahtunut, vai onko.

Itse uskon myös Raamattuun kokonaisuutena, mutta
        määrättyjen jakeiden nostoon jonkun tarkoitusperän saavuttamiseksi ohitse aidon ajatuksen, on Raamatun väärää tulkintaa pahimmillaan.

Itse vierastan myöskin vieraitten nimien käyttöä,
        koska Suomessa on totuttu perinteisten nimien käyttöön Raamatussa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000035530068

Vain totuus vapauttaa meidät synnistä ja valheen verkosta!

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000035530068

Vain totuus vapauttaa meidät synnistä ja valheen verkosta!

Siunausta Yeshuassa!

armahdetut sielut ovat jatkuvassa yhteydessä Jumalaan samassa paikassa kuin tuomitutkin sielut, tosin tuomitut sielut ovat kadottaneet ikuisen yhteyden Jumalaan, mikä vastaa ikuista kuolemaa jumalyhteydestä.

Olisitko niin ystävällinen, ettet esittäisi lahkosi opetuksia totuuksiksi, sillä loppupeleissä meistä kukaan ei tiedä, mikä on lopullinen totuus.

• -kristitty- kirjoitti:

armahdetut sielut ovat jatkuvassa yhteydessä Jumalaan samassa paikassa kuin tuomitutkin sielut, tosin tuomitut sielut ovat kadottaneet ikuisen yhteyden Jumalaan, mikä vastaa ikuista kuolemaa jumalyhteydestä.

Olisitko niin ystävällinen, ettet esittäisi lahkosi opetuksia totuuksiksi, sillä loppupeleissä meistä kukaan ei tiedä, mikä on lopullinen totuus.

...Siis kiitos kunniasta saada kuulua siihen samaan 'kuuluisaan lahkoon', mihin apostoli Paavalinkin väitettiin kuuluneen eli "Nasaretilaisten lahkoon"!

Jos olisit vaivautunut edes lukemaan ne lukuisat Raamatunjakeet, joita olen lainannut kirjoituksiini, niin olisit tajunnut mitä Raamattu opettaa Taivaasta ja Helvetistä.

Minua ei todellakaan kiinnosta se, mitä ortodoksikirkko niistä opettaa, sillä tunnen ko. luopiokirkon harhaopit jo riittävän hyvin!

Jos olisin itse jäsenenä ortodoksikirkossa, niin viimeistään TÄNÄÄN EROAISIN SIITÄ!

Aito J-lanpalvelus ei ole liturgioita eikä vigilioita, ei kirkkoslaavia, ei ikonien palvontaa eikä vessojen siunaamisia vaan raitista Raamatun opetusten mukaista elämää Pyhässä Hengessä!

Juuri sinun on viisainta vetäytyä oman kirkkokuntasi keskustelu-foorumille ORTODOKSIT, eikä tuputtaa täällä eriskummallisia ja Raamatun opetuksille vieraita oppejanne. Tervemenoa!

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

...Siis kiitos kunniasta saada kuulua siihen samaan 'kuuluisaan lahkoon', mihin apostoli Paavalinkin väitettiin kuuluneen eli "Nasaretilaisten lahkoon"!

Jos olisit vaivautunut edes lukemaan ne lukuisat Raamatunjakeet, joita olen lainannut kirjoituksiini, niin olisit tajunnut mitä Raamattu opettaa Taivaasta ja Helvetistä.

Minua ei todellakaan kiinnosta se, mitä ortodoksikirkko niistä opettaa, sillä tunnen ko. luopiokirkon harhaopit jo riittävän hyvin!

Jos olisin itse jäsenenä ortodoksikirkossa, niin viimeistään TÄNÄÄN EROAISIN SIITÄ!

Aito J-lanpalvelus ei ole liturgioita eikä vigilioita, ei kirkkoslaavia, ei ikonien palvontaa eikä vessojen siunaamisia vaan raitista Raamatun opetusten mukaista elämää Pyhässä Hengessä!

Juuri sinun on viisainta vetäytyä oman kirkkokuntasi keskustelu-foorumille ORTODOKSIT, eikä tuputtaa täällä eriskummallisia ja Raamatun opetuksille vieraita oppejanne. Tervemenoa!

Siunausta Yeshuassa!

Synnin palkka on kuolema kirjoitetaan Raamatussa.
        Se tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta. Minä uskon kirkkoni oppiin, mikä on pysynyt samana alkukirkon ajoista lähtien. Absoluuttista totuutta taivaasta ja helvetistä ei tiedä yksikään ihminen.
        En yrittäkkään ymmärtää Raamattua jae kerrallaan,
        vaan yritän ymmärtää Raamatun sanoman kokonaisuutena.
        Jumalan palvelus on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse käyn suhteellisen harvoin täysissä kirkoissa, mutta tyhjissä kirkoissa, (ortodoksisissa ja luterilaisissa) vierailen useinkin hiljentymässä.
        Kehoituksistasi huolimatta aion jatkossakin vierailla tällä palstalla.

• on lahkolaisuutta
        -kristitty- kirjoitti:

jos mikä eikä pidä yhtä Raamatun sanoman kanssa. mitä lahkoa sinä oikein edustat että kaikki pelstuu. Olisiko Jeesus valehdellut, ainakin annat ymmärtää niin.

• -kristitty-
        on lahkolaisuutta kirjoitti:

jos mikä eikä pidä yhtä Raamatun sanoman kanssa. mitä lahkoa sinä oikein edustat että kaikki pelstuu. Olisiko Jeesus valehdellut, ainakin annat ymmärtää niin.

että ihminen tulee siksi, mitä hän rakastaa. Jos hän rakastaa Jumalaa, hän tulee Jumalan kaltaiseksi. Jos hän rakastaa Saatanaa, hän samastuu Saatanaan, hänen pahuuteensa ja rappioonsa. Jumala loi ihmisen ainutlaatuiseksi olennoksi. Ihminen elää maailmassa, mutta kuuluu taivaaseen. Häntä ei saa hallita mikään muu kuin hänen Luojansa. Kirkossa meidät on kutsuttu kasteessa ja mirhavoitelussa muuttamaan maailmaa. Maailman muuttaminen tarkoittaa elämän merkityksen ja tarkoituksen tarjoamista siellä, missä sitä ei ole. Maailman muuttaminen on mahdollista ainoastaan katumuksessa ja nöyryydessä.

• -kristitty- kirjoitti:

Synnin palkka on kuolema kirjoitetaan Raamatussa.
        Se tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta. Minä uskon kirkkoni oppiin, mikä on pysynyt samana alkukirkon ajoista lähtien. Absoluuttista totuutta taivaasta ja helvetistä ei tiedä yksikään ihminen.
        En yrittäkkään ymmärtää Raamattua jae kerrallaan,
        vaan yritän ymmärtää Raamatun sanoman kokonaisuutena.
        Jumalan palvelus on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse käyn suhteellisen harvoin täysissä kirkoissa, mutta tyhjissä kirkoissa, (ortodoksisissa ja luterilaisissa) vierailen useinkin hiljentymässä.
        Kehoituksistasi huolimatta aion jatkossakin vierailla tällä palstalla.

Kuten edellä kirjoitin:

"Kirjoitustesi sisältö ratkaisee ja kun se on ala-arvoista eli täysin Raamatun opetusten vastaista, niin älä valita saamiasi aisallisia kommenttejani!"

Lisäksi on hyvä viitata sananlaskuun:

"Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan!"

Itsehän kielsit minua kirjoittelemasta Raamatun ilmoittamia totuuksia, koska ne eivät ole sopusoinnussa sinun ortodoksisuutesi kanssa.

Juuri sinun olisi aihetta 'päivittää' totuutesi olemaan Raamatun kanssa sopusoinnussa!

Sen jälkeen voisimme keskustella sopuisasti ja toisiamme kunnioittaen :D

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

Kuten edellä kirjoitin:

"Kirjoitustesi sisältö ratkaisee ja kun se on ala-arvoista eli täysin Raamatun opetusten vastaista, niin älä valita saamiasi aisallisia kommenttejani!"

Lisäksi on hyvä viitata sananlaskuun:

"Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan!"

Itsehän kielsit minua kirjoittelemasta Raamatun ilmoittamia totuuksia, koska ne eivät ole sopusoinnussa sinun ortodoksisuutesi kanssa.

Juuri sinun olisi aihetta 'päivittää' totuutesi olemaan Raamatun kanssa sopusoinnussa!

Sen jälkeen voisimme keskustella sopuisasti ja toisiamme kunnioittaen :D

Siunausta Yeshuassa!

vaan kirjoitin: "Olisitko niin ystävällinen, ettet esittäisi lahkosi opetuksia totuuksiksi, sillä loppupeleissä meistä kukaan ei tiedä, mikä on lopullinen totuus."

• -kristitty- kirjoitti:

vaan kirjoitin: "Olisitko niin ystävällinen, ettet esittäisi lahkosi opetuksia totuuksiksi, sillä loppupeleissä meistä kukaan ei tiedä, mikä on lopullinen totuus."

...joita sinä nimittelet 'lahkoni opetuksiksi'.

Saattaahan olla, että luet sitä kieroon väännettyä lahkolaisraamattua vuosimallia 1992 ja juuri siksi et voi tajuta minun lainanneen esittämäni jakeet sellaisinaan suoraan Raamatusta 1933/1938(?)

Olkoon miten on, niin olen jo väsynyt jatkamaan keskustelua tämän tasoisena, joten lopetan sen osaltani nyt tähän mainiten lopuksi:

Hyvää illan jatkoa ja siunausta Yeshuassa!

• Mitä sanoo Raamattu?

Joh. 15:6
      Joka ei pysy minussa, on KUIN irronnut oksa: se heitetään pois, JA SE KUIVUU.

Kuivat oksat KERÄTÄÄN ja VISKATAAN tuleen, ja ne palavat POROKSI.

• Oikea käännös kuuluu: Joh.15:6

"Jos joku ei pysy Minussa, niin hänet heitetään pois niin kuin oksa ja hän kuivettuu — ja ne kerätään yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat."

Jakeessa ei ole Textus Receptus'essa sanaa 'poroksi', vaan sen ovat Raamatun käännöksen 1992 laatijat TAHALLAAN lisänneet, koska kääntäjäryhmässä vaikutti antikristillinen porttokirkon henki.

Voit tarkistaa jakeen kreikkalaisesta käännöksestä linkissä:

http://www.nettiseurakunta.net/2005/

Saman saat selville myös kolmesta vanhemmasta suomalaisista käännöksistä linkissä:
        http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Johannes_15.htm

(Tuosta linkistä voit huomata, miten kaikki kolme käännöstä 1642, 1776, 1938 kääntävät jakeen ihan oikein!)

Ihmissielu ei voi palaa poroksi, koska se ei ole materiaa. Se kykenee tuntemaan tuskaa polttavissa liekeissä ja janoa, sillä se on alunperin luotu sellaisin aistein, eikä niitä voida tuhota, koska J-la loi ihmisen tässä suhteessa kaltaisekseen. (1.Moos.1:26b)
        "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme;..."

Tämän vuoksi on helpompi ymmärtää syyn siihen, että Isä J-la teki niin ÄÄRETTÖMÄN suuren uhrauksen antamalla ainosyntyisen Poikansa kärsimään sanoinkuvaamattomia tuskia sovittaessaan Golgatan ristillä koko maailman synnin, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi eli joutuisi Helvettiin, vaan saisi iankaikkisen elämän Taivaassa!

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

Oikea käännös kuuluu: Joh.15:6

"Jos joku ei pysy Minussa, niin hänet heitetään pois niin kuin oksa ja hän kuivettuu — ja ne kerätään yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat."

Jakeessa ei ole Textus Receptus'essa sanaa 'poroksi', vaan sen ovat Raamatun käännöksen 1992 laatijat TAHALLAAN lisänneet, koska kääntäjäryhmässä vaikutti antikristillinen porttokirkon henki.

Voit tarkistaa jakeen kreikkalaisesta käännöksestä linkissä:

Saman saat selville myös kolmesta vanhemmasta suomalaisista käännöksistä linkissä:
        http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Johannes_15.htm

(Tuosta linkistä voit huomata, miten kaikki kolme käännöstä 1642, 1776, 1938 kääntävät jakeen ihan oikein!)

Ihmissielu ei voi palaa poroksi, koska se ei ole materiaa. Se kykenee tuntemaan tuskaa polttavissa liekeissä ja janoa, sillä se on alunperin luotu sellaisin aistein, eikä niitä voida tuhota, koska J-la loi ihmisen tässä suhteessa kaltaisekseen. (1.Moos.1:26b)
        "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme;..."

Tämän vuoksi on helpompi ymmärtää syyn siihen, että Isä J-la teki niin ÄÄRETTÖMÄN suuren uhrauksen antamalla ainosyntyisen Poikansa kärsimään sanoinkuvaamattomia tuskia sovittaessaan Golgatan ristillä koko maailman synnin, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi eli joutuisi Helvettiin, vaan saisi iankaikkisen elämän Taivaassa!

Siunausta Yeshuassa!

Raamatunkäännöskomitea uutta Kirkkoraamattua varten asetettiin vuonna 1973. Käännöskomiteaan kutsuttiin mukaan jäseniä myös Suomen ei-luterilaisista kirkoista, kuten katolisesta, ortodoksisesta kirkosta, helluntaiseurakunnista jne. Tavoitteena oli kääntää Raamattu hyvälle yleiskielelle ja siinä onnistuttiin hyvin.

Edellinen Kirkkoraamattu oli vuosilta 1933 (Vanha testamentti) ja 1938 (Uusi testamentti). Aikaa ei siis ollut kulunut kovinkaan paljoa edellisen käännöksen valmistumisesta. Vuosien 1933/1938 käännös edusti kuitenkin 1800-luvun kieltä ja käännösihanteita, kuten alkutekstin ja käännöksen muodollista vastaavuutta. Ajatuksellinen vastaavuus oli kuitenkin useissa kohdissa hatara.

Esimerkki: It rains cats and dogs käännetään suomeksi sataa kaatamalla. Sananmukaisesti käännettynä se tarkoittaisi, sataa kissoja ja koiria.

• -kristitty- kirjoitti:

Raamatunkäännöskomitea uutta Kirkkoraamattua varten asetettiin vuonna 1973. Käännöskomiteaan kutsuttiin mukaan jäseniä myös Suomen ei-luterilaisista kirkoista, kuten katolisesta, ortodoksisesta kirkosta, helluntaiseurakunnista jne. Tavoitteena oli kääntää Raamattu hyvälle yleiskielelle ja siinä onnistuttiin hyvin.

Edellinen Kirkkoraamattu oli vuosilta 1933 (Vanha testamentti) ja 1938 (Uusi testamentti). Aikaa ei siis ollut kulunut kovinkaan paljoa edellisen käännöksen valmistumisesta. Vuosien 1933/1938 käännös edusti kuitenkin 1800-luvun kieltä ja käännösihanteita, kuten alkutekstin ja käännöksen muodollista vastaavuutta. Ajatuksellinen vastaavuus oli kuitenkin useissa kohdissa hatara.

Esimerkki: It rains cats and dogs käännetään suomeksi sataa kaatamalla. Sananmukaisesti käännettynä se tarkoittaisi, sataa kissoja ja koiria.

Vuoden 1992 raamatunkäännös on todella niin huono, ettei sitä tule lainkaan käyttää opetukseen!

Vuoden 1992 raamatunkäännöksessä on kriittisimmän arvion mukaan lähes 20 KÄÄNNÖSVIRHETTÄ PER SIVU!

Sellainen käännös EI OLE MIKÄÄN PYHÄ RAAMATTU!!!

(Lähde: TAISTELU RAAMATUSTA
        Hätähuuto puhtaan Sanan puolesta
        300 esimerkkiä uudesta raamatunkäännöksestä
        Martti Päivänsalo/ Ev.lut.Herätysseura ry. 1993)

Lueppa seuraavat linkit, niin saat hieman paremman käsityksen käännöksen 1992 lukuisista virheistä:

http://koti.phnet.fi/petripaavola/RaamattuonJumalansananilmoitus

http://personal.inet.fi/koti/henotes/varo92/Varo92.htm

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/virhe.pdf

Ja lopuksi linkki omaan kirjoitukseni koskien Kaarlo Syvännön toteutunutta profetiaa:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000218&posting=22000000030425310

Siunausta ja ymmärrystä raamatunkäännöksen 1992 hylkäämiseen Yeshuan nimessä!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

Vuoden 1992 raamatunkäännös on todella niin huono, ettei sitä tule lainkaan käyttää opetukseen!

Vuoden 1992 raamatunkäännöksessä on kriittisimmän arvion mukaan lähes 20 KÄÄNNÖSVIRHETTÄ PER SIVU!

Sellainen käännös EI OLE MIKÄÄN PYHÄ RAAMATTU!!!

(Lähde: TAISTELU RAAMATUSTA
        Hätähuuto puhtaan Sanan puolesta
        300 esimerkkiä uudesta raamatunkäännöksestä
        Martti Päivänsalo/ Ev.lut.Herätysseura ry. 1993)

Lueppa seuraavat linkit, niin saat hieman paremman käsityksen käännöksen 1992 lukuisista virheistä:

http://koti.phnet.fi/petripaavola/RaamattuonJumalansananilmoitus

http://personal.inet.fi/koti/henotes/varo92/Varo92.htm

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/virhe.pdf

Ja lopuksi linkki omaan kirjoitukseni koskien Kaarlo Syvännön toteutunutta profetiaa:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000218&posting=22000000030425310

Siunausta ja ymmärrystä raamatunkäännöksen 1992 hylkäämiseen Yeshuan nimessä!

Paavola oli linkissään Mooseksen kirjan käänoksestä osan jättänyt pois 92 Raamatusta, miksiköhän.

"8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan."

Tähän loppui Paavolan esimerkki, mikä kuitenkin 92 käänöksessä jatkuu seuraavasti:

[Käännös "kullekin oman jumalan", sanatarkasti "Jumalan poikien luvun mukaan", tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta-käännöksen lukutapaan. Osa Septuagintan käsikirjoituksista kääntää "Jumalan enkelien luvun mukaan". Hepreankielisen tekstin myöhempi lukutapa on "israelilaisten luvun mukaan".]

• -kristitty- kirjoitti:

Paavola oli linkissään Mooseksen kirjan käänoksestä osan jättänyt pois 92 Raamatusta, miksiköhän.

"8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan."

Tähän loppui Paavolan esimerkki, mikä kuitenkin 92 käänöksessä jatkuu seuraavasti:

[Käännös "kullekin oman jumalan", sanatarkasti "Jumalan poikien luvun mukaan", tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta-käännöksen lukutapaan. Osa Septuagintan käsikirjoituksista kääntää "Jumalan enkelien luvun mukaan". Hepreankielisen tekstin myöhempi lukutapa on "israelilaisten luvun mukaan".]

...että vuoden 1992 käännös sotii sitä totuutta vastaan, että on olemassa VAIN YKSI J-LA, johon kaikkien ihmisten tulee uskoa. On täyttä valhetta väittää, että J-la olisi koskaan MÄÄRÄNNYT pakanakansoille jotkut muut 'jumalat' heidän epäjumalikseen! Pakanakansat ovat itse epäjumalansa itselleen valinneet!

Jos J-la TODELLA olisi niin tehnyt, niin sehän olisi ollut samaa kuin hyljätä pakanakansat saatanan haltuun, sillä maailmankaikkeudessamme ei ole olemassa kuin YKSI J-la ja tämän langenneen maailman 'jumala' eli saatana! Paavali näet käyttää saatanasta nimeä 'tämän maailman jumala' 2.Kor.4:4

"...niissä uskottomissa, joiden mielet 'tämän maailman jumala" on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee HaMashiach'n kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva."

Älä parjaa Petri Paavolaa, hän on kelpo kristitty!

Siunausta oikean todistuksen antamiseen lähimmäisestäsi, Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

...että vuoden 1992 käännös sotii sitä totuutta vastaan, että on olemassa VAIN YKSI J-LA, johon kaikkien ihmisten tulee uskoa. On täyttä valhetta väittää, että J-la olisi koskaan MÄÄRÄNNYT pakanakansoille jotkut muut 'jumalat' heidän epäjumalikseen! Pakanakansat ovat itse epäjumalansa itselleen valinneet!

Jos J-la TODELLA olisi niin tehnyt, niin sehän olisi ollut samaa kuin hyljätä pakanakansat saatanan haltuun, sillä maailmankaikkeudessamme ei ole olemassa kuin YKSI J-la ja tämän langenneen maailman 'jumala' eli saatana! Paavali näet käyttää saatanasta nimeä 'tämän maailman jumala' 2.Kor.4:4

"...niissä uskottomissa, joiden mielet 'tämän maailman jumala" on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee HaMashiach'n kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva."

Älä parjaa Petri Paavolaa, hän on kelpo kristitty!

Siunausta oikean todistuksen antamiseen lähimmäisestäsi, Yeshuassa!

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi kolmiyhteinen Jumala.

Kolme eri versiota samasta asiasta.
        1992 käännös
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]

1933/38 käännös
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

Kuningas Jaakon käännös
        1 In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

Miksi itse et noudata kehoitustasi,"Siunausta oikean todistuksen antamiseen lähimmäisestäsi, Yeshuassa!, vaan jatkuvasti annat vääriä todistuksia.

• -kristitty- kirjoitti:

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi kolmiyhteinen Jumala.

Kolme eri versiota samasta asiasta.
        1992 käännös
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]

1933/38 käännös
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

Kuningas Jaakon käännös
        1 In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

Miksi itse et noudata kehoitustasi,"Siunausta oikean todistuksen antamiseen lähimmäisestäsi, Yeshuassa!, vaan jatkuvasti annat vääriä todistuksia.

..antanut?

• minne?

Yeshua nimistä pelastajaa ei ole olemassa. Eikä Raamatusta löydy sen nimistä miestäkään.

• ...löydät Hänet seuraavasta linkistä valitsemalla etusivun ja nimivalinnan:

Suomlaisissa ja monen muunkin kieliissä Raamatuissa käytetään virheellisesti historian painolastin vuoksi kreikkalaisia nimiä Vapahtajastamme. Jos sinua TODELLA kiinnostaa Vapahtajamme ALKUPERÄISET nimet, niin voit lisäksi lukea seuraavat linkit, joista Vapahtajamme OIKEAT hebrealaiset nimet selviävät:

Tässä linkkejä messiaanisten juutalaisten sivuille, joissa huomaat käytettävän Vapahtajastamme nimeä Yeshua HaMashiah (ekassa on perustelu nimestä Yeshua) :

http://www.thenazareneway.com/yeshua_jesus_real_name.htm

http://www.freewebs.com/hope_for_all/

http://www.yeshuahamashiach.com/

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

...löydät Hänet seuraavasta linkistä valitsemalla etusivun ja nimivalinnan:

Suomlaisissa ja monen muunkin kieliissä Raamatuissa käytetään virheellisesti historian painolastin vuoksi kreikkalaisia nimiä Vapahtajastamme. Jos sinua TODELLA kiinnostaa Vapahtajamme ALKUPERÄISET nimet, niin voit lisäksi lukea seuraavat linkit, joista Vapahtajamme OIKEAT hebrealaiset nimet selviävät:

Tässä linkkejä messiaanisten juutalaisten sivuille, joissa huomaat käytettävän Vapahtajastamme nimeä Yeshua HaMashiah (ekassa on perustelu nimestä Yeshua) :

http://www.thenazareneway.com/yeshua_jesus_real_name.htm

http://www.freewebs.com/hope_for_all/

http://www.yeshuahamashiach.com/

Siunausta Yeshuassa!

kun Uuden testamentin kirjat kirjoitettiin noin vuosina 50–125 kreikaksi. Kirjojen kirjoittajat olivat apostoleja, joiden väitettiin joko tunteneen Jeesuksen henkilökohtaisesti hänen elinaikanaan eli olleen Jeesuksen opetuslapsia, tai olleen opetuslasten seuraajia ja työtovereita. Lopullisesti Uuteen testamenttiin kuuluvien kirjojen kokoelma kanonisoitiin eli virallistettiin Karthagon kirkolliskokouksessa vuonna 397 Aleksandrian piispa Athanasioksen vuonna 367 esittämän kokoelman mukaiseksi.

• -kristitty- kirjoitti:

kun Uuden testamentin kirjat kirjoitettiin noin vuosina 50–125 kreikaksi. Kirjojen kirjoittajat olivat apostoleja, joiden väitettiin joko tunteneen Jeesuksen henkilökohtaisesti hänen elinaikanaan eli olleen Jeesuksen opetuslapsia, tai olleen opetuslasten seuraajia ja työtovereita. Lopullisesti Uuteen testamenttiin kuuluvien kirjojen kokoelma kanonisoitiin eli virallistettiin Karthagon kirkolliskokouksessa vuonna 397 Aleksandrian piispa Athanasioksen vuonna 367 esittämän kokoelman mukaiseksi.

...ja siitä ne käännettiin koine-kreikaksi. Sen osoittaa kreikannetuista kirjoituksista selvästi läpinäkyvä hebrealainen kielioppirakenne. Alkuperäiskirjoitukset ovat kadonneet, ehkä tuhotut(?)

Oletko koskaan kuullut Quelle-lähteestä?

- - -

Kysyit: Miksi pitäisi Ut:ssa käyttää hebrealaisia nimiä?

Vastaan: Jo pelkän kunnioituksen vuoksi! Emmehän käytä valtiovieraistakaan 'käännettyjä' nimiä, vaan heidän alkuperäisiä nimiään.

Mitä mahtaisivat Ruotsin lehdet kirjoitella jo Tarja sanoisi valtiovierailulle tulevalle Ruotsin kuninkaalle "Välkommen Kalle Kusti!" ???

Meidän Vapahtajamme on sentään MELKO LAILLA mahtavampi Kuningas, oikein kuningasten Kuningas, kuin Ruotsin kuningas!

Siunausta kuningasten Kuninkaassa, Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

...ja siitä ne käännettiin koine-kreikaksi. Sen osoittaa kreikannetuista kirjoituksista selvästi läpinäkyvä hebrealainen kielioppirakenne. Alkuperäiskirjoitukset ovat kadonneet, ehkä tuhotut(?)

Oletko koskaan kuullut Quelle-lähteestä?

- - -

Kysyit: Miksi pitäisi Ut:ssa käyttää hebrealaisia nimiä?

Vastaan: Jo pelkän kunnioituksen vuoksi! Emmehän käytä valtiovieraistakaan 'käännettyjä' nimiä, vaan heidän alkuperäisiä nimiään.

Mitä mahtaisivat Ruotsin lehdet kirjoitella jo Tarja sanoisi valtiovierailulle tulevalle Ruotsin kuninkaalle "Välkommen Kalle Kusti!" ???

Meidän Vapahtajamme on sentään MELKO LAILLA mahtavampi Kuningas, oikein kuningasten Kuningas, kuin Ruotsin kuningas!

Siunausta kuningasten Kuninkaassa, Yeshuassa!

Koinee oli kreikkalaisten ensimmäinen yhteinen murre ja demoottisen kreikan merkittävin seuraaja. Kieli on merkittävä länsimaisen sivistyksen kannalta, sillä se oli paitsi ensimmäinen "kansainvälinen" kieli tai lingua franca myös Uuden testamentin ja koko kristillisen Raamatun alkuperäinen kieli ja kristinuskon levittämisen väline. Koinee oli epävirallisesti Rooman valtakunnan toinen tai, ylemmissä yhteiskuntaluokissa sekä valtakunnan itäosissa, jopa ensimmäinen kieli.

• -kristitty- kirjoitti:

Koinee oli kreikkalaisten ensimmäinen yhteinen murre ja demoottisen kreikan merkittävin seuraaja. Kieli on merkittävä länsimaisen sivistyksen kannalta, sillä se oli paitsi ensimmäinen "kansainvälinen" kieli tai lingua franca myös Uuden testamentin ja koko kristillisen Raamatun alkuperäinen kieli ja kristinuskon levittämisen väline. Koinee oli epävirallisesti Rooman valtakunnan toinen tai, ylemmissä yhteiskuntaluokissa sekä valtakunnan itäosissa, jopa ensimmäinen kieli.

..itse perättömiä. Oletko koskaan kuullut ns, 'Jerusalemin koulukunnasta'?

Risto Santalan mukaan tuohon ryhmään kuuluvat itämaisten kielten linguistiikan asiantuntijat ovat tulleet siihen tulokseen, mistä edellisessä kirjoitin. Myös Risto Santala uskoo heidän laillaan ja kyseessä on sentään tämän hetken paras Suomessa asuva suomalainen muinaisen hebreankielen tuntija.

Tuon Quelle-lähteen voidaan osoittaa olleen olemassa myös ns. synoptisten evankeliumien (Matt./Mark./Luuk.) vuoksi, koska selvästi niille on ollut pohjana sama hebreankielinen lähdeteos, jota ei ole sen koommin löydetty yhtenäisenä.

Siunausta oikean tiedon saamiseen Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

..itse perättömiä. Oletko koskaan kuullut ns, 'Jerusalemin koulukunnasta'?

Risto Santalan mukaan tuohon ryhmään kuuluvat itämaisten kielten linguistiikan asiantuntijat ovat tulleet siihen tulokseen, mistä edellisessä kirjoitin. Myös Risto Santala uskoo heidän laillaan ja kyseessä on sentään tämän hetken paras Suomessa asuva suomalainen muinaisen hebreankielen tuntija.

Tuon Quelle-lähteen voidaan osoittaa olleen olemassa myös ns. synoptisten evankeliumien (Matt./Mark./Luuk.) vuoksi, koska selvästi niille on ollut pohjana sama hebreankielinen lähdeteos, jota ei ole sen koommin löydetty yhtenäisenä.

Siunausta oikean tiedon saamiseen Yeshuassa!

Jeesuksen aikana Palestiinassa yleisesti puhuttu kieli oli aramea. Uuden testamentin alkuteksti oli kuitenkin mitä todennäköisemmin kirjoitettu koinee-kreikaksi, joka oli ensimmäisen vuosisadan roomalaisissa provinsseissa puhuttua kreikkaa. Tämän jälkeen Uusi testamentti käännettiin muille kielille, merkittävimpinä latinaksi, syyriaksi ja koptin kielelle. Jotkut kirkkoisät antavat kuitenkin ymmärtää, että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu alun perin hepreaksi tai mitä todennäköisemmin arameaksi. Muista viitteistä on päätelty, että Kirje heprealaisille olisi myös kirjoitettu hepreaksi, ja että sen käänsi kreikaksi evankelista Luukas. Kumpikaan ei kuitenkaan saa tukea tutkijoilta nykyään. Sen sijaan tutkijat katsovat, että tekstien tyyli osoittaa, että ne on kirjoitettu suoraan kreikaksi, eivätkä ole käännöksiä.

Voidaan helposti havaita, että monet Uuden testamentin kirjat, erityisesti Markuksen evankeliumi ja Johanneksen ilmestys, on kirjoitettu suhteellisen huonolla kreikalla. Ne ovat kaukana attikalaisesta tai klassisesta kreikasta, joita tuon ajan ylemmät luokat, hallitseva eliitti ja koulutetut filosofit käyttivät. Päinvastaisena poikkeuksena ovat Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit sekä Apostolien teot, joista viimeksi mainitun todennäköisesti kirjoitti sama henkilö, joka kirjoitti tai toimitti Luukkaan evankeliumin.

Hyvin pieni osa tutkijoista katsoo, että Uusi testamentti olisi kirjoitettu alun perin arameaksi, ja että kreikankielinen versio olisi käännös.

• -kristitty- kirjoitti:

Jeesuksen aikana Palestiinassa yleisesti puhuttu kieli oli aramea. Uuden testamentin alkuteksti oli kuitenkin mitä todennäköisemmin kirjoitettu koinee-kreikaksi, joka oli ensimmäisen vuosisadan roomalaisissa provinsseissa puhuttua kreikkaa. Tämän jälkeen Uusi testamentti käännettiin muille kielille, merkittävimpinä latinaksi, syyriaksi ja koptin kielelle. Jotkut kirkkoisät antavat kuitenkin ymmärtää, että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu alun perin hepreaksi tai mitä todennäköisemmin arameaksi. Muista viitteistä on päätelty, että Kirje heprealaisille olisi myös kirjoitettu hepreaksi, ja että sen käänsi kreikaksi evankelista Luukas. Kumpikaan ei kuitenkaan saa tukea tutkijoilta nykyään. Sen sijaan tutkijat katsovat, että tekstien tyyli osoittaa, että ne on kirjoitettu suoraan kreikaksi, eivätkä ole käännöksiä.

Voidaan helposti havaita, että monet Uuden testamentin kirjat, erityisesti Markuksen evankeliumi ja Johanneksen ilmestys, on kirjoitettu suhteellisen huonolla kreikalla. Ne ovat kaukana attikalaisesta tai klassisesta kreikasta, joita tuon ajan ylemmät luokat, hallitseva eliitti ja koulutetut filosofit käyttivät. Päinvastaisena poikkeuksena ovat Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit sekä Apostolien teot, joista viimeksi mainitun todennäköisesti kirjoitti sama henkilö, joka kirjoitti tai toimitti Luukkaan evankeliumin.

Hyvin pieni osa tutkijoista katsoo, että Uusi testamentti olisi kirjoitettu alun perin arameaksi, ja että kreikankielinen versio olisi käännös.

Siis apostolisena aikana Jerusalemissa ja Juudeassa puhuttiin hebreaa! Lisäksi Galileassa puhuttiin arameaa, mikä oli Yeshuan äidinkieli. Aramea on hebreankielen murre samoin kuin savo on yksi suomen murteista.

Onhan ymmärrettävää se, ettei apostolisena aikana käytetty kirjakielenä aramean murretta, vaan hebreaa. Poikkeuksen teki noin 500 vuotta sitä ennen ollut aikakausi, jolloin Danielin kirja kirjoitettiin enimmäkseen arameaksi.

Se seikka, että apostolisena aikana puhuttiin Jerusalemissa ja Juudeassa hebreaa, selviää seuraavista jakeista: Apt.21:39-40 ja 22:1-2

"39. Niin Paavali sanoi: "Minä olen juutalainen mies, Tarson, tunnetun Kilikian kaupungin, kansalainen; pyydän sinua, salli minun puhua kansalle".
        40. Ja kun hän sen salli, niin Paavali, seisoen portailla, viittasi kädellään KANSALLE; ja kun oli syntynyt syvä hiljaisuus, PUHUI HÄN HEILLE HEBREANKIELELLÄ ja sanoi:..."
        ...
        "1. "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
        2. Kun he kuulivat hänen puhuvan heille HEBREANKIELELLÄ, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
        3. "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia;"

Myös Yeshuan ristille oli kirjoitettu päällekirjoitus HEBREAKSI, latinaksi ja kreikaksi. Siis ylimmäksi HEBREAA!
        Luemme Joh.19:20

"Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu HEBREAKSI, latinaksi ja kreikaksi."

Muita jakeita, joissa viitataan hebreaan:

-Joh.19:13 "Kun Pilatus kuuli nämä sanat, antoi hän viedä Jeesuksen ulos ja istui tuomarinistuimelle, paikalle, jonka nimi on Litostroton, HEBREAKSI Gabbata."

-Ilm.9:11 "Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi HEBREAKSI on Abaddon ja kreikaksi Apollyon."

-Ilm.16:16 "Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi HEBREAKSI on Harmagedon."

-Joh.5:2 "Ja Jerusalemissa on Lammasportin luona lammikko, jonka nimi HEBREANKIELELLÄ on Betesda, ja sen reunalla on viisi pylväskäytävää."

-Joh.19:17 "Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan HEBREANKIELELLÄ Golgataksi."

-Apt.26:14 "ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle HEBRENKIELELLÄ: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'"

HUOMAA JAKEESTA Apt.26:14 että PAAVALIN ÄIDINKIELI OLI HEBREA, sillä toki Yeshua puhui tälle tämän äidinkieltä! Samasta jakeesta selviää sekin, että YESHUA OSASI PUHUA HEBREAA! Olisi se ollut mieletöntä, jos Hän EI olisi osannut, sillä Hänen elämäntehtävänsä oli maan päällä julistaa evankeliumia nimenomaan juutalaisille, jotka puhuivat hebreaa!

On erittäin uskottavaa se, mitä 'Jerusalemin asiantuntijain koulukunta' opettaa, että myös Uuden Liiton Kirjoitukset kirjoitettiin ENSIN hebreaksi, sillä onhan apostolien opetustenkin mukaan evanekeliumi vietävä ENSIN juutalaisille ja sitten kreikkalaisille. Luemme tästä Paavalin ohjeen: Room.1:16

"Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, JUUTALAISELLE ENSIN, sitten myös kreikkalaiselle."

Pysykäämme tässä kieliasiassakin vain ja nimenomaan siinä totuudessa, minkä Raamatusta voimme suoraan lukea!

Suurkiitos kommentistasi, sillä se pani minut tutkimaan asiaa tarkemmin ja tulin aiempaa vakuuttuneemmaksi siitä, että olen asiassa ihan oikeassa :D

Siunausta Yeshuassa!

• -kristitty-
        Yakov kirjoitti:

Siis apostolisena aikana Jerusalemissa ja Juudeassa puhuttiin hebreaa! Lisäksi Galileassa puhuttiin arameaa, mikä oli Yeshuan äidinkieli. Aramea on hebreankielen murre samoin kuin savo on yksi suomen murteista.

Onhan ymmärrettävää se, ettei apostolisena aikana käytetty kirjakielenä aramean murretta, vaan hebreaa. Poikkeuksen teki noin 500 vuotta sitä ennen ollut aikakausi, jolloin Danielin kirja kirjoitettiin enimmäkseen arameaksi.

Se seikka, että apostolisena aikana puhuttiin Jerusalemissa ja Juudeassa hebreaa, selviää seuraavista jakeista: Apt.21:39-40 ja 22:1-2

"39. Niin Paavali sanoi: "Minä olen juutalainen mies, Tarson, tunnetun Kilikian kaupungin, kansalainen; pyydän sinua, salli minun puhua kansalle".
        40. Ja kun hän sen salli, niin Paavali, seisoen portailla, viittasi kädellään KANSALLE; ja kun oli syntynyt syvä hiljaisuus, PUHUI HÄN HEILLE HEBREANKIELELLÄ ja sanoi:..."
        ...
        "1. "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
        2. Kun he kuulivat hänen puhuvan heille HEBREANKIELELLÄ, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
        3. "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia;"

Myös Yeshuan ristille oli kirjoitettu päällekirjoitus HEBREAKSI, latinaksi ja kreikaksi. Siis ylimmäksi HEBREAA!
        Luemme Joh.19:20

"Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu HEBREAKSI, latinaksi ja kreikaksi."

Muita jakeita, joissa viitataan hebreaan:

-Joh.19:13 "Kun Pilatus kuuli nämä sanat, antoi hän viedä Jeesuksen ulos ja istui tuomarinistuimelle, paikalle, jonka nimi on Litostroton, HEBREAKSI Gabbata."

-Ilm.9:11 "Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi HEBREAKSI on Abaddon ja kreikaksi Apollyon."

-Ilm.16:16 "Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi HEBREAKSI on Harmagedon."

-Joh.5:2 "Ja Jerusalemissa on Lammasportin luona lammikko, jonka nimi HEBREANKIELELLÄ on Betesda, ja sen reunalla on viisi pylväskäytävää."

-Joh.19:17 "Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan HEBREANKIELELLÄ Golgataksi."

-Apt.26:14 "ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle HEBRENKIELELLÄ: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'"

HUOMAA JAKEESTA Apt.26:14 että PAAVALIN ÄIDINKIELI OLI HEBREA, sillä toki Yeshua puhui tälle tämän äidinkieltä! Samasta jakeesta selviää sekin, että YESHUA OSASI PUHUA HEBREAA! Olisi se ollut mieletöntä, jos Hän EI olisi osannut, sillä Hänen elämäntehtävänsä oli maan päällä julistaa evankeliumia nimenomaan juutalaisille, jotka puhuivat hebreaa!

On erittäin uskottavaa se, mitä 'Jerusalemin asiantuntijain koulukunta' opettaa, että myös Uuden Liiton Kirjoitukset kirjoitettiin ENSIN hebreaksi, sillä onhan apostolien opetustenkin mukaan evanekeliumi vietävä ENSIN juutalaisille ja sitten kreikkalaisille. Luemme tästä Paavalin ohjeen: Room.1:16

"Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, JUUTALAISELLE ENSIN, sitten myös kreikkalaiselle."

Pysykäämme tässä kieliasiassakin vain ja nimenomaan siinä totuudessa, minkä Raamatusta voimme suoraan lukea!

Suurkiitos kommentistasi, sillä se pani minut tutkimaan asiaa tarkemmin ja tulin aiempaa vakuuttuneemmaksi siitä, että olen asiassa ihan oikeassa :D

Siunausta Yeshuassa!

kuten hebreakin. Aramea on Lähi-idässä käytetty seemiläinen kieli. Vanhimmat aramean kieliset kirjoitukset ovat 900-luvulta eaa. Aramean kieltä käytettiin myös roomalaisessa Juudeassa (nykyinen Israel), ja yleisesti uskotaan sen olleen Jeesuksen äidinkieli. Eräät osat Vanhaa testamenttia on kirjoitettu alun perin arameaksi, samoin suurin osa juutalaista Talmudia.

• -kristitty- kirjoitti:

kuten hebreakin. Aramea on Lähi-idässä käytetty seemiläinen kieli. Vanhimmat aramean kieliset kirjoitukset ovat 900-luvulta eaa. Aramean kieltä käytettiin myös roomalaisessa Juudeassa (nykyinen Israel), ja yleisesti uskotaan sen olleen Jeesuksen äidinkieli. Eräät osat Vanhaa testamenttia on kirjoitettu alun perin arameaksi, samoin suurin osa juutalaista Talmudia.

Siis aramea on ollut peruskielenä hebrealle.

Syy siihen, että aramea on ollut peruskielenä hebrealle johtunee siitä, että Israelin kansan esi-isän Aabrahamin äidinkieli oli aramea. Tämä käy ilmi teoksesta IRT osa 2 sivu 76.

Tosin muinaishebreaan oli lisäksi tullut vaikutteita kanaanin maassa asuvien kielistä.

Galileassa ja Samariassa puhuttiin apostolisena aikana arameaa ja koine-kreikkaa, kun taas Juudeassa kansa puhui yleisesti vielä hebreaa, vaikka osasi myös koine-kreikkaa.

Siunattua illan jatkoa Yeshuassa!

• Diana*

Helvettiä ei siis ole, joten pelottelu sillä on
      vastuutonta.

Muistathan, että oli kirjoitus, jota joskus sivusimme;

• ...kunhan nyt ensin astelet siitä "lammasten ovesta" sisälle eli tulet Yeshuaan uskomalla sisälle pelastukseen, niin voimme jutella muustakin :D

Siunausta Hyvässä Paimenessa, Yeshuassa!

• sen että ihminen tuhoutuu

mitenkän sen tuhotumisen selität pois. Eiköhän se ole niin että syntisen palkka on se kuolema mistä Raamattu niin usein kertoo.

• Ensimmäinen kuolema on silloin kun ihminen kuolee tässä ajassa, jolloin hänen fyysiset elintoimintonsa lakkaavat ja hänen kehonsa lopulta maatuu. Juuri kuolinhetkellä hänen sielunsa matkaa Tuonelaan joko Aabrahamin helmaan levon puolelle tai vaivan puolelle, minne se rikas mieskin joutui.

Huomaa avauksestani, ettei rikkaan miehen sielu ollut palanut poroksi, vaikka hän sanoi: "Minulla on kova tuska tässä liekissä!" Huomaa, että hän EDELLEEN on siinä samassa liekissä tuhansia vuosia jälkeenkin päin ja odottaa viimeistä tuomiota, jolta hänet passitetaan helvettiin!

Tuonelassa olevat odottavat siis viimeistä tuomiota, jonka J-la järjestää aikojen lopulla. Silloin kaikki maan päällä eri aikakausina eläneet ihmissielut ovat suuren valkean valtaistuimen edessä ja heidät (lue meidät) tuomitaan tekojemme mukaan.

Kaikki ne ihmiset, jotka maan päällä ollessaan uskoivat Yeshuaan ja panivat pelastumisensa toivon Häneen ja riippuivat Hänessä kiinni kuolemaansa asti, saavat pääsyn sanoinkuvaamattoman ihanaan paikkaan taivaan kirkkauteen.

Kaikki muut ihmiset heitetään elävinä sieluina helvettiin, jossa he kärsivät kovaa tuskaa ja janoa sen polttavissa liekeissä ikuisesti, koska ihmissielu on luotu siinä mielessä J-lan kaltaiseksi, ettei se tuhoudu.

Tämä on toinen kuolema ja se merkitsee ikuista eroa J-lasta, joka on ikuisen elämän lähde. Helvetissä olevilla on silti ikuisesti tietoinen olotila, mikä on hengen aistein koettavissa. Jopa niin selkeästi, että ihminen muistaa selvästi kaikki ne kerrat, kun häntä kehoitettiin parannukseen ja turvautumaan J-lan Poikaan Yeshuaan! Huomaa, että se rikas mieskin muisti Tuonelassa ollessaan, että hänellä oli vielä maan päällä viisi veljeä ja hän tunnisti Lasaruksen kaukana Aabrahamin helmassa.

Luemme tästä 'toisesta kuolemasta' seuraavat jakeet: Ilm.20 ja 21

"20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on TOINEN KUOLEMA, tulinen järvi.

21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on TOINEN KUOLEMA."

Lainasin jo avauksessa useita kohtia, joissa mainitaan kuolleiden sielujen kärsivän loputonta tuskaa. Otan nyt pyynnöstäsi niistä pari uudelleen esille, koska tämän Raamatun totuuden ovat monet kristityt vääntäneet kieroon mieleisekseen (etenkin adventistit ja liberaalit luopioluterilaiset):

1) Yeshua sanoi helvettiin joutuvista näin: Mark.9:47-48

"47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,

-Huomaamme jakeesta 48 sen, että 'madot' kalvavat sieluparkoja ikuisesti eli niillä on 'kiusattavaa' ikuisesti ja tuli poltta noita sieluparkoja ikuisesti, kuitenkaan sielu ei kulu loppuun! MIKÄ HIRVEÄ KOHTALO!

2) Johanneksen saama ilmestys oli lähtöisin Isä J-lalta, joka antoi sen Yeshualle ja tämä antoi sen enkelin kautta Johannekselle Ilm.14:9-11

10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

11. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin."

-Mikä PÖYRISTYTTÄVÄ KOHTALO!

-Mielestäni näin selvät ilmoitukset eivät jätä tulkinnoille sijaa, mikäli uskoo KOKO Raamattuun! MINÄ AINAKIN USKON!

- - -

Ymmärrän hyvin sen, että nuo kohtalot vaikuttavat inhimillisesti ajatellen hirvittävän järkyttäviltä ja epäoikeudenmukaisilta, mutta me emme ajattele samalla tavalla kuin Isä J-la. Emme näe asioiden KOKONAISUUTTA, emmekä tajua synnin hirvittävyyttä. Selvimmin tämä ero näkyy seuraavassa:

Kukapa ihmisistä olisi ollut valmis oikein kotoaan lähettämään ja uhraamaan ainokaisen poikansa barbaarien hakattavaksi, syljettäväksi, ruoskittavaksi ja lopulta ristille naulittavaksi kaikkien muiden ihmisten syntien vuoksi?

Luemme lisäksi seuraavan jakeen: 2.Piet.2:4

"Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."

Koska J-la ei säästänyt niitä luomiansa enkeleitä, jotka olivat luodut paljon ihmistä korkeammalle tasolle voimassa, viisaudessa ja vallassa, vaan tulee tuomitsemaan heidät syntiensä vuoksi tuomiopäivänä helvettiin, niin miten paljon suurempi syy J-lalla onkaan heittää helvettiin jumalattomat ihmiset, jotka ovat langenneessa tilassaan verrattavissa suunnilleen 'maan matoihin' enkelien rinnalla!

Voit sanoa, että luotiinhan ihminen alunperin J-lan kuvaksi. Niin luotiin, mutta perisynnin vuoksi ihminen kadotti J-lan kirkkauden ja yhteyden Luojaansa, jolloin hänen ymmärryksensä pimeni ja hänestä tuli yhtä kuolevainen kuin 'maan matosista'!

Koska ihmisten ikuisuusosat ovat toisiinsa nähden ÄÄRIMMÄISIÄ, on erittäin viisasta tehdä kaikki voitavansa päästäkseen perimään taivasosan.

Apt.16:31b
        "Usko Adonai Yeshuaan, niin sinä pelastut!"

Siunausta Yeshuassa!

• mä vaan
        Yakov kirjoitti:

Ensimmäinen kuolema on silloin kun ihminen kuolee tässä ajassa, jolloin hänen fyysiset elintoimintonsa lakkaavat ja hänen kehonsa lopulta maatuu. Juuri kuolinhetkellä hänen sielunsa matkaa Tuonelaan joko Aabrahamin helmaan levon puolelle tai vaivan puolelle, minne se rikas mieskin joutui.

Huomaa avauksestani, ettei rikkaan miehen sielu ollut palanut poroksi, vaikka hän sanoi: "Minulla on kova tuska tässä liekissä!" Huomaa, että hän EDELLEEN on siinä samassa liekissä tuhansia vuosia jälkeenkin päin ja odottaa viimeistä tuomiota, jolta hänet passitetaan helvettiin!

Tuonelassa olevat odottavat siis viimeistä tuomiota, jonka J-la järjestää aikojen lopulla. Silloin kaikki maan päällä eri aikakausina eläneet ihmissielut ovat suuren valkean valtaistuimen edessä ja heidät (lue meidät) tuomitaan tekojemme mukaan.

Kaikki ne ihmiset, jotka maan päällä ollessaan uskoivat Yeshuaan ja panivat pelastumisensa toivon Häneen ja riippuivat Hänessä kiinni kuolemaansa asti, saavat pääsyn sanoinkuvaamattoman ihanaan paikkaan taivaan kirkkauteen.

Kaikki muut ihmiset heitetään elävinä sieluina helvettiin, jossa he kärsivät kovaa tuskaa ja janoa sen polttavissa liekeissä ikuisesti, koska ihmissielu on luotu siinä mielessä J-lan kaltaiseksi, ettei se tuhoudu.

Tämä on toinen kuolema ja se merkitsee ikuista eroa J-lasta, joka on ikuisen elämän lähde. Helvetissä olevilla on silti ikuisesti tietoinen olotila, mikä on hengen aistein koettavissa. Jopa niin selkeästi, että ihminen muistaa selvästi kaikki ne kerrat, kun häntä kehoitettiin parannukseen ja turvautumaan J-lan Poikaan Yeshuaan! Huomaa, että se rikas mieskin muisti Tuonelassa ollessaan, että hänellä oli vielä maan päällä viisi veljeä ja hän tunnisti Lasaruksen kaukana Aabrahamin helmassa.

Luemme tästä 'toisesta kuolemasta' seuraavat jakeet: Ilm.20 ja 21

"20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on TOINEN KUOLEMA, tulinen järvi.

21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on TOINEN KUOLEMA."

Lainasin jo avauksessa useita kohtia, joissa mainitaan kuolleiden sielujen kärsivän loputonta tuskaa. Otan nyt pyynnöstäsi niistä pari uudelleen esille, koska tämän Raamatun totuuden ovat monet kristityt vääntäneet kieroon mieleisekseen (etenkin adventistit ja liberaalit luopioluterilaiset):

1) Yeshua sanoi helvettiin joutuvista näin: Mark.9:47-48

"47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,

-Huomaamme jakeesta 48 sen, että 'madot' kalvavat sieluparkoja ikuisesti eli niillä on 'kiusattavaa' ikuisesti ja tuli poltta noita sieluparkoja ikuisesti, kuitenkaan sielu ei kulu loppuun! MIKÄ HIRVEÄ KOHTALO!

2) Johanneksen saama ilmestys oli lähtöisin Isä J-lalta, joka antoi sen Yeshualle ja tämä antoi sen enkelin kautta Johannekselle Ilm.14:9-11

11. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin."

-Mikä PÖYRISTYTTÄVÄ KOHTALO!

-Mielestäni näin selvät ilmoitukset eivät jätä tulkinnoille sijaa, mikäli uskoo KOKO Raamattuun! MINÄ AINAKIN USKON!

- - -

Ymmärrän hyvin sen, että nuo kohtalot vaikuttavat inhimillisesti ajatellen hirvittävän järkyttäviltä ja epäoikeudenmukaisilta, mutta me emme ajattele samalla tavalla kuin Isä J-la. Emme näe asioiden KOKONAISUUTTA, emmekä tajua synnin hirvittävyyttä. Selvimmin tämä ero näkyy seuraavassa:

Kukapa ihmisistä olisi ollut valmis oikein kotoaan lähettämään ja uhraamaan ainokaisen poikansa barbaarien hakattavaksi, syljettäväksi, ruoskittavaksi ja lopulta ristille naulittavaksi kaikkien muiden ihmisten syntien vuoksi?

Luemme lisäksi seuraavan jakeen: 2.Piet.2:4

"Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."

Koska J-la ei säästänyt niitä luomiansa enkeleitä, jotka olivat luodut paljon ihmistä korkeammalle tasolle voimassa, viisaudessa ja vallassa, vaan tulee tuomitsemaan heidät syntiensä vuoksi tuomiopäivänä helvettiin, niin miten paljon suurempi syy J-lalla onkaan heittää helvettiin jumalattomat ihmiset, jotka ovat langenneessa tilassaan verrattavissa suunnilleen 'maan matoihin' enkelien rinnalla!

Voit sanoa, että luotiinhan ihminen alunperin J-lan kuvaksi. Niin luotiin, mutta perisynnin vuoksi ihminen kadotti J-lan kirkkauden ja yhteyden Luojaansa, jolloin hänen ymmärryksensä pimeni ja hänestä tuli yhtä kuolevainen kuin 'maan matosista'!

Koska ihmisten ikuisuusosat ovat toisiinsa nähden ÄÄRIMMÄISIÄ, on erittäin viisasta tehdä kaikki voitavansa päästäkseen perimään taivasosan.

Apt.16:31b
        "Usko Adonai Yeshuaan, niin sinä pelastut!"

Siunausta Yeshuassa!

En lukenut ketjua läpi, mutta miksi ajattelit Jeesuksen menneen tuonelaan.?
        Hän meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille tuonelassa.
        Ei kai kristityn enää tarvitse tuonelaan mennä. Jeesus sanoi ryövärillekin, joka uskoi; totisesti olet oleva tänäpäivänä kanssani paratiisissa

• mä vaan kirjoitti:

En lukenut ketjua läpi, mutta miksi ajattelit Jeesuksen menneen tuonelaan.?
        Hän meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille tuonelassa.
        Ei kai kristityn enää tarvitse tuonelaan mennä. Jeesus sanoi ryövärillekin, joka uskoi; totisesti olet oleva tänäpäivänä kanssani paratiisissa

...siirtyivät heti kuoltuaan alas Tuonelaan, sillä Paratiisi sijaitsee juuri Tuonelassa, sen 'paremmalla osastolla' eli levon puolella, jossa myös Aabraham ja Lasarus Yeshuan kertomuksen mukaan olivat.

Miten muuten olisi voinut toteutua se profetia, että Yeshua ristille kuoltuaan meni 'maan poveen' eli Tuonelaan, kuten hän profetoi sanoessaan näin: Matt.12:40

"Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä." (Ihmisen Pojalla tarkoitetaan tässä Yeshuaa.)

Siis Yeshuan lupaus sille toiselle ryövärille toteutui siten, että molemmat heistä kuolivat samana päivänä ja siirtyivät Tuonelaan. Tuo nöyrtynyt ryöväri pääsi Yeshuan kanssa Tuonelan paremmalle osastolle, mutta se toinen pilkkaava ryöväri joutui Tuonelan vaivan osastolle, jossa olevilla on jatkuva jano polttavassa liekissä! Siitä huolimatta Tuonelan vaivanosasto on vain esimakua Helvetistä!

Vasta ylöstempauksen hetkellä kaikki Messiaaseen toivonsa panneet kuolleet nousevat ensin ylös Tuonelasta ja me, jotka olemme elossa täällä maan päällä nousemme yhdessä heidän kanssaan Herraamme vastaan yläilmoihin.

Silloin saamme muuttaa taivaalliseen kaikkien Yeshuaan uskovien kotikaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin ja omistaa sen Kuningaskunnan, joka on ollut meitä varten valmistettuna jo hamasta maailman perustamisesta!

Siunausta Yeshuassa!

• minä .
        Yakov kirjoitti:

...siirtyivät heti kuoltuaan alas Tuonelaan, sillä Paratiisi sijaitsee juuri Tuonelassa, sen 'paremmalla osastolla' eli levon puolella, jossa myös Aabraham ja Lasarus Yeshuan kertomuksen mukaan olivat.

Miten muuten olisi voinut toteutua se profetia, että Yeshua ristille kuoltuaan meni 'maan poveen' eli Tuonelaan, kuten hän profetoi sanoessaan näin: Matt.12:40

"Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä." (Ihmisen Pojalla tarkoitetaan tässä Yeshuaa.)

Siis Yeshuan lupaus sille toiselle ryövärille toteutui siten, että molemmat heistä kuolivat samana päivänä ja siirtyivät Tuonelaan. Tuo nöyrtynyt ryöväri pääsi Yeshuan kanssa Tuonelan paremmalle osastolle, mutta se toinen pilkkaava ryöväri joutui Tuonelan vaivan osastolle, jossa olevilla on jatkuva jano polttavassa liekissä! Siitä huolimatta Tuonelan vaivanosasto on vain esimakua Helvetistä!

Vasta ylöstempauksen hetkellä kaikki Messiaaseen toivonsa panneet kuolleet nousevat ensin ylös Tuonelasta ja me, jotka olemme elossa täällä maan päällä nousemme yhdessä heidän kanssaan Herraamme vastaan yläilmoihin.

Silloin saamme muuttaa taivaalliseen kaikkien Yeshuaan uskovien kotikaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin ja omistaa sen Kuningaskunnan, joka on ollut meitä varten valmistettuna jo hamasta maailman perustamisesta!

Siunausta Yeshuassa!

Niin.. mutta Jeesus meni saarnaamaan Tuonelaan ihmisille, jotka eivät olleet Nooan päivinä kuuliaisia Hänelle, näin kertoo meille Raamattu.

Vaikuttaakin siltä, että näillä (Nooan aikaisilla) ihmisillä olisi vielä Tuonelassa oleessaankin mahdollisuus pelastua,koska en usko, että Jeesus Tuonelaan turhaan olisi mennyt saarnaamaan.?

• saarna oli tarkoitettu
        minä . kirjoitti:

Niin.. mutta Jeesus meni saarnaamaan Tuonelaan ihmisille, jotka eivät olleet Nooan päivinä kuuliaisia Hänelle, näin kertoo meille Raamattu.

Vaikuttaakin siltä, että näillä (Nooan aikaisilla) ihmisillä olisi vielä Tuonelassa oleessaankin mahdollisuus pelastua,koska en usko, että Jeesus Tuonelaan turhaan olisi mennyt saarnaamaan.?

Jos he ottivat Jeesuksen sanan vastaan, he pelastuivat. Kyllä Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille Tuonelassa. Sitten Jeesus palasi takaisin ruumiiseensa, jonka Jumala herätti kuolleista. Jäljelle jäi vain käärinliinat. Jeesus ilmestyi vielä 40 päivää opetuslapsilleen ja monille sadoille ihmisille. Monta sataa ihmistä näki, kun Jeesus nostettiin ylös Taivaaseen. Lue Apostolien teot 1. luku.

• minä vaan.
        saarna oli tarkoitettu kirjoitti:

Jos he ottivat Jeesuksen sanan vastaan, he pelastuivat. Kyllä Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille Tuonelassa. Sitten Jeesus palasi takaisin ruumiiseensa, jonka Jumala herätti kuolleista. Jäljelle jäi vain käärinliinat. Jeesus ilmestyi vielä 40 päivää opetuslapsilleen ja monille sadoille ihmisille. Monta sataa ihmistä näki, kun Jeesus nostettiin ylös Taivaaseen. Lue Apostolien teot 1. luku.

Pystytkö Raamatulla perustelemaan sen, että kaikki kristityt menevät Tuonelaan odottamaan ylösnousemusta.
        Tiedän kyllä, että Jeesus puhui vertauksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, mutta siltikin...Ja tiedän senkin, että siellä on mahdollisiesti joitakin ihmisiä, mutta onko se kaikkien uskon miesten ja naisten paikka?

Minä taas uskon, että Raamatun pyhät ovat taivaassa jo, kuten Mooses , ja olikohan Elias, joka otettiin tulisissa vaunuissa taivaaseen, siis eripaikassa kuin Tuonelassa.

Olisi mukava kuulla mielipiteesi/perustelusi tässä asiassa.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      539
      4609
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3701
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2342
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      482
      2211
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      88
      1555
    6. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      114
      1497
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1403
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1321
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      70
      1313
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1164
    Aihe