Kertokaahan, viisaammat

Miitukka

onko perää väitteessä:

Jos yksin asuvalla naisihmisellä on uroskoira, saattaa koira alkaa pitää emäntäänsä "puolisonaan". Ei hyväksy miespuolisia vieraita kotiin (=reviirilleen) eikä hyväksy varsinkaan seurustelusuhdetta vaan yrittää ajaa kilpakosijan pois keinolla millä hyvänsä.

Voiko olla totta?

21

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henk.kohtaisesti en usko tuohon.Jos koira noin käyttäytyisi,niin sen pitäisi pitää ihmistä lajitoverinaan.Enkä usko näin olevan.
      Ihan samoin voi käydä ihan narttukoirankin kanssa,jos vaikka kyseessä on esim.voimakkaasti vartioiva/puolustushaluinen rotu.Päteekö se myös silloin ja onko narttu sitten "lepakko",ja onko niitä koiramaailmassa samoin käsittein kuin ihmisissä.
      Mielestäni ei ole.
      Kyse siis on lähinnä koiramaisista luonteenpiirteistä,vieteistä ja pitkälti SIITÄ,miten koiransa antaa omistaja käyttäytyä.
      Ihan kuin yleensäkin.

      Se sitten miksi koira ei hyväksy ehkä niinkään miehiä,näkisin yksinkertaisesti niin,että miehet on koirien mielestä joillekin "enemmän uhkaavampia" ylipäätään.
      No tilanne tosin taas muuttuu siinä vaiheessa,jos nainenkin pyrkisi koiran omistajan kanssa lähikontakteihin tietyin tavoin.

      Ja viisaudesta en taaskaan tiedä mitään :=))))

      • Miitukka

        Sattui kirjastossa käsiin ja mielenkiinnosta selailin.

        Itselle tuli ihan ensimmäisenä mieleen, että taidan kyllä olla niin äksy, ettei koira ihan noin vaan minusta itselleen akkaa ottaisi! =D=D=D

        Muuten samanlaisia ajatuksia tuli mieleeni kuin sinullakin. Mutta koska en kaikkea tiedä, ajattelin kysyä. ;) Yllättäviä tapauksia koiramaailmassa tulee kuitenkin vastaan sillointällöin...


      • Miitukka kirjoitti:

        Sattui kirjastossa käsiin ja mielenkiinnosta selailin.

        Itselle tuli ihan ensimmäisenä mieleen, että taidan kyllä olla niin äksy, ettei koira ihan noin vaan minusta itselleen akkaa ottaisi! =D=D=D

        Muuten samanlaisia ajatuksia tuli mieleeni kuin sinullakin. Mutta koska en kaikkea tiedä, ajattelin kysyä. ;) Yllättäviä tapauksia koiramaailmassa tulee kuitenkin vastaan sillointällöin...

        Kuis arvasinkin,tai itseasiassa muistelinkin ;)

        No,onhan tuossa kirjassa ihan mielestäni paljon ok-juttuakin,mutta välillä menee tosin ihan eri atmosfääreihin omien ajatusteni kanssa.Vähän niinkuin tuokin...


      • manta-elviira

        "Ja viisaudesta en taaskaan tiedä mitään :=))))"

        Koirienkin kohdalla on niin turkasen monta "viisautta" eläimen käyttäytymiselle ynnä muulle eikä niistä nettipalstoilla minkään eläimen kohdalla tulla yksimielisyyteen.

        Eläin on yksilö lajista riippumatta ja sellaisena ihmisen on aina sitä käsiteltävä ja kohdeltava joka tilanteessa.


      • n.sorsa
        molossi kirjoitti:

        Kuis arvasinkin,tai itseasiassa muistelinkin ;)

        No,onhan tuossa kirjassa ihan mielestäni paljon ok-juttuakin,mutta välillä menee tosin ihan eri atmosfääreihin omien ajatusteni kanssa.Vähän niinkuin tuokin...

        sinullakin, meillä eräs yhdessä välissä erehty lukemaan ääneen minulle jotain koirakirjoja, tuli muutaman kerran tokaistua, huolimattumuuttani mitä satukirjaa oikein luet.

        Ei olla luettu minulle enään kivoja koirankoulutus- satukirjoja tai muita koirakirjoja, kun pikkasen tökkii opetukset ja muutkin koiriin liittyvät asiat minun ajastusmaailman kanssa.


      • Miitukka
        manta-elviira kirjoitti:

        "Ja viisaudesta en taaskaan tiedä mitään :=))))"

        Koirienkin kohdalla on niin turkasen monta "viisautta" eläimen käyttäytymiselle ynnä muulle eikä niistä nettipalstoilla minkään eläimen kohdalla tulla yksimielisyyteen.

        Eläin on yksilö lajista riippumatta ja sellaisena ihmisen on aina sitä käsiteltävä ja kohdeltava joka tilanteessa.

        että niitä "viisauksia" löytyy vähintäänkin yhtä paljon kuin kirjojakin. :)

        Tuossa olen samaa mieltä, että jokainen eläin on yksilö ja sellaisena sitä on kohdeltava! Kaikki ohjeet kun eivät millään voi päteä kaikille... Eivätköhän kaikki koiranomistajat ole (toivottavasti!!!) itse parhaita asiantuntijoita siinä, mikä omalla koiralla toimii ja mikä ei.


      • n.sorsa kirjoitti:

        sinullakin, meillä eräs yhdessä välissä erehty lukemaan ääneen minulle jotain koirakirjoja, tuli muutaman kerran tokaistua, huolimattumuuttani mitä satukirjaa oikein luet.

        Ei olla luettu minulle enään kivoja koirankoulutus- satukirjoja tai muita koirakirjoja, kun pikkasen tökkii opetukset ja muutkin koiriin liittyvät asiat minun ajastusmaailman kanssa.

        Menee,aina joskus.Ennenvanhaan ehkä enemmänkin.
        Tosin ihan mielenkiinnosta luen kaikki koiriin liittyvät opukset,mitä suinkin irti saan.
        Tosin,jos pitäisi koostaa omahylly koirakirjoista,niin aika pieneksi se jäisi.
        Viimekädessä kun vain muutaman kirjan sinne ottaisin.Noit nyt suomenkieleen käännetyistä/suomalaisista lähinnä.Ulkomaalaisia kun en pahemmin ole käsiini saanut.


    • Pukeli 1

      Eihän hän nyt ihan morsmaikkunaan pidä, vaan yksinkertaisesti läheisriippuvuus ja oma lauma tässä on se syy vartiointiin.
      Ehkäpä kokee miehet jotenkin uhkaavampina laumaan tunkeutujina.

      • Miitukka

        Tuo "läheisriippuvuus" kuullosti kivalta! Näin itsekin ajattelisin asian olevan. Mutta koskaan ei voi tietää, kun ei ole itse kokenut. ;)

        p.s. ethän nyt laita sitä reseptiä, pliis! Nukkumatti kiskoo hihasta...


      • Pukeli 1
        Miitukka kirjoitti:

        Tuo "läheisriippuvuus" kuullosti kivalta! Näin itsekin ajattelisin asian olevan. Mutta koskaan ei voi tietää, kun ei ole itse kokenut. ;)

        p.s. ethän nyt laita sitä reseptiä, pliis! Nukkumatti kiskoo hihasta...

        sama täällä, nukuttaa.


    • Mun käsitykseni on että varsinkin jos emäntä ei ole ehdottoman vahva johtaja vaan enemmänkin kaveri koiralle koira vain haluaa suojella emäntäänsä.

      Jos perheessä ei ole miesväkeä voivot miehet olla koiralle hiukan mystinen juttu mataline äänineen (uhkaava käytös koiran mielestä jos puhutaan matalalla äänellä), voi olla että miehen liikehdintä on niin erilaista kuin naisen että tottumaton koira kokee sen jotenkin uhkaavaksi myös. Haluaa siksi karkoittaa moisen häirikön.

      Mun koirat ovat hyvinkin tottuneita miehisellä uholla tapahtuvaan elämiseen mutta silti junnulla on aika varauksellinen suhtautuminen erääseen mieheen joka meillä käy, junnua häiritsee suunnattomasti miehen elehdintä ja etelämaalainen tapa ottaa puhekumppania esimerkiksi olkapäästä kiinni kun keskustellaan jostain innokkaasti.

      • Miitukka

        itselleni mieleen, että pikkuisen "lepsu" emäntä saattaakin saada koiran käyttäytymään noin.

        Meille ovat koiran puolesta kaikki tervetulleita, niin nais- kuin miespuolisetkin vieraat. Tosin täällä on muutenkin jatkuva vipinä päällä, joten onhan tuo tottunut siihen että väkeä tulee ja menee :)))


    • ex-hatam

      tiedän eräitä vastaavanlaisia tapauksia.

      • Miitukka

        Olisin vaan utelias tietämään, ovatko tosiaan pitäneet emäntää puolisonaan, vaiko vain suojelleet...


      • ex-hatam
        Miitukka kirjoitti:

        Olisin vaan utelias tietämään, ovatko tosiaan pitäneet emäntää puolisonaan, vaiko vain suojelleet...

        tietenkin suojelua lienee; onhan uros aina lauman pääjehu.


    • voivat vahtia emäntäänsä (tai isäntäänsä), tiedän ainakin yhden sakemanninartun joka oli kovasti älleä emännästään hänen alkaessaan pitkästä aikaa seurustella. Se on vieraille kiltti ja ystävällinen koira ja oli tottunut sekä nais- että miesvieraisiin, mutta satunnaiset vieraat eivät käyneetkään emäntään käsiksi, joten selvää oli, että koiralle tuli hiukan sanomista lähentelevälle kaksilahkeiselle. :)

      Toista se oli minun Pikkulikan kanssa joka flirttaili kaikkien satunnaisten miesvieraiden kanssa (kuten astianpesukoneen asentajan) ja sitten kun ne häipyivätkin vain saman tien ulos, niin koira tuntui sanovan mulle: "No niin, taas sä missasit sen, yritä nyt ens kerralla olla mokaamatta". :D

      • Miitukka

        nartutkin! Siksipä ihmetyttää tuo väittämä...

        Fiksu neiti sinulla. Toivottavasti sentään edes jonkinverran valikoiva, kelle flirttaili! =)


    • että mistään "puolison" pitämisestä on kiinni.
      ehkä koiralla on sellainen "omistamisen" halu, oman reviirin pidosta kiinni.
      "meille ei tarvita vieraita" tyyliin.
      jos omistaja antaa koiralle sen luvan , niin tottakai koira käyttää sen hyväkseen.
      minulla oli narttu saksanpaimenkoira ja se ei tosiaankaan pitänyt vieraista miehistä. mutta oppi tietysti kaikki vieraat hyväksymään aikanaan.
      meidän nykyiset uroskoirat hyväksyvät kaikki ketä vaan kotiimme päästän :-)

      • Miitukka

        niin sinulla, minulla kuin muillakin. Tuo väite on arvostetun koirankouluttajan esittämä, siksi ihmettelin voiko tosiaan olla totta...

        Jos omistaja antaa koiran käyttäytyä johtajan tapaan, kyllähän se niin tekeekin. Mutta puoliso...ei kai.


    • Elisama

      Älä vain tee mitään lupauksia sille ;;)))

      • Miitukka

        Toisaalta, taidan olla niin äksy, ettei huolisikaan ;)))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1285
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe