Tuolla Ellien keskustelussa tuomitaan 33- 35-vuotias nainen liian vanhaksi ensisynnyttäjäksi.
Itseäni ajatuskin lasten synnyttämisestä ja lisääntymisestä kauhistuttaa ja en voisi kuvitellakaan hankkivani lapsia vielä kymmeneen vuoteen. Kun monilla palstalaisilla on omia lapsia, ajattelinkin kysyä, mikä mielestänne on liian vanha ikä tulla ensi kertaa äidiksi? Entä isäksi vai onko asialla väliä?
Liian vanha ensisynnyttäjä
17
928
Vastaukset
- proffa
1. lapset nuorena (ennen 3-kympin ikää) -> niistä pääsee eroon viimeistään 5-kymppisenä -> jaksaa oman puolison (jos vielä on tuolle uskollinen) kanssa sitten tehdä kaikkea kivaa, matkustella, tehdä sopivasti töitä jne, ilman että on vielä liian vanha, sopiva paussi, ennen kuin tenavat alkaa tuoda omiaan vanhuksille hoitoon...
2. ensin ura, sitten lapset 35:sena ja siitä eteenpäin -> sitten alkaakin olla jo aika vanha, ennen kuin niistä pääsee eroon... onneksi ne lapset sitten on vanhuksia auttamassa... Hyvässä lykyssä kerkii näkemään vielä lapsenlapsetkin.
3. ei lapsia lainkaan -> adoptoi jostain ulkomailta??
Itse on ollut kolme putkeen, ja 5 vuotta meni vähän "usvassa", valokuvista näkee, miten lapset on kasvaneet siinä. Onneksi ei ole vielä tätä vanhempi (ensimmäinen tuli, kun itse olin 25, rouva 24).- äiti
Itse olin 20 29-v, kun sain ainoan lapseni. Syitä oli monia, mm. huono terveys, joskin sittemmin olen parantunut. Kyllä 29-v. on melkein yläikäraja. Ei voi ajatella pelkästään sitä, että saanko terveen lapsen yms. vaan myös sitä, että lapsen kanssa arkipäivässä jaksmainen on raskasta. Ainakin, mikäli haluaa paneutua kasvattamiseen. Ennen lapset läksivät maailmalle alle 20-v. Nykyään kotona joudutaan asumaan pidempään ja kouluttautuminen kestää pidempään. Vanhemmat joutuvat huolehtimaan lapsistaan pitkään. Riittääkö siihen voimavaroja, etenkin, jos lapsia on monta. Sopii miettiä.
- Nainen25v
äiti kirjoitti:
Itse olin 20 29-v, kun sain ainoan lapseni. Syitä oli monia, mm. huono terveys, joskin sittemmin olen parantunut. Kyllä 29-v. on melkein yläikäraja. Ei voi ajatella pelkästään sitä, että saanko terveen lapsen yms. vaan myös sitä, että lapsen kanssa arkipäivässä jaksmainen on raskasta. Ainakin, mikäli haluaa paneutua kasvattamiseen. Ennen lapset läksivät maailmalle alle 20-v. Nykyään kotona joudutaan asumaan pidempään ja kouluttautuminen kestää pidempään. Vanhemmat joutuvat huolehtimaan lapsistaan pitkään. Riittääkö siihen voimavaroja, etenkin, jos lapsia on monta. Sopii miettiä.
tuollaisilla ehdoilla jää minulta kyllä lapset tekemättä...29-vuotta yläraja...aargh...kauhupaniikki...ahdistus...
Sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee. En kyllä itse voisi kuvitellakaan olevani valmis lasten synnyttämiseen ja kotivankeuteen vielä kolmen vuoden päästä. - Isä
Nainen25v kirjoitti:
tuollaisilla ehdoilla jää minulta kyllä lapset tekemättä...29-vuotta yläraja...aargh...kauhupaniikki...ahdistus...
Sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee. En kyllä itse voisi kuvitellakaan olevani valmis lasten synnyttämiseen ja kotivankeuteen vielä kolmen vuoden päästä.mikä sinulle on tärkeintä. Jos haluat edetä 100 %:sesti urallasi, yksikin lapsi saattaa viedä unelmastasi 5 %. Mieti onko lapsi sen arvoinen. Mieti myös sitä, haluaisiko lapsi itselleen uraäidin, jolle oma ura on kaikkein tärkein. Suhtaudut mielestäni lapsiin kuin välttämättömään pahaan. Ehkä sinun ei kannattaisi hankkia niitä sotkemaan urakuvioitasi tai kotiasi.
- Sohvi
Nainen25v kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee. En kyllä itse voisi kuvitellakaan olevani valmis lasten synnyttämiseen ja kotivankeuteen vielä kolmen vuoden päästä.rauhallisesti vaan :D, kolkyt ja risat on OK, minun tutuillani ainakin. Ja nelikymppisetkin voivat saada aikaiseksi loistoyksilöitä, varsinkin, jos ei ole ensisynnyttäjä.
Hoitelisit sitten firmasi asioita vähän enemmän kotoa käsin etätyönä, lapsi polvella, tuleva tj oppisi samalla ammatin luontevasti. - Jack
Sohvi kirjoitti:
rauhallisesti vaan :D, kolkyt ja risat on OK, minun tutuillani ainakin. Ja nelikymppisetkin voivat saada aikaiseksi loistoyksilöitä, varsinkin, jos ei ole ensisynnyttäjä.
Hoitelisit sitten firmasi asioita vähän enemmän kotoa käsin etätyönä, lapsi polvella, tuleva tj oppisi samalla ammatin luontevasti.Oko sinulla kokemusta kummastakaan, lastenhoidosta tai liikkeenjohdosta kun jakelet noin kevyitä neuvoja? Siitä vain hysyttelet ja annat tuttia samalla kun asiakkaat soittelee tai homma ei muuten vain toimistolla skulaa.
- Sohvi
Jack kirjoitti:
Oko sinulla kokemusta kummastakaan, lastenhoidosta tai liikkeenjohdosta kun jakelet noin kevyitä neuvoja? Siitä vain hysyttelet ja annat tuttia samalla kun asiakkaat soittelee tai homma ei muuten vain toimistolla skulaa.
vakuuttuneinen olen, kun en tiedä asiasta juuri mitään. Ihan kuin te muutkin. Mutta kaipa kotonakin voisi joskus jotain muutakin hoidella kuin vauvaa. Lapsenhoitajia ja erilaista kotiapua voi palkata, ehkä sukukin pystyy auttamaan jossain määrin. Kantaani en muuta: kehoitan tuollaisia fiksuja naisia lisääntymään - kunhan mun itteni ei tarvi.
- Ida
Ehkäpä 65 vuotias ensisynnyttäjä alkaa olla liian vanha?
Ja kehitysvammaisen lapsen saamisen riksi lisääntyy jonkun verran iän mukana.
Mutta eikös se Abrahamin Saara ollut jo 90-vuotias kun synnytti vielä, tosin se ei ollut kait ensisynnytys.- proffa
...tutustumaan lähteisiin, niin suosittelen tuon Saara-jutunkin osalta tarkistamaan asian... etenkin epäilyt ensisynnyttämisestä...
Ystävällisesti. - Ida
proffa kirjoitti:
...tutustumaan lähteisiin, niin suosittelen tuon Saara-jutunkin osalta tarkistamaan asian... etenkin epäilyt ensisynnyttämisestä...
Ystävällisesti.No sanoinhan ettei se tainnut olla ensisynnys ja kukas se oli jonka Saara synnytti, olikos se Iisak vai kuka?
- Ida
proffa kirjoitti:
Ystävällisesti.Kyllä se Saara oli ensisynnyttäjä, koska oli lapseton eikä pystynyt saamaan lasta ennenkuin Jumala puuttui asioitten kulkuun.
- Eero
Ida kirjoitti:
Kyllä se Saara oli ensisynnyttäjä, koska oli lapseton eikä pystynyt saamaan lasta ennenkuin Jumala puuttui asioitten kulkuun.
Jospa se ei ollutkaan Jumala vaan naapurin setä?
- Yx nainen
Tuossa eläkeiässä olisikin hyvä ikä saada lapset, silloinhan sitä olsi aikaakin paremmin hoitaa lapsensa kiitettävästi.
Ainoa surkeus olisi ettei ehkä lastenlapsia näkisi ollenkaan, mutta pääasia että lapsista tulisi harmoonisia.
- Yx nainen
Minusta paljon huolestuttavampaa on se että joku 13-14 vuotias tyttönen ja poikanen hankkii lapsia.
Täysin epäkypsiä vanhemmiksi, ilman ammattia ja ilman mitään turvaa lapselle. - Siementäjä
Sun lausunnot ovat sen sorttisia, että jättäisin lapset kokonaan hankkimatta.
Ehdottaisin sulle tulevaisuutta siirtyä maastonkartoittajaksi itärajalle mittaamaan vaikka Vaalimaan ja Rajajoosepin välinen etäisyys kouluviivainta hyväksi käyttäen. - Hyvä muisti(m)
aiemmin tällä palstalla, että et tee koskaan lapsia.
Onko mieli muuttunut?- Anonyymi
Mitäpä se meille muille kuuluu missä iässä joku synnyttää?
Ei ole multa pois
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578427Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123279Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262450Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801950Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411392FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010