Liian vanha ensisynnyttäjä

Nainen25v

Tuolla Ellien keskustelussa tuomitaan 33- 35-vuotias nainen liian vanhaksi ensisynnyttäjäksi.
Itseäni ajatuskin lasten synnyttämisestä ja lisääntymisestä kauhistuttaa ja en voisi kuvitellakaan hankkivani lapsia vielä kymmeneen vuoteen. Kun monilla palstalaisilla on omia lapsia, ajattelinkin kysyä, mikä mielestänne on liian vanha ikä tulla ensi kertaa äidiksi? Entä isäksi vai onko asialla väliä?

18

1015

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • proffa

1. lapset nuorena (ennen 3-kympin ikää) -> niistä pääsee eroon viimeistään 5-kymppisenä -> jaksaa oman puolison (jos vielä on tuolle uskollinen) kanssa sitten tehdä kaikkea kivaa, matkustella, tehdä sopivasti töitä jne, ilman että on vielä liian vanha, sopiva paussi, ennen kuin tenavat alkaa tuoda omiaan vanhuksille hoitoon...

2. ensin ura, sitten lapset 35:sena ja siitä eteenpäin -> sitten alkaakin olla jo aika vanha, ennen kuin niistä pääsee eroon... onneksi ne lapset sitten on vanhuksia auttamassa... Hyvässä lykyssä kerkii näkemään vielä lapsenlapsetkin.

3. ei lapsia lainkaan -> adoptoi jostain ulkomailta??

Itse on ollut kolme putkeen, ja 5 vuotta meni vähän "usvassa", valokuvista näkee, miten lapset on kasvaneet siinä. Onneksi ei ole vielä tätä vanhempi (ensimmäinen tuli, kun itse olin 25, rouva 24).

• äiti

Itse olin 20 29-v, kun sain ainoan lapseni. Syitä oli monia, mm. huono terveys, joskin sittemmin olen parantunut. Kyllä 29-v. on melkein yläikäraja. Ei voi ajatella pelkästään sitä, että saanko terveen lapsen yms. vaan myös sitä, että lapsen kanssa arkipäivässä jaksmainen on raskasta. Ainakin, mikäli haluaa paneutua kasvattamiseen. Ennen lapset läksivät maailmalle alle 20-v. Nykyään kotona joudutaan asumaan pidempään ja kouluttautuminen kestää pidempään. Vanhemmat joutuvat huolehtimaan lapsistaan pitkään. Riittääkö siihen voimavaroja, etenkin, jos lapsia on monta. Sopii miettiä.

• Nainen25v
        äiti kirjoitti:

Itse olin 20 29-v, kun sain ainoan lapseni. Syitä oli monia, mm. huono terveys, joskin sittemmin olen parantunut. Kyllä 29-v. on melkein yläikäraja. Ei voi ajatella pelkästään sitä, että saanko terveen lapsen yms. vaan myös sitä, että lapsen kanssa arkipäivässä jaksmainen on raskasta. Ainakin, mikäli haluaa paneutua kasvattamiseen. Ennen lapset läksivät maailmalle alle 20-v. Nykyään kotona joudutaan asumaan pidempään ja kouluttautuminen kestää pidempään. Vanhemmat joutuvat huolehtimaan lapsistaan pitkään. Riittääkö siihen voimavaroja, etenkin, jos lapsia on monta. Sopii miettiä.

tuollaisilla ehdoilla jää minulta kyllä lapset tekemättä...29-vuotta yläraja...aargh...kauhupaniikki...ahdistus...
        Sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee. En kyllä itse voisi kuvitellakaan olevani valmis lasten synnyttämiseen ja kotivankeuteen vielä kolmen vuoden päästä.

• Isä
        Nainen25v kirjoitti:

tuollaisilla ehdoilla jää minulta kyllä lapset tekemättä...29-vuotta yläraja...aargh...kauhupaniikki...ahdistus...
        Sitten ihmetellään miksi syntyvyys laskee. En kyllä itse voisi kuvitellakaan olevani valmis lasten synnyttämiseen ja kotivankeuteen vielä kolmen vuoden päästä.

mikä sinulle on tärkeintä. Jos haluat edetä 100 %:sesti urallasi, yksikin lapsi saattaa viedä unelmastasi 5 %. Mieti onko lapsi sen arvoinen. Mieti myös sitä, haluaisiko lapsi itselleen uraäidin, jolle oma ura on kaikkein tärkein. Suhtaudut mielestäni lapsiin kuin välttämättömään pahaan. Ehkä sinun ei kannattaisi hankkia niitä sotkemaan urakuvioitasi tai kotiasi.

• Sohvi
        Nainen25v kirjoitti:

rauhallisesti vaan :D, kolkyt ja risat on OK, minun tutuillani ainakin. Ja nelikymppisetkin voivat saada aikaiseksi loistoyksilöitä, varsinkin, jos ei ole ensisynnyttäjä.

Hoitelisit sitten firmasi asioita vähän enemmän kotoa käsin etätyönä, lapsi polvella, tuleva tj oppisi samalla ammatin luontevasti.

• Jack
        Sohvi kirjoitti:

rauhallisesti vaan :D, kolkyt ja risat on OK, minun tutuillani ainakin. Ja nelikymppisetkin voivat saada aikaiseksi loistoyksilöitä, varsinkin, jos ei ole ensisynnyttäjä.

Hoitelisit sitten firmasi asioita vähän enemmän kotoa käsin etätyönä, lapsi polvella, tuleva tj oppisi samalla ammatin luontevasti.

Oko sinulla kokemusta kummastakaan, lastenhoidosta tai liikkeenjohdosta kun jakelet noin kevyitä neuvoja? Siitä vain hysyttelet ja annat tuttia samalla kun asiakkaat soittelee tai homma ei muuten vain toimistolla skulaa.

• Sohvi
        Jack kirjoitti:

Oko sinulla kokemusta kummastakaan, lastenhoidosta tai liikkeenjohdosta kun jakelet noin kevyitä neuvoja? Siitä vain hysyttelet ja annat tuttia samalla kun asiakkaat soittelee tai homma ei muuten vain toimistolla skulaa.

vakuuttuneinen olen, kun en tiedä asiasta juuri mitään. Ihan kuin te muutkin. Mutta kaipa kotonakin voisi joskus jotain muutakin hoidella kuin vauvaa. Lapsenhoitajia ja erilaista kotiapua voi palkata, ehkä sukukin pystyy auttamaan jossain määrin. Kantaani en muuta: kehoitan tuollaisia fiksuja naisia lisääntymään - kunhan mun itteni ei tarvi.

• Ida

Ehkäpä 65 vuotias ensisynnyttäjä alkaa olla liian vanha?
      Ja kehitysvammaisen lapsen saamisen riksi lisääntyy jonkun verran iän mukana.

Mutta eikös se Abrahamin Saara ollut jo 90-vuotias kun synnytti vielä, tosin se ei ollut kait ensisynnytys.

• proffa

...tutustumaan lähteisiin, niin suosittelen tuon Saara-jutunkin osalta tarkistamaan asian... etenkin epäilyt ensisynnyttämisestä...

Ystävällisesti.

• Ida
        proffa kirjoitti:

...tutustumaan lähteisiin, niin suosittelen tuon Saara-jutunkin osalta tarkistamaan asian... etenkin epäilyt ensisynnyttämisestä...

Ystävällisesti.

No sanoinhan ettei se tainnut olla ensisynnys ja kukas se oli jonka Saara synnytti, olikos se Iisak vai kuka?

• Ida
        proffa kirjoitti:

Ystävällisesti.

Kyllä se Saara oli ensisynnyttäjä, koska oli lapseton eikä pystynyt saamaan lasta ennenkuin Jumala puuttui asioitten kulkuun.

• Eero
        Ida kirjoitti:

Kyllä se Saara oli ensisynnyttäjä, koska oli lapseton eikä pystynyt saamaan lasta ennenkuin Jumala puuttui asioitten kulkuun.

Jospa se ei ollutkaan Jumala vaan naapurin setä?

• Yx nainen

Tuossa eläkeiässä olisikin hyvä ikä saada lapset, silloinhan sitä olsi aikaakin paremmin hoitaa lapsensa kiitettävästi.
        Ainoa surkeus olisi ettei ehkä lastenlapsia näkisi ollenkaan, mutta pääasia että lapsista tulisi harmoonisia.

• Yx nainen

Minusta paljon huolestuttavampaa on se että joku 13-14 vuotias tyttönen ja poikanen hankkii lapsia.
      Täysin epäkypsiä vanhemmiksi, ilman ammattia ja ilman mitään turvaa lapselle.

• Siementäjä

Sun lausunnot ovat sen sorttisia, että jättäisin lapset kokonaan hankkimatta.
      Ehdottaisin sulle tulevaisuutta siirtyä maastonkartoittajaksi itärajalle mittaamaan vaikka Vaalimaan ja Rajajoosepin välinen etäisyys kouluviivainta hyväksi käyttäen.

• Hyvä muisti(m)

aiemmin tällä palstalla, että et tee koskaan lapsia.

Onko mieli muuttunut?

• Anonyymi

Mitäpä se meille muille kuuluu missä iässä joku synnyttää?
        Ei ole multa pois

• Anonyymi

Varmastikin ajatus lisääntymisestä kauhistuttaa juuri sinua, koska sinulla on surkeat geenit, joiden ei toivokaan jatkuvan tuleville sukupolville. Ihan perus luonnonvalintaa se vaan on, että roskageeniset eivät lisäänny.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      42
      2256
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      228
      2014
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1548
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1281
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1207
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1099
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1009
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      65
      963
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      950
    Aihe