Kasvihuone rivarin pihalle ja naapuri

kasvikaveri

Hei!

Ostin lidlistä joku aika sitten pienen kasvihuoneen (140x140x200). Vasta nyt tuli mieleen, että saakohan sitä pystyttää rivitalon pihaan ilman lupia?

Naapurin kanssa en ole ennestäänkään kovin hyvissä väleissä ja riitaa en todellakaan haluaisi enempää haastaa. Voiko kasvihuone aiheuttaa naapurissa ärsytystä? Tai siis onko joku laki tms. johon minimaalisen ärsytyskynnyksen omaava naapuri voisi nojautua ja pistää kasvihuoneparkamme päreiksi?

Rivariin olen muuttanut vasta vähän aikaa sitten, joten kaikki säännöt eivät ole vielä hallinnassa. Olen tässä vain innoissani laitellut kesäpihaa monen vuoden kerrostaloasumisen jälkeen. :)

5

5562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phj

Yleensä kaikki piha-alueet ovat yhtiön omaisuutta ja asukkaalla on vain siihen käyttöoikeus, mutta harvemmassa yhtiössä tästä säännöksestä pidetään kiinni kirjaimellisesti, joka on minusta ihan järkevää, annetaan vaan jokaisen tehdä rajattu piha-alueensa mieleisekseen, näin saadaan elävän näköinen ympäristö, eikä pelkästään yksitoikkoista nurmikenttää.
      Kysy hallitukselta että minkälainen käytäntö teidän yhtiössänne on omien pihojen pidossa ja näkyyhän se naapureitten pihoiltakin, onko siellä asukkaitten omia rakennelmia, kuten terasseja ja leikkimökkejä, joten jos niitä rakennelmia sieltä löytyy, niin silloin kyllä sinullakin on oikeus pystyttää kasvihuone omaan pihaasi, tai jos sinulta evätään kasvihuoneen pito, niin silloin pitää tasapuolisuuden vuoksi purkaa muittenkin omat rakennelmat.

• tilapäistä

Tuollaiset harrastelija kasvihuoneet ovat kevytperusteisia ja tarkoitettu usein tilapäisiksi rakennelmiksi. Siten sitä voi perustellakkin. Tilapäinen, harrastukseen liittyvä, läpinäkyvä ja helposti siirrettävissä oleva pienehkö rakennelma.
        Ei pitäisi aiheuttaa isompaa päänvaivaa, ellei sitten pipo ole tavattoman kireällä jo entuudestaan.

• -Jane-

"Asemakaavassa osoitetun kerrosalan lisäksi saa rakentaa erillisiä
      talous- ja autosuojatiloja enintään 25 m2/asunto sekä kylmää kuistitilaa, kasvihuonetta tms. enintään 10 % asemakaavassa sallitusta kerrosalasta."

• remonttijämät

Miten se rajataan mikä on vielä hyväksyttävä kasvihuone eikä esim. varasto lasiseinin?

Onko esteettisiä seikkoja kuten kierrätyspuun käyttö yms?

• 1tätönen

Jos purat virityksen talveksi, niin on kasvituki ja kasvien kylmänsuoja, ei varsinainen pysyvä rakennus tietenkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3015
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      119
      1806
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1729
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      66
      1359
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe