Lihakarja

Vara Kaani

Lihakarjarotuja on Suomessa aika monta, pääosa lihasta tulee kumminkin maitolehmien sonneista.

Rehunhinta, vaikuttaa tulokseen oleellisesti, niin emolehmä kuin sonnipuolellakin.

Lihan hinta ei ole noussut läheskään samaan tahtiin, kuin viljan ja rehunhinta on noussut.

Itse ajattelisin näin, että mikäli lihanhinta ei nouse merkittävästi, niin onko järkevää kasvattaa eläimiä, jotka vaatii kalliin ostorehun tai viljan.
Kannattaisiko siirtyä sellaisiin rotuihin, joita voi ruokkia pääsääntöisesti korsirehulla.

Kysykääppä teurastamoilta, onko tulossa nousuja ja jos ei ole, niin sanokaa niille, että rotu vaihtuu, mikäli kasvatukselle ei tule katetta.

10

1436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paalinpyörittäjä

Jos haluaa eläimiä, joita voi ruokkia joko vihreällä tai keltaisella linjalla, niin paras rotu on Limousin!
      Ruokintaa voi säätää aina kulloisenkin rehutilanteen/hintasuhteiden mukaan.

Ps. Nykykoroilla pitkän kasvatusajan vaativien rotujen kannattavuus heikkenee, ellei makseta päiväkohtaisia tukia, kuten pohjoisessa.

• Vara Kaani

Varmaan näin onkin, sielläpäin Suomea missä viljaa tuotetaan omasta takaa ja omilta pelloilta.

Mutta täällä pohjoisessa, todennäköisesti sellaiset rodut, kuin Hereford, Aberdeen Angnus ja Highland Cattle todennäköisesti yleistyvät, tai ainakin tulevat rinnalle toiseksi roduksi.

En oikein usko, että kukaan osta karjaa velaksi enää nykyään, ei sellaista rotua olekkaan joka velkapääomalla pyörittää tilaa ...

Tuet on erillaisia eri puolella maata, täällä saa eläimistä enempi, mutta sitten häviää muissa tuissa aikalailla.

• Paalinpyörittäjä
        Vara Kaani kirjoitti:

Varmaan näin onkin, sielläpäin Suomea missä viljaa tuotetaan omasta takaa ja omilta pelloilta.

Mutta täällä pohjoisessa, todennäköisesti sellaiset rodut, kuin Hereford, Aberdeen Angnus ja Highland Cattle todennäköisesti yleistyvät, tai ainakin tulevat rinnalle toiseksi roduksi.

En oikein usko, että kukaan osta karjaa velaksi enää nykyään, ei sellaista rotua olekkaan joka velkapääomalla pyörittää tilaa ...

Tuet on erillaisia eri puolella maata, täällä saa eläimistä enempi, mutta sitten häviää muissa tuissa aikalailla.

Kerro vaan tukiongelmistasi, voin auttaa ihan palstan välityksellä. Jos avaisit edes tukioppaan, niin huomaisit, että hehtaarituet ovat täysin samansuuruiset etelässä ja pohjoisessa. Ne vaan maksetaan hieman eri nimikkseillä.
        Oletko laskenut hailanteriesi rehunkulutusta?
        Melkoisella varmuudella se on kaikkein isoin kiloa kohti laskettuna, kun pitkä kasvatusaika kuluttaa paljon ylläpitorehua.
        Nurmi kasvaa nyt senverran verkkaisesti, että intensiivisemmät tilat joutuvat varmasti lisäämään viljan osuutta ruokinnasssa. Itse syötän hieman ylivuotisia paaleja pois, laskin että noin puolitoistatuhatta paalia on varastossa.
        Minulla on muuten omalla ja vieraalla pääomalla sama tuottovaatimus...

• Vara Kaani
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

Kerro vaan tukiongelmistasi, voin auttaa ihan palstan välityksellä. Jos avaisit edes tukioppaan, niin huomaisit, että hehtaarituet ovat täysin samansuuruiset etelässä ja pohjoisessa. Ne vaan maksetaan hieman eri nimikkseillä.
        Oletko laskenut hailanteriesi rehunkulutusta?
        Melkoisella varmuudella se on kaikkein isoin kiloa kohti laskettuna, kun pitkä kasvatusaika kuluttaa paljon ylläpitorehua.
        Nurmi kasvaa nyt senverran verkkaisesti, että intensiivisemmät tilat joutuvat varmasti lisäämään viljan osuutta ruokinnasssa. Itse syötän hieman ylivuotisia paaleja pois, laskin että noin puolitoistatuhatta paalia on varastossa.
        Minulla on muuten omalla ja vieraalla pääomalla sama tuottovaatimus...

Keskimäärin, olen laskenut näin.

Emolehmä ja vasikka, syö noin kahdeksan palloa heinää talven aikana, pallo maksaa täällä päin 25 euroa alvin kanssa.
        Eli emolehmän ja vasikan ruokinta maksaa vuodessa noin 200 euroa.

Tuet kattaa ylläpidon ihan hyvin, sillä eläimestähän saa tukea iän mukaan, aikuinen syö enempi mutta siihen saa enempi tukeakin.

Sinänsä, lihantuotanto ei ole sen vähäisempää, lehmä tuottaa yhden vasikan vuodessa kaikilla roduilla ja teuraspainot taitaa olla kaikilla roduilla suunnilleen samat, eli se 350 kiloa per sonni.
        Hailanteri saavuttaa tämän painon vähän myöhemmin, mutta kuten totesin, niin tuet kyllä kattaa ruokinnan aiheuttamat kustannukset.

• Paalinpyörittäjä
        Vara Kaani kirjoitti:

Keskimäärin, olen laskenut näin.

Emolehmä ja vasikka, syö noin kahdeksan palloa heinää talven aikana, pallo maksaa täällä päin 25 euroa alvin kanssa.
        Eli emolehmän ja vasikan ruokinta maksaa vuodessa noin 200 euroa.

Tuet kattaa ylläpidon ihan hyvin, sillä eläimestähän saa tukea iän mukaan, aikuinen syö enempi mutta siihen saa enempi tukeakin.

Sinänsä, lihantuotanto ei ole sen vähäisempää, lehmä tuottaa yhden vasikan vuodessa kaikilla roduilla ja teuraspainot taitaa olla kaikilla roduilla suunnilleen samat, eli se 350 kiloa per sonni.
        Hailanteri saavuttaa tämän painon vähän myöhemmin, mutta kuten totesin, niin tuet kyllä kattaa ruokinnan aiheuttamat kustannukset.

Minulla emo-vasikkapari syö 120 senttisen paalin päivässä per 20 emoa. Hätäisesti laskettuna sinulla paali riittää päivän noin 30 emolle?
        Kuinka pitkä laidunkausi ja annatko laitumelle lisäruokaa ja paljonko laidunalaa lehmää kohti?
        Minulla on vain 10 hehtaaria laidunta, niin joudun ruokkimaan ympärivuoden. Täällä etelässä tuotantoa ei voi laskea pelkkien tukien varaan, kun tuet eivät kata enää kuin osan ruokinta ja kuivituskustannuksesta. Kuivituskulu on noussut erityisesti leutojen talvien ja kalliin turpeen ansiosta.
        Emoa kohti lihaa tulee siis samanverran, mutta joudut ruokkimaan tuplamäärän teuraseläimiä. Isoilla päiväkohtaisilla tuilla homma kannattaa, mutta täällä etelässä kierto täytyy olla nopeampaa, ettei koko tulos mene lehmien suihin...

• Vara Kaani

Minulla emo-vasikkapari syö 120 senttisen paalin päivässä per 20 emoa. Hätäisesti laskettuna sinulla paali riittää päivän noin 30 emolle?
        Kuinka pitkä laidunkausi ja annatko laitumelle lisäruokaa ja paljonko laidunalaa lehmää kohti?
        Minulla on vain 10 hehtaaria laidunta, niin joudun ruokkimaan ympärivuoden. Täällä etelässä tuotantoa ei voi laskea pelkkien tukien varaan, kun tuet eivät kata enää kuin osan ruokinta ja kuivituskustannuksesta. Kuivituskulu on noussut erityisesti leutojen talvien ja kalliin turpeen ansiosta.
        Emoa kohti lihaa tulee siis samanverran, mutta joudut ruokkimaan tuplamäärän teuraseläimiä. Isoilla päiväkohtaisilla tuilla homma kannattaa, mutta täällä etelässä kierto täytyy olla nopeampaa, ettei koko tulos mene lehmien suihin...

Minulla on noin 14 hehtaaria laitumia, sellaista vanhaa niittyä puron varrella ja vesakkoa, osa menee jonkinlaiseksi lehtometsäksi.

Todella rehevää aluetta, mutta sen verran pehmeää ettei sovellu oikein raskaille naudoille, hailanteri kyllä rymyää menemään, vaikka painuukin aika syvälle paikkapaikoin.

En anna lisäruokaa laitumelle, vain silloin tällöin kivennäistä.
        Alue on liian pieni, sen tunnustan.

• Paalinpyörittäjä
        Vara Kaani kirjoitti:

Minulla on noin 14 hehtaaria laitumia, sellaista vanhaa niittyä puron varrella ja vesakkoa, osa menee jonkinlaiseksi lehtometsäksi.

Todella rehevää aluetta, mutta sen verran pehmeää ettei sovellu oikein raskaille naudoille, hailanteri kyllä rymyää menemään, vaikka painuukin aika syvälle paikkapaikoin.

En anna lisäruokaa laitumelle, vain silloin tällöin kivennäistä.
        Alue on liian pieni, sen tunnustan.

Montako elukkaa tuollaisessa "haassa" kesän pärjää? Koska talviruokinta päättyi ja koska taas alkaa?
        Minulla on noissa kymmenen hehtaarin peltolaitumissa 30 emon porukka ja välillä annan niillekkin lisäruokaa. Kaikki loput ovat ruokinnassa ympäri vuoden. Jatkossa, kun menen luomuun, niin täytyy miettiä miten saan kaikki elukat laitumelle?

• Vara Kaani

Montako elukkaa tuollaisessa "haassa" kesän pärjää? Koska talviruokinta päättyi ja koska taas alkaa?
        Minulla on noissa kymmenen hehtaarin peltolaitumissa 30 emon porukka ja välillä annan niillekkin lisäruokaa. Kaikki loput ovat ruokinnassa ympäri vuoden. Jatkossa, kun menen luomuun, niin täytyy miettiä miten saan kaikki elukat laitumelle?

No minulla on se 16 emolehmää ja muu karja päälle.

• Terttu

Lypsylehmät lähti helmikuussa ja otettiin emoja tilalle.Simmentaleja suurin osa ja loput limousineja.Kyllä sen nyt huomaa rehulaskussa, kun ei tarvita niin paljoa ostorehua emoille.Lypsylehmät nielee sievoisen summan ostorehujen muodossa.Lisäksi on paljon muitakin kustannuksia, kuten sähkö.Maitovehkeet nielee paljon sähköä.Mutta eipä nuo emolehmätkään pyhällä hengellä elä, mutta huomattavasti pieneni menot maatalouskauppaan.
      Lihan hinta saisi kyllä nousta ja rutkasti, jos tätä hommaa meinaa pyörittää.Itse en isoihin investointeihin ryhdy, vaikka emolehmiin siirryttiin.Katsellaan, ja jos ei hommasta jää kuin lasku nyrkkiin, niin eihän sitä kannata jatkaa.Surkeaa on karjanpito tänäpäivänä, oli se stten mitä rotua tahansa.

• Vara Kaani

Minkä verran emoja sulla on, oletko laskenut paljonko tilallesi pystyt ottamaan niitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe