Asunto ostettu v. 1970 ja ostohinta 200 000 mk. Nyt myydään 320 000 mk:lla. Meneekö tästä myyntivoitosta veroa? Käytetäänkö mitään indeksijärjestelmää?
Asunnon myyntivoitto
12
1432
Vastaukset
- cassu
Eihän noin pieni arvon nousu kata edes inflaatiota.
Jos tuosta menee veroa niin voi p.
Luulenpa et ei mee veroa but who know. - Puhdasta voittoa
Puhdasta voittoa on sinulle luvassa, jos olet itse siinä asunnossa asunut yhteen pötköön vähintään kaksi vuotta omistusaikanasi.
Jos kämppä olisi ollut esim. koko ajan vuokralla, joutuisit maksamaan voitosta 29 % veroa.- Piru
Ensiasunnon myynnistä tulevasta voitosta ei tarvitse maksaa veroa.
- Puhdasta voittoa
Piru kirjoitti:
Ensiasunnon myynnistä tulevasta voitosta ei tarvitse maksaa veroa.
Piru tarjoilee nyt väärää tietoa. Ensiasunnon myyntiin pätee ihan samat säännöt kuin muihinkin: kaksi vuotta pitää itse asua ja omistaa saadakseen mahdollisen myyntivoiton verottomana.
- Reksa
Myyntihinnasta voit vähentää 50% hankintameno-olettamana. Lopusta menee myyntivoittovero, eli 29%.
- ei mene
Eihän siitä mene...vittu, onko se vaikeeta ymmärtää. Niinkuin aiemminkin yksi sanonut: jos asunut asunnossa itse kaksi vuotta tai enemmän niin myyntivoitosta ei mene veroa...niin asumisen tietysti pitänyt olla yhtäjaksoista
- epätietoinen
ei mene kirjoitti:
Eihän siitä mene...vittu, onko se vaikeeta ymmärtää. Niinkuin aiemminkin yksi sanonut: jos asunut asunnossa itse kaksi vuotta tai enemmän niin myyntivoitosta ei mene veroa...niin asumisen tietysti pitänyt olla yhtäjaksoista
No pitikö taas pilata asiallinen keskustelu noilla voimasanoilla!!
Oikeassa tosin olet, mutta pitääkö paikkansa tieto, että asunto myytävä 10v. sisällä omasta asumisesta..joskus näin kuullut verottajan edustajan sanovan ?? - verottaja
ei mene kirjoitti:
täytyy täyttyä, jotta oman asunnon luovutus on verovapaa. Asuntoa on pitänyt käyttää omana vakituisena asuntona yli kaksi vuotta omistusaikanaan.
- epätietoinen
verottaja kirjoitti:
täytyy täyttyä, jotta oman asunnon luovutus on verovapaa. Asuntoa on pitänyt käyttää omana vakituisena asuntona yli kaksi vuotta omistusaikanaan.
Kysyin myös täytyykö asunto myydä alle 10v. siitä kun asunto on ollut omassa käytössä.
Oma asuntoni on ollut vuokralla nyt muutaman vuoden sen jälkeen kun muutin siitä pois.
Ja jos 10v pitää paikkansa, alkaako laskeminen siitä kun oma asuminen ko.asunnossa alkoi, vai siitä kun muutto pois tapahtui? - verottaja
epätietoinen kirjoitti:
Kysyin myös täytyykö asunto myydä alle 10v. siitä kun asunto on ollut omassa käytössä.
Oma asuntoni on ollut vuokralla nyt muutaman vuoden sen jälkeen kun muutin siitä pois.
Ja jos 10v pitää paikkansa, alkaako laskeminen siitä kun oma asuminen ko.asunnossa alkoi, vai siitä kun muutto pois tapahtui?Ei verottaja voi "pakottaa" ketään myymään omaisuuttaan. Oman asunnon verovapaa myynnin edellytykset täyttyvät, jos jossain vaiheessa omistusaikanaan on käyttänyt asuntoa yhtäjaksoisesti yli kaksi vuotta. Esimerkiksi: asunto on ostettu v. 1985. Siinä on asuttu ensin 1,5 vuotta, jonka jälkeen se on ollut vuokrattuna 3,5 vuotta. Nyt ollaan vuodessa 1990, jolloin asunto otetaan taas omaan käyttöön vuodeksi. Taas laitetaan asunto vuokralle 5 vuodeksi. Ollaan vuodessa 1996. Taas otetaan asunto omaan käyttöön 2,5 vuodeksi(1997alusta-1999 alkupuolisko), jonka jälkeen taas vuokrataan asunto2,5 vuodeksi. Ollaan vuodessa 2002.Tämän jälkeen muutetaan taas itse asumaan asuntoon vuoden 2003 alusta. Kesällä 2003 päätetään myydä asunto. Myynti on verovapaa, koska asuntoa on käytetty 1997 alusta-1999 alkupuolisko=2,5 vuotta. Mutta asuntoa ei ole koskaan pakko myydä, sillä voihan vaikka koko elämänsä ajan omistaman asunnon jättää perinnöksi jälkipolville.Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.
- tiedoton
Lueskelin tuossa asunnon myyntivoitoista juttuja enkä tullut hullua hurskaammaksi. Ajattelinkin kysäistä, jos joku olisi törmännyt samaan tilanteeseen kuin minä.
Ostin ex-miehen kanssa asunnon neljä vuotta sitten. Erosimme virallisesti vuosi sitten, minkä yhteydessä "lunastin" ts. ostin ex-mieheni ulos. Asunto on ollut virallisesti yksin minulla vuoden, nyt haluaisin myydä asunnon ja muuttaa pois.
Joudunko maksamaan myyntivoittoa? Olen itse siis asunut asunnossa viitisen vuotta, mutta omistanut sen täysin yksin vasta vuoden.- verottaja
asunnon lunastamiseen ulkopuolisia varoja eli otitko esim. uutta lainaa, jolla maksoit exäsi ulos vai teittekö osituksen niin, että sinulle jäi asunto ja mahdollisesti siitä jäljelle jäänyt laina yksin sinun nimiisi? Jos olet ottanut uutta lainaa tai jollain muulla vastaavalla tavalla lunastaaksesi asunnon itsellesi verottaja katsoo(jos nyt vuoden omistuksen jälkeen myyt asunnon) puolet asunnon myynnistä verovapaaksi ja puolesta lasketaan luovutusvoitto, josta vähennetään hankintahinta ja puolet myyntikuluista tai käytetään 20% hankintameno-olettamaa. Näistä käytetään kuitenkin sitä, joka verovelvolliselle edullisempi. Jos nyt myyt asuntosi, liitä luovutusvoittolaskelmaan/veroilmoituksen/-ehdotukseen ositusopimus, josta käy ilmi miten olette omaisuuden eron jälkeen jakaneet sekä selvitys millä olet asunnon lunastanut itsellesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422