JEESUS KARKOTTAA PAHAN HENGEN
Mark. 9:14-29
(Rinnakkaistekstit: Matt.17:14-23, Luuk. 9:37-42).
--
Heti seuraavana päivänä kirkastumisensa jälkeen (Lk.9:37) Jeesus joutuu arkisen todellisuuden keskelle.
Markus kertoo tästä riivatun pojan (kuunvaihdetautisen, Matt.17:15) parantamisesta paljon seikkaperäisemmin kuin muut evankeliumit (Vrt. Matt.17:14-23, Luuk. 9:37-42).
Pojan isä kuvaa pojan tilaa tarkasti:
"Opettaja, minä toin sinun tykösi poikani, jossa on mykkä henki. Ja missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan; ja hän kuihtuu. Ja minä sanoin sinun opetuslapsillesi, että he ajaisivat sen ulos, mutta he eivät kyenneet" (17, 18).
Jeesus nuhtelee opetuslapsiaan epäuskosta:
"Voi, sinä epäuskoinen sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet minun tyköni" (19).
Opetuslapsethan olivat saaneet Jeesukselta vallan ajaa ulos saastaisia henkiä (Mark. 3:15, Matt.10:1).
Syy, miksi opetuslapset eivät voineet auttaa, oli heidän epäuskossaan.
Poika oireilee voimakkaasti, kun hänet tuodaan Jeesuksen tykö: ”Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto” (20).
Jeesuksen kysymykseen, miten kauan tätä on pojassa ilmennyt, vastaa isä:
"Pienestä pitäen. Ja monesti se (paha henki) on heittänyt hänet milloin tuleen, milloin veteen, tuhotakseen hänet. Mutta jos sinä jotakin voit, niin armahda meitä ja auta meitä" (21,22).
Kyynelin pojan isä tunnustaa uskonsa ja epäuskonsa (24).
Opetuslasten ihmetellessä, miksi he eivät kyenneet ajamaan pahaa henkeä ulos pojasta, Jeesus sanoi: ” Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta" (Matt.17:20).
Joillakin saattaa olla erityinen uskon armolahja (1. Kor.12:9) ja sen väkevää vaikutusta Jeesus kuvaa vuorten siirtämisellä.
Jeesus valitsee esimerkin, jota ei ole koskaan tapahtunut.
Jeesus karkottaa pahan hengen, Mark.9:14-29
6
296
Vastaukset
Virsi 600
--
1.
Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
olemme kaikki hiljaa kätketyt.
Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.
2.
Jos ahdistuksen tie on edessämme,
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse meille rauhan valmistaa.
3.
Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa,
tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.
Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo!
4.
Kun pahan valta kasvaa ympärillä,
vahvista ääni toisen maailman,
niin että uuden virren sävelillä
kuulemme kansasi jo laulavan.
5.
Hyvyyden voiman uskollinen suoja
piirittää meitä, kuinka käyneekin.
Illasta aamuun kanssamme on Luoja.
Häneltä saamme huomispäivänkin.
(Dietrich Bonhoeffer 1944.)- hildurvonhopsis
Me luotamme hyvyyden voimaan, niin kuin Raamattu kertoo ja niin kuin virressä lauletaan.
14 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Joh. 14:26
Jeesuksen omilla on Pyhä Henki. Ole turvallisella mielellä, Jeesus on sinun kanssasi joka päivä, niin kuin Hän Raamatussa vakuuttaa Matteuksen evankeliumissa 28.luku jakeissa 19-20.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2.Kor. 13:13
"Markus kertoo tästä riivatun pojan (kuunvaihdetautisen, Matt.17:15) parantamisesta..."
--
Miksihän Matteus puhuu kuunvaihdetautisesta?
Liittyikö pojan riivaustila jotenkin kuuhulluuteen?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuhulluus- hildurvonhopsis
Pojalla oli epilepsia. Tuskin hänellä mitään 'kuuhulluutta' oli. Sellaista lääketiede ei tunne tietääkseni. Katson sen antamasi linkin.
hildurvonhopsis kirjoitti:
Pojalla oli epilepsia. Tuskin hänellä mitään 'kuuhulluutta' oli. Sellaista lääketiede ei tunne tietääkseni. Katson sen antamasi linkin.
hildurvonhopsis: "Joidenkin tulkintojen mukaan Pojalla oli epilepsia".
--
Tällaisen tulkinnan minäkin olen kuullut.
Isän kuvaus pojan sairaudesta muistuttaa hyvin suurta epilepsiakohtausta: "...missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan...".
Kehitysvammaisten kanssa työskennellessäni tapasin monia epileptikkoja.
Eräällä oli juuri edellä kerrotun tapaiset oireet; rajua nykimistä, vaahtoa ja hampaitten kiristelyä.
Erikoista hänessä oli, että hän kohtauksen lopussa kiroili kovin.
En kuitenkaan rohkene sanoa, että kyseessä olisi ollut riivaustila.- hildurvonhopsis
Tapio522 kirjoitti:
hildurvonhopsis: "Joidenkin tulkintojen mukaan Pojalla oli epilepsia".
--
Tällaisen tulkinnan minäkin olen kuullut.
Isän kuvaus pojan sairaudesta muistuttaa hyvin suurta epilepsiakohtausta: "...missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan...".
Kehitysvammaisten kanssa työskennellessäni tapasin monia epileptikkoja.
Eräällä oli juuri edellä kerrotun tapaiset oireet; rajua nykimistä, vaahtoa ja hampaitten kiristelyä.
Erikoista hänessä oli, että hän kohtauksen lopussa kiroili kovin.
En kuitenkaan rohkene sanoa, että kyseessä olisi ollut riivaustila.Epilepsian oireilta tuntuu tuon Raamatun kertomuksen poika. Nykyisin on hyvä lääkitys epilepsiaan ja monet lapsena sairastuneet parantuvat, kun murrosikä on ohi.
Tuo Jeesuksen parantama poika parani heti, kun Jeesus paransi hänet.
Olen nähnyt joitakin epilepsia kohtauksia ja olen ollut osastolla, jossa otin EEG-käyriä epileptikoista (ja muistakin, joilla epäiltiin aivosähköhäiriötä). Olen tutkinut ja hoitanut kaiken ikäsiä epileptikoita. Joillakin lapsilla oli raivokohtauksia, kun heille tulikin epilepsiakohtaus. Aivosähkökäyrässä näkyi häiriö, mutta kouristuksia ei ollut. Aggressio ja kiroilu voi siis olla syynä kun EEG:ssä näkyykin aivotoiminnan häiriö. Tuokin pitää hoitaa lääkityksellä. Kaikki aggressio ja kiroilu ei todellakaan ole 'riivaajien työtä'.
Siunausta päivääsi ja viikonloppuusi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208