Saab 9-3 1.8T bensa tai 1.9 TiD diesel sama

30900 .-

Hinta nykyään, kumpi kannattais ottaa ?

17

6935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota joku muu merkki

      Saabin romut kannattaa unohtaa jo kättelyssä, nitiseviä ja kolisevia romuja jo uutena, vaihdossa et parin vuoden kuluttua saa mitään, osta vaikka citikka, sekin pitää arvonsa paremmin.

      • Anonyymi

        Vitut noilla citikan sähkö vikasilla romuilla ei oikeesti tee yhtään mitään, citikoitten arvo laskee paljon nopeammin ku saabin,


    • röhköreino

      Dieselissä on parempi suorituskyky ja pienempi kulutus kuin bensassa ja taitaa jälleenmyyntiarvokin olla korkeampi, oma valintani olisi diesel.

      Tosin ihan oikea oma valintani on juurikin uusi c5 citroen, lähinnä mukavuuden ja hiljaisuuden takia, kilometrejä tulee yli 70 tkm vuodessa.

      • SAAB 9-3

        "Dieselissä on parempi suorituskyky" - In your dreams.

        Diesel sopii työkoneisiin ja sähköntuotantoon, mutta auton moottorina se on kyseenalainen suuren melunsa ja heikon suorituskyvyn takia. Esimerkiksi SAAB:n tapauksessa kiihtyvyys on eri kymmenluvulla kuin bensiinimoottorisessa.


      • 3. vaihde sisään
        SAAB 9-3 kirjoitti:

        "Dieselissä on parempi suorituskyky" - In your dreams.

        Diesel sopii työkoneisiin ja sähköntuotantoon, mutta auton moottorina se on kyseenalainen suuren melunsa ja heikon suorituskyvyn takia. Esimerkiksi SAAB:n tapauksessa kiihtyvyys on eri kymmenluvulla kuin bensiinimoottorisessa.

        Bensavehkeellä lyöt 3. sisään ja vedätät punarajaan asti, niin pirteä 2-litrainen vaparikin hakkaa siinä monet dieselit. Miten sitten 2-litrainen turbo? Myös 0-100km/h samantehoinen bensavehje lyö armotta dieselit kuten myös käytännön sitkeydessä.


      • bensa parempi ?
        3. vaihde sisään kirjoitti:

        Bensavehkeellä lyöt 3. sisään ja vedätät punarajaan asti, niin pirteä 2-litrainen vaparikin hakkaa siinä monet dieselit. Miten sitten 2-litrainen turbo? Myös 0-100km/h samantehoinen bensavehje lyö armotta dieselit kuten myös käytännön sitkeydessä.

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !


      • 3. kehiin
        bensa parempi ? kirjoitti:

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !

        Perustelu on siinä, että 2 litraisella bensalla, oli vapari tai turbo, riittää käytännön ajossa 3 vaihdetta etenemiseen. Kun auto on liikkeessä vaihteilla 3,4,5 pärjää joka tilanteessa. Lähdössä ehkä 1,2,5 tai ellei ole kiire niin vaikka suoraan 1,4.

        Dieselissä automaatti onkin aivan pakkovalinta jos on paljon sekalaista ajoa ja vaihtoehtona tyypillinen 6v manuaali. Käytännön sitkeydestä kertoo se, että reippaaseen etenemiseen pitää todellakin olla se oikea vaihde pesässä. En tiedä, kertooko se käytännöstä vai joustavuudesta vai mistä. Nyt tarkoitan siis saman teholuokan n. 150hv dieseliä.

        Nämä uusimmat tuplaturbo-viritykset ovat joustavampia mutta niin on ko. bensakoneissakin potkua vähintään saman verran.


      • kylläkään ole
        3. kehiin kirjoitti:

        Perustelu on siinä, että 2 litraisella bensalla, oli vapari tai turbo, riittää käytännön ajossa 3 vaihdetta etenemiseen. Kun auto on liikkeessä vaihteilla 3,4,5 pärjää joka tilanteessa. Lähdössä ehkä 1,2,5 tai ellei ole kiire niin vaikka suoraan 1,4.

        Dieselissä automaatti onkin aivan pakkovalinta jos on paljon sekalaista ajoa ja vaihtoehtona tyypillinen 6v manuaali. Käytännön sitkeydestä kertoo se, että reippaaseen etenemiseen pitää todellakin olla se oikea vaihde pesässä. En tiedä, kertooko se käytännöstä vai joustavuudesta vai mistä. Nyt tarkoitan siis saman teholuokan n. 150hv dieseliä.

        Nämä uusimmat tuplaturbo-viritykset ovat joustavampia mutta niin on ko. bensakoneissakin potkua vähintään saman verran.

        asian laita jos tarkkoja ollaan. Kakkosta tarvitaan kaupunkiliikenteessä esim kadunkulmissa ja
        kakkoselta viitoselle ei onnistu kuin maantiellä alamäissä, muuten murisee aika ikävästi.

        Mutta totta toinen puoli eli dieselissä pitää olla automaatti, muuten saa koko ajan etsiä uutta pykälää.

        Eli aika kalliiksi se diesel tulee kun löpökin kohta maksaa selvästi enemmän kuin bensa, pitää olla automaatti ja vielä dieselin verot päälle.


      • 3. sisään
        kylläkään ole kirjoitti:

        asian laita jos tarkkoja ollaan. Kakkosta tarvitaan kaupunkiliikenteessä esim kadunkulmissa ja
        kakkoselta viitoselle ei onnistu kuin maantiellä alamäissä, muuten murisee aika ikävästi.

        Mutta totta toinen puoli eli dieselissä pitää olla automaatti, muuten saa koko ajan etsiä uutta pykälää.

        Eli aika kalliiksi se diesel tulee kun löpökin kohta maksaa selvästi enemmän kuin bensa, pitää olla automaatti ja vielä dieselin verot päälle.

        En tiedä mihin kokemuksesi vertaat mutta ainakin koeajamani autot kuten Accord 2.0 ja Legacy 2.5 taipuvat kevyesti kadunkulmassa 3. vaihteella ja 5. vaihteen voit heittää sisään kun mittarivauhtia on reilut 40km/h.

        Nykyisissä Saabeissa on turhan pitkät välitykset mutta vanhat 9-tonnarit olivat myös vääntäviä vaikka 2.3 -koneella.

        Koeajamani 1.9/2.0TDI:t vaativat melkein järjestään sen 80-90km/h vauhtia ennenkuin menevät suurimmalla vaihteella pienenkään vastamäen ylös ilman jyrinöitä. Tämä taas on suomalaisessa tiestössä rasittavaa kun maassa ei suoria tienpätkiä liikaa ole.


      • Jyrgen Saabas
        bensa parempi ? kirjoitti:

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !

        http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_S/techspecs.shtml

        Kannattanee tutustua tuolta bensa/diesel-koneisten Saabien väliseen suorituskykyyn, esmes 150 hv diesel vie 150 hv bensaa kuin litran mittaa...


      • *gasolina*
        Jyrgen Saabas kirjoitti:

        http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_S/techspecs.shtml

        Kannattanee tutustua tuolta bensa/diesel-koneisten Saabien väliseen suorituskykyyn, esmes 150 hv diesel vie 150 hv bensaa kuin litran mittaa...

        Jos vaivautuisit lukemaan koko viestiketjun, et tulisi tänne riehumaan diesel-silmälasit päässäsi.

        edes 150hv vs 150hv vertailuun osoittamastasi tiedostosta ei löydy riittävää taustadataa - kiihtyvyyskin sama. "kuin litran mittaa..."???


      • Jyrgen taas
        *gasolina* kirjoitti:

        Jos vaivautuisit lukemaan koko viestiketjun, et tulisi tänne riehumaan diesel-silmälasit päässäsi.

        edes 150hv vs 150hv vertailuun osoittamastasi tiedostosta ei löydy riittävää taustadataa - kiihtyvyyskin sama. "kuin litran mittaa..."???

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.


      • 900s
        Jyrgen taas kirjoitti:

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.

        Mielenkiintoista tietoa. Vaihtanen tämän vanhan 900s:n seuraavaksi vaikka tohon 2.2 9-3 dieseliin. Halvimpien hinta alkaa olla jo minunkin tilipussilleni sopivaa. Lienee hyvä maantiekulkija, varmaan kaupungissakin ihan mukava?


      • *gasolina*
        Jyrgen taas kirjoitti:

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.

        Ei ole lukihäiriötä, mutta sinulla on näköjään luetun ymmärtämisessä ja soveltamisessa suuria puutteita.

        Mun bensa-autossa on muitakin vaihteita kuin IV ja V. Vaihdekepillä valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihde. Onko tosiaan niin että sinun mielestä bensa-autolla ei saisi käyttää ohitukseen kuin yhtä vaihdetta ja se pitää auton ostohetkellä valita etukäteen? 1.8t hakkaa mennen tullen tuollaiset fiatin rihveliturpot.

        Suosittelen lukemaan esim. uusimman Huulilasi-lehden jutun ohittamisesta.


      • 120hv TDI nopeampi kuin 150...
        *gasolina* kirjoitti:

        Ei ole lukihäiriötä, mutta sinulla on näköjään luetun ymmärtämisessä ja soveltamisessa suuria puutteita.

        Mun bensa-autossa on muitakin vaihteita kuin IV ja V. Vaihdekepillä valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihde. Onko tosiaan niin että sinun mielestä bensa-autolla ei saisi käyttää ohitukseen kuin yhtä vaihdetta ja se pitää auton ostohetkellä valita etukäteen? 1.8t hakkaa mennen tullen tuollaiset fiatin rihveliturpot.

        Suosittelen lukemaan esim. uusimman Huulilasi-lehden jutun ohittamisesta.

        Uudet Saabit kärsivät pitkistä välityksistä, joka tekee sen, että suurilla vaihteilla diesel voi tietyssä tilanteessa olla hitusen nopeampi. Diesel on paremmin vääntöaluulla jos huippu tulee jo 2000:ssa.

        Mitä suorituskykyyn tulee niin ei kai kukaan väitä, että 1.9/120hv diesel pesisi 150hv bensaturbon. Ainakin nämä Fiat Bravon T-JET, Golf TSI ja Peugeotin 1.6 bensaturbo liikkuvat kyllä aivan eri malliin kuin reilut sataheppaiset dieselt. Lisäksi ovat käytännössä huomattavan joustavia voimanlähteitä etenkin tuo volkkarin tuplaturbo.


    • aero2.0t

      Osta ennemmin halvemmalla vähän ajettu 04 tai 05 2.0T aero. Noitahan saa jo alta kolmenkymmenen kiloeuron nettiautosta. 03-mallia kannattaa välttää.

      • älä osta

        Aeroja saa alta 20k€ nettiautosta, jos joku haluaa rahansa hukata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      155
      10138
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      173
      6361
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      34
      5861
    4. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      185
      5577
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      60
      4784
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      8
      4555
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      5
      3820
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      89
      3549
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      78
      3519
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3051
    Aihe