Saab 9-3 1.8T bensa tai 1.9 TiD diesel sama

30900 .-

Hinta nykyään, kumpi kannattais ottaa ?

17

6907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota joku muu merkki

      Saabin romut kannattaa unohtaa jo kättelyssä, nitiseviä ja kolisevia romuja jo uutena, vaihdossa et parin vuoden kuluttua saa mitään, osta vaikka citikka, sekin pitää arvonsa paremmin.

      • Anonyymi

        Vitut noilla citikan sähkö vikasilla romuilla ei oikeesti tee yhtään mitään, citikoitten arvo laskee paljon nopeammin ku saabin,


    • röhköreino

      Dieselissä on parempi suorituskyky ja pienempi kulutus kuin bensassa ja taitaa jälleenmyyntiarvokin olla korkeampi, oma valintani olisi diesel.

      Tosin ihan oikea oma valintani on juurikin uusi c5 citroen, lähinnä mukavuuden ja hiljaisuuden takia, kilometrejä tulee yli 70 tkm vuodessa.

      • SAAB 9-3

        "Dieselissä on parempi suorituskyky" - In your dreams.

        Diesel sopii työkoneisiin ja sähköntuotantoon, mutta auton moottorina se on kyseenalainen suuren melunsa ja heikon suorituskyvyn takia. Esimerkiksi SAAB:n tapauksessa kiihtyvyys on eri kymmenluvulla kuin bensiinimoottorisessa.


      • 3. vaihde sisään
        SAAB 9-3 kirjoitti:

        "Dieselissä on parempi suorituskyky" - In your dreams.

        Diesel sopii työkoneisiin ja sähköntuotantoon, mutta auton moottorina se on kyseenalainen suuren melunsa ja heikon suorituskyvyn takia. Esimerkiksi SAAB:n tapauksessa kiihtyvyys on eri kymmenluvulla kuin bensiinimoottorisessa.

        Bensavehkeellä lyöt 3. sisään ja vedätät punarajaan asti, niin pirteä 2-litrainen vaparikin hakkaa siinä monet dieselit. Miten sitten 2-litrainen turbo? Myös 0-100km/h samantehoinen bensavehje lyö armotta dieselit kuten myös käytännön sitkeydessä.


      • bensa parempi ?
        3. vaihde sisään kirjoitti:

        Bensavehkeellä lyöt 3. sisään ja vedätät punarajaan asti, niin pirteä 2-litrainen vaparikin hakkaa siinä monet dieselit. Miten sitten 2-litrainen turbo? Myös 0-100km/h samantehoinen bensavehje lyö armotta dieselit kuten myös käytännön sitkeydessä.

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !


      • 3. kehiin
        bensa parempi ? kirjoitti:

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !

        Perustelu on siinä, että 2 litraisella bensalla, oli vapari tai turbo, riittää käytännön ajossa 3 vaihdetta etenemiseen. Kun auto on liikkeessä vaihteilla 3,4,5 pärjää joka tilanteessa. Lähdössä ehkä 1,2,5 tai ellei ole kiire niin vaikka suoraan 1,4.

        Dieselissä automaatti onkin aivan pakkovalinta jos on paljon sekalaista ajoa ja vaihtoehtona tyypillinen 6v manuaali. Käytännön sitkeydestä kertoo se, että reippaaseen etenemiseen pitää todellakin olla se oikea vaihde pesässä. En tiedä, kertooko se käytännöstä vai joustavuudesta vai mistä. Nyt tarkoitan siis saman teholuokan n. 150hv dieseliä.

        Nämä uusimmat tuplaturbo-viritykset ovat joustavampia mutta niin on ko. bensakoneissakin potkua vähintään saman verran.


      • kylläkään ole
        3. kehiin kirjoitti:

        Perustelu on siinä, että 2 litraisella bensalla, oli vapari tai turbo, riittää käytännön ajossa 3 vaihdetta etenemiseen. Kun auto on liikkeessä vaihteilla 3,4,5 pärjää joka tilanteessa. Lähdössä ehkä 1,2,5 tai ellei ole kiire niin vaikka suoraan 1,4.

        Dieselissä automaatti onkin aivan pakkovalinta jos on paljon sekalaista ajoa ja vaihtoehtona tyypillinen 6v manuaali. Käytännön sitkeydestä kertoo se, että reippaaseen etenemiseen pitää todellakin olla se oikea vaihde pesässä. En tiedä, kertooko se käytännöstä vai joustavuudesta vai mistä. Nyt tarkoitan siis saman teholuokan n. 150hv dieseliä.

        Nämä uusimmat tuplaturbo-viritykset ovat joustavampia mutta niin on ko. bensakoneissakin potkua vähintään saman verran.

        asian laita jos tarkkoja ollaan. Kakkosta tarvitaan kaupunkiliikenteessä esim kadunkulmissa ja
        kakkoselta viitoselle ei onnistu kuin maantiellä alamäissä, muuten murisee aika ikävästi.

        Mutta totta toinen puoli eli dieselissä pitää olla automaatti, muuten saa koko ajan etsiä uutta pykälää.

        Eli aika kalliiksi se diesel tulee kun löpökin kohta maksaa selvästi enemmän kuin bensa, pitää olla automaatti ja vielä dieselin verot päälle.


      • 3. sisään
        kylläkään ole kirjoitti:

        asian laita jos tarkkoja ollaan. Kakkosta tarvitaan kaupunkiliikenteessä esim kadunkulmissa ja
        kakkoselta viitoselle ei onnistu kuin maantiellä alamäissä, muuten murisee aika ikävästi.

        Mutta totta toinen puoli eli dieselissä pitää olla automaatti, muuten saa koko ajan etsiä uutta pykälää.

        Eli aika kalliiksi se diesel tulee kun löpökin kohta maksaa selvästi enemmän kuin bensa, pitää olla automaatti ja vielä dieselin verot päälle.

        En tiedä mihin kokemuksesi vertaat mutta ainakin koeajamani autot kuten Accord 2.0 ja Legacy 2.5 taipuvat kevyesti kadunkulmassa 3. vaihteella ja 5. vaihteen voit heittää sisään kun mittarivauhtia on reilut 40km/h.

        Nykyisissä Saabeissa on turhan pitkät välitykset mutta vanhat 9-tonnarit olivat myös vääntäviä vaikka 2.3 -koneella.

        Koeajamani 1.9/2.0TDI:t vaativat melkein järjestään sen 80-90km/h vauhtia ennenkuin menevät suurimmalla vaihteella pienenkään vastamäen ylös ilman jyrinöitä. Tämä taas on suomalaisessa tiestössä rasittavaa kun maassa ei suoria tienpätkiä liikaa ole.


      • Jyrgen Saabas
        bensa parempi ? kirjoitti:

        Varsinki automaatilla diesel hakkaa bensat mennen tullen ... ja myös käytännössä on näin ! Jotka ovat eri mieltä perustelkoon kantansa !

        http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_S/techspecs.shtml

        Kannattanee tutustua tuolta bensa/diesel-koneisten Saabien väliseen suorituskykyyn, esmes 150 hv diesel vie 150 hv bensaa kuin litran mittaa...


      • *gasolina*
        Jyrgen Saabas kirjoitti:

        http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_S/techspecs.shtml

        Kannattanee tutustua tuolta bensa/diesel-koneisten Saabien väliseen suorituskykyyn, esmes 150 hv diesel vie 150 hv bensaa kuin litran mittaa...

        Jos vaivautuisit lukemaan koko viestiketjun, et tulisi tänne riehumaan diesel-silmälasit päässäsi.

        edes 150hv vs 150hv vertailuun osoittamastasi tiedostosta ei löydy riittävää taustadataa - kiihtyvyyskin sama. "kuin litran mittaa..."???


      • Jyrgen taas
        *gasolina* kirjoitti:

        Jos vaivautuisit lukemaan koko viestiketjun, et tulisi tänne riehumaan diesel-silmälasit päässäsi.

        edes 150hv vs 150hv vertailuun osoittamastasi tiedostosta ei löydy riittävää taustadataa - kiihtyvyyskin sama. "kuin litran mittaa..."???

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.


      • 900s
        Jyrgen taas kirjoitti:

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.

        Mielenkiintoista tietoa. Vaihtanen tämän vanhan 900s:n seuraavaksi vaikka tohon 2.2 9-3 dieseliin. Halvimpien hinta alkaa olla jo minunkin tilipussilleni sopivaa. Lienee hyvä maantiekulkija, varmaan kaupungissakin ihan mukava?


      • *gasolina*
        Jyrgen taas kirjoitti:

        Bensa 1.8t 150 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 10,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 15,0 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        10,5/6,0/7,7
        ---------------------------------------------
        Diesel 120 hv:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 9,4 S, 80-120 km/h V-vaihteella 12,5 s.

        Polttoaineenkulutus l/100 km*
        7,2/4,4/5,4
        ---------------------------------------------

        On tuossa ihan eroakin, tosin jos et niitä huomaa niin suosittelen optikolla käyntiä... Tosin 0-100 km/h teinilippis-liikennevalo kiihdytyksessä bensa on tosiaan nopeampi, arvo jolla ei ole käytännön merkitystä normaaleissa liikennetilanteissa.

        150 hv diesel kyykyttääkin sitten jo isotkin bensaturbot...

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella 7,6 s, 80-120 km/h V-vaihteella 9,5 s.
        --------------------------------------

        2,0T 210 hv bensa:

        Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
        60-100 km/h IV-vaihteella M6 10,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella M6 10,5 s.
        ----------------------------------------

        Kulutuserot ovatkin sitten jo todella kovat, diesel menee aika pienellä bensaan verrattuna.

        Ei minulla mitään Saabin bensaturboja vastaan ole, tänään viimeksi oli alla ´08 9-3 1.8t automaatti ss mutta aika laiskahan se on, valitettavasti. Oman 9-3:sen tilasin 150 hv dieselinä Vector business varusteisena, on hieno auto kaiken kaikkiaan, tosin bensapuolelta pitäisi valita 210 hv tai sitten Aero, vaan kun kilometrejä tulee 70 tkm vuodessa niin eipä pahemmin kannata.

        Ei ole lukihäiriötä, mutta sinulla on näköjään luetun ymmärtämisessä ja soveltamisessa suuria puutteita.

        Mun bensa-autossa on muitakin vaihteita kuin IV ja V. Vaihdekepillä valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihde. Onko tosiaan niin että sinun mielestä bensa-autolla ei saisi käyttää ohitukseen kuin yhtä vaihdetta ja se pitää auton ostohetkellä valita etukäteen? 1.8t hakkaa mennen tullen tuollaiset fiatin rihveliturpot.

        Suosittelen lukemaan esim. uusimman Huulilasi-lehden jutun ohittamisesta.


      • 120hv TDI nopeampi kuin 150...
        *gasolina* kirjoitti:

        Ei ole lukihäiriötä, mutta sinulla on näköjään luetun ymmärtämisessä ja soveltamisessa suuria puutteita.

        Mun bensa-autossa on muitakin vaihteita kuin IV ja V. Vaihdekepillä valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihde. Onko tosiaan niin että sinun mielestä bensa-autolla ei saisi käyttää ohitukseen kuin yhtä vaihdetta ja se pitää auton ostohetkellä valita etukäteen? 1.8t hakkaa mennen tullen tuollaiset fiatin rihveliturpot.

        Suosittelen lukemaan esim. uusimman Huulilasi-lehden jutun ohittamisesta.

        Uudet Saabit kärsivät pitkistä välityksistä, joka tekee sen, että suurilla vaihteilla diesel voi tietyssä tilanteessa olla hitusen nopeampi. Diesel on paremmin vääntöaluulla jos huippu tulee jo 2000:ssa.

        Mitä suorituskykyyn tulee niin ei kai kukaan väitä, että 1.9/120hv diesel pesisi 150hv bensaturbon. Ainakin nämä Fiat Bravon T-JET, Golf TSI ja Peugeotin 1.6 bensaturbo liikkuvat kyllä aivan eri malliin kuin reilut sataheppaiset dieselt. Lisäksi ovat käytännössä huomattavan joustavia voimanlähteitä etenkin tuo volkkarin tuplaturbo.


    • aero2.0t

      Osta ennemmin halvemmalla vähän ajettu 04 tai 05 2.0T aero. Noitahan saa jo alta kolmenkymmenen kiloeuron nettiautosta. 03-mallia kannattaa välttää.

      • älä osta

        Aeroja saa alta 20k€ nettiautosta, jos joku haluaa rahansa hukata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe