Miten paljon rakastamme J-laa?

Joku on osuvasti sanonut, että voimme rakastaa J-laa korkeintaan niin paljon kuin rakastamme sitä lähimmäistämme, jota vähiten rakastamme.

Johannes kirjoittaa asiasta näin: 1.Joh.4:20

"Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä (tai sisartansa), jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt."

- - -

Pitääkö meidän todella rakastaa IHAN KAIKKIA ihmisiä?

Vastaus on selkeä: KYLLÄ, EHDOTTOMASTI!
Tästä Yeshua opetti sanoen: Matt.5:43-45

"43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.

44. Mutta minä sanon teille: RAKASTAKAA VIHOLLISIANNE ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

45. ETTÄ OLISITTE ISÄNNE LAPSIA, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

- - -

Miten me sitten edes voimme rakastaa, sillä meissähän ei ole jumalallista rakkautta tippaakaan?

Siten, että me osoitamme lähimmäisillemme sitä osaksemme tullutta rakkautta, jota Isä J-la osoitti meitä kohtaan uhratessaan Poikansa meidän syntiemme edestä sanoin kuvaamattomiin kärsimyksiin ja lopulta kuolemaan Golgatan ristillä!

- - -

Miten sitten voimme parhaiten osoittaa tuota ihmeellistä Isä J-lamme rakkautta lähimmäisillemme?

Yeshuan opetuksen mukaan sen suurenpaa rakkautta ei kukaan vopi osoittaa, kuin antaa henkensä ystäviensä edestä. Hän opetti sitä, mitä itse lopulta sitten myös teki!

Paras tapa on ensin rukoilla heidän puolestaan Isä J-laa tämän Pojan Yeshuan nimessä, että hän pelastaa heidät joutumasta kadotukseen ja johdattaa heidät pimeydestä valoon sekä lopulta iankaikkiseen Kuningaskuntaansa, jossa rakas Vapahtajamme Yeshua hallitsee kuninkaana ikuisesti.

Sitten meidän tulee kertoa heille ilosanoma Yeshuasta ja osoittaa myös muilla teoillamme sen, että rakastamme heitä. Muita tekoja ovat olla aidosti huolissamme heidän ongelmistaan ja pyrkiä neuvomaan ja kykyjemme mukaan auttamaan heitä selviytymään niistä kaikista.

Rakkaus on myös yhteydenpitoa, hymyilemistä ja halaamista, pussaamista sekä pyrkimystä peittää lähimmäistemme heikkoudet armahtamalla ja anteeksiantamalla ja ollen levittämättä mitään sellaista puhetta heistä, joka ei ole heille rakennukseksi, virvoitukseksi ja kannustukseksi.

Voit jatkaa listaa kertomalla, millä muilla keinoilla voimme osoittaa rakkautta lähimmäisiämme kohtaan?

- - -

PS. Palaan foorumille myöhään illalla ja kommentoin saamiani palautteita, sillä näin ihania aurinkoisia päiviä ei ole liikaa Suomen kesässä, joten menen heti esirukousten jälkeen biitsille kylpemään auringossa. Eilen pulahdin jo uimaan mereen. Vesi ei ollut liian lämmintä, sillä muuan nainen kahlasi vain polviin saakka ja palasi takaisin ;)

Siunausta Yeshuassa!

24

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daniel 1

Omassa voimassa vaan ei rakastaminen aina oikein onnistu, mutta jos PYYTÄÄ ERIKOISRAKKAUTTA vaikeaa ihmistä kohtaan, niin sitä myös saa. Ja ainahan voi mielesssään siunata hankalia ihmisiä, joka myös auttaa.

• Minulla on

Minulla on hankala ihminen kanssamatkaajana, ja hänen rinnallaan elämä on mennyt 6v sykleissä.
        Tämä ihminen kuuluu elämääni,(paskana rattaassa)
        ei ole lapseni vaan sukulainen,nk,kylkiäinen.
        Esimmäiset 6 vuotta oli tosi hankalia, jokapäiväisiä,
        seuraavat 6vuotta oli hankalaa joka viikkoisia siis harveni, ja sitten jo helpotti että kerran kuukaudessa hankalaa, mutta nyt, tämä on kasvun paikkaa.

• hildurvonhopsis
        Minulla on kirjoitti:

Minulla on hankala ihminen kanssamatkaajana, ja hänen rinnallaan elämä on mennyt 6v sykleissä.
        seuraavat 6vuotta oli hankalaa joka viikkoisia siis harveni, ja sitten jo helpotti että kerran kuukaudessa hankalaa, mutta nyt, tämä on kasvun paikkaa.

Monilla uskovillakin on lähipiirissään 'hankalia ihmisiä'. Raamattu antaa siihenkin ohjeet. Meidän ei tule vastata herjaukseen herjauksella eikä meidän pidä kirota vaan siunata niitä 'hankalia ihmisiä'.

Voimia sinulle 'hankalan ihmisen rinnallakulkijana'. Rukoilen puolestanne.

Näin sanoo Raamattu:

Luuk. 6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.

Room. 12:14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.

15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
        16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
        17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
        18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
        19 Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
        20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
        21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
        22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. (Matteus 18:15-22)

Ps. 109:28    Jos he kiroavat, siunaa sinä, jos he nousevat, joutukoot häpeään, mutta palvelijasi saakoon iloita.

Sananl. 24:24    Joka sanoo syylliselle: "Sinä olet syytön", sitä kansat kiroavat, kansakunnat sadattelevat.

Nuhtelu ja anteeksiantaminen on Raamatun neuvoja.
        Noudattakaa niitä, ettei kukaan eksyisi.

Taivaan Isän siunausta sinulle.

Jeesus on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Niin hän lupaa: Matt. 28:20

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

• Oikeastaan avauksestani unohtui yksi varsin oleeellinen, jopa kakkein tärkein seikka. Nimittäin meidän tulee olla uudestisyntyneitä ja Pyhän Hengen lahjan vastaanottaneita, voidaksemme aidosti rakastaa lähimmäisiämme.

Tästä Paavali kirjoitti sanoen: Room.5:1-5

"1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        3. Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
        4. mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
        5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu."

Jakeen 5 lopusta löydämme tuon ratkaisevan tekijän siihen, että kykenemme rakastamaan myös erittäin hankalia ihmisiä ja vainoojiammekin:

"Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta."

Siunausta iltaasi ja elämääsi Yeshuassa!

• Minulla on kirjoitti:

...tarkasti tai ainakin pääpiirteittäin kuvailla, että millä kaikilla tavoin hän on sinua kohtaan hankala?

Meillä muilla vanhemmilla uskovilla saattaa näet olla kokemusta sen kaltaisista ystävyys- ja/tai sukulaisuussuhteista ja sen perusteella voimme antaa sulle ehkä kovinkin arvokkaita neuvoja.

• sanonta.
        Yakov kirjoitti:

...tarkasti tai ainakin pääpiirteittäin kuvailla, että millä kaikilla tavoin hän on sinua kohtaan hankala?

Meillä muilla vanhemmilla uskovilla saattaa näet olla kokemusta sen kaltaisista ystävyys- ja/tai sukulaisuussuhteista ja sen perusteella voimme antaa sulle ehkä kovinkin arvokkaita neuvoja.

Suurin piirtein TS,n kaltainen.

kun luen Teuvon kirjoituksia heijastuu tämä suhde kaikin puolin just tuosta.
        Tämä tavallaan on naapuri vaikka saman kurkihirren alla,

ja mitä hänellä on,vaikka ne kuuluisivat meille, en saa niihin koskea,
        ne sotkeutuvat, ja paljon, paljon pahaa, otan kaiken vastaan vaieten,
        olen kaiken jättänyt hälle, ja silti minulla on paljon,2 kertaa siirryin ja jätin hälle mitä olin koonnut,3kerralla olen saanut pitää, mutta olen siitäkin luopunut, nyt.

Olen onnellinen minulla on jotain.

Eli tulin miniäksi taloon,
        jossa on miehen sisko ja vanhemmat.
        Vanhemmat kuolleet.
        Ahne uskova sisko, minä luonnonlapsi saan "taivaalliseltaisältä" kaiken, vaikka luopunut olen, olen saanut enempi takaisin.

• sanonta. kirjoitti:

Suurin piirtein TS,n kaltainen.

kun luen Teuvon kirjoituksia heijastuu tämä suhde kaikin puolin just tuosta.
        Tämä tavallaan on naapuri vaikka saman kurkihirren alla,

ja mitä hänellä on,vaikka ne kuuluisivat meille, en saa niihin koskea,
        ne sotkeutuvat, ja paljon, paljon pahaa, otan kaiken vastaan vaieten,
        olen kaiken jättänyt hälle, ja silti minulla on paljon,2 kertaa siirryin ja jätin hälle mitä olin koonnut,3kerralla olen saanut pitää, mutta olen siitäkin luopunut, nyt.

Olen onnellinen minulla on jotain.

Eli tulin miniäksi taloon,
        jossa on miehen sisko ja vanhemmat.
        Vanhemmat kuolleet.
        Ahne uskova sisko, minä luonnonlapsi saan "taivaalliseltaisältä" kaiken, vaikka luopunut olen, olen saanut enempi takaisin.

...joka 'kolahti' korviini, sillä luin juuri tänään erään mielenkiintoisen pätkän kristityn oppaasta 'Sanaa jokaiselle päivälle'. Lainaan sen tähän alimmaiseksi ja tutki mitä J-la tahtoo sen kautta sulle ja muillekin lukijoille opettaa:

"Ei riitä, että vihaamme syntiämme, ei edes se, että pyydämme anteeksiantoa sille. Meidän pitää luopua sen harjoittamisesta. Sanoin ”sen”, sillä meillä on houkutuksena luopua vain niistä synneistä, joihin emme ole yhtä takertuneet kuin perussyntiimme, jolla on hallitseva ote elämässämme. Tavallisesti ihmisellä on olemassa yksi keskeinen synti, joka on kurkihirtenä tukkikasassa ja joka lukitsee tiukkaan muut synnit. Ellei sitä saada vedettyä pois, ei tule tapahtumaan mitään vapautusta.

Siten oli Herodeksen tapauksessa! Hän oli vilpitön uuden elämän etsimisessä ja hän tunsi vetoa hyvyyttä kohti. Mutta Johannes pani eräänä päivänä sormensa Herodeksen elämän perussynnin päälle: ”Sinun ei ole lupa pitää häntä.” Herodes kalpeni. Kamppailu elämästä alkoi. Mitä oli seurauksena? Evankeliumissa kerrotaan: ”Kun hän oli kuunnellut häntä, tuli hän monen asian suhteen epäröivälle kannalle ja hän kuunteli häntä mielellään.” Kyllä, ”monen asian suhteen” hän teki, mitä Johannes oli sanonut, ehkä kaikessa, paitsi yhdessä. Hän ei luopunut Herodiaasta. Hän oli halukas luopumaan synnistä toisensa jälkeen, muttei naisesta. Tuo synti oli kurkihirsi, joka lukitsi koko tukkikasan. Herodes oli halukas sallimaan monta muuta tukkia vedettäväksi pois, muttei tuota yhtä. Sen vuoksi ei tapahtunut mitään vapautusta.

Pieni lähetyssaarnaajan tytär meni vierashuoneeseen ja otti karamelleja. Sitten hän valehteli ensimmäisen kerran. Hänen äitinsä otti hänet polvelleen ja kertoi hänelle mitä se merkitsi. Pikku tyttö itki ja vaikutti katuvalta. Sen vuoksi hänen äitinsä sanoi: ”Olen iloinen siitä, että kadut tekoasi. Ota nyt karamelli suustasi ja heitä se pois osoittaaksesi, että kadut tekoasi!” Tyttö katsoi äitiään kyynelten läpi ja sanoi: ”En”. Hän vihasi syntiä, hän itki sen johdosta ja hän tahtoi tehdä kaiken muun paitsi ei yhtä: Hän ei halunnut luopua siitä.

Oi Kristus, sinä laitat minut seinää vasten. Haluaisin paeta, mutta sinä et salli minun tehdä sitä. Sisimmässäni en tahdokkaan tehdä niin, sillä tiedän sen, että jos pakenen, silloin pakenen pois elämästä. Kuitenkin tahdon elää. Vapauta minut kaikesta, mikä erottaa minut sinusta ja elämän täyteydestä."

-Tähän saakka lainausta.

Siunausta Yeshuassa!

• väärennös.

Nykyisen Raamatun Uuden testamentin kanoniset evankeliumitekstit ovat muunnelmia yhdestä ja ainoasta evankeliumista, Tuomaan evankeliumista, ja ne ovat kirjoitetut Tuomaan evankeliumin kirjoittamisen jälkeen. Raamatun kanonisia tekstejä – niin myös Uuden testamentin evankeliumien tekstejä – on useaan kertaan uudelleentoimitettu, eli muokattu parhaiten soveltuviksi kulloisenkin ajankohdan mukaisiin kristillisen kirkon johtavien pappismiesten tarkoitusperiin. Täten on voitu vahvistaa kirkon johtohahmojen – täysin Jeesuksen opetusten vastaista – valtaa ja aineellista vaurautta. Miksi näin on tehty? Siksi, että siten on voitu syyllistää, pelotella, orjuutta ja riistää lukutaidotonta ja tietämätöntä kansaa. Sitä mukaa kun aatelisväestön lukutaito lisääntyi, kirkon valta heidän suhteen heikkeni ja päättyi lopulta kokonaan. Yhdessä nämä kaksi ryhmittymää edelleen jatkoivat tietämättömän kansan pelottelua, syyllistämistä ja elinolojen kurjistamista; ja vieläpä vääristellyillä Raamatun teksteillä ja Jeesuksen sanomisilla.

• ...sydämesi myönnä tuon Yeshuan opetuksen ylivertaisuuden muitten 'opettajien' opetuksiin nähden?

Viittaan Yeshuan opetuksiin: "Rakasta J-laa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi!"
        -Kyseessä on KÄSKY, eikä harras toivomus.

Viittaan edelleen Yeshuan opetuksiin: Matt.5:43-45

"43. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.

44. Mutta minä sanon teille: RAKASTAKAA VIHOLLISIANNE ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

45. ETTÄ OLISITTE ISÄNNE LAPSIA, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin."

-Tästä Yeshuan ylivertaisesta opetuksesta käy ilmi, ketkä ovat taivaallisen Isämme lapsia ja ketkä eivät. Hänen lapsiaan olemme vain me, jotka 'kaikesta huolimatta' rakastamme kaikkia lähimmäisiämme mukaanlukien vihollisemme ja me rukoilemme kaikkien niiden edestä, jotka meitä vainoavat.

Tällainen ihmisjärjenkin vastainen vainoojiemme rakastaminen on ainoa keino katkaista 'pahan kierre'. Yeshua osoitti sen selvästi kuollessaan vapaaehtoisesti ristillä syyttömänä ja synnittömänä minun ja sinun ja kaikkien ihmisten syntien vuoksi!

• alex-kasi

Jumalaksi ... etkö todella jaksa kirjoittaa koko sanaa?

• alex-kasi

• alex-kasi kirjoitti:

oletko juutalaista alkuperää?

Etnisellä alkuperälläni ei ole merkitystä, koska Yeshua purki erottavan väliseinän valittujen juutalaisten ja valittujen pakanataustaisten väliltä ja loi nuo kaikki J-lan valitut itsessään yhdeksi uudeksi ihmiseksi.

Luemme tästä seuraavat jakeet: Ef.2:11-22 (erityisesti jakeet 14-15)

"11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
        12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.

>>>14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka TEKI MOLEMMAT YHDEKSI ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, LUODAKSEEN ITSESSÄNSÄ NUO KAKSI YHDEKSI UUDEKSI IHMISEKSI, tehden rauhan,

• hildurvonhopsis

Jeesus rakastaa meitä ja antoi meille uuden käskyn, että meidän on rakastettava toinen toisiamme.

”Sen käskyn minä teille annan, että te rakastatte toisianne”. (Joh. 15:17)

Paavali kirjoitti kristillisiä elämänohjeita (Room. 12:1-21) ja sanoi: "...toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne."(Room.12:10)

"Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh. 15:12-13)

Jeesus sanoo meitä ystäviksi(Joh. 15:15). Jeesus rakasti meitä niin paljon, että antoi henkensä meidän edestämme. Jeesus meni Golgatan keskimmäiselle ristille, koska rakastaa meitä.

Näin sanoo Raamattu:
      "Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti." Joh 13:1.

Niinhän Raamattu käskee: rakastamaan Jumalaa yli kaiken lähimmäistä niin kuin itseään.

Pidin eräässä kristittyjen illassa raamattutunnin aiheesta: 'Jumala on rakkaus'.

Tutkin asiaa Raamatusta ja vähän mm. Wikipediastakin.

Kirkkoisät määrittelivät neljä rakkauden eri muotoa: Ensimmäinen on äidinrakkaus, toisena filos, joka on ystävien toisiaan kohtaan tuntemaa toverillista rakkautta, kolmantena eros, joka on eroottista rakkautta ja viimeisenä agape, joka on ylimaallista jumalallista uhrautuvaa rakkautta.

RAKKAUDEN MUOTOJA ON NELJÄ:
      1)AGAPE
      2)FILEO
      3)FILANTHROPIA
      4)STERGO

Roomalaiskirjeen 5 luku opettaa meille, että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että 1 Kor 13 kuvaamaa rakkautta Jumala vaikuttaa uskovan sydämessä Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta. 1 Kor 13 kuvaa hyvin sanan agape sisältöä, että mitä se oikein tarkoittaa.

Ensinnäkin 1 Kor 13 käyttää rakkaudesta sanaa AGAPE, joka tarkoittaa Jumalallista Jumalan rakkautta. Kreikan kielessä on myös muita sanoja, jotka tarkoittavat rakkautta.

FILEO, tarkoittaa ystävyyteen sekä sukulaissuhteisiin perustuvaa rakkautta, joka on myötäelämistä sekä huolehtivaa rakkautta. Sana tarkoittaa myös pitää jostakin, iloita, olla mieltynyt johonkin, rakastaa, suudella. Sana tarkoittaa myös rakkautta missä on sydämellisyyttä ja lämpöä sekä rakastamista merkityksessä suosia, pitää eniten.

FILANTHROPIA, merkitsee ihmisrakkautta, auttavaisuutta sekä ystävällisyyttä.
      Verbi erao sekä substantiivi eros tarkoittavat intohimoista sekä aistillista rakkautta, joka haluaa toisen itselleen. Näitä käytetään kuvaamaan miehen ja naisen välisestä rakkaudesta. Se myös tarkoittaa kiihkeätä sekä hurmoksellista rakkautta.

STERGO ilmaisee erityisesti luonnollista rakkautta toisilleen läheisten esim. lasten ja vanhempien sekä hallitsijan ja alamaisten kesken.

Mutta Pyhä Henki on valinnut sanan agape kuvaamaan Jumalan rakkautta sekä Jumalan vaikuttamaa rakkautta. Ensimmäiseksi me ymmärrämme ettei meissä ole Jumalan rakkautta, vaan Hänessä eli Jumalassa on vain Jumalan rakkautta.

Tuossa lisää tutkimusta asiasta:

Rakkaus Uudessa Testamentissa:

A. Himo: epithumeo/ epithumetes/ epithumia - eri tai saman sukupuolten välistä Jumalan
      Sanan vastaista omaisuuden tai vallan halua tai himoa, tai luonnotonta ja perverssiä
      omien halujen tyydytystä

• 1937 epithumeo ep-ee-thoo-meh'-o; to set the heart upon, i.e. long for (rightfully or
      otherwise):--covet, desire, would fain, lust (after). Esiintyy 12 kertaa, esim Matt 5:28

• 1938 epithumetes ep-ee-thoo-may-tace': lust after. Esiintyy kerran 1 Kor 10:6

• 1939 epithumia ep-ee-thoo-mee'-ah; a longing (especially for what is forbidden):--
      concupiscence, desire, lust (after). Esiintyy 37 kertaa, esim Joh 8:44, (mutta yhdessä
      kohtaa sanaa on käytetty myös myönteisenä “hartaasti haluta”, ks. Luuk 22:15)

B. Eros: erao = to love = rakastaa = miehen ja naisen välinen fyysinen rakkaus, ei esiinny
      sellaisenaan UT:ssa, mutta siitä johdettu G2037 Erastos er'-as-tos; beloved = rakas
      (tettava) esiintyy erään Erastos-nimisen kristityn nimenä UT:ssa 3 kertaa, esim Ap 19:22.
      C. Phileo = olla läheinen ystävä = henkinen ihmisten välinen rakkaus ilman eros-rakkautta

• 5368 phileo fil-eh'-o; to be a friend to (fond of (an individual or an object)), i.e. have
      affection for (denoting personal attachment, as a matter of sentiment or feeling.
      Esiintyy 21 kertaa, esim Joh 11:3

• 5369 philedonos fil-ay'-don-os; fond of pleasure, i.e. voluptuous:--lover of pleasure.
      Esiintyy yhden kerran negatiivisella tavalla, ks 2 Tim 3:4

• 5370 philema fil'-ay-mah; a kiss. Esiintyy 7 kertaa, esim 1 Piet 5:14

• 5372 Philetos fil-ay-tos'; amiable; Philetus, an opposer of Christianity:--Philetus.
      Esiintyy kerran harhaoppisen kristityn nimenä, ks 2 Tim 2:17

D. Agape = henkisen ja hengellisen rakkauden korkein muoto
      • 25 agapao ag-ap-ah'-o; to love (in a social or moral sense):--(be-)love(-ed). Esiintyy
      109 kertaa, esim Matt 5:44

• 26 agape ag-ah'-pay; love, i.e. affection or benevolence; specially (plural) a lovefeast:--(
      feast of) charity(-ably), dear, love. Esiintyy 106 kertaa, esim Joh 13:35

• 27 agapetos ag-ap-ay-tos'; beloved:--(dearly, well) beloved, dear. Esiintyy 61 kertaa,
      esim Matt 3:17

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh. 3:16

7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan
      8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
      9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
      10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
      11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
      16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      (1.Joh. 4:7-11, 16)

1 Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä.
      2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. 1. Johanneksen kirje 3: 1-2

34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne
      35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus. Johannes 13:34-35

...Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      (1.Joh. 4:7-16)

• ...tutkineen rakkauden eri merkityksiä Raamatussa. Se on avartavaa ja osoittaa tutkijalle aivan uuden ulottuvuuden.

Rakkaus ihmiskeinoin analysointunakin jää meidän ymmärryksellemme salaisuudeksi ainakin täällä vajavaisuuksien maailmassa ja etenkin, kun on kyseessä Isä J-lan rakkaus, jonka hän osoitti meille Pojassaan.

Yli kaiken ihmisymmärryksen on myös Messiaamme uhrautuva rakkaus, josta Paavali osuvasti on kirjoittanut: Ef. 3:19

"...ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä."

Kun J-la loi ihmisen, niin hän loi tämän ehyeen yhteyteensä elämään täydellisessä rakkaussuhteessa häneen.

Tuo suhde meni rikki syntiinlankeemuksessa, kun ihminen ei osoittanutkaan vastarakkautta Luojaansa kohtaan, vaikka hänellä oli kyky siihen. Hän olisi voinut osoittaa vastarakkautta Luojaansa kohtaan olemalla kuuliainen tämän Sanaa kohtaan. Ihmisellehän oli lupa syödä paratiisin kymmenistä mitä ihanimmista hedelmäpuista. J-la kielsi ihmistä syömästä ainoastaan yhdestä puusta kertoen selvästi, mitä ihmiselle tapahtuu, jos hän syö siitä.

Hienoa, että viittasit myös jakeeseen Room.5:5

"...sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka meille on annettu."

Juuri näin on: Kun Yeshua käskee meitä tekemään jotakin, niin hän antaa meille myös kyvyn sen teon suorittamiseen! Kun hän käskee meitä rakastamaan vihollisiamme, niin hän antaa meille yliluonnollisen kyvyn rakastaa heitä 'kaikesta huolimatta'.

Tuo viittaamasi 1.Kor.13 luku on mielestäni Paavalin kirjoituksista kaikkein parhain, arvokkain ja tärkein. Siinä hän Pyhän Hengen opastuksella luotaa sangen syvälle Isä J-lan rakkauden olemusta, jonka tämä osoitti meille Pojassaan Yeshuassa!

• hildurvonhopsis
        Yakov kirjoitti:

...tutkineen rakkauden eri merkityksiä Raamatussa. Se on avartavaa ja osoittaa tutkijalle aivan uuden ulottuvuuden.

Rakkaus ihmiskeinoin analysointunakin jää meidän ymmärryksellemme salaisuudeksi ainakin täällä vajavaisuuksien maailmassa ja etenkin, kun on kyseessä Isä J-lan rakkaus, jonka hän osoitti meille Pojassaan.

Yli kaiken ihmisymmärryksen on myös Messiaamme uhrautuva rakkaus, josta Paavali osuvasti on kirjoittanut: Ef. 3:19

"...ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä."

Kun J-la loi ihmisen, niin hän loi tämän ehyeen yhteyteensä elämään täydellisessä rakkaussuhteessa häneen.

Tuo suhde meni rikki syntiinlankeemuksessa, kun ihminen ei osoittanutkaan vastarakkautta Luojaansa kohtaan, vaikka hänellä oli kyky siihen. Hän olisi voinut osoittaa vastarakkautta Luojaansa kohtaan olemalla kuuliainen tämän Sanaa kohtaan. Ihmisellehän oli lupa syödä paratiisin kymmenistä mitä ihanimmista hedelmäpuista. J-la kielsi ihmistä syömästä ainoastaan yhdestä puusta kertoen selvästi, mitä ihmiselle tapahtuu, jos hän syö siitä.

Hienoa, että viittasit myös jakeeseen Room.5:5

"...sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka meille on annettu."

Juuri näin on: Kun Yeshua käskee meitä tekemään jotakin, niin hän antaa meille myös kyvyn sen teon suorittamiseen! Kun hän käskee meitä rakastamaan vihollisiamme, niin hän antaa meille yliluonnollisen kyvyn rakastaa heitä 'kaikesta huolimatta'.

Tuo viittaamasi 1.Kor.13 luku on mielestäni Paavalin kirjoituksista kaikkein parhain, arvokkain ja tärkein. Siinä hän Pyhän Hengen opastuksella luotaa sangen syvälle Isä J-lan rakkauden olemusta, jonka tämä osoitti meille Pojassaan Yeshuassa!

Taivaallisen Isämme runsasta siunausta sinulle ja kaikille rakkaillesi, veljeni Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Raamattu on täynnä Jumalan rakkautta. Raamatun pääsanoma on juuri Jumalan suuri rakkaus meitä ihmisiä kohtaan.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh. 3:16

Jumala on Isämme, niin kuin Jeesus opetti ja Isä rakastaa jokaista lastaan - meitä kaikkia. Hänen tahtonsa on, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden, niin kuin Raamattu sanoo Raamatussa 1.Tim. 2:4

Jeesus on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti, niin kuin Hän lupaa Matt. 28:20

Tuossa vielä tuo:

1. Korinttolaiskirje 13
        1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

• hildurvonhopsis kirjoitti:

Taivaallisen Isämme runsasta siunausta sinulle ja kaikille rakkaillesi, veljeni Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Raamattu on täynnä Jumalan rakkautta. Raamatun pääsanoma on juuri Jumalan suuri rakkaus meitä ihmisiä kohtaan.

Jumala on Isämme, niin kuin Jeesus opetti ja Isä rakastaa jokaista lastaan - meitä kaikkia. Hänen tahtonsa on, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden, niin kuin Raamattu sanoo Raamatussa 1.Tim. 2:4

Jeesus on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti, niin kuin Hän lupaa Matt. 28:20

Tuossa vielä tuo:

1. Korinttolaiskirje 13
        1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

...tuosta jakeesta 1.Kor.13:7, jossa kerrotaan mitä kaikkea rakkaus tekee, kohta
        "...kaikki se peittää,..."

...seuraava tapaus: Olin muinoin muuttanut Ruotsissa, Boråsissa omaan asuntooni ja kalustamassa sitä. Huomasin seinässä oikein näkyvällä paikalla ison 'kolon' ja mietin aikani, että miten saisin sen piiloon, sillä asuntoni oli vain väliaikainen, joten mitään remonttia en halunnut tehdä.

Tuo kolo oli ehkä syntynyt siitä, että joku oli kait iskuporakoneella porannut betoniseinää ja osunut kiveen, joka oli sitten irronut seinästä ja sille kohtaa oli jäänyt ruma isohko syvennys, eräänlainen ammottava kolo.

Mietittyäni rukouksen hengessä sopivaa ratkaisua kolon piilottamiseksi, mulla välähti: Otin laatikosta esille taulun, jossa oli tuo 1.Kor.13 koko luku ja kiinnitin sen ko. kolon päälle. Se riitti peittämään kolon hyvin.

Kun pikkuveljeni poikkesi katsomaan asuntoani, niin kerroin miksi juuri tuo taulu oli seinällä ja miksi juuri tuossa kohtaa.

Mua hymyilytti, kun veli luki tekstiä ääneen ja lopulta sanoi suuren oivalluksen tehneenä: Teksti on ihan totta, sillä siinähän lukee rakkaudesta, että KAIKKI SE PEITTÄÄ!

Voi kunpa me samalla tavalla antaisimme joka aika J-lan rakkauden peittää myös meidän omat vajavaisuutemme ja olisimme aina alttiita peittämään myös lähimmäistemme vajavaisuuksia tälläkin foorumilla. Yeshua minua tässä auttakoon ja myös muita uskiksia! Aamen.

Siunausta Yeshuassa!

• hildurvonhopsis
        Yakov kirjoitti:

...tuosta jakeesta 1.Kor.13:7, jossa kerrotaan mitä kaikkea rakkaus tekee, kohta
        "...kaikki se peittää,..."

...seuraava tapaus: Olin muinoin muuttanut Ruotsissa, Boråsissa omaan asuntooni ja kalustamassa sitä. Huomasin seinässä oikein näkyvällä paikalla ison 'kolon' ja mietin aikani, että miten saisin sen piiloon, sillä asuntoni oli vain väliaikainen, joten mitään remonttia en halunnut tehdä.

Tuo kolo oli ehkä syntynyt siitä, että joku oli kait iskuporakoneella porannut betoniseinää ja osunut kiveen, joka oli sitten irronut seinästä ja sille kohtaa oli jäänyt ruma isohko syvennys, eräänlainen ammottava kolo.

Mietittyäni rukouksen hengessä sopivaa ratkaisua kolon piilottamiseksi, mulla välähti: Otin laatikosta esille taulun, jossa oli tuo 1.Kor.13 koko luku ja kiinnitin sen ko. kolon päälle. Se riitti peittämään kolon hyvin.

Kun pikkuveljeni poikkesi katsomaan asuntoani, niin kerroin miksi juuri tuo taulu oli seinällä ja miksi juuri tuossa kohtaa.

Mua hymyilytti, kun veli luki tekstiä ääneen ja lopulta sanoi suuren oivalluksen tehneenä: Teksti on ihan totta, sillä siinähän lukee rakkaudesta, että KAIKKI SE PEITTÄÄ!

Voi kunpa me samalla tavalla antaisimme joka aika J-lan rakkauden peittää myös meidän omat vajavaisuutemme ja olisimme aina alttiita peittämään myös lähimmäistemme vajavaisuuksia tälläkin foorumilla. Yeshua minua tässä auttakoon ja myös muita uskiksia! Aamen.

Siunausta Yeshuassa!

kaikki se peittää :0)

Ihan kaikki!

• Yakov haastelee tällaista:
      >> Miten me sitten edes voimme rakastaa, sillä meissähän
      ei ole jumalallista rakkautta tippaakaan?

• ...avauksestani puuttui kaikkein oleellisin, nimittäin tämä: Room.5:5

"sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu."

Ilman Pyhää Henkeä ja hänen meissä aikaansaamaa anteeksiantavaa, säälivää ja lähimmäistemme heikkouksia peittelevää asennetta me todellakin olemm emestareita vain vihaamaan toinen toisiamme, jopa parheita ystäviämmekin tiukan paikan tullen!

Olisin voinut avauksessani myös luodata enemmän sitä, että millä tavoin osoitamme Isä J-lalle meidän kahdenkeskistä rakkauttamme.

Avauksesssani kiinnitin huomion lähinnä siihen, että voimme osoittaa hänelle rakkauttamme osoittamalla sitä kaikille lähimmäisillemme ja olemalla kuuliaiset Yeshuan meille antamalle lähetyskäskylle viedä evankeliumia niille, jotka eivät ole sitä kuulleet. Se on ihan ok sekin.

Voimme osoittaa rakkautta taivaalliselle Isälle myös ihan tällaisina heikkoina ja vajavaisina J-lan lapsina kertoen hänelle, että hän on meille rakas ja että me olemme todella hänelle suuresti kiitollisia kaikesta siitä hyvyydestä, jota hän on meille osoittanut Pojassaan, jonka hän antoi meille Opettajaksi ja Lunastajaksi.

Eikä ainoastaan meille itsellemme, vaan myös omaisillemme, ystävillemme ja kansallemme sekä koko ihmiskunnalle, mutta silti vain kaikille niille, jotka tahtovat ottaa pelastuksen uskossa vastaan.

Onhan koko ihmiskunta pohjattomien syntiensä vuoksi ollut jo lukuisia kertoja kypsä saamaan loppunsa, mutta J-la on kerta toisensa jälkeen antanut ihmiskunnalle lisää armonaikaa toivoen, että ihmiset tekisivät parannuksen ja kääntyisivät pois synneistään hänen Poikansa Yeshuan pelastettaviksi.

Tärkein syy tuohon 'armoa armon päälle', jota Isä J-la on ihmiskunnalle osoittanut Poikansa Yeshuan kautta on mielestäni kuitenkin se, että J-la vie päätökseen kauan sitten aloittamansa ihmiskuntaa koskevan pelastussuunnitelman, jonka mukaan jokainen ihminen, jonka hän on jo maailman perustamisesta asti edeltätuntenut, saa ajallaan syntyä tänne eri sukupolvissa ja ottaa vastaan pelastuksen Yeshuassa.

Tästä Paavali on perusteellisesti kirjoittanut Room.8:28-32

"28. Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
        29. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
        30. mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
        31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
        32. Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?"

Olen oman kokemani perusteella tullut siihen tulokseen, että tehokkain tapa saada ihminen ojentautumaan J-lan tahtoon on saada kokea Isä J-lan rakkauden Hengen kautta kehoitusta siihen ja selvää opastusta hänen Sanansa kautta.

Eräs motto pätee kaikkeen vaellukseemme Hengessä suhteessamme J-laamme:

"When G-d guides, He provides!"

Se sisältää ajatuksen:
        Kun J-la johtaa, niin hän myös varustaa!

Sillä hän varustaa meidät olemaan kykeneviä hänen johdatukselleen hengellisin avuin, taloudellisin avuin ja olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Silloin meidän ei tarvitse 'orjailla' ja kumarrella ihmisiä eikä kysellä heidän neuvojaan (lihalta ja vereltä), mutta meidän tulee silti kunnioittaa heitä rakkaina lähimmäisinämme!

Kirjoitit hyvin pyhityksestä. Meidän tulee todella panna pois vanha ihmisemme (tuo petollinen ja pahin vihollisemme), uudistua mielemme uudistuksen kautta hengeltä ja pukea päällemme uusi ihminen, joka on uusi luomus: Messias meissä, J-lan kirkkauden toivo!

• Elisama

Kysyit näin.

"Miten paljon rakastamme J-laa?"

Vastaan näin.
      Ainakin minä rakastan liian vähän siihen verraten mitä Hän on puolestani tehnyt.
      Onneksi kuitenki
      Hän kyllä tietää,
      kun lastaan sietää,
      Millaista raukkaa,
      Hän rakastaa.

• ...kanssasi, sillä me kaikki lunastetut olemme ikuisessa kiitollisuuden velassa Isä J-lalle ja tämän Pojalle Yeshualle.

Siksi vähintä, mitä vastarakkautena voimme J-lalle osoittaa taivaassa on laulaa ikuisesti kiitosvirttä Karitsalle, joka osti meidät synneistämme vapaiksi verellään, viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan, tehden meidät ikuisen kuningaskuntansa kansalaisiksi ja pyhäksi papistoksi Isälleen.

HALLELUYAH!

• Nimetön

...tulee ensimmäisenä mieleeni vastaus:

"Rakastan häntä aivan liian vähän ottaen huomioon, mitä kaikkea hän on minun hyväkseni tehnyt ja yhä tekee!"

Aivan liian usein on sydämeni ja sieluni kiittämätön ja anomassa saadakseen sitä sun tätä ikäänkuin J-la olisi rukousvastausautomaatti.

Onneksi näin vanhemmiten olen tuossa mielessä saanut armon kasvaa ja nykyään yhä harvemmin anon asioita, joita en todellakaan välttämättä tarvitse.

Olen myös viime vuosina oppinut tarpeettomien anomisten sijaan uhraamaan enemmänkin kiitosta J-lalle ja Karitsalle siitä valtavasta lahjasta, jonka olen saanut silloin, kun sain Pyhän Hengen asumaan sisimpääni.

HALLELUYAH!

Siunausta Yeshuassa!

• ...en vain huomannut sitä, että olin kirjautunut eri tunnuksin Suomi24:ään.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3750
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      177
      2949
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2926
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2411
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      362
      2190
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1870
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1565
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      30
      1401
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1352
    Aihe