VIERAS HENKIENMANAAJA
Mark. 9:38-41
--
9:38 Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
9:39 Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
9:40 Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.
9:41 Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille.
Vieras henkienmanaaja, Mark.9:38-41
4
188
Vastaukset
Johanneksen kysymys keskeyttää Jeesuksen puheen. Kysymys Jeesuksen nimen käytöstä (38) muodostaa asiayhteyden edellä kerrottuun lapsen luokseottamiseen ”Hänen nimessään” (9:37).
Jeesus ei puhu tuon henkilön omasta uskosta mitään. joka Hänen nimessään ajoi ulos riivaajia(38).
Opetuslapset kielsivät häntä, koska hän ei seurannut heitä (38).
Mies ei kuitenkaan lukeudu Jeesuksen vihollisiin (39).
Jeesus jättää hänelle toimintamahdollisuuden.
Kärsimättömiä Herran palvelijoita Jeesus kehoittaa samanlaiseen kärsivällisyyteen kuin sana Matt. 13:30 ”Antakaa kasvaa”.
Jopa niinkin pieni hyvä teko, vesilasin antaminen ”siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia”,osoittaa, ken on ”meidän puolellamme” (41).
Pienetkin teot ovat arvokkaita.
Opetuslapset osoittivat rakkaudettomuutta miestä kohtaan, joka ei seurannut heitä (38).
Kuinka paljon mekin rikomme rakkauden lakia keskinäisellä kiivailullamme niitä henkilöitä vastaan, jotka eivät kuulu ”meidän joukkoomme”.Virsi 42
--
1.
On Jeesus nimi ihanin
sielulle uskovalle.
Se lohdun antaa vaivoihin,
tuo rauhan ristin alle.
2.
Se rohkaisee ja puhdistaa
ja hoitaa särkyneitä.
Se uupuneita vahvistaa
ja ruokkii nääntyneitä.
3.
Se nimi kallioni on
ja linna luja Herran.
Sen rikkaus on loputon,
muu kaikki viedään kerran.
4.
Oi Jeesus, veli, ystävä
ja paimen, kuninkaani
ja tieni, koko elämä,
sua kiitän, auttajaani.- hildurvonhopsis
Eikä meille ole annettu mitään muuta nimeä, jossa pelastuisimme.
Ilm. 7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta".
2. Moos. 15:2 Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hänestä tuli minulle pelastus. Hän on minun Jumalani, ja minä ylistän häntä, hän on minun isäni Jumala, ja minä kunnioitan häntä.
…sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Room.5:5
Niin alhaalla kukaan ei kulje,
ettei siellä Jeesus ois.
Hän ei yhtäkään luotansa sulje,
eikä karkoita ketään pois.
Maan alimpiin paikkoihin astui
Hän kantaen ristiään.
Siinä verehen viittansa kastui,
repi piikit tuon puhtaan pään.
Mut alemma, alemma vainen,
vei tuskien raskas tie
sinne, missä vain syntinen nainen
sekä ryöväri yössä lie.
Kun kieltäjän kurjan Hän kohtaa,
ei vältä, vaan luokseen käy.
Pyhä rakkaus silmistään hohtaa
eikä kostoa, vihaa näy.
Ja alemma vieläkin tulla
Hän tahtois, jos siellä ois
joku tunnolla haavoitetulla,
jotta korjata kurjan vois.
Niin alhaalla kukaan ei kulje,
ettei siellä Jeesus ois.
Hän ei yhtäkään luotansa sulje
eikä karkoita ketään pois.
Hengellinen laulukirja:
Martta Kaukomaa, 1895-1992
Iina Karttunen, 1887-1967
16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.(Kolossalaiskirje 3:16)
Filipp. 1:15-18
--
1:15 Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa:
1:16 nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan,
1:17 nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
1:18 Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.
--.
Monet Paavalin uskonveljet rohkaistuvat yhä enemmän puhumaan Jumalan sanaa (14).
Tosin muutamiin heistä Paavali suhtautuu epäillen, koska he julistavat Kristusta kateudesta ja riidan halusta (15).
Heidän tarkoituksena lienee ollut syrjäyttää Paavali (17), jota monet kunnioittivat ja johon moni luotti.
Mutta Paavali ei tästä säikähdä vaan iloitsee: ” Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva”.
Mistään opillisista eroavaisuuksista ei ole kyse. Jos olisi ollut, niin Paavali olisi suhtautunut tilanteeseen yhtä vakavasti, kuin kirjeessään galatalaisille.
Kyseessä oli evankeliumin julistajien henkilökohtaiset puutteet ja vajavaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039