Yrittäjän loppuunpalaminen

burn-out taisi tulla..

Muutama vuosi töitä ilman lomia. Tyhmää tietysti.. Ensin sitä oli niin innokas ja nautti työstään, ettei huomannut rasitusta. Sitten tuli hiipimällä väsymystä, stressintunnetta, kyllästymistä. Velvoitteet ja tulospaineet alkoivat pyöriä päässä yötäpäivää. Minulla siis yhden henkilön pieni yritys, mutta ilmeisesti sekin voi olla rasittava. Nyt tuntuu, että on täysi lamaannus päällä. Tekisi mieli vain maata ja tuijottaa kattoon kaiket päivät. Ensin oli masennus, itkukohtaukset, jännitysoireet. Nyt lopettamispäätöksen jälkeen vain voimattomuus ja apaattisuus, pitäisi kaikki jaksaa vielä hoitaa loppuun ja mitä sen jälkeen? Paluu normaaliin elämään ja senkin saa opetella monen yrittäjävuoden jälkeen. Ympäristölle ei tietenkään kehtaa puhua mistään uupumuksesta (tulee kuittaus mielisairaaksi) vaan pitää yrittää vielä viimeiseen asti esittää kunnialla loppuun, hoh hoijaa..

14

2993

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Freud but not Marx

Se on kuitenkin askel eteenpäin. Joillain voi sellainen lamaannus ja "kelluntavaihe" kestää vuosia. Riippuen varmaan mahdollisesta henkilökunnasta ja lompsan paksuudesta..

Itsellä on ollut tässä yrittäjyysvuosina muutama masennusjakso ja niistä selvittyäni olen pohtinut että kuinka monen "huonosti palvelevan", "saamattoman", "laiskan" yrittäjän oikea diagnoosi olisi masennus tai/ja burn out ?

Kuinka hakea ja saada apua ?
      Ja mitä on saatavilla ?

Itse/Firma selvisi osaavan henkilökunnan ja hiukan tuurinkin avulla mutta kuinka paljon mahtaakaan olla tälläistä piilevää ongelmaa ?

Veikkaukseni on että paljon

• Fiksu ihminen hakee apua ongelmiinsa ja haistattaa pitkät mielisairaaksi leimaavilla tuttavillaa.
      Kuka sellaisia ystäviä/tuttavia/perässä hiihtäjiä edes kaipaa ympärilleen?
      Harmittavan usein yrittäjät unohtavat asiallisen ja ennalta ehkäisevän työterveyshuollon sekä mielelle että ruumiille. Nehän tunnetusti kulkevat käsi kädessä.
      Vanha vitsi, että huollattaa autonsakin paremmin kuin itsensä, on taas todistettu.
      Älä heitä kirvestä kaivoon. Kunnallisella puolella prosessi alkaa terveyskeskuksesta. Älä vastusta hoitoa - lääkkeitä tai terapiaa - vaan anna lääkäreiden ym. ammattilaisten auttaa. Hyväksy hoidot ja se että omat voimat on nyt loppu.
      Tuloksena voi olla se, että saat elämäsi takaisin, vähintäänkin voit paremmin.
      Jos yritystäsi ei voi laittaa välillä telakalle tai et löydä ketään, joka luotettavasti tuuraisi sinua, niin kai se on lopetettava. Aina tulee uusia, joten älä sure.
      Ja jatkossa muista pitää itsestäsi huolta - mielen katkeaminen ei ole sen kummempi juttu kuin jalan katkeaminen - molemmista selviää hoidolla ja ajan kanssa.

• pienyrittäjistä

Samanlaisia on miltei puolet pienyrittäjistä,
      vaikka kuinka täälläkin muuta yksittäiset lotto-voittaja yrittäjät yrittävät esittää.

• burn-outin partaalla täälläkin

Täällä kanssa painettu ilman lomia muutamia vuosia. Omat lomat joutuu aina ruksaamaan yli kun joutuu tuuraamaan jotain sopivasti pyhien välissä tai kesäloman lopun jälkeen sairastunutta työntekijää.

Tähän mennessä olen antanut aina työntekijöille parhaat loma-ajat ja muutenkin ovat saanut vapaita omien tarpeiden mukaan. Olen tullut siihen tulokseen, että turha olla liian kiltti. Jos aina ajattelee mikä on työntekijälle hyväksi niin näköjään niistä tulee ylimielisiä ja mitään ei saisi enää vaatia. Näin ainakin käynyt..

Lääkärit kirjoittaa nykyään saikkua automaattisesti vaikka olis tikku sormessa (omakohtainen kokemus-nauroin lääkärille..). Vielä jos itkeä tirauttaa että kun nyt vähän ottaa päähän niin saa ainakin kaksi viikkoa tai kuukauden. (Yksi oli 6kk saikulla kun jäi kiinni työaikojen väärentämisestä ja sai huomautuksen eli ihan vaan kiusantekoa ja v...uilua).

Itse olin niin pottuuntunut työntekijöiden "sairasteluun" ja ylimieliseen käyttäytymiseen että annoin kaikille kenkää. Niin siinä vaan käy, etä kun joustaa liikaa niin työntekijä kuvittelee olevansa korvaamaton ja hyppii silmille, mutta siinäpä meneekin hymy per..seen, kun lykätään irtisanomisilmoitus käteen.

Ulkoistaminen on päivän sana, enkä aio enää turhasta maksaa. Mieluummin pienennän firmaa ja saan itse palkkaa siitä työstä mitä tekee, kuin että työllistää näitä työhaluttomia sairaita.

Paljon puhutaan työpaikkakiusaamisesta "paha pomo" tyyliin, mutta aika vähän työntekijöiden harrastamasta kiusaamisesta pomoa kohtaa.... Burn-out tulee vähemmästäkin.

• työmoraalia pitäisi olla

Itseasiassa työntekijöisen kannattaisi pitää huolta yrittäjästä, palkanmaksajasta.Kun yrittäjä ei jaksa enään, on mennyt työpaikka, ja ei se niin helppoa ole uutta saada.
        Kummalista että työntekijät eivät ymmärrä tätä.
        Mutta oma napa se on aina tärkein.Minuutiakaan ei tehdä ylimääräistä,kaikki pitäisi eteen valmiiksi kantaa.

• pakkotöihin
        työmoraalia pitäisi olla kirjoitti:

Itseasiassa työntekijöisen kannattaisi pitää huolta yrittäjästä, palkanmaksajasta.Kun yrittäjä ei jaksa enään, on mennyt työpaikka, ja ei se niin helppoa ole uutta saada.
        Kummalista että työntekijät eivät ymmärrä tätä.
        Mutta oma napa se on aina tärkein.Minuutiakaan ei tehdä ylimääräistä,kaikki pitäisi eteen valmiiksi kantaa.

Niinpä- hyviä työntekijöitä enää harvassa. Nykyiset sosiaalietuudet niin hyvät, että ei viitsitä tulla töihin ja sitten kun saa olla kotona ja nauttia korvauksista niin kovat on luulot itsestään.

Välillä tulee vastaan näitä, joilla ei juuri yhtään työkokemusta, mutta heti pitäisi saada ammattilaisen palkkaa. Ja sitten sanellaan, että mun pitää saada niin ja näin paljon että viitsin tulla kun kotona olemisesta maksetaan tarpeeksi.

Saisi laittaa nää sosiaalipummit pakkotöihin. Vaikka kunnan/kaupungin hommiin puistoja ja katuja siivoamaan tms. yleishyödyllistä korvaustansa vastaan eikä maksettaisi pelkästä lorvailusta.

Ei ymmärrä tätä touhua. Töitä kyllä olisi, mutta ei kunnon työntekijöitä.

Mutta täytyy ajatella että työntekijät ovat vain työntekijöitä, eikä voi olettaa liikoja- jos olisi hyviä, niin sitten ne olisi yrittäjiä :)

• ...lailla...
        pakkotöihin kirjoitti:

Niinpä- hyviä työntekijöitä enää harvassa. Nykyiset sosiaalietuudet niin hyvät, että ei viitsitä tulla töihin ja sitten kun saa olla kotona ja nauttia korvauksista niin kovat on luulot itsestään.

Välillä tulee vastaan näitä, joilla ei juuri yhtään työkokemusta, mutta heti pitäisi saada ammattilaisen palkkaa. Ja sitten sanellaan, että mun pitää saada niin ja näin paljon että viitsin tulla kun kotona olemisesta maksetaan tarpeeksi.

Saisi laittaa nää sosiaalipummit pakkotöihin. Vaikka kunnan/kaupungin hommiin puistoja ja katuja siivoamaan tms. yleishyödyllistä korvaustansa vastaan eikä maksettaisi pelkästä lorvailusta.

Mutta täytyy ajatella että työntekijät ovat vain työntekijöitä, eikä voi olettaa liikoja- jos olisi hyviä, niin sitten ne olisi yrittäjiä :)

Olipas laaja maailmankatsomus taas tälläkin. Aivan mustavalkoista oman perseensä ajattelua, josta juuri työntekijöitä syyttelet.

Huomasitko edes itse, vai oleko vielä tyhmäkin kaupan päälle ?

"...jos olisi hyviä, niin sitten ne olisi yrittäjiä :)"

Höpö höpö. SINÄ olet yrittäjä siksi, ettet vakitöihin luonnevikaisena pääse.

• Think-isti
        ...lailla... kirjoitti:

Olipas laaja maailmankatsomus taas tälläkin. Aivan mustavalkoista oman perseensä ajattelua, josta juuri työntekijöitä syyttelet.

Huomasitko edes itse, vai oleko vielä tyhmäkin kaupan päälle ?

"...jos olisi hyviä, niin sitten ne olisi yrittäjiä :)"

Höpö höpö. SINÄ olet yrittäjä siksi, ettet vakitöihin luonnevikaisena pääse.

Vai kuulutko sittenkin tunnettuun selkävaivaisten eläkeläisten heimoon?

Menisit takaisin optimoimaan sossutukiesi tasoa.

Muuten joku saattaa kouluttaa sinua vähän terävämmälä kynällä.

• ...kynälläkö...
        Think-isti kirjoitti:

...se vajaakäsityskykyinen pelle täällä kuittailee sellaisten juttuihin, jotka selvästi ovat ymmärtäneet maailman olemuksesta enemmän kuin sinä ?

Elämänkatsomusta pitää olla, tosin itse en kohteliaisuuksia kaikille haaskaa.

Ja kiitos kysymästä, on menestyvä yritys, ei ole selkävaivoja enkä ole edes kommunisti. Mistä voisinkin todeta, että painu vittuun vetelemästä johtopäätöksiäsi sellaisesta aineistosta, josta niitä ei voi tehdä. Vai mitä, pelle ?

• ...mitään...
        Think-isti kirjoitti:

...henkilökohtaista, pelle.

Minä nyt vain satun puoluekannasta riippumatta vihaamaan kaikkia itsekeskeisä mulkkuja, jotka eivät pysty asioita näkemään kuin aivan yhdeltä kantilta joka (luonnollisesti) on se oma perse.

Aivan kuin lappusilmähevonen.

• vältä sitä
        ...kynälläkö... kirjoitti:

...se vajaakäsityskykyinen pelle täällä kuittailee sellaisten juttuihin, jotka selvästi ovat ymmärtäneet maailman olemuksesta enemmän kuin sinä ?

Elämänkatsomusta pitää olla, tosin itse en kohteliaisuuksia kaikille haaskaa.

Ja kiitos kysymästä, on menestyvä yritys, ei ole selkävaivoja enkä ole edes kommunisti. Mistä voisinkin todeta, että painu vittuun vetelemästä johtopäätöksiäsi sellaisesta aineistosta, josta niitä ei voi tehdä. Vai mitä, pelle ?

Hohhoijaa. Taitaa setällä olla sukkanauhat liian kireällä. Eihän toi mun teksi ole kirjoitettu ihan kieli keskellä suuta, mutta kyllä mä oletin, että fiksut ihmiset tajuaa. Mutta ei. Öykkäri hyvä, mieti mielessäsi koska sä olet viimeksi hymyillyt?

Mikä sä olet arvioimaan mun käsityskykyäni? Kuvitteletko tosiaan, että sulle on annettu joku jumalallinen yksinoikeus kaikkeen älylliseen toimintaan? Vai oletko kentis SE, joka oikeuksia jakaa? Ja mitkä on ne älylliset hartiat, joista sun idioottimainen ylimielisyytesi ponnistaa? Mikä sä itse kuvittelet olevasi? Sä olet pihalla, pahasti kuutamolla oleva idiootti ja idealisti.

Relaa vähän. Sähän räjähdät kohta.

Koeta pitää pääsi kasassa. Jos tollainen mouhkaaminen auttaa, niin anna palaa vaan. Ota lääkkeesi, jos sulle on niitä määrätty. Ja koeta välttää sitä lukittua huonetta, jossa seinät on pehmeet.

• pitää
        ...mitään... kirjoitti:

...henkilökohtaista, pelle.

Minä nyt vain satun puoluekannasta riippumatta vihaamaan kaikkia itsekeskeisä mulkkuja, jotka eivät pysty asioita näkemään kuin aivan yhdeltä kantilta joka (luonnollisesti) on se oma perse.

Aivan kuin lappusilmähevonen.

Mä en ole koskaan kiinnostunut hevosten perseistä. Jos ne on sun juttu, niin anna palaa vaan.

Voit rauhassa jatkaa keskenäsi tota riehumista. Se ei kiinnosta ketään.

• riistetään...
        pakkotöihin kirjoitti:

Jep Jep. Yrittäjiä riistetään joka nurkalla. Työntekijöille on miljoona etujärjestöä ja kaikkia lakeja, mutta yrittäjä on melkein lainsuojaton. Keskustelusivuilla miljoona valitusta ja ruikutusta kun "ottaa päähän", "kuinka itken lekurille että saan pitkän saikun" ja "pomo on per..stä" kirjoituksia. Kuinka ollakaan monet saikut osuvat pääsiäiseen, juhannukseen yms pyhien aikaan... Revi siitä sitten huumoria...

• Loppu

Mikä tilanne nykyään? Ketju aloitettu 2008 :)
      Mulla edessä vastaava tilanne ja pohdin kovasti mitä yrittäjyyden jälkeen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe