Ampiaisallergia

Kiiki68

Hei!

Toivoisin löytäväni jonkun muun, jonka
lapsella tai itsellä on ampiais- tai muu pistiäisallergia.

Poikani sai kaksi vuotta sitten alkavan shokin, joka sitten
laukesi menemättä sen pahemmaksi. Koska olimme tuolloin mökillä,
jossa on puolen tunnin matka lääkäriin, tilasimme ambulanssin. Tuon
jälkeen ei ampiainen ole pistänyt, hoito-ohjeeksi saimme tuolloin
pakollisen lääkärikäynnin, jos pistos tapahtuu ylävartalolle.

Hankimme myös Epipenin, joka kulkee pojan mukana koulussa ja
harrastuksissa keväästä syksyyn. Eniten ehkä minua ainakin painaa se,
että en tiedä, mikä se reaktio tulee olemaan, kun ampiainen sitten
seuraavan kerran pistää; mennäänkö pillit päällä lääkäriin vai eikö
tapahdu mitään? Toisaalta se myöskin vaikeuttaa ihmisten, kuten
opettajan tai harrastusohjaajien opastusta, kun joutuu kertomaan,
että tee näin, jos tapahtuu niin tai sitten noin...?

Olen ymmärtänyt, että tilannetta ei pysty ennakoimaan, vaan reagointi
on yksilöllistä ja jopa tilannekohtaista. Poika itse pelkää asiaa
kovasti, tuon ambulanssimatkan jälkeen oli kuolemanpelkoa pitkään...

Löytyykö kohtalotovereita, kuinka teillä pärjätään pistiäsiallergian
kanssa?

5

1261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapselle

      tuli shokkitila sääsken pistoista (lievä ja meni ohi silloin nestemäisellä Bricanylillä)
      jonka vuoksi käytiin oikein ensiavussakin ja kurkku oli kuulemma punainen ....
      No onneksi vuosien saatossa saatiin ammattilaisen erikoislääkärin avut ja seurauksena oli jatkuva Epipen kynän mukana kuljetus.
      Noin 15 vuoden ikäisenä kynän kuljetusta ei enää ollut, kun ei mitään shokkioireita enää esimerkiksi sääskistä tullut
      muutakuin valtavat melkein puolen raajan paukamapaisumiset ja joskus kurkku kipeä jne. Mutta näistä on sitten selvitty zyrtecillä ja muilla allergisiin oireisiin tarkoitetuilla lääkkeillä.

      Koululle ja joka paikkaan ja lapselle itselleen kerroin, laitoin lappuja mukaan jne
      että jos tulee vähänkään jotain oiretta tai huonoa oloa tai velttoutta (tilanne silloin jo tosi paha) ambulanssi apuun ja terveyskeskukseen
      ja viesti vähintään mukaan mistä lapsella on kysymys.
      Kop, kop puuta, onneksi ei tarvinnut missään vaiheessa kynää käyttää
      ja nyt kun lapsi on jo omillaan, osaa itsekin tämän mahdollisen shokki asian tiedostaa.

    • äips

      Samanlaiseen päädytty tänä kesänä, kun kaksikin kertaa jouduttu päivystykseen lähtemään ja toisella kerralla oli anafylaktinen shokkitila tosi likellä, turvotusta oli melkein kurkussa saakka ja vanhempien säikähdys valtava vaikka tällä kerralla allergiareaktion syy ei liittynyt hyönteisten puremiin vaan todennäköisesti flunssan jälkireaktiona kemikaaleihin. Vrt uutinen "Björn Borgin uudet kalsarit veivät käyttäjänsä sairaalaan" ;).

      Ainakin pitää toimittaa ohjeet mitä tehdä hätätilanteen sattuessa niihin paikkoihin missä lapsi kulkee, saimme sellaiset lastenlääkäriltä. No ne lääkkeetkin kulkevat nyt sitten mukana, kun ei tiedä kuinka laaja tämä allergiaherkkyys on. Eli antihistamiini ja epipen joka paikkaan mukaan. Tuntuu näin uutena asiana melkoiselta yllätykseltä, jota ei meinaa uskoa todeksi.. Lapsi ei ole asiasta moksiskaan, ei onneksi osaa huolestua itsestään vielä. Mutta asiaa ei voi kuin seurata, koska toisaalta allergiatestaukset saattaisivat myös olla vaarallisia..

    • 53635

      minulla on aivan samanlainen tarina. olin 7-vuotiaana mökillä sukulaisten kanssa ja ampiainen pisti.reaktio tuli 10 minuuttia myöhemmin. teholle ja sieltä antoivat epi-penin. olen nyt 13 vuotta ja ampiainen ei ole pistänyt minua sen jälkeen.

    • enpelkääampiaisia :)

      helou Kiiki68!

      Olen 17v. nuori nainen, jolla on vakava ampiaisallergia. Epipen- kynä on aina mukana, harrastuksissa, koulussa, minne ikinä menenkin. Olen oppinut elämään vakavan allergiani kanssa, en pelkää niin sanotusti ampiaisia, pystyn olemaan "normaalisti", elän normaalia elämätä. Minulla on niin paha allergia, joten sitä ei voi siedättää. Henkeni pitimenä on onneksi epipen- kynä. ampiaisen pistosta noin 5minsaa ja hengitykseni ei enää kulje..

      Opettajat sekä kaverini tietävät minun allergiasta, ja osaisivat pistää piikin jos en itse siihen kykenisi jostain syystä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe