Hei!
Toivoisin löytäväni jonkun muun, jonka
lapsella tai itsellä on ampiais- tai muu pistiäisallergia.
Poikani sai kaksi vuotta sitten alkavan shokin, joka sitten
laukesi menemättä sen pahemmaksi. Koska olimme tuolloin mökillä,
jossa on puolen tunnin matka lääkäriin, tilasimme ambulanssin. Tuon
jälkeen ei ampiainen ole pistänyt, hoito-ohjeeksi saimme tuolloin
pakollisen lääkärikäynnin, jos pistos tapahtuu ylävartalolle.
Hankimme myös Epipenin, joka kulkee pojan mukana koulussa ja
harrastuksissa keväästä syksyyn. Eniten ehkä minua ainakin painaa se,
että en tiedä, mikä se reaktio tulee olemaan, kun ampiainen sitten
seuraavan kerran pistää; mennäänkö pillit päällä lääkäriin vai eikö
tapahdu mitään? Toisaalta se myöskin vaikeuttaa ihmisten, kuten
opettajan tai harrastusohjaajien opastusta, kun joutuu kertomaan,
että tee näin, jos tapahtuu niin tai sitten noin...?
Olen ymmärtänyt, että tilannetta ei pysty ennakoimaan, vaan reagointi
on yksilöllistä ja jopa tilannekohtaista. Poika itse pelkää asiaa
kovasti, tuon ambulanssimatkan jälkeen oli kuolemanpelkoa pitkään...
Löytyykö kohtalotovereita, kuinka teillä pärjätään pistiäsiallergian
kanssa?
Ampiaisallergia
5
1364
Vastaukset
Erittäin ampiasherkille voidaan suorittaa desensibilisaatio.
Jotkut allergialääkärit suorittavat immunoterapiana desensibilisaatiota ampiaismyrkylle, vaikka ei sekään mikään 100% suoja anafylaksialta ole.
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3181- lapselle
tuli shokkitila sääsken pistoista (lievä ja meni ohi silloin nestemäisellä Bricanylillä)
jonka vuoksi käytiin oikein ensiavussakin ja kurkku oli kuulemma punainen ....
No onneksi vuosien saatossa saatiin ammattilaisen erikoislääkärin avut ja seurauksena oli jatkuva Epipen kynän mukana kuljetus.
Noin 15 vuoden ikäisenä kynän kuljetusta ei enää ollut, kun ei mitään shokkioireita enää esimerkiksi sääskistä tullut
muutakuin valtavat melkein puolen raajan paukamapaisumiset ja joskus kurkku kipeä jne. Mutta näistä on sitten selvitty zyrtecillä ja muilla allergisiin oireisiin tarkoitetuilla lääkkeillä.
Koululle ja joka paikkaan ja lapselle itselleen kerroin, laitoin lappuja mukaan jne
että jos tulee vähänkään jotain oiretta tai huonoa oloa tai velttoutta (tilanne silloin jo tosi paha) ambulanssi apuun ja terveyskeskukseen
ja viesti vähintään mukaan mistä lapsella on kysymys.
Kop, kop puuta, onneksi ei tarvinnut missään vaiheessa kynää käyttää
ja nyt kun lapsi on jo omillaan, osaa itsekin tämän mahdollisen shokki asian tiedostaa. - äips
Samanlaiseen päädytty tänä kesänä, kun kaksikin kertaa jouduttu päivystykseen lähtemään ja toisella kerralla oli anafylaktinen shokkitila tosi likellä, turvotusta oli melkein kurkussa saakka ja vanhempien säikähdys valtava vaikka tällä kerralla allergiareaktion syy ei liittynyt hyönteisten puremiin vaan todennäköisesti flunssan jälkireaktiona kemikaaleihin. Vrt uutinen "Björn Borgin uudet kalsarit veivät käyttäjänsä sairaalaan" ;).
Ainakin pitää toimittaa ohjeet mitä tehdä hätätilanteen sattuessa niihin paikkoihin missä lapsi kulkee, saimme sellaiset lastenlääkäriltä. No ne lääkkeetkin kulkevat nyt sitten mukana, kun ei tiedä kuinka laaja tämä allergiaherkkyys on. Eli antihistamiini ja epipen joka paikkaan mukaan. Tuntuu näin uutena asiana melkoiselta yllätykseltä, jota ei meinaa uskoa todeksi.. Lapsi ei ole asiasta moksiskaan, ei onneksi osaa huolestua itsestään vielä. Mutta asiaa ei voi kuin seurata, koska toisaalta allergiatestaukset saattaisivat myös olla vaarallisia.. - 53635
minulla on aivan samanlainen tarina. olin 7-vuotiaana mökillä sukulaisten kanssa ja ampiainen pisti.reaktio tuli 10 minuuttia myöhemmin. teholle ja sieltä antoivat epi-penin. olen nyt 13 vuotta ja ampiainen ei ole pistänyt minua sen jälkeen.
- enpelkääampiaisia :)
helou Kiiki68!
Olen 17v. nuori nainen, jolla on vakava ampiaisallergia. Epipen- kynä on aina mukana, harrastuksissa, koulussa, minne ikinä menenkin. Olen oppinut elämään vakavan allergiani kanssa, en pelkää niin sanotusti ampiaisia, pystyn olemaan "normaalisti", elän normaalia elämätä. Minulla on niin paha allergia, joten sitä ei voi siedättää. Henkeni pitimenä on onneksi epipen- kynä. ampiaisen pistosta noin 5minsaa ja hengitykseni ei enää kulje..
Opettajat sekä kaverini tietävät minun allergiasta, ja osaisivat pistää piikin jos en itse siihen kykenisi jostain syystä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768