Heippa!
ElikkäsOlisin kysellyt onko jollakin kokemuksia synnytyksen käynnistämisestä jos lapsi on iso, ns. "sokerivauva"? Meidän pikkuisen painoarvio oli 3kg rv 35. Edelliset lapset ovat olleet reippaasti yli neljä kilosia syntyessääm 38-39 viikoilla. Eka synnytys käynnistettiin hepatogestoosin vuoksi ja toisesta tehtiin suunniteltu sectio suuren koon vuoksi. Nyt näyttäisi että vauva on kasvanut hieman kohtuullisemmin ja tahtoisin alatie synnytyksen.
Kuinka päksissä otetaan huomioon äidin toiveet? Kuinka helpolla alkavat käynnistämään synnytyksen kun kyseessä on raskausdiabeetikkko?
Vai puoltavatko ennemmin suoraan keisarinleikkausta?
Kovasti mietityttää! Kokemuksia kiitos:)
Lotte rv 36 0
Sokerivauva, käynnistys? PHKS, kokemuksia?
8
3371
Vastaukset
- pelokas äiti
En osaa vastata kysymykseesi, mutta esittäisin sinulle kysymyksen. Miksi haluat mielummin käynnistetyn synnytyksen? Eikö se ole raju, jos ennenaikaisesti käynnistetään?
Kysyn siksi, että minulla itselläni on raskausdiabetes ja minä pelkään ennenaikaista käynnistämistä, haluisin ennemmin sektion. Minulla ei toisaalta ole kokemusta kummastakaan, esikoinen lähti ihan itsekseen tulemaan.- Lottte
Ensimmäinen synnytys käynnistettiin ja olihan se raju, super raju ensisynnyttäjälle. Supistusten välillä ei ollu taukoa.
Toinen synnytys lähti itsekseen käyntiin ja voi miten helpolta ja suht kivuttomalta supistukset tuntui verrattuna ensimmäiseen. Nopeasti vaan leikkaussaliin kun edellisenä päivänä oltiin lyöty lukkoon päätös suunnitellusta sectiosta.
Leikkaus meni oppikirjojen mukaan. Ikinä mikään ei ole tuntunut niiiin epämielyttävältä kuin se kun lapsi otettiin ulos. Sectiosta toipuminen oli vaikeaa. Haava tulehtui vielä kaikenlisäksi. 1kk olin ihan invalidi ja kokoaika apua vailla. Edelleen leikkaus muistuttaa itsestään, vaikka siitä on 3,5v aikaa.
Joten tässäpä syy miksi mielummin synnyttäisin alakautta ja vaikka käynnistettynä :)
Onnea matkaan!
- Marge
Itse olen taas pian menossa PHKS.n synnyttämään.
Esikoinen oli 3980g ja toisessa raskaudessa tunsin että vauva on selvästi isompi. Lääkärit oli toista mieltä eivätkä halunneet painoarviota tehdä. Olisin halunnut myös sokerirasitukseen, mutta terkka jyrisi joka kerta että en tarvitse sitä. Itse veikkasin tytön painoksi n.4600g ja hullunahan ne mua pitivät. Meni 12 päivää yli lasketun ajan ja tyttö oli 4850g. Tytöllä oli keuhkoihin ehtinyt iskeä hengenvaarallinen tulehdus, kun oli kakannut lapsiveteen. Siitä nykyinen terkka sanoi, että olisi pitänyt käynnistää, kun vauva kakkaa sinne niin joku hätä hänellä on siellä ollut. Minulla "murtui" häpyliitos kun juuri ja juuri tyttö mahtui ulos.
Seuraavaksi 2 keskenmenoa... Viime vuonna menetimme pojan heti synnytyksen jälkeen, syntyi käynnistettynä rv 30. Pojalla oli vakavia rakenteellisia ongelmia joista ei millään voinut selvitä... Noilla viikoilla painoa yleensä n. 1,5kg mutta poika oli 2,5kg, eli iso poika olisi hänestäkin tullut. Sokerirasitus tehtiin siinä raskaudessa ja mun arvot oli ok.
Nyt olen raskaana rv 36. Sokerirasituksessa "jäin kiinni" mutta kotona mittaillessa on arvot olleet erittäin hyvät koko ajan. Paino on kylläkin noussut huimaa vauhtia. Vauvan painoarvio on kerran tehty jo jonkun aikaa sitten ja oli selvästi reilumman puoleinen. Sf-mitta menee yläkäyränkin yläpuolella ja maha on todella valtava. Vauva tuntuu reilun kokoiselta mutta en uskalla mitään arviota heittää :D
Minulle on sovittu aika rv 38 PHKS.n äitipolille, käynnistyksestä on edellisillä kerroilla puhuttu mutta mitään ei ole 100% lyöty lukkoon. Tällä kertaa kuitenkin tiedossa, että pieni vauva ei ainakaan ole. Ja me ollaan menossa sinne käynnistykseen, siis ollaan oltu koko ajan sillä asenteella. Uusi terkkakin on sanonut monta kertaa, että vauva kasvaa enää painoa siinä vaiheessa ja hänen mielestään olisi hyvä juttu että käynnistäisivät silloin. PHKS.ssa on eri lääkäri sillä kertaa, edellinen on silloin lomalla, joten saas nähdä joudutaanko inttämään vai onko lääkärikin tilanteen tasalla =)
Tule kertomaan miten teillä on mennyt?- lottte
Saas nähdä ollaanko samaan aikaan synnyttämässä ;)
Kotiuduin tänään osastolta, jossa seurattiin sokereita vuorokauden. Sain puhuttua itselleni käynnistyksen myös 38 viikolle, eli juhannuksen jälkeiselle viikolle:)
ollaankohan samaan aikaan?
Lotte - Marge
lottte kirjoitti:
Saas nähdä ollaanko samaan aikaan synnyttämässä ;)
Kotiuduin tänään osastolta, jossa seurattiin sokereita vuorokauden. Sain puhuttua itselleni käynnistyksen myös 38 viikolle, eli juhannuksen jälkeiselle viikolle:)
ollaankohan samaan aikaan?
LotteHeti juhannuksen jälkeen mekin sinne ollaan menossa :)
Millaiset sokeriarvot oli? Tekivätkö painoarviota? - lottte
Marge kirjoitti:
Heti juhannuksen jälkeen mekin sinne ollaan menossa :)
Millaiset sokeriarvot oli? Tekivätkö painoarviota?....mutta edellinen painoarvio on 35 viikolta ja se oli n.3kg. 38viikolla kerkeää tulemaan 4 kilon pintaan :-(
Pelottaaa ihan hirveästi että taas on eri lääkäri ja hän on taas erimieltä käynnistyksestä.
Sokeriarvot olivat nousseet mutta pysyivät vielä alle sallittujen raja-arvojen. Ei tarvitse insuliinia! JEE!!! =) - mirjamiiina
lottte kirjoitti:
....mutta edellinen painoarvio on 35 viikolta ja se oli n.3kg. 38viikolla kerkeää tulemaan 4 kilon pintaan :-(
Pelottaaa ihan hirveästi että taas on eri lääkäri ja hän on taas erimieltä käynnistyksestä.
Sokeriarvot olivat nousseet mutta pysyivät vielä alle sallittujen raja-arvojen. Ei tarvitse insuliinia! JEE!!! =)heippa, mistä lääkäristä kyse? en ole varsinaisesti samassa tilanteessa mutta on vähän huonoja kokemuksia phks lääkäreistä. ja kohtapuolin olisi taas mentävä sinne. Ei kukaan ollut ilkeä tms mutta mua ei kuunneltu..enkä nyt muista sen lääkärin nimeä! (vaikka vaan alkukirjaimet jos ette halua koko nimeä laittaa.)
kiitos=) - lottte
mirjamiiina kirjoitti:
heippa, mistä lääkäristä kyse? en ole varsinaisesti samassa tilanteessa mutta on vähän huonoja kokemuksia phks lääkäreistä. ja kohtapuolin olisi taas mentävä sinne. Ei kukaan ollut ilkeä tms mutta mua ei kuunneltu..enkä nyt muista sen lääkärin nimeä! (vaikka vaan alkukirjaimet jos ette halua koko nimeä laittaa.)
kiitos=)Olen joutunut ramppaamaan äippä ja naistentautien polilla viimeisten vuosien aikana.. ja yksi lääkäri on sattunut olemaan jopa sen kaksi kertaa mulla. Turhauttavaa kun toinen lääkäri kumoaa edellisen diagnoosit tai sanelmat. Koskaan ei tiedä mitä nyt kuulee tai päätetään. Pidän ukon visusti mukana tapaamisilla jotta saisin puoleni pidetty.
Päksissä kätilöt on ihania, lääkäreillä ei ole aikaa kuunnella ja aivan kuin ei kiinnostaisikaan :(
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856