AVIOEROSTA
Mark. 10:1-12 (Rinnakkaisteksti: Matt. 19:1-12)
-
10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
10:2 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja kiusaten häntä he kysyivät häneltä, oliko miehen lupa hyljätä vaimonsa.
10:3 Hän vastasi ja sanoi heille: "Mitä Mooses on teille säätänyt?"
10:4 He sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
10:5 Niin Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän kirjoitti teille tämän säädöksen.
10:6 Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.
10:7 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
10:8 Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
10:9 Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
10:10 Ja heidän mentyään huoneeseen opetuslapset taas kysyivät häneltä tätä asiaa.
10:11 Ja hän sanoi heille: "Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, se tekee huorin häntä vastaan.
10:12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee huorin."
--
Avioeroon nähden Jeesus korostaa kerran solmitun aviositeen erottamattomuutta (9,11,12).
”Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako" (9).
Jeesuksen seuraajien tulee avioliiton pyhyyteen nähden pysyä Herran alkuperäisessä tarkoituksessa (6,7), vaikka maallinen laki olisikin höllempi (3-5).
Avioerosta, Mark.10:1-12
11
209
Vastaukset
VAIMOT JA AVIOMIEHET
Ef.5:21-33
--
Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
Kyse on kuitenkin aivan muusta.
Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä.
”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa.
Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.
Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen.
Kysymyksessä on työnjako.
Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan.
Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).
”Tämä salaisuus on suuri” (32).
Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.- oli vielä
muutama vuosikymmen sitten suuri häpeä ja Jumalaa vastaa käyminen, mutta nyt, kun laittomuus pyrkii kaikin tavoin valtaan, on avioero sallittu sen valtuutuksella. Jumala vihaa hylkäämistä.
"...laittomuus pyrkii kaikin tavoin valtaan,..."
--
Elämme luopumuksen aikaa. Kymmentä käskyä ei enää pidetä kunniassa.
Kuudes käsky sanoo: ”Älä tee huorin”.
(”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin että olemme puhtaat ja siveät ajatuksissa, sanoissa ja töissä ja että itse kukin rakastaa ja kuunnioittaa aviopuolisoaan”.)
Selittäessään Vuorisaarnassaan kuudetta käskyä Jeesus oli ehdottomampi kuin sen ajan oppineet:
"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.'
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan” (Matt.5:27, 28).
Erikoisesti hän puuttui siihen mielivaltaan, jota silloisessa avioliittolainsäädännössä harjoitettiin naisia kohtaan.
Fariseukset sallivat erokirjan miehelle melkein syystä kuin syystä, jopa silloinkin, jos vaimo poltti ruuan pohjaan tai jos mies löysi kauniimman naisen.
Nainen ei saattanut laatia erokirjaa kuin vain poikkeustapauksissa.
---
Tänään monet papeistakin aina piispasta lähtien eroavat uskottomuuden tähden.
Tänä päivä, jos koskaan, pitää paikkansa sanonta:
”Missä on kuriton kansa, sieltä puuttuu pyhä papisto.”
”Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan”. (1. Tim 3:2).
-----
Avioliitto on tarkoitettu elinaikaiseksi yhteydeksi.
- K.P. -77
Minulle Jumala puhui tämän Sanan paikan kautta, kun kyselin Häneltä mitä tehdä. Mieheni vanhin poika kuoli 1,5 v. sitten ja sen jälkeen mieheni vaipui masennukseen, alkoi pikkuhiljaa juoda, käydä ravintoloissa, lankesi jopa kannabikseen, kaikki tämä vain lievittääkseen pahaa oloa joka ajoittain kävi ylivoimaiseksi eikä masennuslääkkeistä ollut apua. Oli jaksoja, kun meni paremmin, sitten taas varoittamatta useita parin, kolmen päivän mittaisia juomaputkia, hirveä hätä missä hän on, onko sattunut jotain...välillä olikin.Rahaa meni humalassa toilaillessa. Välissä katumisia, yrittämisiä lopettaa. Mutta paluu ei ollutkaan enää helppo eikä onnistunut omin voimin Jumalan luo. Hän tunnusti myös pettäneensä minua. Kyselin Jumalalta, mitä tehdä. Lapset kärsivät, minä kärsin. Kas, Jumalan Sana sanoo, että on tämä yksi hyväksyttävä syy avioeroon: huorin tekeminen. Mutta, mutta... Jumala näytti minulle, että jos tämän ratkaisun teen, mikä on vaihtoehto sen jälkeen (Sanan mukaan): yksin eläminen tai sopiminen aviomieheni kanssa! Minulla ei siis olekaan lupaa mennä ja etsiä uutta aviomiestä itselleni. Näin pyhä on avioliitto Herran silmissä. En myöskään halua elää yksin. Pärjäisin varmasti, mutta minä haluan perhe-elämää ja avioelämää. Nyt olen sitoutunut elämään mieheni kanssa ja taistelemaan hänen kanssaan (myös iankaikkisuusnäkökulmasta katsoen) elämän puolesta. Hän pääsi hoitoon erääseen kristilliseen alkoholistien ja narkomaanien kuntoutuskotiin ja vaikka tie ei ole helppo, hän kertoo nyt silmien avautuneen ja tahtoo sydämestään yrittää - yksin Jumalan armoon ja voimaan luottaen, sillä omat konstit on jo loppuun kokeiltu. Kaiken tämän ja seitsemän yhteisen avioliittovuoden jälkeen voin sittenkin vain todeta: minä rakastan miestäni. Minä rakastan sydämestäni häntä. Minä tahdon kulkea hänen rinnallaan siihen saakka, että saamme jättää tämän turmeltuneen vaikkakin niin kauniiksi luodun maailman ja päästä sinne, minne kaipaamme: Jeesuksen ja Isän luo Taivaan Kotiin! Herran edessä olemme sen alttarilla luvanneet. Hän on sitoutunut tähän avioliittoon, Hän siunaa sitä ja varjelee sitä. Eikö Hän olisi kykenevä auttamaan meitä vaikeuksissa ja viemään niistä voittajana läpi? Hänen silmissään meidän avioliittomme on pyhä.
Nuorille kuitenkin antaisin sen neuvon, että lukisivat Raamatun käskyt ja ohjeet avioliitosta ennen päätösten tekemistä. Täytyy ymmärtää, että päätös avioitua koskee periaatteessa ja usein käytännössäkin koko loppuelämää, jonka sisällöstä ei ihmisellä ole mitään tietoa eikä takeita kun matkalle lähdetään. Avioliitto on suuri siunaus mutta samalla se myös velvoittaa. Rakastaminen ei ole tunteita, se on tahtomista, ja tunteet ovat sivutuotteita arjessa. Kuitenkaan minulle itselleni ei tässä ajallisessa maailmassa ole mitään niin tavoittelemisen arvoista kuin elämänmittainen ihmissuhde, jossa saan olla juuri se, joksi Jumala minut loi. Ja jossa myös miehelläni on lupa olla se, mikä hän on. Hyvinä ja vaikeina aikoina. Sitä mielestäni rakkaus tarkoittaa.K.P. -77: "....hän kertoo nyt silmien avautuneen ja tahtoo sydämestään yrittää - yksin Jumalan armoon ja voimaan luottaen, sillä omat konstit on jo loppuun kokeiltu".
---
Muistetaan teitä rukouksin...elämänne on ollut todella rankkaa.
--
Virsi 373
1.
Jeesus, kuule rukoukset
köyhän, kurjan syntisen,
heikoimmatkin huokaukset
ahdistetun sydämen.
Jalkojesi juureen vaivun
pääni ristiin painaen.
Siinä turvallisin mielin,
Jeesus, sua rukoilen.
2.
Haavojasi lähemmäksi,
lähemmäksi ristiä
kaipaa köyhä sydämeni
nytkin, tällä hetkellä.
Anna Pyhän Hengen voimaa,
tulta lamppuun sammuvaan.
Yö on synkkä, Ylkä viipyy,
milloin tulet noutamaan?
3.
Riennä siis jo ristin turviin,
haavoitettu syntinen!
Taakat, huolet kirpoavat
luona rakkaan Jeesuksen.
Kaipuu kasvaa sydämessä
taivaan kotiin ihanaan.
Jeesus, milloin pääsen sinne
harppuani soittamaan?- sitä
Itse jokainen saa valintansa tehdä, ei siihen kannata jumalaa sotkea. Kärsi, käris ja kärsi, sitä kirkkaaman kruunun saat (tai ainakin luulet niin).
- Niilo Kemppainen
Tämä viestisi kirkastaa Jeesusta tässä väkivallan, haureuden ja huorinteon kyllästämässä maailmassa.
Uskovalle Vapahtajan ystävyys Hengessä on suurempi kuin maailman ja oman lihan hyväksyntä. Pysy edelleen tässä vahvuudessa.
Uskonnollisuudessa yleisesti hyväksytään haureus (avioliiton ulkopuolella) ja huorinteko ainakin eräissä muodoissaan, tappaminen (sodassa tai "hätätapauksessa"). Vapahtajamme Jeesus Kristus ei näitä hyväksy, vaikka tämä hänen rakkaustensa ymmärretään lihallisesti liian ankarana.
Jumala näkee lastensa hädät ja auttaa pian, johdattaa ja säilyttää uskossa.
Herralle kiitos ja kunnia ! K.P. -77: "Nuorille kuitenkin antaisin sen neuvon, että lukisivat Raamatun käskyt ja ohjeet avioliitosta ennen päätösten tekemistä".
--
Hyvä ohje!
--
RUUMIS ON PYHÄN HENGEN TEMPPELI
1. Kor. 6:12-20
--
6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
6:13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;
6:14 ja Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa.
6:15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
6:16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".
6:17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
6:20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.
--
Sanontaa "Kaikki on minulla luvallista" käytettiin Korintin seurakunnassa puollustuksena ja keveän vaelluksen verhona.
Korintissa sijaitsi Afroditen, rakkauden jumalattaren temppeli, jossa oli n. 1000 temppeliporttoa. Tämän takia Paavalilla oli aihetta opettaa, mitä on oikeanlainen rakkaus ( Erityisesti 1. Kor. 13.luku!).
Alhaisten himojen tyydyttäminen ei ole verrattavissa nälän tyydyttämiseen (j.13.).
Haureuden synti ottaa ihmisen kokonaan haltuunsa, ruumiineen ja sieluineen.
Se, mitä ihminen luulee vapaudeksi ("vapaa seksi"), koituukin ihmisen turmioksi.
Ihmisestä tulee synnin orja.
Ylösnousemususko (josta enemmän 15. luvussa) antaa myös kunnian ruumiille.
Herra haluaa ihmisen kokonaan omakseen;"Ruumis on Herraa varten ja Herra on ruumista varten".
--
Erään kirkonmiehen (jääköön nimi mainitsematta) saarnaselitystä näihin jakeisiin:
"Sukupuolilahja on upea lahja ja samalla hyvin voimakas tunne ihmisessä. Näin täytyy olla, koska siihen on kätketty uuden elämän salaisuus: lapsen syntymä.
Ihminen saa siis olla jatkamassa Jumalan luomistyötä ja siksi Jumala haluaa siunata, suojella ja varjella avioliittoa.
Siinä ihminen saa tuntea jotakin syvää Jumalan olemuksesta.
Mies ja nainen ovat molemmat Jumalan kuvia; yhdessä he jatkavat sitä luomistyötä, jonka Jumala kerran aloitti.
Siksi sukupuoliyhteys on varattu ainoastaan avioliittoon.
Jokainen nuori, joka on vielä naimaton, saa siis suhtautua ilolla tähän lahjaan.
Älköön tämä hyvä lahja peittykö silloinkaan, kun on ollut ajatuksissa ja teoissa epäpuhdas.
Mutta varokaa kaikkia esiaviollisia suhteita. Älkää pilatko Jumalan hyvää lahjaa" (Lainaus loppu).
--
Uskokaa tai älkää, mutta tällaistakin saarnaa saattaa kuulla vielä kirkkomme saarnaspöntöstä.- tervejärkinen**
Varsinkin naisilla on kyseessä useimmiten läheisriippuvuus. Se teetättää ihmeellisiä "armontekoja" vaikka motiivina tosin tiedostamatta, on omistamisen halu, siis itsekkyys. Onnea kuitenkin miehesi yritykselle raitistua!
- Kirsi -77
tervejärkinen** kirjoitti:
Varsinkin naisilla on kyseessä useimmiten läheisriippuvuus. Se teetättää ihmeellisiä "armontekoja" vaikka motiivina tosin tiedostamatta, on omistamisen halu, siis itsekkyys. Onnea kuitenkin miehesi yritykselle raitistua!
Läheisriippuvainen en ole enää, sillä miehen alkoholismin vuoksi olen niin kauan elänyt kuin ilman aviomiestä: hoitanut lapset, raha-asiat, käytännön paperiasiat, kodin, oman jaksamisen jne. Minulla on ammatti, pystyisin elättämään perheen ilman miestäni. Minulla on läheisiä ystäviä, joiden kanssa jakaa ilot ja murheet ja joilta saan apua tarvittaessa. Voisin aivan hyvin elää lapsineni yksinkin ja tämä vaihtoehto on edelleen olemassa (esim. asumusero), jos katson että kotielämämme ja lapset kärsivät ja oireilevat isän pahoinvoinnin ja alkoholismin vuoksi. Kuten kirjoitin, suunta näyttää nyt olevan kuitenkin parempaan.
Ymmärrän kyllä, mihin pyrit kirjoituksellasi, sillä on paljon läheisriippuvia ihmisiä, jotka tekevät omasta ja rakkaidensakin elämästä kärsimystä tällä riippuvuudellaan. Uskotko, että jokainen ihminen kärsii jostakin riippuvuudesta elämässään, ellei ole täysin riippuvainen Herrasta? Kaikki riippuvuudet ovat pohjimmiltaan pakenemista johonkin, mikä täyttäisi syvän, riipivän Jumalan ikävän, tarpeen olla ehdoitta rakastettu, hyväksytty, turvassa, huolehdittuna. Tarpeen olla yhteydessä Luojaan, elämän antajaan ja suunnittelijaan. Minulla on tämä yhteys, joten en tarvitse miestä tyydyttämään Jumalan ikävääni. Rakastan miestäni, koska hän on mieheni. Hänenlaistaan ihmistä ei ole toista. Avioliitto antaa minulle turvalliset rajat keskittyä rakastamaan tätä yhtä ihmistä niin hyvin kuin osaan elämän kaikilla osa-alueilla. En siis hajota itseäni liian monelle taholle. Silloin minä itsekin säilyn ja tulen eheämmäksi. Ymmärrätkö?
En ole varma, mutta uskon että tällä kaikella mitä olen joutunut mieheni rinnalla käymään läpi, on sittenkin tarkoituksensa. Tai ainakin "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat". Olen paljon vahvempi, paljon itsenäisempi kuin avioliittomme alussa. Seison omin jaloin - tosin Herraan nojaten. Kaiken järjen mukaan olen nyt myös kykenevämpi oikeasti rakastamaan miestäni. Kirsi -77 kirjoitti:
Läheisriippuvainen en ole enää, sillä miehen alkoholismin vuoksi olen niin kauan elänyt kuin ilman aviomiestä: hoitanut lapset, raha-asiat, käytännön paperiasiat, kodin, oman jaksamisen jne. Minulla on ammatti, pystyisin elättämään perheen ilman miestäni. Minulla on läheisiä ystäviä, joiden kanssa jakaa ilot ja murheet ja joilta saan apua tarvittaessa. Voisin aivan hyvin elää lapsineni yksinkin ja tämä vaihtoehto on edelleen olemassa (esim. asumusero), jos katson että kotielämämme ja lapset kärsivät ja oireilevat isän pahoinvoinnin ja alkoholismin vuoksi. Kuten kirjoitin, suunta näyttää nyt olevan kuitenkin parempaan.
Ymmärrän kyllä, mihin pyrit kirjoituksellasi, sillä on paljon läheisriippuvia ihmisiä, jotka tekevät omasta ja rakkaidensakin elämästä kärsimystä tällä riippuvuudellaan. Uskotko, että jokainen ihminen kärsii jostakin riippuvuudesta elämässään, ellei ole täysin riippuvainen Herrasta? Kaikki riippuvuudet ovat pohjimmiltaan pakenemista johonkin, mikä täyttäisi syvän, riipivän Jumalan ikävän, tarpeen olla ehdoitta rakastettu, hyväksytty, turvassa, huolehdittuna. Tarpeen olla yhteydessä Luojaan, elämän antajaan ja suunnittelijaan. Minulla on tämä yhteys, joten en tarvitse miestä tyydyttämään Jumalan ikävääni. Rakastan miestäni, koska hän on mieheni. Hänenlaistaan ihmistä ei ole toista. Avioliitto antaa minulle turvalliset rajat keskittyä rakastamaan tätä yhtä ihmistä niin hyvin kuin osaan elämän kaikilla osa-alueilla. En siis hajota itseäni liian monelle taholle. Silloin minä itsekin säilyn ja tulen eheämmäksi. Ymmärrätkö?
En ole varma, mutta uskon että tällä kaikella mitä olen joutunut mieheni rinnalla käymään läpi, on sittenkin tarkoituksensa. Tai ainakin "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat". Olen paljon vahvempi, paljon itsenäisempi kuin avioliittomme alussa. Seison omin jaloin - tosin Herraan nojaten. Kaiken järjen mukaan olen nyt myös kykenevämpi oikeasti rakastamaan miestäni.Asiaa läheisriippuvuudesta ja paljosta muustakin:
http://www.markkuojanen.com/sivut/yhteiskunta/lE4heisriippuvuus.php
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035