Hyvä kirja! Oili Mäki: "Aabrahamin Siemen ja Kalevala"

Löysin kirjan divarista. Sen on tosiaankin kirjoittanut Oili Mäki, tuo kaikkien tuntema fundamentalistiuskovainen tekstiilitaiteilija, joka on saanut Pro Finlandia -mitalin 1973, UKK:n myöntämän professorin arvon 1978 ja Lausannen yliopiston taideakatemian jäsenyyden 1982. Tunnetuksi hän tuli myös sinnikkäästä taistelustaan toisen värikkään taiteilija-seikkailijan Helina Rautavaaran "shamanistis-okkultista" museota vastaan Espoossa.

Kirjan nimi on siis "Aabrahamin Siemen ja KALEVALA".

Oili Mäki on verrannut toisiinsa Raamattua sekä Kalevalaa ja löytänyt niistä samoja hämmästyttäviä yhtäläisyyksiä mitä jo esimerkiksi Pekka Ervast ja Martti Haavio aikoinaan ovat löytäneet.

Mäki pohtii muinaisten suomalais-ugrilaisten mahdollisia yhteyksiä antiikin israelilaisiin, Nooan kertomusta, Atlantista, Antero Vipusta ja Raamatun manitsemaa kahden siemenen sotaa, joka kertautuu tarinassa Kullervosta, Kalervon pojasta.

Kalevalan Suuren Tammen hän selittää samalla tavalla kuin Pekka Ervast. Se kuvaa hyvän ja pahan tiedon puuta, ihmisen koko kulttuuria, joka itsessään oli hyvää tarkoittava mutta joka pahuuden vaikutuksesta kasvoi liian suureksi ja peitti jumalallisen auringon valon. Siksi oli pantava kirves puun juurelle kuten Johannes Kastaja sanoi ja löydettävä mies kaatamaan tuo puu. Kaataja oli Logos, Jeesus Kristus, joka nousi merestä, Mare (Maria).

Sammon eli "kirjokannen" hän samaistaa Liiton arkkiin. Molemmissa piili jumallinen voima ja salaisuus. Molempia kannettiin korennoissa, molemmissa oli rivat ja kansi. Molemmissa oli kirjoitusta, Sampo suorastaan "sanainen arkku". Samporetkeltä palaavilla oli päässään kulta- ja hopeariippa aivan kuten liitonarkin luona vierailevalla papilla. Sammolla oli juuret ja liitonarkilla Ilmestysmajassa maahan pistetyt vaarnat.

Tässä vain muutamia esimerkkejä yhtäläisyksistä.

Oili Mäki sanoo, ettemme saa hävetä Kalevalaa. Se on hänen mielestään Suomen kirjallisuuden kulmakivi Raamatun ja Seitsemän Veljeksen ohella. Oili ei kutsu sitä "pyhäksi kirjaksi" samalla tavalla kuin esimerkiksi Pekka Ervast, vaan muinaisten suomalais-ugrilaisten heimojen profaaniksi yritykseksi kurottautua Jumalan puoleen, ja se oli toki historiamme eräässä vaiheessa tuiki tarpeellinen mutta emme enää saa Mäen mukaan ikään kuin "jämähtää" siihen, vaan nousta Jumalan Pyhän Sanan vaikutuksesta kohti Kristuksen valtakuntaa, ottaa menneestä se hyödyllinen oppi mikä siinä hyvää on ja jättää taakse se mikä siinä huonoa on.

Kalevala on Oili Mäen mukaan muinaisten suomalaisten epätoivoinen, shamanistinen yritys kohota jumalallisiin korkeuksiin, mutta josta puuttui Pyhän Hengen voima. Sen kirjallinen, kansallinen, uskontotieteellinen ja teologinen arvo on kuitenkin hyvin suuri toteaa Mäki.

HYVÄ!

2

1827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aritta

      ihmeellistä. Monet vanhat mytologiat ovat samantyylisiä raamatun kertomusten kanssa. Eli raamatussa on eri mytologien sekamelskaa.

      • heppis

        Toivottavasti jaksaisit jatkaa ajatusketjusi loppuun mielipiteestäsi "raamatussa on eri mytologien sekamelskaa" ja myös tutkia tämän usein kuullun väitteen taustat. Usein tälläinen argumentointi kelpaa vain syyksi että turha tälläisia turhuuksia on tutkia (koska ne eivät ole enää relevantteja nykypäivänä/ihmiset olivat tyhmempiä silloin/tiede ei ollut niin kehittynyttä silloin/jne)

        Tuloksekkaampaa on ajatella että yhdessä on ideoita toisesta, ja ajatusketjua jatkaen että jossakin on idean alkuperä ja myös mahdollisesti sen originaali "puhdas" idea.
        Hyvin vaikea on saada selkoa yhtään mistään jos ottaa sellaisen ajattelutavan käyttöön että ihmiset olisivat mielivaltaisesti sekoitelleet kaikkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      142
      1850
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      630
    10. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      55
      626
    Aihe