Vuokraoikeuden siirto

varmistus

Ystäväni on saanut kaupungin vuokratontin ja aloittanut rakentamisen sille. nyt hän kuitenkin joutuu luopumaan projektista rahavaikeuksien takia. Olen maksanut perustuskuluja jonkin verran ja nyt haluaisin lunastaa loppuhankkeen itselleni ja rakentaa talon loppuun omaan henkilökohtaiseen käyttööni.Miten menetellään? Onko ystävälleni veroseuraamuksia ja millisella kauppakirjalla tai saantokirjalla siirto tulisi tehdä.

10

6084

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lap.

veroseuraamuksia, jos ei ole kuitteja tai todisteita saman verran kuluista kuin millä sen sinulle myy.

eli hinta pitäisi tasata kulujen mukaan, kauppakirjassa.

sinulle hinta ei liene tulevaisuudessa mikään verotuskohde, jos omassasi 2 v asut.

tontin vuokrasopimuksesta,
      eiköhän kunnilla ole niin erilaisia sääntöjä, että pitäisi kysyä paikallisesti ja mieluummin kahdelta henkilöltä ja lisäksi varmistaa "onko se niin".

• varmistus

Eli menee osapuilleen näin. Olen siirtänyt ystäväni tilille rahaa jokaisesta maksusta, esim liittymät, varausmaksut jne. Ja olen myös hankkinut urakoitsijat ja maksanut heille luonnollisesti palkat samoin kuin perustus tarvikkeiden kustannukset. Millaiset kuitit näistä olisi oltava? Kävi ilmi jo rakentamisen alkumetreillä, että ystäväni ei pysty rahoittamaan projektiaan ja koska talo oli mieleiseni ja hyvällä tontilla tarjouduin muutenkin rakennusaikeissa lunastamaan koko potin. Tuleeko siis ystävälleni verotuksellisesti ongelmia jos hän "myy" jo maksamillani hinnoilla aloitetun projektin minulle.Millainen kauppakirja tästä olisi laadittava? Mitä siinä on tultava ilmi ja tarvitaanko tähän virallinen kaupanvahvistaja vai riittääkö itse laadittu ja kahden vieraan todistama (kuten esim. valtakirja) asiakirja.

• näiden...

kunnan vuokratonttien kanssa menetellään melkein samoin kuin ostaisit koko kiinteistön. Ostat vaan vuokraoikeuden (ja sen nojalla mahdollisesti kiinteistölle rakennetun/rakenteilla olevan rakennuksen). Vuokraoikeudet ovat siirtokelpoisia, tarkista tämä vuokrasopimuksesta (kannattaa lukea huolellisesti ennen kaupan tekemistä). Vuokrasopimus siirretään sinulle, ja sinun tulee hakea kirjaamista (vastaa käytännössä lainhuudon hakemista).

• Toinen moinen

Siirtyyköhän vuokraoikeuden ja sen kirjaamisen mukana liittymätkin, vai pitääkö ne maksaa uuden asukkaan uudelleen. Kiinteistökaupoissahan ne sisältyvät kauppahintaan.

• kertamaksuja
        Toinen moinen kirjoitti:

Siirtyyköhän vuokraoikeuden ja sen kirjaamisen mukana liittymätkin, vai pitääkö ne maksaa uuden asukkaan uudelleen. Kiinteistökaupoissahan ne sisältyvät kauppahintaan.

tulevat tontin mukana.
        Vuokraoikeuden siirto pitää kirjallisesti hakea käräjäoikeudelta, ks. www.oikeus.fi ja sieltä hae vuokraoikeuden siirto, löytyy ohjeistus, mitä papereita tarvitaan - ja ne tarvitaan kaksina kopioina. Ei mitenkään vaikea toimitus, tein itsekin sen itse sen sijaan, että olisin pankille siitä useamman satasen maksanut. Nyt järjestyi kirjaamismaksulla.

• varmistus
        kertamaksuja kirjoitti:

tulevat tontin mukana.
        Vuokraoikeuden siirto pitää kirjallisesti hakea käräjäoikeudelta, ks. www.oikeus.fi ja sieltä hae vuokraoikeuden siirto, löytyy ohjeistus, mitä papereita tarvitaan - ja ne tarvitaan kaksina kopioina. Ei mitenkään vaikea toimitus, tein itsekin sen itse sen sijaan, että olisin pankille siitä useamman satasen maksanut. Nyt järjestyi kirjaamismaksulla.

Kovin on ympäripyöreitä nuo ohjeet. Millainen ns. saantokirja tai kauppakirja jo maksetuista töistä ja liittymistä on laadittava? Mitä dokumentteja liitit tuohon kirjaamishakemukseen? Olen kuullut että toimepide on simppeli, mutta en ole saanut mistään selkeitä ohjeita mitä kaikkia asiapapereita hakemukseen on liitettävä. Mitä siinä saantokijassa on oltava? Meillä on tilanne se, että kyseinen ystäväni ei ole rahavaikeuksiensa puolesta pystynyt maksamaan juuri mitään ja olen hoitanut tähän mennessä lähes kaikki maksut. Millaiset kuitit niistä on oltava, vai riitäneekö tilisiirto yms, kuitit.
        vstauksesta jo etukäteen kiittäen.

• spesifi -
        varmistus kirjoitti:

Kovin on ympäripyöreitä nuo ohjeet. Millainen ns. saantokirja tai kauppakirja jo maksetuista töistä ja liittymistä on laadittava? Mitä dokumentteja liitit tuohon kirjaamishakemukseen? Olen kuullut että toimepide on simppeli, mutta en ole saanut mistään selkeitä ohjeita mitä kaikkia asiapapereita hakemukseen on liitettävä. Mitä siinä saantokijassa on oltava? Meillä on tilanne se, että kyseinen ystäväni ei ole rahavaikeuksiensa puolesta pystynyt maksamaan juuri mitään ja olen hoitanut tähän mennessä lähes kaikki maksut. Millaiset kuitit niistä on oltava, vai riitäneekö tilisiirto yms, kuitit.
        vstauksesta jo etukäteen kiittäen.

tarvitsisit lakimiehen apua ja sellainen en ole.

Itse liitin siirtohakemukseen ohjeistuksen mukaisesti
        kauppakirjan, tilisiirtokopion kauppahinnan maksusta, alkuperäisen vuokrasopimuksen kopion ja pankin kuitin varainsiirtoveron maksusta.

Varainsiirtovero maksetaan oma-aloitteisena maksuna, mutta siitä pitää verotoimistoon vielä tehdä ilmoitus, jotta tietävät, mitä olet maksanut ja siirtävät omaisuuden / kiinteistön oikealle omistajalle.

• sama tilanne
        spesifi - kirjoitti:

tarvitsisit lakimiehen apua ja sellainen en ole.

Itse liitin siirtohakemukseen ohjeistuksen mukaisesti
        kauppakirjan, tilisiirtokopion kauppahinnan maksusta, alkuperäisen vuokrasopimuksen kopion ja pankin kuitin varainsiirtoveron maksusta.

Varainsiirtovero maksetaan oma-aloitteisena maksuna, mutta siitä pitää verotoimistoon vielä tehdä ilmoitus, jotta tietävät, mitä olet maksanut ja siirtävät omaisuuden / kiinteistön oikealle omistajalle.

Mulla taitaa tulla sama tilanne kuin tällä varmistuksella. Olen autellut rahallisesti kaveria tehtyjen töiden yms. muodossa. Mistä tässä pittäis veroja maksaa, jos on jo tavallaan itseleen urakoitsijoita ja liittymiä maksellut.Kyseessähän on vain rakennuspohjan vuokraoikeuden siirto. Siirron mukana seuraavat liittymät ja jo rakenteilla oleva kiinteistö. Eikös tästä voi ihan itse laatia kauppakirjan jossa ilmenee mitä on kaverille maksellut ja nämä summat yhteen laskettuina ovat sen kauppakirjan tahi saantokirjan tahi luovutuskirjan lopullinen ns kauppahinta. Olenkohan nyt ihan mettässä mielipiteineni? Kertokaa jotka homman oikeesti olette tehneet. Saa silloin tämä varmistus apua ongelmiinsa ja minäkin hyödyn tiedon merkeissä.

• vuokratontti

siinäpä se, ihmetyttää että mitä järkeä on edes miettiä mitään vuokratonttia, maksat tontista vuokraa ihan hitosti etkä edes pensasta saa istuttaa ilman lupaa, mutta rakennat sinne kuitenkin helv. kalliin tönön, missä siinä asiassa on järkee? kun se ei kuitenkaan ole sinun hallussa kuin jonkun aikaa?

• ostoaikeissa

Jos kaupungilta saa mieleisensä tontin, on se ihan varmasti edullisempi kuin yksityisiltä markkinoilta ostettu. Kaupungin vuokratontin voi lunastaa omakseen siinä vaiheessa kun rakennuksen perustukset on tehty ja myyntihinta on vuosivuokra X 25 Tällä laskuopilla esim. 1050 neliön tontin hinta on alle 20 000€. Kerroppa mistä suosta saat samalla hintaa palan maata. Mietippä lisäksi kunnallistekniikan hintaa jonka joudut itse rakentamaan. Kaupungin tonteilla liittymät ovat muutaman metrin päässä teknisestä tilasta. Ja jos ei ole järkeä, jokainen ostaa tai rakentaa tasan sinne kuin hyvälle tuntuu. Myyntihetkellä ei ole mitään merkitystä onko tontti oma vai ei. Tästä on varmaa tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe