Modernien ajoitusmenetelmien mytologia

revi siitä

9

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......
      • Anteeksi että ajattelen

        Hyvä, asiantunteva ja silti selkeä esitys aiheesta.


      • .......
        Anteeksi että ajattelen kirjoitti:

        Hyvä, asiantunteva ja silti selkeä esitys aiheesta.

        Tuo koko videosarja on mielenkiintoista kuunneltavaa.

        Kreationistienkin kannattaisi vilkaista, mutta taitaa olla turha toivo.


    • Apo-Calypso

      Olipas *tosi* pätevä ja luotettava lähde... :D

    • en tiedä huomasitko

      Kaikkea kreationismi.fi -sivustolta löytyvää tuubaa voisi tosiaan luonnehtia sanalla "mytologia".

      • Onnenpuiston Oraakkeli

        Mytomania on lähempänä todellisuutta.


      • Nyt kun olette joukolla arvostelleet kreationismi.fi:n, niin olisiko nyt aikaa itse kirjoitukselle ?


      • mieltä
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        Nyt kun olette joukolla arvostelleet kreationismi.fi:n, niin olisiko nyt aikaa itse kirjoitukselle ?

        Jep, on aivan turhaa arvostella lähdettä, jos ei puutu asiaan ollenkaan. Toki ei tuo lähde kovin vakuuttava minunkaan mielestäni ole (uskomuksiin pohjautuva amatöörisivu, joka on useasti jäänyt kiinni vääristelyistä ym.).

        Asiaan.

        Mielenkiintoista on tuo tapa, millä tuolla yritetään vesittää ikämääritysmetodeja. Ikään kuin "virheelliset" tulokset jotenkin osoittaisivat, että metodilla ei voida saada niin pitkiä ikiä kuin sillä saadaan. Siis vaikka olisi kuinka paljon tahansa virheellisiä tuloksia, niin YECin kannalta merkityksellistä on se, että jos on yksikin tulos, joka antaa 6000 vuotta suuremman tuloksen, jota ei voi selittää pois (virheenä tms.), se kaataa koko YECin. Lähestymistapa on siis mielestäni kokonaan väärä: yritetään luoda käsitystä epävarmuustekijöitä täynnä olevasta metodista, jonka tuloksia ei tarvitsisi ottaa tosissaan kun oikeasti kreationistien pitäisi selittää, miten on ylipäätään mahdollista saada yksikin yli 6000 ikää osoittava tulos. Miksi ne olisivat kaikki väärin. Jos argon-40 muodostuminen kaliumista vie, että sitä pystyy mittaamaan, ainakin 100000 vuotta, niin miten on mahdollista, että tuota argonia ylipäätään voidaan mitata mistään näytteestä (vaikka tuossa puoliajan määrityksessä olisi suurikin virhe). Se on se kysymys.

        Yksi monesti esitetty väite on, että hajoaminen ei ole ollut aina vakio. Osaatko kertoa, mihin tämä väite perustuu ? Onko atomit olleet ennen jotenkin aivan erilaisia, että niiden hajoamisajat ovat voineet muuttua ? Miten tuo on mahdollista kun hajoamiset riippuvat vain ytimien symmetrioista ? Onko silloin ollut jotain hiukkasia (esim. neutroneja, protoneja) enemmän ? Mutta silloinhan ei puhuttaisi juuri noista ytimistä. En ole vaan koskaan kuullut tähän mitään selitysyritystäkään, niin olisi kiitollinen, jos voisit valaista, millaisiin seikkoihin tässä vedotaan.

        Ja tosiaan, tuo muutos pitäisi aika hyvin näkyä (ainakin jos se on äkillinen): katsellaan vaikka radiohiilimenetelmää vuosirenkaista. Vuosirenkaita tulee yksi vuodessa (erittäin pääsääntöisesti) ja samaa tahtia hiipuu C-14-pitoisuus. Mitään droppia ei missään kohdassa ole siis ihan laskettuna vuosirenkaista (yksi, kaksi, kolme...). [Ja noita vuosirengas/C-14 -sarjojahan on todella pitkälle historiaan - kuitenkin yli sen 6000 vuoden, mikä ei millään keinolla pitäisi olla mahdollista.]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe