vaihtoväli....

IIII..

Miten usein te vaihdatte moottoriöljyt autoihinne.
Öljyt kun ei loppujen lopuks kovin kalliita ole niin ajan itse 10 000km/per öljynvaihto vaikkka suositus 15 00km.

Shell Helix Plus 5w-40 (synt)20€
Shell Helix Ultra 5w-40 (täys.synt)28€

Joissakin autoissa vaihtoväli on 20tkm.

42

4431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus vaihtaa

      15tkm on valmistajan ilmoittama vaihtoväli, mutta en aja niin kauaa samoilla öljyillä, 7500km välein vaihtuu öljyt ja suodatin.

      • Voi typeryyden typeryys

        No kas kun et 3000 km välein. Tuo 7500 km on sinun autollesi aivan liikaa.


      • paras neuvoja olet!
        Voi typeryyden typeryys kirjoitti:

        No kas kun et 3000 km välein. Tuo 7500 km on sinun autollesi aivan liikaa.

        Mistä sä fiksuudenperikuva tiedät millä ajan ja millaisissa olosuhteissa???
        En ole tähän mennessä sun kustannuksella autooni öljyjä vaihtanut, eikä ole tarkoitus jatkossakaan niin tehdä, joten nuku yösi rauhassa.

        Ymmärrän toki jos persaukinen puupää tulee tuollaisestakin kateelliseksi...


      • jossain
        paras neuvoja olet! kirjoitti:

        Mistä sä fiksuudenperikuva tiedät millä ajan ja millaisissa olosuhteissa???
        En ole tähän mennessä sun kustannuksella autooni öljyjä vaihtanut, eikä ole tarkoitus jatkossakaan niin tehdä, joten nuku yösi rauhassa.

        Ymmärrän toki jos persaukinen puupää tulee tuollaisestakin kateelliseksi...

        aavikolla jossa hiekka pöllyää koko ajan, joudut käyttämään jatkuvasti kovia kierroksia jotta auto jaksaa eteenpäin ja pysähtelet ja kiihdyttelet koko ajan...kerro nyt missä oikein ajat jos pitää noin lyhyin välein vaihtaa.


      • pientä päätäsi
        jossain kirjoitti:

        aavikolla jossa hiekka pöllyää koko ajan, joudut käyttämään jatkuvasti kovia kierroksia jotta auto jaksaa eteenpäin ja pysähtelet ja kiihdyttelet koko ajan...kerro nyt missä oikein ajat jos pitää noin lyhyin välein vaihtaa.

        Vittuako se sulle kuuluu DORKA?
        Pisä huolta omista asioistasi!


      • vain sen
        pientä päätäsi kirjoitti:

        Vittuako se sulle kuuluu DORKA?
        Pisä huolta omista asioistasi!

        vuoksi kun edellisessäkin autossa oli sama vaihtoväli? olisikohan ehkä aika päivittää myös öljynvaihtovälit tälle vuosituhannelle uuden auton myötä???


      • pöntölle...
        vain sen kirjoitti:

        vuoksi kun edellisessäkin autossa oli sama vaihtoväli? olisikohan ehkä aika päivittää myös öljynvaihtovälit tälle vuosituhannelle uuden auton myötä???

        Älä nyt hyvä ihminen vaivaa turhaan sitä päätäsi. Aja omalla kotterollasi vaikka 100tkm samoilla liruilla.
        Sun EI tarvitse vaihtaa mun autoni öljyjä, EIKÄ sun tarvitse osallistua kustannuksiin.


      • vahvistaa
        pöntölle... kirjoitti:

        Älä nyt hyvä ihminen vaivaa turhaan sitä päätäsi. Aja omalla kotterollasi vaikka 100tkm samoilla liruilla.
        Sun EI tarvitse vaihtaa mun autoni öljyjä, EIKÄ sun tarvitse osallistua kustannuksiin.

        epäilykseni. kiitos.


      • vaan rauhassa!
        vahvistaa kirjoitti:

        epäilykseni. kiitos.

        Ihme tolloja jotkut on, kun täytyy vaivata päätään toisten asioilla!


      • Onko ongelmii...?
        vain sen kirjoitti:

        vuoksi kun edellisessäkin autossa oli sama vaihtoväli? olisikohan ehkä aika päivittää myös öljynvaihtovälit tälle vuosituhannelle uuden auton myötä???

        Olenko tyhmä kun tein näin???
        Lyhyt öljynvaihtoväli suojaa moottoria, itse en ainakaan ostaisi autoa jolla vaihtovälinä pidetty yli20tkm... Jo tuolla 5t(4-5kk) välilläkin öljyn ominaisuudet heikkenevät(myös nykyaikaisten öljyjen), muutenkin voi pitää kesällä ja talvella hieman eri viskositeetin omaavia öljyjä... Myöskin raskaan kärryn veto ym rasittava ajo vaikuttaa myös öljyihin enemmän kuin perus köröttely... Itse en ainakaan mitenkään kärsi, mitä nyt lompakko kevenee vuodessa 60e(8l mobil1 suodatin) enemmän ja aikaa tuhraantuu ½h kun vaihdan öljyt tiheään...

        Miksi ihmeessä heti aletaan vittuilemaan toiselle jos joku sattuu pitämään autostaan parempaa huolta kuin itse... "Hehee vittu oot tyhmä ku vaihoit jakohihnan 90tkm välein kyllähä nää uuet hihnat kestää sen 300tkm ajaa..."


      • vaan
        Onko ongelmii...? kirjoitti:

        Olenko tyhmä kun tein näin???
        Lyhyt öljynvaihtoväli suojaa moottoria, itse en ainakaan ostaisi autoa jolla vaihtovälinä pidetty yli20tkm... Jo tuolla 5t(4-5kk) välilläkin öljyn ominaisuudet heikkenevät(myös nykyaikaisten öljyjen), muutenkin voi pitää kesällä ja talvella hieman eri viskositeetin omaavia öljyjä... Myöskin raskaan kärryn veto ym rasittava ajo vaikuttaa myös öljyihin enemmän kuin perus köröttely... Itse en ainakaan mitenkään kärsi, mitä nyt lompakko kevenee vuodessa 60e(8l mobil1 suodatin) enemmän ja aikaa tuhraantuu ½h kun vaihdan öljyt tiheään...

        Miksi ihmeessä heti aletaan vittuilemaan toiselle jos joku sattuu pitämään autostaan parempaa huolta kuin itse... "Hehee vittu oot tyhmä ku vaihoit jakohihnan 90tkm välein kyllähä nää uuet hihnat kestää sen 300tkm ajaa..."

        piti alata purkamaan kun et millään suostunut kertomaan miten ajat tai millä välein vaihdat, vaikka ensin kehuit että vaihdat usein.
        -ajat ilmeisesti aika vähän jos 5000 km tulee 5 kk? ei tuo lyhyt vaihtoväli ole sitten mikään ihme jos vetelet esim. kaupungissa lyhyttä matkaa..olisit vain kertonut sen asiayhteydessä, olisi säästynyt paljolta... :)

        no mutta siten asiaan, kyllähän ne ominaisuudet heikkenee joka öljyllä, mutta itse lasken siihen että hyvä öljy (synteettinen) kestää koko vaihtovälin. eikä minulla ainakaan ole ongelmia ollut vaikka olen valmistajan suosituksia noudattanut. tosin ajan aika normaalia ajoa, harvoin vedän mitään kärryä. ja kun bensan hinta nousee, olen vähentänyt autoon muuten käyttämääni rahaa esim öljyt ovat nyt juurikin polttoaineensäästö-öljyä ja huollan muuten vain pakolliset. kun autosta ei voi luopua, kun sitä aina tarvitsee kaikenlaiseen, niin on "leikattava menoja", kuten sanotaan.
        -mielestäni myös yli 20 tonnin välit ovat jo ylipitkiä, niitä on näissä uudemmissa long-lifessa, en tiedä päästäänkö niihinkään 20 tonnin lukemiin käytännössä koskaan?

        olet siinä oikeassa että lyhyt vaihtoväli suojaa moottoria. mutta liian lyhyillä väleilläkään ei sinänsä kannata vaihtaa, koska siitä ei ole mainittavaa hyötyä (valuttaa vielä hyvät öljyt pois). se on sitten omasta päästä kiinni mitä pitää liian lyhyenä ja mitä liian pitkänä välinä.
        -mutta kukin tehköön miten haluaa, nämä ovat aikalailla sellaisia asioita, joista ei voi sanoa suoraan kuka on oikeassa, vähän mielipidejuttuja..


    • Tilavuus 7 litraa

      Vai ei ole öljy kallista? 2 x 35 € / kerta suodin 20 € = 90 € ja vaihdettu on 10 v aikana 30 kertaa, yhteensä siis 30 x 90 € = 2700 €! Vai ei ole kallista? Minusta on ja siksi olenkin vaihtanut
      20 000 km välein.

      Jos olisin 10 000 km välein vaihtanut, olisi mennyt toiset 2700 €! Ja mitä minä, akkani ja kakarani olisivat siitä hyötynyeet? Järjetöntä meininkiä.

      • IIIII

        Pitääkö se ostaa niitä kalliita öljyjä.
        Meehän vaihtaa merkkikorjaamolle öljyt niin litra maksaa 14€.
        Mersu äijä uudella autolla.....


      • tuhlaavuus_

        "Jos olisin 10 000 km välein vaihtanut, olisi mennyt toiset 2700 €! Ja mitä minä, akkani ja kakarani olisivat siitä hyötynyeet? Järjetöntä meininkiä."
        -tuossa olen osaksi samaa mieltä. auton vaihtoarvo ei nouse YHTÄÄN, vaikka olisi miten hienot öljyt sisällä tai vaihdettu vaikka 100 km välein. se riittää, että öljyt vaihdetaan silloin kun ne on loppuun ajettu mutta turhan usein vaihtaminen on puhdasta tuhlausta.


    • noin,,,

      8 000 - 10 000 km välein, autoni normaali vaihtoväli on 10 000 km. vaihtaminen riippuu millaista ajoa olen ajanut ja koska on aikaa ja kiinnostusta räpeltää auton kanssa.

      20 € saat 4 litraa puolisynteettistä teboilin gold 5w-30 polttoaineensäästö-öljyä. täyssynteettinen tb gold s 5w-40 irtoaa halvimmillaan n 18 €/4l.

      • IIIIII.

        Öljynvaihto on hauskaa


      • joskus..
        IIIIII. kirjoitti:

        Öljynvaihto on hauskaa

        silloin kun sai ekan auton, niin sitä oli kiva puunata. nyt kun sitä on huoltanut vuosia, niin se hohto kuitenkin himmenee. oli se muutama eka öljynvaihto "kivaa", mutta siihenkin kyllästyy kun sitä tarpeeksi tekee..

        oot varmaan juuri saanut oman auton tai opettelemassa sen huoltamista? arvasinko oikein? :)


    • ja suodatin

      ...vaihtuu Mazdan koneeseen 5000km välein ja aijai kun kone käy nätisti.

      • mieli?

        Mersuun vaihdettiin juuri öljy, kun tuli mittarin mukaan vaihtoaika. Kilometrejä edellisestä vaihdosta 50 000 km! Autolla on ajettu n. 200 000 km. Oli siis neljäs vaihtokerta. Mitäköhän minä olisin siitä hyötynyt, jos olisin Mazda-ihmisen tavalla vaihtanut 10 kertaa tiheämmin, siis jo 40 kertaa!???


      • Citroen C3

        Ostin uutena Citoren C3 vuonna 2006 ja siihen on uudesta asti tehty öljynvaihdot 5000km välein, suodatin aina samalla. Ihan ensimmäinen vaihto tosin tehtiin kun mittarissa oli 1200km.


      • Citroen C3
        Citroen C3 kirjoitti:

        Ostin uutena Citoren C3 vuonna 2006 ja siihen on uudesta asti tehty öljynvaihdot 5000km välein, suodatin aina samalla. Ihan ensimmäinen vaihto tosin tehtiin kun mittarissa oli 1200km.

        Tuli tekstiin painovirhe, auto siis Citroen, eikä Citoren.


      • Citroen C3
        mieli? kirjoitti:

        Mersuun vaihdettiin juuri öljy, kun tuli mittarin mukaan vaihtoaika. Kilometrejä edellisestä vaihdosta 50 000 km! Autolla on ajettu n. 200 000 km. Oli siis neljäs vaihtokerta. Mitäköhän minä olisin siitä hyötynyt, jos olisin Mazda-ihmisen tavalla vaihtanut 10 kertaa tiheämmin, siis jo 40 kertaa!???

        Mitä vittua te ihmiset vaivaatte päätänne toisten asioilla. Varmaan just niitä tyypillisiä naapureiden kyttääjiä.
        Mahtaa mersussa olla moottori sisältä melkoisen töhnäinen noilla vaihtoväleillä, mutta eihän se sellaisessa ruosteläjissä mitään haittaa.


      • mersun koneet
        mieli? kirjoitti:

        Mersuun vaihdettiin juuri öljy, kun tuli mittarin mukaan vaihtoaika. Kilometrejä edellisestä vaihdosta 50 000 km! Autolla on ajettu n. 200 000 km. Oli siis neljäs vaihtokerta. Mitäköhän minä olisin siitä hyötynyt, jos olisin Mazda-ihmisen tavalla vaihtanut 10 kertaa tiheämmin, siis jo 40 kertaa!???

        kestä kuitenkaan mitään, näkeehän sen noissa formulakisoissa. Viime aikoina tosin pientä parannusta havaittavissa.


      • jos haluaa
        Citroen C3 kirjoitti:

        Tuli tekstiin painovirhe, auto siis Citroen, eikä Citoren.

        kirjoittaa oikein, se on Citroën.


      • Citroen C3
        jos haluaa kirjoitti:

        kirjoittaa oikein, se on Citroën.

        Tottahan se, mutta tuskin niin tarkkaa. Mikäli sitikan tehtaillakin olisi niin tarkkaa, niin pelkät määräaikaishuoltokäynnit Veholla riittäisi.


      • Verisuoni pullistuu?
        Citroen C3 kirjoitti:

        Mitä vittua te ihmiset vaivaatte päätänne toisten asioilla. Varmaan just niitä tyypillisiä naapureiden kyttääjiä.
        Mahtaa mersussa olla moottori sisältä melkoisen töhnäinen noilla vaihtoväleillä, mutta eihän se sellaisessa ruosteläjissä mitään haittaa.

        Mikä se sinua riipoo? Eikö tämä koko palsta ole niin omien kuin toistenkin tarinoiden esittelyä? Miksi sinä vaivaat päätäsi toisten moottoreiden töhnillä ja mahdollisilla ruosteilla? Sinullako on oikeus toisten asioiden sorkintaan, mutta muilla ei? Ota lääkkeesi, ettei verisuoni poksahda.

        Eiköhän ylivertaisesti suurin osa mersujen käyttäjistä teetä huoltonsa merkkiliikkeessä huolto-ohjeidensa mukaisesti. Siis mittaritaulun antamien ohjeiden mukaisesti. Eiköhän se ole aivan oikea ja riittävä toimintatapa nykymaailmassa. 50- ja 60-lukujen öljyt ja öljynvaihtovälit ovat historiaa.


      • vaihtaa öljyt 1000 km välein
        Citroen C3 kirjoitti:

        Ostin uutena Citoren C3 vuonna 2006 ja siihen on uudesta asti tehty öljynvaihdot 5000km välein, suodatin aina samalla. Ihan ensimmäinen vaihto tosin tehtiin kun mittarissa oli 1200km.

        Ehdottomasti kannattaa vaihtaa öljyt 1000 km välein. 5000 km on ihan liikaa C3:lle. Auton jälleenmyyntiarvo kasvaa siitä hurjasti ja moottorin elinikä lisääntyy ainakin seitsemään miljoonaan kilometriin.


      • noin kovasti?
        vaihtaa öljyt 1000 km välein kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa vaihtaa öljyt 1000 km välein. 5000 km on ihan liikaa C3:lle. Auton jälleenmyyntiarvo kasvaa siitä hurjasti ja moottorin elinikä lisääntyy ainakin seitsemään miljoonaan kilometriin.

        Ottaako se koville, kun joku vaihtelee autoonsa öljyt useammin, kuin lääkäri määrää?
        Miksi se sinua vaivaa?

        Onhan se tietysti surullista, jos jollakin köyhällä paskiaisella ei ole varaa koskaan vaihdella öljyjä taunuksensa moottoriin.


      • vaihtaa noin lyhyillä välei...
        noin kovasti? kirjoitti:

        Ottaako se koville, kun joku vaihtelee autoonsa öljyt useammin, kuin lääkäri määrää?
        Miksi se sinua vaivaa?

        Onhan se tietysti surullista, jos jollakin köyhällä paskiaisella ei ole varaa koskaan vaihdella öljyjä taunuksensa moottoriin.

        sinä täällä ylpeänä kerrot kuinka vaihdat ylilyhyillä väleillä ja sitten ihmettelet miksi muut sitä niin ihmettelevät. toivottavasti saat heikkoon itsetuntoosi tällätavoin jotain korotusta, jos oikea elämä potkii päähän, niin palstalla voi vielä "kyykyttää", eikö vain?

        miksi yleensäkin pitäisi vaihtaa? ei ole rahasta kiinni, eikä siitä etteikö viitsisi autoa ruuvata...mutta, minä ainakin otan vaihtoväleistä hyödyn irti, moottori kestää sen mitä kestää, sitten kun hajoaa niin on muutenkin aika vaihtaa autoa.

        ja liian tiheään vaihtaminen tuo korkeintaan marginaalisen hyödyn, se tuntuu eniten korvien välissä (sori, näin asia on). tosiasiassa aniharva ajaa autoaan aivan loppu-yskäisyihin asti, eikä täten edes pääse näkemään aiheuttiko tiuha öljynvaihto edes mitään hyötyä.
        -eli yhteenvetona voidaan todeta liian tiheän vaihtamisen olevan täyttä rahan ja luonnonvarojen tuhlaamista - eli turhaa.


    • vaihtovälinä

      Autossa huoltoväli 15tkm, siinä välissä itse vaihdan moottoriöljyt ja suodattimen.
      Öljynä yleensä Teboil Diamond 5w30.
      Vaihteistoöljyt vaihdan 40tkm välein. Lodjuun laitan Redlinen öljyt.

      • mukavaa,

        kun ajan itse 90-luvun lotjalla vaihdan noin 10-tonnin välein, lukea täältä miten jotkut vaihtavat vielä useammin :) luulevat auton vaihtoarvon ehkä nousevan, hah! tai pari lisäkilometriä mittarii tulevan...just joo


      • kustantanut?

        Oletko mihin hintaan saanut 5W-30:iä? Itse etsiskelin joku aika sitten sitä myös, mutta eipä tuntunut löytyvän mistään. Teboililta en älynnyt kysyä.

        Laitatin sitten Mobilin ESP:it.

        Öljyt vaihdatan näköjään kerran vuodessa, kun ei tule kilometrejä riittävästi km-rajaan.


      • oon ostanu
        kustantanut? kirjoitti:

        Oletko mihin hintaan saanut 5W-30:iä? Itse etsiskelin joku aika sitten sitä myös, mutta eipä tuntunut löytyvän mistään. Teboililta en älynnyt kysyä.

        Laitatin sitten Mobilin ESP:it.

        Öljyt vaihdatan näköjään kerran vuodessa, kun ei tule kilometrejä riittävästi km-rajaan.

        5W30 maksanu noin 35eur 4 litran kannu.
        Niitä ei taida olla joka Tarjoustalon hyllyssä.


    • velaton kulkija

      "Ykkösautona" Toyota Corolla 1,6 -08, just kävin vaihtamassa moottoriöljyt ja -suodattimen, mittarissa vähän yli 8000km, ensimmäinen vaihto oli ensihuollossa 1000km kohdalla, seuraavaksi vaihtuvat 15tkm kohdalla määräaikaishuollossa.

      Asuntoautoon vaihdan joka syksy uudet öljyt ennen talviseisontaan laittoa ja keväisin se käy merkkihuolloissa sekä auton(Fiat), että matkailukorin osalta. On muuten aika kallis keikka yhteensä nuo molemmat huollot.

    • Maxima 3,0 V6

      Viikko sitten ostin 2003 Nissan Maximan, ollut yhdellä omistajalla.
      Siihen on näköjään varsinaisten huoltojen välissä tehty moottoriöljyn ja suodattimen vaihto. Aion jatkaa samalla linjalla.
      Vaihteistoöljyt ilmeisesti vaihdettu 40000km välein.

      • Anonyymi

        Kerran vuodessa tai kun 15 000 km lähenee viimeistään


    • Anonyymi

      Nykyisillä synteettisillä öljyillä täytyy ajaa lähelle suositeltua vaihto väliä liian usein vaihdettu öljy kiillottaa sylinterin seinämät ja moottori rupeaa kuluttamaan öljyä

      • Anonyymi

        Ja tuon suuren viisauden keksit kirjoittaa 2008 vuoden ketjuun. Mahtavaa neroutta ja viisutta.


    • Anonyymi

      Eikö vuonna 2008 autot vielä kertoneet itse, milloin haluavat huoltoa? Ainakin mun pösö vm. 2001 tekee niin. Huoltomittari lähtee laskemaan 30 tuhannesta, mutta ajotapa vaikuttaa niin, että loppujen lopuksi alkaa kysellä uutta huoltoa aikalailla joka kevät. Kilsoja tulee vähän päälle 10 tuhatta. Ajo on lähes kokonaan pelkkää kaupunkiajoa.

    • Anonyymi

      Valmistajan vaihtoväli 20tkm/v, vaihdan yleensä 8000 - 12.000 km välillä riippuen miten paljon ajoa tulee vuoteen ja yleensä marraskuussa niin on uudet öljyt ja suodatin turvaamassa pakkaskäynnistyksiä.

      • Anonyymi

        Miten tuo turvaa pakkaskäynnistyksiä?


    • Anonyymi

      8-10tkm ja öljy ja suodatin vaihtuu ja itse teen sen koska on helppo juttu kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe