miten päästä opiskelemaan ulkomaille?

L_K_V

Hei

haluaisin kovasti päästä ulkomaille opiskelemaan, mutten ole löytänyt paljon tietoa miten sinne päästä. Koulussa ei myöskään ole asiasta puhuttu. Aloitan siis kesän jälkeen lukion 3. ja viimeisen luokan. Täytyisikö mun siis hakea stipendiä vai miten olisi helpointa/ halvinta?

Haluasin vaihtoon Englantiin, USA:an tai Turkkiin.
Olisi kiva saada palautetta ihmisiltä, joilla on itsellä kokemusta taikka tietävät asiasta muuten.
Itse en siis tiedä oikeastaan mitään. Olisi kiva myös saada tietää muiden kokemuksia Englannin, USA:n ja Turkin yliopistoista. Onko kukaan opiskellut Turkissa?? :)

Kiitos jo etukäteen. =)

3

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinkki..

Eikö tässä vaiheessa ole aika myöhäistä hakea vuodeksi (lukio)vaihtoon ulkomaille? Suosittaisin sen kolmannen lukiovuoden ja kirjoitusten läpikäymistä, jonka jälkeen voisit siirtyä vaikka Englantiin kesätöihin. Kolmannen lukiovuoden syksyllä mieti mitä haluat tehdä. Itsellä kokemusta Englanissa opiskelusta. Ks. esim. http://www.ucas.co.uk/ ja brittiyliopistojen tarjontaa.

Haluat kansainväliseen vaihtoon yliopistossa? No,aloita opiskelu suomalaisessa yliopistossa ja sitä kautta sitten haet sinne vaihtoon joko yliopiston itse järjestämiin kohteisiin tai itse koulupaikan järjestämällä. Mitä vaikeaa tässä nyt on? Euroopan maihin saat Erasmus-rahaa sitä hakemalla. Amerikasta tai Turkista en tiedä.
      Kaiken tämän saat selvitettyä suomalaisessa yliopistossasi.

• daweaz

Ulkomailla opiskelleena voin antaa seuraavan neuvon: tee ensin kunnon piirustukset ja toteuta sitten suunnitelmasi. Kuulostaa yksinkertaiselta, muttei välttämättä ole sitä. Ulkomaille opiskelemaan haluavien suurin ongelma on se, ettei olla vielä tarpeeksi kypsiä tai rohkeita ja se, ettei oikein tiedetä tarkkaan, mitä ja missä haluaa opiskella. Jos ei ole suuntaa, todennäköisesti ei pääse hakuprosessissa kovinkaan kauas, vaan se tyssää kohdemaan byrokratiaan, yliopistojen haluttomuteen vastata tiedstelupyyntöihin tms. Eli opiskele rauhassa lukiosi loppuun ja mieti, mikä ala olisi sinulle sopivin. Samoin tee päätös opiskelumaastasi. Jos et saa päätöstä tehtyä, ota aikalisää vaikkapa välivuoden merkeissä tai hae suomalaiseen yliopistoon opiskelemaan mieluista alaa. Ajan kanssa kyllä selviää, haluatko lähteä ulkomaille opiskelemaan ja jos, niin mitä ja missä. Opiskelupaikan järjestely kysyy kyllä sitkeyttä, etenkin, jos haluat lähteä johonkin ei-tyypilliseen opiskelumaahan. Jenkkeihin ja Britteihin lähteville on neuvontapalveluja sekä maissa jo opiskelevia/opiskelleita, joilta voi kysyä neuvoa. Suurimpaan osaan maista joudut tekemään taustatyön itse tonkimalla tietoa netistä ja olemalla yhteydessä yliopistoihin, joka siis tarkoittaa sitä, että suunnitelmat ja kiinnostavat yliopistot ovat oltava suht selvillä. Toki ne voivat muuttua matkan varrella ja siihenkin kannattaa varautua. Itselläni muuttui yliopisto jo maassa ollessani, sillä en päässytkään kaavailemaani yliopistoon, vaan jouduin menemään toiseen (joka onneksi osoittautui loistopaikaksi). Näinkin voi siis käydä.

• opiskelija englannissa

Jos Englantiin haluat (voin omasta puolesta suositella), muista Isoryn sivut, varsinkin keskustelupalsta! Ucasin sivuilta voit selata yliopistoja. Käy vaikka muutamien yliopistojen sivuilla ja tilaa ilmaisia prospectuksia (undergraduate). Times ja Guardian -lehtien sivuilta löytyy ranking -listoja, yliopiston nimellä on väliä!
      Englannissa on lukukausimaksut (Skotlannissa ei, tosin yleensä vuosi enemmän opiskelua), mutta niihin saa lainan, joka maksetaan takaisin, kun tienaa £15 ooo vuodessa. Elämiseen riittää tuet ja opintolaina aika hyvin, säästöjä on hyvä olla (itsellä ei juurikaan). Osa-aikatöitä on helppo saada ja kesälomat ovat pitkät, joten rahallisesti kyllä pärjä ilman vanhempien tukea.

Tärkeintä on nyt, että etsit paljon tietoa internetistä ja selvität suunnitelmiasi. Muista, että haku Englantiin on syyskuusta tammikuuhun ja siihen tarvitaan esim. opettajan suositus ja oma "kirje". Kirjoituksista laitetaan "predicted grades", jos ei ole vielä kirjoittanut.

Kysyttävää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe